Het celibaat..

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 18 dec 2019, 17:17 Het celibaat gaat m.i niet alleen om seksuele onthouding, een relatie waarin men geen seks heeft maar waar men wel samenwoont en graag wil huwen - kan niet. In de Rooms-katholieke moet een huwelijk "geconsumeerd" worden anders is het niet geldig. Als reden hoor ik vaak; we kunnen er meer zijn voor onze parochieleden, daarmee geef je aan dat een getrouwe predikant zijn taak in het pastoraat niet genoeg kan vervullen. Persoonlijk denk ik; misschien wel beter; hij weet hoe het kan gaan in een gezin of relatie.
Maar goed het is een keuze van rooms-katholieke geestelijken, nonnen etc. En het zal van binnenuit moeten komen; wil men een keuze hebben wel of niet celibatair leven als geestelijke dan zal het vanzelf meer aan de orde komen. Maar het is een log systeem net als de orthodoxie binnen de protestantse kerken. Het is nog een lange weg om te gaan.
Het huwelijk moet niet geconsumeerd worden, maar geconsummeerd. Het gaat niet om een pizza.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Antoine Bodar is ook priester geworden, nadat hij een geweldige liefdesrelatie had met zijn partner.
Hij besloot toen tot het celibaat...en zag het als een roeping...
Dat kostte hem wel enige moeite....eufemistisch uitgedrukt.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor Antoine B........welbespraakt, intelligent, passievol en bevlogen etc....en ook nog eens aantrekkelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_Bodar
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 18 dec 2019, 17:31 Antoine Bodar is ook priester geworden, nadat hij een geweldige liefdesrelatie had met zijn partner.
Hij besloot toen tot het celibaat...en zag het als een roeping...
Dat kostte hem wel enige moeite....eufemistisch uitgedrukt.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor Antoine B........welbespraakt, intelligent, passievol en bevlogen etc....en ook nog eens aantrekkelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_Bodar

Jeroen Pauw pakt Antoine Bodar aan om bizar interview

Geplaatst op Tue 04 Sep 2018 om 9:40

Jeroen Pauw sprak priester Antoine Bodar maandagavond in zijn talkshow aan op de bizarre uitspraken die hij heeft gedaan in de Volkskrant. Dat was te zien in de uitzending op NPO 1. Bodar liet zich merkwaardig uit over transgenders en de jaarlijkse homoparade in Amsterdam. Het was voor RTL-ster Peter van der Vorst zelfs de druppel om zich uit te schrijven bij de kerk. De uitspraken zijn erg kort door de bocht, vindt Pauw. Bodar vindt het meevallen: “Het is natuurlijk een korte tekst, hè?“

De uitspraak van Bodar die Pauw het meest tegen de borst stootte is: “Het feit alleen al dat wij in Nederland gezamenlijk de ziektekosten betalen voor het toenemend aantal mensen dat van geslacht wenst te veranderen – het aanbod schept de vraag: dat is een krankzinnig thema. Als je vindt dat je in het verkeerde lichaam zit, moet je niet naar een psycholoog, maar naar een psychiater. Ik was afgelopen winter in Ethiopië. Daar hebben ze geen last van mensen die omgebouwd moeten worden.”

Pauw: “Het zijn sowieso geen aardige observaties, hè?”

Daar reageert Bodar nu als volgt op: “Ik doe helaas wel eens vaker niet prettige observaties. Zo’n interview is natuurlijk ook niet al te lang, dus ik ben blij dat ik er iets over mag zeggen jegens u vandaag. Ten eerste is het zo dat wij vanuit de kerk toch denken dat het gaat om de schepping. Daar hoort ook ons eigen lichaam bij.”

“Als je je laat verminken om een eigen geslacht te krijgen, dan hoort dat niet tot de heelheid van de schepping. Neem me niet kwalijk voor deze formulering. Natuurlijk moeten wij de mensen die omgebouwd zijn koesteren en ook liefhebben. Daar heb ik het niet over. Ik heb het over nog om te bouwen mensen.”

Schrijver Arnon Grunberg: “Wilt u het dan verbieden? En als ik zo vrij mag zijn: die opmerking over Ethiopië was echt niet handig. U bent een intelligent mens, dat had u beter niet kunnen doen.”

Pauw: “U weet dat er in Ethiopië een gevangenisstraf van vijftien jaar is als blijkt dat je homoseksueel bent?”

Bodar: “Wat ik wil zeggen is: je kunt het geld dan beter aan een derdewereldland geven, waar de mensen erg arm zijn.”

Pauw: “U zegt: ‘Daar hebben ze geen lást van mensen die omgebouwd moeten worden.’ Daar hebben ze er last van dat als je homoseksueel bent je vijftien jaar de gevangenis in moet.”

“Hoeveel geld zouden we misschien wel aan ziektekosten kwijtraken aan alle mensen die nadat ze misbruikt zijn door de Rooms-Katholieke kerk in therapie moeten?”

Bodar: “Dat weet ik niet. Dat zou je moeten vragen.”

Pauw: “Je zou van u een zekere mate van deemoedigheid mogen verwachten in zo’n positie als vertegenwoordiger van een kerk die toch in dit geval een behoorlijk criminele organisatie blijkt te zijn. Dat je dan niet zo’n grote broek aantrekt als het gaat over mensen die transgender willen zijn.”

Bodar: “Dit interview is afgenomen in de periode dat die seksuele misdadigheid niet opnieuw in de media was.”

Bron: https://www.mediacourant.nl/2018/09/jer ... interview/
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Dat hij scherp kon zijn wist ik wel..dit kende ik niet.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 18 dec 2019, 18:12 Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Nou ja, iedere held heeft wel een vlekje. Maar hij blijft toch gewoon iemand met meningen die jij niet hebt. ik vind het enthousiasme voor hem een beetje een hype-gedoe.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door Storm »

Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 17:28
Storm schreef: 18 dec 2019, 17:17 Het celibaat gaat m.i niet alleen om seksuele onthouding, een relatie waarin men geen seks heeft maar waar men wel samenwoont en graag wil huwen - kan niet. In de Rooms-katholieke moet een huwelijk "geconsumeerd" worden anders is het niet geldig. Als reden hoor ik vaak; we kunnen er meer zijn voor onze parochieleden, daarmee geef je aan dat een getrouwe predikant zijn taak in het pastoraat niet genoeg kan vervullen. Persoonlijk denk ik; misschien wel beter; hij weet hoe het kan gaan in een gezin of relatie.
Maar goed het is een keuze van rooms-katholieke geestelijken, nonnen etc. En het zal van binnenuit moeten komen; wil men een keuze hebben wel of niet celibatair leven als geestelijke dan zal het vanzelf meer aan de orde komen. Maar het is een log systeem net als de orthodoxie binnen de protestantse kerken. Het is nog een lange weg om te gaan.
Het huwelijk moet niet geconsumeerd worden, maar geconsummeerd. Het gaat niet om een pizza.
@Zolder,
Bedankt!! Het gaat inderdaad niet om een pizza.Ik heb het nog even veranderd, ken net. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 18:16
callista schreef: 18 dec 2019, 18:12 Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Nou ja, iedere held heeft wel een vlekje. Maar hij blijft toch gewoon iemand met meningen die jij niet hebt.
ik vind het enthousiasme voor hem een beetje een hype-gedoe.
Ja...daar lijkt het wel op... :|
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

callista schreef: 18 dec 2019, 18:24
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 18:16
callista schreef: 18 dec 2019, 18:12 Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Nou ja, iedere held heeft wel een vlekje. Maar hij blijft toch gewoon iemand met meningen die jij niet hebt.
ik vind het enthousiasme voor hem een beetje een hype-gedoe.
Ja...daar lijkt het wel op... :|
Het uiterlijk speelt daarbij ook een rol.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Zeker weten....
Dat hebben we ook kunnen zien in de TV serie De Doornvogels...…voor wie deze gezien heeft natuurlijk….
De Priester werd verliefd ---het was wederzijds---en hij kon uiteindelijk geen weerstand bieden....het celibaat werd moeilijk.....hij overtrad de regels...
Ook een man die zeer aantrekkelijk is in mijn optiek....ik heb genoten van die serie....zij acteerde ook erg goed....

https://www.youtube.com/watch?v=LxOwWEzkl20
Laatst gewijzigd door callista op 18 dec 2019, 18:39, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 18 dec 2019, 18:21
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 17:28
Storm schreef: 18 dec 2019, 17:17 Het celibaat gaat m.i niet alleen om seksuele onthouding, een relatie waarin men geen seks heeft maar waar men wel samenwoont en graag wil huwen - kan niet. In de Rooms-katholieke moet een huwelijk "geconsumeerd" worden anders is het niet geldig. Als reden hoor ik vaak; we kunnen er meer zijn voor onze parochieleden, daarmee geef je aan dat een getrouwe predikant zijn taak in het pastoraat niet genoeg kan vervullen. Persoonlijk denk ik; misschien wel beter; hij weet hoe het kan gaan in een gezin of relatie.
Maar goed het is een keuze van rooms-katholieke geestelijken, nonnen etc. En het zal van binnenuit moeten komen; wil men een keuze hebben wel of niet celibatair leven als geestelijke dan zal het vanzelf meer aan de orde komen. Maar het is een log systeem net als de orthodoxie binnen de protestantse kerken. Het is nog een lange weg om te gaan.
Het huwelijk moet niet geconsumeerd worden, maar geconsummeerd. Het gaat niet om een pizza.
@Zolder,
Bedankt!! Het gaat inderdaad niet om een pizza.Ik heb het nog even veranderd, ken net. ;)
Nou ja, vroeger dacht ik ook dat het geconsumeerd was. En toen dacht ik: Zie je wel. Orale seks is prima. Het mag van de Kerk. Waar is het peper en zout?
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 18 dec 2019, 18:28 Zeker weten....
Dat hebben we ook kunnen zien in de TV serie De Doornvogels...…voor wie deze gezien heeft natuurlijk….
De Priester werd verliefd ---het was wederzijds---en hij kon uiteindelijk geen weerstand bieden....het celibaat werd moeilijk.....hij overtrad de regels...
Ook een man die zeer aantrekkelijk is in mijn optiek....ik heb genoten van die serie....zij acteerde ook erg goed....

https://www.youtube.com/watch?v=LxOwWEzkl20
Je gaat toch niet af op zo,n Tv serie,wij hebben daar hartelijk om gelachen,heel veel fantasie en heel heel ver van de werkelijkheid.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

:D
Ik ben een romanticus Snelheid..... ;)
Drama is het....en heel goed gespeeld met veel passie, ook onderhuids en ingehouden...vaak ingetogen...heel mooi vind ik dat...
Ach, zoiets zal ooit weleens gebeuren denk ik....een priester is ook maar een mens...

Heb jij weleens een partner gehad Snelheid of heb je sowieso nu een partner?
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 18 dec 2019, 19:43 Ik ben een romanticus Snelheid..... ;)
Drama is het....en heel goed gespeeld met veel passie, ook onderhuids en ingehouden...vaak ingetogen...heel mooi vind ik dat...
Ach, zoiets zal ooit weleens gebeuren denk ik....een priester is ook maar een mens...

Heb jij weleens een partner gehad Snelheid of heb je sowieso nu een partner?
Wij gaan niet in op onze prive.

Maar inderdaad goed gespeeld daar niet van en er zat zit veel romantiek in maar voor ons was er veel om te lachen van wat echt niet klopte en mogelijk was. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het celibaat..

Bericht door Tin »

callista schreef: 18 dec 2019, 19:43 :D
Ik ben een romanticus Snelheid..... ;)
Drama is het....en heel goed gespeeld met veel passie, ook onderhuids en ingehouden...vaak ingetogen...heel mooi vind ik dat...
Ach, zoiets zal ooit weleens gebeuren denk ik....een priester is ook maar een mens...

Heb jij weleens een partner gehad Snelheid of heb je sowieso nu een partner?
Snelheid is/zijn al met meerderen.
Maar wel jammer wanneer men z'n privéleven zo meent te moeten beschermen.
Wat dat betreft is het verschil tussen de forummers wel héél erg groot. En kan een gesprek niet alleen op grond van verschil in visie maar ook dáárom al niet erg diep gaan.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Het celibaat..

Bericht door Tin »

callista schreef: 18 dec 2019, 18:24
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 18:16
callista schreef: 18 dec 2019, 18:12 Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Nou ja, iedere held heeft wel een vlekje. Maar hij blijft toch gewoon iemand met meningen die jij niet hebt.
ik vind het enthousiasme voor hem een beetje een hype-gedoe.
Ja...daar lijkt het wel op... :|
Het blijft een markant persoon.
En waar zouden we blijven zonder markante personen in de wereld?
En dat hij ingrepen aan een mensenlichaam die geen gezondheidsdoel dienen geen prioriteit geeft bij de al uit de hand lopende kosten voor gezondheidszorg lijkt me toch ook weer niet zo vreemd...
Dat antwoord van Pauw over de kosten nodig ivm misbruik binnen de RKK ligt dan wel voor de hand. Een inkopper. Maar is ook weer niet zo kies en wel erg standaard: iemand proberen vast te praten waar hij niet consequent zou zijn in de keuzes die hij maakt.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Tin schreef: 18 dec 2019, 20:11
callista schreef: 18 dec 2019, 18:24
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 18:16
callista schreef: 18 dec 2019, 18:12 Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Nou ja, iedere held heeft wel een vlekje. Maar hij blijft toch gewoon iemand met meningen die jij niet hebt.
ik vind het enthousiasme voor hem een beetje een hype-gedoe.
Ja...daar lijkt het wel op... :|
Het blijft een markant persoon.
En waar zouden we blijven zonder markante personen in de wereld?
En dat hij ingrepen aan een mensenlichaam die geen gezondheidsdoel dienen geen prioriteit geeft bij de al uit de hand lopende kosten voor gezondheidszorg lijkt me toch ook weer niet zo vreemd...
Dat antwoord van Pauw over de kosten nodig ivm misbruik binnen de RKK ligt dan wel voor de hand. Een inkopper. Maar is ook weer niet zo kies en wel erg standaard: iemand proberen vast te praten waar hij niet consequent zou zijn in de keuzes die hij maakt.
Je bedoelt dat je het niet zo belangrijk is wanneer iemand het gevoel heeft in een verkeerd lichaam te zijn geboren en daar ernstig onder lijdt. Zo onderschatten we altijd elkaars problemen.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Niemand wordt in een verkeerd lichaam geboren,het zit veel dieper en heeft alles te maken met physische on volkomen heden,wat voor de persoon verschrikkelijk is.
Er zijn ook veel spijtoptanten die zeggen had ik me maar nooit om laten bouwen want ik ben gewoon man of vrouw.

Maar wat dit alles te maken heeft met het Celibaat niets dus helemaal niets.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 18 dec 2019, 22:53 Niemand wordt in een verkeerd lichaam geboren,het zit veel dieper en heeft alles te maken met fysische on volkomen heden,wat voor de persoon verschrikkelijk is.
Er zijn ook veel spijtoptanten die zeggen had ik me maar nooit om laten bouwen want ik ben gewoon man of vrouw.

Maar wat dit alles te maken heeft met het Celibaat niets dus helemaal niets.
Nee, het ging over Antoine Bodar. Er zijn niet veel spijtoptanten, maar soms spijtoptanten.
Maar leg eens uit wat je precies bedoelt met die fysische onvolkomenheden.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 10:57
Petra schreef: 18 dec 2019, 09:42 Welbekend is uiteraard de kuisheidsleer en onderwerping aan regelgeving..Kiezen voor de ene ware grote liefde, waarbij er dan geen ruimte is voor andere grote liefdes, dat zou dan een soort van vreemdgaan zijn.
En de gedachte dat seks en intermenselijke liefde iets kortstondigs is en de liefde voor God eeuwigdurend.
Maar ik denk dat er nog meer achter schuilt...
Denk ik een beetje in dezelfde richting als zelfkastijding (martelaarsschap) of bv. anorexia.(overwinning)
In de idee van een mentale overwinning op het lichaam/lijfelijke en het mentale/de geest overheersend over de natuur.
In die zin is het niet een opgave maar geeft het een gevoel van vrijheid omdat je je niet laat overheersen/aansturen door natuurlijke driften.

Overigens zouden naar mijn weten priesters ook een toonbeeld van nederigheid moeten zijn.. hetgeen ik bij Snelheid niet echt herken. ;)
Het fijne gevoel dat zelfbeheersing geeft en het Ueber-ich liggen zeker ten grondslag aan de neiging tot celibaat, om het maar zo te noemen. Maar bij Snelheid zie je dan weer dat lekker schranzen er weer niet in zit. Nou ja, eten is in onze maatschappij ook niet echt een taboe, maar mensen met anorexia hebben dit dan weer opgepikt.
Idd is ook eten en drinken een bevrediging van de lusten.
Kan me dus indenken dat als je je lusten niet kan bevredigen in het ene dat je dan een plaatsvervangende lustbevrediging benut.
Ik meen me te herinneren dat dat in de geschiedenis een dingetje is geweest m.b.t. geselen en het afschaffen daarvan. Er waren er wat teveel die het lekker vonden, daardoor werd het meer een lustbevrediging dan martelaarsoffer. En dat was nou net niet de bedoeling.
Laatst gewijzigd door Petra op 19 dec 2019, 09:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 11:54
callista schreef: 18 dec 2019, 11:49
Is zelfbevrediging wel toegestaan volgens het celibaat?
Het lijkt mij dat als je celibatair wilt leven dat je je dan methodes moet toe-eigenen om de seksuele energie om te zetten in andere energie, waartoe de yoga uitstekende middelen beschikbaar heeft. Maar het zou kunnen dat uitgebreid gebed, bij wijze van meditatie, hiertoe ook geëigend is.
https://www.nytimes.com/2016/04/15/opin ... guilt.html
Sex “is a marvelous gift from God,” Francis wrote. “The stirring of desire or repugnance is neither sinful nor blameworthy.” Those living less than ideal marital unions are no longer vilified as sinners to be scorned. “Irregular unions” is the term coined by Pope Francis.

“Hence it can no longer be said that all those in any ‘irregular’ situations are living in a state of mortal sin,” he wrote. You can read that as a papal pardon of sorts. Yet for this kind of language and fresh air, the pope has come under renewed attack from conservative Catholics. One critic called the latest treatise “The Joy of Sex.” Well, yes.
Laatst gewijzigd door Petra op 19 dec 2019, 09:44, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

BdO schreef: 18 dec 2019, 15:04 Een van de redenen van het ontstaan van het celibaat is dat clerici geen belangen hadden t.a.v. hun nageslacht, wat de kans op machtsmisbruik moest verkleinen. Het hebben van nageslacht kan complicerend werken bij opvolgingsvraagstukken, maar ook anderszins kan het en reden zijn dat stoffelijke zaken onbedoeld van belang worden, misschien dan nog niet voor de persoon zelf, maar dan toch wel voor diens kinderen.

Onthechting van seksualiteit is niet alleen maar het ontzeggen van de bevrediging van een seksuele behoefte, het is ook onthechting naar een toekomst in het vlees die verder gaat dan de dood, waarmee de verder dan de dood gaande toekomst naar de Geest meer aandacht kan krijgen. Ik zelf denk dat die winst in extra aandacht eenvoudiger te verzilveren is als je ontspannen omgaat met zelfbevrediging. Het celibaat hoeft in de context die ik hier schets van een mens niet opeens een a-seksueel persoon te maken. Maar het is m.i. niet per sé een tour de force om het beleven van seksualiteit bij jezelf te houden. Feit is natuurlijk ook dat je echt geen priester hoeft te zijn om zo in het leven te staan.
Ja, goeie bijdrage!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 18 dec 2019, 12:24 Robert-Frans zal niet voor niets hier weg zijn gegaan.Opvallend is dat niet katholieken het allemaal zo goed weten hier hoe het zit met het celibaat en de Kerk;wij weten uit ervaring een grote mond over de Kerk maar nog nooit binnen geweest en een H.Eucharistie viering bij gewoond ook nog nooit is onderzocht waarom en hoe zo,n H.Eucharistie viering.Zo ook met het Celibaat;dus waarde @Storm,wat wij al zeiden wij wachten deze discussie wel af,en voorlopig nog hier niet gelezen wat het Celibaat ten diepste nou is.En als wij dar zouden vertellen is het toch niet waar dus passen wij daar voor,men doet ze best maar :| :)
Snelheid schreef: 18 dec 2019, 12:24 Je snapt de strekking niet van onze bijdrage.
Inderdaad de Paus kan per decreet met onmiddellijke ingang het Celibaat facultatief stellen,maar daar ging het niet over.
Misschien kun je wel uitleggen wat de andere broeders of priesters in het algemeen de diepste waarheid over het celibaat vinden.. dan is het wat minder persoonlijk.
Al denk ik...als jij vertelt wat jouw diepste waarheid is.. kan er onmogelijk iemand zeggen dat dat niet waar zou zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 19 dec 2019, 08:51
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 10:57
Petra schreef: 18 dec 2019, 09:42 Welbekend is uiteraard de kuisheidsleer en onderwerping aan regelgeving..Kiezen voor de ene ware grote liefde, waarbij er dan geen ruimte is voor andere grote liefdes, dat zou dan een soort van vreemdgaan zijn.
En de gedachte dat seks en intermenselijke liefde iets kortstondigs is en de liefde voor God eeuwigdurend.
Maar ik denk dat er nog meer achter schuilt...
Denk ik een beetje in dezelfde richting als zelfkastijding (martelaarsschap) of bv. anorexia.(overwinning)
In de idee van een mentale overwinning op het lichaam/lijfelijke en het mentale/de geest overheersend over de natuur.
In die zin is het niet een opgave maar geeft het een gevoel van vrijheid omdat je je niet laat overheersen/aansturen door natuurlijke driften.

Overigens zouden naar mijn weten priesters ook een toonbeeld van nederigheid moeten zijn.. hetgeen ik bij Snelheid niet echt herken. ;)
Het fijne gevoel dat zelfbeheersing geeft en het Ueber-ich liggen zeker ten grondslag aan de neiging tot celibaat, om het maar zo te noemen. Maar bij Snelheid zie je dan weer dat lekker schranzen er weer niet in zit. Nou ja, eten is in onze maatschappij ook niet echt een taboe, maar mensen met anorexia hebben dit dan weer opgepikt.
Idd is ook eten en drinken een bevrediging van de lusten.
Kan me dus indenken dat als je je lusten niet kan bevredigen in het ene dat je dan een plaatsvervangende lustbevrediging benut.
Ik meen me te herinneren dat dat in de geschiedenis een dingetje is geweest m.b.t. geselen en het afschaffen daarvan. Er waren er wat teveel die het lekker vonden, daardoor werd het meer een lustbevrediging dan martelaarsoffer. En dat was nou net niet de bedoeling.
Nou, ik wou tegen Snelheid niet zeggen dat zijn neiging tot lekker schranzen een vervanging is voor het gebrek aan seks (ervan uitgaande dat hij in een klooster zit). Maar het is wel wat ik meteen dacht. Ik ken trouwens ook andere mensen bij wie dit onmiskenbaar het geval is. Sterker nog: samen iets lekkers eten en tegelijkertijd beginnen staat dan voor seks met elkaar hebben. Maar ja, als het met de seks niet gaat, dan moet je iets anders hebben.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:15
Petra schreef: 19 dec 2019, 08:51
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 10:57
Petra schreef: 18 dec 2019, 09:42 Welbekend is uiteraard de kuisheidsleer en onderwerping aan regelgeving..Kiezen voor de ene ware grote liefde, waarbij er dan geen ruimte is voor andere grote liefdes, dat zou dan een soort van vreemdgaan zijn.
En de gedachte dat seks en intermenselijke liefde iets kortstondigs is en de liefde voor God eeuwigdurend.
Maar ik denk dat er nog meer achter schuilt...
Denk ik een beetje in dezelfde richting als zelfkastijding (martelaarsschap) of bv. anorexia.(overwinning)
In de idee van een mentale overwinning op het lichaam/lijfelijke en het mentale/de geest overheersend over de natuur.
In die zin is het niet een opgave maar geeft het een gevoel van vrijheid omdat je je niet laat overheersen/aansturen door natuurlijke driften.

Overigens zouden naar mijn weten priesters ook een toonbeeld van nederigheid moeten zijn.. hetgeen ik bij Snelheid niet echt herken. ;)
Het fijne gevoel dat zelfbeheersing geeft en het Ueber-ich liggen zeker ten grondslag aan de neiging tot celibaat, om het maar zo te noemen. Maar bij Snelheid zie je dan weer dat lekker schranzen er weer niet in zit. Nou ja, eten is in onze maatschappij ook niet echt een taboe, maar mensen met anorexia hebben dit dan weer opgepikt.
Idd is ook eten en drinken een bevrediging van de lusten.
Kan me dus indenken dat als je je lusten niet kan bevredigen in het ene dat je dan een plaatsvervangende lustbevrediging benut.
Ik meen me te herinneren dat dat in de geschiedenis een dingetje is geweest m.b.t. geselen en het afschaffen daarvan. Er waren er wat teveel die het lekker vonden, daardoor werd het meer een lustbevrediging dan martelaarsoffer. En dat was nou net niet de bedoeling.
Nou, ik wou tegen Snelheid niet zeggen dat zijn neiging tot lekker schranzen een vervanging is voor het gebrek aan seks (ervan uitgaande dat hij in een klooster zit). Maar het is wel wat ik meteen dacht. Ik ken trouwens ook andere mensen bij wie dit onmiskenbaar het geval is. Sterker nog: samen iets lekkers eten en tegelijkertijd beginnen staat dan voor seks met elkaar hebben. Maar ja, als het met de seks niet gaat, dan moet je iets anders hebben.
Vreemd dat iemand maar voor een ander invult dat hij/zij maar zit te schranzen,vergeet het maar :!:

Maar goed maar weer terug naar het Celibaat,want daar ging het over.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 19 dec 2019, 10:31
Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:15
Petra schreef: 19 dec 2019, 08:51 Idd is ook eten en drinken een bevrediging van de lusten.
Kan me dus indenken dat als je je lusten niet kan bevredigen in het ene dat je dan een plaatsvervangende lustbevrediging benut.
Ik meen me te herinneren dat dat in de geschiedenis een dingetje is geweest m.b.t. geselen en het afschaffen daarvan. Er waren er wat teveel die het lekker vonden, daardoor werd het meer een lustbevrediging dan martelaarsoffer. En dat was nou net niet de bedoeling.
Nou, ik wou tegen Snelheid niet zeggen dat zijn neiging tot lekker schranzen een vervanging is voor het gebrek aan seks (ervan uitgaande dat hij in een klooster zit). Maar het is wel wat ik meteen dacht. Ik ken trouwens ook andere mensen bij wie dit onmiskenbaar het geval is. Sterker nog: samen iets lekkers eten en tegelijkertijd beginnen staat dan voor seks met elkaar hebben. Maar ja, als het met de seks niet gaat, dan moet je iets anders hebben.
Vreemd dat iemand maar voor een ander invult dat hij/zij maar zit te schranzen,vergeet het maar :!:

Maar goed maar weer terug naar het Celibaat,want daar ging het over.
Ik zal het aantal berichten dat jij hier over eten plaatst maar niet gaan tellen. Het is ondoenlijk. Maar van mij mag je lekker dooreten, hoor.
Maar volgens mij gaat het jou niet lukken om het over het celibaat te hebben.
Only dead fish go with the flow