Het celibaat..

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Het celibaat..

Bericht door callista »

Wat is jullie mening over het celibaat in de RKK?
Moet het afgeschaft worden of blijven?

Ik bracht het ter sprake in een ander topic waar het eigenlijk niet thuishoorde, maar ontstond omdat men vertelde dat er vroeger wel veel vrouwen zeer belangrijk waren volgens de Bijbel...….dus toen zei ik dat er in die tijd wel meer anders was....dus vandaar.
Dus ook geen verplicht celibaat o.a.

Naar hier verplaatst...ook als het misschien al uitgebreid behandeld is elders....
Dan bloedt dit topic vanzelf dood....in dat geval...dus dan merken we dat wel.... 8-) :)

Het celibaat is ook pas vastgesteld door paus Gregorius VII....
1075, een wet vanaf 1123
Op de rooms-katholieke synode in Mainz in 1075 maakte paus Gregorius VII (1021-1085) bekend dat hij het celibaat instelde voor priesters én ook voor lagere geestelijken als diakenen.
Zij moesten zich onthouden van seksuele handelingen en mochten dus ook niet huwen. Was een priester al getrouwd volgens de kerkregels, dan gold een uitzondering.
Geestelijken die het celibaat toch overtraden (dit wordt nicolaïsme genoemd), zagen een zware straf tegemoet.
https://historiek.net/celibaat-geschied ... ijk/76818/
Seksuele onthouding op bevel werkt natuurlijk niet.....maar ja...dat weten we inmiddels...
Waarbij ook nog vermeld kan worden hoe men dat in hemelsnaam kan controleren...
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Dat gaat een leuke discussie worden van mensen die niet weten wat het celibaat nou eigenlijk ten diepste is.
En zullen niet begrijpen als een celibaatsplichtige zal zeggen het Celibaat is een grote vreugde en dat in een tijd waar alles is gericht op sex en genot.Wij zijn benieuwd wat dit gaat worden hier op het forum. :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 17 dec 2019, 17:31 Dat gaat een leuke discussie worden van mensen die niet weten wat het celibaat nou eigenlijk ten diepste is.
En zullen niet begrijpen als een celibaatsplichtige zal zeggen het Celibaat is een grote vreugde en dat in een tijd waar alles is gericht op sex en genot.Wij zijn benieuwd wat dit gaat worden hier op het forum. :o
Wat houdt het celibaat dan ten diepste in, behalve frustratie? Ik zie het nut er niet van in een natuurlijke behoefte te onderdrukken.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 17 dec 2019, 18:14, 2 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door Storm »

@snelheid,
Help jij ons dan waar we fout zitten. :)
Het is een keuze die men maakt in de Rooms-Katholieke traditie, men ziet het als roeping, geschenk. Het dichtbij God/Jezus leven zonder teveel te hechten aan mensen.
Maar ik vermoed dat het soms ook een gevecht tegen gevoelens kan zijn, niet bij iedereen die celibatair leeft maar wel bij velen.
Vaak wordt gezegd dat het misbruik in de Rooms-katholieke kerk te maken heeft met het celibaat. Maar uit het onderzoek van de commissie Deetman is dit niet naar voren gekomen. Karen Armstrong schreef het boek; "door de nauwe poort'' de tijd dat ze kloosterling was en gedwongen werd enige empathie, of vriendschap buiten te sluiten. Het boek is zeker de moeite waard om te lezen al geeft het een heel triest beeld van het leven in een klooster. Maar dat zal ook verschillen tot welke orde je hoort.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het celibaat..

Bericht door Tin »

Als iemand zelf vindt dat hij/zij celibatair wil leven: prima.
Als iemand zelf vindt dat hij/zij zich aansluit bij een beweging waar bepaalde regels gelden: prima
Mijn keus is beide niet te doen, ook al kan niet ieder die keuze ten diepste begrijpen.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Storm schreef: 17 dec 2019, 17:55 @snelheid,
Help jij ons dan waar we fout zitten. :)
Het is een keuze die men maakt in de Rooms-Katholieke traditie, men ziet het als roeping, geschenk. Het dichtbij God/Jezus leven zonder teveel te hechten aan mensen.
Maar ik vermoed dat het soms ook een gevecht tegen gevoelens kan zijn, niet bij iedereen die celibatair leeft maar wel bij velen.
Vaak wordt gezegd dat het misbruik in de Rooms-katholieke kerk te maken heeft met het celibaat. Maar uit het onderzoek van de commissie Deetman is dit niet naar voren gekomen. Karen Armstrong schreef het boek; "door de nauwe poort'' de tijd dat ze kloosterling was en gedwongen werd enige empathie, of vriendschap buiten te sluiten. Het boek is zeker de moeite waard om te lezen al geeft het een heel triest beeld van het leven in een klooster. Maar dat zal ook verschillen tot welke orde je hoort.
Wij zouden dat best willen doen maar het afgeven is alweer begonnen in deze draad op @Tin na.

Karen Armstrong is al zo niet maat gevend.Wij raden aan eerst maar is de nodige boeken lezen over het Celibaat van mensen die celibaatsplichtig zijn uit eigen vrije wil en het als een grote vreugde ervaren.
Wij volgen deze discussie wel,kijken wat het gaat worden. :o
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Karen Armstrong is gedurende 7 jaar lang non geweest.
En heeft ook te maken gehad met alle regels inclusief kuisheid....

Als jij er veel van af weet zoals je zegt zou je ons ook wegwijs kunnen maken.
In een discussie hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn......dat is niet de bedoeling van een discussie.

Staat iedereen in de RKK nog wel achter het celibaat @Snelheid?
Ik meen toch dat het elders in bepaalde rooms-katholieke kerken afgeschaft is.
Hoe zit dat precies?
Dat zou jij toch moeten weten?
peda
Berichten: 20459
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door peda »

Het celibaat behoort in de RK Kerk niet tot de onopgeefbare Traditie. Het is dus mogelijk dat het verplichte celibaat in de RK Kerk ooit tot het verleden behoort. Een besluit daartoe wordt niet genomen aan de basis, maar op het hoogste kerkelijke niveau. Wie reeds getrouwd is en tijdens het huwelijk priester wil worden, behoeft krachtens het RK Kerkrecht niet celibatair te gaan leven. Of de getrouwde priester in de praktijk veel voorkomt, is mij niet bekend
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 17 dec 2019, 18:45
Storm schreef: 17 dec 2019, 17:55 @snelheid,
Help jij ons dan waar we fout zitten. :)
Het is een keuze die men maakt in de Rooms-Katholieke traditie, men ziet het als roeping, geschenk. Het dichtbij God/Jezus leven zonder teveel te hechten aan mensen.
Maar ik vermoed dat het soms ook een gevecht tegen gevoelens kan zijn, niet bij iedereen die celibatair leeft maar wel bij velen.
Vaak wordt gezegd dat het misbruik in de Rooms-katholieke kerk te maken heeft met het celibaat. Maar uit het onderzoek van de commissie Deetman is dit niet naar voren gekomen. Karen Armstrong schreef het boek; "door de nauwe poort'' de tijd dat ze kloosterling was en gedwongen werd enige empathie, of vriendschap buiten te sluiten. Het boek is zeker de moeite waard om te lezen al geeft het een heel triest beeld van het leven in een klooster. Maar dat zal ook verschillen tot welke orde je hoort.
Wij zouden dat best willen doen maar het afgeven is alweer begonnen in deze draad op @Tin na.

Karen Armstrong is al zo niet maat gevend.Wij raden aan eerst maar is de nodige boeken lezen over het Celibaat van mensen die celibaatsplichtig zijn uit eigen vrije wil en het als een grote vreugde ervaren.
Wij volgen deze discussie wel,kijken wat het gaat worden. :o
Je bedoelt volgens mij dat je het niet kunt uitleggen. Tegen mensen zeggen dat ze eerst boeken moeten lezen over het celibaat is natuurlijk van de gekke. Wie gaat dat hier doen? Ik zou zeggen: ga het gesprek aan in plaats van je te verschuilen achter afleidingsmanoeuvres. Zoals gezegd: wat is het nut ervan om natuurlijk behoeften te onderdrukken? Ik wil het graag horen.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 17 dec 2019, 18:54 Karen Armstrong is gedurende 7 jaar lang non geweest.
En heeft ook te maken gehad met alle regels inclusief kuisheid....

Als jij er veel van af weet zoals je zegt zou je ons ook wegwijs kunnen maken.
In een discussie hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn......dat is niet de bedoeling van een discussie.

Staat iedereen in de RKK nog wel achter het celibaat @Snelheid?
Ik meen toch dat het elders in bepaalde rooms-katholieke kerken afgeschaft is.
Hoe zit dat precies?
Dat zou jij toch moeten weten?
Wij kunnen er van alles over vertellen,maar de teneur van deze draad is duidelijk Celibaat kan niet we zijn tegen;waar ze dan tegen zijn tja.........
Wij gaan ons dan niet laten verleiden tot een twist gesprek zo niet discussie;wij zien wel wat het wordt met deze discussie is hij serieus dan is het misschien de moeite waard om er wat over te vertellen en uit leg te geven.

Voorts dat willen wij wel zeggen het Celibaat is geheel vrijwillig en geeft grote vrijheid .
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

peda schreef: 17 dec 2019, 19:03 Het celibaat behoort in de RK Kerk niet tot de onopgeefbare Traditie. Het is dus mogelijk dat het verplichte celibaat in de RK Kerk ooit tot het verleden behoort. Een besluit daartoe wordt niet genomen aan de basis, maar op het hoogste kerkelijke niveau. Wie reeds getrouwd is en tijdens het huwelijk priester wil worden, behoeft krachtens het RK Kerkrecht niet celibatair te gaan leven. Of de getrouwde priester in de praktijk veel voorkomt, is mij niet bekend
https://www.youtube.com/watch?v=GuPQ08hDJKg

Dit was ook een zaak in 2011.....de priester Jan Peijnenburg...die uit zijn ambt dreigde te worden gezet na 46 jaar een vriendin te hebben gehad...
Hij vertelt zijn verhaal.
Een mooi verhaal...nog steeds verliefd..
Laatst gewijzigd door callista op 17 dec 2019, 19:33, 1 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Bonjour »

Zal best en voor de meeste zal het wel werken. Maar voor het stel waarvoor het niet werkt .. . Die verhalen kennen we onderhand.

Ik vind het wel flauw die houding van "Jullie willen het toch niet snappen dus ik leg het niet uit."
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 17 dec 2019, 19:27
callista schreef: 17 dec 2019, 18:54 Karen Armstrong is gedurende 7 jaar lang non geweest.
En heeft ook te maken gehad met alle regels inclusief kuisheid....

Als jij er veel van af weet zoals je zegt zou je ons ook wegwijs kunnen maken.
In een discussie hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn......dat is niet de bedoeling van een discussie.

Staat iedereen in de RKK nog wel achter het celibaat @Snelheid?
Ik meen toch dat het elders in bepaalde rooms-katholieke kerken afgeschaft is.
Hoe zit dat precies?
Dat zou jij toch moeten weten?
Wij kunnen er van alles over vertellen,maar de teneur van deze draad is duidelijk Celibaat kan niet we zijn tegen;waar ze dan tegen zijn tja.........
Wij gaan ons dan niet laten verleiden tot een twist gesprek zo niet discussie;wij zien wel wat het wordt met deze discussie is hij serieus dan is het misschien de moeite waard om er wat over te vertellen en uit leg te geven.

Voorts dat willen wij wel zeggen het Celibaat is geheel vrijwillig en geeft grote vrijheid .
Van mij mag het. Een mens moet het helemaal zelf weten. Alleen ik wil weten wat het nut ervan is. Niet zo gauw op je teentjes getrapt zijn, als iemand vraagt wat het nut ervan is. Volgens mij is het namelijk totaal onnodig om je seksuele behoeften te onderdrukken. Ik zou niet weten waarom je kwaad zou zijn als ik dat zeg. Blijkbaar is het een gevoelige kwestie.
Only dead fish go with the flow
Lanfy
Berichten: 221
Lid geworden op: 02 mar 2016, 09:02
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Lanfy »

Snelheid schreef: 17 dec 2019, 19:27
callista schreef: 17 dec 2019, 18:54 Karen Armstrong is gedurende 7 jaar lang non geweest.
En heeft ook te maken gehad met alle regels inclusief kuisheid....

Als jij er veel van af weet zoals je zegt zou je ons ook wegwijs kunnen maken.
In een discussie hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn......dat is niet de bedoeling van een discussie.

Staat iedereen in de RKK nog wel achter het celibaat @Snelheid?
Ik meen toch dat het elders in bepaalde rooms-katholieke kerken afgeschaft is.
Hoe zit dat precies?
Dat zou jij toch moeten weten?
Wij kunnen er van alles over vertellen,maar de teneur van deze draad is duidelijk Celibaat kan niet we zijn tegen;waar ze dan tegen zijn tja.........
Wij gaan ons dan niet laten verleiden tot een twist gesprek zo niet discussie;wij zien wel wat het wordt met deze discussie is hij serieus dan is het misschien de moeite waard om er wat over te vertellen en uit leg te geven.

Voorts dat willen wij wel zeggen het Celibaat is geheel vrijwillig en geeft grote vrijheid .
Als ik zo vrij mag zijn, wie zijn wij dan? Zoals je meermalen aangeeft?
Al mijn meningen en overtuigingen zijn voor herziening vatbaar mits deze goed beargumenteerd worden.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Lanfy schreef: 17 dec 2019, 21:13
Snelheid schreef: 17 dec 2019, 19:27
callista schreef: 17 dec 2019, 18:54 Karen Armstrong is gedurende 7 jaar lang non geweest.
En heeft ook te maken gehad met alle regels inclusief kuisheid....

Als jij er veel van af weet zoals je zegt zou je ons ook wegwijs kunnen maken.
In een discussie hoeft niet iedereen het met elkaar eens te zijn......dat is niet de bedoeling van een discussie.

Staat iedereen in de RKK nog wel achter het celibaat @Snelheid?
Ik meen toch dat het elders in bepaalde rooms-katholieke kerken afgeschaft is.
Hoe zit dat precies?
Dat zou jij toch moeten weten?
Wij kunnen er van alles over vertellen,maar de teneur van deze draad is duidelijk Celibaat kan niet we zijn tegen;waar ze dan tegen zijn tja.........
Wij gaan ons dan niet laten verleiden tot een twist gesprek zo niet discussie;wij zien wel wat het wordt met deze discussie is hij serieus dan is het misschien de moeite waard om er wat over te vertellen en uit leg te geven.

Voorts dat willen wij wel zeggen het Celibaat is geheel vrijwillig en geeft grote vrijheid .
Als ik zo vrij mag zijn, wie zijn wij dan? Zoals je meermalen aangeeft?
Snelheid en zijn trawanten. Nou ja, er is het vermoeden dat hij in een klooster verblijft en dat die "we" hij en zijn medekloosterlingen moeten voorstellen. Maar helemaal zeker is het nog niet.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door Storm »

@snelheid,
Je bent zeer mysterieus, we gissen maar naar die Wij.
Ik kom veel discussies tegen waar het celibaat ter sprake komt.70tig procent van de Roomskatholieken geven dan aan niet voor het verplichte celibaat te zijn. Natuurlijk is het prima dat men deze keuze zelf wil maken.
@snelheid wat vind jij het voordeel van het celibaat? We beseffen dat jij hier als enige Roomskatholieke post, het is gewoon een vraag.
Veel waardering heb ik voor Robert- Frans die veel liefde voor de R-KK heeft, helaas is hij alleen nog actief op Credible.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Welbekend is uiteraard de kuisheidsleer en onderwerping aan regelgeving..Kiezen voor de ene ware grote liefde, waarbij er dan geen ruimte is voor andere grote liefdes, dat zou dan een soort van vreemdgaan zijn.
En de gedachte dat seks en intermenselijke liefde iets kortstondigs is en de liefde voor God eeuwigdurend.
Maar ik denk dat er nog meer achter schuilt...
Denk ik een beetje in dezelfde richting als zelfkastijding (martelaarsschap) of bv. anorexia.(overwinning)
In de idee van een mentale overwinning op het lichaam/lijfelijke en het mentale/de geest overheersend over de natuur.
In die zin is het niet een opgave maar geeft het een gevoel van vrijheid omdat je je niet laat overheersen/aansturen door natuurlijke driften.


Overigens zouden naar mijn weten priesters ook een toonbeeld van nederigheid moeten zijn.. hetgeen ik bij Snelheid niet echt herken. ;)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 18 dec 2019, 09:42 Welbekend is uiteraard de kuisheidsleer en onderwerping aan regelgeving..Kiezen voor de ene ware grote liefde, waarbij er dan geen ruimte is voor andere grote liefdes, dat zou dan een soort van vreemdgaan zijn.
En de gedachte dat seks en intermenselijke liefde iets kortstondigs is en de liefde voor God eeuwigdurend.
Maar ik denk dat er nog meer achter schuilt...
Denk ik een beetje in dezelfde richting als zelfkastijding (martelaarsschap) of bv. anorexia.(overwinning)
In de idee van een mentale overwinning op het lichaam/lijfelijke en het mentale/de geest overheersend over de natuur.
In die zin is het niet een opgave maar geeft het een gevoel van vrijheid omdat je je niet laat overheersen/aansturen door natuurlijke driften.

Overigens zouden naar mijn weten priesters ook een toonbeeld van nederigheid moeten zijn.. hetgeen ik bij Snelheid niet echt herken. ;)
In de jaren vijftig en daarvoor zijn mensen natuurlijk opgegroeid met het idee dat seks slecht is. Tenzij het binnen het huwelijk plaatsvond. En zelfbevrediging was al helemaal taboe. Dat wordt er dan met de paplepel ingegoten en die gedachte verlaat je nooit helemaal, als je een babyboomer bent.
Maar het vermogen om jezelf te beheersen kan zeker verslavend zijn. Bij anorexia zie je dat inderdaad ook. En je ziet ook dat de jezelf gestelde regels overtreden schuldgevoelens geeft en gevoelens van somberheid. Dat zit blijkbaar in de mens. Freud wijtte dat aan een mechanisme in onze hersenen dat hij het Ueber-ich noemde. Het mechanisme dat schuldgevoelens genereert, wanneer wij onze aan onszelf gestelde regels overtreden. De regels van het Ueber-ich worden er bij ons in de jeugd ingegoten door onze opvoeders.
Het fijne gevoel dat zelfbeheersing geeft en het Ueber-ich liggen zeker ten grondslag aan de neiging tot celibaat, om het maar zo te noemen. Maar bij Snelheid zie je dan weer dat lekker schranzen er weer niet in zit. Nou ja, eten is in onze maatschappij ook niet echt een taboe, maar mensen met anorexia hebben dit dan weer opgepikt.
Anderszins is celibaat ook een gevolg van de behoefte om de natuurlijke begeerten of de natuur op zich te overstijgen. En dat zijn we ook in het Oosten. Nou ja, op zich vind ik dat ook niet zo verkeerd. Alleen enkel geen seks doen en verder niets, dat gaat natuurlijk niet werken. Je zult dan ook de seksuele energie moeten omzetten (transformeren) naar andere energie. De yoga biedt daar de middelen toe. Maar de katholieke kerk heeft zich daar over het algemeen niet mee bezig gehouden.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Storm schreef: 17 dec 2019, 23:03 @snelheid,
Je bent zeer mysterieus, we gissen maar naar die Wij.
Ik kom veel discussies tegen waar het celibaat ter sprake komt.70tig procent van de Roomskatholieken geven dan aan niet voor het verplichte celibaat te zijn. Natuurlijk is het prima dat men deze keuze zelf wil maken.
@snelheid wat vind jij het voordeel van het celibaat? We beseffen dat jij hier als enige Roomskatholieke post, het is gewoon een vraag.
Veel waardering heb ik voor Robert- Frans die veel liefde voor de R-KK heeft, helaas is hij alleen nog actief op Credible.
Robert-Frans zal niet voor niets hier weg zijn gegaan.Opvallend is dat niet katholieken het allemaal zo goed weten hier hoe het zit met het celibaat en de Kerk;wij weten uit ervaring een grote mond over de Kerk maar nog nooit binnen geweest en een H.Eucharistie viering bij gewoond ook nog nooit is onderzocht waarom en hoe zo,n H.Eucharistie viering.Zo ook met het Celibaat;dus waarde @Storm,wat wij al zeiden wij wachten deze discussie wel af,en voorlopig nog hier niet gelezen wat het Celibaat ten diepste nou is.En als wij dar zouden vertellen is het toch niet waar dus passen wij daar voor,men doet ze best maar :| :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 18 dec 2019, 11:11
Storm schreef: 17 dec 2019, 23:03 @snelheid,
Je bent zeer mysterieus, we gissen maar naar die Wij.
Ik kom veel discussies tegen waar het celibaat ter sprake komt.70tig procent van de Roomskatholieken geven dan aan niet voor het verplichte celibaat te zijn. Natuurlijk is het prima dat men deze keuze zelf wil maken.
@snelheid wat vind jij het voordeel van het celibaat? We beseffen dat jij hier als enige Roomskatholieke post, het is gewoon een vraag.
Veel waardering heb ik voor Robert- Frans die veel liefde voor de R-KK heeft, helaas is hij alleen nog actief op Credible.
Robert-Frans zal niet voor niets hier weg zijn gegaan.Opvallend is dat niet katholieken het allemaal zo goed weten hier hoe het zit met het celibaat en de Kerk;wij weten uit ervaring een grote mond over de Kerk maar nog nooit binnen geweest en een H.Eucharistie viering bij gewoond ook nog nooit is onderzocht waarom en hoe zo,n H.Eucharistie viering.Zo ook met het Celibaat;dus waarde @Storm.wat wij al zeiden wij wachten deze discussie wel af.en voorlopig nog hier niet gelezen wat het Celibaat ten diepste nou is.En als wij dar zouden vertellen is het toch niet waar dus passen wij daar voor.men doet ze best maar :| :)
Zoals het goed mogelijk is om de psychologisch achtergronden van anorexia te achterhalen zonder dat je zelf aan anorexia lijdt, is het ook goed mogelijk de psychologische achtergronden van het celibaat te doorvorsen zonder zelf het celibaat te betrachten.
De vraag is: waarom ben je zo bang erover te praten en voel je je de hele tijd "niet begrepen"? Ben je bang dat anderen erop neerkijken? Ik moet zeggen dat ook ik vele jaren zonder seks heb geleefd, omdat ik ervan overtuigd was dat seks je te veel meevoert in de natuur en dat een mens de natuur moet overstijgen. Waarschijnlijk is dat een andere beweegreden dan hetgeen we in de katholieke kerk zien. Maar het resultaat is, praktisch beschouwd, hetzelfde. Ik heb zeker niet het gevoel dat anderen het belachelijk vinden wat ik toen heb gedaan. Of feitelijk niet heb gedaan (seks). En als ze het wel vinden, dan hebben ze pech gehad. Voor het celibaat hoef je je echt niet te schamen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Oud-priester: 'Celibaat is een achterhaalde zaak'
Het celibaat van de katholieke kerk is een achterhaalde zaak.
Dat zegt Ton Hoedemaker, oud-priester van Monnickendam. Hoedemaker reageert in Spraakmakers op de mogelijke afschaffing van het celibaat bij kerken in het Amazonegebied.
Volgens de oud-priester is het tijd dat de paus het celibaat wereldwijd afschaft.
Hoedemaker geeft toe dat hij als priester moeite had zich aan het celibaat te houden.
"Het is een hele opdracht om niet met een bepaalde vrouw verder te mogen gaan." Wat hem betreft moet het voor priesters worden toegestaan om te trouwen. Volgens hem is het huwelijk namelijk óók heilig. "Ook een getrouwd stel zijn, is een bijzondere route.
Het is een heel grote opdracht om elkaar voor altijd trouw te zijn."
lees verder
https://www.nporadio1.nl/achtergrond/19 ... aalde-zaak

Hoe het er nu voorstaat is mij niet bekend...
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 18 dec 2019, 11:30 Oud-priester: 'Celibaat is een achterhaalde zaak'
Het celibaat van de katholieke kerk is een achterhaalde zaak.
Dat zegt Ton Hoedemaker, oud-priester van Monnickendam. Hoedemaker reageert in Spraakmakers op de mogelijke afschaffing van het celibaat bij kerken in het Amazonegebied.
Volgens de oud-priester is het tijd dat de paus het celibaat wereldwijd afschaft.
Hoedemaker geeft toe dat hij als priester moeite had zich aan het celibaat te houden.
"Het is een hele opdracht om niet met een bepaalde vrouw verder te mogen gaan." Wat hem betreft moet het voor priesters worden toegestaan om te trouwen. Volgens hem is het huwelijk namelijk óók heilig. "Ook een getrouwd stel zijn, is een bijzondere route.
Het is een heel grote opdracht om elkaar voor altijd trouw te zijn."
lees verder
https://www.nporadio1.nl/achtergrond/19 ... aalde-zaak

Hoe het er nu voorstaat is mij niet bekend...
Dat het voor sommigen moeilijk is zich eraan te houden betekent nog niet per se dat het een achterhaalde zaak is. Kosmisch beschouwd kan het celibaat wel degelijk nuttig zijn. We weten het niet.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

@Zolder.
Is dat dan nooit onderzocht wat voor effecten het zou kunnen hebben?
Maar goed, er zal dan ook meditatie inderdaad of yoga aan te pas moeten komen.,
En waarschijnlijk volledige afzondering....dus niet zonder meer...

Tja, mannen krijgen sowieso vaak nachtelijke zaadlozingen......en zo niet....
Is zelfbevrediging wel toegestaan volgens het celibaat?
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 18 dec 2019, 11:49 @Zolder.
Is dat dan nooit onderzocht wat voor effecten het zou kunnen hebben?

Tja, mannen krijgen sowieso vaak nachtelijke zaadlozingen......en zo niet....
Is zelfbevrediging wel toegestaan volgens het celibaat?
Het lijkt mij dat als je celibatair wilt leven dat je je dan methodes moet toe-eigenen om de seksuele energie om te zetten in andere energie, waartoe de yoga uitstekende middelen beschikbaar heeft. Maar het zou kunnen dat uitgebreid gebed, bij wijze van meditatie, hiertoe ook geëigend is.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Misschien werkt het celibaat dan ook beter in het oosters geloof dan b.v. in de RKK.
Maar ik blijf het persoonlijk onnatuurlijk vinden en dan zeker in een complete mannengemeenschap.....
Dat dan net de nadruk gelegd wordt op seksualiteit als verbod....terwijl God de mens toch geschapen heeft volgens dat geloof..met seksualiteit..

Maar als men er zelf voor kiest ….prima, maar soms vraag ik me wel af wat er achter die keuze zit.
Laatst gewijzigd door callista op 18 dec 2019, 12:22, 2 keer totaal gewijzigd.