Terug in de tijd reizen....

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 03 aug 2020, 10:05 Zo wonderlijk is dat niet, allemaal verzonnen door mensen toch? :mrgreen:
Volgens mij is dat het grootste wonder... de mens en de menselijke verbeeldingskracht.
En hoe zoveel dingen zich herhalen maar dan weer in een ander jasje.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

Ik zie het allemaal voortkomen uit Verwondering. De nadenkende, onderzoekende, mens ziet zich in een Mysterieus bestaan. Waarom is er Iets en niet Niets. Waar kom ik vandaan, Waar ga ik eventueel heen. Goed en slecht in mens en in de natuur, je kunt het dagelijks zien. Waarom, waar komt het vandaan? Chaos krachten in de natuur, Waarom en Wie of Wat zet die krachten in beweging. Kortom het barst van de essentiele vragen en op vragen komen zoals altijd ( speculatieve ) antwoorden, veelal geleverd door zieners/profeten, al filosoferend of uit intuitie, het weten uit innerlijke verbondenheid. Momenteel is de mensheid met het Weten over het Mysterie ook nog niet veel verder opgeschoten. Dezelfde spirituele gedachten zoals die zeer lange tijd geleden reeds bestonden, doen nog steeds opgeld al of niet gestoken in een nieuw jasje. De wetenschap is het enige domein waar heel veel harde kennis beschikbaar is gekomen, maar het Mysterie ten diepste ontrafelt, is de wetenschap ook niet gelukt, ook al omdat de wetenschap geen toegang heeft tot het spirituele domein. De Verwondering staat in mijn optiek nog als een Paal.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

Het Niets is er wel, maar de mens merkt het niet op.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

hopper schreef: 04 aug 2020, 10:24 Het Niets is er wel, maar de mens merkt het niet op.
Vergeet niet Hopper, dat 95% van de mensen leeft in een wereld van "' objecten "'. Het Niets is niet van betekenis, concrete vormen, beelden, het quasi pakbare dat is het leven en daar worden verklaringen voor gezocht. Abstracties behoren tot de ver van het bed show en krijgen dan ook geen aandacht. In jouw woorden de mens leeft als ego-ik en heeft geen interesse voor het voor de meesten volledig abstracte christus-ik. Het ego-ik is voor nagenoeg iedereen het hoogste wat bestaat, dus de volledige aandacht gaat uit naar de mogelijkheden van het praktische ego-ik.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

peda schreef: 04 aug 2020, 10:37
hopper schreef: 04 aug 2020, 10:24 Het Niets is er wel, maar de mens merkt het niet op.
Vergeet niet Hopper, dat 95% van de mensen leeft in een wereld van "' objecten "'. Het Niets is niet van betekenis, concrete vormen, beelden, het quasi pakbare dat is het leven en daar worden verklaringen voor gezocht. Abstracties behoren tot de ver van het bed show en krijgen dan ook geen aandacht. In jouw woorden de mens leeft als ego-ik en heeft geen interesse voor het voor de meesten volledig abstracte christus-ik. Het ego-ik is voor nagenoeg iedereen het hoogste wat bestaat, dus de volledige aandacht gaat uit naar de mogelijkheden van het praktische ego-ik.
Ik kan niet anders dan beamen dat de meeste mensen in de wereld van de vormen, objecten leven.
Terug in de tijd is dan ook terug naar verleden objecten.
En ik kan niet ontkennen dat het voor mij ook een charme heeft.
Doch verleden, toekomst, objecten, vormen, het behoort allemaal tot het wordende.
Voor het eeuwig zijnde is geen interesse. Om die interesse op te wekken moet je je er door laten aan trekken.
Je moet dat toestaan.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

hopper schreef: 04 aug 2020, 10:24 Het Niets is er wel, maar de mens merkt het niet op.
Mijn grootste verwondering; Er IS meer Niets dan iets. (Hoe kan Niets toch Zijn? OF is HET wel Iets waar wij Niets van snappen? En wat is "Er" precies?)

Toch leven we volledig in de wereld van het iets, zelfs als je daar Niets te zoeken hebt. ;)

Een continu ervaren van een continu proces van quantumcollapse. (Zou dat te doorbreken zijn?)
Dankzij de natuurwetten, met name thermodynamica verlopen gebeurtenissen hoe ze verlopen.
Maar het is juist door de uitzondering/breking van de natuurwetten dat er überhaupt leven is.

Terug in de tijd reizen naar... voor de big bang... zou dat kunnen?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

Petra schreef: 05 aug 2020, 05:43
Toch leven we volledig in de wereld van het iets, zelfs als je daar Niets te zoeken hebt. ;)

Je schrijft het goed: vol-ledig. Het iets verschijnt in het Niets en verdwijnt weer in het Niets.
Zodoende kent alleen het 'iets' toekomst en verleden tijd. En is het Niets al-de-tijd in de actualiteit.
Niets kan niet zonder iets en omgekeerd.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

Petra schreef: 05 aug 2020, 05:43

Terug in de tijd reizen naar... voor de big bang... zou dat kunnen?
De tijd is volgens wetenschappelijke consensus begonnen met de big-bang. Dus voor de big-bang bestond het begrip "' tijd "' niet. Hawking heeft daar met zijn "' imaginaire "' tijd, hypotheses over doordacht, maar dat zijn moeilijke mathematische formules, voor nagenoeg niemand te begrijpen. Ik zou mijn'"' tijdmachine "' maar afstellen op waarnemingen binnen de kosmos, dat is reeds onmogelijkheden genoeg die het hoofd geboden moeten worden.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

peda schreef: 05 aug 2020, 12:29
Petra schreef: 05 aug 2020, 05:43

Terug in de tijd reizen naar... voor de big bang... zou dat kunnen?
De tijd is volgens wetenschappelijke consensus begonnen met de big-bang. Dus voor de big-bang bestond het begrip "' tijd "' niet. Hawking heeft daar met zijn "' imaginaire "' tijd, hypotheses over doordacht, maar dat zijn moeilijke mathematische formules, voor nagenoeg niemand te begrijpen. Ik zou mijn'"' tijdmachine "' maar afstellen op waarnemingen binnen de kosmos, dat is reeds onmogelijkheden genoeg die het hoofd geboden moeten worden.
Tijd is niet lineair, lineaire tijd (verleden, heden, toekomst) is een illusie.

Alle tijd is NU. Alsof alle gebeurtenissen op een tafel liggen als mozaïekstukjes die het mozaïek telkens laten bewegen.

Los van het lichaam ontdek je overal en in alle tijd te bestaan.

https://www.youtube.com/watch?v=hQw3AoFpG7Y

Zo zal je ondervinden hoe het is om de Nachtwacht van Rembrandt te schilderen. Zo zul je ondervinden hoe de dino's leefden.
Alles zul je meemaken, eenmaal geïntegreerd in de Ene. Hoe zat het nu werkelijk dat 9/11?
En meer dat je kunt bedenken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

hopper schreef: 05 aug 2020, 09:40
Petra schreef: 05 aug 2020, 05:43
Toch leven we volledig in de wereld van het iets, zelfs als je daar Niets te zoeken hebt. ;)

Je schrijft het goed: vol-ledig. Het iets verschijnt in het Niets en verdwijnt weer in het Niets.
Zodoende kent alleen het 'iets' toekomst en verleden tijd. En is het Niets al-de-tijd in de actualiteit.
Niets kan niet zonder iets en omgekeerd.
:thumb1: :kiss1:
Abracradabra; al tijd vol ledig
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 05 aug 2020, 17:22
Tijd is niet lineair, lineaire tijd (verleden, heden, toekomst) is een illusie.

Alle tijd is NU. Alsof alle gebeurtenissen op een tafel liggen als mozaïekstukjes die het mozaïek telkens laten bewegen.

Los van het lichaam ontdek je overal en in alle tijd te bestaan.

https://www.youtube.com/watch?v=hQw3AoFpG7Y

Zo zal je ondervinden hoe het is om de Nachtwacht van Rembrandt te schilderen. Zo zul je ondervinden hoe de dino's leefden.
Alles zul je meemaken, eenmaal geïntegreerd in de Ene. Hoe zat het nu werkelijk dat 9/11?
En meer dat je kunt bedenken.
Phil Collings; Take a look through my eyes; Zo'n mooi nummer. Goddank zijn jouw ogenblikken weer op GG te zien :kiss1:
Mijn lijfliedje: https://www.youtube.com/watch?v=mDFkXoLJc0o
Keb' Mo' - Infinite Eyes
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 06 aug 2020, 04:22 Mijn lijfliedje: https://www.youtube.com/watch?v=mDFkXoLJc0o
Keb' Mo' - Infinite Eyes
Heel mooi nummer ook. :thumb1:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

Messenger schreef: 05 aug 2020, 17:22
peda schreef: 05 aug 2020, 12:29
Petra schreef: 05 aug 2020, 05:43

Terug in de tijd reizen naar... voor de big bang... zou dat kunnen?
De tijd is volgens wetenschappelijke consensus begonnen met de big-bang. Dus voor de big-bang bestond het begrip "' tijd "' niet. Hawking heeft daar met zijn "' imaginaire "' tijd, hypotheses over doordacht, maar dat zijn moeilijke mathematische formules, voor nagenoeg niemand te begrijpen. Ik zou mijn'"' tijdmachine "' maar afstellen op waarnemingen binnen de kosmos, dat is reeds onmogelijkheden genoeg die het hoofd geboden moeten worden.
Tijd is niet lineair, lineaire tijd (verleden, heden, toekomst) is een illusie.

Alle tijd is NU. Alsof alle gebeurtenissen op een tafel liggen als mozaïekstukjes die het mozaïek telkens laten bewegen.

Los van het lichaam ontdek je overal en in alle tijd te bestaan.

https://www.youtube.com/watch?v=hQw3AoFpG7Y

Zo zal je ondervinden hoe het is om de Nachtwacht van Rembrandt te schilderen. Zo zul je ondervinden hoe de dino's leefden.
Alles zul je meemaken, eenmaal geïntegreerd in de Ene. Hoe zat het nu werkelijk dat 9/11?
En meer dat je kunt bedenken.
Wetenschappelijk is het begrip tijd nog steeds niet ontrafelt. Bestaat tijd wel degelijk ( realiteit ) als onderdeel van de natuur of is tijd een creatie van de hersenen ( illusie ). Dat tijd relatief is dat geeft de theorie van Einstein reeds aan. Wanneer een waarnemer met lichtsnelheid beweegt, staat de tijd voor hem/haar stil. Maar een stilstaande tijd is nog altijd tijd. Kortom tijd is een interessant fenomeen, waarover veel speculatie in omloop is.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 05 aug 2020, 17:22
Tijd is niet lineair, lineaire tijd (verleden, heden, toekomst) is een illusie.

Vanuit bewustzijns-optiek bekeken is wat je schrijft correct. Dan is Tijd zijnde.
Toch zou het een dwaling zijn om de lineaire tijd te verzaken, mijn inziens.
Binnen de lineaire tijd (het wordende) speelt zich karma en nog veel andere zaken af.
Zonder begrip dat wij als mens oorzakelijk zijn aan ons zelf kunnen we ons zelf ook niet begrijpen.

Ook kunnen we ons natuurkundig inzicht op spiritueel niveau laten varen.
In de natuurkunde kent men ruimtetijd. Op spiritueel niveau is het 'wordende' te verdelen in vormen/beelden (ruimte) en de aaneenschakeling van momenten waarin de vormen een andere plaats in nemen. Je zou kunnen zeggen dat de vormen inhoud zijn van de Tijd. En tijdruimte als geheel is weer inhoud van bewustzijn.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

Karma als in schuld en boete of als oorzaak en gevolg?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 06 aug 2020, 13:46 Karma als in schuld en boete of als oorzaak en gevolg?
Beiden. Zie bv de explosie in Beiroet. De explosie heeft niet plaats gevonden in het zijnde, maar in het wordende.
De oorzaak is een vuurwerkopslag en de naast gelegen ammoniumnitraat opslag.
Het gevolg zagen we in de vorm van de verwoesting.

Op persoonlijk vlak komt Karma ook voor. M.n. in de vorm van hebzucht, onwetendheid en haat. Deze begeertes (haat is de begeerte dat het een ander slecht vergaat) houdt het 'zelf' in stand. Wat de Boeddha 'samsara' noemde. Het 'zelf' is altijd onderworpen aan schuld en boete c.q. oorzaak en gevolg.

De paradox wil dus dat men zichzelf in de lineaire tijd houdt. Zie ook de vele gelovigen welke geloven in zonde, hemel, hel en dergelijke. Juist omdat ze in zonde geloven, geloven ze ook dat de 'goeden' beloond moeten worden en de 'slechten' gestraft. Degenen die in samsara leven houden zichzelf in de lineaire tijd.

Er zijn uiteraard meer werkingen in Karma, zoals volkeren die het telkens weer weten te verprutsen door dezelfde fout te maken.
Bijvoorbeeld de Duitsers lijken geleerd te hebben van hun schandalige verleden. Op de Balkan ben ik daar niet zo zeker van.

Tijd als illusie kunnen we alleen begrijpen door de lineaire tijd te begrijpen.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 05 aug 2020, 17:22
Tijd is niet lineair, lineaire tijd (verleden, heden, toekomst) is een illusie.
Dat denk ik ook, maar snap het vaak niet.
Zo zal je ondervinden hoe het is om de Nachtwacht van Rembrandt te schilderen. Zo zul je ondervinden hoe de dino's leefden.
Alles zul je meemaken, eenmaal geïntegreerd in de Ene. Hoe zat het nu werkelijk dat 9/11?
En meer dat je kunt bedenken.
Een soort collectief bewustzijn ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 06 aug 2020, 14:56 De paradox wil dus dat men zichzelf in de lineaire tijd houdt. Zie ook de vele gelovigen welke geloven in zonde, hemel, hel en dergelijke. Juist omdat ze in zonde geloven, geloven ze ook dat de 'goeden' beloond moeten worden en de 'slechten' gestraft. Degenen die in samsara leven houden zichzelf in de lineaire tijd.

Er zijn uiteraard meer werkingen in Karma, zoals volkeren die het telkens weer weten te verprutsen door dezelfde fout te maken.
Bijvoorbeeld de Duitsers lijken geleerd te hebben van hun schandalige verleden. Op de Balkan ben ik daar niet zo zeker van.
Ik geloof zelf niet in een systeem van schuld en boete.
Wat betreft de Duitsers zijn veel sadistische massamoordenaars gevlucht en hebben de meesten nog in weelde tot hun sterfdag kunnen leven. Voor hen ging het leven gewoon door.

Hetzelfde voor de perfect uitgevoerde misdaden, waarbij vergelding niet mogelijk was.

Een perfecte moord als oorzaak heeft mogelijk veel dramatische gevolgen voor anderen, maar hoeft geen gevolgen te hebben voor de dader.

Ik zie Karma als een moment waarop je terugkijkt op je geleefde leven en aan de hand van die bevindingen jezelf opnieuw her-creëert in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die je ooit had over Wie je bent.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 06 aug 2020, 15:54 Een soort collectief bewustzijn ?
Zoals we nu leven zijn we gedesintegreerd uit de Ene.
Na het sterven integreren we in de Ene.

De totale ervaring van ons allemaal vormt de ervaring van de Ene.

En als de Ene kijken we door de ogen van de Ene, zoals de Ene door onze ogen keek tijdens onze levens.

Alomtegenwoordig, alziend, alwetend.

Een soort collectief bewustzijn inderdaad.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

Messenger schreef: 06 aug 2020, 16:25 in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die je ooit had over Wie je bent.
Dit heb ik wel eens gelezen, maar waar toch ook alweer ?
😜
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 06 aug 2020, 16:30
Messenger schreef: 06 aug 2020, 16:25 in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die je ooit had over Wie je bent.
Dit heb ik wel eens gelezen, maar waar toch ook alweer ?
😜
De Gesprekken met God uiteraard, in de eerste drie boeken. Weet alleen niet meer waar precies. Maar jij hebt dat dus ook onthouden! :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

HJW schreef: 06 aug 2020, 15:54
Messenger schreef: 05 aug 2020, 17:22
Tijd is niet lineair, lineaire tijd (verleden, heden, toekomst) is een illusie.
Dat denk ik ook, maar snap het vaak niet.

Het zijn vanuit de wetenschappelijke wereld pure speculaties. De empirische toetsing van een illusionaire tijd-opvatting is niet mogelijk, met als gevolg dat iedereen een eigen tijd-overtuiging met quasi "' eigen gezag "' kan inbrengen. Waarom de Opstanding van Jezus afwijzen maar wel allerhande onbewezen tijd-illusies omarmen? Dat de tijd relatief is, dat heeft Einstein aangetoond, maar relatieve tijd is nog geen niet bestaande tijd voorstelling.
Daarom zou ik ook graag een beargumenteerde onderbouwing zien. Waarom zou tijd een echte illusie zijn. Waarbij Illusie staat voor geen realiteit en niet illusie wordt begrepen als een "'vertaling"' door de hersenen van een realiteit ( Einstein ).
HJW
Berichten: 6010
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

peda schreef: 06 aug 2020, 16:42 Waarom de Opstanding van Jezus afwijzen maar wel allerhande onbewezen tijd-illusies omarmen?
Die wijs ik niet af. Ik weet niet wat er gebeurd is.
Maar als de aarde hier en het leven geschapen is, dan is opstaan uit de dood zeker een mogelijkheid.
Want welke macht zou de beperking opgelegd hebben die over de scheppende macht heerst.
Daarom zou ik ook graag een beargumenteerde onderbouwing zien. Waarom zou tijd een echte illusie zijn. Waarbij Illusie staat voor geen realiteit en niet illusie wordt begrepen als een "'vertaling"' door de hersenen van een realiteit ( Einstein ).
Daar is (op dit moment) geen wetenschappelijke onderbouwing voor te geven.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 06 aug 2020, 16:25
hopper schreef: 06 aug 2020, 14:56 De paradox wil dus dat men zichzelf in de lineaire tijd houdt. Zie ook de vele gelovigen welke geloven in zonde, hemel, hel en dergelijke. Juist omdat ze in zonde geloven, geloven ze ook dat de 'goeden' beloond moeten worden en de 'slechten' gestraft. Degenen die in samsara leven houden zichzelf in de lineaire tijd.

Er zijn uiteraard meer werkingen in Karma, zoals volkeren die het telkens weer weten te verprutsen door dezelfde fout te maken.
Bijvoorbeeld de Duitsers lijken geleerd te hebben van hun schandalige verleden. Op de Balkan ben ik daar niet zo zeker van.
Ik geloof zelf niet in een systeem van schuld en boete.
Wat betreft de Duitsers zijn veel sadistische massamoordenaars gevlucht en hebben de meesten nog in weelde tot hun sterfdag kunnen leven. Voor hen ging het leven gewoon door.

Hetzelfde voor de perfect uitgevoerde misdaden, waarbij vergelding niet mogelijk was.

Een perfecte moord als oorzaak heeft mogelijk veel dramatische gevolgen voor anderen, maar hoeft geen gevolgen te hebben voor de dader.

Ik zie Karma als een moment waarop je terugkijkt op je geleefde leven en aan de hand van die bevindingen jezelf opnieuw her-creëert in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die je ooit had over Wie je bent.
In mijn optiek doet het niet terzake of men gelooft in Karma. Het enige wat de mens kan doen is de wet van oorzaak en gevolg leren kennen en buiten werking stellen. Het is namelijk een veranderlijke wet. (Te veranderen wet.)
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

HJW schreef: 06 aug 2020, 16:59
peda schreef: 06 aug 2020, 16:42 Waarom zou tijd een echte illusie zijn. Waarbij Illusie staat voor geen realiteit en niet illusie wordt begrepen als een "'vertaling"' door de hersenen van een realiteit ( Einstein ).
Daar is (op dit moment) geen wetenschappelijke onderbouwing voor te geven.
Hallo HJW,

Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.