Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

https://www.welmoedvlieger.nl/essay-kierkegaard/

De verwerkelijking van wie wij in oorsprong zijn gaat niet vanzelf maar is iets dat elk ogenblik – op het scherp van de snede dus – voltrokken moet worden. Deze sprong in het onbekende, die een totale openheid inhoudt voor wat zich voordoet in het ogenblik, is volgens Kierkegaard pas mogelijk als de mens zich ‘klaar en duidelijk grondt in God’. Geen kleinigheidje dus, en ik kan mij zomaar voorstellen dat een uitspraak als deze bij hen die weinig of niets met God en godsdienstigheid op hebben wellicht ook de nodige weerstand oproept. Het punt is: Kierkegaard is boven alles een religieus denker die het oneindigheidsaspect in het menselijk bestaan zeer ernstig neemt. Zijn Godsbeeld gaat echter volkomen voorbij aan het dogma waarin God als iets uiterlijks wordt beschouwd.
Het ‘zelf’ neemt een heel specifieke en bijzondere plaats in binnen Kierkegaards denken. Wie zich wil verdiepen in zijn gedachtegoed komt al snel tot de ontdekking dat dit überhaupt niet zal gaan buiten het zelf om, d.i. los van die innerlijke omgang met jezelf die Kierkegaard de zelfverhouding noemt. Kierkegaards denken laat zich niet abstract-objectief doorgronden (en wiens denken eigenlijk wel) maar vraagt om een andere benadering, een minder conventionele verstaanswijze.
Gelijktijdigheid – tussen het begrijpen en in het begrijpen jezelf te verstaan – is hier het sleutelwoord. Kierkegaard spreekt in dit verband ook van een ‘verdubbeling’ (van de subjectiviteit), die de eenheid van denken en existeren uitdrukt. In deze gelijktijdige, dubbele wijze van begrijpen eigent de lezer zich de betekenis van het meegedeelde hier en nu toe – dat wat hij begrijpt integreert hij op hetzelfde moment in zijn eigen bestaan.
Hier wordt het interessant.
Het meegedeelde wordt met andere woorden presentisch beleefd: het ‘kennen’ van wat er gezegd wordt verandert in een ‘zijn’ er van.
Identificatie met 'dat wat er gezegd wordt'. De kenner veranderd van kenner in de geïdentificeerde.
Hoe vreemd dit laatste misschien ook mag klinken, bijna iedereen is er tot op zekere hoogte wel vertrouwd mee. Wie heeft immers – tijdens het lezen van een boek of het zien van een film – niet soms die ervaring waarbij je plotseling, als in een flits van herkenning, beseft dat wat je leest, ziet of hoort heel direct en precies betrekking op jouw eigen situatie heeft, ja, over jou gaat!
Op het moment dat het over 'mij' gaat ben ik al geïdentificeerd!
Voor Kierkegaard is deze gelijktijdige, presentische wijze van begrijpen geen frappante toevalligheid maar kenmerkend voor wat hij de ‘existerende denker’ noemt. In tegenstelling tot de naar buiten gerichte, cognitieve mens houdt de existerende, subjectieve denker zijn blik voortdurend op het innerlijk gericht.
Waardoor de identificerende werking verloren gaat.
Het kan niet genoeg benadrukt worden: de existerende denker denkt niet na over zichzelf maar verhoudt zich in het kennen zodanig tot zijn eigen subjectiviteit dat hij voortdurend – hier en nu – voor zichzelf aanwezig is. Dat doet hij niet omdat hij dit een aardige bezigheid vindt maar omdat hij niet anders kan, het is de hartstocht die hem drijft.
En waarmee hij voortdurend het 'zelf' schept.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b5b07f1b/
“Juist het gewone, dagelijks leven staat bij Kierkegaard centraal, en niet een soort onbereikbaar Verlichtingsideaal. Zijn uitgangspunt is dat ons hele menselijke bestaan een cadeau is, een geschenk, dat ons gegeven is uit vreugde en liefde. We hebben er dus geen vordering op. Dat idee werkt bevrijdend. Want in de kern bezitten we dus helemaal niks, niet eens onszelf. Ik bezit mijzelf niet en jij jouzelf niet, maar wij ­bestaan in de liefde die alomtegenwoordig is in God. ‘Tot niets worden voor God’, noemt Kierkegaard dat. Het is leven in overgave. Dat is niet per se makkelijk.
Niets zijn, niets worden, niets willen, niets hebben. Het is iets/niets wat we incidenteel kunnen bereiken door niets meer te willen bereiken.
“Daarom is ‘tegenwoordig worden bij jezelf’ zo belangrijk. Kierkegaard verwijst naar bijbelse passages waar Jezus wijst op de vogel in de lucht en de lelie in het veld, die ook leven en groeien zonder daar verder eisen aan te stellen.
Zijn zonder voorwaarden is bewust'zijn.
We durven er blijkbaar niet op te vertrouwen dat er een liefde bestaat die zo onvoorwaardelijk is dat we er niets voor hoeven te doen.
Liefde is de ongrond/grondeloosheid waar er niets meer is om aan vast te houden.
Dat mag best als de laatste stap aan de afgrond worden opgevat.
Toch gaat er van 'liefde' een aantrekkingskracht uit welke het 'zelf' overwint.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/nieuws/kierkegaard ... ~bd8a951b/
Het tijdelijke bestaan kan volgens Kierkegaard per definitie nooit helemaal worden begrepen, want je kunt nooit buiten de tijd staan. Dat, legt Blanken uit, is de eigenlijke betekenis van de vaak aangehaalde zin uit Kierkegaards dagboekfragmenten: "Het leven kan slechts achterwaarts begrepen worden, maar het moet voorwaarts worden geleefd."
De 'denkende ik' kan alleen maar denken over het verleden en over de toekomst speculeren.
Het denken kan op geen enkele manier 'buiten de tijd denken'.
Je kunt ook stellen dat je 'gevangen in de tijd' zit.
Dat is het 'gericht zijn' van de mens.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

https://www.lazarus.nl/artikel/2020/11/ ... chenk-bent
‘Tot niets worden voor God’ is bij Kierkegaard: een andere positie durven innemen ten opzichte van het leven en van jezelf. Het is het leven durven zien als een gegeven. In de zin van: ‘het is er’, maar ook in de zin van: ‘het is een geschenk’. En datzelfde geldt dan ook voor wie ik ben! Ik ben er, en dat ‘er zijn’ is een geschenk -niet in de laatste plaats aan mezelf. ‘Tot niets worden voor God’ is het loslaten van het uitgangspunt dat ik mijn bestaan moet ‘maken’ en waarmaken; het is het opgeven van het idee dat mijn bestaan een project is dat ik moet realiseren. Kierkegaard gebruikt voor die andere houding ten opzichte van het bestaan soms het begrip ‘Eftergivenhed’; lastig te vertalen, maar ‘meegaandheid’ komt in de buurt. Het slaat op de positie die je kunt innemen nadat (efter) je de ‘gegevenheid’ (givenhed) van het leven en van jezelf tot je laat doordringen.
In het 'tot niets worden' zien we de zelflediging van Meister Eckhart terug. Atheïsten kunnen dat 'voor God' ook weg laten.
Het gaat er immers om, om het 'tot niets worden' te verwezenlijken: Niet mijn wil geschiedde.
Die meegaandheid komt ter sprake in een van de dertien toespraken die Kierkegaard schreef over de lelie en de vogel, door niemand minder dan Jezus zelf in de rij van ‘grote leraren van de mensheid’ geplaatst, zegt Kierkegaard (en je hoort hem er bijna bij grinniken). Zij maken geen vergelijkingen met anderen, vragen zich niet bezorgd af wat de dag van morgen brengt, piekeren niet over zichzelf. Ze zijn ‘bij zichzelf tegenwoordig’.
Van dieren kun je veel leren. Mijn hond is altijd al 'niets' geweest. Hij heeft niet het vermogen om over zichzelf of de toekomst te piekeren.
Kleine kinderen idem dito. (Als gij niet zijt als kinderen)
Dan blijkt ‘tot niets worden’ een paradox in zich te dragen. Door ‘tot niets te worden’ word ik ‘iets’, of beter: word ik -eindelijk- ‘iemand’.
Dat kan alleen achterwaarts begrepen worden.
We hebben angst voor het Goede
!!!
Als het gaat om zoiets als overgave is Kierkegaard gelukkig niet zo onbarmhartig als de goedbedoelende geestelijk leiders uit mijn jeugd, die mijn twijfelende ‘ik’ alleen maar opzadelden met schaamte en schuldgevoel omdat ‘de grote doorbraak’ maar niet wilde komen. Dat ik voor God tot niets mag worden, laat zich helemaal niet voor eens en altijd begrijpen. Intussen mag ik mezelf zijn, ook als rusteloze twijfelaar.
De 'angstpredikers' hebben nog nooit wat bereikt. In de 'nietsheid' treedt het Goede uit zichzelf naar voren zonder dat dat om een actie vraagt van de persoon. Dat is één van de geheimen van het leven waar Plato al aan refereerde, het Goede is er al! Maar door bewust te existeren in een wereld van Goed en Kwaad denkt de mens dat hij het 'goede' moet doen om het 'kwaad' te bestrijden. Het ligt anders, we hoeven slechts op te gaan in het Goede.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

Quotes over de waarheid:
De waarheid is een strik: je kunt haar niet verwerven zonder zelf gevangen te worden; je kunt de waarheid niet verwerven door haar zelf te vangen, maar alleen doordat zij jou vangt.
Om de waarheid te ontdekken, moet je je ver van de massa verwijderen.
Dat u het weet....

Zie verder wat Jezus zegt over de waarheid. (En Maät natuurlijk.)
Laatst gewijzigd door hopper op 27 dec 2020, 11:33, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

Over het huwelijk:

Echtgenoten beloven elkaar eeuwige trouw. Dat is makkelijk en heeft dan ook niet veel te betekenen... Maar als ze, in plaats van `voor eeuwig`, zouden zeggen: `tot Pasen`, of `tot de eerste mei`, dan zou die uitspraak zin hebben. Ten eerste zouden ze dan iets concreets zeggen; en ten tweede: ze zouden elkaar iets beloven dat ze misschien zouden kunnen waarmaken.
Die is wel erg raak. We beloven steeds maar zaken die we niet waar maken.

Het huwelijk is en blijft de belangrijkste ontdekkingsreis die de mens kan ondernemen.
Zeg dat! Als je alles over het huwelijk van te voren wist, dan zou je er niet aan beginnen.
Geprezen zij dan ook het niet-weten. Daarom begint een mens er wel aan!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

Kierkegaard over mij:
Een grote geest draagt altijd een spoor van krankzinnigheid mee.
(Grapje.)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

https://www.ifilosofie.nl/aan-slag-kierkegaard/
Kierkegaard was een christelijk denker. Hoewel hij in zijn pseudonieme werken verschillende personages opvoerde die allesbehalve vrome christenen waren en hij niets moest hebben van het hypocriete christendom van zijn tijdgenoten, schreef hij onder eigen naam onomwonden dat zijn gehele oeuvre in het teken stond van de ontwikkeling naar het worden van een zelf en een waar christen.
Maar wie terugdeinst voor Kierkegaards christelijkheid en zijn werken daarom weglegt, gooit volgens Keij het kind met het badwater weg. Hij vraagt de lezer om steeds het woord ‘God’ tussen aanhalingstekens te zetten en bekent dat hij met het christelijke aspect van Kierkegaard weinig kan.
We hoeven niet bang te zijn voor christelijke denkers of het woord 'God'.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7597
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door Petra »

hopper schreef: 27 dec 2020, 10:55 We durven er blijkbaar niet op te vertrouwen dat er een liefde bestaat die zo onvoorwaardelijk is dat we er niets voor hoeven te doen.
Enkele mensen heb ik volhartig lief, veel mensen vind ik leuk, anderen niet en aan sommige heb ik een regelrechte hekel. Ik zie er het nut niet van in om iedereen onvoorwaardelijk lief te hebben, ook niet om onvoorwaardelijke liefde te ontvangen. Wat voor waarde heeft die liefde dan?
Ik denk dat het niet met durven te maken heeft maar meer dat ik er de waarde niet van zie. Dan maakt het ook niet uit of ik goed doe of slecht, kun je net zo goed in coma liggen of dood zijn.

Misschien zijn het juist mensen die juist bang zijn voor de niet-liefde of hun eigen duistere kantjes of bang dat ze tekort schieten die die onvoorwaardelijkheid wensen ?

hopper schreef: 27 dec 2020, 11:32 Over het huwelijk:
Echtgenoten beloven elkaar eeuwige trouw. Dat is makkelijk en heeft dan ook niet veel te betekenen... Maar als ze, in plaats van `voor eeuwig`, zouden zeggen: `tot Pasen`, of `tot de eerste mei`, dan zou die uitspraak zin hebben. Ten eerste zouden ze dan iets concreets zeggen; en ten tweede: ze zouden elkaar iets beloven dat ze misschien zouden kunnen waarmaken.
Die is wel erg raak. We beloven steeds maar zaken die we niet waar maken.
Spreek voor jezelf! :flower1:
Ik doe geen beloftes die ik niet waar maak: hence mijn standpunt in je onvoorwaardelijke liefde topic: viewtopic.php?p=317158#p317158
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Het waagstuk van de enkeling – over innerlijkheid en existeren bij Kierkegaard

Bericht door hopper »

Petra schreef: 28 dec 2020, 01:10
hopper schreef: 27 dec 2020, 10:55 We durven er blijkbaar niet op te vertrouwen dat er een liefde bestaat die zo onvoorwaardelijk is dat we er niets voor hoeven te doen.
Enkele mensen heb ik volhartig lief, veel mensen vind ik leuk, anderen niet en aan sommige heb ik een regelrechte hekel. Ik zie er het nut niet van in om iedereen onvoorwaardelijk lief te hebben, ook niet om onvoorwaardelijke liefde te ontvangen. Wat voor waarde heeft die liefde dan?
Ik denk dat het niet met durven te maken heeft maar meer dat ik er de waarde niet van zie. Dan maakt het ook niet uit of ik goed doe of slecht, kun je net zo goed in coma liggen of dood zijn.

Misschien zijn het juist mensen die juist bang zijn voor de niet-liefde of hun eigen duistere kantjes of bang dat ze tekort schieten die die onvoorwaardelijkheid wensen ?

hopper schreef: 27 dec 2020, 11:32 Over het huwelijk:
Echtgenoten beloven elkaar eeuwige trouw. Dat is makkelijk en heeft dan ook niet veel te betekenen... Maar als ze, in plaats van `voor eeuwig`, zouden zeggen: `tot Pasen`, of `tot de eerste mei`, dan zou die uitspraak zin hebben. Ten eerste zouden ze dan iets concreets zeggen; en ten tweede: ze zouden elkaar iets beloven dat ze misschien zouden kunnen waarmaken.
Die is wel erg raak. We beloven steeds maar zaken die we niet waar maken.
Spreek voor jezelf! :flower1:
Ik doe geen beloftes die ik niet waar maak: hence mijn standpunt in je onvoorwaardelijke liefde topic: viewtopic.php?p=317158#p317158
ad1 Ik heb aan niemand een hekel, zelfs niet aan iemand zoals Trump of andere misdadigers. Ook niet aan de man of vrouw die bij mij ingebroken heeft. Of anderen die mij onrecht hebben aangedaan. Ik hoef er niks voor te doen om geen-hekel te hebben. Wat niet wil zeggen dat ik met Trump of een andere misdadiger op vakantie wil, maar dat wordt ook niet gevraagd. Wel kan ik een misdadiger opzoeken in de gevangenis.

ad2 Ik spreek ook voor mijzelf. Mijn belofte van eeuwige trouw was erg lichtzinnig van mijzelf. Juist omdat ik de moeilijkheidsgraad onderschat heb.