Waarom ben jij op de wereld?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Bobo
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2020, 18:33
Man/Vrouw: V

Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Bobo »

Ik zou de vraag willen stellen: waarom ben jij op de wereld? Ik heb er met opzet niet “zijn wij” van gemaakt, omdat ik dogma’s en collectieve antwoorden wil voorkomen, want dan krijg je weer van die welles nietes antwoorden, christelijke preken enzovoort. En daar heb ik geen zin in en vind ik onzinnig.

Dus svp gewoon, als je wilt en leuk vindt, waarom ben jij op de wereld? Wat zijn je gedachten daarover?
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door callista »

Mijn zijn op de wereld dient geen enkel doel of zo.
Ik ben het product van een liefdesrelatie...ben geboren en ga ook weer dood.
In die tussentijd probeer ik er het beste van te maken en ook mijn eventuele talenten te benutten en niet te begraven.
Hoop ik liefde te zijn en ook te ontvangen en veel te leren door veel fouten te maken...

Sommige voornemens zijn gelukt en andere helaas niet.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Maria K »

Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15 Dus svp gewoon, als je wilt en leuk vindt, waarom ben jij op de wereld? Wat zijn je gedachten daarover?
Geen idee.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Petra »

Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15 Ik zou de vraag willen stellen: waarom ben jij op de wereld? Ik heb er met opzet niet “zijn wij” van gemaakt, omdat ik dogma’s en collectieve antwoorden wil voorkomen, want dan krijg je weer van die welles nietes antwoorden, christelijke preken enzovoort. En daar heb ik geen zin in en vind ik onzinnig.

Dus svp gewoon, als je wilt en leuk vindt, waarom ben jij op de wereld? Wat zijn je gedachten daarover?
Omdat het maar één van de vele vele mogelijkheden is om een ritje in de achtbaan te maken.. ten bate van de afdeling -weer een ervaring rijker-.
Mijn echtgenoot wilde graag deze wereld. Ik vond het mega beperkt, maar ach... 't is maar tijdelijk en intrigerend is 't wel.

En jij, waarom doe jij een rondje aarde?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mart »

Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15Waarom ben jij op de wereld?
Waarom zou je uitgaan van een reden?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46
Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15Waarom ben jij op de wereld?
Waarom zou je uitgaan van een reden?
Omdat we mensen zijn.
En omdat veel mensen het leuk vinden om over dat soort vragen te filosoferen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 10 jul 2020, 03:21
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46
Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15Waarom ben jij op de wereld?
Waarom zou je uitgaan van een reden?
Omdat we mensen zijn.
En omdat veel mensen het leuk vinden om over dat soort vragen te filosoferen.
Dat ik op de wereld ben, heeft een oorzaak. Veronderstellen dat er eveneens een reden zou zijn, is voorbarig.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 10 jul 2020, 03:59
Petra schreef: 10 jul 2020, 03:21
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46
Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15Waarom ben jij op de wereld?
Waarom zou je uitgaan van een reden?
Omdat we mensen zijn.
En omdat veel mensen het leuk vinden om over dat soort vragen te filosoferen.
Dat ik op de wereld ben, heeft een oorzaak. Veronderstellen dat er eveneens een reden zou zijn, is voorbarig.
Uiteraard. Maar voorbarig wil niet zeggen dat het al per definitie niet zo is.

En daar denken we allemaal verschillend over.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 10 jul 2020, 04:39
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46 Dat ik op de wereld ben, heeft een oorzaak. Veronderstellen dat er eveneens een reden zou zijn, is voorbarig.
Uiteraard. Maar voorbarig wil niet zeggen dat het al per definitie niet zo is. En daar denken we allemaal verschillend over.
Dat geldt eveneens voor de aanname van het bestaan van de god Poseidon. De vraag waarom Zeus jou heeft geschapen zou niet vooraf moeten gaan aan de vraag of Zeus jou überhaupt heeft geschapen. De vraag naar de reden van mijn bestaan op de wereld zou evenmin vooraf moeten gaan aan de vraag of er überhaupt een reden is voor mijn bestaan op de wereld.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 10 jul 2020, 04:53
Petra schreef: 10 jul 2020, 04:39
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46 Dat ik op de wereld ben, heeft een oorzaak. Veronderstellen dat er eveneens een reden zou zijn, is voorbarig.
Uiteraard. Maar voorbarig wil niet zeggen dat het al per definitie niet zo is. En daar denken we allemaal verschillend over.
Dat geldt eveneens voor de aanname van het bestaan van de god Poseidon. De vraag waarom Zeus jou heeft geschapen zou niet vooraf moeten gaan aan de vraag of Zeus jou überhaupt heeft geschapen. De vraag naar de reden van mijn bestaan op de wereld zou evenmin vooraf moeten gaan aan de vraag of er überhaupt een reden is voor mijn bestaan op de wereld.
De vraag is waarom je zelf denkt dat je bestaat.
Niet wat het stellen van de juist vraag is of zou moeten zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mart »

Petra schreef: 10 jul 2020, 04:58
Mart schreef: 10 jul 2020, 04:53
Petra schreef: 10 jul 2020, 04:39
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46 Dat ik op de wereld ben, heeft een oorzaak. Veronderstellen dat er eveneens een reden zou zijn, is voorbarig.
Uiteraard. Maar voorbarig wil niet zeggen dat het al per definitie niet zo is. En daar denken we allemaal verschillend over.
Dat geldt eveneens voor de aanname van het bestaan van de god Poseidon. De vraag waarom Zeus jou heeft geschapen zou niet vooraf moeten gaan aan de vraag of Zeus jou überhaupt heeft geschapen. De vraag naar de reden van mijn bestaan op de wereld zou evenmin vooraf moeten gaan aan de vraag of er überhaupt een reden is voor mijn bestaan op de wereld.
De vraag is waarom je zelf denkt dat je bestaat.
Niet wat het stellen van de juist vraag is of zou moeten zijn.
De vraag waardoor ik besta kan beantwoord worden. De vraag waarom ik besta niet, want een reden is allereerst nergens aantoonbaar. Verzet me tegen ongerechtigheid en kom op voor liefde en medemenselijkheid, maar dat is slechts een gevólg van m'n bestaan. Heb geen reden uit te gaan van een reden.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Bobo
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2020, 18:33
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Bobo »

Petra schreef: 10 jul 2020, 01:06 En jij, waarom doe jij een rondje aarde?
Ik zoek een Heilige Graal.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door callista »

Is dat familie van de Heilige Geest?
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door J-W »

Ik ben hier doordat mijn ouders niet aan anticonceptie deden, ik was de 5de en na mij kwamen er nog twee. Zij geloofden dat wij allen al voor onze geboorte bij God bekend waren en dat Hij al wist wie er in de hemel en wie er in de hel zouden komen, de bekende leer van de uitverkiezing. Daar moest je echter niet bij stilstaan, het aanbod van genade was er voor iedereen. Zij zagen het leven als een doorreis naar de eeuwigheid en omdat niemand weet wanneer hij komt te sterven was het zaak je tijd goed te gebruiken. Wellicht dachten zij dat ze geboren waren om na hun dood de God uit de bijbel tot in alle eeuwigheid te verheerlijken, daar zou het echte leven pas echt beginnen. Ik denk daar anders over. Alles wat op aarde leeft is er op ingesteld om het soort/ras in stand te houden. Bomen, planten, dieren en mensen. En waarom? Geen idee, dat is nu eenmaal de natuur vanaf het begin van de evolutie. Ik ben dus ook slechts hier als klein onderdeeltje om de mensheid niet te laten uitsterven. Als persoon ben ik verder volkomen onbelangrijk, niemand weet straks nog dat ik er ooit geweest ben. En dat is prima, daarom wil ik ook geen steen op mijn graf, ook geen gedoe met verbranding maar een mooi plekje onder een boom op een natuurbegraafplaats waar ik langzaam uit elkaar kan vallen en tot stof kan wederkeren alsof ik er nooit geweest ben. Dat ik van mijn leven wel wat moois wil maken, dat ik over alles wat ik doe een goed gevoel wil hebben, van kleine dingen kan genieten, dat is een andere zaak.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mart »

Bobo schreef: 10 jul 2020, 05:57Ik zoek een Heilige Graal.
Op zoek naar een magisch voorwerp of een reliek? Meen je dat serieus?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door hopper »

De reden dat ik op de wereld ben is omdat mijn ouders katholiek waren en een groot gezin toen zo hoorde.
Na mijn geboorte is de enige verdere reden van het 'waarom' dat ik bijdraag aan het 'verhaal'.
Dat 'verhaal' heeft positieve en negatieve kanten. (Het is ook maar net aan wie je het vraagt.)

Verder is het leven zinloos afgezien van de 'zin' die ik er zelf eventueel aan geef.
Hetgeen dan ook weer het 'zelf' in leven roept, dat is degene die ergens zin in ziet of heeft.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door hopper »

Petra schreef: 10 jul 2020, 03:21
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46
Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15Waarom ben jij op de wereld?
Waarom zou je uitgaan van een reden?
Omdat we mensen zijn.
En omdat veel mensen het leuk vinden om over dat soort vragen te filosoferen.
Je kunt natuurlijk ook een reden verzinnen. Die reden hoeft niet waar te zijn, maar dan heb je wel de illusie dat er een reden is.
Dat is de zegen van het niet-weten, dan is alles wat je verzint goed.

Of je schept een mooie lus-redenering. De reden van het bestaan van mijn opa's en oma's was om hun kinderen groot te brengen. De reden van het bestaan van mijn ouders was om mij (o.a.) groot te brengen. De reden van mijn bestaan is om mijn kinderen groot te brengen. De reden van het bestaan van mijn kinderen is om mijn kleinkinderen groot te brengen.


Enzovoorts. Dan hangt onze wereld van ingebeelde redenen aan elkaar vast.
peda
Berichten: 20460
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door peda »

Het antwoord kan ik niet geven, daarom ben ik agnost. Velen hebben er een eigen antwoord op dat bij hem/ haar prima past en daar laat ik het bij. Geen enkel antwoord kan door keiharde feiten gesteund, beargumenteerd worden, het is dus wandelen tussen sterk uiteenlopende hypothesen door.
Gebruikersavatar
Mcmadtasty
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jul 2020, 13:33
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mcmadtasty »

Ik ben op de wereld om te ontdekken.
In een doolhof van oneindig veel vragen zijn antwoorden slechts het resultaat van een bewandelde weg
Gebruikersavatar
Mcmadtasty
Berichten: 31
Lid geworden op: 01 jul 2020, 13:33
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mcmadtasty »

hopper schreef: 10 jul 2020, 10:19
Petra schreef: 10 jul 2020, 03:21
Mart schreef: 10 jul 2020, 01:46
Bobo schreef: 09 jul 2020, 23:15Waarom ben jij op de wereld?
Waarom zou je uitgaan van een reden?
Omdat we mensen zijn.
En omdat veel mensen het leuk vinden om over dat soort vragen te filosoferen.
Je kunt natuurlijk ook een reden verzinnen. Die reden hoeft niet waar te zijn, maar dan heb je wel de illusie dat er een reden is.
Dat is de zegen van het niet-weten, dan is alles wat je verzint goed.

Of je schept een mooie lus-redenering. De reden van het bestaan van mijn opa's en oma's was om hun kinderen groot te brengen. De reden van het bestaan van mijn ouders was om mij (o.a.) groot te brengen. De reden van mijn bestaan is om mijn kinderen groot te brengen. De reden van het bestaan van mijn kinderen is om mijn kleinkinderen groot te brengen.


Enzovoorts. Dan hangt onze wereld van ingebeelde redenen aan elkaar vast.
De vraag is m.i. niet van algemene aard of mensen een reden hebben om te bestaan.
Meer over wat je in het dagelijkse leven drijft.
Niet iedereen zoekt zijn antwoorden zoals jij dat bijvoorbeeld doet. Waarom doe je dat of wat probeer je te bereiken?
Is dat een opgelegde keuze of is dat iets wat ontstaat uit en wil naar weten?
Kun je bijvoorbeeld zeggen, ach laat maar het interesseert me niet meer hoe dat allemaal in elkaar steekt?

Het is m.i. ook geen vraag waarop een antwoord geldt vanaf (voor) je geboorte tot aan ( na ) de dood . Maar een vraag naar het moment nu, als wat doe je momenteel, welk doel streef je na. Het is een persoonlijke vraag die niet gaat over al dat wat buiten is, maar over dat wat in je leeft.
En dan kan het doel bijvoorbeeld heel goed zijn dat iemands reden in het doen en laten is om zijn of haar kinderen groot te brengen.
Op het moment dat het opgelegd wordt om kinderen groot te brengen, dan kan de reden waarom je het doet misschien zijn om niet geslagen te worden.
"Waarom ben jij op de wereld" is een vraag die kan leiden tot bevrijding van dogmatische denkbeelden door te zien dat er een wil is om te leven of niet en te gaan voor je passie en dat wat jouw leven kleur geeft.
In een doolhof van oneindig veel vragen zijn antwoorden slechts het resultaat van een bewandelde weg
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door hopper »

Mcmadtasty schreef: 10 jul 2020, 14:18

De vraag is m.i. niet van algemene aard of mensen een reden hebben om te bestaan.
Meer over wat je in het dagelijkse leven drijft.
Niet iedereen zoekt zijn antwoorden zoals jij dat bijvoorbeeld doet. Waarom doe je dat of wat probeer je te bereiken?
Is dat een opgelegde keuze of is dat iets wat ontstaat uit en wil naar weten?
Kun je bijvoorbeeld zeggen, ach laat maar het interesseert me niet meer hoe dat allemaal in elkaar steekt?

Het is m.i. ook geen vraag waarop een antwoord geldt vanaf (voor) je geboorte tot aan ( na ) de dood . Maar een vraag naar het moment nu, als wat doe je momenteel, welk doel streef je na. Het is een persoonlijke vraag die niet gaat over al dat wat buiten is, maar over dat wat in je leeft.
En dan kan het doel bijvoorbeeld heel goed zijn dat iemands reden in het doen en laten is om zijn of haar kinderen groot te brengen.
Op het moment dat het opgelegd wordt om kinderen groot te brengen, dan kan de reden waarom je het doet misschien zijn om niet geslagen te worden.
"Waarom ben jij op de wereld" is een vraag die kan leiden tot bevrijding van dogmatische denkbeelden door te zien dat er een wil is om te leven of niet en te gaan voor je passie en dat wat jouw leven kleur geeft.
Wat mij in het dagelijks leven drijft is liefde. Anderen geven betekenis aan mijn 'zijn' op de wereld.
Ergo: zonder anderen zou ik niet eens kunnen bestaan.

Maar dat resulteert niet in een wil tot leven. Juist omdat ik in de actualiteit sta doen overtuigingen er niet zo toe. Overtuigingen gaan immers over het 'wordende'. In de actualiteit staan is 'zijn' in het moment, waarbij juist het niet-weten van het wordende kleur geeft aan mijn leven. Het ergste wat me zou kunnen overkomen is dat ik alles-weter zou zijn.
Gebruikersavatar
Bobo
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2020, 18:33
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Bobo »

Mart schreef: 10 jul 2020, 09:05
Bobo schreef: 10 jul 2020, 05:57Ik zoek een Heilige Graal.
Op zoek naar een magisch voorwerp of een reliek? Meen je dat serieus?
Nee. De relieken zijn voor jou.
Gebruikersavatar
Bobo
Berichten: 69
Lid geworden op: 05 jul 2020, 18:33
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Bobo »

callista schreef: 10 jul 2020, 06:05 Is dat familie van de Heilige Geest?
Geen idee. Is dat zo?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door Mart »

Bobo schreef: 10 jul 2020, 18:18
Mart schreef: 10 jul 2020, 09:05
Bobo schreef: 10 jul 2020, 05:57Ik zoek een Heilige Graal.
Op zoek naar een magisch voorwerp of een reliek? Meen je dat serieus?
Nee. De relieken zijn voor jou.
Leg eens uit. Waarom doe jij een rondje aarde? Ben je op zoek naar een magisch voorwerp?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Waarom ben jij op de wereld?

Bericht door callista »

Bobo schreef: 10 jul 2020, 18:19
callista schreef: 10 jul 2020, 06:05 Is dat familie van de Heilige Geest?
Geen idee. Is dat zo?
Ik vraag het aan jou...