Mediteren

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

Mcmadtasty schreef: 12 jul 2020, 14:15
Zolderworm schreef: 11 jul 2020, 23:02
Mcmadtasty schreef: 11 jul 2020, 13:28 wat Zolderworm beschrijft herken ik ook bij mezelf, ik noem het zelf trance-reizen, een benaming vanuit het Sjamanisme, die trance-reizen omschrijft als reizen naar andere dimensies. Een beschrijving die het meest overeenkomt met mijn ervaring
De meditatie leidt tot een andere manier van zijn, wat je meeneemt op een reis, vergelijkbaar met een droom, dat geen droom is.
Trancereizen volgens het shamanisme zijn iets anders dan uittredingen. Dat heb ik ook ooit gedaan. Bij een uittreding ga je uit je stoffelijk lichaam, dat je vanaf een afstandje kunt zien liggen, en zwerf je als een soort geest door je huis, waarbij je door deuren en muren heen kunt. Enzovoort enzovoort. Het is allemaal net zo echt als wanneer je wakker bent.
Is dat geen andere dimensie dan?
probeer eens door een muur te lopen terwijl je in je lichaam zit? Het is niet waar te nemen dat je ook maar door die muur heen kunt, behalve door hem af te breken. De fysieke wetten gelden niet meer. Het is dus niet deze dimensie.
Het uittreden is m.i. slechts het begin van die reis.

We leven in een tijd dat iedereen Sjamaan kan worden en waar trance-reizen datgene is waarin iedereen zich Sjamaan kan noemen na het volgen van een cursus sjamanisme.
Wat de meeste van deze mensen beschrijven van hun trance reis komt inderdaad niet overeen met wat jij beschrijft als uittreding. totdat je iemand tegenkomt die zichzelf sjamaan noemt, zichzelf van andere sjamanen onderscheidt waarbij je zoiets hebt van "oh, dus dat is Sjamanisme". En wanneer deze dan zijn trance-reis uitlegt en je ziet dat hij dezelfde reis heeft gemaakt, weet je wat met trancereis wordt bedoeld.
Met sjamanisme is het als op een zangschool waarvan je denkt dat iedereen goed kan zingen en talent heeft, totdat je in aanraking komt met talent.
Met het begrip trance-reizen is het net als met de bijbel. Het is in veelzijdigheid te begrijpen.
Nee, het spijt me, maar een uittreding is iets anders. De eerste keer ging ik door een deur. Ik wist dat ik er doorheen kon. Maar het was toch wat vreemd. Maar het ging.
Ik had wel eens dat ik door een muur heenging en dat de elektriciteisleidingen wat weerstand boden.
Bij sjamanistidche reizen kom je niet in eerste instantie gewoon in je eigen huis terecht, waarbij je onder meer je eigen lichaam vanaf een afstand ziet liggen. Of erboven zweeft en erop neerkijkt. Je ziet dan jezelf zoals een ander je ziet.
Only dead fish go with the flow
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

Voor wat betreft het uittreden en varianten daarop lees ik mee, maar haak ik af deel te nemen in dit onderwerp, zoals begonnen in de TO.
Of het zou moeten zijn dat ik nog een antwoord krijg op mijn vraag:
Maria K schreef: 11 jul 2020, 23:27
Zolderworm schreef: 11 jul 2020, 22:57 Ik ervoer niet tijdens de meditatie zelf dit soort dingen. Maar door de meditatie werd de verbinding tussen het stoffelijk en het astrale lichaam losser. De uittredingen kwamen meestal ' s morgens vroeg tussen slapen en waken in of 's avonds bij het in slaap vallen. Maar ik deed ook ontspanningsoefeningen en ademhalingsoefeningen. Dus dat kan er ook mee te maken hebben.
Wat was voor jou de motivatie of reden waarom je wilde gaan mediteren en hoe kwam je op de methode die je gebruikte?
Maw. Er is een voorgeschiedenis, die buiten de meditatie resultaten lag.
Laatst gewijzigd door Maria K op 12 jul 2020, 18:34, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 12 jul 2020, 18:28 Voor wat betreft het uittreden en varianten daarop lees ik mee, maar haak ik af deel te nemen in dit onderwerp, zoals begonnen in de TO.
Ik ook. Zaken waar ik geen ervaring mee heb kan ik ook niets over zeggen.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 12 jul 2020, 18:33
Maria K schreef: 12 jul 2020, 18:28 Voor wat betreft het uittreden en varianten daarop lees ik mee, maar haak ik af deel te nemen in dit onderwerp, zoals begonnen in de TO.
Ik ook. Zaken waar ik geen ervaring mee heb kan ik ook niets over zeggen.
Ik heb nog een edit toegevoegd.
Ik blijf wel nieuwsgierig, maar zie graag verbanden in wat er wordt verteld
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 12 jul 2020, 18:35

Ik heb nog een edit toegevoegd.
Ik blijf wel nieuwsgierig, maar zie graag verbanden in wat er wordt verteld
Ik ben nieuwsgierig zonder voorwaarden. Ik denk dat Zolderworm het 'uittreden' zo beleeft heeft als hij hier beschrijft.

Vanuit mijn eigen 'filosofie' weet ik dat iedere waarneming verschijnt in bewustzijn.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 12 jul 2020, 18:40 Ik denk dat Zolderworm het 'uittreden' zo beleeft heeft als hij hier beschrijft.

Vanuit mijn eigen 'filosofie' weet ik dat iedere waarneming verschijnt in bewustzijn.
Ik weet dat iedereen, die zulke ervaringen heeft, die ook als werkelijkheid ervaart en dat discussie daarover zinloos is.
Vergelijk het met een BDE ervaring.
Dat zijn ook "openbaringen" met grote gevolgen voor de betrokkene.
Net als discussie over een bepaald gevoel van iemand buiten alle discussie moet vallen.
Dat is er gewoon.
Of het zou moeten zijn, dat men aan zichzelf gaat twijfelen.
Als dat er niet is, wil ik dat niemand aanpraten,

Wat niet wegneemt, dat ik het fenomeen zoals het wordt beleefd, boeiend vind en er graag voor mezelf wel een oorzaak gevolg voor zou willen zien.
Maar daarvoor is het wel noodzakelijk, dat je de geschiedenis van het fenomeen bij een persoon kent.
En ook dan kan het vaag voor mij blijven en geen antwoord geven.
Komt dat niet tot uiting, dan laat ik het voor wat het is.
Een persoonlijke ervaring en overtuiging van de ander, die ik respecteer, maar persoonlijk verder niets mee kan.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

Maria K schreef: 12 jul 2020, 19:03
hopper schreef: 12 jul 2020, 18:40 Ik denk dat Zolderworm het 'uittreden' zo beleeft heeft als hij hier beschrijft.

Vanuit mijn eigen 'filosofie' weet ik dat iedere waarneming verschijnt in bewustzijn.
Ik weet dat iedereen, die zulke ervaringen heeft, die ook als werkelijkheid ervaart en dat discussie daarover zinloos is.
Vergelijk het met een BDE ervaring.
Dat zijn ook "openbaringen" met grote gevolgen voor de betrokkene.
Net als discussie over een bepaald gevoel van iemand buiten alle discussie moet vallen.
Dat is er gewoon.
Of het zou moeten zijn, dat men aan zichzelf gaat twijfelen.
Als dat er niet is, wil ik dat niemand aanpraten,

Wat niet wegneemt, dat ik het fenomeen zoals het wordt beleefd, boeiend vind en er graag voor mezelf wel een oorzaak gevolg voor zou willen zien.
Maar daarvoor is het wel noodzakelijk, dat je de geschiedenis van het fenomeen bij een persoon kent.
En ook dan kan het vaag voor mij blijven en geen antwoord geven.
Komt dat niet tot uiting, dan laat ik het voor wat het is.
Een persoonlijke ervaring en overtuiging van de ander, die ik respecteer, maar persoonlijk verder niets mee kan.
Het probllem met uittredingservaringen is dat het van dezelde orde is als de ervaring van iemand die in Zwitserland op vakantie is geweest. Het is even "echt". Het alsof je gewoon wakker bent en er met je volle verstand bij bent. Iemand die het niet ervaren heeft kan zich er geen voorstelling van maken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

Maria K schreef: 12 jul 2020, 19:03
hopper schreef: 12 jul 2020, 18:40 Ik denk dat Zolderworm het 'uittreden' zo beleeft heeft als hij hier beschrijft.

Vanuit mijn eigen 'filosofie' weet ik dat iedere waarneming verschijnt in bewustzijn.
Ik weet dat iedereen, die zulke ervaringen heeft, die ook als werkelijkheid ervaart en dat discussie daarover zinloos is.
Vergelijk het met een BDE ervaring.
Dat zijn ook "openbaringen" met grote gevolgen voor de betrokkene.
Net als discussie over een bepaald gevoel van iemand buiten alle discussie moet vallen.
Dat is er gewoon.
Of het zou moeten zijn, dat men aan zichzelf gaat twijfelen.
Als dat er niet is, wil ik dat niemand aanpraten,

Wat niet wegneemt, dat ik het fenomeen zoals het wordt beleefd, boeiend vind en er graag voor mezelf wel een oorzaak gevolg voor zou willen zien.
Maar daarvoor is het wel noodzakelijk, dat je de geschiedenis van het fenomeen bij een persoon kent.
En ook dan kan het vaag voor mij blijven en geen antwoord geven.
Komt dat niet tot uiting, dan laat ik het voor wat het is.
Een persoonlijke ervaring en overtuiging van de ander, die ik respecteer, maar persoonlijk verder niets mee kan.
Het probllem met uittredingservaringen is dat het van dezelde orde is als de ervaring van iemand die in Zwitserland op vakantie is geweest. Het is even "echt". Het alsof je gewoon wakker bent en er met je volle verstand bij bent. Iemand die het niet ervaren heeft kan zich er geen voorstelling van maken.
Only dead fish go with the flow
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door HJW »

Zolderworm schreef: 12 jul 2020, 12:04
Er zijn ook ademhalingsoefeningen, waarbij je energie door je stelsel stuurt. Die raad ik niemand aan.
Waarom raad je dat niemand aan ?
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Storm »

@Zolderworm,
Durfde je dit wel met gewoon boek kennis? Ik heb ooit wel yoga cursussen gedaan, ik voelde mij heel krampachtig, vooral als er gevraagd werd wat je voelde; daar wilde ik niet over praten.
Wanneer ik muziek op heb dan is dat soms wel een vorm van meditatie, zeker bij Taizé muziek waar veel herhalingen zijn. Alleen weg zweven op muziek zonder dat ik denk echt weg te zweven is voor mij wel een vorm van meditatie.
De ultieme ontspanning maar ook; inzichten. Bidden noem ik ook een vorm van mediteren.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

HJW schreef: 12 jul 2020, 07:36
Meditatie is voor mij ook een methode om open te staan voor het meerdere dat er volgens mij is. Meer inzichten, noem het transformatie. Alhoewel ik mij meer thuisvoel bij de het concept van herinneren.
Transformatie suggereert dat je iets moet worden, herinneren suggereert dat je het altijd al was.
Dat je daar minder leuke kanten tegenkomt, dat merk ik wel.
Ik vraag me af of je het hebt over herinneren of meer over verinnerlijken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door peda »

In het gnostische domein kom je wel de idee tegen dat het Hogere in de mens de Godsvonk is. De Godsvonk komt uit de Goddelijke Wereld en zit tijdens het verblijf in de lagere, boosaardige materie-wereld quasi in de stof ( materie ) gevangen waardoor de herinnering aan zijn Goddelijke Status geheel of gedeeltelijk verloren is gegaan. Het gaat er dan om dat de Godsvonk de herinnering terugkrijgt om de weg terug naar de Goddelijke Wereld te realiseren. De "' gevangenschap "' in de stof/ materie is dan ten einde. Wat er gedaan moet worden om de herinnering volledig te herkrijgen en de reis terug aan te treden, wordt in gnostische hoofdstukken geleerd.
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door HJW »

Petra schreef: 15 jul 2020, 02:39

Ik vraag me af of je het hebt over herinneren of meer over verinnerlijken.
Verinnerlijken klinkt mij als iets wat van "extern" komt wat je dan intern gaat maken.
Dan ga je al uit van afgescheidenheid.
Herinneren impliceert dat je het altijd al geweest bent.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door hopper »

Verinnerlijken vind ik een mooie en juiste term. Bij meditatie gaat de blik naar het innerlijke.

Maar er zijn ook mensen die ergens óp mediteren. Die halen iets van buiten er bij.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

HJW schreef: 15 jul 2020, 10:02
Petra schreef: 15 jul 2020, 02:39

Ik vraag me af of je het hebt over herinneren of meer over verinnerlijken.
Verinnerlijken klinkt mij als iets wat van "extern" komt wat je dan intern gaat maken.
Dan ga je al uit van afgescheidenheid.
Herinneren impliceert dat je het altijd al geweest bent.
Zeg je herinnert je wat je altijd al geweest bent. Wat dan?
Dat je je iets herinnert wil niet zeggen dat je ook iets met die herinnering doet, is mijn gedachte.
Je herinnert je zoveel wat zich ergens in de krochten van je geest bevindt.
De volgende stap zou dan zijn dat er iets gebeurt met die herinneringen. Een actieve handeling waarbij je je gedachten omzet in daden.
Of denk jij dat het al klaar is... zodra de herinnering er is... zit je in het paradijs op aarde (of iets die geest).
Laatst gewijzigd door Petra op 16 jul 2020, 00:46, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

hopper schreef: 15 jul 2020, 10:05 Verinnerlijken vind ik een mooie en juiste term. Bij meditatie gaat de blik naar het innerlijke.

Maar er zijn ook mensen die ergens óp mediteren. Die halen iets van buiten er bij.
Ja, zo dacht ik ook.
Zo zie je maar hoe onze interpretaties van woorden meespelen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door HJW »

Petra schreef: 16 jul 2020, 00:44 Zeg je herinnert je wat je altijd al geweest bent. Wat dan?
Dat je je iets herinnert wil niet zeggen dat je ook iets met die herinnering doet, is mijn gedachte.
Je herinnert je zoveel wat zich ergens in de krochten van je geest bevindt.
De volgende stap zou dan zijn dat er iets gebeurt met die herinneringen. Een actieve handeling waarbij je je gedachten omzet in daden.
Of denk jij dat het al klaar is... zodra de herinnering er is... zit je in het paradijs op aarde (of iets die geest).
Geen idee.
Ik zie hier toch iets in een bijbeltekst:
zoek eerst het koninkrijk Gods en de rest zal u gegeven worden.
Ik zie wel wat het is als het lukt.
Ik denk niet dat het klaar is als de herinnering er is.'

Net zoals mijn vakantie er niet op zit als ik op de plaats van bestemming ben aangekomen. Dan begint het pas.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

HJW schreef: 16 jul 2020, 07:16
Ik denk niet dat het klaar is als de herinnering er is.'

Net zoals mijn vakantie er niet op zit als ik op de plaats van bestemming ben aangekomen. Dan begint het pas.
Jaaaaa, we zijn op vakantie! :mrgreen:
De gedachte was er al, de voorpret ook, dan komt de ervaring en het verinnerlijken van die ervaring.

Maar hmmmmm.... het herinneren komt daarna pas, anders zou het een herinnering -aan iets wat nog moet gebeuren- zijn.
Dat kan dan niet.
Of nou jaa... wie weet wel. Wat is tijd?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5807
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door HJW »

Petra schreef: 17 jul 2020, 03:21
Jaaaaa, we zijn op vakantie! :mrgreen:
De gedachte was er al, de voorpret ook, dan komt de ervaring en het verinnerlijken van die ervaring.
Gedwongen prostitutie levert voorpret op ?
Ik kan me bij de theorie wel iets voorstellen, maar de uitvoering is wel erg beroerd.

Of nou jaa... wie weet wel. Wat is tijd?
Tijd en ruimte zijn geen omstandigheden waarin wij leven, het zijn systemen waarin wij denken.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

Storm schreef: 12 jul 2020, 23:31 @Zolderworm,
Durfde je dit wel met gewoon boek kennis? Ik heb ooit wel yoga cursussen gedaan, ik voelde mij heel krampachtig, vooral als er gevraagd werd wat je voelde; daar wilde ik niet over praten.
Wanneer ik muziek op heb dan is dat soms wel een vorm van meditatie, zeker bij Taizé muziek waar veel herhalingen zijn. Alleen weg zweven op muziek zonder dat ik denk echt weg te zweven is voor mij wel een vorm van meditatie.
De ultieme ontspanning maar ook; inzichten. Bidden noem ik ook een vorm van mediteren.
Ik durfde het wel, maar het bleek niet zo'n goed idee. Maar ik zou ook niet in een groep willen zitten waarin men vraagt wat ik voel. Ik denk dat ontspannen met mooie muziek niet echt meditatie is. Maar het is wel heel fijn. Het geeft in ieder geval ontspanning.
Only dead fish go with the flow
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Mediteren

Bericht door Maria K »

Zolderworm schreef: 17 jul 2020, 08:55
Storm schreef: 12 jul 2020, 23:31 Wanneer ik muziek op heb dan is dat soms wel een vorm van meditatie, zeker bij Taizé muziek waar veel herhalingen zijn. Alleen weg zweven op muziek zonder dat ik denk echt weg te zweven is voor mij wel een vorm van meditatie.
Ik durfde het wel, maar het bleek niet zo'n goed idee. Maar ik zou ook niet in een groep willen zitten waarin men vraagt wat ik voel. Ik denk dat ontspannen met mooie muziek niet echt meditatie is. Maar het is wel heel fijn. Het geeft in ieder geval ontspanning.
Er is bepaalde muziek die sterk meditatief van karakter is.
Voor mij nooit met woorden, die ik kan verstaan.
Alleen als klank tot uiting komend. Dus de stem als muziekinstrument.
Zoals het gregoriaans, vooral die met de herhalingen.
https://www.youtube.com/watch?v=P59u9KhdNy4

Spirituele muziek zal ieder zelf moeten kiezen.
Dit soort vind ik ook heel mooi en goed werken.
https://www.youtube.com/watch?v=ED4AYD2gZ7k

Maar voor mij is boventoonzingen een periode heel werkzaam geweest.
Misschien omdat ik het ook een tijdje gepraktiseerd heb, wat voor mezelf ook een sterk meditatief instrument bleek.
Maar dan de modernere westerse vorm ervan.
https://youtu.be/_P3i9HOJ7Hg
Pas vrij recent, in de tweede helft van de twintigste eeuw, begonnen zangers en componisten in Europa en de Verenigde Staten te experimenteren met deze techniek, soms onafhankelijk van de traditionele vormen. Dit leidde tot een moderne vorm van boventoonzingen die ver af staat van de traditionele vormen.
Door heel bewust gebruik te maken van formanten is het mogelijk om naast de door de stembanden veroorzaakte grondtoon, de boventonen daarvan zo te versterken dat er als het ware een extra stem ervaren wordt.
Dit laatste werkte bij mij heel sterk en kon ik niet altijd lang naar luisteren.
Ik moest dat ook van te voren goed bedenken het te doseren.
Soms werkte het heel bijzonder na een halve cd afgeluisterd te hebben, maar soms was 10 minuten goed, maar moest ik daarna stoppen.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

HJW schreef: 12 jul 2020, 21:59
Zolderworm schreef: 12 jul 2020, 12:04
Er zijn ook ademhalingsoefeningen, waarbij je energie door je stelsel stuurt. Die raad ik niemand aan.
Waarom raad je dat niemand aan ?
Omdat je daarmee energieën door je lichaam stuurt. Bij mij leidde het tot het ontwaken van kundalini, de kracht in het stuitchakra en vervolgens dus uittredingen, een branderig gevoel in andere chakra, het gekriebel van energiestromen door m'n lichaam, noem maar op. Het was gewoon te vroeg voor mij. Ik was er nog niet rijp voor.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 17 jul 2020, 13:59
HJW schreef: 12 jul 2020, 21:59
Zolderworm schreef: 12 jul 2020, 12:04
Er zijn ook ademhalingsoefeningen, waarbij je energie door je stelsel stuurt. Die raad ik niemand aan.
Waarom raad je dat niemand aan ?
Omdat je daarmee energieën door je lichaam stuurt. Bij mij leidde het tot het ontwaken van kundalini, de kracht in het stuitchakra en vervolgens dus uittredingen, een branderig gevoel in andere chakra, het gekriebel van energiestromen door m'n lichaam, noem maar op. Het was gewoon te vroeg voor mij. Ik was er nog niet rijp voor.
Misschien ging je gewoon te snel?
Misschien was het net zoiets als leren autorijden, en dan meteen 130 op de snelweg na je eerste rijles.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Mediteren

Bericht door Petra »

HJW schreef: 17 jul 2020, 07:45
Tijd en ruimte zijn geen omstandigheden waarin wij leven, het zijn systemen waarin wij denken.
Yep. Dat kan. En nu?

Waar jij het over hebt is wat ik -buiten jezelf omdenken- noem.
Maar volgens jou is het wel in je. We weten het alleen niet te vinden.
Die verloren zoon die had het gevonden.. maar hoe en wat en waar dan precies?
Zou ie gemediteerd hebben?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Mediteren

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 18 jul 2020, 02:44
Zolderworm schreef: 17 jul 2020, 13:59
HJW schreef: 12 jul 2020, 21:59
Zolderworm schreef: 12 jul 2020, 12:04
Er zijn ook ademhalingsoefeningen, waarbij je energie door je stelsel stuurt. Die raad ik niemand aan.
Waarom raad je dat niemand aan ?
Omdat je daarmee energieën door je lichaam stuurt. Bij mij leidde het tot het ontwaken van kundalini, de kracht in het stuitchakra en vervolgens dus uittredingen, een branderig gevoel in andere chakra, het gekriebel van energiestromen door m'n lichaam, noem maar op. Het was gewoon te vroeg voor mij. Ik was er nog niet rijp voor.
Misschien ging je gewoon te snel?
Misschien was het net zoiets als leren autorijden, en dan meteen 130 op de snelweg na je eerste rijles.
Nee, ik denk dat kundalini-yoga niet de goede weg is. De transformerende kracht moet in het kruincentrum afdalen en niet vanuit het stuitcentrum opstijgen.
Only dead fish go with the flow