Mediteren

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 5806
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Mediteren

Bericht door HJW »

Mediteren er hier mensen wel eens ?

Zo ja, hoe vaak en hoe doe je dat ?
Ik ben weer bezig het op te pakken.
Opvallende bij mij is, dat ik niet kan mediteren als ik onrustig of opgejaagd ben. Dan werkt het zeer averechts.
Eerst eens een beetje rustig worden en dan werkt het nog wel eens als een speer.
Koptelefoon op, juiste meditatie proberen te pakken en even tijd voor jezelf.

Benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door J-W »

Op de pilatesles doen ze na afloop vaak 5 minuten ontspannen stilzitten of liggen met zachte achtergrondmuziek om je hoofd leeg te maken. Ik moet dan constant moeite doen om wakker te blijven. Ik slaap denk ik te snel voor mediteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

HJW schreef: 09 jul 2020, 06:42 Mediteren er hier mensen wel eens ?

Zo ja, hoe vaak en hoe doe je dat ?
Ik ben weer bezig het op te pakken.
Opvallende bij mij is, dat ik niet kan mediteren als ik onrustig of opgejaagd ben. Dan werkt het zeer averechts.
Eerst eens een beetje rustig worden en dan werkt het nog wel eens als een speer.
Koptelefoon op, juiste meditatie proberen te pakken en even tijd voor jezelf.

Benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
Vroeger deed ik mediteren. Maar sinds ik het 'trucje' onder de knie heb niet meer.
Sowieso is een leeg hoofd aan te bevelen, anders kan er niet toegewerkt worden naar de leegte zelf.

En wat ik van anderen heb gezien is dat meditatie niet aan te bevelen is voor psychisch onevenwichtge mensen.
Het is mogelijk dat bij de verstilling van de geest oude trauma's herbeleeft worden.

M.i. heb je niks aan meditatie zonder de bijbehorende zelfkennis. Kan het zelfs tegen je gaan werken.
Gebruikersavatar
Bobo
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2020, 18:33
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Bobo »

Ik heb vroeger wel gemediteerd. Dat was erg nuttig. Zo werd ik mij een bron van rust en liefde in mezelf gewaar. Terwijl ik eigenlijk alleen maar een meditatiecursusgroepje ging ter ontspanning. Tegenwoordig mediteer ik niet meer, omdat ik me die bron nu bij alles wat ik doe of niet doe gewaar ben. Zelfs als ik boos ben, is het anker daar.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

HJW schreef: 09 jul 2020, 06:42 Mediteren er hier mensen wel eens ?

Zo ja, hoe vaak en hoe doe je dat ?
Ik ben weer bezig het op te pakken.
Opvallende bij mij is, dat ik niet kan mediteren als ik onrustig of opgejaagd ben. Dan werkt het zeer averechts.
Eerst eens een beetje rustig worden en dan werkt het nog wel eens als een speer.
Koptelefoon op, juiste meditatie proberen te pakken en even tijd voor jezelf.

Benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
Ik heb mindfulness gedaan.
Ook in retraite geweest in een klooster.
Kan het van harte aanbevelen.
Mediteren is niet voor iedereen geschikt, maar imo is de mindfulness methode de meest natuurlijke.

Ennehhhhhhh..dat opvallende als je je opgejaagd voelt..dat is geen kwestie van niet kunnen mediteren, maar van verlangen.. naar -niet opgejaagd voelen-.
Laat dat los. Ga je gewoon opgejaagd gevoeld zitten zijn, of ga wandelen.. en laat die onrust onrust zijn. Dat is het principe van mindful mediteren. Wandelen, afwassen, stofzuigen, eten..het maakt niet uit wat je doet.. het gaat om de aandacht voor dat moment in dat moment.
Mensen denken wel eens dat je geacht wordt om je maar meteen fysiek lotusgenknoopt mentaal in een soort leegte te bevinden, a la.. ik mediteer en daarom ben ik nu lekker rustig.. :lol: o.i.d. , dat is niet zo. Dat komt pas veeeeeeeeel en veeeeeeel later.
In den beginne.. is het juist één en al onrust. Hoe harder je probeert om die stilte te vinden, hoe harder het gaat schreeuwen in je hoofd. Niet doen dus... al dat geprobeer.

Daarom vind ik dit de meest natuurlijke methode. I.t.t. gebruik van hulpmiddelen.. zoals chanten,(Oooooooohm ) of een gong en dergelijke. Dat zijn eigenlijk foefjes om je concentratie te verleggen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Die lotushouding is voor mij juist de meest krampachtige houding die er is.
Mensen zien zo'n boeddhist in lotushouding en denken dan dat het zo 'hoort'.

Of sommige van die zogenaamde 'leraren' zeggen dat je niet met je armen over elkaar mag zitten.
(Stel je open! Nu! Onmiddelijk!)

Meditatie is juist het loskomen van iedere verkramping.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

Helaas leidde mijn meditatie tot uittredingen uit het lichaam. In het begin waren die geweldig. Maar de confrontie met emotionele velden geschapen door allerlei ellende in de wereld en ook een enkele keer aangevallen worden door astrale entiteiten, deden me besluiten te stoppen met uittreden en met meditatie.
Only dead fish go with the flow
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

HJW schreef: 09 jul 2020, 06:42 Mediteren er hier mensen wel eens ?

Zo ja, hoe vaak en hoe doe je dat ?
Ik ben weer bezig het op te pakken.
Opvallende bij mij is, dat ik niet kan mediteren als ik onrustig of opgejaagd ben. Dan werkt het zeer averechts.
Eerst eens een beetje rustig worden en dan werkt het nog wel eens als een speer.
Koptelefoon op, juiste meditatie proberen te pakken en even tijd voor jezelf.

Benieuwd naar jullie gedachten en ervaringen.
Ik heb het een paar jaar 2x elke dag gedaan, maar later is het versloft.
Wel ervaar ik in verschillende soorten omstandigheden, dat de geestelijke en lichamelijke harmonie in een bepaalde situatie vooral terug komt als ik iets gaan doen.
En dan bedoel ik het zuiver ervaren via zintuigen en bewustzijn daarvan, en ook de gedachten die niet alle kanten op vluchten naar verleden en toekomst en dus in herinneringen, fantasieën en illusie.
Gedachteloos bestaat niet, maar wel het "verstillen" van de geest.

De meeste technieken, waarbij het mediteren alleen steunt op gedachten sturing, werken niet echt efficiënt, als je gedachten steeds al alle kanten opvliegen of dwangmatig steeds om hetzelfde draaien.
Alleen als je nog steeds in de routine zit en via een stukje techniek het als vanzelfsprekend op kunt roepen, zoals al genoemd, kan het een groot hulpmiddel zijn.
Dan werkt het ook in diverse situaties, die zich voordoen en is de bepaalde techniek ook niet meer nodig.

Hetzelfde effect, maar zonder dat mediteren te noemen, bereikt je door gedachten op iets anders te richten.
Ieder kan dan voor zichzelf kiezen, wat hem het meeste boeit.
Muziek luisteren, lezen, creatief bezig zijn, naar een aquarium of fontein kijken.
Als het maar iets is wat afleidt van dwangmatige gedachten.

Alles wat je adrenaline behoefte, maar kan naturaliseren en harmoniseren en bij een teveel kan reduceren.
Adrenaline zorgt voor een verhoogde functionaliteit van ons lichaam.
Maar bij er te lang in blijven hangen zorgt het voor een "te hoog normaal" en roofbouw.
Een chronisch teveel ademen kan het gevolg zijn met een verstoring van de zuurgraad van het hele lichaam.
Het eerste wat dan schade ondervindt is het zenuwstelsel.
Zie ook hyperventilatie syndroom, met vaak irrationele gedachten en angsten, tot zelfs doodsangst tot gevolg.
Vandaar dat meditatietechnieken, die gericht zijn op de ademhaling zo goed kunnen functioneren.
Maar zeker ook alles kunnen versterken, als dit niet wordt onderkend.

Maar absolute topper bij dit laatste is het gebruik van je lichaam in actie.
Ben maar eens hoteldebotel van je eigen gedachten.
Vooral een fysieke actie, die de volle aandacht en energie vereist is het meest efficiënt.
Maakt niet uit wat
Ga eens een half uurtje wandelen en merk hoe anders je gedachten zijn daarna.

Over stresshormonen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

Zolderworm schreef: 11 jul 2020, 10:37 Helaas leidde mijn meditatie tot uittredingen uit het lichaam. In het begin waren die geweldig. Maar de confrontie met emotionele velden geschapen door allerlei ellende in de wereld en ook een enkele keer aangevallen worden door astrale entiteiten, deden me besluiten te stoppen met uittreden en met meditatie.
Deed je dat toen uit jezelf of onder begeleiding?
Wat het ook was, wat je ervoer, heel verstandig te stoppen met de techniek, die je op dat moment beoefende.

In de eerste weken van mijn meditatie training, 2x per dag een kwartier was bij mij het effect ook heel bijzonder voor mij.
Van een flegmatiek altijd verstandelijk persoontje veranderde ik in een hoopje vlooien.
Plotselinge emotionele uitvallen, die ik niet kende van mezelf.
Er is toen een planning gemaakt.
Een tijdje alleen 1x per dag 10 minuten en later weer opbouwend.
Dat ging prima.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Zolderworm schreef: 11 jul 2020, 10:37 Helaas leidde mijn meditatie tot uittredingen uit het lichaam. In het begin waren die geweldig. Maar de confrontie met emotionele velden geschapen door allerlei ellende in de wereld en ook een enkele keer aangevallen worden door astrale entiteiten, deden me besluiten te stoppen met uittreden en met meditatie.
Maar wat voor meditatie is dat dan? Bij mij is meditatie altijd naar binnen gericht geweest. Aandacht voor wat er zich binnen in mij afspeelt. Letterlijk waar nemen wat er gebeurd in mij zelf. Emotionele velden door ellende in de wereld bevinden zich buiten mij.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door peda »

Is meditatie niet mede het proberen te beschrijven wat je tijdens die "' reis "" ervaart. Kennelijk zijn die ervaringen voor de verschillende ervarenden inhoudelijk anders. Betekent dat nu dat de ene wel "' goed "' mediteert en de ander "' niet goed "' mediteert, of is het zo dat de ervaringen altijd persoonlijke ervaringen zijn en dus afhankelijk van de persoon gekleurd. Zelf mediteer ik nooit, ben dus geen ervaringsdeskundige en moet het dus hebben van de ervaringen van anderen.
Laatst gewijzigd door peda op 11 jul 2020, 12:51, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 11 jul 2020, 11:20
Gedachteloos bestaat niet, maar wel het "verstillen" van de geest.

I.m.o. is verstillen van de geest juist gedachteloosheid.

Of zoals Eckhart Tolle zegt: “Op het moment waarop je realiseert dat je niet met je hoofd erbij bent, ben je er weer met je hoofd bij.”

Het bewustzijn wat zichzelf waarneemt is gedachteloosheid. Als je het 'trucje' door hebt is het gratis relaxen in bus, trein, wachtkamer of waar dan ook als je even niks om handen hebt. Dat is de sunyata/leegte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunyata
Het verkrijgen van inzicht in leegte staat centraal in het Zen-boeddhisme:

"Leerling: mijn geest is onrustig, hoe breng ik hem tot rust? Meester: Breng mij je geest. Leerling: Ik kan hem niet vinden [geen essentie beetgrijpen]. Meester: Zie, ik heb je geest tot rust gebracht.

Leegte is de natuurlijke staat van de geest.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

peda schreef: 11 jul 2020, 12:48 Is meditatie niet het proberen te beschrijven wat je tijdens die "' reis "" ervaart. Kennelijk zijn die ervaringen voor de verschillende ervarenden inhoudelijk anders. Betekent dat nu dat de ene wel "' goed "' mediteert en de ander "' niet goed "' mediteert, of is het zo dat de ervaringen altijd persoonlijke ervaringen zijn en dus afhankelijk van de persoon gekleurd. Zelf mediteer ik nooit, ben dus geen ervaringsdeskundige en moet het dus hebben van de ervaringen van anderen.
Er zijn ook mensen die ergens 'op' mediteren. Maar dat beschouw ik meer als een zijtak. Een gelovige zou bij wijze van spreken kunnen mediteren op een quote uit de bijbel om zodoende tot contemplatie te komen. Of middels een geleide meditatie kan een 'leraar' je mee nemen op 'reis'.
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door peda »

Is er in meditatie land dan ook sprake van een liniaal in mediteren van '' oppervlakkige "' meditatie voor leken tot "' zeer diepe meditatie "" door goeroes ( grote meesters ). En waar plaats jij dan de religieuze mystieke meditatie ( Eckhard e.a. ). Of bereik je door mediteren nooit het "" Ultieme "".
Gebruikersavatar
Mcmadtasty
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jul 2020, 13:33
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Mcmadtasty »

wat Zolderworm beschrijft herken ik ook bij mezelf, ik noem het zelf trance-reizen, een benaming vanuit het Sjamanisme, die trance-reizen omschrijft als reizen naar andere dimensies. Een beschrijving die het meest overeenkomt met mijn ervaring
De meditatie leidt tot een andere manier van zijn, wat je meeneemt op een reis, vergelijkbaar met een droom, dat geen droom is.
In een doolhof van oneindig veel vragen zijn antwoorden slechts het resultaat van een bewandelde weg
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Mart »

Krishnamurti definieert het als volgt: meditatie is bewustzijn van elke gedachte en elk gevoel, zonder te zeggen dat het goed of fout is, maar gewoon gewaarworden en meebewegen. In deze gewaarwording ligt de hele beweging van denken en voelen en uit dit bewustzijn komt stilte: stilte samengesteld door denken is stagnatie, is dood, maar de stilte die komt wanneer het denken zijn eigen begin observeert, de aard van zichzelf ziet, ziet hoe gedachten zelf nooit vrij zijn en altijd oud. Deze stilte is meditatie waarin de mediterende volledig afwezig is, want de geest heeft zichzelf uit het verleden geleegd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door peda »

Voor mij als niet ervaringsdeskundige kan ik met de verschillende beschrijvingen ten diepste niets. ik kan er geen grootste gemene deler uithalen. Kr. heb ik nog steeds verkeerd op het netvlies. Steeds als ik denk het te snappen, komt er iemand mededelen dat Kr. niet te snappen is; dus dat schiet ook niet op. Zolderworm begrijp ik nog het beste, hij kan in beelden beschrijven wat hij ervaren heeft. Beelden snap ik. Godsbeelden snap ik ook, wetende dat een beeld Niet God is, maar een beeld levert wel een indruk waar je het over hebt. Als ik niet meer mag denken, geen gevoelens mag beleven, ben ik 100 % dood in bewustzijn.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Mart »

peda schreef: 11 jul 2020, 13:53 Voor mij als niet ervaringsdeskundige kan ik met de verschillende beschrijvingen ten diepste niets. ik kan er geen grootste gemene deler uithalen. Kr. heb ik nog steeds verkeerd op het netvlies. Steeds als ik denk het te snappen, komt er iemand mededelen dat Kr. niet te snappen is; dus dat schiet ook niet op. Zolderworm begrijp ik nog het beste, hij kan in beelden beschrijven wat hij ervaren heeft. Beelden snap ik. Godsbeelden snap ik ook, wetende dat een beeld Niet God is, maar een beeld levert wel een indruk waar je het over hebt. Als ik niet meer mag denken, geen gevoelens mag beleven, ben ik 100 % dood in bewustzijn.
Beelden zijn uiteraard eenvoudig, maar zijn per definitie niet meer dan beelden. Gedachten en emoties gaan aan je voorbij: ervaringen, kennis - het zijn tijdelijke gasten. In een herberg komt een gast, hij gebruikt er de maaltijd, brengt er de nacht door. Na een tijdje vertrekt hij en maakt plaats voor nieuwe gasten. Maar wat de eigenaar betreft, die gaat nergens heen - die blijft. Degene die vertrekt is de gast; degene die blijft is de eigenaar. Wel, wie ben jij - de gast of de eigenaar?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20456
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door peda »

Mart schreef: 11 jul 2020, 14:04
peda schreef: 11 jul 2020, 13:53 Voor mij als niet ervaringsdeskundige kan ik met de verschillende beschrijvingen ten diepste niets. ik kan er geen grootste gemene deler uithalen. Kr. heb ik nog steeds verkeerd op het netvlies. Steeds als ik denk het te snappen, komt er iemand mededelen dat Kr. niet te snappen is; dus dat schiet ook niet op. Zolderworm begrijp ik nog het beste, hij kan in beelden beschrijven wat hij ervaren heeft. Beelden snap ik. Godsbeelden snap ik ook, wetende dat een beeld Niet God is, maar een beeld levert wel een indruk waar je het over hebt. Als ik niet meer mag denken, geen gevoelens mag beleven, ben ik 100 % dood in bewustzijn.
Beelden zijn uiteraard eenvoudig, maar zijn per definitie niet meer op dan beelden. Gedachten en emoties gaan aan je voorbij en zelfs het lichaam is tijdelijk: ervaringen, kennis - het zijn tijdelijke gasten. In een herberg komt een gast, hij gebruikt er de maaltijd, brengt er de nacht door. Na een tijdje vertrekt hij en maakt plaats voor nieuwe gasten. Maar wat de eigenaar betreft, die gaat nergens heen - die blijft. Degene die vertrekt is de gast; degene die blijft is de eigenaar. Wel, wie ben jij - de gast of de eigenaar?
Maar zowel de gast als de eigenaar praten met elkaar, lachen met elkaar. Maar bij Kr. ben ik dat helemaal kwijt. Ik begrijp hem gewoon niet. Een "' zombie "' kan ik nog begrijpen maar Kr niet. Ik heb het dan ook opgegeven. Zolder begrijp ik ook beter als Hopper. Het zal wel aan mij liggen, hoewel ik heel goed in abstracties kan denken en ook abstracties kan omzetten in begrijpelijke beeldvormen. Wel vreemd eigenlijk.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

peda schreef: 11 jul 2020, 13:09 Is er in meditatie land dan ook sprake van een liniaal in mediteren van '' oppervlakkige "' meditatie voor leken tot "' zeer diepe meditatie "" door goeroes ( grote meesters ). En waar plaats jij dan de religieuze mystieke meditatie ( Eckhard e.a. ). Of bereik je door mediteren nooit het "" Ultieme "".
Ik denk dat dat 'zeer diepe meditatie' wel mee valt. Leger dan leeg kun je niet zijn. Met mystiek heeft meditatie niet zo veel van doen.
Meditatie kan wel een opmaat zijn naar mystiek. De geest kan afkicken van het reflecteren middels meditatie.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Mart »

peda schreef: 11 jul 2020, 14:17
Mart schreef: 11 jul 2020, 14:04
peda schreef: 11 jul 2020, 13:53 Voor mij als niet ervaringsdeskundige kan ik met de verschillende beschrijvingen ten diepste niets. ik kan er geen grootste gemene deler uithalen. Kr. heb ik nog steeds verkeerd op het netvlies. Steeds als ik denk het te snappen, komt er iemand mededelen dat Kr. niet te snappen is; dus dat schiet ook niet op. Zolderworm begrijp ik nog het beste, hij kan in beelden beschrijven wat hij ervaren heeft. Beelden snap ik. Godsbeelden snap ik ook, wetende dat een beeld Niet God is, maar een beeld levert wel een indruk waar je het over hebt. Als ik niet meer mag denken, geen gevoelens mag beleven, ben ik 100 % dood in bewustzijn.
Beelden zijn uiteraard eenvoudig, maar zijn per definitie niet meer op dan beelden. Gedachten en emoties gaan aan je voorbij en zelfs het lichaam is tijdelijk: ervaringen, kennis - het zijn tijdelijke gasten. In een herberg komt een gast, hij gebruikt er de maaltijd, brengt er de nacht door. Na een tijdje vertrekt hij en maakt plaats voor nieuwe gasten. Maar wat de eigenaar betreft, die gaat nergens heen - die blijft. Degene die vertrekt is de gast; degene die blijft is de eigenaar. Wel, wie ben jij - de gast of de eigenaar?
Maar zowel de gast als de eigenaar praten met elkaar, lachen met elkaar. Maar bij Kr. ben ik dat helemaal kwijt. Ik begrijp hem gewoon niet. Een "' zombie "' kan ik nog begrijpen maar Kr niet. Ik heb het dan ook opgegeven. Zolder begrijp ik ook beter als Hopper. Het zal wel aan mij liggen, hoewel ik heel goed in abstracties kan denken en ook abstracties kan omzetten in begrijpelijke beeldvormen. Wel vreemd eigenlijk.
Nee, de gast en de eigenaar praten met elkaar, lachen met elkaar. Een gedachte hier, een gevoel daar, een boom dichtbij en een wolk ginds. Wie ben jij die al deze gasten aan je voorbij ziet gaan? Het antwoord ligt besloten in meditatie en niet in de kennis erover.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Mart schreef: 11 jul 2020, 13:34 Krishnamurti definieert het als volgt: meditatie is bewustzijn van elke gedachte en elk gevoel, zonder te zeggen dat het goed of fout is, maar gewoon gewaarworden en meebewegen. In deze gewaarwording ligt de hele beweging van denken en voelen en uit dit bewustzijn komt stilte: stilte samengesteld door denken is stagnatie, is dood, maar de stilte die komt wanneer het denken zijn eigen begin observeert, de aard van zichzelf ziet, ziet hoe gedachten zelf nooit vrij zijn en altijd oud. Deze stilte is meditatie waarin de mediterende volledig afwezig is, want de geest heeft zichzelf uit het verleden geleegd.
Krishnamurti had er wel kijk op. Keuzeloos gewaarzijn noemde hij dat. Niet-oordelend gadeslaan. Wat resulteert in een voortdurend gadeslaan van de veranderingen in lichaam en geest. Men kan d.m.v. zijn meditatie bewust worden dat bepaalde lichamelijke klachten voortkomen vanuit verkramping van de geest. Meditatie heeft voor mij pijn opgelost.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Mediteren

Bericht door Trajecto »

hopper schreef: 11 jul 2020, 14:59 Ik denk dat dat 'zeer diepe meditatie' wel mee valt. Leger dan leeg kun je niet zijn. Met mystiek heeft meditatie niet zo veel van doen.
Meditatie kan wel een opmaat zijn naar mystiek. De geest kan afkicken van het reflecteren middels meditatie.
Pas liever op voor leeg.
In de Bijbel is hierover ook een waarschuwing te vinden; zie Mat. 12:43-45
Het creëren van een leeg huis -- een huis dat "leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht", zou weleens een aantrekkelijke plek voor wat de Bijbel een "onreine geest" noemt kunnen wezen.
NBV Mat 12:
43 Wanneer een ​onreine geest​ iemand verlaat, trekt hij door dorre oorden op zoek naar een rustplaats. Maar als hij die niet vindt,
44 zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis, dat ik verlaten heb.” En wanneer hij terugkeert, merkt hij dat het leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht.
45 Dan gaat hij weg en haalt er zeven andere demonen bij, die slechter zijn dan hijzelf, en zij allen nemen daar blijvend hun intrek. En zo is de mens bij wie de ​demon​ intrekt er ten slotte veel slechter aan toe dan voorheen. Zo zal het ook gaan met deze verdorven generatie.’
Nulla aetas ad discendum sera
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 11 jul 2020, 12:50
Maria K schreef: 11 jul 2020, 11:20
Gedachteloos bestaat niet, maar wel het "verstillen" van de geest.

I.m.o. is verstillen van de geest juist gedachteloosheid.

Of zoals Eckhart Tolle zegt: “Op het moment waarop je realiseert dat je niet met je hoofd erbij bent, ben je er weer met je hoofd bij.”

Het bewustzijn wat zichzelf waarneemt is gedachteloosheid. Als je het 'trucje' door hebt is het gratis relaxen in bus, trein, wachtkamer of waar dan ook als je even niks om handen hebt. Dat is de sunyata/leegte.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Sunyata
Het verkrijgen van inzicht in leegte staat centraal in het Zen-boeddhisme:

"Leerling: mijn geest is onrustig, hoe breng ik hem tot rust? Meester: Breng mij je geest. Leerling: Ik kan hem niet vinden [geen essentie beetgrijpen]. Meester: Zie, ik heb je geest tot rust gebracht.

Leegte is de natuurlijke staat van de geest.
Mensen verwoorden dingen zoals ze het het eerst geleerd hebben.
Heb je ervaringen en er nooit eerder van gehoord, dan zijn de bewoordingen het meest puur.

Van alles wat je eerst hebt gehoord, geleerd en daarna pas ben gaan toepassen, ervaren en het dan gaat verwoorden, zijn de woorden altijd tweedehands en had het al een eigen taal.
Probeer datgene te ontwarren, wat er het eerste was.
Dan vind je begrip voor elkaars pure belevenissen en ervaringen.
Doe je dat niet, dan zal men elkaar niet begrijpen, als je het hebt over Bijbelse, taoïstische, zenn, Veda, indiaanse, gnostische, platonische of Wicca mystiek en ervaringen.

Verstillen is mi. slechts een gradatie aanduiding tussen een vol zijn van en een meer leegte in gedachten. Zo gebruik ik het ook.
Wat Eckhart Tolle zegt klopt wel.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Mart »

Trajecto schreef: 11 jul 2020, 15:37
hopper schreef: 11 jul 2020, 14:59 Ik denk dat dat 'zeer diepe meditatie' wel mee valt. Leger dan leeg kun je niet zijn. Met mystiek heeft meditatie niet zo veel van doen.
Meditatie kan wel een opmaat zijn naar mystiek. De geest kan afkicken van het reflecteren middels meditatie.
Pas liever op voor leeg.
In de Bijbel is hierover ook een waarschuwing te vinden; zie Mat. 12:43-45
Het creëren van een leeg huis -- een huis dat "leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht", zou weleens een aantrekkelijke plek voor wat de Bijbel een "onreine geest" noemt kunnen wezen.
NBV Mat 12:
43 Wanneer een ​onreine geest​ iemand verlaat, trekt hij door dorre oorden op zoek naar een rustplaats. Maar als hij die niet vindt,
44 zegt hij: “Ik zal terugkeren naar mijn huis, dat ik verlaten heb.” En wanneer hij terugkeert, merkt hij dat het leegstaat, schoongemaakt is en op orde gebracht.
45 Dan gaat hij weg en haalt er zeven andere demonen bij, die slechter zijn dan hijzelf, en zij allen nemen daar blijvend hun intrek. En zo is de mens bij wie de ​demon​ intrekt er ten slotte veel slechter aan toe dan voorheen. Zo zal het ook gaan met deze verdorven generatie.’
Allereerst ben ik blij je eindelijk deel te zien nemen aan de discussie :thumb1:. Op alle fora die ik heb bezocht, was je de enige moderator die zich volledig afzijdig hield. Iets dat me altijd verwonderde.

Ten tweede ziet het er heel erg naar uit dat Hopper niet spreekt over σχολάζω waarover Mathteüs 12:44 en Lukas 11:25 het hebben. Het woord dat in de christelijke Canon staat, verwijst bij mensen altijd naar vrij zijn van verplichte arbeid en de tijd voor iets anders hebben. Dat is dan ook zoals 1Corinthe 7:5 het woord toepast. Alleen indien het woord wordt toegepast op dingen of plaatsen (zoals οἶκος σχολαζων, ''een leeg huis''), kan het ''leeg'' betekenen, maar zelfs dán betreft ''leeg'' onbewoond en niet zoals Hopper het verwoordt, getuige eveneens het laatste woord uit Mattheüs 12:44 en Lukas 11:25: κοσμέω/κεκοσμημένον - geordend, versierd, gedekt (zoals een tafel).

En tenslotte, ben het qua praktijk eveneens eens met Hopper & Krishnamurti: keuzeloos gewaarzijn, niet-oordelend gadeslaan. Rumi beschreef het zo:

This being human is a guest house.
Every morning a new arrival.
A joy, a depression, a meanness,
some momentary awareness comes
as an unexpected visitor.
Welcome and entertain them all!
Even if they are a crowd of sorrows,
who violently sweep your house
empty of its furniture,
still, treat each guest honorably.
He may be clearing you out
for some new delight.
The dark thought, the shame, the malice.
Meet them at the door laughing and invite them in.
Be grateful for whatever comes.
because each has been sent
as a guide from beyond.


Dit mens zijn is een gasthuis.
Elke ochtend een nieuwe aankomst.
Een vreugde, een depressie, een gemeenheid,
een kortstondige gewaarwording komt
als een onverwachte bezoeker.
Verwelkom en vermaak ze allemaal!
Zelfs als ze een menigte verdriet,
die met geweld je huis veegt,
leeg van zijn meubilair,
toch, behandel elke gast eervol.
Misschien ruimt hij je op
voor nieuw geluk.
De duistere gedachte, de schaamte, de boosaardigheid.
Ontmoet ze lachend aan de deur en nodig ze uit.
Wees dankbaar voor al wat er komt.
Want ze zijn allemaal gezonden
als gidsen van daarginds.
Laatst gewijzigd door Mart op 11 jul 2020, 17:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)