Effectief anti-abortus

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Effectief anti-abortus

Bericht door Petra »

Ik ben geen voorstandster van abortus.
Ik vind het een aanslag op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de vrouw.
Het feit dat vrouwen voor die keuze komen te staan vind ik rampzalig.

Dat roept uiteraard de vraag op hoe abortus het best en meest effectief bestreden kan worden.
Daar zijn verschillende mogelijkheden voor.

Maar er is er logischerwijs maar eentje die het meest effectief en tevens humaan is en dat is:
- Niet ongewenst zwanger worden.

Nou kijk aan, idd! Zo simpel!
Hoe moeilijk kan het zijn.. zou je kunnen denken.

Maar helaas. Daar zit de kern van het hele abortus probleem... het gebeurt wel.
Vrouwen worden in grote getale ongewenst zwanger.

Nou zijn er mensen die pleiten voor anti-abortus wetgeving of het sluiten van abortusklinieken.
Daar is onderzoek naar gedaan (o.a. door The Lancet).
Het is gebleken dat het door sluiten van abortus klinieken niet het aantal abortussen vermindert. Dat blijft hetzelfde.
Wat wel vermindert is het aantal legale abortussen. Met daartegenover een gelijke verhoging van het aantal illegale abortussen.
Met als direct gevolg een hoger aantal verminkte vrouwen en schrikbarend veel vrouwen die het niet overleven.

Wat ook uit het onderzoek is gebleken is dat het aantal uitgevoerde abortussen het laagst is in de landen met een liberale ethiek/wetgeving.
Tevens bleek dat hoe conservatiever/religieuzer het land/de wetgeving is hoe hoger het aantal uitgevoerde abortussen is.

Bv.
NL heeft een liberale wetgeving en het laagste aantal abortussen ter wereld.
USA scoort bijzonder hoog. (1 op de 4 vrouwen ondergaat een abortus. Daarvan is: 61.9% gelovig en 38% niet-gelovig)


Uit NL onderzoek is gebleken dat de meeste ongewenste zwangerschappen gerelateerd zijn aan het niet of niet correct gebruiken van anticonceptie.
9% van de NL vrouwen heeft seks zonder anti conceptie te gebruiken terwijl ze niet zwanger wil worden.
Dat zijn zo'n 300.000 vrouwen per jaar, die seksueel actief zijn en dus het risico lopen op een ongewenste zwangerschap waardoor ze voor de abortus keuze komen te staan.

Het percentage ongeplande zwangerschappen is hoger bij gelovige vrouwen dan bij niet-gelovige vrouwen.
Het percentage wat geen anticonceptie gebruikt is flink hoger bij gelovige vrouwen dan bij niet-gelovige vrouwen.

Tieners geven vaak aan geen anticonceptie te gebruiken omdat ze (nog) geen seks hebben. Het grootst risico bij hen is het zgn. ongelukje.
Jonge mensen hebben seks. Al ga je als ouder op je kop staan en geef je ze de beste opvoedkundige adviezen mee.. als de hormonen oprispen dan rispen ze op.
Hoe beter jongeren geïnformeerd zijn en hoe meer beschikking over anticonceptie hoe minder er ongewenst zwanger worden.


Conclusie:
Wil je effectief abortus bestrijden dan is beste manier:
- Het voorkomen van zwangerschappen m.b.v. anti conceptie.

De minst effectieve manier is:
- "Abortus is moord" roepen en abortusklinieken sluiten zonder de oorzaak onder ogen te zien en aan te pakken.
Daarmee bestrijd je de consequentie van ongewenste zwangerschappen maar niet de oorzaak.
Tevens richt het juist meer leed aan omdat het zich dan naar het de illegaliteit verplaatst met nog ellendiger gevolgen van dien.

.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9981
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 11 mei 2020, 02:36 Wat ook uit het onderzoek is gebleken is dat het aantal uitgevoerde abortussen het laagst is in de landen met een liberale ethiek/wetgeving.
Tevens bleek dat hoe conservatiever/religieuzer het land/de wetgeving is hoe hoger het aantal uitgevoerde abortussen is.
Ik denk dat een conservatieve religieuze omgeving een ongehuwde moeder enorm kan onderdrukken of uitstoten. Ook bestaat soms het gevaar van eerwraak omdat een meisje is zwanger geraakt van iemand anders dan de verkozen echtgenoot voordat de uithuwelijking plaats zou hebben.

In zulke gevallen zal zo'n meisje sneller kiezen voor abortus omdat ze liefde en steun van de omgeving kan vergeten.

Is een omgeving liberaler en wordt minder moeilijk gedaan over 'hoe het hoort', dan zal de druk om abortus toe te passen minder groot zijn.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door hopper »

Ik ben het met de stelling van Petra eens. Wil je abortus voorkomen dan is anti-conceptie een probaat middel. Verder is Nederland een voorbeeldland vwb abortus, mede dankzij de liberale wetgeving. En armoedebestrijding helpt ook.

Verder zal abortus nooit helemaal verdwijnen. En in de illegaliteit laten verdwijnen is misdadig.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door dingo »

Het belangrijkste wat Nederland voor heeft op een land als de VS is goede voorlichting en goede verkrijgbaarheid van anti-conceptiemiddelen. Daarom is het best bijzonder dat we nog steeds zoveel abortussen hebben. (Minder dan in andere landen maakt niet dat het er niet veel zijn)
Spreuken 26:4
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door HJW »

dingo schreef: 11 mei 2020, 09:05 Het belangrijkste wat Nederland voor heeft op een land als de VS is goede voorlichting en goede verkrijgbaarheid van anti-conceptiemiddelen. Daarom is het best bijzonder dat we nog steeds zoveel abortussen hebben. (Minder dan in andere landen maakt niet dat het er niet veel zijn)
40% van de abortussen in Nederland komt van allochtone vrouwen.
Voor de helft daarvan komen ze uit Marokko, Turkije, Suriname en Antillen.
Voor ongehuwde meisjes is de schande van een zichtbare zwangerschap groter dan de schande van een abortus.”

Voor een groot deel hebben ze een Afrikaanse achtergrond:
De meeste vrouwen die een abortus ondergingen, komen uit Afrika. Zij blijken het minst op de hoogte te zijn van anticonceptiemiddelen. De pil, het meest betrouwbare voorbehoedsmiddel, is voor sommige allochtone vrouwen lastig: ze gebruiken hem verkeerd doordat de bijsluiter in het Nederlands is, of kunnen er door hun illegale status geen recept voor krijgen.

https://www.trouw.nl/nieuws/allochtone- ... ~b375bc25/

Dus het hoge aantal is daarmee wel grotendeels verklaard.
Nog steeds veel behoeft aan voorlichting, kennis.
Als dat bij bepaalde bevolkingsgroepen er niet is, vinden daar nog veel ongewenste zwangerschappen en abortussen plaats.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Jerommel »

In USA abortus is veruit het meest gepleegd onder de zwarte bevolking.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door callista »

Jerommel schreef: 11 mei 2020, 09:17 In USA abortus is veruit het meest gepleegd onder de zwarte bevolking.
Bron?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door hopper »

dingo schreef: 11 mei 2020, 09:05 Het belangrijkste wat Nederland voor heeft op een land als de VS is goede voorlichting en goede verkrijgbaarheid van anti-conceptiemiddelen. Daarom is het best bijzonder dat we nog steeds zoveel abortussen hebben. (Minder dan in andere landen maakt niet dat het er niet veel zijn)
Wie bekend is met -bijvoorbeeld- pleegzorg die weet dat 'bepaalde problematiek’ van generatie op generatie wordt overgegeven.
Iets wat we ook zien in achterstandswijken. Verder is het zelfs in 2020 nog zo dat ik bepaalde religieuze kringen nog een taboe ligt op seksualiteit in het algemeen en seks voor het huwelijk in het bijzonder. Nul abortus is een utopie.

Dat we het substantieel beter doen dan de VS geeft aan dat we op de goede weg zijn.
Maar verbeteringen zijn altijd mogelijk. Echter wat ik in de eerste alinea noem zal niet verdwijnen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Storm »

HJW schreef: 11 mei 2020, 09:15
dingo schreef: 11 mei 2020, 09:05 Het belangrijkste wat Nederland voor heeft op een land als de VS is goede voorlichting en goede verkrijgbaarheid van anti-conceptiemiddelen. Daarom is het best bijzonder dat we nog steeds zoveel abortussen hebben. (Minder dan in andere landen maakt niet dat het er niet veel zijn)
40% van de abortussen in Nederland komt van allochtone vrouwen.
Voor de helft daarvan komen ze uit Marokko, Turkije, Suriname en Antillen.
Voor ongehuwde meisjes is de schande van een zichtbare zwangerschap groter dan de schande van een abortus.”

Voor een groot deel hebben ze een Afrikaanse achtergrond:
De meeste vrouwen die een abortus ondergingen, komen uit Afrika. Zij blijken het minst op de hoogte te zijn van anticonceptiemiddelen. De pil, het meest betrouwbare voorbehoedsmiddel, is voor sommige allochtone vrouwen lastig: ze gebruiken hem verkeerd doordat de bijsluiter in het Nederlands is, of kunnen er door hun illegale status geen recept voor krijgen.

https://www.trouw.nl/nieuws/allochtone- ... ~b375bc25/

Dus het hoge aantal is daarmee wel grotendeels verklaard.
Nog steeds veel behoeft aan voorlichting, kennis.
Als dat bij bepaalde bevolkingsgroepen er niet is, vinden daar nog veel ongewenste zwangerschappen en abortussen plaats.
@Petra,
Ik kan mij vinden in jouw visie, uitleg. In Nederland wordt er veel voorlichting gegeven op scholen maar is dat genoeg, je hebt een mentor waar je bij kunt komen met vragen, maar is dat genoeg?
Hoe zit het met de voorlichting thuis? En welke verantwoordelijkheid wordt de jongens hierin gegeven; de stap om de pil te nemen is meestal niet genomen voor het "ongelukje'', maar voor jongens is de stap om condooms bij zich te hebben kleiner.
https://www.rutgers.nl/wat-wij-doen/ant ... t-zien-dat

Ik vind abortus ook heftig maar het verbieden nog erger. Wel vind ik de Nederlandse wetgeving te ruim; 24 weken, omdat een baby vanaf 24 weken levensvatbaar is.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Snelheid
Berichten: 10753
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Snelheid »

Jerommel schreef: 11 mei 2020, 09:17 In USA abortus is veruit het meest gepleegd onder de zwarte bevolking.
Kan wel kloppen daar er bij zijn die arm zijn maar er zijn in de VS ook genoeg arme Blanken en is de weg naar de arborteuse met breinaald gauw gemaakt.

Het is heel eenvoudig abortus zo maar neen,maar als men moet kiezen voor het kind of de Moeder gaat de Moeder altijd voor en zo zijn er nog wel een aantal zaken wat abortus betreft.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Tin »

callista schreef: 11 mei 2020, 09:36
Jerommel schreef: 11 mei 2020, 09:17 In USA abortus is veruit het meest gepleegd onder de zwarte bevolking.
Bron?
Uiteindelijk gewoon het Amerikaanse Centre for disease control and prevention (CDC) lijkt me.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/68/ss/ss6811a1.htm
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door callista »

Moet ik dat hele en lange artikel lezen en dan ook nog in het Engels?
Als iemand iets vermeldt zonder een bron is het aan diegene alsnog de bron te vermelden waar diegene het vandaan heeft.
Maar bedankt voor de moeite.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door callista »

Ik neem aan dat niemand abortus echt een pretje vindt en er gemakkelijk toe overgaat.
Wat mij wel stoort is de toegestane tijd in Nederland tot het overgaan tot abortus.

Een volgroeid kind in de baarmoeder---wat zelfs al vanaf 22 weken levensvatbaar is en ook nog eerder in sommige vallen---vind ik verschrikkelijk en zou ik ook als moord kunnen zien.
Kijk als je merkt dat je ongewenst zwanger bent en er van af wilt zijn-- om wat voor reden dan ook-- zijn er ook abortuspillen
En niet te vergeten de morning-after pil.
Doe dat dan meteen ipv. dat uitstellen.

Maar ja, spontane abortussen gebeuren ook en ook wanneer de foetus al vergevorderd is.
De gelovigen zouden dan misschien zeggen dat God dat kind bij Zich wil hebben....heb ik weleens gehoord, maar misschien om de moeder gerust te stellen.

Maar abortus verbieden?
Terug naar de breinaalden of van de trap afspringen?
Nee....wel meer voorlichting.
Iedereen weet dat zonder voorbehoedsmiddelen je zwanger kunt raken.
Of je moet het helemaal niet doen ----en voor het zingen de kerk uitgaan helpt ook niets...
Wel jammer dat in veel landen condooms verboden zijn....toch maar eens de Paus en de RKK erop aanspreken

Verder kun je ook niet in het leven van anderen kijken b.v. waar het normaal is dat de vrouw het bezit van de man is en het aan geld ontbreekt voor anticonceptie en/of anticonceptie zelfs verboden is...
En laat verder die mensen die staan te flyeren en te protesteren voor de abortusklinieken er eens mee ophouden.... :naughty:
En ook diegenen van "De schreeuw voor leven" die plastic foetussen opgestuurd hebben...en sommigen die al die bloederige plaatjes gaan neerplempen

https://www.ad.nl/dordrecht/schreeuw-om ... ~a3dbee46/
Tja....om te helpen te gaan demonstreren bij abortusklinieken
Etc...de bedoelingen zijn duidelijk
Laatst gewijzigd door callista op 11 mei 2020, 15:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door callista »

Ik ben opgegroeid in een dorp met een aantal gezinnen met 17, 14 en 13 kinderen, etc...
Vaak gezinnen die het hoofd nauwelijks boven water konden houden....
Wat had ik een medeleven met die vrouwen....ze werkten zich bijna dood om elk kind wat te geven...

Wij hadden thuis een boerderij annex brandstoffenhandel en mijn vader hielp ze weleens
Mijn moeder naaide en breide al voor ons etc....en ook nog soms voor die mensen die het nodig hadden of ze gaf kleren waar wij niet meer in pasten en bracht ze daar en dan mocht ik mee als kind.
Bergen wasgoed---zonder wasmachine en dat allemaal opgehangen boven de kolenkachel in een kleine ruimte...
Waarschijnlijk te bang voor voorbehoedsmiddelen [als die al te koop waren en het dan niet durfden voor de buurt] en ook omdat de dominee of de pastoor weer langs kwam of er al weer een telg op komst was.
Dus m.a.w. "aan het werk"....ga liggen en doe je plicht want het kwam mij niet voor dat die vrouwen daar ook nog van genoten, maar ja, ik was er niet bij.
De vrouw als broedmachine....
Dat gebeurde ook vaak om het aantal gelovigen groter te maken...zo ging en gaat dat vaak nog bij de orthodoxie.
Voldoen aan je plichten en gaan trouwen als je gaat branden[ ook zoiets absurds]
Hoe meer kinderen des te groter wordt de gelovige gemeenschap en bovendien waren de kinderen een geschenk van God...
Nou dat gaat tegenwoordig meestal niet meer op....
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Jerommel »

Tin schreef: 11 mei 2020, 11:42
callista schreef: 11 mei 2020, 09:36
Jerommel schreef: 11 mei 2020, 09:17 In USA abortus is veruit het meest gepleegd onder de zwarte bevolking.
Bron?
Uiteindelijk gewoon het Amerikaanse Centre for disease control and prevention (CDC) lijkt me.

https://www.cdc.gov/mmwr/volumes/68/ss/ss6811a1.htm
Ah, dank. :thumb1:

Getallen zijn uit 2016.
Uit de cijferlijsten blijkt dat onder African Americans bijna 4 keer zo vaak abortus wordt gepleegd dan onder blanke Amerikanen.
Ongeveer 2,4% tegenover 0,6% van de zwangerschappen worden door abortus beëindigd.
Puur in aantallen scheelt het niet opzienbarend veel, aangezien er ongeveer 4,5 keer zo veel blanke Amerikanen zijn dan African Americans.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 11 mei 2020, 02:36 Ik ben geen voorstandster van abortus.
Ik vind het een aanslag op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de vrouw.
Het feit dat vrouwen voor die keuze komen te staan vind ik rampzalig.

<knip...knip>

Conclusie:
Wil je effectief abortus bestrijden dan is beste manier:
- Het voorkomen van zwangerschappen m.b.v. anti conceptie.

De minst effectieve manier is:
- "Abortus is moord" roepen en abortusklinieken sluiten zonder de oorzaak onder ogen te zien en aan te pakken.
Daarmee bestrijd je de consequentie van ongewenste zwangerschappen maar niet de oorzaak.
Tevens richt het juist meer leed aan omdat het zich dan naar het de illegaliteit verplaatst met nog ellendiger gevolgen van dien.
Petra, een mooie beschrijving van het dilemma met een conclusie waar ik mij helemaal in kan vinden. Chapeau.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Petra »

Mullog schreef: 11 mei 2020, 17:53
Petra schreef: 11 mei 2020, 02:36 Ik ben geen voorstandster van abortus.
Ik vind het een aanslag op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de vrouw.
Het feit dat vrouwen voor die keuze komen te staan vind ik rampzalig.

<knip...knip>

Conclusie:
Wil je effectief abortus bestrijden dan is beste manier:
- Het voorkomen van zwangerschappen m.b.v. anti conceptie.

De minst effectieve manier is:
- "Abortus is moord" roepen en abortusklinieken sluiten zonder de oorzaak onder ogen te zien en aan te pakken.
Daarmee bestrijd je de consequentie van ongewenste zwangerschappen maar niet de oorzaak.
Tevens richt het juist meer leed aan omdat het zich dan naar het de illegaliteit verplaatst met nog ellendiger gevolgen van dien.
Petra, een mooie beschrijving van het dilemma met een conclusie waar ik mij helemaal in kan vinden. Chapeau.
Dank je!
Ik zou zeggen.. zegt het voort.
Het kan niet vaak genoeg gezegd worden.

Tevens zijn de twee grootste risico factoren: armoede en geloof.
Ik zie dat er hier op ras werd gesegregeerd maar dat die samenhangen met die twee factoren wordt daarbij misschien vergeten. Het verschil tussen causaal en correlatief! (Door Kahneman zo goed uitgelegd).
Hopper noemde het ook al, die armoede, zag ik. :thumb1:

Helemaal nu kennelijk Trumps anti-abortus beleid door sommigen een pré wordt gevonden.
Dat het nu juist tot meer abortussen, schade, schande, verminkingen en sterfgevallen leidt .. is imo een belangrijke boodschap die hopelijk uit mijn betoog wordt opgepikt.
Laatst gewijzigd door Petra op 12 mei 2020, 07:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Petra »

callista schreef: 11 mei 2020, 13:06 Ik neem aan dat niemand abortus echt een pretje vindt en er gemakkelijk toe overgaat.
Wat mij wel stoort is de toegestane tijd in Nederland tot het overgaan tot abortus.

Een volgroeid kind in de baarmoeder---wat zelfs al vanaf 22 weken levensvatbaar is en ook nog eerder in sommige vallen---vind ik verschrikkelijk en zou ik ook als moord kunnen zien.
Kijk als je merkt dat je ongewenst zwanger bent en er van af wilt zijn-- om wat voor reden dan ook-- zijn er ook abortuspillen
En niet te vergeten de morning-after pil.
Doe dat dan meteen ipv. dat uitstellen.
Dat ben ik helemaal met je eens.
Er is een morning after pil en overtijdsbehandeling.

Waarom waarom waarom waarom wordt er zo lang gewacht?

Ik vrees dat velen de schade en schande niet onder ogen durven te zien.
Misschien heel lang hopen dat het probleem vanzelf verdwijnt?

Al is het wel zo dat hele late abortus zeer sporadisch plaatsvindt in NL en gewoonlijk om medische redenen.


Maar dan nog...
Ik vind 300.000 vrouwen in NL die seksueel actief zijn, zonder kinderwens! ...en dan toch geen geboortebeperking gebruiken.. best een hoog percentage. Want let wel.. dat is het aantal GEEN. Dat staat buiten het aantal 'verkeerd gebruik'.
En uiteraard zoals Storm als schreef.. ze worden niet zwanger zonder partner dus het ligt niet alleen aan die vrouwen.

Ennehhh Storm.. je had het over condooms voor de jongens. Maar hemel in een tijd waarin je niet alleen zwanger kan worden maar ook SOA's kan oplopen.. laat je het toch niet de verantwoordelijkheid voor condoomgebruik aan jongens over.
Ik legde ze neer in de badkamer..voor de grijp onder het motto: liever mee verlegen dan om verlegen.
Ouders die denken mijn kind / zoon of dochter doet dat niet.. vind ik verantwoordelijk voor het miserabele gevolg.

Zo'n geheim te moeten dragen, vreselijk triest... https://visie.eo.nl/artikel/2017/12/chr ... en-abortus
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Petra »

Ik zie nu dat mijn TS geen bronnen heeft. Niks voor mij om dat te vergeten. :)
Gelukkig had ik ze bij mijn concept wel opgeslagen. Dus bij deze:

https://www.rutgers.nl/sites/rutgersnl/ ... eptie1.pdf
Onderzoek Zwangerschap en anticonceptie in Nederland
Charles Picavet Rutgers WPF, Utrecht

https://www.igj.nl/actueel/nieuws/2020/ ... ij-tieners
Inspectie Gezondheidszorg en Jeugd

https://nl.wikipedia.org/wiki/Abortus
Wikipedia Abortus

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 8/fulltext
Induced abortion: incidence and trends worldwide from 1995 to 2008

https://theconversation.com/who-are-the ... ion-118016
Who are the 1 in 4 American women who choose abortion?

https://www.theguardian.com/commentisfr ... ious-right
The Guardian; Who’s driving high abortion rates?


P.S.
Als toegift een quote m.b.t abortussen bij tieners: Gedaald naar 2550. :!:
Hoezee. En dat het maar nog verder moge dalen!
Het aantal zwangerschapsafbrekingen bij tieners daalt sinds 2002 en dat is ook in 2018 terug te zien. Er werden 2520 abortussen uitgevoerd bij vrouwen jonger dan 20. Dat zijn er 138 minder dan in 2017.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door dingo »

300.000 vrouwen in NL die seksueel actief zijn, zonder kinderwens! ...en dan toch geen geboortebeperking gebruiken. Resulteert in 30.000 abortussen nog afgezien van morningafterpil etc. is dat 10% van de gevallen. Misschien een getal wat niet genoeg afschrikt of niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht wordt.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Petra »

dingo schreef: 12 mei 2020, 09:13 300.000 vrouwen in NL die seksueel actief zijn, zonder kinderwens! ...en dan toch geen geboortebeperking gebruiken. Resulteert in 30.000 abortussen nog afgezien van morningafterpil etc. is dat 10% van de gevallen. Misschien een getal wat niet genoeg afschrikt of niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht wordt.
Ja klopt!
Uiteraard kun je het niet zo 1 op 1 zetten, maar het viel mij ook op.
Overigens zijn het er zo'n 27.000 in NL. (de rest kwam uit buitenland om het in NL te laten doen).

Maar sowieso vind ik 300.000 echt een schrikbarend hoog aantal.
Ook het aantal abortussen bij tieners vind ik een verschrikking; 2550. :shock:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 14 mei 2020, 04:50
dingo schreef: 12 mei 2020, 09:13 300.000 vrouwen in NL die seksueel actief zijn, zonder kinderwens! ...en dan toch geen geboortebeperking gebruiken. Resulteert in 30.000 abortussen nog afgezien van morningafterpil etc. is dat 10% van de gevallen. Misschien een getal wat niet genoeg afschrikt of niet vaak genoeg onder de aandacht gebracht wordt.
Ja klopt!
Uiteraard kun je het niet zo 1 op 1 zetten, maar het viel mij ook op.
Overigens zijn het er zo'n 27.000 in NL. (de rest kwam uit buitenland om het in NL te laten doen).

Maar sowieso vind ik 300.000 echt een schrikbarend hoog aantal.
Ook het aantal abortussen bij tieners vind ik een verschrikking; 2550. :shock:
Voor wat het waard is. De helft van die 30K abortussen wordt binnen 7 weken na de conceptie uitgevoerd.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Jerommel »

Petra schreef: 11 mei 2020, 02:36 Ik ben geen voorstandster van abortus.
Ik vind het een aanslag op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de vrouw.
[De vrouw overleeft het meestal wel.
De foetus niet.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Tin »

Jerommel schreef: 14 mei 2020, 10:57
Petra schreef: 11 mei 2020, 02:36 Ik ben geen voorstandster van abortus.
Ik vind het een aanslag op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de vrouw.
[De vrouw overleeft het meestal wel.
De foetus niet.
Klopt.
Daar zijn natuurlijk verder de bekende antwoorden op te geven die men dan naar gelang de eigen achtergrond daar op geeft.
Dit is wel voor zover ik weet de eerste keer dat eigenlijk behoorlijk algemeen negatieve kanten aan abortus onderschreven worden.
Ook in de topic titel zelf al.
En dat vind ik een positieve zaak.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Effectief anti-abortus

Bericht door Petra »

Tin schreef: 14 mei 2020, 11:45
Jerommel schreef: 14 mei 2020, 10:57
Petra schreef: 11 mei 2020, 02:36 Ik ben geen voorstandster van abortus.
Ik vind het een aanslag op het geestelijk en lichamelijk welzijn van de vrouw.
[De vrouw overleeft het meestal wel.
De foetus niet.
Klopt.
Daar zijn natuurlijk verder de bekende antwoorden op te geven die men dan naar gelang de eigen achtergrond daar op geeft.
Dit is wel voor zover ik weet de eerste keer dat eigenlijk behoorlijk algemeen negatieve kanten aan abortus onderschreven worden.
Ook in de topic titel zelf al.
En dat vind ik een positieve zaak.
Dat klopt..mits het legaal gebeurt.
De wantoestanden en ellende bij illegale abortussen zijn vreselijk!

Een positieve zaak zou het pas zijn als er zodanig aan de oorzaak wordt gewerkt.. dat er geen abortussen meer hoeven plaats te vinden.
Het is maar net waar je de focus op wilt leggen.
Maar weet wat je bestrijdt en waar je voor pleit.

Bij mensen die abortus bestrijden zonder constructief mee te werken om de oorzaken aan te pakken ... kleeft er bloed aan hun handen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas