Boos zijn en stoïcisme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Boos zijn en stoïcisme

Bericht door hopper »

Waarom is een mens eigenlijk boos? ( gebeten, geërgerd, giftig, grammoedig, gramstorig, grimmig, kwaad, nijdig, prikkelbaar, toornig, verbolgen, vergramd, verstoord, vertoornd, woedend, wrevelig)

Het is een emotionele reactie. Natuurlijk mag jij emotioneel reageren. Maar bedenk wel dat het een keuze is.

https://denieuwestoa.nl/wat-is-het-stoicisme/
Van alle filosofieën, overtuigingen, en geloven zijn er slechts een paar die echt praktisch zijn. Dat wil zeggen: het helpt mensen in de praktijk met hun problemen, en is niet alleen voor de schoolbanken bedoeld. Wat een praktische filosofie behandelt zijn vragen zoals: Hoe moeten we ons gedragen in moeilijke omstandigheden? Wat is belangrijk in het leven, en wat niet? Wat zorgt voor geluk, en hoe kunnen we ons gelukkig voelen?
Om meteen maar de grootste misvatting van het stoïcisme weg te nemen: het heeft weinig te maken met stoïcijns zijn. Het stoïcisme gaat niet over het onderdrukken of verschuilen van emoties. Emoties zijn menselijk en het uiten daarvan ook. Wat het stoïcisme wel leert is dat we de baas moeten zijn van onze emoties.
Ben jij baas over je eigen leven? Of zijn jouw emoties de baas?
Eigenlijk heeft het stoïcisme maar enkele vaste onderwerpen die steeds weer naar voren komen. Dat de wereld niet te voorspellen is; dat veranderingen altijd dichtbij zijn. Hoe kort ons leven eigenlijk is, en hoe weinig invloed wij hebben op de toekomst. Hoe we, in deze omstandigheden, ons het beste kunnen gedragen – of, hoe we in controle en vastberaden kunnen zijn. Maar wat bovenal naar voren komt, is dat onze ontevredenheid en ongelukkigheid veelal ontstaat omdat we ons op de verkeerde dingen richten.

Ontevredenheid is een keuze. Je kan kiezen om boos te worden over Mart, Hopper, Gaitema, Messenger enz.
Maar zeur dan niet dat men je uit lacht. (Of toe lacht.) Iemand die boos is, dat is nogal een mallotig beeld;-)

Misschien wel dé belangrijkste les van het stoïcisme is dat er niet zoiets bestaat als ‘goed’ of ‘slecht’. Alles in het leven is slechts een waarneming.

Niks meer aan doen, deze quote! Alles in het leven is slechts een waarneming. Gaitema die scheld en tiert? Dat moet hij weten! Hopper die weer eens de goeroe uit hangt? Kan mij het schelen! Geloofsgesprek wat over van alles gaat behalve spiritualiteit? Boeien! (Voor jou, @Zolderworm)
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Snelheid »

Met boos zijn pakt de mens zichzelf wellicht wat zelf haat en men bereikt er niets mee.

Gelukkig is het ons vreemd boos te zijn,dat de vrede indalen in het hart zijn de problemen die er zijn altijd op te lossen ,niet meet boosheid totaal niet.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Storm »

Ach niks menselijks is mij vreemd; irritaties herken ik nog meer dan boosheid. Meestal kan ik het relativeren door te denken; "het is maar een forum, geen real life'' En neemt het ons teveel in beslag dan is er een uitweg. :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door hopper »

Stel je voor dat je op je werk ontslagen wordt. Is dit slecht of goed? De stoïcijn zal zeggen: ‘geen van beiden’. Wat er gebeurt is neutraal, maar jouw gedachten en houding tegenover deze neutrale gebeurtenis maakt het goed of slecht. Als je ontslagen wordt kun je ervoor kiezen om dit als slecht te bestempelen. Je kunt er ook voor kiezen om dit als iets goeds te zien. Misschien biedt dit je nu de kans om toch voor jezelf te beginnen, of eindelijk die carrièreswitch te maken.


Dus: niets is uit zichzelf goed of slecht, maar het zijn onze gedachtes en interpretaties die het zo maken.
Maar wie is het die het 'zo' maakt? Dat is het zelfbewustzijn (ik) wat een dubbele rol vervult.
Enerzijds is er het waarnemend subject wat geen oordeel over goed of slecht uitspreekt. Dat is tevens het voorstellend subject, wat zich van alles kan voorstellen bij situaties welke zich in de actualiteit voordoen. Anderzijds is er het organiserende subject wat emotioneel reageert op de actualiteit. In deze emotionele betrokkenheid is het geheugen werkzaam. Geheugen en emotionele betrokkenheid zijn een tandem wat de persoon vorm geeft.

Op je werk ontslagen worden doet een beroep op én je geheugen én op je "verleden en actuele emotionele betrokkenheid".
Laat je het organiserend subject de vrije hand dan gaat dat organiserend subject allerlei redenen bedenken waarom het ontslag onterecht is en krijgt het middels emotionele betrokkenheid een realistische waarde.

Het waarnemend en voorstellend subject is kalm en evenwichtig en kan in de actualiteit dan ook evenwichtige en doordachte besluiten nemen.
Het organiserend subject mag er óók zijn, maar dat is tevens die gast die boos weg loopt zonder ontslagvergoeding. (Om even in het voorbeeld te blijven.)

Een bekende regel in zelfkennis is: alles wat je aandacht geeft dat groeit. Als mede-schepper van de mens die je bent heb je dus een vrije keuze om van tijd tot tijd het stoïcijnse, waarnemend, voorstellend subject te zijn. Vooral in kritieke situaties natuurlijk. Dat is wat zelfkennis daadwerkelijk betekent: het zelf kennen, mogelijkheden verkennen en daar keuzes uit maken. Dat is tevens een scheppingsdaad, want je werkt aan je zelf.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Af en toe boos zijn lijkt me niks mis mee, als je graag iets wilt en het mislukt bijvoorbeeld.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2020, 22:34 Af en toe boos zijn lijkt me niks mis mee, als je graag iets wilt en het mislukt bijvoorbeeld.
Tja ieder mens zit nou eenmaal anders in elkaar,maar boos zijn is slecht voor geest en lich aam.Gaat er iets mis zou men dat slim op moeten lossen met humor ,maar ja wat wij al zeiden...... ieder mens.................. :)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Piebe Paulusma »

Snelheid schreef: 14 mei 2020, 22:43
Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2020, 22:34 Af en toe boos zijn lijkt me niks mis mee, als je graag iets wilt en het mislukt bijvoorbeeld.
Tja ieder mens zit nou eenmaal anders in elkaar,maar boos zijn is slecht voor geest en lich aam.Gaat er iets mis zou men dat slim op moeten lossen met humor ,maar ja wat wij al zeiden...... ieder mens.................. :)
Ik vind het knap als mensen zoveel discipline hebben dat ze zelden boos worden. Daarvoor heb ik teveel temperament, af en toe word ik zo boos dat de buren ervan kunnen getuigen. :w
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10800
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Snelheid »

Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2020, 22:53
Snelheid schreef: 14 mei 2020, 22:43
Piebe Paulusma schreef: 14 mei 2020, 22:34 Af en toe boos zijn lijkt me niks mis mee, als je graag iets wilt en het mislukt bijvoorbeeld.
Tja ieder mens zit nou eenmaal anders in elkaar,maar boos zijn is slecht voor geest en lich aam.Gaat er iets mis zou men dat slim op moeten lossen met humor ,maar ja wat wij al zeiden...... ieder mens.................. :)
Ik vind het knap als mensen zoveel discipline hebben dat ze zelden boos worden. Daarvoor heb ik teveel temperament, af en toe word ik zo boos dat de buren ervan kunnen getuigen. :w
Ach met totaal temperament zijn wij nooit boos wij weten wij hebben daar niets aan maar handelen wel gelijk, en dan zijn de zaken weer opgelost zo stappen wij verder door het heerlijk leven :w :w 8-)
VERITAS VOS LIBERABIT.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Boos zijn en stoïcisme

Bericht door Atheist2 »

Snelheid schreef: 14 mei 2020, 22:43 Tja ieder mens zit nou eenmaal anders in elkaar,maar boos zijn is slecht voor geest en lich aam.Gaat er iets mis zou men dat slim op moeten lossen met humor ,maar ja wat wij al zeiden...... ieder mens.................. :)
Hoe vaak ben jij dan boos geweest?