Het celibaat..

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:36
Snelheid schreef: 19 dec 2019, 10:31
Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:15
Petra schreef: 19 dec 2019, 08:51 Idd is ook eten en drinken een bevrediging van de lusten.
Kan me dus indenken dat als je je lusten niet kan bevredigen in het ene dat je dan een plaatsvervangende lustbevrediging benut.
Ik meen me te herinneren dat dat in de geschiedenis een dingetje is geweest m.b.t. geselen en het afschaffen daarvan. Er waren er wat teveel die het lekker vonden, daardoor werd het meer een lustbevrediging dan martelaarsoffer. En dat was nou net niet de bedoeling.
Nou, ik wou tegen Snelheid niet zeggen dat zijn neiging tot lekker schranzen een vervanging is voor het gebrek aan seks (ervan uitgaande dat hij in een klooster zit). Maar het is wel wat ik meteen dacht. Ik ken trouwens ook andere mensen bij wie dit onmiskenbaar het geval is. Sterker nog: samen iets lekkers eten en tegelijkertijd beginnen staat dan voor seks met elkaar hebben. Maar ja, als het met de seks niet gaat, dan moet je iets anders hebben.
Vreemd dat iemand maar voor een ander invult dat hij/zij maar zit te schranzen,vergeet het maar :!:

Maar goed maar weer terug naar het Celibaat,want daar ging het over.
Ik zal het aantal berichten dat jij hier over eten plaatst maar niet gaan tellen. Het is ondoenlijk. Maar van mij mag je lekker dooreten, hoor.
Maar volgens mij gaat het jou niet lukken om het over het celibaat te hebben.
Wat wij al zeiden.......Vreemd dat iemand maar voor een ander invult dat hij/zij maar zit te schranzen,vergeet het maar :!:
Voorts gaan onze persoonlijke overwegingen over het Celibaat niemand wat aan;wat ook al zeden wij wachten deze discussie af.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 19 dec 2019, 11:15
Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:36
Snelheid schreef: 19 dec 2019, 10:31
Zolderworm schreef: 19 dec 2019, 10:15
Petra schreef: 19 dec 2019, 08:51 Idd is ook eten en drinken een bevrediging van de lusten.
Kan me dus indenken dat als je je lusten niet kan bevredigen in het ene dat je dan een plaatsvervangende lustbevrediging benut.
Ik meen me te herinneren dat dat in de geschiedenis een dingetje is geweest m.b.t. geselen en het afschaffen daarvan. Er waren er wat teveel die het lekker vonden, daardoor werd het meer een lustbevrediging dan martelaarsoffer. En dat was nou net niet de bedoeling.
Nou, ik wou tegen Snelheid niet zeggen dat zijn neiging tot lekker schranzen een vervanging is voor het gebrek aan seks (ervan uitgaande dat hij in een klooster zit). Maar het is wel wat ik meteen dacht. Ik ken trouwens ook andere mensen bij wie dit onmiskenbaar het geval is. Sterker nog: samen iets lekkers eten en tegelijkertijd beginnen staat dan voor seks met elkaar hebben. Maar ja, als het met de seks niet gaat, dan moet je iets anders hebben.
Vreemd dat iemand maar voor een ander invult dat hij/zij maar zit te schranzen,vergeet het maar :!:

Maar goed maar weer terug naar het Celibaat,want daar ging het over.
Ik zal het aantal berichten dat jij hier over eten plaatst maar niet gaan tellen. Het is ondoenlijk. Maar van mij mag je lekker dooreten, hoor.
Maar volgens mij gaat het jou niet lukken om het over het celibaat te hebben.
Wat wij al zeiden.......Vreemd dat iemand maar voor een ander invult dat hij/zij maar zit te schranzen,vergeet het maar :!:
Voorts gaan onze persoonlijke overwegingen over het Celibaat niemand wat aan;wat ook al zeden wij wachten deze discussie af.
Is het dan zo erg met die overwegingen?
Only dead fish go with the flow
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door BdO »

Tin schreef: 18 dec 2019, 20:11
callista schreef: 18 dec 2019, 18:24
Zolderworm schreef: 18 dec 2019, 18:16
callista schreef: 18 dec 2019, 18:12 Tjemineetje Zolder :shock:
Dat is me totaal ontgaan....ik kijk er wel van op.... :roll:
Nou ja, iedere held heeft wel een vlekje. Maar hij blijft toch gewoon iemand met meningen die jij niet hebt.
ik vind het enthousiasme voor hem een beetje een hype-gedoe.
Ja...daar lijkt het wel op... :|
Het blijft een markant persoon.
En waar zouden we blijven zonder markante personen in de wereld?
En dat hij ingrepen aan een mensenlichaam die geen gezondheidsdoel dienen
Of dat wel of geen gezondheidsdoel dient daar kan je verschillend tegenaan kijken. Daar waar een lijfelijke oorzaak een lijfelijk probleem geeft is het simpel. Maar een psychisch probleem kan niet alleen veroorzaakt worden "tussen de oren", maar ook door een lijfelijke gesteldheid. Psychische gezondheid is ook gezondheid lijkt me. Maar als je vindt van niet dan moet je het maar zeggen.
Tin schreef: 18 dec 2019, 20:11 geen prioriteit geeft bij de al uit de hand lopende kosten voor gezondheidszorg lijkt me toch ook weer niet zo vreemd...
Dat antwoord van Pauw over de kosten nodig ivm misbruik binnen de RKK ligt dan wel voor de hand. Een inkopper. Maar is ook weer niet zo kies en wel erg standaard: iemand proberen vast te praten waar hij niet consequent zou zijn in de keuzes die hij maakt.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door BdO »

Petra schreef: 19 dec 2019, 09:03
BdO schreef: 18 dec 2019, 15:04 Een van de redenen van het ontstaan van het celibaat is dat clerici geen belangen hadden t.a.v. hun nageslacht, wat de kans op machtsmisbruik moest verkleinen. Het hebben van nageslacht kan complicerend werken bij opvolgingsvraagstukken, maar ook anderszins kan het en reden zijn dat stoffelijke zaken onbedoeld van belang worden, misschien dan nog niet voor de persoon zelf, maar dan toch wel voor diens kinderen.

Onthechting van seksualiteit is niet alleen maar het ontzeggen van de bevrediging van een seksuele behoefte, het is ook onthechting naar een toekomst in het vlees die verder gaat dan de dood, waarmee de verder dan de dood gaande toekomst naar de Geest meer aandacht kan krijgen. Ik zelf denk dat die winst in extra aandacht eenvoudiger te verzilveren is als je ontspannen omgaat met zelfbevrediging. Het celibaat hoeft in de context die ik hier schets van een mens niet opeens een a-seksueel persoon te maken. Maar het is m.i. niet per sé een tour de force om het beleven van seksualiteit bij jezelf te houden. Feit is natuurlijk ook dat je echt geen priester hoeft te zijn om zo in het leven te staan.
Ja, goeie bijdrage!
Dank je, Petra.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 19 dec 2019, 11:15 Voorts gaan onze persoonlijke overwegingen over het Celibaat niemand wat aan;wat ook al zeden wij wachten deze discussie af.
Misschien kunnen jullie iets algemeens zeggen over overwegingen om voor het celibaat te kiezen?
Volgens mij zijn er best wel wat overwegingen opgeworpen.. jullie schreven dat geen enkele van wat wij beschreven de diepste ware overweging is, ik ben wel benieuwd wat er nog meer voor overwegingen EVENTUEEL ZOUDEN KUNNEN ZIJN... :?:

Ennehhh is hier die hoofdletter belangrijk? Is er een verschil tussen celibaat en Celibaat?

P.S.
Jullie wachten af en maken er daarmee een raad spelletje van, waarbij wij van alles gaan opwerpen en jullie ja of nee schrijven.
Lijkt jullie dat een verstandige manier om hiermee om te gaan?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 18 dec 2019, 17:31 Antoine Bodar is ook priester geworden, nadat hij een geweldige liefdesrelatie had met zijn partner.
Hij besloot toen tot het celibaat...en zag het als een roeping...
Dat kostte hem wel enige moeite....eufemistisch uitgedrukt.
Ik heb altijd al een zwak gehad voor Antoine B........welbespraakt, intelligent, passievol en bevlogen etc....en ook nog eens aantrekkelijk.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Antoine_Bodar
Priester A.Bodar is niet de eerste de beste .
De echte Bodar ziet men in de Sinte Pieter waar vroeg in de mogen in de kapellen diep onder Sinte Pieter hij de H.Mis Leest in het Nederlands en in een kapel er naast weer een andere Priester die in zijn landstaal de H.Mis leest enz enz enz.
Er is dan nog toerist te zien,kom je weer boven is het rust en stilte en devote in de grootste Kerk ter wereld en het hart van het Christendom.
Maar om pak weg een uur of negen komt de mensen masse op gang.

Het Celibaat hoort bij de roeping en geeft grote vreugde en vrijheid en toewijding voor dat gene waar men toe geroepen is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 21 dec 2019, 00:52
Het Celibaat hoort bij de roeping en geeft grote vreugde en vrijheid en toewijding voor dat gene waar men toe geroepen is.
Waarom?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 21 dec 2019, 10:38
Snelheid schreef: 21 dec 2019, 00:52
Het Celibaat hoort bij de roeping en geeft grote vreugde en vrijheid en toewijding voor dat gene waar men toe geroepen is.
Waarom?
Ja waarom? Het lijkt mij toch ook een grote vreugde en vrijheid als de hormoontjes regelmatig naar de kermis mogen. Dat staat los van de toewijding voor de functie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Messenger schreef: 21 dec 2019, 10:51
Petra schreef: 21 dec 2019, 10:38
Snelheid schreef: 21 dec 2019, 00:52
Het Celibaat hoort bij de roeping en geeft grote vreugde en vrijheid en toewijding voor dat gene waar men toe geroepen is.
Waarom?
Ja waarom? Het lijkt mij toch ook een grote vreugde en vrijheid als de hormoontjes regelmatig naar de kermis mogen. Dat staat los van de toewijding voor de functie.
Wat zitten mensen toch altijd met hun hormonen; en als men geen roeping heeft zal men nooit begrijpen wat het Celibaat nu eigenlijk in houdt en wat het geeft....... vrijheid en grote vreugde.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 22 dec 2019, 18:07Wat zitten mensen toch altijd met hun hormonen; en als men geen roeping heeft zal men nooit begrijpen wat het Celibaat nu eigenlijk in houdt en wat het geeft....... vrijheid en grote vreugde.
Leg eens uit. Seks werkt bevrijdend en is natuurlijk. Celibaat lijkt me een schijngevecht tegen de natuur voor een seksueel wezen als de mens.

Ik hoorde eens dat twee monniken langs de oever van een rivier naar hun klooster liepen, toen de jongste van de twee een jonge vrouw zag huilen. Ze durfde de woeste rivier niet over te steken. De jongste hielp haar en met de jonge vrouw op z'n schouders liep hij naar de andere oever. Toen de oudste het zag, werd hij boos en bleef zwijgen totdat ze voor de poorten van het klooster stonden. Hij zei: ''Het is niet toegestaan vrouwen te begeren, laat staan ze op de schouders een rivier over te dragen''. De jongste antwoordde: ''Ik heb haar achter me gelaten toen ik de overzijde bereikte; draagt u haar nog steeds mee?'' ;)
Laatst gewijzigd door Mart op 22 dec 2019, 18:57, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Wat geweldig en scherp...!!
En zo is het maar net...
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 22 dec 2019, 18:57 Wat geweldig en scherp...!!
En zo is het maar net...
Een kloostermop van de kloosterlingen zelf,wij zijn wel uit gelachen met deze mop,uit de oude doos,de jonge kloosterlingen vinden hem zelf flauw en niet ter zake doende.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Ja Snelheid...ik hoorde deze voor het eerst en volgens mij zit er een diepe kern van waarheid in..
En ik lach er dus niet om...integendeel...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Mart »

callista schreef: 22 dec 2019, 19:11 Ja Snelheid...ik hoorde deze voor het eerst en volgens mij zit er een diepe kern van waarheid in..
En ik lach er dus niet om...integendeel...
Het is geen kloostermop, maar een verhaaltje afkomstig uit het zen-boeddhisme. De suggestie van een kloostermop lijkt me meer een reactie van Snelheid om de vraag te ontwijken die gesteld werd en waarop dus nog steeds geen antwoord is gegeven. Het doet me allemaal erg denken aan de stijl van kamaraad A.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 22 dec 2019, 18:07
Messenger schreef: 21 dec 2019, 10:51
Petra schreef: 21 dec 2019, 10:38
Snelheid schreef: 21 dec 2019, 00:52
Het Celibaat hoort bij de roeping en geeft grote vreugde en vrijheid en toewijding voor dat gene waar men toe geroepen is.
Waarom?
Ja waarom? Het lijkt mij toch ook een grote vreugde en vrijheid als de hormoontjes regelmatig naar de kermis mogen. Dat staat los van de toewijding voor de functie.
Wat zitten mensen toch altijd met hun hormonen; en als men geen roeping heeft zal men nooit begrijpen wat het Celibaat nu eigenlijk in houdt en wat het geeft....... vrijheid en grote vreugde.
Natuurlijk zitten mensen met hun hormonen. Die hebben we van nature nou eenmaal in ons.
Wat gebeurt er dan met die hormonen als men wel roeping heeft? Is er dan geen hormonale werking meer?
Ik ben overtuigd van wel. Tenzij je natuurlijke staat van zijn aseksueel is. Die smaak is er nou eenmaal ook.
Vraag ik me af.. waarom roept God dan niet juist die mensen..die zijn er van nature al geschikt voor. Waarom mensen gaan roepen die zich vervolgens in tegen-natuurlijke bochten moeten wringen? (Met als gevolg... een hoop leugens, bedrog, stiekeme toestanden, doofpotten etc.)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Het celibaat lukt maar weinigen dat heeft de praktijk wel laten zien.
Dus van een roeping kan ik persoonlijk eigenlijk niet spreken.
Als je er goed bij nadenkt is het bizar en volkomen tegen de natuur.
Een soort van martelaarschap en geseling......om denken zo een paar etages hoger te komen op de trap naar God.
Het verhaal gaat dat Origenes zichzelf castreerde...
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 23 dec 2019, 10:01 Het celibaat lukt maar weinigen dat heeft de praktijk wel laten zien.
Dus van een roeping kan ik persoonlijk eigenlijk niet spreken.
Als je er goed bij nadenkt is het bizar en volkomen tegen de natuur.
Een soort van martelaarschap en geseling......om denken zo een paar etages hoger te komen op de trap naar God.
Het verhaal gaat dat Origenes zichzelf castreerde...
Wat wij al zeiden...Wat zitten mensen toch altijd met hun hormonen; en als men geen roeping heeft zal men nooit begrijpen wat het Celibaat nu eigenlijk in houdt en wat het geeft....... vrijheid en grote vreugde.

Voorts zit je er naast is niet erg want je weet niet waar het ten diepste om gaat;wij zeggen altijd als je geen verstand heeft van hersen chirurgie daar dan ook niet over spreken alleen luisteren.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:24 Wat wij al zeiden...Wat zitten mensen toch altijd met hun hormonen; en als men geen roeping heeft
In de praktijk blijkt dat velen die vinden dat ze een roeping hebben, toch nog erg met hun hormonen zitten.
Voor hen is het celibaat een worsteling.
Je probeert het weer eens mooier te maken dan het is.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 23 dec 2019, 10:31
Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:24 Wat wij al zeiden...Wat zitten mensen toch altijd met hun hormonen; en als men geen roeping heeft
In de praktijk blijkt dat velen die vinden dat ze een roeping hebben, toch nog erg met hun hormonen zitten.
Voor hen is het celibaat een worsteling.
Je probeert het weer eens mooier te maken dan het is.
Jij zal het wel beter weten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:32
Jij zal het wel beter weten.
Ik kijk gewoon naar de praktijk. Daar kun je je ogen voor sluiten of je kan het gewoon onder ogen zien.
De praktijk komt jou niet uit en dan probeer je maar weer eens de praktijk naar je hand te zetten.
Net zoals je dat doet met de vermeende massale overloop van protestanten naar het katholicisme en de vermeende grote bekering over de hele wereld.
Ook dat blijkt allemaal niet te kloppen.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

HJW schreef: 23 dec 2019, 10:40
Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:32
Jij zal het wel beter weten.
Ik kijk gewoon naar de praktijk. Daar kun je je ogen voor sluiten of je kan het gewoon onder ogen zien.
De praktijk komt jou niet uit en dan probeer je maar weer eens de praktijk naar je hand te zetten.
Net zoals je dat doet met de vermeende massale overloop van protestanten naar het katholicisme en de vermeende grote bekering over de hele wereld.
Ook dat blijkt allemaal niet te kloppen.
Wat wij al zeiden; jij weet het allemaal beter.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door HJW »

Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:41
Wat wij al zeiden; jij weet het allemaal beter.
Nee hoor. Ik baseer mij op onderzoeken en algemeen toegankelijke getallen, onder andere van de RKK zelf.
Er is jou gevraagd een onderbouwing te geven van je stellingen.
En dan blijft het akelig stil.........
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

callista schreef: 18 dec 2019, 12:42 Dat vind ik heel jammer.
Ook hier is theologie wat betreft de maagdelijke geboorte een voorwaarde hoe verstaat men de maagdelijke geboorte,het gaat wel even verder of men dat gelooft of niet en het geloven daarin is een geheimenis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Het celibaat..

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:49
callista schreef: 18 dec 2019, 12:42 Dat vind ik heel jammer.
Ook hier is theologie wat betreft de maagdelijke geboorte een voorwaarde hoe verstaat men de maagdelijke geboorte,het gaat wel even verder of men dat gelooft of niet en het geloven daarin is een geheimenis.
Hoe versta jij de maagdelijke geboorte?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 23 dec 2019, 10:49Ook hier is theologie wat betreft de maagdelijke geboorte een voorwaarde hoe verstaat men de maagdelijke geboorte,het gaat wel even verder of men dat gelooft of niet en het geloven daarin is een geheimenis.
Dan kom je een aantal obstakels tegen:

Allereerst valt een maagdelijke geboorte niet uit de T'NaCH af te leiden: klik, klik, klik, klik, klik, klik, klik, etc., ...

Ten tweede: indien je - ondanks het feit dat een maagdelijke geboorte niet uit de T'NaCH valt af te leiden - uitgaat van een evenmin afleidbare ''voortgaande openbaring'' die evenmin in de T'NaCH staat, dan zit je nog met het biologische gegeven dat een vrouw geen y-chromosoom heeft en dat Maria's ''zaad'' onvoldoende is om en volledig Davidisch te zijn en een mannelijke nakomeling te produceren: een Davidische nakomeling betekent dat Jezus een meisje zou zijn geweest. Dat impliceert niet alleen een wonderlijke maagdelijke geboorte, maar eveneens een goddelijke ingreep wat betreft een niet Davidisch goddelijk y-chrosmosoom.

Ten derde dwingt de Christelijke theologie achter de maagdelijke geboorte nergens het celibaat af.

En tenslotte is het celibaat onnatuurlijk. De mens is een seksueel wezen. Biologisch vermenigvuldigt de mens zich nou eenmaal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)