Dit raakt mij.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Als een rots in de branding.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Maria K »

peda schreef: 30 mei 2020, 20:59 Geen jaloersheid, maar volledig langs elkaar heen praten. Wat goed is voor mij, is ook goed zijn voor de ander.
Behoefte aan helpen, te goeder trouw, maar niet voldoende invoelingsvermogen?
En daardoor minder begrip?

Edit:
Atheist2 schreef: 30 mei 2020, 21:17 Ik begrijp heel goed waar Gaitema het over heeft, zelf ook zo in het leven gestaan. Tot tien jaar geleden..
Dan begrijp ik je reactie niet.
Snelheid heeft het over jaloezie op Gaitema, maar ik ben eerder jaloers op God. Niks doen, en toch alle credits krijgen/eisen.
Wat heeft God jou aangedaan?
Is het dan toch God, die alles op zijn geweten heeft?
Ik weet dat je dit niet meer zo gelooft, maar waarom dan zo je reactie op schrijven?
Laatst gewijzigd door Maria K op 30 mei 2020, 22:16, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door J-W »

Ik heb de vraag van Maria naar eer en geweten beantwoord, ik heb de beschuldiging van Pedo ontkracht en daar laat ik het bij in deze topic. Ik zie het ruzie zoeken van de gelovigen hier alweer langs komen en daar heb ik geen zin in.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Maria K »

twijfelaar schreef: 30 mei 2020, 22:12 Ik heb de vraag van Maria naar eer en geweten beantwoord, ik heb de beschuldiging van Pedo ontkracht en daar laat ik het bij in deze topic. Ik zie het ruzie zoeken van de gelovigen hier alweer langs komen en daar heb ik geen zin in.
Misschien het verstandigste. :)
Maar ik probeer het aan te gaan positief geïnteresseerd te blijven, maar toch ook mijn gedachten te ventileren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Doe even wat aan die spelfout van die naam. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door J-W »

Peda!!!!!!!!!!!!!!
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Maria K »

Jerommel schreef: 30 mei 2020, 22:19 Doe even wat aan die spelfout van die naam. ;)
twijfelaar schreef: 30 mei 2020, 22:21 Peda!!!!!!!!!!!!!!
:lol: :lol: :lol:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door callista »

Ja, dat was leuk... :mrgreen:
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Maria K »

Jerommel schreef: 30 mei 2020, 22:07 Als een rots in de branding.
Ik weet niet precies waar dit op slaat.

Maar ik gebruik dit even om te schrijven hoe bijzonder ik deze reactie op het topic van G, vind.
viewtopic.php?p=291182#p291182
En hoe eerlijk en oprecht je hier over komt.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:18
twijfelaar schreef: 30 mei 2020, 21:16
peda schreef: 30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Wat moet je dan wanneer als reactie komt: God bestaat niet, verkeerd verbonden, fantasie wereld, niet rekenen op sprookjesfiguren enz. Geen trouw, geen genade, geen hulp. Je bent dan snel uitgepraat. In het gunstigste geval zeg je dan "' goedendag "' en je gaat de eigen weg op zoek naar iemand die begrijpt waar je het over hebt.
Je geeft hier een standaard reactie van je die in deze topic niet van toepassing is. We zijn hier niet in gesprek met G. maar reageren op de vraag van Maria of wij door de ontboezeming van G. geraakt zijn. Een eerlijk antwoord met de daarbij behorende argumentatie is dan echt niet misplaatst. Dat heb ik getracht te geven en A2 heeft zo ook zijn mening heel terecht geplaatst.
Wat is er mis met de reactie Peda niks dus alleen jou bevalt deze reactie niet die respectvol is.
Misschien zou je eens moeten stoppen met INSINUATIES. Jaloersheid, acties die niet bevallen enzovoort. Je kunt niet in het hoofd van een ander kijken. Zo vaak met insinuaties komen is niet echt een fijne eigenschap. Verder alles oké.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 30 mei 2020, 23:31, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Snelheid »

Zolderworm schreef: 30 mei 2020, 23:26
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:18
twijfelaar schreef: 30 mei 2020, 21:16
peda schreef: 30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Wat moet je dan wanneer als reactie komt: God bestaat niet, verkeerd verbonden, fantasie wereld, niet rekenen op sprookjesfiguren enz. Geen trouw, geen genade, geen hulp. Je bent dan snel uitgepraat. In het gunstigste geval zeg je dan "' goedendag "' en je gaat de eigen weg op zoek naar iemand die begrijpt waar je het over hebt.
Je geeft hier een standaard reactie van je die in deze topic niet van toepassing is. We zijn hier niet in gesprek met G. maar reageren op de vraag van Maria of wij door de ontboezeming van G. geraakt zijn. Een eerlijk antwoord met de daarbij behorende argumentatie is dan echt niet misplaatst. Dat heb ik getracht te geven en A2 heeft zo ook zijn mening heel terecht geplaatst.
Wat is er mis met de reactie Peda niks dus alleen jou bevalt deze reactie niet die respectvol is.
Misschien zou je eens moeten stoppen met INSINUATIES. Zo vaak met insinuaties komen is niet echt een fijne eigenschap. Verder alles oké.
Waarom zouden wij dat doen. Het is gewoon een reactie en meer niet.
Inderdaad verder alles oke , wij mogen toch hopen met jou ook,maak er mooie dagen van met de versoepeling van regeringswege.
Laatst gewijzigd door Snelheid op 30 mei 2020, 23:33, 2 keer totaal gewijzigd.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:43
Jerommel schreef: 30 mei 2020, 21:34
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:15
hopper schreef: 30 mei 2020, 21:11
peda schreef: 30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Wat moet je dan wanneer als reactie komt: God bestaat niet, verkeerd verbonden, fantasie wereld, niet rekenen op sprookjesfiguren enz. Geen trouw, geen genade, geen hulp. Je bent dan snel uitgepraat. In het gunstigste geval zeg je dan "' goedendag "' en je gaat de eigen weg op zoek naar iemand die begrijpt waar je het over hebt.
Dat zijn typische anti-reacties. Ik beschouw het 'geraakt zijn' als een ontwikkeling van de geest.
In de stilte valt veel te horen. Verder kan er de behoefte zijn om dat te delen. Het delen is ook een teken van het verlaten van het eigen eilandje.
De stilte is vol met geluid.
Zeker als je tinnitus hebt..



;)
Tja die mensen zijn te beklagen het schijnt verschrikkelijk te zijn.
Dat valt mee. Je hebt alleen last van tinnitus als je het aandacht geeft. Ik heb er dus nu last van!
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Maria K schreef: 30 mei 2020, 23:03
Jerommel schreef: 30 mei 2020, 22:07 Als een rots in de branding.
Ik weet niet precies waar dit op slaat.
Op jouw bericht dat er voor kwam, maar het kwam op een nieuwe pagina.

Het is een metafoor van wat God is in je leven, waarbij de golvende zee, de branding, je leven is, maar er is daar die rots die daardoor onaangetast blijft staan, maar waar je wellicht niet veel aan hebt in de vergankelijke (tijdelijke) praktijk, maar wel je leven kan redden als je dreigt te verdrinken, hoewel je er ook schipbreuk door kan lijden.
Maar het gaat uiteindelijk toch om het leven na dit leven, en dat symboliseert die rots dan ook weer, want als het tijdelijke leven, die gevaarlijke zee, voorbij is, dan kun je op die rots bouwen.
Het gaat dus verder dan wat God voor ons kan doen in dit leven.
Het gaat om Johannes 3:16, die niet voor niets de Christelijke slagzin is:
"Want God had de wereld alzolief, dat Hij zijn gelijksoortige (monogenes) Zoon gaf,
opdat eenieder die in Hem gelooft (vertrouwt) NIET vergaan zal, maar eeuwig leven hebbe."
Maar ik gebruik dit even om te schrijven hoe bijzonder ik deze reactie op het topic van G, vind.
viewtopic.php?p=291182#p291182
En hoe eerlijk en oprecht je hier over komt.
Wat is er zo byzonder aan dan?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Snelheid »

hopper schreef: 30 mei 2020, 23:32
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:43
Jerommel schreef: 30 mei 2020, 21:34
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:15
hopper schreef: 30 mei 2020, 21:11

Dat zijn typische anti-reacties. Ik beschouw het 'geraakt zijn' als een ontwikkeling van de geest.
In de stilte valt veel te horen. Verder kan er de behoefte zijn om dat te delen. Het delen is ook een teken van het verlaten van het eigen eilandje.
De stilte is vol met geluid.
Zeker als je tinnitus hebt..



;)
Tja die mensen zijn te beklagen het schijnt verschrikkelijk te zijn.
Dat valt mee. Je hebt alleen last van tinnitus als je het aandacht geeft. Ik heb er dus nu last van!
Onbekend terrein voor ons; maar hoe komt men er aan en hoe kom men er van af zijn daar mogelijk heden toe.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Snelheid schreef: 30 mei 2020, 23:35
hopper schreef: 30 mei 2020, 23:32
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:43
Jerommel schreef: 30 mei 2020, 21:34
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:15

De stilte is vol met geluid.
Zeker als je tinnitus hebt..



;)
Tja die mensen zijn te beklagen het schijnt verschrikkelijk te zijn.
Dat valt mee. Je hebt alleen last van tinnitus als je het aandacht geeft. Ik heb er dus nu last van!
Onbekend terrein voor ons; maar hoe komt men er aan en hoe kom men er van af zijn daar mogelijk heden toe.
Ik kreeg het van te harde muziek en van wiet roken.
Ik geloof niet dat er iets tegen te doen valt.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

Snelheid schreef: 30 mei 2020, 23:35
hopper schreef: 30 mei 2020, 23:32
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:43
Jerommel schreef: 30 mei 2020, 21:34
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:15

De stilte is vol met geluid.
Zeker als je tinnitus hebt..



;)
Tja die mensen zijn te beklagen het schijnt verschrikkelijk te zijn.
Dat valt mee. Je hebt alleen last van tinnitus als je het aandacht geeft. Ik heb er dus nu last van!
Onbekend terrein voor ons; maar hoe komt men er aan en hoe kom men er van af zijn daar mogelijk heden toe.
Je kunt er niet van af komen, het is gehoorbeschadiging en het gepiep wat je hoort is geen echt geluid.

Maar alles wat je aandacht geeft dat groeit. Dus geef ik tinnitus geen aandacht, maar geef ik doorgaans de stilte aandacht.
In de stilte komen dingen die je 'raken' ook gemakkelijker mee.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Zolderworm »

Snelheid schreef: 30 mei 2020, 23:30
Zolderworm schreef: 30 mei 2020, 23:26
Snelheid schreef: 30 mei 2020, 21:18
twijfelaar schreef: 30 mei 2020, 21:16
peda schreef: 30 mei 2020, 20:53 De reactie van Gaitema gaat over Gods trouw en genade. God helpt hem in Zijn Stilte en rust, zo de bijdrage. Daardoor wordt Gaitema geraakt.
Wat moet je dan wanneer als reactie komt: God bestaat niet, verkeerd verbonden, fantasie wereld, niet rekenen op sprookjesfiguren enz. Geen trouw, geen genade, geen hulp. Je bent dan snel uitgepraat. In het gunstigste geval zeg je dan "' goedendag "' en je gaat de eigen weg op zoek naar iemand die begrijpt waar je het over hebt.
Je geeft hier een standaard reactie van je die in deze topic niet van toepassing is. We zijn hier niet in gesprek met G. maar reageren op de vraag van Maria of wij door de ontboezeming van G. geraakt zijn. Een eerlijk antwoord met de daarbij behorende argumentatie is dan echt niet misplaatst. Dat heb ik getracht te geven en A2 heeft zo ook zijn mening heel terecht geplaatst.
Wat is er mis met de reactie Peda niks dus alleen jou bevalt deze reactie niet die respectvol is.
Misschien zou je eens moeten stoppen met INSINUATIES. Zo vaak met insinuaties komen is niet echt een fijne eigenschap. Verder alles oké.
Waarom zouden wij dat doen. Het is gewoon een reactie en meer niet.
Inderdaad verder alles oke , wij mogen toch hopen met jou ook,maak er mooie dagen van met de versoepeling van regeringswege.
De boodschap komt blijkbaar niet binnen. Of zoals men zegt: het kwartje valt niet.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Bij mij is het geen gepiep, maar meer een soort ruis met gesis, ook in de regionen van de ouderwetse beeldbuis pieptoon, wat dacht ik 15 kHz was.
Verder zit het hele spectrum van 20 tot 20.000 Hz er in.
Het is een soort druk, geluidsdruk, van 'fantoomgeluid'.

Lijkt me lastig om er mee de stilte de aandacht te geven.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 30 mei 2020, 23:46 Bij mij is het geen gepiep, maar meer een soort ruis met gesis, ook in de regionen van de ouderwetse beeldbuis pieptoon, wat dacht ik 15 kHz was.
Verder zit het hele spectrum van 20 tot 20.000 Hz er in.
Het is een soort druk, geluidsdruk, van 'fantoomgeluid'.

Lijkt me lastig om er mee de stilte de aandacht te geven.
Gaitema geeft eigenlijk zelf het antwoord:
Als mensen me pijn doen, kwetsen, me vervelend en naar vinden, om me moeten lachen, en me maar naïef, dom en ondoordacht vinden. Een amateur, onkundig, niet ingewijd, achterlijk en stom. Wanneer ze me zwak vinden, redeloos en negatief. Wanneer ze boos op me zijn en me negeren. Wanneer ze over me brullen en het liefst met stenen gooien...
Vind ik God. Hij tilt me in Zijn armen op en koestert me als een kostbare parel, Hij helpt me in Zijn stilte en rust. Buiten het gebrul van de volken geeft Hij me vrede. Hij accepteerd me volledig en vol geduld kneed Hij me met Zijn Liefde naar Zijn beeld.
Daarom wil God denk ik ook dat we geen beeld van Hem maken, Hij wil zelf van ons een beeld van Hem maken.
De stilte is van nature al aanwezig. Maar als mensen bezig zijn met wat anderen van je vinden dan vind je de stilte nooit.
Zo werkt het ook met tinnitus. De kunst is om er niet mee bezig te zijn, dat is tevens je natuurlijke staat.
En als je daadwerkelijk God wil vinden (die van de Liefde, niet die van de beelden) dan is zoeken in de stilte aan te bevelen.
Ook al staat het resultaat van de stilte je niet altijd aan.
peda
Berichten: 20465
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door peda »

Maria K schreef: 30 mei 2020, 22:09
peda schreef: 30 mei 2020, 20:59 Geen jaloersheid, maar volledig langs elkaar heen praten. Wat goed is voor mij, is ook goed zijn voor de ander.
Behoefte aan helpen, te goeder trouw, maar niet voldoende invoelingsvermogen?
En daardoor minder begrip?
Waarom er volledig langs elkaar heen gelopen moet worden, bevreemdt mij wel.
Van Alpha is dat te begrijpen, hij is van mening dat het met ongelovigen na de dood slecht gaat aflopen. Hij verwijst daarnaar.
Waarom ongelovigen nu juist gelovigen proberen van hun geloof af te halen, is mij duister. Juist de gelovige die als "" een rots in de branding ""
gelooft, laat het geloof niet achter zich. Dus waarom het blijven proberen, wanneer een ander niet gelukkig wordt van datgene dat wordt aangeboden.
Behoefte aan helpen met het brengen van wat niet aanslaat? Te goeder trouw mooie opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet ? Geen invoelingsvermogen omdat er keer op keer wordt herhaald wat in het geheel niet overkomt. Ik noem zo'n situatie volledig langs elkaar heen praten.
Een andere inspiratie bron, het geraakt worden. C'est la vie.
Laatst gewijzigd door peda op 31 mei 2020, 14:35, 2 keer totaal gewijzigd.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Atheist2 »

peda schreef: 31 mei 2020, 13:39 Waarom er volledig langs elkaar heen gelopen moet worden, bevreemdt mij wel.
Van Alpha is dat te begrijpen, hij is van mening dat het met ongelovigen na de dood slecht gaat aflopen. Hij verwijst daarnaar.
Waarom ongelovigen nu juist gelovigen proberen van hun geloof af te halen, is mij duister. Juist de gelovige die als "" een rots in de branding ""
gelooft, laat het geloof niet achter zich. Dus waarom het blijven proberen, wanneer een ander niet gelukkig wordt van datgene dat wordt aangeboden.
Behoefte aan helpen met het brengen van wat niet aanslaat? Te goeder trouw mooie opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet ? Geen invoelingsvermogen omdat er keer op keer wordt herhaald wat in het geheel niet overkomt. Ik noem zo'n situatie volledig langs elkaar heen praten.
Sorry hoor, maar je hebt geen idee waar dit topic over gaat. Dat blijkt wel. Dit is niet om mensen van hun geloof te halen. Het gaat in feite niet eens om Gaitema. Het gaat om het idee dat Maria K beweerde dat het haar raakt, en hoe wij daar tegenover staan. En inderdaad, ik snap persoonlijk niet hoe kleinkinderlijk geloof mensen moet raken. Zelfs als kleine kinderen zouden zeggen wat Gaitema zegt dan zou het mij niet raken (vanwege het feit dat zo'n kind dit zegt door indoctrinatie). En als volwassen mensen zo over God praten als hun papa en "God oordeelt niet, is niet wrokkig, stoort zich niet aan mij" dan raakt mij dat nog minder. Dan vind ik het gewoon zielig dat mensen zo in hun ontwikkeling zijn blijven steken dat ze niet op zichzelf en hun medenaasten vertrouwen en daarom een Grote Onzichtbare moeten hebben waar ze rust in kunnen vinden.
Ik durf te wedden dat bijna iedereen psycholoog precies hetzelfde denkt (behalve dan zij die vanuit hun christelijk geloof opereren).

Dat het Hopper raakt verbaast mij niks. Hij projecteert zijn God (liefde) op Gaitema zijn denkbeelden. Maar de christelijke God, die tevens Joods is, is niet zoals Gaitema zegt. Daar heeft Gaitema het OT voor, en zelfs stukken uit het NT.

Tevens vind ik het een beetje lachwekkend dat jij stelt "te goede trouw opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet"... Ten eerste doen de gelovigen dat ook niet. Die prijzen ook steeds hun Godsbeeld aan aan mensen die daar niet op zitten te wachten. En ten tweede moet je niet bij elke reactie gaan denken "hoe zal de ander het zien". Op fora zitten we om onze mening te vertellen, niet om mensen naar de mond te praten.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

*kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht. Liefde projecteren op Gaitema's denkbeelden zou onzin zijn.
Het enige wat ik herken is de zoektocht van Gaitema. Iets wat je herkent spreek je instemmend toe.
Dat is eigenlijk alles, want Gaitema heeft geen instemming van wie dan ook nodig.
Dat schrijft hij immers zelf ook al.

Verder doe ik niet mee aan een -eventuele- kruistocht tegen christenen. Ik spreek me uit tegen de verbeelde God.
Maar dat is alleen omdat ik begrijp dat dat een verbeelding is van mijzelf. Christenen die wel aan de verbeelde God doen moeten dat zelf weten, vrijheid blijheid. Liefde is dan weer geen verbeelding, liefde is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

Even ter verduidelijking: mijn therapeut is niet gelovig, maar prijst mijn geloof juist aan, als ik door een dal ga. Hij zei eens: "Jezus laat jou heus niet in de steek".
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 31 mei 2020, 14:12 *kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht. Liefde projecteren op Gaitema's denkbeelden zou onzin zijn.
Het enige wat ik herken is de zoektocht van Gaitema. Iets wat je herkent spreek je instemmend toe.
Dat is eigenlijk alles, want Gaitema heeft geen instemming van wie dan ook nodig.
Dat schrijft hij immers zelf ook al.

Verder doe ik niet mee aan een -eventuele- kruistocht tegen christenen. Ik spreek me uit tegen de verbeelde God.
Maar dat is alleen omdat ik begrijp dat dat een verbeelding is van mijzelf. Christenen die wel aan de verbeelde God doen moeten dat zelf weten, vrijheid blijheid. Liefde is dan weer geen verbeelding, liefde is.
We hebben allemaal wel een bepaald geloofsbeeld, maar de nuchterheid van het niet precies kunnen weten hoe het zit met de alles overstijgende Godheid en hiernamaals is ook wel goed te benoemen. God kneedt ook ons, wij niet Hem.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

hopper schreef: 31 mei 2020, 14:12 *kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht.
Liefde is per definitie op een ander gericht, dacht ik toch.
"Agape" Liefde in elk geval wel.
100% Altruisme en 0% egoisme.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W