Hoe herken je een groot ego?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

https://www.knack.be/nieuws/gezondheid/ ... 1589698127
Ken je dat gevoel, dat je kapsel echt niet goed zit, waardoor je er de hele dag onzeker bij loopt? Wees gerust, schrijft de Nederlandse psychologe Roos Vonk in haar boek 'Ego's en andere ongemakken', geen kat in je omgeving merkt het op.
Dieren oordelen niet.
Ego's met weinig zelfrelativering wanen zich belangrijk en hebben het intrinsieke gevoel dat anderen hen ook belangrijk vinden.
Erg belangrijk als je wél zelfrelativering hebt. Grote ego's vinden zichzelf belangrijk. Dat praat je ze nooit uit hun hoofd. Want dan zouden ze kleinere ego's moeten worden.
Ego's hebben het gevoel dat ze zelf objectief oordelen en anderen subjectief. Ze zijn overtuigd van hun gelijk. De oorzaak van mislukkingen wordt bij de omgeving gelegd, bij externe verstoorders of tijdelijke factoren ("Ik had toevallig mijn dag niet").
Mooi voorbeeld is Donald Trump die steevast en dagelijks de schuld bij anderen legt. Herken je Trump niet als een groot ego? Dan zeg je daarmee ook wat over je eigen ego....

Bij conflicten draagt die denkwijze bij tot escalatie: het ego vindt zichzelf objectief en redelijk, onpartijdig en fair, terwijl de andere omwille van een beperkte, gekleurde blik niet in staat is objectief te oordelen. In werkelijkheid zijn de argumenten en overtuigingen van beide partijen even futiel als subjectief.
Het ego is per definitie subjectief. Er is echter wel iets in de mens wat objectief is. Dat ligt verborgen achter het ego.
Mensen met sterke demagogische kwaliteiten geraken hoger op de sociale ladder, waardoor ze een betere positie verwerven in de groep. Hoe beslister en vastberadener iemand zich kan uitdrukken, hoe geloofwaardiger hij overkomt. Geheel ten onrechte, want onderzoek heeft aangetoond dat er geen verband bestaat tussen iemands vastberadenheid en de kans dat hij gelijk heeft.
Wederom een mooi voorbeeld is Trump. Trap jij in zijn demagogie? Dan zeg je daarmee dat je in feite onzeker bent en zomaar iets gelooft.
Er zijn mensen die er geen idee van hebben waarom ze doen wat ze doen. Terwijl anderen hun uiterste best doen om theorieën bijeen te denken over wat hen drijft en hoe ze daar toe gekomen zijn. Van al dat denken over jezelf word je echter geen spat wijzer, schrijft Vonk beslist. Het leidt niet tot meer zelfkennis.
Klopt helemaal. Na denken over het ego dat jij bent, daar word je geen spat wijzer van. Zelfkennis begint met te begrijpen hoe het ego in algemene zin werkt. Want als jij een groot ego hebt, dan wil dat ego groot blijven. Je bent zelf voor je zelf je grootste vijand. Het is vrijwel onmogelijk om je van je eigen ego af te helpen, want dan help je jezelf om zeep.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

https://suzannemeijroos.nl/wat-is-het-ego-eigenlijk

Eens kijken wat Suzanne er over te melden heeft.
Het ego is een product van ons eigen denken, een kader van waarden, normen, regels, overtuigingen, ervaringen, aannames waaraan we onze waarneming toetsen. Zo onderscheiden we, en geven we betekenis.
Op zich is daar niets mis mee, maar dan gebeurt er iets wat veel lijden veroorzaakt.

We hechten eraan:
We geloven erin
We identificeren ons ermee (we zeggen: dit is wie ik ben)
We geloven in 'iets' wat we zelf bedacht hebben. Product van ons eigen denken.

Het ego is niet meer dan een ander woord voor gehechtheid.
De daad te hechten aan een oordeel, een interpretatie, identificatie, geloof, een wereldbeeld, een religie, een zelfbeeld, een angst, meningen, een slechte ervaring, een status, regels, een positieve ervaring, veiligheid, kennis, waarheid, vrijheid, rijkdom, mensen, spullen, armoede, ziekte, liefde, slachtofferschap, imago noem maar op....brengt ons vaak in de problemen. Terwijl die zaken ook blijven bestaan als we er niet aan hechten, sterker nog ze zijn rijker en overvloediger aanwezig.
We geloven er dus niet alleen in, we zijn er nog aan gehecht ook. Gehecht aan het product van het eigen denken.

Het beeld wat we hebben van onszelf bepaalt hoe we onze werkelijkheid waarnemen.
Klopt!

Jaloezie neemt jaloezie waar.
Boos neemt boos waar.
Wantrouwen neemt wantrouwen waar.
Neerbuigendheid neemt neerbuigendheid waar.

Enz.

Zonder al die kenmerken (jaloezie, boos, wantrouwen, neerbuigendheid enz) resteert er slechts zuiver waarnemen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

Eigenlijk is 'ego' dus een trucje wat je door kunt hebben. Anderen hebben een beeld van zichzelf en nemen zo de wereld waar. Zij weten iets niet wat jij wél kunt weten. Zij zijn onwetend en jij kunt wetend worden, dat is eigenlijk alles. Uiteraard zullen ze met dat zelfgeschapen beeld je weer neerbuigend noemen of wat anders. Maar omdat je het trucje door hebt interesseert het je niet. De spreker die neerbuigendheid ziet in jou zegt slechts wat over zichzelf. De spreker die jaloers is op jou die zegt slechts wat over zichzelf. De spreker die anderen altijd de schuld geeft zegt slechts wat over zichzelf.

De vraag is natuurlijk of je egoloos kunt zijn zoals sommigen 'verlichten' beweren. Dat zijn pseudo-verlichten die dat beweren. Verlichting bestaat namelijk helemaal niet. Net zo min als dat egoloosheid bestaat. (behoudens een enkele, tijdelijke uitzonderingstoestand.) Je blijft doorgaans het centrum van je eigen waarnemingen en dat noemt men ego/ik. Waar het om gaat is dat je van dat zelf-geschapen beeld af kunt komen waar je zo aan gehecht bent.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Piebe Paulusma »

Volgens mij heb jij zelf ook een behoorlijk ego.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Snelheid
Berichten: 10822
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Snelheid »

Het zou vreemd zijn als een mens geen EGO zou hebben dat is het snel de gang naar de geneesheer. :arrow: :arrow: :arrow:
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door peda »

Een groot ego ( her ) kennen dat lukt in de regel wel. Een groot ego voldoet aan een bepaalde normstelling en er zijn mensen die waarneembaar aan het profiel van groot ego voldoen
Met het christus-ik is het veel lastiger gesteld. Het christus-ik wordt op het podium getild door het ego-ik. Alles wat over het christus-ik wordt verteld, komt uit de koker van het ego-ik. Dat sommige mensen het christus-ik hebben ervaren, verteld weer het ego-ik. Studeren om het christus -ik te bereiken kan niet, immers het ego-ik studeert en niet het christus-ik. De christus-ik ervaring is voldoen aan een eigen ballotage, je bepaalt zelf als ego-ik de christus-ik ervaring. Kortom of het christus-ik bestaat of niet bestaat, ontspruit aan het ego-ik. Het is als bij de God-vraag. God ja bepaalt een ego-ik en God neen, bepaalt ook een ego-ik. Ga er maar aan staan.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

Iedere ego verschilt van elkaar in het oordeel van elkaar. Het "jij bent neerbuigend" is een oordeel van een ego over een ander ego, waardoor door het uitspreken hiervan er gedeeldheid jegens elkaar ontstaat. Door het uitspreken van een oordeel over een ander voltrekt zich tevens een scheppingsdaad: het zelfbeeld. Dat zelfbeeld is niet meer dan een verzameling herinneringen. Dat is wat ego voortdurend doet: zichzelf vergelijken met andere ego's. Zie ook de opmerking: Volgens mij heb jij zelf ook een behoorlijk ego. Dat is ego wat bij een ander op ego wijst. Ego schept zichzelf voortdurend door naar anderen te wijzen.

Het Christus-zelf kan pas aan de orde zijn als men het eigen ego volledig begrijpt in zijn werking.
(Opheffen van onwetendheid dus.)
Je kan geloven wat je wilt, maar het is wederom het ego wat gelooft.
Het Christus-zelf is in feite een vergoddelijking van je zelf. Wat gewoon in het aardse leven plaats kan vinden.
Gezien God=Liefde, kan de Christus in mij alleen een wezen van Liefde zijn.
Kortom of het Christus-ik bestaat of niet bestaat, ontspruit aan het ego-ik.
Het ego wil zichzelf steeds maar verbeteren middels conceptueel denken. Dat is steeds maar weer het ego wat in een nieuw hokje kruipt.
Het NT leert dat er sprake is van sterven en een wederopstanding. Voor het Christus-zelf is dus iets nodig wat buiten het denken ligt. Want het is het denken wat steeds maar weer een oordeel over de ander uitspreekt. Wat er nodig is (en wat geen denken is) lijkt me duidelijk als God Liefde is.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 17 mei 2020, 10:21 Eigenlijk is 'ego' dus een trucje wat je door kunt hebben. Anderen hebben een beeld van zichzelf en nemen zo de wereld waar. Zij weten iets niet wat jij wél kunt weten. Zij zijn onwetend en jij kunt wetend worden, dat is eigenlijk alles. Uiteraard zullen ze met dat zelfgeschapen beeld je weer neerbuigend noemen of wat anders. Maar omdat je het trucje door hebt interesseert het je niet. De spreker die neerbuigendheid ziet in jou zegt slechts wat over zichzelf. De spreker die jaloers is op jou die zegt slechts wat over zichzelf. De spreker die anderen altijd de schuld geeft zegt slechts wat over zichzelf.

Waarom denk je steeds dat mensen die jouw neerbuigend of arrogant noemen eigenlijk het zelf zijn? De mythe van "schoonheid erkent schoonheid en dorheid herkent dorheid" is toch wel doorgeprikt?

Mensen zien in Louis van Gaal ook arrogante betweterigheid. En in Trump narcisme. Niet omdat ze het zelf zijn, maar omdat de ander zo is/schijnt te zijn.
Het idee dat iemand die iets over jou zegt in feite alles over zichzelf zegt is bedacht door mensen die zichzelf niet willen verbeteren. Geestelijke luie mensen zeg maar.
De vraag is natuurlijk of je egoloos kunt zijn zoals sommigen 'verlichten' beweren. Dat zijn pseudo-verlichten die dat beweren. Verlichting bestaat namelijk helemaal niet. Net zo min als dat egoloosheid bestaat. (behoudens een enkele, tijdelijke uitzonderingstoestand.) Je blijft doorgaans het centrum van je eigen waarnemingen en dat noemt men ego/ik. Waar het om gaat is dat je van dat zelf-geschapen beeld af kunt komen waar je zo aan gehecht bent.
hoezo pseudo-verlichten? Ben jij wetend, dat je weet dat die mensen pseudoverlicht zijn?

En verlichting of wetend is mij om het even. Mensen denken van zichzelf dat ze wetend zijn en houden daarom op om verder te groeien, te leren. Dat wat zij weten willen ze iedereen laten ervaren.

Iedereen zou gewoon lief voor iedereen moeten zijn, en de rest zien we na dit leven wel (of niet). De termen verlicht of wetend schept tegenstellingen. En tegenstellingen zijn weer niet lief.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef: 17 mei 2020, 17:47 De termen verlicht of wetend schept tegenstellingen. En tegenstellingen zijn weer niet lief.
Onwetendheid kan men op geven, wetendheid niet....
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 17 mei 2020, 17:55
Onwetendheid kan men op geven, wetendheid niet....
Please, stop jezelf wetend te noemen. Dat is hetzelfde als dat een arm iemand zichzelf rijk noemt.

Mensen die zichzelf wetend noemen, doen dit vaak door tegelijkertijd anderen onwetend te noemen. Terwijl die zogenoemde onwetenden zichzelf weer wetend achten en de eersten onwetend.

Zo blijken wij ons nou eenmaal geëvolueerd te hebben. Als enige soort op Aarde. Geen koe noemt zichzelf wetend en anderen onwetend. Laten we worden als de koeien.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 17 mei 2020, 09:07 Mooi voorbeeld is Donald Trump die steevast en dagelijks de schuld bij anderen legt. Herken je Trump niet als een groot ego? Dan zeg je daarmee ook wat over je eigen ego....
Hier moet ik toch wel een beetje om lachen. Eerst zeggen dat ego herkent ego, wijsheid herkent wijsheid, domheid herkent domheid etc. En nu dus tussen de regels door laten schemeren dat als je Trump niet herkent als een groot ego dat wat over je eigen ego zegt (in negatieve zin, denk ik).. Maar als domheid domheid herkent en wijsheid wijsheid, dan zouden mensen die Trump niet als groot ego herkennen zelf ook geen groot ego hebben :mrgreen:

Mensen lopen nou eenmaal vast in zaken waar ze alleen boekenwijsheid van hebben.

En merk je zelf ook niet een beetje op dat jij op spiritueel gebied op Trump begint te lijken? Als mensen jou arrogant noemen dan ligt dit aan de ander, als mensen je als een mislukte verlichte profeet zien dan ligt het aan de ander. Want "eigenschap" herkent "eigenschap" of creëert zelfs "eigenschap". Als jij maar niet hoeft toe te geven dat je de indruk wekt zo te zijn als anderen denken dat je bent.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 17 mei 2020, 15:21 Iedere ego verschilt van elkaar in het oordeel van elkaar. Het "jij bent neerbuigend" is een oordeel van een ego over een ander ego, waardoor door het uitspreken hiervan er gedeeldheid jegens elkaar ontstaat. Door het uitspreken van een oordeel over een ander voltrekt zich tevens een scheppingsdaad: het zelfbeeld. Dat zelfbeeld is niet meer dan een verzameling herinneringen. Dat is wat ego voortdurend doet: zichzelf vergelijken met andere ego's. Zie ook de opmerking: Volgens mij heb jij zelf ook een behoorlijk ego. Dat is ego wat bij een ander op ego wijst. Ego schept zichzelf voortdurend door naar anderen te wijzen.
Typisch weer de wijsheid van iemand die ietsje te vol van zichzelf is.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 17 mei 2020, 20:23
hopper schreef: 17 mei 2020, 15:21 Iedere ego verschilt van elkaar in het oordeel van elkaar. Het "jij bent neerbuigend" is een oordeel van een ego over een ander ego, waardoor door het uitspreken hiervan er gedeeldheid jegens elkaar ontstaat. Door het uitspreken van een oordeel over een ander voltrekt zich tevens een scheppingsdaad: het zelfbeeld. Dat zelfbeeld is niet meer dan een verzameling herinneringen. Dat is wat ego voortdurend doet: zichzelf vergelijken met andere ego's. Zie ook de opmerking: Volgens mij heb jij zelf ook een behoorlijk ego. Dat is ego wat bij een ander op ego wijst. Ego schept zichzelf voortdurend door naar anderen te wijzen.
Typisch weer de wijsheid van iemand die ietsje te vol van zichzelf is.
Je kunt de bal wel weer naar mij toe spelen (typisch ego), maar je hebt je zelf al bloot gegeven, Piebe.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 17 mei 2020, 20:32 Je kunt de bal wel weer naar mij toe spelen (typisch ego), maar je hebt je zelf al bloot gegeven, Piebe.
Lees je wel wat anderen schrijven, of gaat het het ene oor in en het andere uit?
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3612
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door dingo »

Atheist2 schreef: 17 mei 2020, 20:53
hopper schreef: 17 mei 2020, 20:32 Je kunt de bal wel weer naar mij toe spelen (typisch ego), maar je hebt je zelf al bloot gegeven, Piebe.
Lees je wel wat anderen schrijven, of gaat het het ene oor in en het andere uit?
Nee hij imiteert het programma DOCTOR, een simulatie van psychotherapeut Rogers op ELIZA een zogenaamde natural language processing computer uit 1966.
Dat ziet er ongeveer zo uit: https://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA#/me ... sation.jpg
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Piebe Paulusma »

dingo schreef: 17 mei 2020, 21:30
Atheist2 schreef: 17 mei 2020, 20:53
hopper schreef: 17 mei 2020, 20:32 Je kunt de bal wel weer naar mij toe spelen (typisch ego), maar je hebt je zelf al bloot gegeven, Piebe.
Lees je wel wat anderen schrijven, of gaat het het ene oor in en het andere uit?
Nee hij imiteert het programma DOCTOR, een simulatie van psychotherapeut Rogers op ELIZA een zogenaamde natural language processing computer uit 1966.
Dat ziet er ongeveer zo uit: https://en.wikipedia.org/wiki/ELIZA#/me ... sation.jpg
Een mock psycholoog? Nee toch? :mrgreen:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door hopper »

https://speld.nl/2021/09/14/sasha-liet- ... rioriteit/
Na jaren mediteren is het Sasha eindelijk gelukt: ze heeft geen ego meer. En daar is ze behoorlijk trots op. Ze denkt dat haar verhaal mensen die nog wel een ego hebben enorm kan inspireren. “Vandaar dat ik een eigen YouTube-kanaal ben begonnen.”

Volgens Sasha is het verliezen van je ego een fantastisch gevoel. “Vroeger was ik altijd maar bezig met presteren en aanzien. Wanneer ik een succesje had dan schreeuwde ik dat gelijk van de daken. Maar nu ik geen ego meer heb, kan ik me helemaal storten op mijn Youtube-kanaal.”

Met veel medelijden kijkt ze naar mensen die nog dagelijks worstelen met hun ego. “Ik wens iedereen dezelfde vrede toe die ik nu ervaar. Je verheven voelen boven anderen is een ontzettend rustgevend gevoel”, zegt Sasha met een glimlach. “En vergeet niet om je te abonneren op mijn kanaal!”
Meester Tja zegt: "Tja".
Snelheid
Berichten: 10822
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Hoe herken je een groot ego?

Bericht door Snelheid »

Alles wat op een forum zit heer @Hopper hebben een groot ego :lol: :lol:
Gelukkig maar anders zouden er geen forums bestaan.


Trouwens met groot ego niets mis mee :thumb1: :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.