Terug in de tijd reizen....

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

peda schreef: 06 aug 2020, 17:22 Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Ik weet niet of het van belang is. Ik denk dat het een mogelijkheid is, die dingen misschien verklaart.
Als het zo is, dan is het zo. Als het niet zo is, dan is het niet zo.
Stel dat er een soort hemel is, met lineaire tijd en eeuwigheid. Eeuwig op een wolkje, met eindeloze tijd ?
Klinkt mij wat raar in de oren en eindeloos is best lang.
Zitten daar dan zielen van 84 miljard jaar oud ?
Als tijd lineair is, dan moet er dus ergens een begin zijn geweest ?
Het kan filosofisch helpen.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

HJW schreef: 06 aug 2020, 17:32
peda schreef: 06 aug 2020, 17:22 Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Ik weet niet of het van belang is. Ik denk dat het een mogelijkheid is, die dingen misschien verklaart.
Als het zo is, dan is het zo. Als het niet zo is, dan is het niet zo.
Stel dat er een soort hemel is, met lineaire tijd en eeuwigheid. Eeuwig op een wolkje, met eindeloze tijd ?
Klinkt mij wat raar in de oren en eindeloos is best lang.
Zitten daar dan zielen van 84 miljard jaar oud ?
Als tijd lineair is, dan moet er dus ergens een begin zijn geweest ?
Het kan filosofisch helpen.
Je weet niet of in het veronderstelde transcendente verblijf na de dood ook "'tijd"' heerst. Of dat daar logica heerst. Of dat daar het begrip "' herkenbaarheid "" aangaande andere entiteiten bestaat. Of dat daar causaliteit heerst. Kortom er is niets te weten over het transcendente en dat zegt reeds het woord transcendent. Filosofie begint waar de wetenschap ( tijdelijk ) moet stoppen, maar het domein filosofie is wel gebaseerd op een min of meer concrete realiteit. Speculaties en wensdenken hebben ook in de filosofie niets te zoeken, immers beiden leveren geen uitgangs-basis om vandaar uit verdere logica te bedrijven. Mijn vraag blijft waarom de tijd-illusie in het spiritueel denken werkelijk van belang is.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10107
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 06 aug 2020, 16:59
peda schreef: 06 aug 2020, 16:42 Daarom zou ik ook graag een beargumenteerde onderbouwing zien. Waarom zou tijd een echte illusie zijn. Waarbij Illusie staat voor geen realiteit en niet illusie wordt begrepen als een "'vertaling"' door de hersenen van een realiteit ( Einstein ).
Daar is (op dit moment) geen wetenschappelijke onderbouwing voor te geven.
Ik vind het leuk om over tijd te speculeren, maar wetenschappelijk is er geen bewijs.
Daarnet werd ik gebeld terwijl ik aan het schrijven was, maar moet er straks opnieuw voor gaan zitten.

Zag laatst een serie op Netflix (Dark, 3 seizoenen) en die gaat over tijd en tijdreizen. Niet zoals de lollige Back to the Futurereeks, maar met een hoog thriller gehalte. Er worden in de serie ook dingen uitgelegd zoals de bootstrap-paradox.

Het is een Duitse serie dus ik zou de spraak op Duits zetten : https://www.youtube.com/watch?v=rrwycJ08PSA

(Spoiler) Bootstrap-paradox : https://www.youtube.com/watch?v=c0nTI31CrVg

Erg interessant, ik kom hier nog op terug met mijn eigen (speculatieve) beschrijving.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

@Messenger... houd je in.. ik ga nu beginnen aan seizoen 3 van Dark 8-)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 aug 2020, 17:52
Mijn vraag blijft waarom de tijd-illusie in het spiritueel denken werkelijk van belang is.
Dat is omdat spiritualiteit ten diepste over het zijnde gaat.
Bewustzijn/Liefde. Tijd speelt zich af in de vorm(en).

Gechargeerd zou je kunnen zeggen dat de mens zit opgesloten in de tijd. (Vorm)
Neem zoiets als racisme of homofobie. Dat is alleen mogelijk in de vorm. In het wordende dus.

De grote grap is dat een racist, seksist of een homofoob zichzelf heeft opgesloten in de tijd.
In zijn geval dus in de 80 jaar dat hij hier rondloopt.

Arme Donald. Materieel erg rijk, geestelijk straatarm. Liefde kan niets bezitten, dat is onmogelijk.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

hopper schreef: 07 aug 2020, 15:53
peda schreef: 06 aug 2020, 17:52
Mijn vraag blijft waarom de tijd-illusie in het spiritueel denken werkelijk van belang is.
Dat is omdat spiritualiteit ten diepste over het zijnde gaat.
Bewustzijn/Liefde. Tijd speelt zich af in de vorm(en).

Gechargeerd zou je kunnen zeggen dat de mens zit opgesloten in de tijd. (Vorm)
Neem zoiets als racisme of homofobie. Dat is alleen mogelijk in de vorm. In het wordende dus.

De grote grap is dat een racist, seksist of een homofoob zichzelf heeft opgesloten in de tijd.
In zijn geval dus in de 80 jaar dat hij hier rondloopt.

Arme Donald. Materieel erg rijk, geestelijk straatarm. Liefde kan niets bezitten, dat is onmogelijk.
Racisme, homofobie zijn inderdaad menselijke denkbeelden, geestelijke "' vormen "', dat begrijp ik. De aarde, tijd, een mens, zijn realiteiten, geen illusies en een realiteit beoordeel ik anders als een "' denkbeeld "'.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

peda schreef: 07 aug 2020, 16:04

Racisme, homofobie zijn inderdaad menselijke denkbeelden, geestelijke "' vormen "', dat begrijp ik. De aarde, tijd, een mens, zijn realiteiten, geen illusies en een realiteit beoordeel ik anders als een "' denkbeeld "'.
De tijdelijke mens is vereenzelvigt met zijn lichaam (ik ben mijn lichaam). Een lichaam is per definitie vergankelijk.
En wat racisten doen is de vorm vergelijken en de ene vorm als beter/slechter oordelen dan de ander.
Seksuele geaardheid is de vorm waarop men seks bedrijft. Homofoben beschouwen de ene vorm ook als beter dan de andere vorm.

Zo kun je op talloze terreinen vast stellen dat mensen een obsessie hebben voor vorm(en).
Alle vormen op hun beurt zijn vergankelijk en zo schept de vergankelijke mens een vergankelijke verbeeldingswereld.
En sluit daarmee zichzelf op.

Tijd is een illusie, maar het denkbeeld aan hangen dat tijd een illusie is, is ook een illusie.
In de talloze spirituele richtingen is het bekend dat men niet dient te zoeken in het veranderlijke.
Door het veranderlijke 'af te zweren' (Lees: racisme, homofobie e.d. af te zweren) vind men het onvergankelijke.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

hopper schreef: 07 aug 2020, 16:23

Tijd is een illusie, maar het denkbeeld aan hangen dat tijd een illusie is, is ook een illusie.
In de talloze spirituele richtingen is het bekend dat men niet dient te zoeken in het veranderlijke.
Waarom is tijd een illusie. Waarom bestaan er geen causale verbanden, waarom is de volgorde eerst oorzaak- dan gevolg een illusie. Waarom is gisteren een illusie en vandaag ook . Dat de tijd voor waarnemers die zich met verschillende snelheid voortbewegen verschillend ( relatief ) is, dat is door Einstein aangetoond, maar relatieve tijd is niet gelijk aan illusie-tijd. Dat tijd een illusie is, is een persoonlijke overtuiging, maar geen voor iedereen geldend feit. Dat een spirituele richting de oplossing niet zoekt in het begrip "' tijd "" dat zal zeker waar zijn, maar een spirituele richting bepaalt niet of tijd al of niet bestaat ( illusie ), dat gebeurt door empirische meting.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Piebe Paulusma »

Tijd is geen illusie! En wie denkt van wel moet vandaag maar eens goed in de spiegel kijken en over tien jaar weer! :naughty:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10107
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

Om de tijd te beschrijven haal ik mijn metafoor van de DVD-game erbij (die van het mozaïek is niet duidelijk genoeg).

De DVD omvat het leven in ruimte en tijd, alle oorzaken en gevolgen, alle keuzemogelijkheden en uitkomsten.
Vergelijk het met een schaakspel waar alle zetten die gezet kunnen worden aanwezig zijn en de uitkomst.

Die DVD is op 1 heilig moment gecreëerd en kun je het NU noemen.
Alle gebeurtenissen vinden sequentieel plaats en, omdat het op die DVD staat, simultaan.
Sequenmultaan noem ik dat.

Omdat alles plaatsheeft op die DVD (het NU) vindt alles sequenmultaan plaats.

Wij hebben het reizen door de tijd niet ontdekt, maar ik sluit niet uit dat andere hoger ontwikkelde beschavingen dit wel reeds onder de knie hebben.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10107
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 18:26 Tijd is geen illusie! En wie denkt van wel moet vandaag maar eens goed in de spiegel kijken en over tien jaar weer! :naughty:
Wat je in de spiegel ziet over tien jaar tijd, noem ik charmante aftakeling. :lol:
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 07 aug 2020, 19:10
Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 18:26 Tijd is geen illusie! En wie denkt van wel moet vandaag maar eens goed in de spiegel kijken en over tien jaar weer! :naughty:
Wat je in de spiegel ziet over tien jaar tijd, noem ik charmante aftakeling. :lol:
Ja maar het is ook zeker geen illusie dat ik er zo jong uitzie! :clown:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10107
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Messenger »

Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 19:56
Messenger schreef: 07 aug 2020, 19:10
Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 18:26 Tijd is geen illusie! En wie denkt van wel moet vandaag maar eens goed in de spiegel kijken en over tien jaar weer! :naughty:
Wat je in de spiegel ziet over tien jaar tijd, noem ik charmante aftakeling. :lol:
Ja maar het is ook zeker geen illusie dat ik er zo jong uitzie! :clown:
Ik ga er van uit dat na vele tientallen jaren bij jou nog altijd de sporen van schoonheid te zien zullen zijn. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

peda schreef: 07 aug 2020, 18:23
hopper schreef: 07 aug 2020, 16:23

Tijd is een illusie, maar het denkbeeld aan hangen dat tijd een illusie is, is ook een illusie.
In de talloze spirituele richtingen is het bekend dat men niet dient te zoeken in het veranderlijke.
Waarom is tijd een illusie. Waarom bestaan er geen causale verbanden, waarom is de volgorde eerst oorzaak- dan gevolg een illusie. Waarom is gisteren een illusie en vandaag ook . Dat de tijd voor waarnemers die zich met verschillende snelheid voortbewegen verschillend ( relatief ) is, dat is door Einstein aangetoond, maar relatieve tijd is niet gelijk aan illusie-tijd. Dat tijd een illusie is, is een persoonlijke overtuiging, maar geen voor iedereen geldend feit. Dat een spirituele richting de oplossing niet zoekt in het begrip "' tijd "" dat zal zeker waar zijn, maar een spirituele richting bepaalt niet of tijd al of niet bestaat ( illusie ), dat gebeurt door empirische meting.
Alles wat tijdelijk is, is waargenomen object en onze meningen/beleving er over.
Het waarnemen zelf bevindt zich niet in tijd of plaats. De illusie schuilt er in dat omdat ons bewustzijn gedragen wordt door een object, we ons vereenzelvigen met dat object. (lichaam)

Het is dus zeker niet zo dat er geen causale verbanden bestaan. In het Zolderwormisme bestaat geen causaliteit, maar ik ben geen Zolderwormist.
In mijn beleving bestaat lineaire tijd gewoon met oorzaak en gevolg. Het illusionaire aspect ligt m.i. waar de deelnemer (de mens) zich zijnde waant. Is dat als object/lichaam? Dan is dat wat de meeste mensen aan hangen. Dat noem ik Adambewustzijn, zelfbewustzijn of reflecterend bewustzijn.

in Christusbewustzijn is er de realisatie dat men niet het lichaam is, maar bewustzijn met een duidelijke correlatie met Liefde.
Het Christusbewustzijn heeft een eeuwigheids-karakter omdat het zich heeft onttrokken aan de tijd.
Waaruit ook begrepen kan worden dat 'eeuwigheid' niet oneindige tijd is (miljarden en miljarden jaren) maar het ontbreken van tijd!
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 07 aug 2020, 19:09 Om de tijd te beschrijven haal ik mijn metafoor van de DVD-game erbij (die van het mozaïek is niet duidelijk genoeg).

De DVD omvat het leven in ruimte en tijd, alle oorzaken en gevolgen, alle keuzemogelijkheden en uitkomsten.
Vergelijk het met een schaakspel waar alle zetten die gezet kunnen worden aanwezig zijn en de uitkomst.

Die DVD is op 1 heilig moment gecreëerd en kun je het NU noemen.
Alle gebeurtenissen vinden sequentieel plaats en, omdat het op die DVD staat, simultaan.
Sequenmultaan noem ik dat.

Omdat alles plaatsheeft op die DVD (het NU) vindt alles sequenmultaan plaats.

Wij hebben het reizen door de tijd niet ontdekt, maar ik sluit niet uit dat andere hoger ontwikkelde beschavingen dit wel reeds onder de knie hebben.
Dat komt overeen met de blok theorie.
Volgens de speciale relativiteitstheorie van Einstein leven we in een vierdimensionaal ‘blok-universum’. Verleden, heden en toekomst bestaan daarin naast elkaar. Gebeurtenissen uit het verleden zijn niet verdwenen maar liggen in een ander deel van de ruimtetijd. Iedere waarnemer bevindt zich in zijn eigen ‘nu’-punt. Wat voor de een nu gebeurt, kan voor een ander al in het verleden of nog in de toekomst liggen.

Deze werpt ook een aardig licht ;) op de kwestie.. de moving spotlight theory.
http://news.mit.edu/2015/book-brad-skow ... -pass-0128
Does time pass?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 19:56
Messenger schreef: 07 aug 2020, 19:10
Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 18:26 Tijd is geen illusie! En wie denkt van wel moet vandaag maar eens goed in de spiegel kijken en over tien jaar weer! :naughty:
Wat je in de spiegel ziet over tien jaar tijd, noem ik charmante aftakeling. :lol:
Ja maar het is ook zeker geen illusie dat ik er zo jong uitzie! :clown:
:lol: 8-) :thumb1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Tin
Beheerder
Berichten: 7379
Lid geworden op: 08 mar 2013, 19:20
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Tin »

peda schreef: 06 aug 2020, 17:22

Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Omdat tijd, het tijdelijke, het beperkte, niet spiritueel is.
Spiritueel is het grenzeloze, het onmetelijke, liefde.
Waar licht is, is duisternis een illusie.
Sebastiaan.

Niets is wat het lijkt.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door peda »

Tin schreef: 08 aug 2020, 15:21
peda schreef: 06 aug 2020, 17:22

Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Omdat tijd, het tijdelijke, het beperkte, niet spiritueel is.
Spiritueel is het grenzeloze, het onmetelijke, liefde.
Waar licht is, is duisternis een illusie.
Waar duisternis is, is licht een illusie , maar gelukkig bestaat het licht ( ondanks de duisternis ) nog steeds in de realiteit. Quasi een illusie, maar geen echte illusie.
Ik begrijp jouw boodschap. De wereld van de spiritualiteit speelt zich niet af in de begrenzing van ruimte en tijd. Helder en dank. :flower1:
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Piebe Paulusma »

peda schreef: 08 aug 2020, 15:42
Tin schreef: 08 aug 2020, 15:21
peda schreef: 06 aug 2020, 17:22

Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Omdat tijd, het tijdelijke, het beperkte, niet spiritueel is.
Spiritueel is het grenzeloze, het onmetelijke, liefde.
Waar licht is, is duisternis een illusie.
Waar duisternis is, is licht een illusie , maar gelukkig bestaat het licht ( ondanks de duisternis ) nog steeds in de realiteit. Quasi een illusie, maar geen echte illusie.
Ik begrijp jouw boodschap. De wereld van de spiritualiteit speelt zich niet af in de begrenzing van ruimte en tijd. Helder en dank. :flower1:
En dat mysterieuze licht noem ik nou Christus!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

Piebe Paulusma schreef: 08 aug 2020, 15:50
peda schreef: 08 aug 2020, 15:42
Tin schreef: 08 aug 2020, 15:21
peda schreef: 06 aug 2020, 17:22

Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Omdat tijd, het tijdelijke, het beperkte, niet spiritueel is.
Spiritueel is het grenzeloze, het onmetelijke, liefde.
Waar licht is, is duisternis een illusie.
Waar duisternis is, is licht een illusie , maar gelukkig bestaat het licht ( ondanks de duisternis ) nog steeds in de realiteit. Quasi een illusie, maar geen echte illusie.
Ik begrijp jouw boodschap. De wereld van de spiritualiteit speelt zich niet af in de begrenzing van ruimte en tijd. Helder en dank. :flower1:
En dat mysterieuze licht noem ik nou Christus!
Ontstond dan het duister omdat er licht ontstond of omgekeerd?
Kan het ene wel bestaan zonder het andere ?

Als een deeltje en het antideeltje botsen ontstaat er: licht.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

Tin schreef: 08 aug 2020, 15:21 Waar licht is, is duisternis een illusie.
Exact.
Een chinees gezegde zegt dan ook:
het is beter een licht te ontsteken dan de duisternis te vervloeken.
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door HJW »

Petra schreef: 11 aug 2020, 06:09
Ontstond dan het duister omdat er licht ontstond of omgekeerd?
Kan het ene wel bestaan zonder het andere ?
Er is geen tegenstelling, geen dualiteit.
Er is alleen sprake van licht, in een range van 0% tot 100%.
0% licht noemen we dan totale duisternis.
Om er een term aan te geven.

Zo geloof ik ook niet in het kwaad of in haat.
Haat is 0% liefde, maar valt altijd nog in het spectrum van liefde.
Kwaad is 0% goedheid, maar valt nog altijd in het spectrum an goedheid.

Mijn gedachten, voor wat ze waard zijn......
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 11 aug 2020, 06:09
Piebe Paulusma schreef: 08 aug 2020, 15:50
peda schreef: 08 aug 2020, 15:42
Tin schreef: 08 aug 2020, 15:21
peda schreef: 06 aug 2020, 17:22

Waarom is een echte tijd-illusie van belang in het spirituele denken? Over het transcendente is toch sowieso niets te weten, zelfs niet of daar de logica wetten nog geldigheid hebben. Mij komt het voor alsof met de tijd- illusie gespeculeerd wordt, zonder te weten, waarom.
Omdat tijd, het tijdelijke, het beperkte, niet spiritueel is.
Spiritueel is het grenzeloze, het onmetelijke, liefde.
Waar licht is, is duisternis een illusie.
Waar duisternis is, is licht een illusie , maar gelukkig bestaat het licht ( ondanks de duisternis ) nog steeds in de realiteit. Quasi een illusie, maar geen echte illusie.
Ik begrijp jouw boodschap. De wereld van de spiritualiteit speelt zich niet af in de begrenzing van ruimte en tijd. Helder en dank. :flower1:
En dat mysterieuze licht noem ik nou Christus!
Ontstond dan het duister omdat er licht ontstond of omgekeerd?
Kan het ene wel bestaan zonder het andere ?

Als een deeltje en het antideeltje botsen ontstaat er: licht.
Naar mijn geloof heeft het licht begin noch einde, dus.....En licht verdrijft duisternis, de zon geeft licht overdag en de maan 's nachts.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door hopper »

Petra schreef: 11 aug 2020, 06:09

Ontstond dan het duister omdat er licht ontstond of omgekeerd?
Kan het ene wel bestaan zonder het andere ?

Als een deeltje en het antideeltje botsen ontstaat er: licht.
Jij zit met je gedachten bij de natuurkunde.

Maar wat dacht je van het licht in je ogen? Het zomaar kunnen zijn dat het het licht in je ogen is wat het duister waarneemt.
Hier worden licht en duister voorgesteld als elkaar uitsluitend. 0 procent licht is dan 100% duister of andersom.
Er is een ander begrip mogelijk van licht.....
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Terug in de tijd reizen....

Bericht door Petra »

Ik vraag me af waarom het duister zo nodig verdreven moet worden.
Waarom duister of donker vaak geassocieerd wordt met 'kwaad' of 'slecht'.
En licht met goed en mooi.
Bang in het donker?
Het idee van de dag die de nacht verdrijft?
Prima idee, maar zou je zonder de nacht willen leven?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas