Zijn als een spiegel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 17 feb 2020, 01:17

Ik vind het allemachtig prachtig hoor Hopper. Al die hersenspielerei. Als ik fijn thuis op de bank zit. :)

In de praktijk van alledag heb ik gewoon keihard mijn voorstellingen uit het verleden nodig. Ik kan niet in vrijheid handelen want ik heb te maken met andere mensen om me heen en daar zitten helaas ook knettergestoorde types tussen. Ik ga niet s'nachts in m'n uppie vrolijk door een donker steegje huppelen omdat ik van het verleden heb geleerd dat dat niet zo verstandig is.
Wijzer word je niet door je ervaringen weg te relativeren maar door ze te integreren.
Tevens geloof ik ook niet zo in die vrijheid en vrije wil maar in een grote mate van determinisme; een verbinding tussen omgeving, geest en lijf.
En dat is een verzameling aan onstoffelijkheid, materie, chemische processen etc. Die kan ik allemaal niet van mekaar loskoppelen. Wil ik ook niet. Als mijn hormonen hun hormonale werk doen wil ik een kindje, en wel nú van díe meneer. Komt geen sikkepit vrijheid bij kijken als die chemische processen naar behoren functioneren. Het innerlijk begrijpen is in de regel een achteraf beredeneerd verzinsel van hetgeen er heeft plaatsgevonden.
Daarom begrijpen we onszelf zo goed en een ander zo slecht. ;)
Ik ben uiteraard mijn voorstellingen uit het verleden ook niet vergeten. Dat zit nog ergens in het hoofd. Waar ik naar kijk is mijn oer-ik, die kan zijn als een spiegel. Dat betekent dat iedere ervaring, dus ook van knettergestoorde types, in mij verschijnt zonder reflectie er op terug. Maar dat betekent natuurlijk niet dat jij dan maar een donker steegje in moet lopen. Het gaat om het spiegel-effect. Als jij als mens terug reflecteert (ping pong) dan hou je de "ik met de voorstellingen uit het verleden" in stand. Maar neem je alle ervaringen en waarnemingen op zonder reflectie (een spiegel geeft ook alles weer zoals het er in verschijnt) dan transformeer je jezelf richting die oer-ik. (De bewuste ik)
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door peda »

Zelf doe ik op zijn tijd ook aan stevig relativeren, maar omdat ik ten diepste een stevige aanleg heb voor "' dualisme "' speelt ook de ( mogelijk vermeende ) werkelijkheid voor mij een super belangrijke rol. Ik scheid dus bewust beide Domeinen. De monistische wereldopvatting ( fysisch of psychisch ) kan ik goed hebben, maar evenzeer de dualistische wereld opvatting. Wellicht toch weer kijken met twee brillen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Het dualisme is in principe altijd aanwezig, ook als men 'is' als een spiegel.
De diepste grond van het dualisme is de subject/object scheiding.
De 'bewuste ik' komt tot leven dmv het waarnemen van een object.
Doch de 'bewuste ik' is in werkelijkheid leeg.
Dat komt omdat de bewuste ik niet lokaal bepaald is, maar de lokatie (object) waarneemt.

Het is tevens de reden dat de 'orginele ik' (bewuste ik) bij ons allemaal hetzelfde is.
En dat maakt dat een twist ergens over zich altijd buiten het 'orginele ik' afspeelt.
Degene die twist is de persoonlijke, gedachte ik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Persona_(Jung)

De persoon die wij menen te zijn is een onecht ik, een masker, een acteur.
Of men nu gelovig of ongelovig is, deze kan nooit in een hiernamaals existeren.
Omdat het een eigen verzinsel is.
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door peda »

hopper schreef: 17 feb 2020, 12:30 Het dualisme is in principe altijd aanwezig, ook als men 'is' als een spiegel.
De diepste grond van het dualisme is de subject/object scheiding.
De 'bewuste ik' komt tot leven dmv het waarnemen van een object.
Doch de 'bewuste ik' is in werkelijkheid leeg.
Dat komt omdat de bewuste ik niet lokaal bepaald is, maar de lokatie (object) waarneemt.

Het is tevens de reden dat de 'orginele ik' (bewuste ik) bij ons allemaal hetzelfde is.
En dat maakt dat een twist ergens over zich altijd buiten het 'orginele ik' afspeelt.
Degene die twist is de persoonlijke, gedachte ik.

https://nl.wikipedia.org/wiki/Persona_(Jung)

De persoon die wij menen te zijn is een onecht ik, een masker, een acteur.
Of men nu gelovig of ongelovig is, deze kan nooit in een hiernamaals existeren.
Omdat het een eigen verzinsel is.
In ieder geval beweeg jij je nog wel in de wereld van het weten. Jij weet dat de persoon die wij menen te zijn, onecht is.
Hij weet dat de onechte nooit in een hiernamaals kan existeren.
Jij weet dat een persoonlijk verzinsel is, een "' illusie "'.
Voor mij is de door jou naar voren gebrachte visie een "' mogelijkheid "', simpel omdat bij mij het absoluut weten daarover ontbreekt.
Ik wijs de "' illusie "' wereld dus niet af ( weten van onWaarheid ) noch kan ik de "' illusie wereld bevestigen ( weten van Waarheid )
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Ik denk dan ook dat dit onderwerp niet erg leeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

De persoon/gedachte ik tracht zichzelf te handhaven in deze wereld.
In de actualiteit wil hij linear doorgaan naar de toekomst toe op basis van het verleden.
Zodoende wordt er niks nieuws toegevoegd. En zit de persoon vast in de cirkel van: omdat ik blijf denken wat ik altijd al deed blijf ik doen wat ik altijd al deed en zullen de uitkomsten niet veranderen. Zodat het lijkt alsof de persoon een bestaande entiteit is.

Als verbeelding: je rijdt met je auto in een cirkel rond en volgt je eigen spoor. Naarmate je vaker de cirkel aflegt ga je nog denken dat het een populaire route is ook.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Snelheid »

Is er in dit land niet een liedje van=====spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het mooiste in het land===== :P
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

Ik zit in hetzelfde onwetende schuitje als peda. Zodra er weetjes of zekerheden op tafel komen borrelen er bij mij :?: :?: op.
Ik noem het maar ambivalent? (ook met een vraagteken :lol: ).
Vraag me dan ook serieus af hoe echte waarheids kennis te onderscheiden is van cirkelredenering, overtuigingen, meningen, beliefs e.a. vormen van "weten". (Daar heb ik een topic over gemaakt; Dogma's en scepticisme :) )

Maar Hopper.. wat jij ping pongen noemt.. zie ik als een manier om verder te komen. Ping pongen kun je namelijk niet in je uppie.
Geinig weetje; toen ik net in China woonde moest ik een Chinese naam bedenken.. "noem me maar Ping Pong" zei ik toen. :mrgreen:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 18 feb 2020, 00:49

Maar Hopper.. wat jij ping pongen noemt.. zie ik als een manier om verder te komen. Ping pongen kun je namelijk niet in je uppie.
Geinig weetje; toen ik net in China woonde moest ik een Chinese naam bedenken.. "noem me maar Ping Pong" zei ik toen. :mrgreen:
Hele goede opmerking Petra: Ping pongen kun je namelijk niet in je uppie

Méér on topic kun je niet worden.


Op een ander forum zei schreef iemand tegen mij: it takes two to tango. Ik beaamde dat. Maar zij zag kennelijk die ander niet. En dat klopte....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 17 feb 2020, 21:56 Is er in dit land niet een liedje van=====spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het mooiste in het land===== :P
Nee, dat gaat anders: spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is er in het land?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 18 feb 2020, 14:55
Petra schreef: 18 feb 2020, 00:49

Maar Hopper.. wat jij ping pongen noemt.. zie ik als een manier om verder te komen. Ping pongen kun je namelijk niet in je uppie.
Geinig weetje; toen ik net in China woonde moest ik een Chinese naam bedenken.. "noem me maar Ping Pong" zei ik toen. :mrgreen:
Hele goede opmerking Petra: Ping pongen kun je namelijk niet in je uppie

Méér on topic kun je niet worden.


Op een ander forum zei schreef iemand tegen mij: it takes two to tango. Ik beaamde dat. Maar zij zag kennelijk die ander niet. En dat klopte....
:mrgreen: Had ik ff een goeie naam bedacht.

Jaaa, die two to tango is ook vaak herhaalde gevleugelde uitspraak van mij, ben trouwens ook dol op de Argentijnse tango.
Ik heb wat afgespiegeld, gepluimbald, gepingpongd en getangod daar (kijk nou wat een leuk woord dat tango geworden is 8-) ), en idd.... goddank niet in m'n uppie. :lol: :lol: :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 18 feb 2020, 14:56
Snelheid schreef: 17 feb 2020, 21:56 Is er in dit land niet een liedje van=====spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het mooiste in het land===== :P
Nee, dat gaat anders: spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is er in het land?
Dat ligt er maar aan.
Zeg je heet "Wie" of "Who" en je bent toevallig ook nog 's de mooiste in het land...

Zegt Snelheid zomaar een waarheid. Eentje waarbij het Gettier-Probleem meespeelt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Gettier-probleem
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 19 feb 2020, 04:15

:mrgreen: Had ik ff een goeie naam bedacht.

Jaaa, die two to tango is ook vaak herhaalde gevleugelde uitspraak van mij, ben trouwens ook dol op de Argentijnse tango.
Ik heb wat afgespiegeld, gepluimbald, gepingpongd en getangod daar (kijk nou wat een leuk woord dat tango geworden is 8-) ), en idd.... goddank niet in m'n uppie. :lol: :lol: :lol:
Of zoals men ook wel eens zegt: met één hand kun je niet klappen. En toch blijkt het te kunnen.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 18 feb 2020, 14:56
Snelheid schreef: 17 feb 2020, 21:56 Is er in dit land niet een liedje van=====spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het mooiste in het land===== :P
Nee, dat gaat anders: spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is er in het land?
Jij zal het wel beter weten.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 19 feb 2020, 09:53
hopper schreef: 18 feb 2020, 14:56
Snelheid schreef: 17 feb 2020, 21:56 Is er in dit land niet een liedje van=====spiegeltje spiegeltje aan de wand wie is het mooiste in het land===== :P
Nee, dat gaat anders: spiegeltje, spiegeltje aan de wand, wie is er in het land?
Jij zal het wel beter weten.
Ik dacht dat je dat altijd alleen maar tegen mij zei.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 19 feb 2020, 09:29
Petra schreef: 19 feb 2020, 04:15

:mrgreen: Had ik ff een goeie naam bedacht.

Jaaa, die two to tango is ook vaak herhaalde gevleugelde uitspraak van mij, ben trouwens ook dol op de Argentijnse tango.
Ik heb wat afgespiegeld, gepluimbald, gepingpongd en getangod daar (kijk nou wat een leuk woord dat tango geworden is 8-) ), en idd.... goddank niet in m'n uppie. :lol: :lol: :lol:
Of zoals men ook wel eens zegt: met één hand kun je niet klappen. En toch blijkt het te kunnen.
Klap tegen je spiegelbeeld.... kan zelfs zonder handen :idea: :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Eenmaal gezien dat de wereld in het 'ik' verschijnt als in een spiegel ontstaat een zekerheid. Het 'ik' kan zichzelf als centrum van waarneming niet verlaten. Dat is een onmogelijkheid. De wereld veranderd dan in een empirische bewustzijnsinhoud welke geen oordeel behoeft. Het zijnde wordt dan als het zijnde beleeft welke een onmiddelijkheid heeft. Dit i.t.t. het denken wat tijd nodig heeft om tot stand te komen. Alleen in het denken is oordeel mogelijk. En het is het denken wat benoemt.

Doch dit kan men niet oefenen, het is een (levens)houding. Niet eens moeilijk, zolang men maar beseft dat het reeds aanwezig is. Maar de mens denkt altijd dat men iets moet dóen om wat te bereiken. Het tegendeel is waar. Zien dat er niets te bereiken valt is daadwerkelijk zien. Bewustwording van het bewustzijn. Dat is het.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 21 feb 2020, 00:11 Het 'ik' kan zichzelf als centrum van waarneming niet verlaten.
Idd. En daarom laat ik het IK nooit vrij.. van mij.

hopper schreef: 21 feb 2020, 00:11 Zien dat er niets te bereiken valt is daadwerkelijk te zien
You can kiss yourself in the mirror but only on the lips. :kiss1: (Neil de Grasse Tyson)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 21 feb 2020, 00:31

Idd. En daarom laat ik het IK nooit vrij.. van mij.


En dat is het punt. Het Petra-ik wenst zichzelf nooit over te geven en vind daarom niet het ware ik.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 21 feb 2020, 00:31

You can kiss yourself in the mirror but only on the lips. :kiss1: (Neil de Grasse Tyson)
Het 'zien' kan zichzelf niet zien. Zoenen doet het 'zien' al helemaal niet;-) Het heeft alleen 'ogen', geen lippen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 21 feb 2020, 09:12
Petra schreef: 21 feb 2020, 00:31

You can kiss yourself in the mirror but only on the lips. :kiss1: (Neil de Grasse Tyson)
Het 'zien' kan zichzelf niet zien. Zoenen doet het 'zien' al helemaal niet;-) Het heeft alleen 'ogen', geen lippen.
Ik denk dat we daarin verschillen Hopper.
Ik heb besloten om niet te verdwijnen in de geest maar een hele zelf te zijn, zolang dat lijf meewerkt.
Mijn ware Petra 'ikke' leeft op deze aardkloot en is "embodied and embedded" (belichaamd en ingebed in sociale praktijken).
Zoenen gaat gelukkig heel prima. :mrgreen: Ook met mijn spiegelbeeld.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Snelheid »

https://youtu.be/YWX2PSpy1TU

De spiegel een instrument van de ziel.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 22 feb 2020, 00:01 https://youtu.be/YWX2PSpy1TU

De spiegel een instrument van de ziel.
Ahhhh zo leuk! Willeke! :flower1:
In '64 nog wel, toen was ik nog lang niet geboren. :D

Een wat recentere.. ze is nog net zo mooi als toen :)
https://youtu.be/GEDnCk5n0Qg
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Snelheid »

Petra schreef: 22 feb 2020, 01:51
Snelheid schreef: 22 feb 2020, 00:01 https://youtu.be/YWX2PSpy1TU

De spiegel een instrument van de ziel.
Ahhhh zo leuk! Willeke! :flower1:
In '64 nog wel, toen was ik nog lang niet geboren. :D

Een wat recentere.. ze is nog net zo mooi als toen :)
https://youtu.be/GEDnCk5n0Qg
In dat bootje door die slooten heeft niet met een spiegel te maken of er moet een spiegel op dat bootje zijn zo niet eerder een sloep. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zijn als een spiegel

Bericht door Petra »

Snelheid schreef: 22 feb 2020, 02:08
Petra schreef: 22 feb 2020, 01:51
Snelheid schreef: 22 feb 2020, 00:01 https://youtu.be/YWX2PSpy1TU

De spiegel een instrument van de ziel.
Ahhhh zo leuk! Willeke! :flower1:
In '64 nog wel, toen was ik nog lang niet geboren. :D

Een wat recentere.. ze is nog net zo mooi als toen :)
https://youtu.be/GEDnCk5n0Qg
In dat bootje door die slooten heeft niet met een spiegel te maken of er moet een spiegel op dat bootje zijn zo niet eerder een sloep. :)
Water spiegelt. :idea:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas