Goed en Kwaad

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Goed en Kwaad

Bericht door hopper »

Wat is Goed en Kwaad eigenlijk? Daar wil ik het eens over hebben. Volgens de bijbel is de mens uit het paradijs weggestuurd omdat er gegeten was van de boom van kennis van Goed en Kwaad. Kennelijk is géén kennis hebben van Goed en Kwaad het paradijs op aarde.

Ik wil het niet zo zeer hebben over wát Goed is en wát Kwaad is, maar over wát kennis hebben van Goed en Kwaad voor ons betekent.

Schot voor de boeg: het hebben van kennis van Goed en Kwaad maakt een oordeel mogelijk: dat is Goed en dat is Kwaad.
Nog een schot voor de boeg: het hebben van kennis van Goed en Kwaad maakt het mogelijk om mijzelf als Goed te profileren.
(Kijk mij nou eens een goed mens zijn! Zien jullie dat??)
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door fries77 »

Naast profileren schept het ook verantwoordelijkheid.
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2541
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Inktvlam »

Uit het werk van Lorber begrijp ik dat eerst de liefde ontwikkeld moet worden. De mens moet niet beginnen met allerlei kennis tot zich te nemen, maar eerst zijn liefde moet ontwikkelen en van daaruit tot een levend geloof in God moet komen, daarna zal pas de boom der kennis gezegend worden. Daarom staat er ook in de Schrift dat God twee bomen in de tuin des levens heeft geplaatst: een boom des levens en een boom der kennis.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 21:28 Uit het werk van Lorber begrijp ik dat eerst de liefde ontwikkeld moet worden. De mens moet niet beginnen met allerlei kennis tot zich te nemen, maar eerst zijn liefde moet ontwikkelen en van daaruit tot een levend geloof in God moet komen, daarna zal pas de boom der kennis gezegend worden. Daarom staat er ook in de Schrift dat God twee bomen in de tuin des levens heeft geplaatst: een boom des levens en een boom der kennis.
Is hij zo ook tot de "kennis" van de bewoners van Saturnus gekomen? En het weelderige plantenleven aldaar?
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 29 jan 2020, 00:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2541
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Inktvlam »

Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 22:22 Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Typisch dat jij altijd in de aanval gaat als je geen antwoord meer hebt en met je mond vol tanden staat en de frustratie de boventoon voert. Vertel nou maar hoe de alwetende Lorber aan zijn kennis is gekomen over het leven en de weelderige plantengroei op Saturnus. Je weet blijkbaar geen antwoord. Het ego is gekrenkt. Op de man spelen is een zwaktebod.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 29 jan 2020, 00:07, 5 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10787
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Snelheid »

Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 22:22 Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Tja ach gewoon niet op reageren.Maar goed over goed en kwaad dan maar.Een reformator zei eens=== de mens is geneigd tot alle kwaad=== en het is nog waar ook.Maar gelukkig doen de meeste mensen goed en willen goed doen. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 28 jan 2020, 22:29
Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 22:22 Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Tja ach gewoon niet op reageren.Maar goed over goed en kwaad dan maar.Een reformator zei eens=== de mens is geneigd tot alle kwaad=== en het is nog waar ook.Maar gelukkig doen de meeste mensen goed en willen goed doen. :)
Misschien kun jij zeggen hoe de alwetende Lorber aan zijn kennis is gekomen over het leven en de weelderige plantengroei op Saturnus.

https://www.quora.com/How-would-a-lands ... -look-like
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7599
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Petra »

Het is het ontstaan van dualiteit.
Met als natuurijk gevolg van eenheidsdenken naar duaal denken.
En daarmee ontstond het principe van het kunnen afscheiden van de eenheid.
Het splitsen van een cel.
De start van steeds meer complexere afscheidingen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2541
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Inktvlam »

Zolderworm schreef: 28 jan 2020, 22:28
Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 22:22 Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Typisch dat jij altijd in de aanval gaat als je geen antwoord meer hebt en met je mond vol tanden staat en de frustratie de boventoon voert. Vertel nou maar hoe de alwetende Lorber aan zijn kennis is gekomen over het leven en de weelderige plantengroei op Saturnus. Je weet blijkbaar geen antwoord. Het ego is gekrenkt. Op de man spelen is een zwaktebod.
Wie speelt er nou eigenlijk op die man? Jij!
Jij krijgt van mij geen antwoorden. Ik wil helemaal niets met je te maken hebben. Rot gewoon op. Duidelijk?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2541
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Inktvlam »

Snelheid schreef: 28 jan 2020, 22:29
Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 22:22 Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Tja ach gewoon niet op reageren.
Ik doe mijn best hem te negeren. Maar hij zoekt mij voortdurend op. Er moet toch wel iets te doen zijn aan mensen die zo problematisch in het leven staan. Dit is heel zorgwekkend.
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Zolderworm »

Inktvlam schreef: 29 jan 2020, 10:55
Snelheid schreef: 28 jan 2020, 22:29
Inktvlam schreef: 28 jan 2020, 22:22 Spreek Zolderworm nooit tegen, want wraak zal je treffen. Hij is al jaren bezig zijn wraakgevoelens op mij af te reageren. Een hoogstaand karakter heeft die man.
Tja ach gewoon niet op reageren.
Ik doe mijn best hem te negeren. Maar hij zoekt mij voortdurend op. Er moet toch wel iets te doen zijn aan mensen die zo problematisch in het leven staan. Dit is heel zorgwekkend.
Ja, als je meedoet met een forum dan krijg je dat mensen commentaar leveren op je berichten. Het zou verboden moeten worden. Maar bedankt voor je zorgen. Misschien kunnen Snelheid en jij de "ik maak me zorgen om Zolderworm"-werkgroep oprichten.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door hopper »

Petra schreef: 29 jan 2020, 03:19 Het is het ontstaan van dualiteit.
Met als natuurijk gevolg van eenheidsdenken naar duaal denken.
En daarmee ontstond het principe van het kunnen afscheiden van de eenheid.
Het splitsen van een cel.
De start van steeds meer complexere afscheidingen.
Ja,kennis van goed en kwaad maakte zelfbewustzijn mogelijk en daarmee een bestaan in de afgescheidenheid.
Als ik mijzelf tot 'goed' verklaar dan is een ander als vanzelfsprekend het 'kwaad'.
Goed en kwaad zijn twee polariteiten welke uit elkaar bestaan.
Streef ik het goede na, dan hou ik zonder wat te doen ook het kwaad in stand.
Goed doen is dus zo goed nog niet.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Dikkie »

Goed en kwaad is niet zoals als warm en koud.
Je kunt goed en kwaad niet meten en goed (of kwaad) verandert ook door de jaren heen. Kwestie van afspraken. Vroeger was het goed heksen te verbranden, tegenwoordig niet meer.
Ik vind het b.v. goed dat Zolderworm op dit forum bijdragen levert, Inktvlam denkt hier anders over en vind het slecht.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door hopper »

Dikkie schreef: 29 jan 2020, 16:10 Goed en kwaad is niet zoals als warm en koud.
Je kunt goed en kwaad niet meten en goed (of kwaad) verandert ook door de jaren heen. Kwestie van afspraken. Vroeger was het goed heksen te verbranden, tegenwoordig niet meer.
Alles is duaal en dat betekent dat er tegengestelden zijn. (Polarisatie) Hoewel goed en kwaad niet meetbaar is, is er wel gradatie. Feitelijk zijn er twee extremen van hetzelfde. En dat 'hetzelfde' is Kennis van goed en kwaad. Waarbij het ene uiterste bv Ghandi is en het andere uiterste Hitler.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Dikkie »

hopper schreef: 29 jan 2020, 17:43
Dikkie schreef: 29 jan 2020, 16:10 Goed en kwaad is niet zoals als warm en koud.
Je kunt goed en kwaad niet meten en goed (of kwaad) verandert ook door de jaren heen. Kwestie van afspraken. Vroeger was het goed heksen te verbranden, tegenwoordig niet meer.
Alles is duaal en dat betekent dat er tegengestelden zijn. (Polarisatie) Hoewel goed en kwaad niet meetbaar is, is er wel gradatie. Feitelijk zijn er twee extremen van hetzelfde. En dat 'hetzelfde' is Kennis van goed en kwaad. Waarbij het ene uiterste bv Ghandi is en het andere uiterste Hitler.
Kun je mij de gradaties van goed en kwaad geven. Hitler was heel lief voor kinderen, dus om nu te zeggen het uiterste kwaad? Velen stonden achter de ideeën van Hitler en vonden dit dus niet het kwaad. Hij zorgde voor de eerste autobahn, hij was dol op honden en Hitler was vegetarier.

Wat Ghandi betreft zijn er ook tegenstrijdige verhalen: https://www.theatlantic.com/internation ... hi/351740/
Denk maar aan vrouwenrechten in relatie tot Ghandi.

Het ligt allemaal veel genuanceerder.
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Weetnieveel
Berichten: 156
Lid geworden op: 04 jan 2020, 22:48
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Weetnieveel »

Dikkie schreef: 29 jan 2020, 18:01 Kun je mij de gradaties van goed en kwaad geven. Hitler was heel lief voor kinderen, dus om nu te zeggen het uiterste kwaad? Velen stonden achter de ideeën van Hitler en vonden dit dus niet het kwaad. Hij zorgde voor de eerste autobahn, hij was dol op honden en Hitler was vegetarier.
Dat herinnert mij aan het karakter Franz Liebkind uit The Producers: https://youtu.be/AIZKZ3C1ML8?t=119

Behalve om ze belachelijk te maken, zijn sommige dingen imho niet te nuanceren.
HJW
Berichten: 5957
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door HJW »

hopper schreef: 29 jan 2020, 17:43
Alles is duaal en dat betekent dat er tegengestelden zijn. (Polarisatie) Hoewel goed en kwaad niet meetbaar is, is er wel gradatie. Feitelijk zijn er twee extremen van hetzelfde. En dat 'hetzelfde' is Kennis van goed en kwaad. Waarbij het ene uiterste bv Ghandi is en het andere uiterste Hitler.
Ik geloof niet in dualiteit.
Kwaad is een ander woord voor: de afwezigheid van het goede.
Kwaad is dan : 0% goed.
Maar geen tegengestelde, geen dualiteit.
Mijn gedachten.......voor wat ze waard zijn.

Het zijn idd twee extremen van hetzelfde.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door hopper »

HJW schreef: 29 jan 2020, 19:35
Ik geloof niet in dualiteit.
Kwaad is een ander woord voor: de afwezigheid van het goede.
Kwaad is dan : 0% goed.
Maar geen tegengestelde, geen dualiteit.
Mijn gedachten.......voor wat ze waard zijn.

Het zijn idd twee extremen van hetzelfde.
Ik geloof wel dat dualiteit bestaat, anders zou de vrije wil niet kunnen bestaan.
Kennis van goed en kwaad opent de mogelijkheid tot een (individueel) zelfbewustzijn.
Er is een scheiding tussen mijzelf en de wereld. Waarin ik kan bepalen hoe ik mijzelf gedraag in die wereld.

Ongeacht waar men in gelooft of niet-gelooft: wij zijn ons bewust van ons handelen t.o.v. de wereld.
En door die bewustheid van handelen is er tevens de genoemde scheiding (of afgescheidenheid) t.o.v. de wereld.

Maar het is ook mogelijk om die scheiding weer ongedaan te maken. Zelfbewustzijn wil zeggen dat ik zelf centrum ben van de wereld.
Door te realiseren dat ik niet het centrum ben, kan de toestand in mijzelf ontstaan dat het 'kwaad' mij aangedaan lijkt alsof het mij niet is aangedaan. Dan is de zelfzucht in mij verdwenen terwijl ik toch individualiteit behoudt. Het maakt tevens mijn denken vrij omdat het ontdaan is van de last van de zelfzucht.

Dit vrije denken ontstaat omdat het voormalige 'willen' geen daadwerkelijk willen was, maar meer 'iets wensen'.
Bijvoorbeeld het wensen dat iemand die mij 'kwaad' heeft aangedaan iets ergs overkomt.
Dus de dualiteit is er wel, maar je kunt je er aan onttrekken. Zodat je bouwt aan je eigen wezen die zich niet langer laat leiden (lijden) door valse voorstellingen voortkomend uit goed en kwaad.

Wensen komt voort uit een zelf-bedachte centrum die ten voordele van zichzelf wenst.
Daadwerkelijk willen en vrijheid van denken is pas daadwerkelijk werkelijk en vrij als dat zelf-gedachte centrum opgeheven is.
Gebruikersavatar
Dikkie
Berichten: 524
Lid geworden op: 19 jan 2020, 19:08
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Dikkie »

Maar zijn goed en kwaad op zichzelf staande fenomenen? Of is het gewoon een afspraak die we met elkaar maken? Een afspraak die door de tijd heen kan evolueren>?
(niet dit topic, maar ik geloof niet in vrije wil...dus om dualiteit hieraan te koppelen wil niet zeggen dat dualiteit per definitie bestaat).

Nogmaals: 700 Jaar terug was het goed heksen te verbranden of slaven te verhandelen, nu niet meer. Nu zou dat het ultieme kwaad kunnen voorstellen.
Want denk aan besnijdenis bij jonge meisjes: Is dat kwaad?
Volg het bewijs waarheen het ook leidt
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7599
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Petra »

hopper schreef: 29 jan 2020, 14:57
Ja,kennis van goed en kwaad maakte zelfbewustzijn mogelijk en daarmee een bestaan in de afgescheidenheid.
Als ik mijzelf tot 'goed' verklaar dan is een ander als vanzelfsprekend het 'kwaad'.
Goed en kwaad zijn twee polariteiten welke uit elkaar bestaan.
Streef ik het goede na, dan hou ik zonder wat te doen ook het kwaad in stand.
Goed doen is dus zo goed nog niet.
Ja.
Wat is goed en wat is kwaad?
Soms is wat voor mij goed is het kwaad voor jou of vice versa.
hopper schreef: 29 jan 2020, 14:57 Goed doen is dus zo goed nog niet.
Het is allemaal niet makkelijk :lol:
Mijn moeder zei altijd "de braafsten zijn de besten niet"
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5957
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door HJW »

Petra schreef: 30 jan 2020, 06:53 Mijn moeder zei altijd "de braafsten zijn de besten niet"
Doet me denken aan de titel van een boek dat ik laatst zag:
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.....
HJW
Berichten: 5957
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door HJW »

hopper schreef: 29 jan 2020, 20:15
Ik geloof wel dat dualiteit bestaat, anders zou de vrije wil niet kunnen bestaan.
Kennis van goed en kwaad opent de mogelijkheid tot een (individueel) zelfbewustzijn.
Er is een scheiding tussen mijzelf en de wereld. Waarin ik kan bepalen hoe ik mijzelf gedraag in die wereld.

Ongeacht waar men in gelooft of niet-gelooft: wij zijn ons bewust van ons handelen t.o.v. de wereld.
En door die bewustheid van handelen is er tevens de genoemde scheiding (of afgescheidenheid) t.o.v. de wereld.

Maar het is ook mogelijk om die scheiding weer ongedaan te maken. Zelfbewustzijn wil zeggen dat ik zelf centrum ben van de wereld.
Door te realiseren dat ik niet het centrum ben, kan de toestand in mijzelf ontstaan dat het 'kwaad' mij aangedaan lijkt alsof het mij niet is aangedaan. Dan is de zelfzucht in mij verdwenen terwijl ik toch individualiteit behoudt. Het maakt tevens mijn denken vrij omdat het ontdaan is van de last van de zelfzucht.

Dit vrije denken ontstaat omdat het voormalige 'willen' geen daadwerkelijk willen was, maar meer 'iets wensen'.
Bijvoorbeeld het wensen dat iemand die mij 'kwaad' heeft aangedaan iets ergs overkomt.
Dus de dualiteit is er wel, maar je kunt je er aan onttrekken. Zodat je bouwt aan je eigen wezen die zich niet langer laat leiden (lijden) door valse voorstellingen voortkomend uit goed en kwaad.

Wensen komt voort uit een zelf-bedachte centrum die ten voordele van zichzelf wenst.
Daadwerkelijk willen en vrijheid van denken is pas daadwerkelijk werkelijk en vrij als dat zelf-gedachte centrum opgeheven is.
Interessant. Ga ik eens op kauwen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7599
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Petra »

HJW schreef: 30 jan 2020, 07:43
Petra schreef: 30 jan 2020, 06:53 Mijn moeder zei altijd "de braafsten zijn de besten niet"
Doet me denken aan de titel van een boek dat ik laatst zag:
Brave meisjes komen in de hemel, brutale overal.....
:lol: Die ken ik niet.
Ik had mijn dochter deze gegeven: "Nice girls don't get the corner office"
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7658
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Goed en Kwaad

Bericht door Bonjour »

Petra schreef: 30 jan 2020, 06:53 Het is allemaal niet makkelijk :lol:
Mijn moeder zei altijd "de braafsten zijn de besten niet"
Je onderschrift op FT
Braver dan the braafste braverik!
:D :D :D :D :D
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.