Het celibaat..

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door HJW »

Mart schreef: 23 dec 2019, 13:36
Dan kom je een aantal obstakels tegen:

Allereerst

Ten tweede

Ten derde dwingt de Christelijke theologie achter de maagdelijke geboorte nergens het celibaat af.

En tenslotte
Aangezien ik een groot profeet ben met gaven, kan ik je nu alvast de reactie van Snelheid geven:
- jij begrijpt hun bijdragen niet
- je doorgrondt het celibaat niet
- jij weet het blijkbaar beter
- je moet het overlaten aan mensen die wel weten hoe het zit

Inhoudelijk zul je geen reactie krijgen.......
Snelheid
Berichten: 10796
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Mart schreef: 22 dec 2019, 19:21
callista schreef: 22 dec 2019, 19:11 Ja Snelheid...ik hoorde deze voor het eerst en volgens mij zit er een diepe kern van waarheid in..
En ik lach er dus niet om...integendeel...
Het is geen kloostermop, maar een verhaaltje afkomstig uit het zen-boeddhisme. De suggestie van een kloostermop lijkt me meer een reactie van Snelheid om de vraag te ontwijken die gesteld werd en waarop dus nog steeds geen antwoord is gegeven. Het doet me allemaal erg denken aan de stijl van kamaraad A.
Het is wel degelijk een kloostermop zelf van heel vroeger,nu een wat uitgesleten mop niet meer echt om te lachen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door HJW »

Mart schreef: 22 dec 2019, 19:21 Het is geen kloostermop, maar een verhaaltje afkomstig uit het zen-boeddhisme. De suggestie van een kloostermop lijkt me meer een reactie van Snelheid om de vraag te ontwijken die gesteld werd en waarop dus nog steeds geen antwoord is gegeven. Het doet me allemaal erg denken aan de stijl van kamaraad A.
Het komt inderdaad uit het boeddhisme. Dat is correct.
Snelheid
Berichten: 10796
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door Snelheid »

Tin schreef: 17 dec 2019, 18:16 Als iemand zelf vindt dat hij/zij celibatair wil leven: prima.
Als iemand zelf vindt dat hij/zij zich aansluit bij een beweging waar bepaalde regels gelden: prima
Mijn keus is beide niet te doen, ook al kan niet ieder die keuze ten diepste begrijpen.
Inderdaad klopt.maar roeping en het daar aan verbonden Celibaat is niet uit te leggen,de geroepenen weet het zelfs soms niet verlaat prachtige baan ,mooie auto ,dure vacanties en in eens in een klooster,de geroepenen komt er wel achter door zijn/haar stadia,s op weg naar de eeuwige gelofte. 8-)
VERITAS VOS LIBERABIT.
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door BdO »

Celibaat, de heiligen van nu en het niet-voortplanten staan tegenwoordig in een ander daglicht :)

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/ca ... g-a3985005
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

BdO schreef: 27 dec 2019, 12:43 Celibaat, de heiligen van nu en het niet-voortplanten staan tegenwoordig in een ander daglicht :)

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/ca ... g-a3985005
Om het celibaat nou als oplossing voor het klimaatprobleem (overbevolking) te gaan verkondigen in deze koude donkere dagen...ook voor de niet-geroepenen... gaan we niet doen hè! :P
Is anti conceptie toch een stuk menslievender.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door BdO »

Petra schreef: 27 dec 2019, 16:14
BdO schreef: 27 dec 2019, 12:43 Celibaat, de heiligen van nu en het niet-voortplanten staan tegenwoordig in een ander daglicht :)

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/ca ... g-a3985005
Om het celibaat nou als oplossing voor het klimaatprobleem (overbevolking) te gaan verkondigen in deze koude donkere dagen...ook voor de niet-geroepenen... gaan we niet doen hè! :P
Is anti conceptie toch een stuk menslievender.
Ja, vind ik ook gezelliger.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

BdO schreef: 28 dec 2019, 19:37
Petra schreef: 27 dec 2019, 16:14
BdO schreef: 27 dec 2019, 12:43 Celibaat, de heiligen van nu en het niet-voortplanten staan tegenwoordig in een ander daglicht :)

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/ca ... g-a3985005
Om het celibaat nou als oplossing voor het klimaatprobleem (overbevolking) te gaan verkondigen in deze koude donkere dagen...ook voor de niet-geroepenen... gaan we niet doen hè! :P
Is anti conceptie toch een stuk menslievender.
Ja, vind ik ook gezelliger.
Wie niet. :lol:
Het euvel is dat veel van de geroepenen dat ook vinden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
BdO
Berichten: 7728
Lid geworden op: 14 jul 2014, 22:04
Man/Vrouw: M

Re: Het celibaat..

Bericht door BdO »

Petra schreef: 29 dec 2019, 10:52
BdO schreef: 28 dec 2019, 19:37
Petra schreef: 27 dec 2019, 16:14
BdO schreef: 27 dec 2019, 12:43 Celibaat, de heiligen van nu en het niet-voortplanten staan tegenwoordig in een ander daglicht :)

https://www.nrc.nl/nieuws/2019/12/27/ca ... g-a3985005
Om het celibaat nou als oplossing voor het klimaatprobleem (overbevolking) te gaan verkondigen in deze koude donkere dagen...ook voor de niet-geroepenen... gaan we niet doen hè! :P
Is anti conceptie toch een stuk menslievender.
Ja, vind ik ook gezelliger.
Wie niet. :lol:
Het euvel is dat veel van de geroepenen dat ook vinden.
Ja, dat is ook zo.

Het is in de waardering van het celibaat misschien goed om te bedenken dat het celibaat wat ouder is dan veel anti-conceptiemiddelen. Maar dan nog: seksualiteit zonder voortplanting is ook niet voor een ieder compleet.

Tegen de tijd dat je als heremiet van alles wat seksueel is moet onthouden begint het onleefbaar incompleet te worden wat mij betreft. Maar seksualiteit beleven met een ander doch zonder voortplanting is nog steeds maar een half stapje op de "compleetheidsschaal".

Niet dat altijd alles maar compleet moet zijn. Liever niet eigenlijk. Ergens moet er ook weer wat te verlangen overblijven.
Is deze 'golf' het 2e beest dat de macht van het 1e verkreeg? Is Jerusalem de vrouw die het berijdt?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het celibaat..

Bericht door Petra »

BdO schreef: 29 dec 2019, 11:31 Niet dat altijd alles maar compleet moet zijn. Liever niet eigenlijk. Ergens moet er ook weer wat te verlangen overblijven.
Uiteraard! Daar hebben we bv.dan weer nieuwjaarsloten voor.

En dan maar hopen dat je niet de hoofdprijs wint. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas