Dogma's en Scepticisme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door peda »

De kwantum wereld is een fascinerende wereld. Zo is het ook nog steeds niet bekend of de zwaartekracht een basis-natuurwet is of een emergentie effect. Nog vele andere raadselen vragen om door experimenten ondersteunde antwoorden. Het gaat bij mij niet om speculatieve hypothesen, maar om door experimenten ondersteunde bevestigende uitspraken. Tot die er zijn, mag er best wel enige scepsis worden meegenomen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Petra »

peda schreef: 20 feb 2020, 10:11 De kwantum wereld is een fascinerende wereld. Zo is het ook nog steeds niet bekend of de zwaartekracht een basis-natuurwet is of een emergentie effect. Nog vele andere raadselen vragen om door experimenten ondersteunde antwoorden. Het gaat bij mij niet om speculatieve hypothesen, maar om door experimenten ondersteunde bevestigende uitspraken. Tot die er zijn, mag er best wel enige scepsis worden meegenomen.
Scepsis idd! Vandaar ook mijn topic. :)

Ook zwaartekracht werd sinds Newton als onherroepelijk bewezen natuurwet beschouwd. Het is door met name Verlinde dat de entropische kracht hypothese een serieuze mogelijkheid is.
En dan denk ik .. hoeveel is er al niet als bewezen aangenomen wat toch totaal of een tikkie anders bleek te zijn.

[Modbreak Peter79: off-topicberichten verwijderd]
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Petra »

viewtopic.php?p=281279#p281279
BdO schreef: 14 apr 2020, 20:32 Zo dan! Dat is nog eens een mooi artikel!
https://www.nrc.nl/nieuws/2020/04/03/he ... l-a3995850
:thumb1:
Zeker goed artikel.
Dat is het moderne jasje waar ik naar op zoek was. :flower1:
Scepsis is tolerantie
Maar in tegenstelling tot wat wordt gesuggereerd, is scepsis juist een teken van tolerantie. Wie breed definieert, is verdraagzaam. Twijfel verlangt de wijsheid en het vertrouwen dat een verhaal altijd twee kanten kent. Hoe oprecht zijn haastige excuses?
De sceptische school uit de eerste eeuw voor Christus, met als hoogtepunt het pyrronisme (dat zelfs de stelling dat niets zeker is, dogmatisch vond), ging aan langdurige stelligheid vooraf. Grote patriarchale religies verboden de gewone man zijn twijfel, die in de weg staat van zijn gehoorzaamheid: „Kleingelovige, waarom hebt u gewankeld?” (Mattheus 14:31). Het wapen tegen de twijfel was altijd het moralisme: how dare you het woord van God te betwijfelen?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Petra »

peda schreef: 26 sep 2021, 10:48
Leon schreef: 26 sep 2021, 10:37

Interessant. Als mens kan je vermoeden dat Godsbewustzijn verder gaat dan menselijk bewustzijn. Verder is er, denk ik, weinig over te zeggen. ik denk wel dat de ziel er was voor het ontwaken van de mens. Dus dat er voor de schepping van de mens nog wel een weten was, alleen niet menselijk.
Als globaal scepticus moet je m.i. alle opties afwijzen, omdat elke optie kennis veronderstelt op grond waarvan de keuze gemaakt wordt en juist deze objectieve kennis ontbreekt. Daarom lopen bij scepticisme zowel de God-volgers als de naturalisten storm, omdat beiden stellen veel te weten over datgene dat volgens de globaal scepticus structureel onweetbaar is. De scepticus geeft opvattingen die voor beiden niet te pruimen zijn. Als agnost weet ik het ook niet, maar ik ben persoonlijk eerder een lokaal scepticus als een globaal scepticus. Maar op harde wijze verdedigen van deze positie, lukt mij ook niet. Interessant, maar sterk off topic.
Wellicht een eigen topic openen "" denkwijze van de scepticus ( globaal, lokaal )"', in ieder geval is dan 90 % van de forum deelnemers contra de opvattingen van de scepticus, maak de borst maar nat. :lol:
peda schreef: 26 sep 2021, 12:40
Mart schreef: 26 sep 2021, 12:28 Dat het christendom en de Evolutie Theorie best samen kunnen gaan, daarover waren we het reeds eens. Dat de wetenschap feiten creëert, dat klopt niet. Dat is een statement zonder substantie. Herhaling is okay indien nodig.
Daarom ook mijn voorstel over het openen van een nieuw topic. Als agnost vind ik een discussie over de betekenis van het scepticisme best wel interessant. Wat is de status van het op wetenschappelijke wijze verkregen weten. Richting absoluut weten of verre daar vandaan.

is dit wat?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Leon »

Petra schreef: 26 sep 2021, 21:23
peda schreef: 26 sep 2021, 10:48

Als globaal scepticus moet je m.i. alle opties afwijzen, omdat elke optie kennis veronderstelt op grond waarvan de keuze gemaakt wordt en juist deze objectieve kennis ontbreekt. Daarom lopen bij scepticisme zowel de God-volgers als de naturalisten storm, omdat beiden stellen veel te weten over datgene dat volgens de globaal scepticus structureel onweetbaar is. De scepticus geeft opvattingen die voor beiden niet te pruimen zijn. Als agnost weet ik het ook niet, maar ik ben persoonlijk eerder een lokaal scepticus als een globaal scepticus. Maar op harde wijze verdedigen van deze positie, lukt mij ook niet. Interessant, maar sterk off topic.
Wellicht een eigen topic openen "" denkwijze van de scepticus ( globaal, lokaal )"', in ieder geval is dan 90 % van de forum deelnemers contra de opvattingen van de scepticus, maak de borst maar nat. :lol:
peda schreef: 26 sep 2021, 12:40

Daarom ook mijn voorstel over het openen van een nieuw topic. Als agnost vind ik een discussie over de betekenis van het scepticisme best wel interessant. Wat is de status van het op wetenschappelijke wijze verkregen weten. Richting absoluut weten of verre daar vandaan.

is dit wat?
Ja lijkt me een geschikt onderwerp over scepticisme.

Ik heb op YouTube meerdere filmpjes gevolgd:

https://www.youtube.com/watch?v=PqjdRAERWLc

https://www.youtube.com/watch?v=xehTcQeqDWs

Er worden verwoede pogingen gedaan om het probleem van scepticisme op te lossen.

Persoonlijk beschouw ik het als onoplosbaar.
[uit principe ben ik voor principes]
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door peda »

Scepticisme staat natuurlijk volledig haaks op de zeker-weten gedachten van zowel de naturalisten als een aantal God-gelovers. In ieder geval een positie waar de anders met elkaar onverzoenlijken, nu gezamenlijk kunnen optreden.
Leon
Berichten: 2461
Lid geworden op: 13 jun 2021, 18:45
Man/Vrouw: M
Locatie: Rotterdam

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Leon »

Het nut van scepticisme is minder stellige kennisclaims. Zoveel moeite wordt gedaan om zo stellig mogelijk over te komen, maar het scepticisme maakt dit belachelijk. Niet leuk, maar wel goed.
[uit principe ben ik voor principes]
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Petra »

peda schreef: 27 sep 2021, 09:52 Scepticisme staat natuurlijk volledig haaks op de zeker-weten gedachten van zowel de naturalisten als een aantal God-gelovers. In ieder geval een positie waar de anders met elkaar onverzoenlijken, nu gezamenlijk kunnen optreden.
Idd! Strikt en consequent doorgedacht is dus elk -zeker weten- dogmatisch en het tegenovergestelde van sceptisch.
Uit de TS:
Petra schreef: 17 feb 2020, 02:27
Dogmatism
The next important term is dogmatism, the proper opposite of skepticism. Our English word comes directly from the Greek, dogma, an opinion, belief, notion, decision, judgment, or public decree. It is related to our words "doctrine", "doctor", "orthodoxy", "paradox", and "disciple".

The dogmatist is certain that knowledge is possible, because he is certain that he has some.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Petra »

Leon schreef: 27 sep 2021, 08:12
Petra schreef: 26 sep 2021, 21:23





is dit wat?
Ja lijkt me een geschikt onderwerp over scepticisme.

Ik heb op YouTube meerdere filmpjes gevolgd:

https://www.youtube.com/watch?v=PqjdRAERWLc

https://www.youtube.com/watch?v=xehTcQeqDWs

Er worden verwoede pogingen gedaan om het probleem van scepticisme op te lossen.

Persoonlijk beschouw ik het als onoplosbaar.
:thumb1: Leuk!
Ik zal ze later 's bekijken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door peda »

Geloofsdogmatisme berust op de aanname dat God Zich heeft Geopenbaard. Omdat God het Hoogste is dat kan worden gedacht, bestaan er geen Hogere UItspraken als gedaan in de Openbaringen. De Hoogste Uitspraken kunnen niet meer overtroffen worden en zijn daarmede Absoluut Waar.
De weerlegging kan luiden er bestaat geen God, als God niet bestaat, bestaan er geen openbaringen en bestaan er geen hoogste uitspraken.
Geloofsdogmatisme valt of staat met de kijk op de zich al of niet openbarende God. Daarover wordt tussen de verschillende beschouwers geen overeenstemming bereikt, behoudens "" agree to disagree "".
Globale sceptici gaan nog een stap verder, niet alleen wordt God beoordeeld, maar alle '' waarheidsclaims "' doorlopen hetzelfde god-beoordelings-traject. Wetenschap of God, het fileren vindt gelijker mate plaats, zodat er uiteindelijk niets van de krachtige uitspraken overblijft, wat ook de bedoeling is van de globale scepticus.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door hopper »

peda schreef: 01 okt 2021, 09:46 Omdat God het Hoogste is dat kan worden gedacht, bestaan er geen Hogere UItspraken als gedaan in de Openbaringen. De Hoogste Uitspraken kunnen niet meer overtroffen worden en zijn daarmede Absoluut Waar.
Deze uitspraak bevat de aanname dat alleen het 'denken' het 'hoogste' kan voortbrengen.
Dat geeft wel mooi de essentie van geloof weer: een vorm van denken.
En in denken is er geen hoog of laag. Alleen in gedachten zijn er gradaties.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 01 okt 2021, 10:04
peda schreef: 01 okt 2021, 09:46 Omdat God het Hoogste is dat kan worden gedacht, bestaan er geen Hogere UItspraken als gedaan in de Openbaringen. De Hoogste Uitspraken kunnen niet meer overtroffen worden en zijn daarmede Absoluut Waar.
Deze uitspraak bevat de aanname dat alleen het 'denken' het 'hoogste' kan voortbrengen.
Dat geeft wel mooi de essentie van geloof weer: een vorm van denken.
En in denken is er geen hoog of laag. Alleen in gedachten zijn er gradaties.
die gradatie zijn er wel de meesten mensen denken klein heel klein heel weinig mensen denken groot;voorbeeld de politiek,partij vorming is al klein denken enz enz.
Leve de groot denkende mens. :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 01 okt 2021, 10:59
hopper schreef: 01 okt 2021, 10:04

Deze uitspraak bevat de aanname dat alleen het 'denken' het 'hoogste' kan voortbrengen.
Dat geeft wel mooi de essentie van geloof weer: een vorm van denken.
En in denken is er geen hoog of laag. Alleen in gedachten zijn er gradaties.
die gradatie zijn er wel de meesten mensen denken klein heel klein heel weinig mensen denken groot;voorbeeld de politiek,partij vorming is al klein denken enz enz.
Leve de groot denkende mens. :thumb1:
Leve de 'niet aan maat gebonden' denkende mens.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dogma's en Scepticisme

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 01 okt 2021, 12:26
Snelheid schreef: 01 okt 2021, 10:59

die gradatie zijn er wel de meesten mensen denken klein heel klein heel weinig mensen denken groot;voorbeeld de politiek,partij vorming is al klein denken enz enz.
Leve de groot denkende mens. :thumb1:
Leve de 'niet aan maat gebonden' denkende mens.
Leven is wel gebonden aan de denkende mens anders zou die mens dood zijn.;dus verkoop geen flauwekul,alle denken is gebonden aan leven.
VERITAS VOS LIBERABIT.