De vier ruiters van de Apocalyps

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

Theïstische of atheïstische spiritualiteit zijn beiden onzin. Spiritualiteit gaat over alles wat de geest betreft en in bredere zin ook het hart.
Dat 'beoefen' je niet theïstisch of atheïstisch. (Als je al van beoefenen kan spreken natuurlijk.)

Theïsme voor-verondersteld een God waar in geloofd kan worden. Maar spiritualiteit 'beoefent' feitelijk iedereen die over een geest beschikt.
Zoiets als meditatie staat al helemaal buiten een God en daarmee zowel buiten een geloof in God of buiten een geloof dat God niet bestaat.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Mart »

hopper schreef: 07 mar 2020, 00:06 Theïstische of atheïstische spiritualiteit zijn beiden onzin.
Indien spiritualiteit niet theïstisch is, is deze niet-theïstisch. Meer smaken zijn er niet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

Mart schreef: 07 mar 2020, 00:10
hopper schreef: 07 mar 2020, 00:06 Theïstische of atheïstische spiritualiteit zijn beiden onzin.
Indien spiritualiteit niet theïstisch is, is deze niet-theïstisch. Meer smaken zijn er niet.
Spiritualiteit heeft helemaal niks met welk geloof dan ook te maken.
Zolang je dat niet begrijpt blijft je plaat hangen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Mart »

hopper schreef: 07 mar 2020, 00:13 Spiritualiteit heeft helemaal niks met welk geloof dan ook te maken.
Het is dus niet zozeer theïstisch, en ook als niet-theïst kan men heel goed spiritueel zijn. Dat was mijn punt tegenover Peda.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

Mart schreef: 07 mar 2020, 00:26
hopper schreef: 07 mar 2020, 00:13 Spiritualiteit heeft helemaal niks met welk geloof dan ook te maken.
Het is dus niet zozeer theïstisch, en ook als niet-theïst kan men heel goed spiritueel zijn. Dat was mijn punt tegenover Peda.
En dat is wat ik ook beweer, dus waarom spreek je me tegen?