De vier ruiters van de Apocalyps

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:35
callista schreef: 29 feb 2020, 10:27 Ik heb geen ideaal plaatje
Je vergist je.
nee, jij hebt alleen de realiteit. Daarom kan je ook absolute waarheidsclaims doen.
Welke absolute waarheidsclaims doe ik?
Geef eens voorbeelden?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

atheisme is geen geloof
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:37 atheisme is geen geloof
Dat is een algemene definitie van het atheïsme vanwege de afwezigheid van het geloof in goden.
Probeer opnieuw....je noemde er nog meer..
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 29 feb 2020, 10:39
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:37 atheisme is geen geloof
Dat is een algemene definitie van het atheïsme vanwege de afwezigheid van het geloof in goden.
Probeer opnieuw....je noemde er nog meer..
bijvoorbeeld:

viewtopic.php?f=117&t=3953&p=274872#p274872
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:41
callista schreef: 29 feb 2020, 10:39
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:37 atheisme is geen geloof
Dat is een algemene definitie van het atheïsme vanwege de afwezigheid van het geloof in goden.
Probeer opnieuw....je noemde er nog meer..
bijvoorbeeld:

viewtopic.php?f=117&t=3953&p=274872#p274872
:lol:
Dat is geen waarheidsclaim maar waar het daar om gaat.
Om begrijpen...
Je moet wel zoeken hee?
Laatst gewijzigd door callista op 29 feb 2020, 10:48, 2 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

Bonjour schreef: 29 feb 2020, 09:54
Ik ben anti-theïst.
Jouw identiteit bestaat dus uit iets (theïst) wat je niet bent. Dat is de spijker op de kop. Zo ontstaat identiteit inderdaad.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 29 feb 2020, 10:45
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:41
callista schreef: 29 feb 2020, 10:39
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:37 atheisme is geen geloof
Dat is een algemene definitie van het atheïsme vanwege de afwezigheid van het geloof in goden.
Probeer opnieuw....je noemde er nog meer..
bijvoorbeeld:

viewtopic.php?f=117&t=3953&p=274872#p274872
:lol:
Dat is geen waarheidsclaim maar waar het daar om gaat.
Je moet wel zoeken hee?
Ja, maar je kan ook zelf terugzoeken in je berichten. Alleen voor jou zijn het vanzelfsprekendheden, voor mij zijn het typisch Callista-uitspraken. Je kan het bij jezelf niet herkennen, je kan het alleen ontdekken door je in te leven in anderen.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Oh dus je weet het eigenlijk niet.
Het is meer een persoonlijke irritatie...oftewel kretologie inzake mijn vermeende waarheidsclaims
Helder.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 29 feb 2020, 10:49 Oh dus je weet het eigenlijk niet.
Het is meer een persoonlijke irritatie...oftewel kretologie inzake mijn vermeende waarheidsclaims
Helder.
In jouw referentiekader is dit inderdaad een oplossing waardoor je niet verder hoeft te kijken.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door peda »

Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:08
Bonjour schreef: 29 feb 2020, 09:54
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 08:53 Ik zou het kunnen begrijpen als je wil zeggen dat je van geloven walgt, als het een vies woord voor je is. Is dat zo?
Ik ben anti-theïst. Ik wil niet aan dat gedoe van jullie mee doen. Ik ben niet gelovig.
"Matheus 17 schreef:17 Jezus​ zei: ‘Wat zijn jullie toch ongelovig!
Daar is dus een term voor: on gelovig. Niet gelovig. Ik hoor niet bij jullie club. Ik heb mijn lidmaatschap ooit opgedrongen gekregen en weer neergelegd. Het past niet bij mij. In God geloven is een speciale manier van geloven. Dat soort geloven doe ik niet. Mensen mogen het doen van mij, maar beschuldig mij er niet van dat ik hetzelfde doe als jullie. Dat doe ik niet.
Jouw overtuigingen zijn tussen de regels door ook wel te lezen, jouw afwijzing druipt ervan af. Dat is waarom christenen zeggen: atheisme is ook een geloof. Het is niet leuk om in een bepaalde hoek gedrukt te worden die niet. klopt met je overtuiging. Dus als je gekwetst voelt, ervaar je hoe het apart stellen van het geloof overkomt. Uiteraard wil ik je niet kwetsen. Het is wat mij betreft spiegelen, maar dat komt niet over. Dat is ook waarom de definitie "atheisme is geen geloof" wel een hele passende is: hij geeft heel typerend ook het karakter van de atheist s.s. aan.
Helaas ga je bij stevige verschillen in inzicht snel over tot het plaatsen van karikaturen. De atheist wordt dan weggezet als De asfalt storter die een gruwelijke hekel heeft aan bloemen en De gelovige wordt getypeerd als de paarden bloem zaaier met concentratie op discriminatie van de medemens en liefhebber van de Gruwel God. Dat er hier en daar een asfalt storter rondloopt in gezelschap van een enkele paardenbloem zaaier, is niet te ontkennen, maar de meeste forummers herken ik niet in deze karikaturale omschrijving.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

@Peter 79

Jij noemde dat ik meerdere waarheidsclaims hier had gedaan
Ik wacht op concrete voorbeelden en niet op een opmerking dat ik z.g. niet verder hoef te kijken.
Dan maak je je er wel heel gemakkelijk van af...en ook wat goedkoop.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 29 feb 2020, 10:57 @Peter 79

Jij noemde dat ik meerdere waarheidsclaims hier had gedaan
Ik wacht op concrete voorbeelden en niet op een opmerking dat ik z.g. niet verder hoef te kijken.
Dan maak je je er wel heel gemakkelijk van af...en ook wat goedkoop.
je begrijpt het gewoon niet ...
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Zou eventueel kunnen
Leg het mij dan uit wat ik niet begrijp
Wat begrijp ik niet?
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

peda schreef: 29 feb 2020, 10:56
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 10:08
Bonjour schreef: 29 feb 2020, 09:54
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 08:53 Ik zou het kunnen begrijpen als je wil zeggen dat je van geloven walgt, als het een vies woord voor je is. Is dat zo?
Ik ben anti-theïst. Ik wil niet aan dat gedoe van jullie mee doen. Ik ben niet gelovig.
"Matheus 17 schreef:17 Jezus​ zei: ‘Wat zijn jullie toch ongelovig!
Daar is dus een term voor: on gelovig. Niet gelovig. Ik hoor niet bij jullie club. Ik heb mijn lidmaatschap ooit opgedrongen gekregen en weer neergelegd. Het past niet bij mij. In God geloven is een speciale manier van geloven. Dat soort geloven doe ik niet. Mensen mogen het doen van mij, maar beschuldig mij er niet van dat ik hetzelfde doe als jullie. Dat doe ik niet.
Jouw overtuigingen zijn tussen de regels door ook wel te lezen, jouw afwijzing druipt ervan af. Dat is waarom christenen zeggen: atheisme is ook een geloof. Het is niet leuk om in een bepaalde hoek gedrukt te worden die niet. klopt met je overtuiging. Dus als je gekwetst voelt, ervaar je hoe het apart stellen van het geloof overkomt. Uiteraard wil ik je niet kwetsen. Het is wat mij betreft spiegelen, maar dat komt niet over. Dat is ook waarom de definitie "atheisme is geen geloof" wel een hele passende is: hij geeft heel typerend ook het karakter van de atheist s.s. aan.
Helaas ga je bij stevige verschillen in inzicht snel over tot het plaatsen van karikaturen. De atheist wordt dan weggezet als De asfalt storter die een gruwelijke hekel heeft aan bloemen en De gelovige wordt getypeerd als de paarden bloem zaaier met concentratie op discriminatie van de medemens en liefhebber van de Gruwel God. Dat er hier en daar een asfalt storter rondloopt in gezelschap van een enkele paardenbloem zaaier, is niet te ontkennen, maar de meeste forummers herken ik niet in deze karikaturale omschrijving.
Ik heb Bonjour gevraagd zijn negatieve idee van geloven expliciet te maken en dat komt overeen met wat hij vaak tussen de regels door laat doorschemeren. Hij is een atheist sensu stricto, in enge zin, en dat type atheist wordt gekenmerkt door afwijzing van alles wat op geloven lijkt. Ik herken de meeste forummers evenmin in
deze omschrijving.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 29 feb 2020, 11:07 Zou eventueel kunnen
Leg het mij dan uit wat ik niet begrijp
Wat begrijp ik niet?
Lees het topic nog eens door.
Het is zo simpel als dat we niet zouden weten dat we een taal spraken als er maar 1 taal was. Het is onzinnig om te stellen datNederlands de normaal is en de rest zijn talen. Door die andere talen is het niet meer dan redelijk dat ook Nederlands een taal is.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Peter79 schreef: 29 feb 2020, 11:18
callista schreef: 29 feb 2020, 11:07 Zou eventueel kunnen
Leg het mij dan uit wat ik niet begrijp
Wat begrijp ik niet?
Lees het topic nog eens door.
Het is zo simpel als dat we niet zouden weten dat we een taal spraken als er maar 1 taal was. Het is onzinnig om te stellen datNederlands de normaal is en de rest zijn talen. Door die andere talen is het niet meer dan redelijk dat ook Nederlands een taal is.
Ik stel de vraag aan jou.
Want jij maakte de claim...Probeer je er niet onderuit te manoeuvreren of trek anders je claim in
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door peda »

Peter79 schreef: 29 feb 2020, 11:12
Ik heb Bonjour gevraagd zijn negatieve idee van geloven expliciet te maken en dat komt overeen met wat hij vaak tussen de regels door laat doorschemeren. Hij is een atheist sensu stricto, in enge zin, en dat type atheist wordt gekenmerkt door afwijzing van alles wat op geloven lijkt. Ik herken de meeste forummers evenmin in
deze omschrijving.
,

Wanneer je asfalt -storter of paardenbloem zaaier bent, is er geen echte interesse in discussie met andersdenkenden. Elk argument dat je zelf aandraagt krijgt per kerende post het predikaat "' niet toereikend, onbewezen, niet relevant "'. Dat komt zowel uit de uiterste gelovige hoek als uit de tegenoverliggende zijde. Je moet een positieve basis interesse hebben voor de diepe overtuigingen van de ander. Bij het uitvergroten naar karikaturen is die interesse per definitie afwezig. Ik trek dan mijn conclusies wanneer in mijn optiek de argumentatie chemie niet meer matcht.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Bonjour gaat nu aan de schandpaal?
Ga je meedoen peda?
Je trekt nogal gauw je conclusies....zo te lezen..
Bonjour is iemand die zich zeker interesseert in de geloofswereld en er meer vanaf weet dan menig gelovige.
Hij heeft zich er erg in verdiept....dus een prima gesprekspartner...
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Storm »

peda schreef: 29 feb 2020, 11:29
Wanneer je asfalt -storter of paardenbloem zaaier bent, is er geen echte interesse in discussie met andersdenkenden. Elk argument dat je zelf aandraagt krijgt per kerende post het predikaat "' niet toereikend, onbewezen, niet relevant "'. Dat komt zowel uit de uiterste gelovige hoek als uit de tegenoverliggende zijde. Je moet een positieve basis interesse hebben voor de diepe overtuigingen van de ander. Bij het uitvergroten naar karikaturen is die interesse per definitie afwezig. Ik trek dan mijn conclusies wanneer in mijn optiek de argumentatie chemie niet meer matcht.
@Peda
Ik ben het met je eens dat het voor beide kanten geldt, dat schreef je ook maar dat wordt minder opgepakt. In ieder geval is mij één ding duidelijk -was het al-; er zijn atheïsten die evangeliseren, net als sommige christenen en dat mag! Maar net als jij wil ik ook meer leren mijn conclusies te trekken en verstandig te wezen. Valt voor mij niet mee. :?
Laatst gewijzigd door Storm op 29 feb 2020, 11:51, 5 keer totaal gewijzigd.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6613
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Peter79 »

callista schreef: 29 feb 2020, 11:21
Peter79 schreef: 29 feb 2020, 11:18
callista schreef: 29 feb 2020, 11:07 Zou eventueel kunnen
Leg het mij dan uit wat ik niet begrijp
Wat begrijp ik niet?
Lees het topic nog eens door.
Het is zo simpel als dat we niet zouden weten dat we een taal spraken als er maar 1 taal was. Het is onzinnig om te stellen datNederlands de normaal is en de rest zijn talen. Door die andere talen is het niet meer dan redelijk dat ook Nederlands een taal is.
Ik stel de vraag aan jou.
Want jij maakte de claim...Probeer je er niet onderuit te manoeuvreren of trek anders je claim in
pot verwijt de ketel: ik heb jou vandaag al geciteerd dat je de begrijp-drogreden hebt gebruikt. Als je een serieuze gesprekspartner wil, moet je dat zelf ook zijn.
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

Dat was geen drogreden dat wil jij er van maken......
Het ging niet over een meningsverschil maar over een definitie..
Probeer je er niet uit te kletsen....zo wordt het steeds erger..

Ik ben serieus..
Jij ook?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

peda schreef: 29 feb 2020, 10:56

Helaas ga je bij stevige verschillen in inzicht snel over tot het plaatsen van karikaturen. De atheist wordt dan weggezet als De asfalt storter die een gruwelijke hekel heeft aan bloemen en De gelovige wordt getypeerd als de paarden bloem zaaier met concentratie op discriminatie van de medemens en liefhebber van de Gruwel God. Dat er hier en daar een asfalt storter rondloopt in gezelschap van een enkele paardenbloem zaaier, is niet te ontkennen, maar de meeste forummers herken ik niet in deze karikaturale omschrijving.
Het probleem is het zwart-wit denken. Niet iedere gelovige is hetzelfde, noch bij theïsten noch bij atheïsten.
Je kan een theïst ook als een bewuste zoeker zien, die vanwege het zoeken wel moet geloven zolang hij niet zeker weet.
Voor een atheïst geldt hetzelfde, vanwege het niet-zoeken moet hij wel geloven dat God en alles er om heen niet bestaat.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door callista »

De meeste atheïsten hebben zich rot gezocht..dus zeg niet dat ze niet zoeken....
Die zullen er ongetwijfeld ook zijn, maar diegenen die op dit forum zijn hebben wel degelijk gezocht en onderzocht..
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door Storm »

hopper schreef: 29 feb 2020, 11:52
Het probleem is het zwart-wit denken. Niet iedere gelovige is hetzelfde, noch bij theïsten noch bij atheïsten.
Je kan een theïst ook als een bewuste zoeker zien, die vanwege het zoeken wel moet geloven zolang hij niet zeker weet.
Voor een atheïst geldt hetzelfde, vanwege het niet-zoeken moet hij wel geloven dat God en alles er om heen niet bestaat.
@Hopper,
Met je eens! De fijnste gesprekken/ discussies zijn niet die waar je elkaar gelijk geeft maar waar er tenminste een beetje begrip is voor het hoe en waarom.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De vier ruiters van de Apocalyps

Bericht door hopper »

callista schreef: 29 feb 2020, 11:54 De meeste atheïsten hebben zich rot gezocht..dus zeg niet dat ze niet zoeken....
Die zullen er ongetwijfeld ook zijn, maar diegenen die op dit forum zijn hebben wel degelijk gezocht en onderzocht..
Natuurlijk, ik heb als atheïst ook gezocht. De uitgangspunten zijn dan ook gemakkelijker, ik hoefde geen denkbeeldige God tevreden te stellen.