De lege heer met de lege leer

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

https://boeddhistischdagblad.nl/hans-va ... lege-leer/

Meester Tja zegt:
Hij heeft niets om het lijf, maar zijn trouw is hartverwarmend.

Hij spreekt zichzelf tegen, maar zijn logica is onweerlegbaar.

Hij bekeert niet, maar zijn wendbaarheid is ongeëvenaard.

Hij zegt geen woord, maar zijn stilte spreekt boekdelen.

Hij gaat nergens heen, maar zijn bereik is onbeperkt.

Hij stelt niets voor, maar kan zich alles voorstellen.

Hij strijdt niet, maar slaat zich overal doorheen.

Hij gaat nooit voor, maar houdt niets achter.

Men spreekt zijn naam, maar kent hem niet.
Tsja...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Wie zou dat niet willen? Een leer waar je niks voor hoeft te kunnen, niks hoeft te geloven, niks hoeft te zijn?
Je hoeft ook niemand meer de maat te nemen, niemand meer te oordelen. Lekker makkelijk!
(Zou Jezus ook van de lege leer zijn?)
Gewoon doen het niet doen. Of nee, dat was die andere lege leer.
Laatst gewijzigd door hopper op 20 apr 2020, 17:26, 2 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Rumi was er ook al bekend mee:
Dit mens-zijn is een soort herberg
Elke ochtend weer nieuw bezoek.

Een vreugde, een depressie, een benauwdheid,
een flits van inzicht komt
als een onverwachte gast.

Verwelkom ze; ontvang ze allemaal gastvrij
zelfs als er een menigte verdriet binnenstormt
die met geweld je hele huisraad kort en klein slaat.

Behandel dan toch elke gast met eerbied.
Misschien komt hij de boel ontruimen
om plaats te maken voor extase…….

De donkere gedachte, schaamte, het venijn,
ontmoet ze bij de voordeur met een brede grijns
en vraag ze om erbij te komen zitten.

Wees blij met iedereen die langskomt
de hemel heeft ze stuk voor stuk gestuurd
om jou als raadgever te dienen.
Ben je depressief, benauwd, boos? Laat maar lekker komen, alles mag in de lege leer.

Lang leve Hans (vzmh)!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Uit het evangelie van Hans van Dam:
Er was eens een boer die zo knap was dat hij ondanks zijn nederige komaf het mooiste meisje van het dorp kon huwen.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Er kwamen geen kinderen en het mooiste meisje van het dorp verliet hem voor een ander. Niemand wilde meer met hem trouwen, behalve het lelijkste meisje van het dorp.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Het lelijkste meisje van het dorp was misschien niet om aan te zien, maar ze was vruchtbaar als een zeug en het echtpaar werd gezegend met negen kinderen.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Acht van de negen kinderen waren meisjes voor wie het werk op de boerderij te zwaar bleek en die bij het uithuwelijken elk een bruidsschat behoefden.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Gelukkig hadden de dochters gouden keeltjes en van ’s ochtends vroeg tot ’s avonds laat zongen ze het hoogste lied.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Toen de prins van hen hoorde, ontbood hij het achttal aan het hof. Hij genoot zo van hun gezang dat hij ze meteen opnam in zijn harem. Van de dochters werd nooit meer iets vernomen en hun moeder stierf van verdriet.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Telkens wanneer de dochters voor hem zongen, voelde de prins zich schuldig. Om zijn geweten te sussen schonk hij de boer in het geheim zijn mooiste merrie om mee te ploegen en te pronken.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Dankzij het paard kon de boer meer land bewerken dan vroeger, maar op een dag was het dier verdwenen en stond hij er alleen voor met meer werk dan hij aankon.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Een week later keerde het prinselijke paard hinnikend uit de heuvels terug met aan haar zijde een schitterende wilde hengst.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Om het te temmen besteeg zijn zoon het vurige dier, maar voor hij goed en wel zat werd hij al afgeworpen en brak daarbij zijn been.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Kort daarop kwamen officieren van de krijgsmacht langs om alle oudste zonen in te lijven, maar vanwege zijn been mocht de jongen thuisblijven.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Nog geen week later keerden de ronselaars terug en rekruteerden de boer zelf, omdat de koning had bepaald dat ieder gezin ten minste één man moest afstaan.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

De boer was handiger met de ploeg dan met de speer, maar hij bleek over strategisch inzicht te beschikken en werd algauw gepromoveerd tot krijgsheer.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de boer zei enkel: ‘Tja.’

Terwijl hij zijn troepen leidde, werd de boer door een vijandelijke pijl in zijn keel getroffen en liet rochelend het leven.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de zoon zei enkel: ‘Tja.’

De dorpelingen hadden medelijden met de jongen, die daardoor, hoewel hij niet zo knap was als zijn vader, ieder meisje kon krijgen dat hij wilde.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de zoon zei enkel: ‘Tja.’

Hij legde het aan met de mooiste boerendochters, maar hoe gewillig ze ook waren, hij voelde niets. Zo kwam hij erachter dat hij niet op vrouwen viel.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de zoon zei enkel: ‘Tja.’

Omdat mensen in oorlogstijd behoefte hebben aan geestelijke leiding, vatte de koning het plan op om in de regio een klooster te stichten dat vredesgezinde mannen uit alle windstreken zou aantrekken.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de zoon zei enkel: ‘Tja.’

Vanwege de centrale ligging en de eigen bron was zijn boerderij bijzonder geschikt voor het nieuwe klooster en het land werd met alles erop en eraan onteigend.

De buren zeiden: ‘Wat een pech’, de zoon zei enkel: ‘Tja.’

Om aan de kost te komen, werkte de jongen mee aan de bouw van de abdij. Hij kon het zo goed vinden met de abt dat deze hem verzocht in te treden, waaraan hij graag gehoor gaf.

De buren zeiden: ‘Wat een bof’, de broeder enkel: ‘Tja.’

Het was in dit klooster dat de monnik faam verwierf vanwege zijn rust en eenvoud, en het was hier dat hij de naam kreeg waaronder wij hem thans nog kennen: Meester Tja.
Tsja, wat moet je hier op zeggen? Amen natuurlijk.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

https://www.volkskrant.nl/nieuws-achter ... gle.com%2F
'De Tao is leeg, zo leeg dat wat je er ook in doet, hij toch niet volraakt', staat in de Tao Te Ching. Een ander vers is vaak geïnterpreteerd als een pleidooi om het volk dom te houden: 'De Wijze leegt de harten en vult de buiken.'
Als de Tao leeg is en het taoïsme in het ontkerkelijkte Nederland een 'spirituele leegte' vult - is dat dan geen leegte vullen met leegte?
Eigenlijk zijn de christenen ook al goed bezig met die lege kerken. Nog een eeuw of zo en het christendom is ook een lege leer!
Gebruikersavatar
Peter79
Berichten: 6611
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:46
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door Peter79 »

Het christendom kent ook wel lucht en leegte, maar wil zich graag laten vervullen met de wind van de Geest 8-)
https://m.youtube.com/watch?v=ysEc8SdDLAs
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

https://www.bedrock.nl/waarom-leegte-vo ... overkomen/

Die leegte is wel een trend zeg!
We doen er alles aan om een gevoel van leegte te voorkomen. Daten, drinken, drukke baan. Want leegte is inhoudsloos en we willen natuurlijk wél iets betekenen voor de wereld. Boeddhisten denken daar anders over. Voor hen is 'leegte' het hoogst haalbare. Marnix van Rossum legt uit waarom leegte voor veel mensen zo’n negatieve bijsmaak heeft en hoe we het (volgens de boeddhistische definitie) kunnen omarmen.

Druk, druk, druk, geen tijd te verliezen! Ik moet de wereld nog redden, corona bestrijden, Trump bashen, druk, druk, druk!
Onze cultuur is erg gericht op invulling.
Leegte is ook een invulling hóór.

Leegte volgens het boeddhisme is ‘het niet bestaan van onafhankelijkheid en opzichzelfstaandheid’. Het heeft alles te maken met durven loslaten van waar je in gelooft en hoe je denkt dat iets is, of zou moeten zijn.
Oh...das makkelijk, ik geloof toch al niks. Zelfs mijzelf niet.
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door peda »

hopper schreef: 20 apr 2020, 17:57 Leegte volgens het boeddhisme is ‘het niet bestaan van onafhankelijkheid en opzichzelfstaandheid’. Het heeft alles te maken met durven loslaten van waar je in gelooft en hoe je denkt dat iets is, of zou moeten zijn.
Dat is nu juist het grote verschil met het christendom. In het christendom is God geen "'Leegte"', maar een Relationele die met uitgestoken "'Armen"' wacht op diegenen die zich in die "'Armen"' willen laten insluiten en daarbij hun ( zielen ) individualiteit tot in alle eeuwigheid behouden. In die "" Armen"' wacht een individueel persoonsachtig ( je weet wie je bent ) toekomstig leven verre van "" Leegte "'. Volgens mij ook geen ander IK, maar het huidige IK maar wel volkomen gericht op God. Geen Nirwana-IK, geen geTransformeerd IK, gewoon ( zielen )-IK maar wel met een volkomen andere gerichtheid ( op God ) . Wie een andere opvatting heeft, over bijvoorbeeld de status van het IK in het christelijke verrijzenislichaam, ik hoor het gaarne. In het boeddhisme is de invulling van het begrip christelijke ziel niet bekend.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

peda schreef: 20 apr 2020, 18:10
hopper schreef: 20 apr 2020, 17:57 Leegte volgens het boeddhisme is ‘het niet bestaan van onafhankelijkheid en opzichzelfstaandheid’. Het heeft alles te maken met durven loslaten van waar je in gelooft en hoe je denkt dat iets is, of zou moeten zijn.
Dat is nu juist het grote verschil met het christendom. In het christendom is God geen "'Leegte"', maar een Relationele die met uitgestoken "'Armen"' wacht op diegenen die zich in die "'Armen"' willen laten insluiten en daarbij hun ( zielen ) individualiteit tot in alle eeuwigheid behouden. In die "" Armen"' wacht een individueel persoonsachtig ( je weet wie je bent ) toekomstig leven verre van "" Leegte "'. Volgens mij ook geen ander IK, maar het huidige IK maar wel volkomen gericht op God. Geen Nirwana-IK, geen geTransformeerd IK, gewoon ( zielen )-IK maar wel met een volkomen andere gerichtheid ( op God ) . Wie een andere opvatting heeft, over bijvoorbeeld de status van het IK in het christelijke verrijzenislichaam, ik hoor het gaarne. In het boeddhisme is de invulling van het begrip christelijke ziel niet bekend.
Het boeddhisme gaat uit van samsara en dat verlossing bestaat uit niet-zelf. Verder vullen ze niet zo veel in, het begrip 'God' is onbekend.
De makke van het christendom is dat er een te verwachten verlossing ligt, het leven is nu even lijden en afzien, maar er staat een stip op de horizon die de gelovige zelf mag in vullen. Het eeuwige leven lonkt! Juist die verwachting die het christendom schept maakt de vervulling onmogelijk.

Voor de 'persoon' is er geen stip aan op de horizon. Als het christendom al spreekt over de leegte, dan doen ze het zo:
https://www.kerkinfraneker.nl/sermons/j ... je-leegte/
Mensen blijven altijd op zoek
naar dingen die nog spectaculairder zijn.
Eigenlijk best een triest verhaal: is het nou nooit ons goed genoeg?
Er is een leegte die we proberen te vullen, maar het lukt maar niet.
Maar dan zegt Jezus, in Johannes 6:35:
‘Ik ben het brood dat leven geeft.
Wie bij mij komt zal geen honger meer hebben,
en wie in mij gelooft zal nooit meer dorst hebben.’
Anders gezegd, en dat is ook het thema:
Jezus vult je leegte.
Dan wordt de leegte nooit begrepen. Maar Meester Tja nodigen ze nooit uit. De leegte vullen met 'tja'? Tsja....

Huh? Wat zeg ik nou? Kun je de leegte begrijpen? Ja...nee...de leegte begrijpt zichzelf.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Rumi:
Je komt niet anders in Aanwezigheid
dan door een uitwisseling van liefde.
Als iemand je vraagt ‘Maar wat is liefde?’
antwoordt dan: ‘het ontbinden van je eigenwil’.
Werkelijke vrijheid overkomt diegenen,
die de vragen rond vrije wil en lot, aan zich
voorbij hebben laten gaan.
Aanwezigheid is leegte, maar omdat we de leegte steeds maar opvullen met denkbeelden denken we dat onze denkbeelden aanwezig zijn.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door Atheist2 »

peda schreef: 20 apr 2020, 18:10 Dat is nu juist het grote verschil met het christendom. In het christendom is God geen "'Leegte"', maar een Relationele die met uitgestoken "'Armen"' wacht op diegenen die zich in die "'Armen"' willen laten insluiten en daarbij hun ( zielen ) individualiteit tot in alle eeuwigheid behouden. In die "" Armen"' wacht een individueel persoonsachtig ( je weet wie je bent ) toekomstig leven verre van "" Leegte "'. Volgens mij ook geen ander IK, maar het huidige IK maar wel volkomen gericht op God. Geen Nirwana-IK, geen geTransformeerd IK, gewoon ( zielen )-IK maar wel met een volkomen andere gerichtheid ( op God ) . Wie een andere opvatting heeft, over bijvoorbeeld de status van het IK in het christelijke verrijzenislichaam, ik hoor het gaarne. In het boeddhisme is de invulling van het begrip christelijke ziel niet bekend.
Als je de bijbel leest zoals jij dan kan ik me voorstellen dat je zo denkt. "al het goede is wel van God, maar het slechte in de bijbel is door mensen bedacht in een cultuur". Mensen die de bijbel ECHT lezen daarentegen zonder te cherrypicken, weten dat het met die armen wel meevalt. Die God wil aanbeden worden, niks meer en niks minder.

Vandaar ook jouw " andere gerichtheid namelijk op God"

Welke almachtig wezen wil ooit vol aanbeden worden? Is dat niet iets wat mensen graag willen? Een werkelijk almachtig wezen zou willen dat zijn schepselen goed met elkaar omgaan. De rest is BS.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door Petra »

Atheist2 schreef: 20 apr 2020, 22:28
Welke almachtig wezen wil ooit vol aanbeden worden? Is dat niet iets wat mensen graag willen? Een werkelijk almachtig wezen zou willen dat zijn schepselen goed met elkaar omgaan. De rest is BS.
:)
Ik zou zeggen..
Een werkelijk Algoed wezen zou willen dat zijn/haar schepsels goed met elkaar omgaan.
Een werkelijk Almachtig wezen zou het nog regelen ook.

En nou vooruit... zo'n wezen wil ik heus wel een beetje gezellig aanbidden hoor. :flower1:


P.S.
Hopper; Hans is idd enig!
Je linkt naar het boeddhistisch dagblad, daar schrijft ie voor maar hij heeft een hele leuke eigen site hoor: https://nietweten.nl/index.html
Samen met zijn vrouw trouwens, daar zijn ook die prachtige illustraties van. (Ik heb er thuis ook eentje, van ze gekregen, zoooo'n mooie! 🥰)
Ere wie ere toekomt niewaar!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door peda »

Atheist2 schreef: 20 apr 2020, 22:28
peda schreef: 20 apr 2020, 18:10 Dat is nu juist het grote verschil met het christendom. In het christendom is God geen "'Leegte"', maar een Relationele die met uitgestoken "'Armen"' wacht op diegenen die zich in die "'Armen"' willen laten insluiten en daarbij hun ( zielen ) individualiteit tot in alle eeuwigheid behouden. In die "" Armen"' wacht een individueel persoonsachtig ( je weet wie je bent ) toekomstig leven verre van "" Leegte "'. Volgens mij ook geen ander IK, maar het huidige IK maar wel volkomen gericht op God. Geen Nirwana-IK, geen geTransformeerd IK, gewoon ( zielen )-IK maar wel met een volkomen andere gerichtheid ( op God ) . Wie een andere opvatting heeft, over bijvoorbeeld de status van het IK in het christelijke verrijzenislichaam, ik hoor het gaarne. In het boeddhisme is de invulling van het begrip christelijke ziel niet bekend.
Als je de bijbel leest zoals jij dan kan ik me voorstellen dat je zo denkt. "al het goede is wel van God, maar het slechte in de bijbel is door mensen bedacht in een cultuur". Mensen die de bijbel ECHT lezen daarentegen zonder te cherrypicken, weten dat het met die armen wel meevalt. Die God wil aanbeden worden, niks meer en niks minder.

Vandaar ook jouw " andere gerichtheid namelijk op God"

Welke almachtig wezen wil ooit vol aanbeden worden? Is dat niet iets wat mensen graag willen? Een werkelijk almachtig wezen zou willen dat zijn schepselen goed met elkaar omgaan. De rest is BS.
Het lastige tussen ons beiden is dat jij mij ten diepste niet begrijpt. Voor mij is het spreken van mensen Over hun Godsbeeld waardevol en kan dus leerzaam zijn, bij jou is, daar naar mijn inschatting, geen sprake van. Jij hebt niets met theologie, terwijl ik theologie juist heel verrijkend vind. Allegorisch lezen van de bijbel inhoud, doet jou niets omdat jij blijft stilstaan bij "' de bijbel verhalen zijn historisch nooit gebeurd en wat historisch nooit gebeurd is, is quasi waardeloos "". Deze overtuiging deel ik op geen enkele wijze.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Petra schreef: 21 apr 2020, 06:03

Ik zou zeggen..
Een werkelijk Algoed wezen zou willen dat zijn/haar schepsels goed met elkaar omgaan.
Een werkelijk Almachtig wezen zou het nog regelen ook.
Misschien zou een Algoed wezen dat willen en stopt hij de geheimen daartoe in het mensenhart!
En nou vooruit... zo'n wezen wil ik heus wel een beetje gezellig aanbidden hoor. :flower1:
Zo'n Algoed wezen zou niks om aanbidden geven denk ik. Zou jij aanbeden willen worden? Dat doen alleen onderdanige mensen.

Hopper; Hans is idd enig!
Je linkt naar het boeddhistisch dagblad, daar schrijft ie voor maar hij heeft een hele leuke eigen site hoor: https://nietweten.nl/index.html
Samen met zijn vrouw trouwens, daar zijn ook die prachtige illustraties van. (Ik heb er thuis ook eentje, van ze gekregen, zoooo'n mooie! 🥰)
Ere wie ere toekomt niewaar!
Ik moet altijd lachen om Hans. Hij schrijft contradictorisch én grappig én de waarheid. Ja, die Hans die is me d'r eentje.
Maar ik begrijp het wel, in de leegte is altijd plaats voor een hartelijke lach. Het maakt een mens vrolijk zelfs als je verdrietig bent.
Daarom kan het niet anders dan dat God ook een goedlachse grapjas is. Hij neemt de mens in het ootje.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

https://nietweten.nl/05.html
Wat is spirituele verlichting?

Het is maar net aan wie je het vraagt.

Voor mij is verlichting een ander woord voor niet-weten.

Wat is niet-weten?

Het is maar net aan wie je het vraagt.

Voor mij is niet-weten het denken doorzien door het denken.

Het einde van het heilige geloof in woorden, ideeën, meningen en oordelen.

Alle gedachten ontmaskeren en ontmantelen, moeiteloos, de hele dag door, zowel van anderen als van jezelf.

Ook die over verlichting.

Ook die over niet-weten.

Ook die over het denken.

Ook deze.

Nou, dat is het wel zo'n beetje.

Verlichting: geen inzicht – maar wat een uitzicht!
Die Hans weet verlichting mooi te omschrijven! Verlichting als uitzicht!

In werkelijkheid bestaat verlichting uiteraard niet. Vroeger had ik bij verlichting het beeld van een Aziatische monnik die de hele dag onbewogen kon mediteren en die leefde op 5 rijstkorrels. In werkelijkheid kan er bij de mens alleen de duisternis weggenomen, de duisternis van je eigen denken/denkbeelden. En dat moet je ook nog eens zelf doen, zodat je lekker leeg wordt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

peda schreef: 21 apr 2020, 11:07

Het lastige tussen ons beiden is dat jij mij ten diepste niet begrijpt. Voor mij is het spreken van mensen Over hun Godsbeeld waardevol en kan dus leerzaam zijn, bij jou is, daar naar mijn inschatting, geen sprake van. Jij hebt niets met theologie, terwijl ik theologie juist heel verrijkend vind. Allegorisch lezen van de bijbel inhoud, doet jou niets omdat jij blijft stilstaan bij "' de bijbel verhalen zijn historisch nooit gebeurd en wat historisch nooit gebeurd is, is quasi waardeloos "". Deze overtuiging deel ik op geen enkele wijze.
Tsja, atheïst2 heeft natuurlijk niet helemaal ongelijk. (Zei de voormalige atheïst Hopper.) Het hebben van een Godsbeeld maakt wel dat de mens altijd maar in de wereld van verbeeldingen blijft: de verbeelde God. En als je als gelovige dan ook nog eens die denkbeeldige God gaat aanbidden dan wordt die God nog meer echter. Dan vult de denkbeeldige God de leegte in de gelovige.

Toch ben ik geen tegenstander van de bijbel zoals je weet , er staan hele rake dingen in:
En het Licht schijnt in de duisternis, en de duisternis heeft hetzelve niet begrepen.
Dat eerste gedeelte begrijpt men wel, Licht wat in de duisternis schijnt. Nee, toch niet: 'hetzelve' (Het 'zelf' in normaal Nederlands) heeft het niet begrepen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

http://www.vrolijkverlicht.nl/index.php ... -is-leegte
We onderscheiden drie belangrijke dimensies; leeg van essentie, leeg van

substantie en leeg van identiteit. Het zijn deze drie vormen van leegte die

zichtbaar worden door het ontwaken tot de open natuur van zelf en wereld.
Toe maar! Dat is 3 maal leeg. Veel leger vind je ze niet. Vormen van leegte is al weer een contradictie zie ik. Maar zoals men zegt: vorm is leegte en leegte is vorm.
Gelijkmoedigheid omdat aanvaard wordt dat we niets voor altijd bij ons kunnen houden en dat het enige werkelijke constante in deze wereld het stromen en veranderen is; en onthechting omdat we kunnen loslaten. Als het tijd is om te laten gaan doen we dat omdat we weten dat dit meer geluk geeft dan krampachtig willen vasthouden aan wat in feite voorbij is. De wijze leeft daarom op zijn gemak in de stroom van steeds wisselende situaties.

Panta Rhei (alles stroomt), dat had Heraclitus al door. Zo zie je maar weer dat de leegte een universele leer is. Van christendom, tot boeddhisme tot de oude Grieken. Behalve jij natuurlijk, jij vult de leegte nog met je zelf!
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door Mart »

hopper schreef: 21 apr 2020, 13:08 Panta Rhei (alles stroomt), dat had Heraclitus al door. Zo zie je maar weer dat de leegte een universele leer is. Van christendom, tot boeddhisme tot de oude Grieken. Behalve jij natuurlijk, jij vult de leegte nog met je zelf!
Ik hoorde eens een verhaaltje over Heraclitus die met een schep wat zeewater in een kuil op het strand aan het gieten was, toen Aristoteles voorbij kwam. Aristoteles vroeg wat hij aan het doen was en toen Heraclitus antwoordde dat hij de oceaan in de kuil aan het gieten was, moest hij lachen: ''Hoe kun je de gigantische oceaan in deze kleine kuil krijgen? Wat een stommiteit!'' Heraclitus antwoordde: ''Klopt. Maar hoe kun jij het universum dat nog groter is dan de oceaan in een brein krijgen dat nog kleiner is dan deze kuil? Wat een stommiteit!'' ;)
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20457
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door peda »

Mart schreef: 21 apr 2020, 14:06
hopper schreef: 21 apr 2020, 13:08 Panta Rhei (alles stroomt), dat had Heraclitus al door. Zo zie je maar weer dat de leegte een universele leer is. Van christendom, tot boeddhisme tot de oude Grieken. Behalve jij natuurlijk, jij vult de leegte nog met je zelf!
Ik hoorde eens een verhaaltje over Heraclitus die met een schep wat zeewater in een kuil op het strand aan het gieten was, toen Aristoteles voorbij kwam. Aristoteles vroeg wat hij aan het doen was en toen Heraclitus antwoordde dat hij de oceaan in de kuil aan het gieten was, moest hij lachen: ''Hoe kun je de gigantische oceaan in deze kleine kuil krijgen? Wat een stommiteit!'' Heraclitus antwoordde: ''Klopt. Maar hoe kun jij het universum dat nog groter is dan de oceaan in een brein krijgen dat nog kleiner is dan deze kuil? Wat een stommiteit!'' ;)
Inderdaad een leuk Panta Rei verhaal wanneer je de tijdsvensters in elkaar schuift. Ik heb wel begrepen dat Heraclitus niet veel op had met de zienswijzen van collega filosofen en die dominantie heeft hij volgens bovenstaand verhaal ook na zijn dood nog voortgezet.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door Petra »

Mart schreef: 21 apr 2020, 14:06
hopper schreef: 21 apr 2020, 13:08 Panta Rhei (alles stroomt), dat had Heraclitus al door. Zo zie je maar weer dat de leegte een universele leer is. Van christendom, tot boeddhisme tot de oude Grieken. Behalve jij natuurlijk, jij vult de leegte nog met je zelf!
Ik hoorde eens een verhaaltje over Heraclitus die met een schep wat zeewater in een kuil op het strand aan het gieten was, toen Aristoteles voorbij kwam. Aristoteles vroeg wat hij aan het doen was en toen Heraclitus antwoordde dat hij de oceaan in de kuil aan het gieten was, moest hij lachen: ''Hoe kun je de gigantische oceaan in deze kleine kuil krijgen? Wat een stommiteit!'' Heraclitus antwoordde: ''Klopt. Maar hoe kun jij het universum dat nog groter is dan de oceaan in een brein krijgen dat nog kleiner is dan deze kuil? Wat een stommiteit!'' ;)
8-) :lol:
Ahhhhh als jij verhaaltjes vertelt hang ik aan je lippen :kiss1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

‘Wat weet jij eigenlijk van God, Hans?’

‘Minder dan wie ook.’

‘Dat lijkt me geen aanbeveling.’

‘Integendeel.’
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Alles is leegte, al het andere lijkt maar gevuld.
Leegte brengt vrede in de liefde.
In deze wereld van bedrog is leegte wat je ziel werkelijk wilt.

Rumi
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Als de klankkast gevuld is dan kan hij geen muziek maken.
Wanneer het denken gaat vasten, komt er een nieuw lied uit het vuur.
Wat een opluchting om leeg te zijn, dan kan God je leven leiden!

Rumi
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Een fluit is van binnen helemaal leeg.
Het is de adem die de muziek maakt.
En doet zingen en dansen.
Ben je klaar met zingen en dansen?
Dan ben je weer precies waar je was toen je begon!
Leeg zijn is geen leegheid.....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De lege heer met de lege leer

Bericht door hopper »

Dertig spaken door één naaf bijeengehouden,

maar leegte maakt het wiel af.

Klei wordt tot een pot gevormd;

het nut zit in zijn leegte.

Maak gebeeldhouwde deuren en ramen,

maar het nut van de kamer is zijn leegte.

Wat er is,

is prettig om te hebben,

terwijl wat er niet is

ook nuttig blijkt te zijn.

Lao Tse