Vragen stellen bij afgescheidenheid

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

https://www.theosofie.net/onlineliterat ... nheid.html
Door de gedachten te concentreren op het eigen ik, en meer naar persoonlijke dan naar geestelijke vrijheid te streven, gaan we de weg die naar omlaag voert. Het pad van zelfzucht is het pad naar steeds lagere, stoffelijke gebieden en sferen, tot tenslotte de vernietiging volgt aan het einde van de kosmische cyclus, wanneer de stof zelf oplost: maya, als materie, is een illusie.
Stof zijt gij en tot stof zult gij wederkeren. Wat eigenlijk betekent: wie in de stof leeft zal in de stof sterven.

De belangrijkste wet van het heelal is zelfvergetelheid en niet het concentreren van de aandacht op persoonlijke vrijheid, zelfs niet op uw individualiteit. Leven voor alle dingen is de voornaamste wet van het heelal, niet de leer dat ieder voor zich moet leven om voor zichzelf de innerlijke, geestelijke krachten te ontwikkelen.
Als individu kan ik niet alleen bestaan.
De grote ketterij en de enige werkelijke ketterij is het denkbeeld dat iets afgescheiden is, losstaat en essentieel verschilt van andere dingen.
Dat is de belangrijkste vraag voor de mens: heb jij het denkbeeld dat je afgescheiden bent van de rest? En koester je dat denkbeeld?
Dit gevoel van afgescheidenheid is de oorzaak en de wortel van alle kwaad. Het kweekt de eigenliefde aan: ik wil dit, ik ben dat, het is van mij.
Het willen heeft vaak een karakter van wensen: ik wens dat het vrede wordt, ik wens dat mijn moeder geneest van die kanker enz enz.
Je kunt willen/wensen tot je een ons weegt. het levert alleen maar afgescheidenheid op.
Zelfzucht is beperkend; ze ligt ten grondslag aan alle degeneratie, aan alle morele verval, aan alle mentale en lichamelijke zwakte; ze verlamt; ze stelt grenzen en laat geen ruimte voor uitbreiding en groei. Zelfzucht is de wortel van alle kwaad en dus ook van mentale zwakheid, van een gebrek aan aanleg en kracht, van een gemis aan oordeel en onderscheidingsvermogen, van het ontbreken van een meevoelend hart.
Make ZELFZUCHT great again! Zelfzucht ligt ook in de verschijnselen die we 'great' willen maken. Het christendom moet het grootste worden! Groter dan de islam! Wij moeten winnen, winnen, winnen!
Zelfzucht en onwetendheid zijn de oorzaak van onenigheid en ruzie onder de mensen; want wie uit is op eigen voordeel, maakt gebruik van de natuurkrachten voor persoonlijke en zelfzuchtige doeleinden – soms met opzet, soms halfbewust.
Amen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Als je afgescheidenheid ervaart, zou er dan ook niet-afgescheidenheid bestaan?
Tsja, dat kun je dan niet weten natuurlijk. Zo bevestigt afgescheidenheid zichzelf.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

hopper schreef: 23 mei 2020, 16:30 Als je afgescheidenheid ervaart, zou er dan ook niet-afgescheidenheid bestaan?
Tsja, dat kun je dan niet weten natuurlijk. Zo bevestigt afgescheidenheid zichzelf.
Dat is toch ook het Einddoel in de vele vormen van de esoterie.
Het opheffen van de afgescheidenheid. Terug naar de Bron waaruit alles is ontstaan.
Ook het Heilsplan van het christendom is gericht op de terugkeer naar en opname in het Vaderhuis.
Geen volledige versmelting met God/ Bron ( dualisme blijft bestaan/ geen verlies aan eigenheid ) , waar sommige esoterische posities voor gaan. God in individueel bestaand Alles en Individueel bestaand Alles bij God. Zoals waterdruppels quasi bestaan in de Oceaan.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Ik begrijp niet waarom er zo'n gezeur is over het afgescheiden gedeelte. We hebben het lang genoeg geprobeerd om met elkaar een coalitie te vormen en dat is hopeloos mislukt. En op vele fora gaan ze zo te werk zoals ook op het orthodoxe joodse forum waar ik in het verleden actief was. Zeurde je over het beleid kreeg je direct een ban.

En iedereen is vrij zich aan te melden voor het gesloten christelijke gedeelte, ook niet-christenen. Zolang je de spelregels respecteert en geen off-topic stokpaardjes berijdt is iedereen welkom.
[Modbreak Peter79: dit hoort in feedback of via TR/PB]
Laatst gewijzigd door Piebe Paulusma op 23 mei 2020, 17:12, 1 keer totaal gewijzigd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 mei 2020, 16:56
hopper schreef: 23 mei 2020, 16:30 Als je afgescheidenheid ervaart, zou er dan ook niet-afgescheidenheid bestaan?
Tsja, dat kun je dan niet weten natuurlijk. Zo bevestigt afgescheidenheid zichzelf.
Dat is toch ook het Einddoel in de vele vormen van de esoterie.
Het opheffen van de afgescheidenheid. Terug naar de Bron waaruit alles is ontstaan.
Ook het Heilsplan van het christendom is gericht op de terugkeer naar en opname in het Vaderhuis.
Geen volledige versmelting met God/ Bron ( dualisme blijft bestaan/ geen verlies aan eigenheid ) , waar sommige esoterische posities voor gaan. God in individueel bestaand Alles en Individueel bestaand Alles bij God. Zoals waterdruppels quasi bestaan in de Oceaan.
Hmm. Dan citeer ik liever Rumi: Je bent geen druppel in de oceaan. Je bent de hele oceaan in een druppel.

De betekenis die ik er aan geef is dat ik/jij/wij als mens al het geheel zijn en toch ook verbonden met de 'ander'.

Hetgeen zowel de individualiteit in stand doet houden en waarin men toch het geheel is.

Christelijk gezegd: de Vader en de Zoon zijn één. Veréénzelvigt en toch individueel.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Piebe, ik begrijp de spirituele afgescheidenheid waar Hopper naar verwijst als een andere afgescheidenheid als waarop jij nu op doelt.
Zie ik het fout, dan gaarne correctie van Hopper. Religie, religiare, het thema opheffing van de gescheidenheid in spirituele zin, zo interpreteer ik dit topic opgestart door Hopper.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 23 mei 2020, 17:11 Ik begrijp niet waarom er zo'n gezeur is over het afgescheiden gedeelte. We hebben het lang genoeg geprobeerd om met elkaar een coalitie te vormen en dat is hopeloos mislukt. En op vele fora gaan ze zo te werk zoals ook op het orthodoxe joodse forum waar ik in het verleden actief was. Zeurde je over het beleid kreeg je direct een ban.

En iedereen is vrij zich aan te melden voor het gesloten christelijke gedeelte, ook niet-christenen. Zolang je de spelregels respecteert en geen off-topic stokpaardjes berijdt is iedereen welkom.
Dit gaat niet over jullie afgescheiden gedeelte. Dit gaat over de kwestie of jij je zelf afgescheiden voelt.

Off topic: ik zeur op ieder forum over het beleid. Daarom krijg ik ook vaak een ban.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 mei 2020, 17:18 Piebe, ik begrijp de spirituele afgescheidenheid waar Hopper naar verwijst als een andere afgescheidenheid als waarop jij nu op doelt.
Zie ik het fout, dan gaarne correctie van Hopper. Religie, religiare, het thema opheffing van de gescheidenheid in spirituele zin, zo interpreteer ik dit topic opgestart door Hopper.
Correct. Ieder mens, theïst of atheïst, kan voor zichzelf na gaan of hij/zij afgescheiden is van de rest.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 23 mei 2020, 17:19
Piebe Paulusma schreef: 23 mei 2020, 17:11 Ik begrijp niet waarom er zo'n gezeur is over het afgescheiden gedeelte. We hebben het lang genoeg geprobeerd om met elkaar een coalitie te vormen en dat is hopeloos mislukt. En op vele fora gaan ze zo te werk zoals ook op het orthodoxe joodse forum waar ik in het verleden actief was. Zeurde je over het beleid kreeg je direct een ban.

En iedereen is vrij zich aan te melden voor het gesloten christelijke gedeelte, ook niet-christenen. Zolang je de spelregels respecteert en geen off-topic stokpaardjes berijdt is iedereen welkom.
Dit gaat niet over jullie afgescheiden gedeelte. Dit gaat over de kwestie of jij je zelf afgescheiden voelt.

Off topic: ik zeur op ieder forum over het beleid. Daarom krijg ik ook vaak een ban.
Oké, nou je timing is goed gekozen dan!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 23 mei 2020, 17:20
peda schreef: 23 mei 2020, 17:18 Piebe, ik begrijp de spirituele afgescheidenheid waar Hopper naar verwijst als een andere afgescheidenheid als waarop jij nu op doelt.
Zie ik het fout, dan gaarne correctie van Hopper. Religie, religiare, het thema opheffing van de gescheidenheid in spirituele zin, zo interpreteer ik dit topic opgestart door Hopper.
Correct. Ieder mens, theïst of atheïst, kan voor zichzelf na gaan of hij/zij afgescheiden is van de rest.
Duidelijk.

Ja, ik voel me wel eens afgescheiden maar dat vind ik niet erg. Uiteindelijk komen we alleen en sterven we alleen. Dus afgescheiden zijn van de rest is ons lot.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Atheist2 »

hopper schreef: 23 mei 2020, 12:24
Amen.
Godfried de Purucker :thumb1:

Wat heb ik nog steeds veel boeken van hem gelezen/ben aan het lezen. Heeft veel mooie stukken geschreven, en inderdaad ook over de afgescheidenheid en de eenheid. Leven voor de eenheid en niet voor het kleine ik, de kleine ego.

https://www.youtube.com/watch?v=8g4d-rnhuSg

Als iedereen zou beseffen dat we inderdaad 1 zijn en niet afgescheiden, en dan niet alleen verstandelijk maar ook spiritueel en geestelijk zou dat heel veel schelen. Aan honger, aan ellende, aan oorlogen, aan materieel gewin/verlies.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef: 23 mei 2020, 23:14
hopper schreef: 23 mei 2020, 12:24
Amen.
Godfried de Purucker :thumb1:

Wat heb ik nog steeds veel boeken van hem gelezen/ben aan het lezen. Heeft veel mooie stukken geschreven, en inderdaad ook over de afgescheidenheid en de eenheid. Leven voor de eenheid en niet voor het kleine ik, de kleine ego.

https://www.youtube.com/watch?v=8g4d-rnhuSg

Als iedereen zou beseffen dat we inderdaad 1 zijn en niet afgescheiden, en dan niet alleen verstandelijk maar ook spiritueel en geestelijk zou dat heel veel schelen. Aan honger, aan ellende, aan oorlogen, aan materieel gewin/verlies.
Een eenheidsworst is niks spiritueels aan. Dat zou jij eens moeten beseffen.[modbreak Peter79: op de persoon]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Atheist2 schreef: 23 mei 2020, 23:14

Godfried de Purucker :thumb1:

Wat heb ik nog steeds veel boeken van hem gelezen/ben aan het lezen.
Hij is een interessant verteller. https://www.theosofie.net/onlineliterat ... iekte.html

Maar ik ben het lang niet overal met hem eens. Doch hij heeft soms weer interessante invalshoeken. Zoiets als reïncarnatie negeer ik, maar met karma (binnen dit leven) ben ik bekend en ik ben tevens bekend met de invloed van gedachten op het menselijk lichaam. Afgescheidenheid hangt dan ook samen met het ego. De mens kan zoeken naar niet-afgescheidenheid. En ook een thema als 'ziekte' komt men tegen.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 23 mei 2020, 23:50 Een eenheidsworst is niks spiritueels aan. Dat zou jij eens moeten beseffen.
Misschien moet jij eens lezen waar de purucker het over heeft voordat je begint te orakelen over eenheidsworsten?
Lekker gezellig liedjes zingen in de hemel, allemaal ter ere van God, dat is spiritueel :w
hopper schreef: 23 mei 2020, 23:57
Hij is een interessant verteller. https://www.theosofie.net/onlineliterat ... iekte.html

Maar ik ben het lang niet overal met hem eens. Doch hij heeft soms weer interessante invalshoeken. Zoiets als reïncarnatie negeer ik, maar met karma (binnen dit leven) ben ik bekend en ik ben tevens bekend met de invloed van gedachten op het menselijk lichaam. Afgescheidenheid hangt dan ook samen met het ego. De mens kan zoeken naar niet-afgescheidenheid. En ook een thema als 'ziekte' komt men tegen.
Dat jij het niet allemaal met hem eens bent is prima. Zegt overigens niks over de waarheid. Jij kan gelijk hebben, de Purucker kan gelijk hebben, niemand kan gelijk hebben, jullie kunnen op jullie niveau allebei gelijk hebben.

Ook in de wetenschap wordt ons bewustzijn/gedachten en de invloed op het lichaam gedeeltelijk erkent. Zo kunnen we met onze gedachten onze armen bewegen. En slechte of depressieve gedachten kunnen funest zijn voor ons lichaam/vlees :clown:
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Snelheid »

Afgescheidenheid is een doorlopende zaak van groot belang bij voorbeeld in Baskenland Noord Ierland,voor de Russisch Orthodoxe in het Buitenland zo ook Taiwan en de teer Korea,s enz enz enz het zal altijd zo blijven om slechte redenen en goede redenen.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Piebe Paulusma »

Afgescheiden zijn is voor de een een zegen en voor de ander een vloek.

[Modbreak Peter79: off-topic-berichten verwijderd; let erop niet op de persoon te spelen]
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Afgescheidenheid hoort bij het dualisme. Niet voor niets speelt het dualistische denken in de dagelijkse praktijk maar ook in de filosofie een zeer belangrijke rol. Tegenstelling is de basis voor afgescheidenheid. Schepper---schepping, Geest----stof, Goed----kwaad, Mooi----lelijk enz. Monisme is voor de gemiddelde mens veel lastiger te doordenken als het dualisme, omdat puur monisme haaks staat op wat de zintuiglijke waarnemingsmogelijkheden aandragen, waarbij ik niet stel dat de zintuiglijke waarneming de "' echte/ware "' scheidsrechter is. Het is gewoon niet hard te bewijzen waar het gelijk ligt.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Snelheid »

Het gelijk ligt aan beide kanten voor hen die zich afescheiden en hen waar ze van afgescheiden zijn die dat niet goed vinden en in het vaandel hebben staan=== eendracht maakt macht===
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Als je zelf afgescheidenheid ervaart, dan kun je je afvragen of er ook niet-afgescheidenheid bestaat.
In die vraagstelling kun je onderzoek doen waarom je je afgescheidenheid ervaart van iets of iemand.
Laten we zeggen, iemand die zich eenzaam voelt, die voelt zich afgescheiden.
Er mist iets of iemand. Je hebt dus iets of iemand nodig om je eenzaam en afgescheiden te voelen.

Je kunt ook iemand haten, verafschuwen, aan irriteren. Dat is een wil tot afgescheidenheid, uitgaand van je zelf.
Misschien vind iemand het wel een zegen om te haten? Ik weet het niet, zelf heb ik er niks mee.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Tin »

Het woord 'afgescheidenheid' lijkt me een vrij gewoon en neutraal Nederlands woord.
Maar op hetzelfde het moment dat ik het woord hier zag staan in de topictitel denk ik aan "het gevoel van afgescheidenheid, door de esoterische wijsbegeerte beschouwd als de grootste ketterij".
Het verband waarin het hier gebruikt wordt dus.
Woorden, niet alleen neergeschreven door G. de Purucker, maar voor mij vooral woorden uitgesproken door D.J.P. Kok, leider van het Theosofisch Genootschap van 1958 tot 1985.
Begenadigd spreker, die temidden van het opkomen van allerlei 'alternatieve' bewegingen zijn boodschap bracht op representatieve locaties als het 'Blavatskyhuis' in Den Haag en het prestigieuze hotel 'Des Pays Bas' in Utrecht (nu NH hotel).
Dat is een stukje persoonlijke nostalgie.
Maar over het onderwerp nadenkend realiseer ik me dat de zin voor mij ook een basiswaarheid omtrent het leven verkondigd: de mens voelt zich afgescheiden van het geheel, maar in werkelijkheid moet dit een illusie zijn en bestaat de éénheid.
Niet de eenheid van 'alles hetzelfde' , maar de eenheid als basis van al het bestaande.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Opheffing van de "' gescheidenheid "" ( het religare ) is in mijn ogen De Boodschap die in het gehele spirituele land wordt "" bezongen "'.
De wegen van de mens om deze opheffing te realiseren zijn vervolgens geheel verschillend ( de spirituele kleurenrijkdom ), maar het doel is wel hetzelfde. Grote Eenheid, opheffing van ( beleefde ) dualiteit. De Grote Eenheid is dan Liefdevolle Verbondenheid, Vrede, Harmonie. Rechtvaardigheid met en tussen Alles wat bestaat, bij een "'individueel voortbestaan"' of Versmelting, het tenietgaan in/met het Ultieme waaruit het individuele ooit is ontsproten.
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7378
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Tin »

'Religare', inderdaad.
De vraag wordt dan wel: wat is het spirituele land?
Godsdiensten worden vaak ingezet ten dienste van het gevoel van afgescheidenheid. Hoewel ook in iedere religie elementen van die verbinding terug te vinden zullen zijn.
In de één meer, in de ander minder.
Uiteindelijk blijf dualiteit zowel in de mens als zijn godsdient de overheersende kracht.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Tin schreef: 26 mei 2020, 10:45 'Religare', inderdaad.
De vraag wordt dan wel: wat is het spirituele land?
Godsdiensten worden vaak ingezet ten dienste van het gevoel van afgescheidenheid. Hoewel ook in iedere religie elementen van die verbinding terug te vinden zullen zijn.
In de één meer, in de ander minder.
Uiteindelijk blijf dualiteit zowel in de mens als zijn godsdient de overheersende kracht.
Het gevoel van volkomen dualiteit, wordt in de regel gekoppeld aan de "' status "' geldende voor het aardse leven. Geest en stoffelijkheid worden als gescheiden van elkaar gezien ( de dualiteit ). De Werkelijkheid wordt veelal als monistisch ervaren ( Zolderworm, Messenger, Hopper e.a. ) Ook in het christendom wordt bij Alverzoenig ( God Alles in Allen ) in mijn ogen ook de opheffing van het dualisme verkondigd. Alleen bij de zienswijze dat er altijd voor een aantal gestorvenen blijvende "'gescheidenheid"' met God wordt verondersteld, bestaat er eeuwigdurende dualiteit. Opnieuw grote veelkleurigheid in gedachten en opvattingen.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 25 mei 2020, 09:28 Afgescheidenheid hoort bij het dualisme. Niet voor niets speelt het dualistische denken in de dagelijkse praktijk maar ook in de filosofie een zeer belangrijke rol. Tegenstelling is de basis voor afgescheidenheid. Schepper---schepping, Geest----stof, Goed----kwaad, Mooi----lelijk enz. Monisme is voor de gemiddelde mens veel lastiger te doordenken als het dualisme, omdat puur monisme haaks staat op wat de zintuiglijke waarnemingsmogelijkheden aandragen, waarbij ik niet stel dat de zintuiglijke waarneming de "' echte/ware "' scheidsrechter is. Het is gewoon niet hard te bewijzen waar het gelijk ligt.
Tegenstellingen bestaan niet, maar zijn denkconstructies. Afgescheidenheid zie ik meer als geen wezenlijk contact hebben en beschouw ik als iets anders dan een tegenstelling. De tegenstelling geest versus stof is op zich geen tegenstelling omdat het bestaan van de geest voor ons alleen maar een veronderstelling is. Wij kunnen niet iets aanwijzen wat we als geest beschouwen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 26 mei 2020, 11:50
Tin schreef: 26 mei 2020, 10:45 'Religare', inderdaad.
De vraag wordt dan wel: wat is het spirituele land?
Godsdiensten worden vaak ingezet ten dienste van het gevoel van afgescheidenheid. Hoewel ook in iedere religie elementen van die verbinding terug te vinden zullen zijn.
In de één meer, in de ander minder.
Uiteindelijk blijf dualiteit zowel in de mens als zijn godsdient de overheersende kracht.
Het gevoel van volkomen dualiteit, wordt in de regel gekoppeld aan de "' status "' geldende voor het aardse leven. Geest en stoffelijkheid worden als gescheiden van elkaar gezien ( de dualiteit ). De Werkelijkheid wordt veelal als monistisch ervaren ( Zolderworm, Messenger, Hopper e.a. ) Ook in het christendom wordt bij Alverzoenig ( God Alles in Allen ) in mijn ogen ook de opheffing van het dualisme verkondigd. Alleen bij de zienswijze dat er altijd voor een aantal gestorvenen blijvende "'gescheidenheid"' met God wordt verondersteld, bestaat er eeuwigdurende dualiteit. Opnieuw grote veelkleurigheid in gedachten en opvattingen.
Ik denk dat je tegenstelling en afgescheidenheid hier door elkaar haalt.
Only dead fish go with the flow