Dit raakt mij.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

Maria K schreef: 30 mei 2020, 10:10 Dit raakt mij tot op het bot en in mijn diepste wezen.
viewtopic.php?p=291044#p291044

Wat een prachtig dichterlijk proza heb jij hier geschreven Gaitema.
Wat vreselijk, als dit uit het hart wordt geschreven, en wat prachtig, dat je in gedachten zo'n veilige haven kunt creëren.

Ik voel mee met iedereen, die die noodzaak voelt.
En ben dankbaar voor iedereen die dit zo kan aanvoelen, daar waar hij bij geen mens kan schuilen.
Ook als het lijden en denken andere persoonlijke gedachten en oplossingen brengt.
Wat misschien niet de eenzaamheid in je leven hoeft te verminderen, maar de acceptatie van jezelf in dit leven brengt en de kracht om verder te gaan.

Het ergste is de behoefte ook in het dagelijkse leven een veilige haven te vinden, maar steeds weer bevestigd te worden in wat je je hele leven al hebt meegemaakt en hebt geleerd.
Dat je mensen niet kunt dwingen je te accepteren, als degene die je bent.

Teveel empathie denk ik, maar ook getriggerd door ervaringen en wat mensen mee kunnen maken.
De brok in mijn keel breekt in tranen door.
Gelukkig heb ik ook heel veel lieve mensen om me heen, maar je moet het nooit van hen verwachten, maar van God. Dan heerst er ook meer ontspanning naar elkaar toe. En valt er van het leven te genieten :)
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 31 mei 2020, 15:11
hopper schreef: 31 mei 2020, 14:12 *kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht.
Liefde is per definitie op een ander gericht, dacht ik toch.
"Agape" Liefde in elk geval wel.
100% Altruisme en 0% egoisme.
Liefde is iets wat gaandeweg verwerkelijkt kan worden. (Werkelijkheid worden.)
Mijn persoonlijke liefde voor bijvoorbeeld de natuur is een vorm van egoïsme.
Mijn persoonlijke liefde voor vrienden is een vorm van egoïsme.
Dat is namelijk een verwerkelijking van mijn menselijke behoefte.
Dus gericht op mijn menselijke behoefte. (Verder niks mis mee hoor.)

Altruïsme, daar zit het woord 'alter' (ander) in.
Altruïsme is het zonder (ego)belang in zetten voor de ander.
Altruïsme is dus zonder doel of gerichtheid.
Altruïsme is de wijze van de verwerkelijking van de Liefde, maar het is nog niet de Liefde zelf.

Als God Liefde is, dan zal de Zoon niet veel anders zijn.
Gaitema is de Zoon in dit geval. Gaitema schrijft:
Gaitema schreef: 31 mei 2020, 14:18 God kneedt ook ons, wij niet Hem.

Als Gaitema hier Liefde bedoelt dan ben ik het met hem eens. Het leven is een les in liefde en voor hen die de lessen niet willen verstaan wordt het leven steeds ongemakkelijker. Dat is niet omdat Liefde ons wilt straffen, maar dat is omdat we soms in niet-liefde (egoïsme) wensen te leven.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door callista »

Mij raakt het wanneer sommige mensen mij raken en waar je op kunt vertrouwen; die je zelfs midden in de nacht kunt bellen als je ergens mee zit en die een baken zijn voor je.....en dan wordt het wederkerig; door dik en dun; niet alleen sentimenteel gedoe, maar echt; die je niet laten zakken; for better and for worse.............dat is geweldig.. :thumb1:
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Atheist2 »

callista schreef: 31 mei 2020, 16:09 Mij raakt het wanneer sommige mensen mij raken en waar je op kunt vertrouwen; die je zelfs midden in de nacht kunt bellen als je ergens mee zit en die een baken zijn voor je.....en dan wordt het wederkerig; door dik en dun; niet alleen sentimenteel gedoe, maar echt; die je niet laten zakken; for better and for worse.............dat is geweldig.. :thumb1:
En dit raakt mij dan weer. Niet zo sentimenteel als dat ik hier lees, maar gewoon op een positieve manier.

:praying1:
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

hopper schreef: 31 mei 2020, 16:04
Jerommel schreef: 31 mei 2020, 15:11
hopper schreef: 31 mei 2020, 14:12 *kuch* Liefde is in essentie nergens op gericht.
Liefde is per definitie op een ander gericht, dacht ik toch.
"Agape" Liefde in elk geval wel.
100% Altruisme en 0% egoisme.
Liefde is iets wat gaandeweg verwerkelijkt kan worden. (Werkelijkheid worden.)
Mijn persoonlijke liefde voor bijvoorbeeld de natuur is een vorm van egoïsme.
Mijn persoonlijke liefde voor vrienden is een vorm van egoïsme.
Dat is namelijk een verwerkelijking van mijn menselijke behoefte.
Dus gericht op mijn menselijke behoefte. (Verder niks mis mee hoor.)

Altruïsme, daar zit het woord 'alter' (ander) in.
Altruïsme is het zonder (ego)belang in zetten voor de ander.
Altruïsme is dus zonder doel of gerichtheid.
Altruïsme is de wijze van de verwerkelijking van de Liefde, maar het is nog niet de Liefde zelf.

Als God Liefde is, dan zal de Zoon niet veel anders zijn.
Gaitema is de Zoon in dit geval. Gaitema schrijft:
Gaitema schreef: 31 mei 2020, 14:18 God kneedt ook ons, wij niet Hem.

Als Gaitema hier Liefde bedoelt dan ben ik het met hem eens. Het leven is een les in liefde en voor hen die de lessen niet willen verstaan wordt het leven steeds ongemakkelijker. Dat is niet omdat Liefde ons wilt straffen, maar dat is omdat we soms in niet-liefde (egoïsme) wensen te leven.
Dat is een permanente les, inderdaad. Iets dat ook steeds door ervaringen verrijkt wordt. Los van dat Hij voor mij ook Iemand is.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Snelheid »

Gaitema schreef: 31 mei 2020, 15:21
Maria K schreef: 30 mei 2020, 10:10 Dit raakt mij tot op het bot en in mijn diepste wezen.
viewtopic.php?p=291044#p291044

Wat een prachtig dichterlijk proza heb jij hier geschreven Gaitema.
Wat vreselijk, als dit uit het hart wordt geschreven, en wat prachtig, dat je in gedachten zo'n veilige haven kunt creëren.

Ik voel mee met iedereen, die die noodzaak voelt.
En ben dankbaar voor iedereen die dit zo kan aanvoelen, daar waar hij bij geen mens kan schuilen.
Ook als het lijden en denken andere persoonlijke gedachten en oplossingen brengt.
Wat misschien niet de eenzaamheid in je leven hoeft te verminderen, maar de acceptatie van jezelf in dit leven brengt en de kracht om verder te gaan.

Het ergste is de behoefte ook in het dagelijkse leven een veilige haven te vinden, maar steeds weer bevestigd te worden in wat je je hele leven al hebt meegemaakt en hebt geleerd.
Dat je mensen niet kunt dwingen je te accepteren, als degene die je bent.

Teveel empathie denk ik, maar ook getriggerd door ervaringen en wat mensen mee kunnen maken.
De brok in mijn keel breekt in tranen door.
Gelukkig heb ik ook heel veel lieve mensen om me heen, maar je moet het nooit van hen verwachten, maar van God. Dan heerst er ook meer ontspanning naar elkaar toe. En valt er van het leven te genieten :)
Inderdaad waarde echte vrienden zijn op een hand te tellen en dan kan men er nog twee vingers af laten,due er ook voor jou zijn als er niets te lachen of te drinken valt,de echte liefde is Onrustig is ons hart tot het rust vindt in U.
En het leven is een groot feest voor hen die het leven willen leven :thumb1: :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
ben db bd
Berichten: 377
Lid geworden op: 02 okt 2013, 15:36
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door ben db bd »

vandaag raakt mij het grote wonder van Gods Geest in ons, als we die niet doven of ongelovig wederstaan.
Gods Geest verandert mensen en mensen veranderen dan omstandigheden.
Als ik in het Oude Testament lees hoe gemakkelijk mensen hele volkeren uitmoordden, dan ben ik blij dat wij na Pinksteren leven en vrees voor de tijd dat de Weerhouder er niet meer zal zijn en de moorden weer losbreken.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

Goede stof tot nadenken broeders :thumb1: :thumb1:
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Zolderworm »

Het wordt nu langzamerhand wel erg veel gekwijl.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Tegenwicht voor de azijnz**kers, Zolder. ;)
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Zolderworm »

Maria K schreef: 30 mei 2020, 13:18
Zolderworm schreef: 30 mei 2020, 13:10 Ik begrijp niet waarom je me nu op m'n donder gaat geven. Ik vind dat Gaitema het mooi heeft opgeschreven en dat was het wat mij betreft. Meer valt er niet over te zeggen.
Sorry, als je het zo begrepen hebt en het zo voelt voor jou. :praying1:

Dan zal ik ook alleen dit in mijn herinnering laten staan en de rest vergeten. :flower1:
Maria K schreef: 30 mei 2020, 12:49 Wat vind je trouwens inhoudelijk van wat hij schreef?
Dat is trouwens iets voor in het andere (besloten)topic.

Kun je hier nog iets mee voor binnen dit topic, zoals beschreven in TO?
Omdat ik niet geloof in een God, die zich persoonlijk met ons bezig houdt, zegt het me inhoudelijk helemaal niets. Maar dat zegt niet dat hij het niet mooi heeft beschreven.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Zolderworm »

Jerommel schreef: 31 mei 2020, 20:41 Tegenwicht voor de azijnz**kers, Zolder. ;)
Oeps, je zoekt ruzie.
Only dead fish go with the flow
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 31 mei 2020, 20:40 Het wordt nu langzamerhand wel erg veel gekwijl.
Dan moet je er een teiltje onder zetten
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Zolderworm »

Gaitema schreef: 31 mei 2020, 20:56
Zolderworm schreef: 31 mei 2020, 20:40 Het wordt nu langzamerhand wel erg veel gekwijl.
Dan moet je er een teiltje onder zetten
Die reactie krijgt een dikke positieve duim.
Only dead fish go with the flow
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door peda »

Zolderworm schreef: 31 mei 2020, 20:40 Het wordt nu langzamerhand wel erg veel gekwijl.
Pavlov komt terug ?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Jerommel »

Zolderworm schreef: 31 mei 2020, 20:51
Jerommel schreef: 31 mei 2020, 20:41 Tegenwicht voor de azijnz**kers, Zolder. ;)
Oeps, je zoekt ruzie.
Nee hoor, ik bied met een knipoog een schoen aan die iemand misschien wel past.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Gaitema »

Zolderworm schreef: 31 mei 2020, 21:12
Gaitema schreef: 31 mei 2020, 20:56
Zolderworm schreef: 31 mei 2020, 20:40 Het wordt nu langzamerhand wel erg veel gekwijl.
Dan moet je er een teiltje onder zetten
Die reactie krijgt een dikke positieve duim.
:thumb1: :D
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Maria K »

Een dag weg geweest.
Mooi zoals dit topic verloopt. :thumb1: :praying1: :thumb1: :praying1: :kiss1: :flower1:

De laatste reacties.
Humorrrrrr., :lol: :lol: :lol: :lol:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Snelheid
Berichten: 10829
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Snelheid »

Maria K schreef: 31 mei 2020, 23:07 Een dag weg geweest.
Mooi zoals dit topic verloopt. :thumb1: :praying1: :thumb1: :praying1: :kiss1: :flower1:

De laatste reacties.
Humorrrrrr., :lol: :lol: :lol: :lol:
Wat humor op dit voor kan geen kwaad :D
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Mart »

Maria K schreef: 30 mei 2020, 10:10 Wat een prachtig dichterlijk proza heb jij hier geschreven Gaitema.
Wat vreselijk, als dit uit het hart wordt geschreven, en wat prachtig, dat je in gedachten zo'n veilige haven kunt creëren.

Ik voel mee met iedereen, die die noodzaak voelt.
En ben dankbaar voor iedereen die dit zo kan aanvoelen, daar waar hij bij geen mens kan schuilen.
Ik vermoed dat iedereen de woorden vrij goed doorgrondt, aangezien we allen situaties kennen waarin we ons door omstandigheden geneigd voelen in gedachten een veilige haven te creëren. Deze haven kan het terugvallen op een liefdevol godsbeeld zijn, of het geloof in een betere toekomst, een hoopgevend ideaal, of wat dan ook. Juist in moeilijke omstandigheden zijn dat soort zaken populair. Er bestaat een aforisme: 'Er zijn geen atheïsten in schuttersputjes' -- in tijden van extreme stress of angst, zijn mensen eerder geneigd te geloven in of hopen op een hogere macht. Het is eenvoudig de emotionele basis aan te voelen. Zelf wordt ik echter juist geraakt door mensen die tot het eind toe de kracht hebben niet te buigen voor de eenvoudige verleidelijke psychologische uitweg.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Petra »

Atheist2 schreef: 31 mei 2020, 16:11
callista schreef: 31 mei 2020, 16:09 Mij raakt het wanneer sommige mensen mij raken en waar je op kunt vertrouwen; die je zelfs midden in de nacht kunt bellen als je ergens mee zit en die een baken zijn voor je.....en dan wordt het wederkerig; door dik en dun; niet alleen sentimenteel gedoe, maar echt; die je niet laten zakken; for better and for worse.............dat is geweldig.. :thumb1:
En dit raakt mij dan weer. Niet zo sentimenteel als dat ik hier lees, maar gewoon op een positieve manier.

:praying1:
Mooi gesproken!
Wat mij raakt is hoe door de cornoacrisis weer zoveel bedrijven omvallen en mensen brodeloos komen te staan.
Hoe in NL de staat bijspringt en bedrijven helpt die het vervolgens in bonussen stoppen en mensen op straat zetten.
Hoe bedrijven de staatssteun accepteren en toch hun personeel en/of hun leveranciers laten bloeden.
Hoe het vooral weer de onderkant van de samenleving raakt; Al die mensen Al die mensen Al die mensen.
Zoveel bedrijven om ons heen zijn omgevallen, en de mensen... die staan niet bij God of Allah aan de deur te kloppen voor eten of een baan, maar bij o.a. bij ons. Ik hoop van harte God/Allah daar nou 's ook slapeloze nachten van krijgt.

Dus ik vind het fijn voor jezelf, als mensen kracht of iets positiefs kunnen vinden in God of Allah of...
Maar ikzelf zie helaas te veel armoede, honger, vluchtelingen, ziekte, gehuichel, corruptie, bedrog, geweld, (ach..noem het maar algemene ellende) om me heen om geloof te kúnnen hebben in een barmhartige of goedaardige hogere macht.
Een God die goed is voor een enkeling en de rest van de wereld in de stront laat zakken is mijn vriend niet.
Ik zie God of Allah of.. de mensheid niet verbeteren, samenbrengen of verbinden, ik zie het tegendeel; een wij versus zij.

Het zijn de mensen die mij raken en bekoren. De idealisten die nooit opgeven. De mensen die er staan ze nodig zijn.
Die niet geloven in een wij/zij maar in een wij allen. Met deze hele aardkloot.
De mensen die de sterke schouders hebben om overeind te blijven en anderen overeind te houden.
Zolang ik die om me heen zie houd ik geloof. Niet in een hogere macht maar in een toekomst voor de mensheid.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Dit raakt mij.

Bericht door Maria K »

Atheist2 schreef: 31 mei 2020, 13:51
peda schreef: 31 mei 2020, 13:39 Waarom er volledig langs elkaar heen gelopen moet worden, bevreemdt mij wel.
Van Alpha is dat te begrijpen, hij is van mening dat het met ongelovigen na de dood slecht gaat aflopen. Hij verwijst daarnaar.
Waarom ongelovigen nu juist gelovigen proberen van hun geloof af te halen, is mij duister. Juist de gelovige die als "" een rots in de branding ""
gelooft, laat het geloof niet achter zich. Dus waarom het blijven proberen, wanneer een ander niet gelukkig wordt van datgene dat wordt aangeboden.
Behoefte aan helpen met het brengen van wat niet aanslaat? Te goeder trouw mooie opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet ? Geen invoelingsvermogen omdat er keer op keer wordt herhaald wat in het geheel niet overkomt. Ik noem zo'n situatie volledig langs elkaar heen praten.
Sorry hoor, maar je hebt geen idee waar dit topic over gaat. Dat blijkt wel. Dit is niet om mensen van hun geloof te halen. Het gaat in feite niet eens om Gaitema. Het gaat om het idee dat Maria K beweerde dat het haar raakt, en hoe wij daar tegenover staan. En inderdaad, ik snap persoonlijk niet hoe kleinkinderlijk geloof mensen moet raken. Zelfs als kleine kinderen zouden zeggen wat Gaitema zegt dan zou het mij niet raken (vanwege het feit dat zo'n kind dit zegt door indoctrinatie). En als volwassen mensen zo over God praten als hun papa en "God oordeelt niet, is niet wrokkig, stoort zich niet aan mij" dan raakt mij dat nog minder. Dan vind ik het gewoon zielig dat mensen zo in hun ontwikkeling zijn blijven steken dat ze niet op zichzelf en hun medenaasten vertrouwen en daarom een Grote Onzichtbare moeten hebben waar ze rust in kunnen vinden.
Ik durf te wedden dat bijna iedereen psycholoog precies hetzelfde denkt (behalve dan zij die vanuit hun christelijk geloof opereren).

Dat het Hopper raakt verbaast mij niks. Hij projecteert zijn God (liefde) op Gaitema zijn denkbeelden. Maar de christelijke God, die tevens Joods is, is niet zoals Gaitema zegt. Daar heeft Gaitema het OT voor, en zelfs stukken uit het NT.

Tevens vind ik het een beetje lachwekkend dat jij stelt "te goede trouw opvattingen aanprijzen die een ander niet als mooi ziet"... Ten eerste doen de gelovigen dat ook niet. Die prijzen ook steeds hun Godsbeeld aan aan mensen die daar niet op zitten te wachten. En ten tweede moet je niet bij elke reactie gaan denken "hoe zal de ander het zien". Op fora zitten we om onze mening te vertellen, niet om mensen naar de mond te praten.
Ik heb begrepen dat je zelf gelovig bent geweest.
Het daar een periode ook best moeilijk mee hebt gehad en daar veel mee bezig bent geweest.
Verder ken ik jou natuurlijk niet echt. :)

Zou je in gedachten terug kunnen gaan naar de tijd, dat je nog geloofde?
Hoe reageerde je toen op mensen, die op deze manier, zoals je nu beschrijft, dachten over jou?

Voor mezelf kan ik me dat nog heel goed herinneren.
En weet ik uit mijn eigen gelovige verleden, dat ik er een afschuw van had, op deze manier benaderd te worden.
Ik heb heel wat gespot en kleineringen aangehoord in die tijd, als ik in andere omgevingen kwam dan een gelovige.
In mijn puberteit heb ik het zelfs vaak niet gewaagd anderen te zeggen dat ik gelovig was.
Ik had helemaal geen zin om dit soort onbegrip en soms zelfs venijn over me heen te krijgen.
Die mensen bleven dan ook aan de andere kant van mijn beschermmuur en hadden niet mijn respect.

Ik dacht zelfs: Zie je nu wel, dat is wat er altijd wordt gezegd en ze hebben gelijk. Dit is gewoon goddeloze praat en het kwetst mensen in hun waarde en ik moet me daarvan distantiëren.
Ik werd zelfs gesterkt in mijn geloof, want word je dat niet geleerd, dat je bespot zult worden en uitgesloten?
Dat is van alle tijden en alle mensen.
Zelfs in de Bijbel staat het al.
Tegelijkertijd voelde ik me schuldig omdat ik me schaamde het te vertellen en te laf was, als er zo gespot werd.
Nu kan ik daar meer afstand van nemen, kan bepaalde zienswijze van mensen en gedrag soms moeilijk begrijpen, maar kan toch de totale mens respecteren en belang in blijven stellen.

Want wie wil het zelf ook niet, geaccepteerd of minstens gerespecteerd te worden zoals hij is en om wie hij is?
Ipv. van uitgesloten te worden om wat voor reden dan ook.
En dat is het wezenlijke wat mij raakte in het stukje van Gaitema.
Hetgeen wat triggerde dit topic te openen."


Steeds blijf ik het gevoel hebben, dat mensen als ze het over anderen hebben meer vertellen over zichzelf, hun eigen gevoelens, de eigen manier waarop zij met dingen omgaan dan over de ander.
Zo ook bij dit onderwerp.
Zo verschillend het is, hoe niet gelovigen omgaan met gelovigen.
Sommigen staan daar volkomen neutraal in en zien het als van geen belang hebbend of iemand wel gelovig is of niet.
En anderen voeren nog steeds strijd.
Ik zie heel duidelijke verschillen bij mensen, die zelf uit een gelovig nest kwamen of hen die dat helemaal niet kennen.
Misschien omdat ik het zo herken.'

Waarom? Wat is het, bij ieder persoonlijk en vaak zo verschillend, wat die strijd steeds weer doet oplaaien?
Een manier van omgaan, die een grote persoonlijk afweer en zelfs afkeer toont over de manier van denken van de ander, die misschien meer te maken heeft met je eigen proces van ontnuchtering in de zin van:
"Hoe heb ik dit allemaal zo kunnen geloven?"
Of erger nog:
"Ik opgegroeid in sferen van afwijzing en schuld en boete, ik heb niet anders geleerd en nu kan ik eigenlijk niet anders dan afwijzen"

Want waarom zou je dit zo recht voor zijn raap naar anderen willen uiten, als het jezelf niet (meer) aangaat?
Waarom zou je de ander dan niet gewoon het zijne kunnen laten en verder alleen voor jezelf spreken?
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 01 jun 2020, 10:00

Want wie wil het zelf ook niet, geaccepteerd of minstens gerespecteerd te worden zoals hij is en om wie hij is?


De Christus. Die maalt er niet om dat hij niet geaccepteerd wordt. Staat gewoon in de bijbel.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 01 jun 2020, 10:00

Steeds blijf ik het gevoel hebben, dat mensen als ze het over anderen hebben meer vertellen over zichzelf, hun eigen gevoelens, de eigen manier waarop zij met dingen omgaan dan over de ander.
Geheel correct. Dit principe is samen te vatten als "ego ziet ego". In de reflectie die mensen uit zenden, vertellen ze eigenlijk wat over zichzelf.
Mensen zijn een open boek met kennis van ego-cryptografie.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Dit raakt mij.

Bericht door dingo »

Maria K schreef: 01 jun 2020, 10:00 Waarom? Wat is het, bij ieder persoonlijk en vaak zo verschillend, wat die strijd steeds weer doet oplaaien?
Een manier van omgaan, die een grote persoonlijk afweer en zelfs afkeer toont over de manier van denken van de ander, die misschien meer te maken heeft met je eigen proces van ontnuchtering in de zin van:
"Hoe heb ik dit allemaal zo kunnen geloven?"
Of erger nog:
"Ik opgegroeid in sferen van afwijzing en schuld en boete, ik heb niet anders geleerd en nu kan ik eigenlijk niet anders dan afwijzen"

Want waarom zou je dit zo recht voor zijn raap naar anderen willen uiten, als het jezelf niet (meer) aangaat?
Waarom zou je de ander dan niet gewoon het zijne kunnen laten en verder alleen voor jezelf spreken?
Het is een dun lijntje tussen liefde en haat. Mensen wiens vertrouwen geschonden is of het voelen alsof hun vertrouwen geschonden is zullen net zo hartgrondig haten als ze voorheen liefhadden.
Spreuken 26:4