Wat is waarheid?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

peda schreef: 30 mar 2020, 12:39

Ik blijf bij de waarheidsvinding wel contact houden , met het verifieerbare. Laat je dat criterium weg dan zit je in de "' zweefstoel "' . Iedereen met niet toetsbare overtuigingen kan dan claimen op het juiste spoor te zitten. Dat blijkt ook in de praktijk. Het is het punt dat ik steeds maar naar voren blijf halen namelijk dat in de afgelopen 2000 jaren er nagenoeg niets is bij gekomen over het weten inzake het Onkenbare ( de meta-fysische wereld ). Oude uitspraken worden eventueel in een moderner jasje herhaald, herhaald, herhaald, omdat onze "' geestelijke "' antenne nog steeds niet in staat is om meer op te vangen als in het verleden "' opgevangen "' kon worden.
Wat mij betreft is er een waarheidsvinding welke verifieerbaar is zonder te gaan 'zweven'. (Zweverij beveel ik niemand aan.)
Daarmee bedoel ik verifieerbaar in mijzelf, niet in de waargenomen wereld. Het mag zo zijn dat er de afgelopen 2000 jaar niet veel bij is gekomen.
Maar ik zie wel veel getuigenissen over dezelfde waarheid van recentere data. M.i. kan ieder mens voor zich die waarheid ontdekken in zichzelf.

Oude uitspraken zijn daarbij een hulpmiddel. Zoals het ANWB bord Maastricht een hulpmiddel is om in Maastricht te komen.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Petra »

peda schreef: 30 mar 2020, 10:53 Hallo Petra,

Jouw verwijzing naar de 4 ruiters zie ik als het leveren van wiskundig bewijs voor de juistheid van een positie. Aangaande overtuigingen en het domein meta-fysica zie ik dat onmogelijk lukken, dat is mijn punt. De "' ware aard "' van het ultieme blijft verborgen, blijft een mysterie en dat reeds vele duizenden jaren lang. Er worden weliswaar oplossingen aangedragen, maar ik durf geen van de oplossingen als De Oplossing betitelen. Wanneer Jezus vanuit de Hemel terug zou keren op de Olijfberg dan is er zeker sprake van een Mysterie-onthulling, maar het blijft nog steeds wachten op de terugkeer. Komt die terugkeer nooit dan weet je dat het verhaal een fake is, maar weten dat het nooit plaats zal vinden, is ook niet te weten. Datzelfde geldt voor iedere andere meta-fysische oplossing die nooit op juistheid te toetsen is; kortom het is voor iedere oplossing niet te weten. Wie een betere oplossing heeft, ik houd mij aanbevolen.
Hi peda.
Dat ben ik met je eens hoor.
Een gesprek over Waarheid kan nou eenmaal op meerdere niveaus gevoerd worden en vele kanten uitwaaieren.
Vandaar dat ik flink wat bijdragen leverde in dit topic. Meta-fysicia is slechts één van de waaierkanten.

In principe zou een gesprek over waarheid 'moeten' beginnen met een gesprek over kennis.
Wat is kennis. Waar kun je kennis van hebben. etc.

https://plato.stanford.edu/entries/knowledge-analysis/
The Analysis of Knowledge

For any person, there are some things they know, and some things they don’t. What exactly is the difference? What does it take to know something? It’s not enough just to believe it—we don’t know the things we’re wrong about. Knowledge seems to be more like a way of getting at the truth. The analysis of knowledge concerns the attempt to articulate in what exactly this kind of “getting at the truth” consists.



https://plato.stanford.edu/entries/epistemology/
Epistemology

The term “epistemology” comes from the Greek words “episteme” and “logos”. “Episteme” can be translated as “knowledge” or “understanding” or “acquaintance”, while “logos” can be translated as “account” or “argument” or “reason”. Just as each of these different translations captures some facet of the meaning of these Greek terms, so too does each translation capture a different facet of epistemology itself.

Plato’s epistemology was an attempt to understand what it was to know, and how knowledge (unlike mere true opinion) is good for the knower.
Locke’s epistemology was an attempt to understand the operations of human understanding,
Kant’s epistemology was an attempt to understand the conditions of the possibility of human understanding, and
Russell’s epistemology was an attempt to understand how modern science could be justified by appeal to sensory experience.

Much recent work in formal epistemology is an attempt to understand how our degrees of confidence are rationally constrained by our evidence, and much recent work in feminist epistemology is an attempt to understand the ways in which interests affect our evidence, and affect our rational constraints more generally. In all these cases, epistemology seeks to understand one or another kind of cognitive success (or, correspondingly, cognitive failure).
Laatst gewijzigd door Petra op 31 mar 2020, 06:06, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Petra »

hopper schreef: 30 mar 2020, 13:10
Daarmee bedoel ik verifieerbaar in mijzelf, niet in de waargenomen wereld.
M.i. kan ieder mens voor zich die waarheid ontdekken in zichzelf.

Oude uitspraken zijn daarbij een hulpmiddel. Zoals het ANWB bord Maastricht een hulpmiddel is om in Maastricht te komen.
https://plato.stanford.edu/entries/know ... indescrip/
Knowledge by Acquaintance vs. Description

1. The Distinction
To get clear on the distinction between knowledge by acquaintance and knowledge by description, let us briefly examine how its originator, Bertrand Russell, characterized it (see Russell 1910–11 and 1912: Ch. 5). First, what is meant by “acquaintance” and “description”?

We shall say that we have acquaintance with anything of which we are directly aware, without the intermediary of any process of inference or any knowledge of truths. (Russell 1912: 78)

What distinguishes acquaintance is, minimally, the following two closely related features. First, it is a nonjudgmental and nonconceptual form of awareness. Judgments, thoughts and concepts are essentially intentional or representational in nature, i.e., they are about or represent other things. Acquaintance with something does not consist in forming any judgment or thought about it, or in having any concept or representation of it.

Second, it is a form of awareness constituting a real, genuine relation, a relation that cannot obtain without its relata (the things or items related). One cannot be acquainted with something that does not exist. Acquaintance is thus like the relation of kicking or throwing, for one cannot kick or throw without there being something that is kicked or thrown—something that is the object of the kicking or throwing.

Of course, these are not forms of awareness!) In contrast, judgments and concepts may represent or be about things that don’t exist. Philosophers sometimes refer to this second feature by saying that acquaintance is “infallible”. However, this term is most often used to refer to a property of beliefs: roughly, a belief is infallible if it is immune to error or is guaranteed to be true. Given the first feature above, being acquainted with something is not to be understood in terms of having a belief or judgment about it, not even an infallible one.

Traditionally, acquaintance theorists have taken the most promising candidates for entities with which we can be acquainted to be conscious states of mind (e.g., an experience of pain, a sensation of red) and their properties (e.g., painfulness, redness). Russell and many other acquaintance theorists also take themselves to be acquainted with facts, i.e., with something’s having some property—at least mental facts (e.g., my being in pain, my desiring food, my experiencing red).

What about the possibility of acquaintance with ourselves? Can an individual be directly acquainted with him or herself? Russell takes the question of whether we are ever acquainted with the self to be a difficult one. He says that acquaintance with the self is “hard to disentangle from other things,” but tentatively concludes that “it is probable, though not certain, that we have acquaintance with Self” (1912: 78–81.) However, he later denies that we have acquaintance with the self (see Russell 1914: part III). In a recent paper, Duncan (2015) uses the method of doubt, or something very much like it, to argue that we are acquainted with ourselves.

This seems to be a natural and relatively straightforward way of drawing the distinction. However, there may seem to be a problem with this way of drawing the distinction, at least as an interpretation of Russell, for he denies that knowledge by acquaintance is knowledge of truths:
Knowledge of things, when it is of the kind we call knowledge by acquaintance, is essentially simpler than any knowledge of truths, and logically independent of knowledge of truths, though it would be rash to assume that human beings ever, in fact, have acquaintance with things without at the same time knowing some truth about them. (Russell 1912: 72)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

Hallo Petra,

Mij komt het voor dat bij gebruik van de woorden "" weten/kennis "" hetzelfde optreedt als bij gebruik van het woord "' bewijs "". Van wiskundig bewijs tot het buikgevoel bewijs, een enorme reeks aan bewijzen van totaal verschillende hardheid en ik zie dat ook met weten/kennis. De aarde is rond of Amsterdam ligt op die of die lengte en breedtegraad of mijn buikgevoel levert mij weten/kennis. Tussen de uitersten in ligt natuurlijk nog een heel scala aan mogelijkheden. Maar is een persoonlijke overtuiging van de juistheid van een niet hard te bewijzen meta-fysische kennis/weten positie een even krachtig "' weten/kennis "' als het vanuit het ruimtestation waar te nemen en te fotograferen rond zijn van de aarde? Vervolgens weer de vraag of de constatering dat de aarde rond is wel een absolute Waarheid is.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Petra »

Peda..Volgens mij raak je daar de kern van Poppers falsificationisme en Russells Theepot.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

Johan Cruijff: De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn.
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

hopper schreef: 14 apr 2020, 12:40 Johan Cruijff: De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn.
Het moeilijke is vervolgens daaraan toe te voegen "" dat is waar "".
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

peda schreef: 14 apr 2020, 12:43
hopper schreef: 14 apr 2020, 12:40 Johan Cruijff: De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn.
Het moeilijke is vervolgens daaraan toe te voegen "" dat is waar "".
Het leuke aan de meest onderschatte Nederlandse filosoof Cruijff vind ik dat hij vaak ware dingen zei.
Ik weet alleen niet of hij dat zelf ook besefte.

Waarmee ik maar zeggen wil: waarheid bestaat op zich wel, maar wordt hij ook gevonden?
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

Als je Absolute Waarheid bedoelt, dan zie ik een grote Nobel-prijs in het verschiet. :flower1:
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door pyro »

hopper schreef: 14 apr 2020, 12:51
peda schreef: 14 apr 2020, 12:43
hopper schreef: 14 apr 2020, 12:40 Johan Cruijff: De waarheid is nooit precies zoals je denkt dat hij zou zijn.
Het moeilijke is vervolgens daaraan toe te voegen "" dat is waar "".
Het leuke aan de meest onderschatte Nederlandse filosoof Cruijff vind ik dat hij vaak ware dingen zei.
Ik weet alleen niet of hij dat zelf ook besefte.

Waarmee ik maar zeggen wil: waarheid bestaat op zich wel, maar wordt hij ook gevonden?
Je gaat het pas zien als je het door hebt :lol:
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
pyro
Berichten: 5645
Lid geworden op: 12 mar 2013, 15:11
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door pyro »

peda schreef: 14 apr 2020, 13:12 Als je Absolute Waarheid bedoelt, dan zie ik een grote Nobel-prijs in het verschiet. :flower1:
Dat is absoluut waar ;)
The attempt to make heaven on earth invariably produces hell. (Karl Popper)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

peda schreef: 14 apr 2020, 13:12 Als je Absolute Waarheid bedoelt, dan zie ik een grote Nobel-prijs in het verschiet. :flower1:
Nee, dan krijg je een niet-prijs uitgereikt aan iemand die er niet is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

Simone Weil over waarheid:
De waarheid is het hoogste goed; maar het is Simone Weil niet om de waarheid zelf te doen. Waarheid is immers altijd waarheid van iets. Liefde tot de waarheid is eigenlijk een onheldere uitdrukking. De waarheid is geen ‘object’ van liefde. Zij is helemaal geen object. Dat waarvan men houdt, is iets dat bestaat, dat men denkt, en dat daardoor een aanleiding vormt tot waarheid of tot dwaling. Een waarheid is altijd de waarheid van iets. De waarheid is de schittering van de werkelijkheid. Het object van liefde is niet de waarheid, maar de realiteit. De waarheid verlangen, dat is ‘direct contact met de realiteit’ verlangen. Contact verlangen met een realiteit of met heel-de-werkelijkheid, dat is werkelijkheidsliefde.

Waarheidsliefde is realiteitsliefde: het is een onvoorwaardelijk en vreugdevol instemmen met- en het aanvaarden van het bestaan. Het enige ‘orgaan’ dat ons in contact brengt met ‘het bestaan’ is liefdevolle aanvaarding. Simone Weils grondhouding is: ja zeggen tegen al wat is. “Degene die iets verlangt dat niet bestaat, snijdt zich af van het universum. Hij houdt op een burger van het universum te zijn, hij wordt een abces aan het universum.” De verhouding tussen de wereld en de mens is het onderwerp van ‘de religie van de stoïcijnen’; men is namelijk alleen redelijk voorzover men de wereld van de mensheid liefheeft! Dus: geen resignatie van de wereld, maar vreugde met de wereld. Dit ja-tegen-al-wat-is is dan ook onvoorwaardelijk. Pijn lijden en vreugde ervaren hebben in haar concept beide immers dezelfde essentie: zij onthullen de werkelijkheid. In alle twee neemt een mens fysiek en mentaal deel aan de waarheid van het universum.

De schoonheid 'bewijst' dat de wereld zoals ze is, met al het kwaad dat zij in onze ogen herbergt, goed is. De wereld is zo te beschouwen als een kunstwerk. De metafoor van het kunstwerk en de analyse van de esthetische ervaring brengen ons bij een filosofische grens in Simone Weils denken, voorbij welke het overgaat in religieuze metafysica. In de esthetische ervaring dringt zich de onweerstaanbare evidentie aan ons op: zoals het is, zo hoort het.

Je zou kunnen zeggen dat wie alleen het 'goede' wil hebben in een leugen leeft.
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

hopper schreef: 29 apr 2020, 20:51 Simone Weil over waarheid:
De waarheid is het hoogste goed; maar het is Simone Weil niet om de waarheid zelf te doen. Waarheid is immers altijd waarheid van iets. Liefde tot de waarheid is eigenlijk een onheldere uitdrukking. De waarheid is geen ‘object’ van liefde. Zij is helemaal geen object. Dat waarvan men houdt, is iets dat bestaat, dat men denkt, en dat daardoor een aanleiding vormt tot waarheid of tot dwaling. Een waarheid is altijd de waarheid van iets. De waarheid is de schittering van de werkelijkheid. Het object van liefde is niet de waarheid, maar de realiteit. De waarheid verlangen, dat is ‘direct contact met de realiteit’ verlangen. Contact verlangen met een realiteit of met heel-de-werkelijkheid, dat is werkelijkheidsliefde.

Waarheidsliefde is realiteitsliefde: het is een onvoorwaardelijk en vreugdevol instemmen met- en het aanvaarden van het bestaan. Het enige ‘orgaan’ dat ons in contact brengt met ‘het bestaan’ is liefdevolle aanvaarding. Simone Weils grondhouding is: ja zeggen tegen al wat is. “Degene die iets verlangt dat niet bestaat, snijdt zich af van het universum. Hij houdt op een burger van het universum te zijn, hij wordt een abces aan het universum.” De verhouding tussen de wereld en de mens is het onderwerp van ‘de religie van de stoïcijnen’; men is namelijk alleen redelijk voorzover men de wereld van de mensheid liefheeft! Dus: geen resignatie van de wereld, maar vreugde met de wereld. Dit ja-tegen-al-wat-is is dan ook onvoorwaardelijk. Pijn lijden en vreugde ervaren hebben in haar concept beide immers dezelfde essentie: zij onthullen de werkelijkheid. In alle twee neemt een mens fysiek en mentaal deel aan de waarheid van het universum.

De schoonheid 'bewijst' dat de wereld zoals ze is, met al het kwaad dat zij in onze ogen herbergt, goed is. De wereld is zo te beschouwen als een kunstwerk. De metafoor van het kunstwerk en de analyse van de esthetische ervaring brengen ons bij een filosofische grens in Simone Weils denken, voorbij welke het overgaat in religieuze metafysica. In de esthetische ervaring dringt zich de onweerstaanbare evidentie aan ons op: zoals het is, zo hoort het.

Je zou kunnen zeggen dat wie alleen het 'goede' wil hebben in een leugen leeft.
Verander de premissen ( axioma's ) en de "' leugen "' verdwijnt. Ook Leibniz ( doorgegeven aan Petra ) merkte reeds voordat Simone Veil er mee kwam op dat uitgaande van de bijbelse uitgangspunten de christelijke God de best mogelijke wereld heeft geschapen. Maar jij verschuift de bijbelse piket paaltjes en Messenger doet precies hetzelfde en dus wordt de uitkomst anders. Premissen bepalen de conclusies en dat hoeven geen leugens te zijn. Ik heb het hierbij niet over de religieuze metafysica van Simone Weil ( mystiek ).
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

peda schreef: 30 apr 2020, 16:32
hopper schreef: 29 apr 2020, 20:51 Simone Weil over waarheid:
De waarheid is het hoogste goed; maar het is Simone Weil niet om de waarheid zelf te doen. Waarheid is immers altijd waarheid van iets. Liefde tot de waarheid is eigenlijk een onheldere uitdrukking. De waarheid is geen ‘object’ van liefde. Zij is helemaal geen object. Dat waarvan men houdt, is iets dat bestaat, dat men denkt, en dat daardoor een aanleiding vormt tot waarheid of tot dwaling. Een waarheid is altijd de waarheid van iets. De waarheid is de schittering van de werkelijkheid. Het object van liefde is niet de waarheid, maar de realiteit. De waarheid verlangen, dat is ‘direct contact met de realiteit’ verlangen. Contact verlangen met een realiteit of met heel-de-werkelijkheid, dat is werkelijkheidsliefde.

Waarheidsliefde is realiteitsliefde: het is een onvoorwaardelijk en vreugdevol instemmen met- en het aanvaarden van het bestaan. Het enige ‘orgaan’ dat ons in contact brengt met ‘het bestaan’ is liefdevolle aanvaarding. Simone Weils grondhouding is: ja zeggen tegen al wat is. “Degene die iets verlangt dat niet bestaat, snijdt zich af van het universum. Hij houdt op een burger van het universum te zijn, hij wordt een abces aan het universum.” De verhouding tussen de wereld en de mens is het onderwerp van ‘de religie van de stoïcijnen’; men is namelijk alleen redelijk voorzover men de wereld van de mensheid liefheeft! Dus: geen resignatie van de wereld, maar vreugde met de wereld. Dit ja-tegen-al-wat-is is dan ook onvoorwaardelijk. Pijn lijden en vreugde ervaren hebben in haar concept beide immers dezelfde essentie: zij onthullen de werkelijkheid. In alle twee neemt een mens fysiek en mentaal deel aan de waarheid van het universum.

De schoonheid 'bewijst' dat de wereld zoals ze is, met al het kwaad dat zij in onze ogen herbergt, goed is. De wereld is zo te beschouwen als een kunstwerk. De metafoor van het kunstwerk en de analyse van de esthetische ervaring brengen ons bij een filosofische grens in Simone Weils denken, voorbij welke het overgaat in religieuze metafysica. In de esthetische ervaring dringt zich de onweerstaanbare evidentie aan ons op: zoals het is, zo hoort het.

Je zou kunnen zeggen dat wie alleen het 'goede' wil hebben in een leugen leeft.
Verander de premissen ( axioma's ) en de "' leugen "' verdwijnt. Ook Leibniz ( doorgegeven aan Petra ) merkte reeds voordat Simone Veil er mee kwam op dat uitgaande van de bijbelse uitgangspunten de christelijke God de best mogelijke wereld heeft geschapen. Maar jij verschuift de bijbelse piket paaltjes en Messenger doet precies hetzelfde en dus wordt de uitkomst anders. Premissen bepalen de conclusies en dat hoeven geen leugens te zijn. Ik heb het hierbij niet over de religieuze metafysica van Simone Weil ( mystiek ).

De waarheid waar Simone Weil het over heeft is een universele waarheid. Het is de waarheid van Jezus ( Ik ben de Weg, de Waarheid en het Leven), maar het is ook de waarheid van Rumi ( Waarheid zegt me dat ik niets ben; liefde zegt me dat ik alles ben; tussen die twee stroomt mijn leven!)

Daarmee bedoelt men geen waarheid ván iets, wat Simone Weil heel mooi uitlegt. Een premisse is al weer een veronderstelling dát iets waar is.

Universele waarheid wil zeggen dat Jezus die ont'dekt heeft, dat Rumi die ont'dekt heeft en dat vele anderen die ont'dekt hebben. Vanuit die universele waarheid kan gezegd worden dat 'de mens' in een leugen leeft. Maar uiteraard noemen we in het dagelijks leven de uitspraak "water is nat" waar.

In feite is Simone Weil de tienmiljoenste mens die met hetzelfde komt. Net zoals Jezus ook de drie-miljoenste mens was die er mee kwam. Jezus is slechts één uit een onafzienbare rij. Simone Weil ook.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Piebe Paulusma »

Wat is waarheid? In Johannes 18,37-38 staat het volgende hieromtrent dat wellicht wel aardig is om even te citeren.

Pilatus dan zeide tot Hem: Zijt Gij dan een Koning? Jezus antwoordde: Gij zegt dat Ik een Koning ben. Hiertoe ben Ik geboren en hiertoe ben Ik in de wereld gekomen, opdat Ik der waarheid getuigenis geven zou. Een iegelijk die uit de waarheid is, hoort Mijn stem.
Pilatus zeide tot Hem: Wat is waarheid? En als hij dat gezegd had, ging hij wederom uit tot de Joden, en zeide tot hen: Ik vind geen schuld in Hem.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

hopper schreef: 30 apr 2020, 17:32

Universele waarheid wil zeggen dat Jezus die ont'dekt heeft, dat Rumi die ont'dekt heeft en dat vele anderen die ont'dekt hebben. Vanuit die universele waarheid kan gezegd worden dat 'de mens' in een leugen leeft. Maar uiteraard noemen we in het dagelijks leven de uitspraak "water is nat" waar.

Ik ben met de "' universele waarheid "' claim heel voorzichtig. Dat de mystici "' waarheid "' ontdekken, zal ik niet ontkennen, maar die waarheid gelijk te stellen aan "" Waarheid "" gaat mij te snel. Dan zit je op het spoor van de fundi-gelovigen die hun geloofsleer als de enige juiste leer betitelen en diegenen die hun leer niet volgen ervan betichten "" in een leugen te leven "'. Ik ben persoonlijk zeer wantrouwend wanneer beweerd wordt dat de "" Waarheid "" gevonden is. Daarvoor is het aantal paden, dat door zoekers, bewandeld wordt te groot. Elk pad kent wel sterk gemotiveerden die hun pad als de "" Waarheid "" bestempelen en de andersdenkenden als levend in de "" wereld van leugens "' zien. Ter onderstreping kijk maar naar de reactie van Snelheid hierna die met dezelfde geestdrift een andere "" Waarheid "" op het podium tilt. Twee verschillende "" Absolute Waarheden "" tegelijkertijd, het kan niet gekker.
Laatst gewijzigd door peda op 30 apr 2020, 18:43, 3 keer totaal gewijzigd.
Snelheid
Berichten: 10794
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Snelheid »

Men kan er veel over zeggen wat is waarheid ,maar er is maar een waarheid in godsdienstige zin in politieke zin enz enz enz ,maar de mensen hebben liever de leugen en de zinsbegoogeling tegen hun eigen belang in.

Er is maar een Waarheid de Waarheid zelve :!:
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

peda schreef: 30 apr 2020, 18:40
hopper schreef: 30 apr 2020, 17:32

Universele waarheid wil zeggen dat Jezus die ont'dekt heeft, dat Rumi die ont'dekt heeft en dat vele anderen die ont'dekt hebben. Vanuit die universele waarheid kan gezegd worden dat 'de mens' in een leugen leeft. Maar uiteraard noemen we in het dagelijks leven de uitspraak "water is nat" waar.

Ik ben met de "' universele waarheid "' claim heel voorzichtig. Dat de mystici "' waarheid "' ontdekken, zal ik niet ontkennen, maar die waarheid gelijk te stellen aan "" Waarheid "" gaat mij te snel. Dan zit je op het spoor van de fundi-gelovigen die hun geloofsleer als de enige juiste leer betitelen en diegenen die hun leer niet volgen ervan betichten "" in een leugen te leven "'. Ik ben persoonlijk zeer wantrouwend wanneer beweerd wordt dat de "" Waarheid "" gevonden is. Daarvoor is het aantal paden, dat door zoekers, bewandeld wordt te groot. Elk pad kent wel sterk gemotiveerden die hun pad als de "" Waarheid "" bestempelen en de andersdenkenden als levend in de "" wereld van leugens "' zien. Ter onderstreping kijk maar naar de reactie van Snelheid hierna die met dezelfde geestdrift een andere "" Waarheid "" op het podium tilt. Twee verschillende "" Absolute Waarheden "" tegelijkertijd, het kan niet gekker.
Ik begrijp je punt. Aan valse profeten nooit gebrek en voor je het weet slaan de gelovigen elkaar met teksten om de oren en anders nemen ze wel de wapens op. We hebben het hier dan ook over een waarheid welke woordloos is. En als ik schrijf dat Jezus of Rumi die waarheid uitdroegen, dan lieg ik al. Dan geef ik namelijk mijn mening weer.

Maar zie het zo: het kan zijn dat Jezus, Rumi en Simone Weil waarheid gevonden hebben. Als je iets vind, dan kan je het niet als je persoonlijke waarheid claimen. Jezus is dan één van de vele miljoenen mensen die dezelfde waarheid hebben gevonden. Dat hij achteraf zo beroemd is geworden, daar kan hij zelf natuurlijk niks aan doen. Hij was niet eens een gelovige! Laat staan een christen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

De waarheid was een spiegel in Gods handen. Het viel, en brak in stukken. Iedereen pakte er een stukje van, en ze keken ernaar en dachten dat ze de waarheid hadden.
-Rumi-
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

Hopper, dat er waarheid gevonden wordt, dat is niet te ontkennen, maar of er ooit iemand heeft bestaan die DE Waarheid heeft gevonden, daar sta ik niet bij te applaudiseren. Ik ben qua kleuring zeer gesteld op de negatieve theologie en bij consequente toepassing daarvan ben je zeer voorzichtig met beweringen ( overtuigingen ) die verkondigen de sluier van het Mysterie weggenomen te hebben.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

Ik ben het geheel met je eens als we het over waarheid hebben welke gezegd kan worden.
Rumi heeft het over een ongezegde waarheid. Iedereen kijkt in de spiegel van zijn bewustzijn en denkt zichzelf er in te zien.
God wordt omschreven als de 'eeuwige'. Om God (Liefde) te ontmoeten moet je dus even de tijd verlaten.
Daarmee til je de sluier van het Mysterie even op. Dat is geen reden voor jou om te applaudiseren.
Want als ik de sluier op til, dan heb jij daar niks aan.

Voor ons mensen zit er niks anders op dan zelf huis en haard (de tijd) te verlaten.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 31 jul 2020, 12:49 Hopper, dat er waarheid gevonden wordt, dat is niet te ontkennen, maar of er ooit iemand heeft bestaan die DE Waarheid heeft gevonden, daar sta ik niet bij te applaudiseren. Ik ben qua kleuring zeer gesteld op de negatieve theologie en bij consequente toepassing daarvan ben je zeer voorzichtig met beweringen ( overtuigingen ) die verkondigen de sluier van het Mysterie weggenomen te hebben.
Als je het hebt over de Waarheid, wat houdt dat dan in? Iedereen heeft een eigen beeld bij het begrip "waarheid". De waarheid is hoe het is. Kunnen wij echter wel waarnemen hoe het is? Of zitten we altijd met de beperkingen van onze zintuiglijkheid en van het machientje in ons hoofd, de hersenen? Of is er bewustwording mogelijk los van zintuigen en hersenen? En zijn we dan dichter bij de waarheid? En kunnen we die waarheid dan nog wel tot uitdrukking brengen in geschreven taal? Of desnoods in de taal van de wiskunde. Om de waarheid te ervaren moet je elk instrumentarium tussen die waarheid en de bewustwording van de mens uitschakelen. Er zit dan niets tussen. Er is dan niet eens sprake van bewustwording. Alleen van volkomen identiek zijn. Ofte wel: zelf het universum zijn. Een beeld dat uitstekend past in de psychisch monistische visie.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20593
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door peda »

Hallo Zolder,

Voor mij is het de vraag of het Mysterie met behulp van de menselijke vermogens te ontrafelen is. Ook daar zijn er meerdere totaal verschillende visies. Bij de naturalisten zijn er die de beperkingen van de mens zodanig zien dat er ooit in de toekomst een einde zal komen aan het nog meer wetenschappelijk kunnen weten ( het kunnen ontdekken loopt ten einde ). Anderen ontkennen die beperking en hebben als visie dat de natuurlijke sluiers ooit geheel zullen worden weggenomen. In de metafysische wereld heb je hetzelfde. De ene visie ziet de mens met het vermogen zich te transformeren of te transfigureren, een "" hoger "' bewustzijn is bereikbaar of de mens komt tot een "' ander "' bewustzijn en ziet uiteindelijk hoe het in elkaar zit of er is de volledig tegengestelde visie dat de menselijke bewustzijn vermogens ten enenmale ontoereikend zijn om ook maar in de ''buurt"' van het Mysterie te komen. Hetzelfde kom je tegen in de mystiek. De ene visie is dat de mysticus in directe geestelijke "' verbinding "" staat met het Ultieme, de andere visie is dat de mysticus niet verder komt dan een "'onbeduidende"' geestelijke verbinding ergens in de verre periferie van het Ultieme. Omdat de mens zelf scheidsrechter is over de uitleg van zijn/ haar ervaringen, weet uiteindelijk nog niemand waar de mens met zijn/haar vermogens staat, zo althans mijn kijk op de kleuring.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Wat is waarheid?

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 31 jul 2020, 13:08
peda schreef: 31 jul 2020, 12:49 Hopper, dat er waarheid gevonden wordt, dat is niet te ontkennen, maar of er ooit iemand heeft bestaan die DE Waarheid heeft gevonden, daar sta ik niet bij te applaudiseren. Ik ben qua kleuring zeer gesteld op de negatieve theologie en bij consequente toepassing daarvan ben je zeer voorzichtig met beweringen ( overtuigingen ) die verkondigen de sluier van het Mysterie weggenomen te hebben.
Als je het hebt over de Waarheid, wat houdt dat dan in? Iedereen heeft een eigen beeld bij het begrip "waarheid". De waarheid is hoe het is. Kunnen wij echter wel waarnemen hoe het is? Of zitten we altijd met de beperkingen van onze zintuiglijkheid en van het machientje in ons hoofd, de hersenen? Of is er bewustwording mogelijk los van zintuigen en hersenen? En zijn we dan dichter bij de waarheid? En kunnen we die waarheid dan nog wel tot uitdrukking brengen in geschreven taal? Of desnoods in de taal van de wiskunde. Om de waarheid te ervaren moet je elk instrumentarium tussen die waarheid en de bewustwording van de mens uitschakelen. Er zit dan niets tussen. Er is dan niet eens sprake van bewustwording. Alleen van volkomen identiek zijn. Ofte wel: zelf het universum zijn. Een beeld dat uitstekend past in de psychisch monistische visie.
De Ene.