Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

De wereld van vóór de coronacrisis keert niet meer terug.

Premier Rutte blikte vanmiddag vooruit op de wereld ná de crisis. Die zal volgens hem niet meer hetzelfde zijn. De premier legde niet precies uit wat hij daarmee bedoelt. Enge woorden die daadwerkelijk schijnen te zijn uitgesproken door de president.

In de laatste krediet-crisis die door de grote banken was veroorzaakt, gingen we van een verzorgingsstaat naar een ''participatie-staat''. Legio mensen verloren hun baan, vele gezinnen in Europa kwamen op straat terecht waar de staat niet meer naar omkeek, terwijl de allerrijksten er enorm van profiteerden. Ik vraag niet: hoe helpen we de armen en slachtoffers met het steeds kleinerwordende beetje dat ons nog rest? Maar: hoe pakken we geweldloos de 0,01% allerrijksten aan die sinds de laatste crisis reeds 60% van de wereldeconomie in handen hebben gekregen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Storm »

Ach of er veel zal veranderen? Misschien een belangrijk ding. Het feit dat wanneer we een pandemie hebben we de mensen nodig hebben die niet de dik betaalde banen hebben. Allereerst de mensen in de zorg en dit heel breed, de schoonmakers, de vuilnisdiensten, de supermarkten en ik kan wel even door gaan. Ach echt inzicht heb ik niet maar het valt wel op dat de mensen van het grote geld wel een paar weken gemist kunnen worden.....voor mij mogen ze minder in het pluche ziten. De sympathie voor mensen in de zorg is voor hen waarschijnlijk al heel fijn, ze zijn niet gewend aan dure etentjes en grote cadeau's. Voor mij is dat ook niet nodig, maar de lonen staan niet in verhouding met wat ze moet doen. Misschien gaat dat veranderen, ik hoop het. :thumb1:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Storm schreef: 04 apr 2020, 01:30 Ach of er veel zal veranderen? Misschien een belangrijk ding. Het feit dat wanneer we een pandemie hebben we de mensen nodig hebben die niet de dik betaalde banen hebben. Allereerst de mensen in de zorg en dit heel breed, de schoonmakers, de vuilnisdiensten, de supermarkten en ik kan wel even door gaan. Ach echt inzicht heb ik niet maar het valt wel op dat de mensen van het grote geld wel een paar weken gemist kunnen worden.....voor mij mogen ze minder in het pluche ziten. De sympathie voor mensen in de zorg is voor hen waarschijnlijk al heel fijn, ze zijn niet gewend aan dure etentjes en grote cadeau's. Voor mij is dat ook niet nodig, maar de lonen staan niet in verhouding met wat ze moet doen. Misschien gaat dat veranderen, ik hoop het. :thumb1:
Het geld dat we nu niet kunnen verdienen door thuis te moeten blijven, de bedrijfjes die nu niet kunnen draaien en worden gered met geld uit de overheidskas - honderden miljarden - zullen we straks zelf terug moeten betalen, wat de kloof tussen de 0,1% en de rest nog groter maakt. En de kloof was reeds onacceptabel groot. De multinatonals die de wereld leegzuigen en de armsten dwingen voor een miserabel bedrag te leven elders ter wereld, terwijl hier de banen wegstromen tenzij ze enorme belastingvoordelen en bonussen krijgen... wat doen we ermee? Een arme sloeber die iemand vermoordt om te overleven, kan ik begrijpen. Een bedelaar die steelt voor z'n gezin, snap ik. Maar de beesten aan de top veroorzaken geheel legaal armoede en massamoord in de armste landen op tienduizenden per dag. De gezinnen die hier in Spanje door de banken uit hun huis worden gezet, zijn talrijk en zelfs in de straten van Europa vallen reeds doden door armoede. En dat terwijl de economie tot voor kort steeg. Het kwam weer voornamelijk de rijkste 0,1% tegemoet. Allemaal volgens de wet. Wat doen we eraan? Alleen maar klagen? Dit topic gaat niet over hoe we we de armen en slachtoffers helpen van het kleiner wordende beetje dat ons nog rest, maar vooral hoe we de allerrijkste 0,1% aanpakken in plaats van over de groeiende kloof te klagen? Wat kunnen we er aan doen zonder geweld te gebruiken?
Maar de lonen staan niet in verhouding met wat ze moet doen om de enorme staatsschuld van ons kleine zakcentje terug te betalen. Misschien gaat dat veranderen, ik hoop het. :thumb1:
Ik vermoed niet dat Rutte dat bedoelt :) . Meer zullen ze niet gaan verdienen, maar met veel geluk zullen ze hopelijk minder hoeven in te leveren dan de rest. We zullen juist gaan bezuinigen als nooit tevoren. Dacht je dat de voorgaande crisis al een ramp was voor veel kleine zelfstandigen, werklozen, de middenstand en de armen? Nu al worden de multinationals met miljoenen uit onze gezamelijke kas gesteund, terwijl duizenden van hun arbeiders gewoon worden ontslagen. Wat eraan zit te komen, zal nog vele malen erger zijn voor de kleine man en vrouw, de arbeiders, de kleine bedrijfjes, de salarissen en de pensioenleeftijd. Er is gigantisch veel geld, maar het zit simpelweg in de zakken van een piepklein groepje dat alleen maar uit is op meer winst: de wereld van vóór de coronacrisis keert niet meer terug.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Petra »

De IMO beste en meest uitgebreide uiteenzetting van Kate Raworth's boek ( Doughnut Economics) vond ik op deze site. :)


http://www.clicks4you.nl/schizofrenie/i ... -economics
Kate Raworth
De Oxford econome Kate Raworth, heeft in 2017 een briljant boek gepubliceerd, waarin zij niet alleen de dreiging van de teloorgang van de aarde en zijn bewoners door de klimaatcrisis en ongelijke verdeling van welvaart beschrijft maar ook in welke richting ecomen en wij mensen de oplossing moeten zoeken. Haar boek "Doughnut Economics", blinkt uit door een heldere uitleg. Belangrijker nog, Raworth wijst naar een hoopvol pad wat de mensheid kan volgen om zichzelf en de aarde te redden. Neem er via dit artikel kennis van en kijk wat u er mee kunt doen


Raworth, Kate, Doughnut Economics, Seven Ways to Think Like a 21-st Century Economist. Random houseBusiness Books, London, (2017)
Inhoud:
Inleiding en samenvatting Doughnut Economics
1. Verander het doel van economie
2. Kijk naar het volledige plaatje
3. Koester de menselijke aard
4. Doorgrond systemen
5. Hoe verdeel je welvaart?
6. Maak alleen wat je kunt hergebruiken
7. Agnostisch over groei
8. Donut economie kan de mens en de aarde redden


http://www.clicks4you.nl/schizofrenie/i ... ven-worden
5. Hoe verdeel je welvaart?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Ik zie al weer de eerste scribenten verschijnen die de rijken willen laten betalen voor de economische crisis middels ouderwetse 'collectivistische' principes. Ik zie tevens dat de oude rijken (Viktor Orbán) hun greep op het geld en de coterie verstevigen. Andere rijken zoals Trump en Poetin met hun respectievelijke coterie doen het wat minder opzichtig.

Deze crisis maakt ook duidelijk dat de rijken minder last hebben van corona dan de gewone werkmens.
Rijken uit New York zijn naar hun tweede optrekjes gevlucht met bijbehorende voedselvoorraad.
Ze hoeven niet eens zelf te hamsteren, dat laten ze doen.

Kortom, ik denk niet dat er veel veranderd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

En om verdere illusies kort te sluiten:

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... ~b7159c5f/

Het is een van de gouden regels van de Italiaanse maffia: hoe groter de honger onder het volk, hoe minder het ze dondert uit welke oven hun brood afkomstig is.

Sindsdien zit zijn familie namelijk 24 uur per dag opgesloten in een gebouw dat zelfs door je mondkapje heen stinkt naar lekkend riool. Sindsdien verloor bijna iedereen in de wijk zijn werk terwijl de prijs van meel bij de lokale supermarkt wel steeg van 70 cent per kilo naar 1 euro. En dan heeft hij het nog niet eens over de 40 euro die ze tegenwoordig vragen voor een mondkapje dat vereist is om die supermarkt überhaupt te betreden.
Zoals bekend wil Italië geld van Nederland, Duitsland en andere rijkere lidstaten. De 1 miljard van Rutte is van de hand gewezen, men wenst gezamelijke coronabonds of eurobonds. Een schuldenunie dus. Een oude wens van het zuiden, welke nu zichtbaarder wordt door de crisis.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

hopper schreef: 04 apr 2020, 10:25

Zoals bekend wil Italië geld van Nederland, Duitsland en andere rijkere lidstaten. De 1 miljard van Rutte is van de hand gewezen, men wenst gezamelijke coronabonds of eurobonds. Een schuldenunie dus. Een oude wens van het zuiden, welke nu zichtbaarder wordt door de crisis.
Onder de huidige economische spelregels van de euro-zone wordt het steeds moeilijker voor de Zuiderlingen om de eigen financiele broek op te houden. De Noorderlingen vertikken het om stevige financiele bretels te sturen, ook al omdat er een groot verschil bestaat in de uiteindelijke financiele oplossing voor het gigantische probleem. De Zuiderlingen kiezen daarbij voor bewuste inflatie als hulpmiddel, de Noorderlingen voor stabiliteit van de euro- munteenheid, dus geen inflatie oplossing. Het zijn volstrekt tegenstrijdige concepten ( overtuigingen ) die vooral duidelijk aan het licht treden op momenten van grote crisis. Overigens spelen de rijken hun spel in beide overtuigingen werelden , alleen de keuze van de belegging zal anders zijn. Resultaten maken onder inflatie omstandigheden, loopt langs andere spelregels ( w.o. veel schulden opnemen) als het maken van resultaat bij een stabiele munteenheid ( w.o. lage schuldenlast ). Omdat er grote ervaring bestaat met beide modellen, is het voor de gefortuneerden mogelijk om tijdig de spelregel bakens te verzetten. Pensioenfondsen etc kunnen dat in de regel niet omdat nationale overheidsregels verplichten een bepaalde beleggingsmix aan te houden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Messenger »

Als de allerrijksten hun inkomen en vermogen, alles boven 100 miljoen dollar, afstaan aan de wereldgemeenschap in een vorm van belasting kan elke mens op deze wereld worden voorzien van een basisinkomen. Waarmee elke mens op deze wereld kan voorzien in de meest elementaire behoeftes.

Dat vraagt om een Verenigde Naties zonder vetorechten.

De nieuwe wereldorde en wereldeconomie kan dan worden gericht op welzijn in plaats van welvaart. Welzijn maakt het evengoed mogelijk welvarend te zijn, echter is het hoofddoel welzijn.

Fatsoenlijke huisvesting, gezonde arbeidsomstandigheden, voldoende voedsel en schoon drinkwater, goed onderwijs en goede zorg. Voor elke mens op de wereld en met respect voor al het overige leven in de natuur.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

peda schreef: 04 apr 2020, 10:37
hopper schreef: 04 apr 2020, 10:25

Zoals bekend wil Italië geld van Nederland, Duitsland en andere rijkere lidstaten. De 1 miljard van Rutte is van de hand gewezen, men wenst gezamelijke coronabonds of eurobonds. Een schuldenunie dus. Een oude wens van het zuiden, welke nu zichtbaarder wordt door de crisis.
Onder de huidige economische spelregels van de euro-zone wordt het steeds moeilijker voor de Zuiderlingen om de eigen financiele broek op te houden. De Noorderlingen vertikken het om stevige financiele bretels te sturen, ook al omdat er een groot verschil bestaat in de uiteindelijke financiele oplossing voor het gigantische probleem. De Zuiderlingen kiezen daarbij voor bewuste inflatie als hulpmiddel, de Noorderlingen voor stabiliteit van de euro- munteenheid, dus geen inflatie oplossing. Het zijn volstrekt tegenstrijdige concepten ( overtuigingen ) die vooral duidelijk aan het licht treden op momenten van grote crisis. Overigens spelen de rijken hun spel in beide overtuigingen werelden , alleen de keuze van de belegging zal anders zijn. Resultaten maken onder inflatie omstandigheden, loopt langs andere spelregels ( w.o. veel schulden opnemen) als het maken van resultaat bij een stabiele munteenheid ( w.o. lage schuldenlast ). Omdat er grote ervaring bestaat met beide modellen, is het voor de gefortuneerden mogelijk om tijdig de spelregel bakens te verzetten. Pensioenfondsen etc kunnen dat in de regel niet omdat nationale overheidsregels verplichten een bepaalde beleggingsmix aan te houden.

Je zou kunnen zeggen dat wij als "het noorden" ook bij die 0,1% horen. In de transferunie is er al jarenlang een geldstroom van het noorden naar het zuiden in de vorm van lage rente. (spaarders betalen middels 0% rente) Maar ook middels de kwantitatieve verruiming. En middels de rekenrente in Nederland wat tot uiting komt middels lagere pensioenen.

Dat zijn idd zware tegenstellingen. En middels de coronabonds wil men de (gezamelijke) schuldenlast nog meer verhogen, terwijl het zuiden al tot de nek in de schulden zit. Onderwijl stelen de rijken rustig verder. Want als er schulden zijn is er ook een schuldeiser. De rijken zijn namelijk degenen die de schulden bezitten. Daarom zie ik een verdere schuldverhoging ook niet zitten. In de praktijk gaat dan de maffia in Italië (en andere roofridders) de bevolking verder leeg trekken en het noorden zorgt voor toevoer van vers geld in de vorm van schulden. Indirect bezoldig ik als werkende mens dan de rijken elders in Europa.

Echte oplossingen zie ik niet, hebzucht verdwijnt niet door de corona crisis. Ergo, die lijkt juist toe te nemen door de angst welke het corona virus veroorzaakt.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Zelf zie ik ook geen mogelijkheid om de rijken op een effectieve manier aan te pakken. Juridisch en fiscaal is er in de wereld geen sprake van gelijkvormigheid, waardoor rijken de mogelijkheid gegeven is om zich daar te vestigen waar voor hen de beste financiele mogelijkheden bestaan. Communisme is eigenlijk de enige mogelijkheid om rijkdom uit private handen te houden , maar wat het communisme in een reeks van landen aan allerhande ellende heeft gebracht, is ook bekend. China bijvoorbeeld kent binnen het ( strak ) geleide economische systeem inmiddels ook tal van prive dollar-miljardairs ( super-rijken ). Met ideologische uitspraken los je het probleem niet op, dat toont de praktijk van het leven in alle duidelijkheid. Vroeger had je de adel en de kerk die het land bezaten ( de elite ) en nu heb je grote aandeelhouders ( nieuwe elite ). Zonder een grote of kleine elite schijnt het niet te lukken in de samenleving.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Peda, correct.

De superrijken hebben altijd een mogelijkheid om te ontwijken. Ze nemen de macht over in landen, trekken zich in enclave's terug en oefenen sowieso macht uit met hun geld. Trump is niet gekozen vanwege zijn mooie uiterlijk of zijn seksuele uitspattingen. Met geld maak je geld is een oud gezegde.
Bij Trump zie je ook een coterie die mee profiteert en mensen die het beste met de gemeenschap voor hebben worden ontslagen of op andere wijze verwijderd.

In het communisme zag je ook weer superrijken ontstaan. Zoals we nu ook in China zien. En voorheen in de USSR zagen en hun satellieten uiteraard.
De menselijke geschiedenis is een never ending story waarin de rijken alles naar zich toe trokken. Zelf lig ik er niet zo wakker van. Ik zie het aardse leven als een mogelijkheid om zelfzucht te ontstijgen. Die mogelijkheid hebben de superrijken nauwelijks, op de enkeling na die zijn geld spendeert om zijn medemens te helpen.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Dat klinkt allemaal niet hoopgevend. Zij kunnen dus doen wat ze willen en wij kunnen slechts toekijken hoe we het als gros van de mensheid met steeds minder moeten doen en met elkaar om de kruimeltjes moeten vechten. Hoe staan jullie tegenover Petra's model? We mogen ons toch niet laten knechten op zo'n immense schaal door zo'n piepklein groepje? Zeker in een democratie zou daar toch iets aan moeten kunnen worden gedaan?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door peda »

.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 04 apr 2020, 00:45 De wereld van vóór de coronacrisis keert niet meer terug.

Premier Rutte blikte vanmiddag vooruit op de wereld ná de crisis. Die zal volgens hem niet meer hetzelfde zijn. De premier legde niet precies uit wat hij daarmee bedoelt. Enge woorden die daadwerkelijk schijnen te zijn uitgesproken door de president.

In de laatste krediet-crisis die door de grote banken was veroorzaakt, gingen we van een verzorgingsstaat naar een ''participatie-staat''. Legio mensen verloren hun baan, vele gezinnen in Europa kwamen op straat terecht waar de staat niet meer naar omkeek, terwijl de allerrijksten er enorm van profiteerden. Ik vraag niet: hoe helpen we de armen en slachtoffers met het steeds kleinerwordende beetje dat ons nog rest? Maar: hoe pakken we geweldloos de 0,01% allerrijksten aan die sinds de laatste crisis reeds 60% van de wereldeconomie in handen hebben gekregen?
Mart, tot nu toe komt wat er in de bijbel hier over staat nog steeds uit. Ik denk de rest wat volgt ook wel. In dat geval komt Jezus zelf ingrijpen en vaagt hen allemaal met hun kapitaal weg.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 05 apr 2020, 01:06 Mart, tot nu toe komt wat er in de bijbel hier over staat nog steeds uit. Ik denk de rest wat volgt ook wel. In dat geval komt Jezus zelf ingrijpen en vaagt hen allemaal met hun kapitaal weg.
Ik prefereer een geweldloze methode. Tijdens het wachten op velossing zijn reeds miljoenen en miljoenen mensenlevens verloren gegaan. En het wordt steeds erger. Mocht Jezus het oplossen, dan is dat natuurlijk prima. Ondertussen zou het ons niet misstaan actie te ondernemen tegen de discrete genocide. De vraag is alleen: wat kunnen we doen?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 05 apr 2020, 01:49
Gaitema schreef: 05 apr 2020, 01:06 Mart, tot nu toe komt wat er in de bijbel hier over staat nog steeds uit. Ik denk de rest wat volgt ook wel. In dat geval komt Jezus zelf ingrijpen en vaagt hen allemaal met hun kapitaal weg.
Ik prefereer een geweldloze methode. Tijdens het wachten op velossing zijn reeds miljoenen en miljoenen mensenlevens verloren gegaan. En het wordt steeds erger. Mocht Jezus het oplossen, dan is dat natuurlijk prima. Ondertussen zou het ons niet misstaan actie te ondernemen tegen de discrete genocide. De vraag is alleen: wat kunnen we doen?
Ik ben meer van het actief zijn tot Zijn komst 😊
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 05 apr 2020, 01:06
Mart, tot nu toe komt wat er in de bijbel hier over staat nog steeds uit. Ik denk de rest wat volgt ook wel. In dat geval komt Jezus zelf ingrijpen en vaagt hen allemaal met hun kapitaal weg.
Jij denkt dat Jezus reïncarneert en in een hernieuwde gedaante de banken en de rijken laat ploffen?
Dan krijgen we een nog grotere chaos dan het al is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 05 apr 2020, 10:33
Gaitema schreef: 05 apr 2020, 01:06
Mart, tot nu toe komt wat er in de bijbel hier over staat nog steeds uit. Ik denk de rest wat volgt ook wel. In dat geval komt Jezus zelf ingrijpen en vaagt hen allemaal met hun kapitaal weg.
Jij denkt dat Jezus reïncarneert en in een hernieuwde gedaante de banken en de rijken laat ploffen?
Dan krijgen we een nog grotere chaos dan het al is.
Nee, ik geloof dat het gaat gebeuren zoals de bijbel zegt in termen als dat de verwoesting zal komen en dat zij die door Jezus niet worden opgenomen, die verwoesting beslist niet zal kunnen ontvluchten. De mensheid brengt zichzelf om zeep.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door callista »

De leerstelling van "De Opname" is ook een dogma om christenen tegen elkaar te gaan opzetten.
"Jullie worden niet opgenomen, want jullie zijn niet wedergeboren en zijn geen echte christenen"
Bah..
We hoeven niet in de Bijbel te kijken van hoe het er nu voor staat....

Dat de mens zichzelf om zeep helpt ben ik het roerend mee eens... :thumb1:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

callista schreef: 05 apr 2020, 11:43 De leerstelling van "De Opname" is ook een dogma om christenen tegen elkaar te gaan opzetten.
"Jullie worden niet opgenomen, want jullie zijn niet wedergeboren en zijn geen echte christenen"
Bah..
We hoeven niet in de Bijbel te kijken van hoe het er nu voor staat....

Dat de mens zichzelf om zeep helpt ben ik het roerend mee eens... :thumb1:
Dat neemt niet weg dat ik er wel in kijk en zie dat wat de bijbel al duizenden jaren voorzegt over hoe het met deze wereld gaat lopen gewoon lijkt uit te komen, terwijl velen geloven deze wereld nog te kunnen redden. Maar echt, het is daarvoor veel te laat.

De bijbel zegt zelfs: wanneer de mensen zullen zeggen: "er is vrede en veiligheid", zal plotseling het grote verderf er komen en ze zullen het beslist niet kunnen ontvluchten.

De EU was een slapende reus tussen de reuzen Noord en Zuid Amerika en Rusland/China. Maar die rust begint flink op zijn fundamenten te
schudden. Onze rust wordt wreed verstoort.

De opname door Jezus is niets anders dan Gods ingrijpen om de genen die nog iets met Hem gemeen hebben te verlossen. Zijn minste broeders ook in de vorm van de barmhartigen onder andere levensbeschouwingen die in doen en laten tonen aan de goede kant te staan. Zij zullen ook beslist niets tegen Jezus hebben.
Laatst gewijzigd door Gaitema op 05 apr 2020, 12:04, 1 keer totaal gewijzigd.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 05 apr 2020, 11:33 Nee, ik geloof dat het gaat gebeuren zoals de bijbel zegt in termen als dat de verwoesting zal komen en dat zij die door Jezus niet worden opgenomen, die verwoesting beslist niet zal kunnen ontvluchten. De mensheid brengt zichzelf om zeep.
Hierin hoor ik teveel geduld voor de daders. Totdat Jezus komt moet ''ieder zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat''. Hef het zwaard niet op, heb uw vijand lief, keer de andere wang toe, blijf hen vergeven die je onrecht aandoen en geloof dat God aan het eind met een oplossing komt. Dit topic gaat precies over het tegenovergestelde: wat voor actie kunnen we ondernemen.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Gaitema »

Mart schreef: 05 apr 2020, 12:04
Gaitema schreef: 05 apr 2020, 11:33 Nee, ik geloof dat het gaat gebeuren zoals de bijbel zegt in termen als dat de verwoesting zal komen en dat zij die door Jezus niet worden opgenomen, die verwoesting beslist niet zal kunnen ontvluchten. De mensheid brengt zichzelf om zeep.
Hierin hoor ik teveel geduld voor de daders. Totdat Jezus komt moet ''ieder zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat''. Hef het zwaard niet op, heb uw vijand lief, keer de andere wang toe, blijf hen vergeven die je onrecht aandoen en geloof dat God aan het eind met een oplossing komt. Dit topic gaat er echter over wat voor actie we kunnen ondernemen.
We hebben hier al eerder over gehad en we waren het er toch over eens dat er tegen hen door ons niets gedaan kan worden. Geweld brengt slachtoffers bijvoorbeeld en je verliest het dan nog. Wie niet sterk is, moet slim zijn. Wij zijn als David tegen over Goliat. Hoe versla je de reus? Door het dodelijk te treffen met een klein steentje. En dat steentje is de hoeksteen van de samenleving. Petra waarop wij bouwen. En probeer het maar. Doe wat goed is en het blijkt dat je de elite toch wel voor de voeten gaat lopen. Daarbij blijkt het dat de top in deze wereld verdeeld is en aan het vervallen is. Wees niet bang voor een dodelijk getroffen monster en houd niet op goed te doen. Een beetje water mag het vuur niet blussen, maar allen te samen wel.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door Mart »

Gaitema schreef: 05 apr 2020, 12:09
Mart schreef: 05 apr 2020, 12:04
Gaitema schreef: 05 apr 2020, 11:33 Nee, ik geloof dat het gaat gebeuren zoals de bijbel zegt in termen als dat de verwoesting zal komen en dat zij die door Jezus niet worden opgenomen, die verwoesting beslist niet zal kunnen ontvluchten. De mensheid brengt zichzelf om zeep.
Hierin hoor ik teveel geduld voor de daders. Totdat Jezus komt moet ''ieder zich onderwerpen aan de gezagsdragers die over hem gesteld zijn, want er is geen gezag dan van God en de gezagsdragers die er zijn, zijn door God ingesteld, zodat hij die zich verzet tegen het gezag, tegen de instelling van God ingaat''. Hef het zwaard niet op, heb uw vijand lief, keer de andere wang toe, blijf hen vergeven die je onrecht aandoen en geloof dat God aan het eind met een oplossing komt. Dit topic gaat er echter over wat voor actie we kunnen ondernemen.
Wij zijn als David tegen over Goliat. Hoe versla je de reus?
Nee, wij zijn als 99,9% groot als Goliath en zij zijn nog kleiner dan David. We zouden moeten strijden tegen discrete genocide en uitbuiting, in plaats van ons braaf te onderwerpen aan de gezagsdragers, het zwaard niet op te heffen, deze vijand lief te hebben, hen de andere wang toe te keren en te blijven vergeven totdat er wellicht ooit een God met een oplossing komt. Dit topic gaat over wat voor actie we kunnen ondernemen tegen de 0,01%.
Petra waarop wij bouwen.
De Petra in dit topic heeft een aantal interessante suggesties gegeven waar wellicht op te bouwen valt. Vandaar m'n vraag naar wat jullie ervan vinden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

callista schreef: 05 apr 2020, 11:43 De leerstelling van "De Opname" is ook een dogma om christenen tegen elkaar te gaan opzetten.
"Jullie worden niet opgenomen, want jullie zijn niet wedergeboren en zijn geen echte christenen"
Bah..
We hoeven niet in de Bijbel te kijken van hoe het er nu voor staat....

Dat de mens zichzelf om zeep helpt ben ik het roerend mee eens... :thumb1:
Ergens valt er wel wat te zeggen voor Gaitema's stelling. Het christendom kent wederopstanding. Wie in Christus wil leven kiest daar zelf voor.
Degene die "niet worden opgenomen' doen dat zelf. En we hoeven idd niet in de bijbel te kijken om vast te stellen dat koning Ego de overhand heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe pakken we de allerrijkste 0,1% aan?

Bericht door hopper »

Gaitema schreef: 05 apr 2020, 12:02
Dat neemt niet weg dat ik er wel in kijk en zie dat wat de bijbel al duizenden jaren voorzegt over hoe het met deze wereld gaat lopen gewoon lijkt uit te komen, terwijl velen geloven deze wereld nog te kunnen redden. Maar echt, het is daarvoor veel te laat.
Die voorspelling doe ik zelf hier ook al. Er is geen hoop om deze wereld te redden. Dat ik het duizenden jaren terug niet voorspeld hebt komt alleen maar omdat ik er toen niet was. Dus zo moeilijk was die voorspelling niet voor de schrijvers van de bijbel.