Vragen stellen bij afgescheidenheid

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 16:22
peda schreef: 26 mei 2020, 11:50
Tin schreef: 26 mei 2020, 10:45 'Religare', inderdaad.
De vraag wordt dan wel: wat is het spirituele land?
Godsdiensten worden vaak ingezet ten dienste van het gevoel van afgescheidenheid. Hoewel ook in iedere religie elementen van die verbinding terug te vinden zullen zijn.
In de één meer, in de ander minder.
Uiteindelijk blijf dualiteit zowel in de mens als zijn godsdient de overheersende kracht.
Het gevoel van volkomen dualiteit, wordt in de regel gekoppeld aan de "' status "' geldende voor het aardse leven. Geest en stoffelijkheid worden als gescheiden van elkaar gezien ( de dualiteit ). De Werkelijkheid wordt veelal als monistisch ervaren ( Zolderworm, Messenger, Hopper e.a. ) Ook in het christendom wordt bij Alverzoenig ( God Alles in Allen ) in mijn ogen ook de opheffing van het dualisme verkondigd. Alleen bij de zienswijze dat er altijd voor een aantal gestorvenen blijvende "'gescheidenheid"' met God wordt verondersteld, bestaat er eeuwigdurende dualiteit. Opnieuw grote veelkleurigheid in gedachten en opvattingen.
Ik denk dat je tegenstelling en afgescheidenheid hier door elkaar haalt.
Hallo Zolder,

Geef svp een verduidelijking, waar mijn betoog in jouw optiek de mist ingaat.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 26 mei 2020, 16:32
Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 16:22
peda schreef: 26 mei 2020, 11:50
Tin schreef: 26 mei 2020, 10:45 'Religare', inderdaad.
De vraag wordt dan wel: wat is het spirituele land?
Godsdiensten worden vaak ingezet ten dienste van het gevoel van afgescheidenheid. Hoewel ook in iedere religie elementen van die verbinding terug te vinden zullen zijn.
In de één meer, in de ander minder.
Uiteindelijk blijf dualiteit zowel in de mens als zijn godsdient de overheersende kracht.
Het gevoel van volkomen dualiteit, wordt in de regel gekoppeld aan de "' status "' geldende voor het aardse leven. Geest en stoffelijkheid worden als gescheiden van elkaar gezien ( de dualiteit ). De Werkelijkheid wordt veelal als monistisch ervaren ( Zolderworm, Messenger, Hopper e.a. ) Ook in het christendom wordt bij Alverzoenig ( God Alles in Allen ) in mijn ogen ook de opheffing van het dualisme verkondigd. Alleen bij de zienswijze dat er altijd voor een aantal gestorvenen blijvende "'gescheidenheid"' met God wordt verondersteld, bestaat er eeuwigdurende dualiteit. Opnieuw grote veelkleurigheid in gedachten en opvattingen.
Ik denk dat je tegenstelling en afgescheidenheid hier door elkaar haalt.
Hallo Zolder,

Geef svp een verduidelijking, waar mijn betoog in jouw optiek de mist ingaat.
Nou, zo wil ik het niet noemen. Maar als wij bijvoorbeeld door de beperktheid van ons bewustzijn in afgescheidenheid van God verkeren, dan kun je niet zeggen dat er sprake is van een tegenstelling. Ik zou dat ook niet onder dualiteit willen scharen.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 17:04
peda schreef: 26 mei 2020, 16:32
Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 16:22
peda schreef: 26 mei 2020, 11:50
Tin schreef: 26 mei 2020, 10:45 'Religare', inderdaad.
De vraag wordt dan wel: wat is het spirituele land?
Godsdiensten worden vaak ingezet ten dienste van het gevoel van afgescheidenheid. Hoewel ook in iedere religie elementen van die verbinding terug te vinden zullen zijn.
In de één meer, in de ander minder.
Uiteindelijk blijf dualiteit zowel in de mens als zijn godsdient de overheersende kracht.
Het gevoel van volkomen dualiteit, wordt in de regel gekoppeld aan de "' status "' geldende voor het aardse leven. Geest en stoffelijkheid worden als gescheiden van elkaar gezien ( de dualiteit ). De Werkelijkheid wordt veelal als monistisch ervaren ( Zolderworm, Messenger, Hopper e.a. ) Ook in het christendom wordt bij Alverzoenig ( God Alles in Allen ) in mijn ogen ook de opheffing van het dualisme verkondigd. Alleen bij de zienswijze dat er altijd voor een aantal gestorvenen blijvende "'gescheidenheid"' met God wordt verondersteld, bestaat er eeuwigdurende dualiteit. Opnieuw grote veelkleurigheid in gedachten en opvattingen.
Ik denk dat je tegenstelling en afgescheidenheid hier door elkaar haalt.
Hallo Zolder,

Geef svp een verduidelijking, waar mijn betoog in jouw optiek de mist ingaat.
Nou, zo wil ik het niet noemen. Maar als wij bijvoorbeeld door de beperktheid van ons bewustzijn in afgescheidenheid van God verkeren, dan kun je niet zeggen dat er sprake is van een tegenstelling. Ik zou dat ook niet onder dualiteit willen scharen.
Door de beperktheid van het bewustzijn kan de "" status "" wel als dualiteit worden ervaren, dat is mijn betoog.
Geen mens kan 100 meter ver springen bij de huidige anatomie.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 26 mei 2020, 17:14
Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 17:04
peda schreef: 26 mei 2020, 16:32
Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 16:22
peda schreef: 26 mei 2020, 11:50

Het gevoel van volkomen dualiteit, wordt in de regel gekoppeld aan de "' status "' geldende voor het aardse leven. Geest en stoffelijkheid worden als gescheiden van elkaar gezien ( de dualiteit ). De Werkelijkheid wordt veelal als monistisch ervaren ( Zolderworm, Messenger, Hopper e.a. ) Ook in het christendom wordt bij Alverzoenig ( God Alles in Allen ) in mijn ogen ook de opheffing van het dualisme verkondigd. Alleen bij de zienswijze dat er altijd voor een aantal gestorvenen blijvende "'gescheidenheid"' met God wordt verondersteld, bestaat er eeuwigdurende dualiteit. Opnieuw grote veelkleurigheid in gedachten en opvattingen.
Ik denk dat je tegenstelling en afgescheidenheid hier door elkaar haalt.
Hallo Zolder,

Geef svp een verduidelijking, waar mijn betoog in jouw optiek de mist ingaat.
Nou, zo wil ik het niet noemen. Maar als wij bijvoorbeeld door de beperktheid van ons bewustzijn in afgescheidenheid van God verkeren, dan kun je niet zeggen dat er sprake is van een tegenstelling. Ik zou dat ook niet onder dualiteit willen scharen.
Door de beperktheid van het bewustzijn kan de "" status "" wel als dualiteit worden ervaren, dat is mijn betoog.
Geen mens kan 100 meter ver springen bij de huidige anatomie.
Het enige wat ik kan bedenken is dat we door de beperktheid van ons bewustzijn dualiteiten ervaren daar waar ze niet zijn.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 17:34
peda schreef: 26 mei 2020, 17:14
Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 17:04
peda schreef: 26 mei 2020, 16:32
Zolderworm schreef: 26 mei 2020, 16:22
Ik denk dat je tegenstelling en afgescheidenheid hier door elkaar haalt.
Hallo Zolder,

Geef svp een verduidelijking, waar mijn betoog in jouw optiek de mist ingaat.
Nou, zo wil ik het niet noemen. Maar als wij bijvoorbeeld door de beperktheid van ons bewustzijn in afgescheidenheid van God verkeren, dan kun je niet zeggen dat er sprake is van een tegenstelling. Ik zou dat ook niet onder dualiteit willen scharen.
Door de beperktheid van het bewustzijn kan de "" status "" wel als dualiteit worden ervaren, dat is mijn betoog.
Geen mens kan 100 meter ver springen bij de huidige anatomie.
Het enige wat ik kan bedenken is dat we door de beperktheid van ons bewustzijn dualiteiten ervaren daar waar ze niet zijn.
Dat sluit ik zeker niet uit.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Ik zou afgescheidenheid ook niet als een dualiteit omschrijven. Afgescheidenheid is iets wat de mens zichzelf aan doet maar wat tevens een noodzakelijke stap is in de spirituele ontwikkeling van een mens. Afgescheidenheid bestaat alleen in mensen die in het 'zelf' verblijven (zelfbewustzijn) en reflecteren op hun omgeving. Niet-afgescheidenheid kan je gewoon God of Liefde noemen. Maar niet-afgescheiden kun je niet denken, je kunt het alleen maar zijn.

Wie zichzelf ervaart als afgescheiden van 'de rest' kan overwegen dat dat niet zo hoeft te blijven. Maar je krijgt niks kado, je moet er wat voor opgeven en dat is je 'zelf'. Het is het 'zelf' immers degene die afgescheiden is.
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

hopper schreef: 26 mei 2020, 20:42 Ik zou afgescheidenheid ook niet als een dualiteit omschrijven. Afgescheidenheid is iets wat de mens zichzelf aan doet maar wat tevens een noodzakelijke stap is in de spirituele ontwikkeling van een mens. Afgescheidenheid bestaat alleen in mensen die in het 'zelf' verblijven (zelfbewustzijn) en reflecteren op hun omgeving. Niet-afgescheidenheid kan je gewoon God of Liefde noemen. Maar niet-afgescheiden kun je niet denken, je kunt het alleen maar zijn.

Wie zichzelf ervaart als afgescheiden van 'de rest' kan overwegen dat dat niet zo hoeft te blijven. Maar je krijgt niks kado, je moet er wat voor opgeven en dat is je 'zelf'. Het is het 'zelf' immers degene die afgescheiden is.
Wanneer iemand van mening is dat het leven in het ego-ik ( denkbeelden wereld ) voor hem/haar volledig bevredigend is en dat het christus-ik totaal niet boeit, zo iemand leeft dan toch in een dualiteit, hij/zij geeft zichzelf immers niet op. En wat gebeurt er bij het sterven ? Wat blijft er quasi over van het christus-ik alsmede het ego-ik na de dood of blijft er van beiden niets over, zoals in de visie van de naturalisten.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

peda schreef: 27 mei 2020, 17:48

Wanneer iemand van mening is dat het leven in het ego-ik ( denkbeelden wereld ) voor hem/haar volledig bevredigend is en dat het christus-ik totaal niet boeit, zo iemand leeft dan toch in een dualiteit, hij/zij geeft zichzelf immers niet op. En wat gebeurt er bij het sterven ? Wat blijft er quasi over van het christus-ik alsmede het ego-ik na de dood of blijft er van beiden niets over, zoals in de visie van de naturalisten.
Ik weet daar geen rechtstreeks antwoord op. Dat wat Jezus 'hetzelve' noemt dat kan opgegeven worden bij leven. Dat is een bevrijding van het 'zelf', wat achteraf een last bleek te zijn geweest. Bij het fysieke sterven sterft het 'zelf' sowieso, er is geen lichaam meer om (als geest) in te verblijven. De herinneringen van het 'zelf' zijn allemaal verleden tijd. Als ik Matheüs 16:25 lees: "Want zo wie zijn leven zal willen behouden, die zal hetzelve verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal hetzelve vinden." Maar dat is niet 'hetzelve' wat verloren is gegaan, dat was een zelfgeschapen zelf. Het gevonden 'hetzelve' is ongeschapen en bestaat letterlijk uit 'niets'. De Christus in mij bestaat uit 'niets' en is weliswaar geherbergd in de lichamelijke constitutie maar staat er in feite los van.

Dat is het probleem met het ego-zelf, die zit vast in de denkbeeldenwereld. Hetgeen logisch is, als het ego-zelf in de spiegel kijkt ziet hij een afbeelding van 'hetzelve'. Maar kijk naar een film en je ziet hoe vergankelijk de (film)beelden zijn. Het ego-zelf heeft zichzelf opgebouwd aan de hand van beelden en denkt dat hij zelf ook een beeld (lichaam) is.

Het Christus-zelf krijgt impulsen vanuit Liefde. Maar Liefde is geen ding, beeld, object. Naarmate een mens zichzelf op het 'zelf' betrekt verdwaalt die mens in de verbeeldingen. Naarmate een mens zich laat leiden door Liefde krijgt hij geheel andere impulsen en ook de afgescheidenheid lost op. Wanneer een einde komt aan 'hetzelve' dan is Liefde/God ook als een energie voelbaar. Liefde is een scheppende, geestelijke kracht welke de 'zijnden' mogelijk hebben gemaakt.

Volgens de Boeddha reïncarneert het 'zelf' telkens weer. Daar zit wel iets van logica in. Het 'zelf' is een schepping van je zelf en als je het 'zelf' kan opgeven, dan is het logisch dat als je het niet doet dat je dan wederom in een wereld van afgescheidheid terecht komt. Het is immers het 'zelf' wat zichzelf heeft afgescheiden van het Al. De mens dient zich te realiseren dat hij zelf ook een beelden-schepper is. Misschien zijn er wel andere 'sferen' waar die zelf-scheppingen verblijven? Zolderworm weet daar vast meer van dan ik.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Je zou het 'zelf' een geobjectiveerd subject kunnen noemen. Je hebt jezelf dan tot object gemaakt (geschapen). Geschapen omdat je in een wereld van objecten leeft en vervolgens een wil hebt toegevoegd. Een wil die meer wensen is ten behoeve van het geschapen object.

Dit geobjectiveerde subject leeft in concurrentie met de andere objecten (mensen) en door voortdurend reflecteren (ruzie!) krijgt het object realiteitswaarde. Het reflecteren (ruzie, oordelen, maat nemen) schept steeds meer ik-gevoel en afgescheidenheid. Twee mensen die bekvechten op dit forum houden zo beiden hun 'zelf' in stand aan de hand van elkaar. Zo geeft men elkander identiteit. Bijvoorbeeld een theïst en een anti-theïst kunnen zichzelf als object zo in stand houden door dat reflecteren.
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Hallo Hopper,

Ik meen te weten dat de Tao volgers geen uitspraak doen over na de dood, voor hen onbekend gebied, maar zich concentreren op de "" vergeestelijking "" tijdens het leven hier op aarde. Voor mij blijft dan de vraag: wat heeft iemand aan vergeestelijking richting christus-ik, wanneer de belangstelling voor het goede in het ego-ik dominant is. Zelf leef ik graag in de beelden-wereld, poog in die wereld zo goed mogelijk te leven naar de gulden regel, vind jouw christus-ik best wel interessant, maar niet om mij daar 100 % aan over te geven en daar mijn levensinvulling aan te geven. Omdat ook jij voor reincarnatie moet teruggrijpen op het boeddhisme, let jij met jouw ego-ik ook op voortgang over de dood heen ( individueel karma ) omdat Tao dat m.i. niet levert. Zolderworm gaat concreet voor reincarnatie, dat hij ziet als onontkoombaar voor het geestelijk evolutie proces dat de mens doorloopt naar de natuuroverstijgende transfiguratie ( volledig verlaten van het stoffelijk gerichte bewustzijn). Wellicht interessant dat jullie beiden een standpunt uitwisseling doen plaatsvinden.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Peda, het is niet louter en alleen de vergeestelijking. Hoewel dat uiteraard een belangrijke rol speelt. In de Tao is de Christus feitelijk wei wu wei (niet-doen) Ik ga nog even terug naar Plotinus:
https://webapp.fkt.uvt.nl/gfo/default/index/sen-lk3
Het (Ene) is dus zelfs geen geest, maar het gaat aan de geest vooraf, want de geest is iets van de zijnden; en dat Ene is niet iets, maar het gaat vooraf aan elk ding, en zelfs is het geen zijnde; het zijnde heeft immers als het ware een vorm, namelijk die van het zijnde, maar het Ene heeft geen vorm, zelfs niet die van het kenbare. Want daar het Ene alle dingen verwekt, is het niets van al die dingen. Het is dus niet iets, het heeft geen hoedanigheid of kwantiteit, en het kan niet 'geest' en niet 'ziel' genoemd worden. Het beweegt niet, het staat ook niet stil, het is niet in plaats, en niet in tijd, maar is zichzelf op zichzelf, eenvormig, of liever zonder vorm, vóór beweging, vóór stilstand. Want al die dingen vindt men bij het zijnde, en zij maken dat zijnde tot een veelheid. (Enn. VI 9,3).

Ze (de ziel) moet dus boven kennis uitstijgen en absoluut niet buiten het één-zijn treden, maar ze moet afstand doen van kennis en kenbare zaken en elk ander schoon voorwerp van beschouwing. (...) Daarom kan men er niets over zeggen of schrijven, zegt Plato, maar spreken en schrijven wij om (de mensen) erheen te leiden en ze vanuit het discursieve redeneren tot het schouwen op te wekken; we wijzen als het ware een weg aan hem die iets wil schouwen. Want het onderwijzen gaat niet verder dan het wijzen van de weg en de route, maar het schouwen ervan is echt het werk van degene die wil zien. (Enn. VI 9,4).

Want het (Ene) is van niets verwijderd, maar tegelijk van alles, zodat het, aanwezig, toch niet aanwezig is, behalve voor die mensen die in staat zijn het te ontvangen en ervoor toegerust zijn, zodat ze ermee harmoniëren en het als het ware kunnen raken en vastpakken door hun gelijkenis ermee en hun innerlijk vermogen, dat met het (Ene) verwant is, omdat het daaruit voortkomt. (Enn. VI 9,4).

(...) geen naam past er naar waarheid bij (...). (Enn. VI 9,5).

We moeten ook aannemen dat hij (het Ene) oneindig is, niet doordat zijn grootte of zijn getal eindeloos is, maar doordat zijn vermogen niet te omvatten is. Want wanneer u probeert hem u in te denken als of geest of god, dan is hij toch meer.
Er is iets in de mens wat 'niets' is. Dat is het ongeborene, want dat wat geboren wordt is iets (geest-lichaam).
Je kunt dat niet denken, je kunt alleen niets zijn. En dat is wat Jezus bedoelt met "hetzelve verliezen".
Wie hetzelve verliest wordt feitelijk een kopie van de Ene. Hetzelve zendt uit naar de wereld om hem heen, de Ene heeft niemand om naar uit te zenden! Daarom is de Vader/Zoon vergelijking welke de christelijke traditie bezigt ook zo veelzeggend.

De mens kan binnen de dualiteit non-dualiteit beleven. Als ik als mens in mijzelf de éne ben, dan speelt geaardheid, ras, nationaliteit of andere identiteiten geen enkele rol meer. Dan is ook duidelijk dat ik geen goed mens ben omdat er ook slechte mensen bestaan. Goed en kwaad houden op te bestaan! Christelijk gezegd: Christus is idd de zoon van God. Christus is identiek in wezen aan God (begrepen als Liefde, niet de denkbeeldige)

Je krijgt dan de volgende situatie: ik als mens ben aan mijzelf genoeg. Wat er is na dit tijdelijke leven komt ligt niet meer in de vraagstelling. Wat er gerealiseerd kan worden is de Christus in je zelf. De tijdelijke mens die ik ben interesseert me niet zo meer. Nog een jaartje of wat dan is het over met mij als persoon. De persoon (hetzelve) sterft maar de éne welke ik als individu ben, die kan niet dood omdat het 'niets' is. De geest is er uiteraard wel, maar die is in mijn filosofie leeg.

Zou ik geloven in een wederopstanding in het vlees of geloven in een reïncarnatie dan ben ik bezig met iets buiten de éne (de Christus, de Zoon).

In de Tao is bij mijn weten ook geen reïncarnatie. Die is geheel gericht op niet-doen en de liefdeskracht ondergaan. Jij leeft nog graag in de beeldenwereld schrijf je, mogelijk kom je dan terug in een beeldenwereld. Maar dat hoeft ook niet persé verkeerd te zijn. Het leven zoals wij hier op aarde kennen heeft best zijn plezante kanten. In de werkelijke werkelijkheid is er geen verkeerd of goed. Karma is mij duidelijk: ieder mens krijgt wat hem toekomt. Ik heb bewust afscheid genomen van de beelden en voorstellingenwereld. Dus ben ik tevens verlost van de voorstelling na de dood.
Snelheid
Berichten: 10797
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Snelheid »

Het kan heel goed zijn dat afgescheidenheid gewoon denkbeeldig is en gewoon niet waar is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

Snelheid schreef: 28 mei 2020, 14:18 Het kan heel goed zijn dat afgescheidenheid gewoon denkbeeldig is en gewoon niet waar is.
Interessant. Zolderworm, Hopper en Snelheid zijn het in beginsel met elkaar eens, hoewel hun basis -overtuigingen onderling weer volledig verschillend zijn. Psychisch monisme, Tao en christelijk Theisme in onderlinge aanraking.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

peda schreef: 28 mei 2020, 14:30
Snelheid schreef: 28 mei 2020, 14:18 Het kan heel goed zijn dat afgescheidenheid gewoon denkbeeldig is en gewoon niet waar is.
Interessant. Zolderworm, Hopper en Snelheid zijn het in beginsel met elkaar eens, hoewel hun basis -overtuigingen onderling weer volledig verschillend zijn. Psychisch monisme, Tao en christelijk Theisme in onderlinge aanraking.
Ik verschil niet zoveel van Hopper. Snelheid weet ik niet zozeer. Misschien in principe toch niet.
Only dead fish go with the flow
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 28 mei 2020, 14:18 Het kan heel goed zijn dat afgescheidenheid gewoon denkbeeldig is en gewoon niet waar is.
Het is waar voor degenen die afgescheiden zijn en vice versa.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

peda schreef: 28 mei 2020, 14:30
Snelheid schreef: 28 mei 2020, 14:18 Het kan heel goed zijn dat afgescheidenheid gewoon denkbeeldig is en gewoon niet waar is.
Interessant. Zolderworm, Hopper en Snelheid zijn het in beginsel met elkaar eens, hoewel hun basis -overtuigingen onderling weer volledig verschillend zijn. Psychisch monisme, Tao en christelijk Theisme in onderlinge aanraking.
Het gaat er niet om dat een aantal deelnemers het eens zijn.
Er is een soort van universele leer. De uitdrukkingsvormen verschillen en die noemen we dan weer christendom, taoïsme enz.
Wat er universeel is, is één (monisme). Dus zonder de 's' van eens;-)
peda
Berichten: 20598
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door peda »

hopper schreef: 28 mei 2020, 15:03
peda schreef: 28 mei 2020, 14:30
Snelheid schreef: 28 mei 2020, 14:18 Het kan heel goed zijn dat afgescheidenheid gewoon denkbeeldig is en gewoon niet waar is.
Interessant. Zolderworm, Hopper en Snelheid zijn het in beginsel met elkaar eens, hoewel hun basis -overtuigingen onderling weer volledig verschillend zijn. Psychisch monisme, Tao en christelijk Theisme in onderlinge aanraking.
Het gaat er niet om dat een aantal deelnemers het eens zijn.
Er is een soort van universele leer. De uitdrukkingsvormen verschillen en die noemen we dan weer christendom, taoïsme enz.
Wat er universeel is, is één (monisme). Dus zonder de 's' van eens;-)
Oh, waren alle mensen wijs,
En deden daarbij wel,
Het leven was een paradijs,
Nu is het vaak een hel.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

peda schreef: 28 mei 2020, 15:37

Oh, waren alle mensen wijs,
En deden daarbij wel,
Het leven was een paradijs,
Nu is het vaak een hel.
Het paradijs is in de mens.
De hel is buiten de mens.
Snelheid
Berichten: 10797
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Snelheid »

Als men nu afgescheidenheid wil aanschouwen moet men naar de rellen kijken in de VS afgescheidenheid ten top in het kwade.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:01 Als men nu afgescheidenheid wil aanschouwen moet men naar de rellen kijken in de VS afgescheidenheid ten top in het kwade.
Zoek de afgescheidenheid die je zelf bent.
Snelheid
Berichten: 10797
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 02 jun 2020, 14:27
Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:01 Als men nu afgescheidenheid wil aanschouwen moet men naar de rellen kijken in de VS afgescheidenheid ten top in het kwade.
Zoek de afgescheidenheid die je zelf bent.
Zo als je weet is dit afgescheidenheid buiten de realiteit van dit land en de VS een realiteit in afgescheidenheid.
De mens is noot afgecheiden zolang alle ledenmaten aan het lichaam zitten niet denkbeeldig maar ook een realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:32
hopper schreef: 02 jun 2020, 14:27
Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:01 Als men nu afgescheidenheid wil aanschouwen moet men naar de rellen kijken in de VS afgescheidenheid ten top in het kwade.
Zoek de afgescheidenheid die je zelf bent.
Zo als je weet is dit afgescheidenheid buiten de realiteit van dit land en de VS een realiteit in afgescheidenheid.
Wat bedoel je hiermee? Ik kan het even niet volgen. Maar het kan ook aan mij liggen.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10797
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 05 jun 2020, 10:56
Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:32
hopper schreef: 02 jun 2020, 14:27
Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:01 Als men nu afgescheidenheid wil aanschouwen moet men naar de rellen kijken in de VS afgescheidenheid ten top in het kwade.
Zoek de afgescheidenheid die je zelf bent.
Zo als je weet is dit afgescheidenheid buiten de realiteit van dit land en de VS een realiteit in afgescheidenheid.
Wat bedoel je hiermee? Ik kan het even niet volgen. Maar het kan ook aan mij liggen.
Wat wij bedoelen is dat bevolkings groepen in de VS afgescheiden leven en ieder in zijn eigen wijk Blank bij Blank Chinees bij Chinees Latino.sbij Latinos enz enz enz afgescheidenheid dus in realiteit.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 05 jun 2020, 11:00
Zolderworm schreef: 05 jun 2020, 10:56
Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:32
hopper schreef: 02 jun 2020, 14:27
Snelheid schreef: 02 jun 2020, 14:01 Als men nu afgescheidenheid wil aanschouwen moet men naar de rellen kijken in de VS afgescheidenheid ten top in het kwade.
Zoek de afgescheidenheid die je zelf bent.
Zo als je weet is dit afgescheidenheid buiten de realiteit van dit land en de VS een realiteit in afgescheidenheid.
Wat bedoel je hiermee? Ik kan het even niet volgen. Maar het kan ook aan mij liggen.
Wat wij bedoelen is dat bevolkings groepen in de VS afgescheiden leven en ieder in zijn eigen wijk Blank bij Blank Chinees bij Chinees Latino.sbij Latinos enz enz enz afgescheidenheid dus in realiteit.
Ja, maar dat is een andere zaak dan discriminatie en in dit geval zinloos geweld van de politie tegenover een zwarte burger. Afgescheidenheid kan ook zijn achterstelling.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vragen stellen bij afgescheidenheid

Bericht door Mart »

hopper schreef: 23 mei 2020, 12:24 Dat is de belangrijkste vraag voor de mens: heb jij het denkbeeld dat je afgescheiden bent van de rest? En koester je dat denkbeeld?
Ik vermoed sterk dat het bewustzijn de reden is dat we de werkelijkheid afgescheiden ervaren.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)