Onvoorwaardelijke liefde

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door peda »

Petra schreef: 14 jul 2020, 02:02
peda schreef: 13 jul 2020, 09:50 . Dan zijn er anderen die wel een Doel en Zin bespeuren en die een sleutel menen te hebben van de Deur van de Waarheid.
Dat is eigenlijk het enige waar ik wel zeker over ben.. IEDEREEN verkondigt de eigen waarheid. Ook de agnost. Ook degene die zegt de Waarheid niet te weten of willen weten of zich er niet mee bezig te houden...verkondigt daarmee een eigen waarheid.

Soms komen ze overeen. Soms een beetje. Soms niet. Soms zijn ze regelrecht tegenstrijdig. En toch heeft het gros naar (i.i.g eigen idee) dat met redelijk verstand en inzicht bij mekaar gesprokkeld.
Maar er is geen enkel iemand met een zo klip en klare Waarheid en bijgevolg aantoonbaarheid/overtuigingskracht dat het voor mij ook idd klip en klaar is.
Ik zie een heleboel Waarheden.
Misschien zijn ze wel allemaal waar; ook dat is een mogelijkheid.
In een werkelijkheid die gebaseerd is op logica, kunnen er geen meerdere "' waarheden "' naast elkaar bestaan. Maar is de "" Oer-bron-werkelijkheid "" ten diepste wel een logica wereld? De oplossing van die vraag behoort tot de onderlinge strijdpunten, omdat Transcendentie voor de mens Overstijgend is. De mens heeft er ( logica ) beelden bij ( Imago's ), maar de Identiteit blijft desondanks verborgen. Eigenlijk wel goed, er is ruimte voor onderling gesprek.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 13 jul 2020, 04:54 Waarmee ik bedoel dat zelfs áls het een illusie is, ik daar in zit en het daarmee moet doen.
Dat houdt tevens in dat ik niet buiten mezelf om kan denken.
Er is een bewustzijn, en dat zit aan mij vast.
Dat houdt tevens in dat mijn voorstellingsvermogen niet verder kan dan zover als die beperking me toelaat.
Wie legt die beperking op en waarom ?
Als die andere realiteit er is, waarom dan deze beperkende omgeving ?
Waarbij jouw denk en hoop een mooie mogelijkheid is, dé uiteindelijk kán zijn, maar dat niet hoeft te zijn.
En onvoorwaardelijke haat kan ik mijn optiek net zo mogelijk zijn.
Possibilianism. Ja, dat kan allemaal.
Plato's grot.
Zouden we ons in de grot om kunnen draaien ?

Wt me opvalt is dat velen deze wereld als uitgangspunt nemen en dat als realiteit zien en denken dat dat het dan is.
Maar wat als dat een onjuiste aanname is ?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 15 jul 2020, 10:15
Petra schreef: 13 jul 2020, 04:54 Waarmee ik bedoel dat zelfs áls het een illusie is, ik daar in zit en het daarmee moet doen.
Dat houdt tevens in dat ik niet buiten mezelf om kan denken.
Er is een bewustzijn, en dat zit aan mij vast.
Dat houdt tevens in dat mijn voorstellingsvermogen niet verder kan dan zover als die beperking me toelaat.
Wie legt die beperking op en waarom ?
Als die andere realiteit er is, waarom dan deze beperkende omgeving ?
Denk ik aan een wie, dan denk ik aan mezelf. Net als ik zelf in die achtbaan stap.
Net als jij uit een vliegtuig springt. Ben je eenmaal gesprongen... dan zul je de rit uit moeten zitten tot je weer met beide voetjes op de aarde staat.
Je kunt niet halverwege in de lucht omdraaien omdat je opeens denkt.... potverdorie deze realiteit bevalt me niet.

HJW schreef: 15 jul 2020, 10:15
Petra schreef: 13 jul 2020, 04:54 Plato's grot.
Zouden we ons in de grot om kunnen draaien ?
Je weet dat je uit een vliegtuig bent gesprongen.
Wij weten niet dat we in dit leven gesprongen zijn. We weten dat we erin zitten. Maar waar we precies inzitten en waarom?
We weten het niet. Misschien is het zoiets simpels als alleen maar het verhogen van de pret, al dat niet weten/herinneren.
Het wordt ook een compleet andere ervaring als je het wel zou weten.

HJW schreef: 15 jul 2020, 10:15 Wat me opvalt is dat velen deze wereld als uitgangspunt nemen en dat als realiteit zien en denken dat dat het dan is.
Maar wat als dat een onjuiste aanname is ?
Het is niet voor niks dat ik deze wereld waarneem zo ik doe. Daar ben ik op gebouwd; dat zit in mijn blauwdruk.
Mijn zintuigen zijn de zintuigen die ik heb en waar ik het mee moet doen. Mijn hersens zijn de hersens die ik heb en waar ik het mee moet doen.
Ik heb hartstikke mijn best gedaan om alles wat Einstein ooit bedacht helemaal te kunnen begrijpen en narekenen... maar helaas. Mijn beperking is op dat gebied groter dan de zijne was. En daar.... zal ik het mee moeten doen.
Andere dieren hebben andere zintuigen en leven een andere werkelijkheid.

Misschien is een pragmatische aanpak zo gek nog niet?
Moet ik deze kwestie in dit leven perse oplossen? Of lost die zich vanzelf wel op?
Waarom je hele leven zoeken naar een andere realiteit terwijl je het ook kunt doen met dat wat je hebt?
Heel simplistisch...spring ik in het water.. zal ik moeten zorgen dat ik kan zwemmen of ik verzuip.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 16 jul 2020, 01:04 Denk ik aan een wie, dan denk ik aan mezelf. Net als ik zelf in die achtbaan stap.
Net als jij uit een vliegtuig springt. Ben je eenmaal gesprongen... dan zul je de rit uit moeten zitten tot je weer met beide voetjes op de aarde staat.
Je kunt niet halverwege in de lucht omdraaien omdat je opeens denkt.... potverdorie deze realiteit bevalt me niet.
Ik denk idd dat het een keuze kan zijn geweest om hier te zijn.
Ik kan daar 2 dingen op zeggen:
- sorry
- ik zal het NOOOOOIT weer doen
Ik geloof ook dat er meerdere mogelijkheden op deze aardkloot zijn. Ik denk dat sommigen hier meerdere keren kunnen komen (reincarnatie), anderen weer niet.
Je weet dat je uit een vliegtuig bent gesprongen.
Ten zij het een droom is, waaruit ik elk gewenst moment kan stappen.
Wij weten niet dat we in dit leven gesprongen zijn. We weten dat we erin zitten. Maar waar we precies inzitten en waarom?
We weten het niet. Misschien is het zoiets simpels als alleen maar het verhogen van de pret, al dat niet weten/herinneren.
Het wordt ook een compleet andere ervaring als je het wel zou weten.
Klopt. Ik zie wel eens stukjes van het tv-programma "Steenrijk, straatarm" waarin een rijk en arm gezien een week van plaats wisselen.
Leuk hoor, dat die rijken eens "meemaken" wat het is om arm te zijn.
Maar dat is geen echte ervaring, want ze weten dat ze na een week weer teruggaan.
Die kan ik wel volgen.
Mar zou het de pret verhogen als je een zeer beperkte ervaring meemaakt ?
Verhoogt het de pret als je gedwongen in de prostitutie werkt, in Auschwitz terechtkomt, als Yezidi.seksslaaf misbruikt wordt ?
Ik zie ze niet lachen of genieten.
Mijn zintuigen zijn de zintuigen die ik heb en waar ik het mee moet doen. Mijn hersens zijn de hersens die ik heb en waar ik het mee moet doen.
Dat is dus juist de vraag. Of zijn we in de woorden van Mandela, bang voor de kracht die in ons schuilt ?
Waarom zou ik het hier mee moeten doen ? Wat als ik dat niet wil ?
Moet ik deze kwestie in dit leven perse oplossen? Of lost die zich vanzelf wel op?
Misschien wel niet. Misschien wel wel.

Waarom je hele leven zoeken naar een andere realiteit terwijl je het ook kunt doen met dat wat je hebt?
Waarom voel ik me altijd ontheemd op deze aardkloot, mis ik mijzelf
Waarom dat grote gevoel dat er meer is, en dat dit hier "niet de bedoeling" is....wat trekt er aan mij ?
Heel simplistisch...spring ik in het water.. zal ik moeten zorgen dat ik kan zwemmen of ik verzuip.
Maar moet je alleen springen ?
Immers: een druppel op zich is krachteloos, een druppel in de oceaan heeft de kracht van de oceaan
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door peda »

HJW schreef: 16 jul 2020, 07:25
Immers: een druppel op zich is krachteloos, een druppel in de oceaan heeft de kracht van de oceaan
Een individuele druppel in de oceaan is krachteloos en blijft ook krachteloos. Het is nooit zo dat een individuele druppel grote schade veroorzaakt, wel de combinatie van ontelbare druppels tegelijkertijd. Die combinatie werking wordt technisch veroorzaakt door een specifieke oorzaak van buitenaf en nooit door het "' gedrag "" van een individuele druppel. In het holisme wordt er van uitgegaan dat alles met alles samenhangt, inderdaad de visie van de druppels onderling verbonden in de oceaan, maar dat daar een enkele druppel super krachten/ mogelijkheden zou kunnen verkrijgen door overdracht van mini krachten van alle andere druppels in de "uitverkorene "' , is mij onbekend.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door HJW »

peda schreef: 16 jul 2020, 12:16 inderdaad de visie van de druppels onderling verbonden in de oceaan, maar dat daar een enkele druppel super krachten/ mogelijkheden zou kunnen verkrijgen door overdracht van mini krachten van alle andere druppels in de "uitverkorene "' , is mij onbekend.
Als er een collectief (onder) bewustzijn is en je zou daar op aan kunnen haken, dan zouden de mogelijkheden vanuit dt onderbewuste wellicht ter beschikking komen.
Ik heb het dan niet over een uitverkorene, dat klinkt mij veel te exclusief.
Het is dan ook geen overdracht, het is herinneren wat er altijd al was.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 16 jul 2020, 19:15
peda schreef: 16 jul 2020, 12:16 inderdaad de visie van de druppels onderling verbonden in de oceaan, maar dat daar een enkele druppel super krachten/ mogelijkheden zou kunnen verkrijgen door overdracht van mini krachten van alle andere druppels in de "uitverkorene "' , is mij onbekend.
Als er een collectief (onder) bewustzijn is en je zou daar op aan kunnen haken, dan zouden de mogelijkheden vanuit dt onderbewuste wellicht ter beschikking komen.
Ik heb het dan niet over een uitverkorene, dat klinkt mij veel te exclusief.
Het is dan ook geen overdracht, het is herinneren wat er altijd al was.
Ja Peda.. zo zie ik het ook.

HJW... ik ben al heel wat jaartjes lid. (En dát is te merken.. :roll: ;) :lol: )
https://www.heartmath.org/gci/
The Global Coherence Initiative is a science-based, co-creative project to unite people in heart-focused love and intention, to facilitate the shift in global consciousness from instability and discord to compassionate care, cooperation and increasing peace.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 16 jul 2020, 07:25
Petra schreef: 16 jul 2020, 01:04 Denk ik aan een wie, dan denk ik aan mezelf. Net als ik zelf in die achtbaan stap.
Net als jij uit een vliegtuig springt. Ben je eenmaal gesprongen... dan zul je de rit uit moeten zitten tot je weer met beide voetjes op de aarde staat.
Je kunt niet halverwege in de lucht omdraaien omdat je opeens denkt.... potverdorie deze realiteit bevalt me niet.
Ik denk idd dat het een keuze kan zijn geweest om hier te zijn.
Ik kan daar 2 dingen op zeggen:
- sorry
- ik zal het NOOOOOIT weer doen
Ik geloof ook dat er meerdere mogelijkheden op deze aardkloot zijn. Ik denk dat sommigen hier meerdere keren kunnen komen (reincarnatie), anderen weer niet.
Berouw komt altijd na de zonde. ;) Dat wat ervoor komt noemen we geweten.
:lol: Een gevalletje de gifbeker helemaal leegdrinken?

Deze dan? ... https://nl.wikipedia.org/wiki/Ho%27oponopono
Het creëren van een staat van nul
".. In tegenstelling tot Simeona’s leer komt het boek met het nieuwe idee dat de belangrijkste doelstelling van hoʻoponopono is om te komen tot ‘de staat van nul', waar we onbegrensde mogelijkheden zouden hebben, geen herinneringen, geen identiteit.’[41] Om deze staat te bereiken die Hew Len 'Zelf-I-Dentiteit' noemt, moet men voortdurend de mantra herhalen: "Het spijt me. Vergeef me. Ik hou van je. Dank je."[42] Dit is gebaseerd op Hew Len’s idee van 100% verantwoordelijkheid,[43] het nemen van verantwoordelijkheid voor de handelingen van iedereen, niet alleen die van jezelf. Als iemand volledige verantwoordelijkheid zou nemen voor zijn eigen leven, dan is alles wat men ziet, hoort, proeft, aanraakt of wat voor beleving dan ook, de verantwoordelijkheid van deze persoon omdat het zich voordoet in zijn of haar leven.[44] Een probleem zou zich niet voordoen in de externe realiteit, maar in onszelf. Om onze werkelijkheid te veranderen, zouden we onszelf moeten veranderen. Totale verantwoordelijkheid, volgens Hew Len, gaat ervan uit dat alles bestaat als een projectie vanuit de persoon zelf.[45] Als zodanig is het vergelijkbaar met de filosofie van het solipsisme, echter het verschilt hiervan omdat het niet de realiteit ontkent van het bewustzijn van anderen."

HJW schreef: 16 jul 2020, 07:25 Tenzij het een droom is, waaruit ik elk gewenst moment kan stappen.
Dat kan. Maar jah.. Wil je wel wakker worden?
Hoeveel moeite wil ik daarvoor doen, terwijl ik ook kan wachten tot ik vanzelf wakker word?


HJW schreef: 16 jul 2020, 07:25 Klopt. Ik zie wel eens stukjes van het tv-programma "Steenrijk, straatarm" waarin een rijk en arm gezien een week van plaats wisselen.
Leuk hoor, dat die rijken eens "meemaken" wat het is om arm te zijn.
Maar dat is geen echte ervaring, want ze weten dat ze na een week weer teruggaan.
Die kan ik wel volgen.
Mar zou het de pret verhogen als je een zeer beperkte ervaring meemaakt ?
Verhoogt het de pret als je gedwongen in de prostitutie werkt, in Auschwitz terechtkomt, als Yezidi.seksslaaf misbruikt wordt ?
Ik zie ze niet lachen of genieten.
Sja.. ik ben nogal van de afdeling -en morgen gezond weer op-.
Dus vind ik het best een ehhhh enorm langdurende enerverende ervaring. (Vanuit mijn perspectief in het nu).
Aan de ene kant vind ik het best een aardige theorie die wat rust geeft. Aan de andere kant.. vind ik het ook vaak een bagger theorie.

HJW schreef: 16 jul 2020, 07:25 Waarom voel ik me altijd ontheemd op deze aardkloot, mis ik mijzelf
Waarom dat grote gevoel dat er meer is, en dat dit hier "niet de bedoeling" is....wat trekt er aan mij ?
Ik begrijp jou, maar ik mag een boon zijn als ik dat wist.
Waarom ben ik in vredesnaam opgehokt op deze planeet en vraag ik me al m'n hele leven af waarom ik in een grote dierentuin vol met andere malloten, incl. hokken terecht ben gekomen. Daar heb ik (uiteraaaaard :roll: ) ook een theorie over.. Misschien zijn we heel verstandig opgesloten in een soort krankzinniginstituut zodat we rest van het .... niet kunnen verpesten?
In mijn volgende leven word ik boon. Een koffieboon lijkt me wel wat. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 17 jul 2020, 01:59

HJW... ik ben al heel wat jaartjes lid. (En dát is te merken.. :roll: ;) :lol: )
https://www.heartmath.org/gci/
The Global Coherence Initiative is a science-based, co-creative project to unite people in heart-focused love and intention, to facilitate the shift in global consciousness from instability and discord to compassionate care, cooperation and increasing peace.
Ik draai het om.
Dit initiatief probeert vanuit deze situatie iets anders te bereiken.'
Zoek eerst het koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.
Voor mij is dat een fundamenteel andere wijze van denken.

Is het de bedoeling dat we betere omstandigheden krijgen op deze aarde ?
Het verhaal van de verloren zoon vertelt niet dat de zoon de situatie tussen het varkensvoer probeerde op te meuken. Hij verliet het varkensvoer en ging naar huis.
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 17 jul 2020, 02:16 Deze dan? ... https://nl.wikipedia.org/wiki/Ho%27oponopono
Ik ben bekend met ho'oponopono.
Wel interessant, maar het gaf me niet het ultieme gevoel,
Dat kan. Maar jah.. Wil je wel wakker worden?
Hoeveel moeite wil ik daarvoor doen, terwijl ik ook kan wachten tot ik vanzelf wakker word?
Dat is idd de vraag. Wil ik wel wakker worden of ben ik nog veel bezig met het willen veranderen van de droom.
Het kan zijn dat de "afdwingmodus" tegengesteld werkt.
Waarom ben ik in vredesnaam opgehokt op deze planeet en vraag ik me al m'n hele leven af waarom ik in een grote dierentuin vol met andere malloten, incl. hokken terecht ben gekomen.
Daar heb ik (uiteraaaaard :roll: ) ook een theorie over.. Misschien zijn we heel verstandig opgesloten in een soort krankzinniginstituut zodat we rest van het .... niet kunnen verpesten?
En hoe lang gaat dat duren ?
peda
Berichten: 20594
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door peda »

Petra schreef: 17 jul 2020, 01:59
HJW schreef: 16 jul 2020, 19:15
peda schreef: 16 jul 2020, 12:16 inderdaad de visie van de druppels onderling verbonden in de oceaan, maar dat daar een enkele druppel super krachten/ mogelijkheden zou kunnen verkrijgen door overdracht van mini krachten van alle andere druppels in de "uitverkorene "' , is mij onbekend.
Als er een collectief (onder) bewustzijn is en je zou daar op aan kunnen haken, dan zouden de mogelijkheden vanuit dt onderbewuste wellicht ter beschikking komen.
Ik heb het dan niet over een uitverkorene, dat klinkt mij veel te exclusief.
Het is dan ook geen overdracht, het is herinneren wat er altijd al was.
Ja Peda.. zo zie ik het ook.

HJW... ik ben al heel wat jaartjes lid. (En dát is te merken.. :roll: ;) :lol: )
https://www.heartmath.org/gci/
The Global Coherence Initiative is a science-based, co-creative project to unite people in heart-focused love and intention, to facilitate the shift in global consciousness from instability and discord to compassionate care, cooperation and increasing peace.
Ik geloof wel degelijk in mogelijkheden van onderlinge idee-bevruchting, maar dat is wel geheel wat anders als het onderling aan elkaar overdragen van geestes -krachten. Zo ben ik van mening dat het in het holisme onmogelijk is om een individuele persoon een "' Goddelijke Potentie"' te geven door cumulatieve "" kracht-overdracht "" van allen en alles aan de ""begunstigde"'. Wie het anders ziet, gaarne concreet aangeven hoe zulks ( technisch ) gerealiseerd zou kunnen worden.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door Petra »

HJW schreef: 17 jul 2020, 07:38
Ik draai het om.
Dit initiatief probeert vanuit deze situatie iets anders te bereiken.'
Zoek eerst het koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.
Voor mij is dat een fundamenteel andere wijze van denken.

Is het de bedoeling dat we betere omstandigheden krijgen op deze aarde ?
Het verhaal van de verloren zoon vertelt niet dat de zoon de situatie tussen het varkensvoer probeerde op te meuken. Hij verliet het varkensvoer en ging naar huis.
Ja daar heb je helemaal gelijk in.
De stal uitmesten of de stal laten voor wat het is en er vandoor gaan.
Doet me denken aan mijn vraag... of de weg van het midden de weg wel is.
Volgens mij is de weg van het midden het uitmesten van de stal. Of.. er het beste van maken in die stal.
Wat denk jij?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Onvoorwaardelijke liefde

Bericht door HJW »

Petra schreef: 18 jul 2020, 02:35 Ja daar heb je helemaal gelijk in.
De stal uitmesten of de stal laten voor wat het is en er vandoor gaan.
Doet me denken aan mijn vraag... of de weg van het midden de weg wel is.
Volgens mij is de weg van het midden het uitmesten van de stal. Of.. er het beste van maken in die stal.
Wat denk jij?
Je geeft er een negatieve invulling aan: er vandoor gaan.
Ik zie dat heel anders: terugkeer naar wie je bent.

Ik kan de stal wel uitmesten, maar het is vechten tegen de bierkaai. Het is symptoombestrijding en laat de kwaal onberoerd.
Als iemand ziek is, zoek je dan genezing waarmee de kwaal verholpen is, of bestrijd je wat symptomen en laat je de ziekte voortwoekeren ?

Op deze aarde denk ik het volgende:
laten we de stal leefbaar houden, totdat we de weg nar huis gevonden hebben.