Wat is zaligmakend?

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door callista »

peda schreef: 15 jul 2020, 15:48 Hallo Maria,

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een 100% naturalist zich als religieus beschouwt. Religieus zijn, betekent in mijn optiek open staan voor een Overstijgend Mysterie, wat dat Mysterie of Overstijging inhoudelijk ook moge zijn. Wie de gehele natuur en alles wat is, ziet als bijvoorbeeld de expressie van kwantum velden, kan ik niet goed plaatsen in een religieus domein. Het domein is dan het natuurlijk kwantumveld. Verklaar het kwantumveld en alles is verklaard. Maar ik leer gaarne bij.
Einstein noemde zich ook een religieuze atheïst en ik eigenlijk ook....
Verwondering over hoe het heelal in elkaar zit en alles in de natuur qua ontwikkeling en dat na miljarden jaren....ontzettend interessant...
Heeft niets met het geloof in goden te maken....want ik geloof niet in goden, die zijn volgens mij mensenverzinsels om o.a. alles te verklaren wat men niet begrijpt...
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door peda »

callista schreef: 15 jul 2020, 16:13
peda schreef: 15 jul 2020, 15:48 Hallo Maria,

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een 100% naturalist zich als religieus beschouwt. Religieus zijn, betekent in mijn optiek open staan voor een Overstijgend Mysterie, wat dat Mysterie of Overstijging inhoudelijk ook moge zijn. Wie de gehele natuur en alles wat is, ziet als bijvoorbeeld de expressie van kwantum velden, kan ik niet goed plaatsen in een religieus domein. Het domein is dan het natuurlijk kwantumveld. Verklaar het kwantumveld en alles is verklaard. Maar ik leer gaarne bij.
Einstein noemde zich ook een religieuze atheïst en ik eigenlijk ook....
Verwondering over hoe het heelal in elkaar zit en alles in de natuur qua ontwikkeling en dat na miljarden jaren....ontzettend interessant...
Heeft niets met het geloof in goden te maken....want ik geloof niet in goden.
Ik zie jou als atheist en zeker niet als 100% naturalist. Het verschil tussen beiden heb ik in mijn inbreng in de laatste regel nog toegevoegd.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Maria K »

peda schreef: 15 jul 2020, 15:48 Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een 100% naturalist zich als religieus beschouwt. Religieus zijn, betekent in mijn optiek open staan voor een Overstijgend Mysterie, wat dat Mysterie of Overstijging inhoudelijk ook moge zijn. Wie de gehele natuur en alles wat is, ziet als bijvoorbeeld de expressie van kwantum velden, kan ik niet goed plaatsen in een religieus domein. Het domein is dan het natuurlijk kwantumveld. Of iemand die bewustzijn ziet, als 100% emergente werking van de stoffelijke hersenen. Verklaar het kwantumveld, verklaar de hersenwerking, verklaar de stoffelijke wereld en alles is verklaard. Maar ik leer gaarne bij. Het behoeft geen betoog dat ik een atheist zeker niet laat samenvallen met een 100% naturalist.
Jij maakt van mijn atheïst een naturalist. :)
Met je laatste opmerking ontkracht je meteen de waarde van deze eerste zin. :)
Maar waarom dan dit verhaal?

Dan gebruik je de term overstijgend als aanduiding voor een bepaald soort mysterie?
Maar neemt dat eigenlijk ook weer direct terug door de betekenis van je eigen uitleg en verklaring te betwijfelen.
Ik denk dat het dan heel moeilijk gaat worden om elkaar te begrijpen.

Maar dan nog;
Waarom zou een naturalist niet vol verbazing kunnen staan en ook zich vervreemd voelen van zijn eigen materiële bestaan, als hij iets voelt en ervaart wat zijn verstand overstijgt en hij het dus ervaart als een mysterie?
Misschien wel juist daarom. ;)
Omdat hij overal verklaringen wil zoeken.

Van kwantumvelden weet ik te weinig af om daar iets over te zeggen.
Ik denk ook, dat je dat slechts als voorbeeld neemt. Of niet?
Het is mi. ook totaal niet relevant als je het wil hebben over religieus voelen of denken in het algemeen.
Maar ik zal je mijn voorbeeld geven.
Ik denk dan eerder aan het gevoel, wat ik ooit had boven 3000 meter in een witte wereld en het mezelf op het dak van de wereld waande en die gevoelens alleen kon ervaren.
Zonder gedachten.
Elke gedachte erover, later dan dat moment, misplaatst leek.
Zodanig dat ik het niet eens een naam kon geven.
Nu nog niet.

Een atheïst kan net als iedereen geboeid zijn door een/het mysterie.
De verbazing en bewondering van iets en hoe dat het verstand ver te boven kan gaan.
Wat niet rationeel uit te leggen is, maar alleen te voelen en beleven.

Is dat misschien wat je zou kunnen bedoelen met overstijgend mysterie?
Ik zeg dan: Het verstand overstijgend is, wat ik een mysterie noem.
Het geheel van ervaren en gevoelens noem ik dan mystiek.
De specifieke invulling ervan doet er dan niet toe.
De meeste mensen zullen aan deze term een spirituele of theïstische invulling aan geven.
Dat is wat het meeste beschreven, dus als eerste in de gedachten komt.

Het ervaren van dit soort gevoelens heeft mi. in de grond helemaal niets met God of een god van doen.
Dat is slechts één bepaalde invulling en verklaring.
Dat is wat mensen vaak willen.
Het mysterie verklaren.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Maria K »

callista schreef: 15 jul 2020, 16:13
peda schreef: 15 jul 2020, 15:48 Hallo Maria,

Ik kan mij eigenlijk niet voorstellen dat een 100% naturalist zich als religieus beschouwt. Religieus zijn, betekent in mijn optiek open staan voor een Overstijgend Mysterie, wat dat Mysterie of Overstijging inhoudelijk ook moge zijn. Wie de gehele natuur en alles wat is, ziet als bijvoorbeeld de expressie van kwantum velden, kan ik niet goed plaatsen in een religieus domein. Het domein is dan het natuurlijk kwantumveld. Verklaar het kwantumveld en alles is verklaard. Maar ik leer gaarne bij.
Einstein noemde zich ook een religieuze atheïst en ik eigenlijk ook....
Verwondering over hoe het heelal in elkaar zit en alles in de natuur qua ontwikkeling en dat na miljarden jaren....ontzettend interessant...
Heeft niets met het geloof in goden te maken....want ik geloof niet in goden, die zijn volgens mij mensenverzinsels om o.a. alles te verklaren wat men niet begrijpt...
Grotendeels:
:thumb1:
peda schreef: 15 jul 2020, 16:16 Ik zie jou als atheist en zeker niet als 100% naturalist. Het verschil tussen beiden heb ik in mijn inbreng in de laatste regel nog toegevoegd.
Klopt.
Voor jou had ik het wat uitgebreider beantwoord.
Nu meteen ook voor Callista en de rest. :)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door peda »

Maria K schreef: 15 jul 2020, 18:03

Dan gebruik je de term overstijgend als aanduiding voor een bepaald soort mysterie?
Maar neemt dat eigenlijk ook weer direct terug door de betekenis van je eigen uitleg en verklaring te betwijfelen.
Ik denk dat het dan heel moeilijk gaat worden om elkaar te begrijpen.

Hallo Maria,

Het is ook lastig om elkaar te begrijpen. Immers waar komt het begrip religieus vandaan ?

Is het Relegere, is het Religare, is het Relinquere, is het Re-eligere.

Elk woord heeft inhoudelijk een wat andere betekenis.
Ik denk dan ook dat religieus datgene is dat mensen zelf religieus noemen.
Een standaard definitie is m.i. niet te geven.
Als ik het heb over "'religieus"' hoeft dat niet te sporen met wat jij onder "" religieus "" verstaat.
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Maria K »

peda schreef: 15 jul 2020, 19:19 Het is ook lastig om elkaar te begrijpen. Immers waar komt het begrip religieus vandaan ?

Is het Relegere, is het Religare, is het Relinquere, is het Re-eligere.

Elk woord heeft inhoudelijk een wat andere betekenis.
Ik denk dan ook dat religieus datgene is dat mensen zelf religieus noemen.
Een standaard definitie is m.i. niet te geven.
Als ik het heb over "'religieus"' hoeft dat niet te sporen met wat jij onder "" religieus "" verstaat.
Ik weet het niet.
Misschien gebruik ik het woord religieus ook wel verkeerd.
Niet naar de meest gebruikte betekenis, dat is wel zeker.

Maar ik heb geen ander woord voor het gevoel wat ik beschreef.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Storm »

@Maria; in jou herken ik wel religieus atheïsme

Het verbaasd me hier zoveel religieus atheïsten tegen te komen, zelfs zij die anti-theist zijn.
Taede Smedes is het ook; hij schreef er een boek over. https://www.nieuwwij.nl/interview/het-s ... niet-meer/
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Mart »

Ben eigenlijk vooral erg blij te lezen dat Maria en Petra het hieromtrent grotendeels eens zijn. Een mooi begin :) :thumb1:
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Storm »

:)
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 15 jul 2020, 10:21
Petra schreef: 15 jul 2020, 01:22
Het is een artikel over zinvol leven. (Niet over religieus denken).
Misschien was dan de uitleg van Peda voldoende geweest als antwoord op mijn opmerking/vraag, die mi. gerechtvaardigd was, door wel degelijk "religieus denken" als inhoud.
Misschien vond ikke... die uitleg niet voldoende.
Misschien vind ik het niet zo van belang hoe gerechtvaardigd een vraag al of niet voor jou of mij is, maar gaf ik gewoon antwoord op je vraag.

Misschien heb ik een andere interpretatie dan hetgeen jij zo "wel degelijk" eruit opmaakt.
Misschien mag ik gewoon mijn interpretatie wel degelijk de essentie vinden; zinvol leven dus. En een vraagtuk over wat zaligmakend is in dat zinvolle leven.

Misschien....
Petra schreef: 15 jul 2020, 01:22 Misschien is het je eigen of onze eigen zaligmakendheid waar ik dikke ??? en !!! tegelijk bij zet.
Misschien draait de grote tovertruc wel de om vraag wanneer andere opvattingen/meningen/overtuigingen bedreigend zijn.

Maria K schreef: 15 jul 2020, 10:24 Mijn conclusie is dan ook altijd, dat ik meer leer van mensen, die anders denken dan ikzelf, mits ze dat ook goed kunnen uitleggen.
Misschien zit het hem in die "mits".
Dat wat achter de mits komt... is nogal subjectief en derhalve soms wel en soms niet naar jouw genoegen.

[modbreak Trajecto] Niet bits worden.
Uiteraard is het ook persoonsafhankelijk of men een uitleg al dan niet oppikt. Of een uitleg genoegen geeft is een zijpad. Maar men leert er niet van als de uitleg onduidelijk of onjuist is.
Laatst gewijzigd door Petra op 16 jul 2020, 06:08, 3 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Petra »

Mart schreef: 15 jul 2020, 22:58 Ben eigenlijk vooral erg blij te lezen dat Maria en Petra het hieromtrent grotendeels eens zijn. Een mooi begin :) :thumb1:
Ik vind ten diepste dat dat geen ene sodemieter*) uitmaakt...al ben je het helemaal nergens over eens.
Nou en. :idea:

Sterker nog.. als ik iets belangrijk vind dat is het wel het recht op een persoonlijke mening.
Petra schreef: 15 jul 2020, 01:22 Waarbij het mij niet eens zoveel uitmaakt of je het eens of oneens bent....
Wat is zaligmakend?

[modbreak Trajecto] *) Let op je taalgebruik.
Laatst gewijzigd door Petra op 16 jul 2020, 04:06, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Petra »

Maria K schreef: 15 jul 2020, 21:51
Misschien gebruik ik het woord religieus ook wel verkeerd.
Niet naar de meest gebruikte betekenis, dat is wel zeker.

Maar ik heb geen ander woord voor het gevoel wat ik beschreef.
Misschien is er geen goed of verkeerd gebruik van woorden... maar jouw interpretatie van welk woord dan ook.
Je hebt geen ander woord..tot er een beter woord opduikt waarmee je naar jouw gevoel dat gevoel beter kunt beschrijven.. wil dus weer niet zeggen dat dat dan weer goed of verkeerd wordt begrepen. Het is maar tegen wie je het zegt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Maria K
Berichten: 2888
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Maria K »

Petra schreef: 16 jul 2020, 03:11
Maria K schreef: 15 jul 2020, 10:21
Petra schreef: 15 jul 2020, 01:22
Het is een artikel over zinvol leven. (Niet over religieus denken).
Misschien was dan de uitleg van Peda voldoende geweest als antwoord op mijn opmerking/vraag, die mi. gerechtvaardigd was, door wel degelijk "religieus denken" als inhoud.
Misschien vond ikke... die uitleg niet voldoende.
Misschien vind ik het niet zo van belang hoe gerechtvaardigd een vraag al of niet voor jou of mij is, maar gaf ik gewoon antwoord op je vraag.
Misschien? Niet belangrijk?

Hier ging het om in deze reactie.
Ik heb er expres eerst apart op gereageerd.
Antwoord op mijn vraag?
Petra schreef: 15 jul 2020, 01:22
Maria K schreef: 14 jul 2020, 12:19 Ik zie in verband met dit artikel over religieus denken nog niet de betekenis van de titel "Wat is zaligmakend?"
Met zalig in de betekenis van "heilig".
"De enige waarheid en weg tot zalig worden."
Of in de betekenis van "gelukkig".
- za·lig·ma·kend (bijvoeglijk naamwoord) - "geld is ook niet zaligmakend daarvan moet je ook niet alles verwachten."
Maw. gelukkigmakend.
Het is een artikel over zinvol leven. (Niet over religieus denken).
Je gaat hier gewoon niet in op wat ik schreef.
Maar citeert wel daarna wat Peda schreef.

Petra schreef: 16 jul 2020, 03:11Misschien heb ik een andere interpretatie dan hetgeen jij zo "wel degelijk" eruit opmaakt.
Misschien mag ik gewoon mijn interpretatie wel degelijk de essentie vinden; zinvol leven dus. En een vraagtuk over wat zaligmakend is in dat zinvolle leven.
Een interpretatie van jou dus. Oké.

Ik maak er helemaal niets uit op, maar gaf gewoon een citaat van het artikel, dat jij plaatste in de TO.
Geen interpretatie dus,
Maar dat schreef ik al, dus ik moet in de herhaling.
Petra schreef: 15 jul 2020, 01:22 Misschien is het je eigen of onze eigen zaligmakendheid waar ik dikke ??? en !!! tegelijk bij zet.
Misschien draait de grote tovertruc wel de om vraag wanneer andere opvattingen/meningen/overtuigingen bedreigend zijn.
Kun je dat verduidelijken?
En wil je het dan laten bij wat jij dan bedreigend aan andere overtuigingen vindt?
Dan kan ik het misschien daarna overdenken wat het voor mij is.
Petra schreef: 16 jul 2020, 03:11
Maria K schreef: 15 jul 2020, 10:24 Mijn conclusie is dan ook altijd, dat ik meer leer van mensen, die anders denken dan ikzelf, mits ze dat ook goed kunnen uitleggen.
Misschien zit het hem in die "mits".
De uitleg is misschien niet altijd naar jouw genoegen.
Niet misschien, maar uiteraard. :thumb1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Trajecto »

Opmerking moderatie:
Het was wellicht dienstig geweest ook de titel van het krantenartikel te noemen, namelijk Intellect is allerminst zaligmakend.
Daarin de titel geeft het woord zaligmakend niet zo direct een gedachte aan religieuze zaken als dat enkel het woord "zalig" dat wel doet.
Bij "zalig" komt toch wel gauw de connotatie religieus en met name katholiek boven drijven, volgens mij.
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Petra »

Petra schreef: 14 jul 2020, 06:54
[modbreak Trajecto]Tekst in quotehokken geplaatst. Het moet duidelijk zijn welke tekst van jezelf is en wat citaten zijn.
Idd duidelijker. Dankjewel!
Je bent nog een stukje quote in mijn TS vergeten, misschien wel handig om die dan ook nog ff te wijzigen.

MAXIM FEBRUARI, FILOSOOF EN SCHRIJVER, over Zinvol Leven.
Of hmm.. om het helemaal perfect te quoten:
ZINVOL LEVEN MAXIM FEBRUARI, FILOSOOF EN SCHRIJVER
(Zit toch stiekem te schateren om dat blauw in die serietitel, als je daar die humor niet van inziet.... oweeeee. In een perfecte wereld was 't vast rood geweest :lol: ).
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Petra »

Tjonge jonge Trajecto... Zag daarna pas dat je erg druk bent geweest met blauw.

Zoek eens op trefwoord "sodemieter" op dit forum, zie het hier al gebruikt worden sinds 2015, daarbij valt de manier waarop ik het gebruik nog mee.
Nou moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik pas zojuist de herkomst ervan heb opgezocht. Best wel grappig in het kader van...wánneer we wát allemaal zinvol en zaligmakend vinden.

Maar hé.. uiteraaaaard zal ik op mijn taalgebruik letten, al te idioot moet het niet worden hiero.
Heb "geen ene sodemieter" zojuist in een ander topic gewijzigd naar "Geen ene moer," is dat beter? Die zie ik ook vaak gebruikt worden. Ik zie het verschil niet zo, of eigenlijk vind ik "geen ene moer" een stuk erger klinken, maar dat is natuurlijk subjectief.


Trajecto schreef: 16 jul 2020, 18:40 Opmerking moderatie:
Het was wellicht dienstig geweest ook de titel van het krantenartikel te noemen, namelijk Intellect is allerminst zaligmakend.
Daarin de titel geeft het woord zaligmakend niet zo direct een gedachte aan religieuze zaken als dat enkel het woord "zalig" dat wel doet.
Bij "zalig" komt toch wel gauw de connotatie religieus en met name katholiek boven drijven, volgens mij.
Ja, bij "zalig" volgens mij ook. Maar dát zie je bij mij nergens staan!
Hoezo "Daarin" ?
Wat is in vredesnaam het verschil "daarin" met de door mij gebruikte topictitel?

Wil je nou dat ik me telkens ga afvragen of het allemaal wel dienstig genoeg is naar alle mogelijke smaken of dat het wellicht nóg * dienstiger kan? 👼
Vergeet je nu niet dat het maar een TS is waarin iemand meestal juist quote wat diegene zelf interessant of leuk vindt?

En bits? Ik vond het zelf wel meevallen hoor. Heb het ook wel heel wat bitser gezien.
Maar goed. Betekent dat nou ook dat we allemaal een melding zouden moeten maken als we iets bits vinden overkomen?
Dan kom je helemaal nooit meer aan slapen toe. ;)

Het komt allemaal op mij over als een..op alle slakken zout leggen -achtige toestand.
Maar dat is .. mijn gevoel.

P.S.
Best wel jammer.
Had best een interessant en leuk topic kunnen worden.
De vraag zoals gesteld in de topictitel "Wat is zaligmakend ?" Voor jou of mij of wiedanook..dan hè.
Misschien is het maar net waar de focus op gelegd wordt? En kan de focus weer terug naar mijn TS.



*
Zoals de ondertitel.. dan quote ik die ook maar ff gedienstig en perfect:
(Gelukkig vond ik dat ook een prachtige uitspraak :) ).
MAXIM FEBRUARI VERZET ZICH FEL TEGEN HET BEHANDELEN VAN BURGERS ALS EEN DATASETJE. 'DAT HEEFT DIRECT TE MAKEN MET HET BESEF VAN INNERLIJKE RIJKDOM VAN MENSEN'
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Trajecto »

Petra schreef: 17 jul 2020, 05:51 Tjonge jonge Trajecto... Zag daarna pas dat je erg druk bent geweest met blauw.

Zoek eens op trefwoord "sodemieter" op dit forum, zie het hier al gebruikt worden sinds 2015, daarbij valt de manier waarop ik het gebruik nog mee.
Nou moet ik eerlijkheidshalve zeggen dat ik pas zojuist de herkomst ervan heb opgezocht. Best wel grappig in het kader van...wánneer we wát allemaal zinvol en zaligmakend vinden.

Maar hé.. uiteraaaaard zal ik op mijn taalgebruik letten, al te idioot moet het niet worden hiero.
Zo is dat.
Heb "geen ene sodemieter" zojuist in een ander topic gewijzigd naar "Geen ene moer," is dat beter? Die zie ik ook vaak gebruikt worden. Ik zie het verschil niet zo, of eigenlijk vind ik "geen ene moer" een stuk erger klinken, maar dat is natuurlijk subjectief.
Och, dat vind ik wel wat beter klinken.
Ik zelf zou simpelweg zeggen:
"Ik vind ten diepste dat dat volstrekt niet uitmaakt...al ben je het helemaal nergens over eens."
Trajecto schreef: 16 jul 2020, 18:40 Opmerking moderatie:
Het was wellicht dienstig geweest ook de titel van het krantenartikel te noemen, namelijk Intellect is allerminst zaligmakend.
Daarin de titel geeft het woord zaligmakend niet zo direct een gedachte aan religieuze zaken als dat enkel het woord "zalig" dat wel doet.
Bij "zalig" komt toch wel gauw de connotatie religieus en met name katholiek boven drijven, volgens mij.
Ja, bij "zalig" volgens mij ook. Maar dát zie je bij mij nergens staan!
Hoezo "Daarin" ?
Wat is in vredesnaam het verschil "daarin" met de door mij gebruikte topictitel?
Het verschil is niet zo groot maar in de titel van het krantenartikel krijgt het "zaligmakend" al wat meer richting wat betreft de connotatie. In de titel van het topic "Wat is zaligmakend" is dat nog meer open.
Wil je nou dat ik me telkens ga afvragen of het allemaal wel dienstig genoeg is naar alle mogelijke smaken of dat het wellicht nóg * dienstiger kan? 👼
Vergeet je nu niet dat het maar een TS is waarin iemand meestal juist quote wat diegene zelf interessant of leuk vindt?
Dat laatste is natuurlijk zo, maar ook is het zo dat juist in de topicstart er de gelegenheid is om goed af te bakenen waarover we het wel en waarover we het niet gaan hebben.
En bits? Ik vond het zelf wel meevallen hoor. Heb het ook wel heel wat bitser gezien.
Maar goed. Betekent dat nou ook dat we allemaal een melding zouden moeten maken als we iets bits vinden overkomen?
Dan kom je helemaal nooit meer aan slapen toe. ;)
Doe dat dus maar niet.
Maar hier gaan praten over de mate van bitsheid is ook niet zo nuttig. Neem liever gewoon ter kennis wat er staat. Er verder over gaan discussiëren hier in het topic leidt af van het onderwerp.
Het komt allemaal op mij over als een..op alle slakken zout leggen -achtige toestand.
Maar dat is .. mijn gevoel.
Oké dat mag. Maar gebruik de modbreaks gewoon als wat opmerkingen die wat richting geven aangaande de bedoelingen, hier.
Een modbreak is ook doorgaans geen discussiestuk maar een korte aanwijzing.
P.S.
Best wel jammer.
Had best een interessant en leuk topic kunnen worden.
De vraag zoals gesteld in de topictitel "Wat is zaligmakend ?" Voor jou of mij of wiedanook..dan hè.
Misschien is het maar net waar de focus op gelegd wordt? En kan de focus weer terug naar mijn TS.
Om de focus niet te zeer te laten verschuiven had je ook je bericht in een feedback kunnen plaatsen. Maar aangezien je dat niet gedaan hebt reageer ik ook maar hier. Ik had in het blauw modbreaks geplaatst en dat betekent dat je in de draad erop mag reageren. Maar als je daar hele verhalen van wilt maken kun je toch beter uitwijken naar Feedback.
*
Zoals de ondertitel.. dan quote ik die ook maar ff gedienstig en perfect:
(Gelukkig vond ik dat ook een prachtige uitspraak :) ).
MAXIM FEBRUARI VERZET ZICH FEL TEGEN HET BEHANDELEN VAN BURGERS ALS EEN DATASETJE. 'DAT HEEFT DIRECT TE MAKEN MET HET BESEF VAN INNERLIJKE RIJKDOM VAN MENSEN'
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Petra »

Trajecto schreef: 17 jul 2020, 12:31
Och, dat vind ik wel wat beter klinken.
Uiteraard is dat zaligmakend. :lol:
Best wel OT toch!

Wonderlijk wonderlijk ... weer iets onbegrijpelijks voor mij in die gekke gekke wereld.
Ik vind geen ene moer ronduit grof. :shock:
Ik had het hier opgezocht; https://onzetaal.nl/taaladvies/mieters; er staat dat het -verboden woord- nu niet meer grof is.


Maar hm.. ik heb geen geloofsachtergrond. Dus een totaal ander gevoel bij gebruik van 'geloofs' woorden, logischerwijs omdat ik de geloofsherkomst vaak niet ken.
Heb jij een geloofsachtergrond?
Heb je dat gevoel ook bij mieters, of als de sodemieter ergens naartoe gaan e.d.?
Ik vraag me nu af of er nog meer 'geloofswoorden' zijn. Misschien best wel leuk voor een topic.

Trajecto schreef: 17 jul 2020, 12:31 Ik zelf zou simpelweg zeggen:
"Ik vind ten diepste dat dat volstrekt niet uitmaakt...al ben je het helemaal nergens over eens."
Klinkt prachtig hoor. En dan allemaal in koor.. Dat rijmt. :lol:
En dan niet alleen zeggen maar ook doen hè. ;)

[modbreak Trajecto] Wat je daar nu weer uit haalt zal niet zijn wat ik bedoel. Wat ik doe is wat ik proef in wat jij zult bedoelen weergeven in aanvaardbare taal. Het was overigens jouw reactie op Mart die zei: "Ben eigenlijk vooral erg blij te lezen dat Maria en Petra het hieromtrent grotendeels eens zijn. Een mooi begin :) :thumb1:"
Dat je op zo'n postieve reactie zó reageert is dan wel weer erg eigenaardig, in mij beleving.

Trajecto schreef: 17 jul 2020, 12:31 Het verschil is niet zo groot maar in de titel van het krantenartikel krijgt het "zaligmakend" al wat meer richting wat betreft de connotatie. In de titel van het topic "Wat is zaligmakend" is dat nog meer open.
Jaaaa precies! Weinig verschil, maar toch meer richting het open te houden i.p.v. invullen.

Ik vind het dan ook best wel zinvol, een open gesprek over wat we zinvol vinden.
Ik geloof ook niet zo in die ratio, jij wel?


Bij ons in de familie hebben we zo'n spelletje, al van kleinsafaan, het heette: "hoe staat m'n petje". Het ging helemaal nergens over, het was maar een grapje waarbij we allemaal petjes op alle mogelijke manieren opzetten, en dan maar gissen naar welke mood het te betekenen had. Nog steeds sturen we mekaar foto's met malle petjes. :lol:
Wonderlijk genoeg.. hoe langer ik meeloop op deze aardkloot hoe meer ik begrijp dat het een diepliggende waarheid betreft.
Denk maar aan racisme en waarom donkere mensen zwaarder berecht worden. Of vanwege zoiets ogenschijnlijk onbelangrijks of het voor of na de lunch is. Of hormonen die oprispen etc etc
Geen rede, geen logica, er valt geen lijn in te ontdekken totdat je inziet dat dat door de menselijke maat komt. En daar.. valt vaak geen knoop aan vast te touwen. Dat kan vandaag dit zijn en morgen dat.
Hence 'de mens'; we begrijpen onszelf al amper, laat staan een ander.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Trajecto »

Dicht voor de moderatie
Nulla aetas ad discendum sera
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: Wat is zaligmakend?

Bericht door Trajecto »

Petra schreef: 18 jul 2020, 04:34
Trajecto schreef: 17 jul 2020, 12:31
Och, dat vind ik wel wat beter klinken.
Uiteraard is dat zaligmakend. :lol:
Best wel OT toch!

Wonderlijk wonderlijk ... weer iets onbegrijpelijks voor mij in die gekke gekke wereld.
Ik vind geen ene moer ronduit grof. :shock:
Ik had het hier opgezocht; https://onzetaal.nl/taaladvies/mieters; er staat dat het -verboden woord- nu niet meer grof is.


Maar hm.. ik heb geen geloofsachtergrond. Dus een totaal ander gevoel bij gebruik van 'geloofs' woorden, logischerwijs omdat ik de geloofsherkomst vaak niet ken.
Heb jij een geloofsachtergrond?
Heb je dat gevoel ook bij mieters, of als de sodemieter ergens naartoe gaan e.d.?
Ik vraag me nu af of er nog meer 'geloofswoorden' zijn. Misschien best wel leuk voor een topic.

Trajecto schreef: 17 jul 2020, 12:31 Ik zelf zou simpelweg zeggen:
"Ik vind ten diepste dat dat volstrekt niet uitmaakt...al ben je het helemaal nergens over eens."
Klinkt prachtig hoor. En dan allemaal in koor.. Dat rijmt. :lol:
En dan niet alleen zeggen maar ook doen hè. ;)

Trajecto schreef: 17 jul 2020, 12:31 Het verschil is niet zo groot maar in de titel van het krantenartikel krijgt het "zaligmakend" al wat meer richting wat betreft de connotatie. In de titel van het topic "Wat is zaligmakend" is dat nog meer open.
Jaaaa precies! Weinig verschil, maar toch meer richting het open te houden i.p.v. invullen.

Ik vind het dan ook best wel zinvol, een open gesprek over wat we zinvol vinden.
Ik geloof ook niet zo in die ratio, jij wel?


Bij ons in de familie hebben we zo'n spelletje, al van kleinsafaan, het heette: "hoe staat m'n petje". Het ging helemaal nergens over, het was maar een grapje waarbij we allemaal petjes op alle mogelijke manieren opzetten, en dan maar gissen naar welke mood het te betekenen had. Nog steeds sturen we mekaar foto's met malle petjes. :lol:
Wonderlijk genoeg.. hoe langer ik meeloop op deze aardkloot hoe meer ik begrijp dat het een diepliggende waarheid betreft.
Denk maar aan racisme en waarom donkere mensen zwaarder berecht worden. Of vanwege zoiets ogenschijnlijk onbelangrijks of het voor of na de lunch is. Of hormonen die oprispen etc etc
Geen rede, geen logica, er valt geen lijn in te ontdekken totdat je inziet dat dat door de menselijke maat komt. En daar.. valt vaak geen knoop aan vast te touwen. Dat kan vandaag dit zijn en morgen dat.
Hence 'de mens'; we begrijpen onszelf al amper, laat staan een ander.
Sprekend met moderatorpet op:
Dit topic moet maar gesloten blijven. Wat er nu gebeurde is toch echt niet zoals het hoort te werken in het forum.
Dus ik ga uitleggen:
Om de zaken in een topic goed te laten verlopen zijn er moderators die in de gaten houden of dat zo is of dat er even bijgestuurd moet worden of een aanwijzing worden gegeven zodat alles goed loopt, of hij helpt het weer in het spoor te laten komen als het eruit is geraakt.
In het kader daarvan heb ik een en ander gedaan hier in het topic. Kortom, ik ben hier bezig met mijn moderatorpet op; maar om je terwille te zijn heb ik ook wel gereageerd op dingen die je vroeg ook als dat niet echt iets was om een modbreak te verduidelijken.
Ga ik daarmee nu uitgebreid door? Nee, dat ga ik niet doen. Dat is niet de rol en functie die een moderator heeft en dient te vervullen.
Petra schreef: 17 jul 2020, 05:51 Het komt allemaal op mij over als een..op alle slakken zout leggen -achtige toestand.
Maar dat is .. mijn gevoel.
Tja nou ja, dat kan, maar het doet niet ter zake in het topic. De moderator doet zijn werk in het topic en hoe hij dat doet is niet het onderwerp. Hooguit kun je dat in een feedback aan de orde stellen.
Petra schreef: 17 jul 2020, 05:51 P.S.
Best wel jammer.
Had best een interessant en leuk topic kunnen worden.
De vraag zoals gesteld in de topictitel "Wat is zaligmakend ?"
Dat heb je voor een stuk in eigen hand.
Nu heb je het zelf groots off-topic laten gaan door te proberen de moderator als deelnemend aan het gesprek het topic in te slepen. Dat moet je niet doen want dan ben je zelf degene die het topic in de soep laat lopen. En de moderator die het laat gebeuren heeft niet al te best opgelet.
Maar ik heb het in de gaten en ga er niet mee door.
Draag jij nou ook je steentje bij door het in het vervolg niet meer te doen.
Een korte vraag om verduidelijking in geval van een modbreak kan wel, als de modbreak blauw was, maar uitgebreide discussie in de draad met de moderator gaan uitlokken...(?)
Nee, dat is echt niet de bedoeling. Als uitgebreider gesprek nodig zou zijn dan is er Feedback, of PB.
Deze keer doe ik het nog niet, maar als je weer een topic als er modbreaks zijn gaat laat wegzwenken richting een uitgebreid gesprek met de moderator dan ga ik een waarschuwing noteren.
Nulla aetas ad discendum sera