Praten over je wereldbeeld

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 28 jan 2020, 21:45
De mythe kan een symbolische betekenis hebben, zoals de droomsymboliek. Bij de zondvloed bijvoorbeeld het overspoeld worden door inhouden van het onbewuste tijdens het individuatie-proces.
Dat zou idd kunnen. Maar ik kijk niet naar een bepaalde mythe. Noch hoef ik ze allemaal te begrijpen.
Die mythe's gaan ergens over en het is aan de lezer om de gelaagdheid te begrijpen.

Je kunt een forum als dit er prima voor gebruiken. Maar dan niet met als doel om de ander te overtuigen, maar om jezelf te laten begrijpen.
Als je de ander wenst te overtuigen, dan reflecteer je op de ander. Als je de ander gebruikt als klankbord dan ontwikkel je wijsheid.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door Zolderworm »

hopper schreef: 28 jan 2020, 23:52
Zolderworm schreef: 28 jan 2020, 21:45
De mythe kan een symbolische betekenis hebben, zoals de droomsymboliek. Bij de zondvloed bijvoorbeeld het overspoeld worden door inhouden van het onbewuste tijdens het individuatie-proces.
Dat zou idd kunnen. Maar ik kijk niet naar een bepaalde mythe. Noch hoef ik ze allemaal te begrijpen.
Die mythe's gaan ergens over en het is aan de lezer om de gelaagdheid te begrijpen.

Je kunt een forum als dit er prima voor gebruiken. Maar dan niet met als doel om de ander te overtuigen, maar om jezelf te laten begrijpen.
Als je de ander wenst te overtuigen, dan reflecteer je op de ander. Als je de ander gebruikt als klankbord dan ontwikkel je wijsheid.
Nou, dit is gewoon een stukje dieptepsychologie van Carl Jung. Het leek me eventjes interessant.
Only dead fish go with the flow
Weetnieveel
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door Weetnieveel »

hopper schreef: 28 jan 2020, 12:32 Identiteit bevestigen is een never ending story. Maar dat kan ik gemakkelijk zeggen, ik weet dat identiteit een vals ik veroorzaakt.
In feite bestaat dat wat we ego noemen niet eens.
Als jij geen ego had, zou je niet op een forum actief zijn.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door hopper »

Weetnieveel schreef: 29 jan 2020, 07:27
hopper schreef: 28 jan 2020, 12:32 Identiteit bevestigen is een never ending story. Maar dat kan ik gemakkelijk zeggen, ik weet dat identiteit een vals ik veroorzaakt.
In feite bestaat dat wat we ego noemen niet eens.
Als jij geen ego had, zou je niet op een forum actief zijn.
Wat moet ik dan? In de lucht oplossen?
Weetnieveel
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door Weetnieveel »

hopper schreef: 29 jan 2020, 09:56
Weetnieveel schreef: 29 jan 2020, 07:27
hopper schreef: 28 jan 2020, 12:32 Identiteit bevestigen is een never ending story. Maar dat kan ik gemakkelijk zeggen, ik weet dat identiteit een vals ik veroorzaakt.
In feite bestaat dat wat we ego noemen niet eens.
Als jij geen ego had, zou je niet op een forum actief zijn.
Wat moet ik dan? In de lucht oplossen?
Nee, maar je bewering dat ego in feite niet bestaat klopt dan niet.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door hopper »

Weetnieveel schreef: 29 jan 2020, 10:00
Nee, maar je bewering dat ego in feite niet bestaat klopt dan niet.
Met 'in feite' bedoel ik 'in essentie'. Ego is dat wat steeds terug grijpt naar toekomst en verleden en naar een of andere vorm of identiteit.
De essentie is mij is leegte. Vanuit die leegte komt tekst in mij op welke ik hier schrijf. Wat ik hier schrijf zijn gedachten, maar niet het denken zelf. Zo werkt de natuur van de geest.
Weetnieveel
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
Man/Vrouw: M

Re: Praten over je wereldbeeld

Bericht door Weetnieveel »

hopper schreef: 29 jan 2020, 10:09
Weetnieveel schreef: 29 jan 2020, 10:00
Nee, maar je bewering dat ego in feite niet bestaat klopt dan niet.
Met 'in feite' bedoel ik 'in essentie'. Ego is dat wat steeds terug grijpt naar toekomst en verleden en naar een of andere vorm of identiteit.
De essentie is mij is leegte. Vanuit die leegte komt tekst in mij op welke ik hier schrijf. Wat ik hier schrijf zijn gedachten, maar niet het denken zelf. Zo werkt de natuur van de geest.
Dit is toch slechts een mening? En een mening is niets anders dan een produkt van je eigen ego. Maar ik begrijp dat je niet nadenkt over je reacties en die zo maar opborrelen uit "leegte"? Ik kan me voorstellen dat je door meditatie jezelf "leeg" kunt maken, je denken stop kunt zetten, maar mediteren en tegelijk gedachten op een forum neerzetten lijken me niet samen te gaan.