Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 13 jul 2020, 09:18
Ik pleit daarom toch wel voor een cultuur waarin elkaar aanraken wél normaal kan zijn, zonder onderscheid tussen mannen en vrouwen, doch altijd op basis van respect, wederkerigheid en genegenheid. Want elkaar niet mogen aanraken vind ik eerlijk gezegd ook weer niet normaal...
Misschien een idee om een subcultuur op te richten waar elkaar aan raken de norm is?
Het is net als met moslims die 'verplicht' worden om vrouwen een hand te geven.
Wat is dat toch dat mensen voor anderen een norm willen stellen?
Waarom mag iemand niet-aanraken niet normaal vinden?
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Storm »

@Hopper,
Dat mag natuurlijk maar wanneer aanraken; een hand geven; soms een knuffel in bepaalde situaties meteen de sociale veiligheid in gevaar brengt dan zullen er heel wat omgangsvormen aan de kant moeten. Ook natuurlijke omgangsvormen, ik zou dan beslist over de scheef gaan. Die 3 kussen zijn voor mij persoonlijk vervelender dan een oprechte knuffel. Maar ik kan niet voor anderen praten; soms is het inderdaad lands wijs en lands eer . Rereformed schreef ooit dat de Finnen ook afstandelijker zijn in omgangsvormen; dat ga je merken als je een kus geeft als begroeting en dan pas je je aan .
Ik dacht dat jij je topic echt bedoelt had als grensoverschrijdend gedrag zoals de casus van Maria K. En ja, dan kun je discussiëren over wat grensoverschrijdend gedrag is; voor mij is dat niet een spontane aanraking en daar bedoel ik niet borsten of erogene zones mee.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door hopper »

Storm schreef: 13 jul 2020, 12:07 @Hopper,
Dat mag natuurlijk maar wanneer aanraken; een hand geven; soms een knuffel in bepaalde situaties meteen de sociale veiligheid in gevaar brengt dan zullen er heel wat omgangsvormen aan de kant moeten. Ook natuurlijke omgangsvormen, ik zou dan beslist over de scheef gaan. Die 3 kussen zijn voor mij persoonlijk vervelender dan een oprechte knuffel. Maar ik kan niet voor anderen praten; soms is het inderdaad lands wijs en lands eer . Rereformed schreef ooit dat de Finnen ook afstandelijker zijn in omgangsvormen; dat ga je merken als je een kus geeft als begroeting en dan pas je je aan .
Ik dacht dat jij je topic echt bedoelt had als grensoverschrijdend gedrag zoals de casus van Maria K. En ja, dan kun je discussiëren over wat grensoverschrijdend gedrag is; voor mij is dat niet een spontane aanraking en daar bedoel ik niet borsten of erogene zones mee.

Klopt, het oorspronkelijke topic is om grensoverschrijdend gedrag van mannen te bespreken. Maar Robert Frans stuurt de discussie toe op een elkaar moeten aan raken. (Want anders is het niet normaal.) Ik vind dat mensen niks moeten. Als iets oprecht is dan komt dat wel zonder afspraken. Zelf stel ik me prudent op. Want wat zijn erogene zones? Ik vind de benen van een vrouw ook een erogene zone. Dus ik kan niet zomaar een hand op de knie van een vrouw leggen. En omdat ik niet weet waar de grens ligt bij een willekeurige vrouw ben ik terughoudend.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Storm »

Mee eensch! :)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Petra »

hopper schreef: 13 jul 2020, 13:22 Wat is dat toch dat mensen voor anderen een norm willen stellen?
Dat is waar het om gaat.


I.p.v. je af te vragen waar iemands grens ligt doe je maar fijn waar je trek in hebt.

Om (vul maar in).... redenen is het kennelijk zo gegroeid dat er ook dingen zijn waarbij het dan opeens niet meer zo uitmaakt wat die ander er van vindt.
Laatst gewijzigd door Petra op 14 jul 2020, 06:09, 3 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 13 jul 2020, 09:18 Ik pleit daarom toch wel voor een cultuur waarin elkaar aanraken wél normaal kan zijn, zonder onderscheid tussen mannen en vrouwen, doch altijd op basis van respect, wederkerigheid en genegenheid. Want elkaar niet mogen aanraken vind ik eerlijk gezegd ook weer niet normaal...
Waar het om gaat is dat ik het prima vind als jij graag iedereen aanraakt maar dat ik stel dat je diegenen die dat niet willen niet mag dwingen om jouw aanrakingen maar te dulden.

Ook stel ik dat als jij iemand nafluit er geen enkele sprake is van respect, wederkerigheid of genegenheid.
Jij hebt zin om lekker te fluiten en het maakt je geen zier uit wat de beflotene daarvan vindt.
Je fluit ook niet op een afstandje naar een mens, je fluit naar een lichaam wat je kennelijk wel aanstaat.



Robert Frans schreef: 13 jul 2020, 09:18
Nee, dat schreef ik niet, ik schreef over wat de mééste mensen aanvoelen. Dat is een groot verschil.
Als de meeste mensen het zo goed aanvoelen.. dan hadden wij nu dit gesprek niet gehad. Omdat we er niet over hadden hoeven nadenken. :idea:


Als de meeste mensen het zo goed aanvoelen...

Dan was deze stichting niet opgericht:
https://straatintimidatie.nl

Dan was dit filmpje er niet geweest.
https://www.youtube.com/watch?v=H0uQInTECI4

Dan hadden gemeenten niet de moeite hoeven nemen om er dan maar verordeningen op los te laten. En dan was het ook niet nodig om over landelijke wetgeving na te denken.
https://www.elsevierweekblad.nl/stellin ... ng-727763/


Dan had de Rutger stichting dit onderzoek niet hoeven doen.
https://www.movisie.nl/sites/movisie.nl ... 1.0%5D.pdf

Waar uit kwam dat 45% van de NL vrouwen enige vorm van lichameijk of seksueel geweld sinds haar 15e heeft meegemaakt.

En dat: "Meemaken van seksuele intimidatie (ongewenst aanstaren, aanraken, opmerkingen maken, ongewenste avances, ongewenste e-mails of foto’s sturen enz.)" uitkwam op het niet mis te verstane.... : 73%
Laatst gewijzigd door Petra op 14 jul 2020, 04:10, 3 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Petra »

Storm schreef: 13 jul 2020, 12:07 Ik dacht dat jij je topic echt bedoelt had als grensoverschrijdend gedrag zoals de casus van Maria K. En ja, dan kun je discussiëren over wat grensoverschrijdend gedrag is; voor mij is dat niet een spontane aanraking en daar bedoel ik niet borsten of erogene zones mee.
Maar dat is nou juist het punt wat ik probeer te maken.
Mag jij /kun jij voor een ander bepalen wat diegene grensoverschrijdend vindt?
Mag jij mij vertellen wat ik acceptabel moet vinden m.b.t. mijn lijf ?

Storm schreef: 13 jul 2020, 13:30Mee eensch! :)
Je zegt mee eensch.

Maar hoe zit dat dan met de mensen die .. niet nagefloten of nageroepen of... willen worden?
Geen zin hebben in opdringerige complimenten?
etc.


Storm schreef: 13 jul 2020, 12:07 Ik dacht dat jij je topic echt bedoelt had als grensoverschrijdend gedrag zoals de casus van Maria K. En ja, dan kun je discussiëren over wat grensoverschrijdend gedrag is; voor mij is dat niet een spontane aanraking en daar bedoel ik niet borsten of erogene zones mee.
Maar dat is nou juist het punt wat ik probeer te maken.
Mag jij /kun jij voor een ander bepalen wat diegene grensoverschrijdend vindt?
Mag jij mij vertellen wat ik acceptabel moet vinden?
Wat nou als ik niet gediend ben van spontane aanrakingen?

Storm schreef: 13 jul 2020, 12:07 Dat mag natuurlijk maar wanneer aanraken; een hand geven; soms een knuffel in bepaalde situaties meteen de sociale veiligheid in gevaar brengt dan zullen er heel wat omgangsvormen aan de kant moeten. Ook natuurlijke omgangsvormen, ik zou dan beslist over de scheef gaan. Die 3 kussen zijn voor mij persoonlijk vervelender dan een oprechte knuffel. Maar ik kan niet voor anderen praten; soms is het inderdaad lands wijs en lands eer . Rereformed schreef ooit dat de Finnen ook afstandelijker zijn in omgangsvormen; dat ga je merken als je een kus geeft als begroeting en dan pas je je aan .
Je haalt dingen door elkaar. Dat doet Robert Frans ook.
Het gaat er niet om dat er niet gefloten, geknuffeld, geflirt, aangeraakt etc. MAG worden.

Het gaat er om dat je dat doet met/bij degene die dat wil en niet met degene die dat niet wil.
!

Ikzelf ben een enorme aanraker, knuffel, zoener, fluiter, flirter... etc. :lol:
MAAR.. niet met iedereen !
Moet jij mij dan verplicht die drie zoenen geven omdat ik dat wel algemeen geaccepteerd vind?

Waarom zou jij 3 kussen MOETEN geven als je dat vervelend vindt :?:
Omdat je het maar moeten dulden :?:

Waarom mag jij niet gewoon zelf bepalen dat je mij graag wel 3 kussen geeft maar Marietje niet :idea:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Storm »

@Petra,
Als je mijn bericht goed gelezen hebt dan schreef ik; "maar ik kan niet voor anderen bepalen hoe ze dit ervaren'' en daar heb ik rekening mee te houden.
Altijd staat voorop dat ik niet over de grens van de ander ga.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Petra »

Storm schreef: 14 jul 2020, 09:55 @Petra,
Als je mijn bericht goed gelezen hebt dan schreef ik; "maar ik kan niet voor anderen bepalen hoe ze dit ervaren'' en daar heb ik rekening mee te houden.
Altijd staat voorop dat ik niet over de grens van de ander ga.
Dat kwam hierdoor...
Storm schreef: 13 jul 2020, 12:07 Ik dacht dat jij je topic echt bedoelt had als grensoverschrijdend gedrag zoals de casus van Maria K. En ja, dan kun je discussiëren over wat grensoverschrijdend gedrag is; voor mij is dat niet een spontane aanraking en daar bedoel ik niet borsten of erogene zones mee.
Maar.. als ik je nu beter begrijp.. ben je het met me eensch. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Storm »

@Petra,ik ben het met iedereen eensch die vind dat grensoverschrijdend gedrag (en die grens is voor iedereen niet hetzelfde) niet goed is. Ook dat als men het kan en durft je het zelf aan moet geven wat jouw grens is.

Ooit hadden we een camping buurman die ook wel eens grenzen over ging; toen hij dat deed bij mij gaf ik hem lik op stuk en zei: ''ér is maar één man die zo aan mij mag zitten en dat is Mijn...... Het was meteen duidelijk en we hebben nog een gezellige tijd gehad. ;)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Petra »

Storm schreef: 15 jul 2020, 11:16 @Petra,ik ben het met iedereen eensch die vind dat grensoverschrijdend gedrag (en die grens is voor iedereen niet hetzelfde) niet goed is. Ook dat als men het kan en durft je het zelf aan moet geven wat jouw grens is.

Ooit hadden we een camping buurman die ook wel eens grenzen over ging; toen hij dat deed bij mij gaf ik hem lik op stuk en zei: ''ér is maar één man die zo aan mij mag zitten en dat is Mijn...... Het was meteen duidelijk en we hebben nog een gezellige tijd gehad. ;)
Ik ben ook nogal van het lik op stuk beleid.
Valt niet altijd in goeie aarde.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Witte heteroseksuele cis mannen, geef ons ruimte in debat over sociale veiligheid

Bericht door Maria K »

In België wordt een man flink aangepakt.
Er zijn verder geen details over vorig jaar, maar de straf liegt er niet om.
Het is me overigens niet duidelijk waarom hij vrij rondliep. :?:

Twintiger die minderjarig meisje achtervolgde blijft maand langer in de cel
Een 28-jarige Bruggeling blijft een maand langer in de cel voor de aanranding van de eerbaarheid en belaging van een minderjarig meisje. De man achtervolgde het slachtoffer kort voor de zomer en werd vorig weekend opnieuw in de buurt opgemerkt door haar vader.

Het minderjarig meisje werd op 28 juni tijdens een avondwandeling in Brugge achtervolgd door een man op een fiets. Ze werd gevolgd tot in de garage van haar woning, maar daar bleef het ook bij. Voor zover bekend werd het jonge slachtoffer niet aangeraakt door de man.

Er wordt ook onderzocht of hij nog voor dergelijke feiten in aanmerking komt. De verdachte werd in februari 2019 al tot twee jaar cel veroordeeld voor gelijkaardige feiten.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.