Voorbij het oordeel

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Maria K »

Zolderworm schreef: 06 aug 2020, 11:12 De zogeheten indoctrinatie komt voort uit onze instinctiviteit. Als die er niet was geweest, dan was er ook geen indoctrinatie geweest. Alles begint met het instinct. Wij zijn gewoon een zoogdier, de homo sapiens, en handelen op basis van ons instinct. In ieder geval oordelen we altijd op basis van ons instinct, zoals jij zegt.
Er is weinig aan te doen, alleen de natuuroverstijgende transformatie, als die al bestaat. Ik denk van wel.
En die bestaat, want mensen kunnen hun eigen natuurlijke groepsdenken overstijgen.
En er zijn er velen, die dat ook doen en daartoe het voortouw nemen.
En anderen die daar een lichtend voorbeeld voor nodig hebben.
Niet een groot profeet of goeroe, maar misschien gewoon een wijze vader, moeder, docente op school of een buurvrouw.
Hopelijk zoveel dat die ook weer opnieuw een licht kunnen zijn en laten schijnen op hun omgeving, die vaak nog niet aan de natuurlijke driften en daardoor materiële behoeften, zijn ontstegen.

Vanuit en via verschillende wegen komen we toch samen op weg naar Rome. ;)
Ook al bedoel ik wsl. wat anders dan jij met "natuuroverstijgende transformatie". :flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 06 aug 2020, 13:39 Is de mens in staat om buiten het eigene heen te kijken dan vervaagt het hokje waar in we zitten.
Het bewust-zijn keert zich dan van het eigene af en er komt een bewust-zijn van het geheel.

P.S. We lijken het eens te zijn, gaat dat wel goed?
:thumb1:

:lol: :lol:

:flower1:
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 06 aug 2020, 13:39
Maria K schreef: 06 aug 2020, 13:28 Het over het eigene heen kijken is idd. vooral iets menselijks, maar niet in oerbeginsel aanwezig.
Pas bij het besef dat we onderdeel zijn van een geheel en niet alleen van ons eigen hokje, gaat dat spelen.
Dan ontstaat er een ander soort bewust-zijn.
Bij de meeste mensen is het wel in aanleg aanwezig, maar wordt het afgeroomd, beknot en geknecht door een soort groepsdenken.
En dat is weer heel afhankelijk van cultuur en leermomenten.
Eens. De hond vind mij een prima gozer omdat ik in zijn voordeel ben.
Bij intermenselijke relaties kan dat ook zo werken. Men vind mij een toffe gast zolang ik van pas kom.
Als dat niet meer zo is kan al snel het oordeel volgen.

Is de mens in staat om buiten het eigene heen te kijken dan vervaagt het hokje waar in we zitten.
Het bewust-zijn keert zich dan van het eigene af en er komt een bewust-zijn van het geheel.

P.S. We lijken het eens te zijn, gaat dat wel goed?
Leuk Hopper, het viel mij ook op. :) 8-)
Mooi om te lezen :flower1:
Waar een vrij gesprek "voorbij het oordeel" al niet goed voor is; geef het nog wat tijd en wie weet Maria... zien we je nog 's 'goeroe' Hopper bejubelen ;) :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door hopper »

Niks goeroe, Petra. Goeroe's hebben volgelingen. Jullie ontdekken alles zelf maar!
Dat is ook de enige mogelijkheid.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 07 aug 2020, 09:45 Niks goeroe, Petra. Goeroe's hebben volgelingen. Jullie ontdekken alles zelf maar!
Ik heb nog nooit van mijn leven een idool gehad,
Wel ooit een voorbeeld voor mij in mijn jonge jaren gehad en hoe ik daardoor mijn leven voor in de toekomst zag.
Haar had ik, bij wijze van spreken op een (klein) voetstuk, geplaatst.
Maar tegelijkertijd wist ik, dat ik zo'n leven niet ideaal was, niet zou kunnen en ook niet voor mezelf wenste en dat heeft invloed gehad op mijn verdere keuzes.

Zij is daar dan ook na een paar jaar vanaf gekukeld.
Niet haar schuld.
Ik was degene, die haar erop had gezet.
Zij leefde gewoon haar leven, zoals dat zij dat deed.
De weg, die zij had te gaan.
Alleen was dat wsl. ook niet, zoals zij dat voor zichzelf had gewenst.

Ik heb in die tijd ook veel geleerd.
Maar later ook dat ik, als ik dat voorbeeld en dat gezin niet had gehad, een andere keuze had gemaakt, alles uiteindelijk in mijn eigen toekomst anders was gelopen.
Zo werd ik alleen maar bevestigd dat ieder zijn eigen weg heeft te gaan en voorbeelden en tweedehands wijsheden geen enkele toegift hoeven te zijn in je eigen persoonlijke leven.
En als dat onherroepelijk toch het geval is, omdat je nu eenmaal in die "eenheid" meedraait, daar later ook de eigen verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ook al wordt het "vrije wil" onderwerp toch wel wrang.

Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.
Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Piebe Paulusma »

Voorbij het oordeel impliceert dat je geoordeeld bent.... Wat een vrijheid, LOL!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Piebe Paulusma »

Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50 Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.
Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Eeuwig zonde? Mijn hemel! Een zwarte kous refo is er niks bij. Wie werkelijk vrij is heeft met zonden niks van doen.

[modbreak Trajecto] Kom kom, nu maak je vermoedelijk een grapje. Je zult wel weten dat Maria K "erg jammer" bedoelt.
De laatste zin van je bericht is wat te veel ingevuld met wat jij verstaat onder werkelijk vrij, lijkt me.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door callista »

Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50
Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.

Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Dat is inderdaad jammer, maar ik denk dat als je alles over mocht doen je dat naderhand ook weer over zou willen doen...enz...
Het is een als, als, als....en dan, dan, dan....zou ik......zus en zo...
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Maria K »

Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 11:22
Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50 Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.
Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Eeuwig zonde? Mijn hemel! Een zwarte kous refo is er niks bij. Wie werkelijk vrij is heeft met zonden niks van doen.
Alleen een zwarte kous zou dit kunnen bedenken en ook zeggen. :lol: :lol:

Maar even serieus.... :arrow:
"Kleding en glas als afval verbranden is eeuwig zonde".
De SGP noemt deze woordkeuze hoogst ongelukkig, omdat deze zinsnede een diepere, zwaardere betekenis heeft. Fractievoorzitter J. van den Brink: "Ik schrok van de geladen kop. Het woord zonde wordt al te veel gebruikt. Eeuwig zonde gaat nog een stap verder. Het is niet terecht om een stelling op deze manier extra kracht bij te zetten."

Wethouder A. Kleijer van de gemeente Putten erkent dat de formulering ongepast is. "Wij betreuren de woordkeus ten zeerste. Het college heeft daarom de excuses aangeboden aan de ontvangers van de brief. Verantwoordelijk zijn we overigens niet. Regio Noord-Veluwe heeft de folder gemaakt."
Maar gelukkig konden ze de schuld/zonde doorschuiven. :w

Deze is voor jou:
viewtopic.php?p=300114#p300114
https://www.brouwerijeeuwigzonde.nl/onze-bieren
En dat je nog maar heel veel eeuwige zonden tot je mag nemen.
.
:flower1:
Laatst gewijzigd door Maria K op 07 aug 2020, 12:45, 1 keer totaal gewijzigd.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door hopper »

Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50
hopper schreef: 07 aug 2020, 09:45 Niks goeroe, Petra. Goeroe's hebben volgelingen. Jullie ontdekken alles zelf maar!
Ik heb nog nooit van mijn leven een idool gehad,
Wel ooit een voorbeeld voor mij in mijn jonge jaren gehad en hoe ik daardoor mijn leven voor in de toekomst zag.
Haar had ik, bij wijze van spreken op een (klein) voetstuk, geplaatst.
Maar tegelijkertijd wist ik, dat ik zo'n leven niet ideaal was, niet zou kunnen en ook niet voor mezelf wenste en dat heeft invloed gehad op mijn verdere keuzes.

Zij is daar dan ook na een paar jaar vanaf gekukeld.
Niet haar schuld.
Ik was degene, die haar erop had gezet.
Zij leefde gewoon haar leven, zoals dat zij dat deed.
De weg, die zij had te gaan.
Alleen was dat wsl. ook niet, zoals zij dat voor zichzelf had gewenst.

Ik heb in die tijd ook veel geleerd.
Maar later ook dat ik, als ik dat voorbeeld en dat gezin niet had gehad, een andere keuze had gemaakt, alles uiteindelijk in mijn eigen toekomst anders was gelopen.
Zo werd ik alleen maar bevestigd dat ieder zijn eigen weg heeft te gaan en voorbeelden en tweedehands wijsheden geen enkele toegift hoeven te zijn in je eigen persoonlijke leven.
En als dat onherroepelijk toch het geval is, omdat je nu eenmaal in die "eenheid" meedraait, daar later ook de eigen verantwoordelijkheid voor moet nemen. Ook al wordt het "vrije wil" onderwerp toch wel wrang.

Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.
Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)

Je bent een verstandig mens. Een ander mens op een voetstuk zetten is een vorm van ongelijkheid/gedeeldheid.
We kunnen wel een voorbeeld nemen aan andere mensen. In digitale vorm zijn er genoeg te vinden. Zij zijn geen goeroe voor mij, maar ik bekijk hun handel en wandel. En dan zie ik toch dat er een categorie mensen is welke 'het oordeel' ontstegen zijn.

Echter, met je laatste opmerking ben ik het niet eens. (Het zal ook weer niet zo zijn!) Ik zie mijn leven als een weg, een reis naar een onbekende bestemming. Het leren (in spirituele zin) is juist het leuke er van. En juist omdat ik de bestemming niet ken vind ik het leuk! Iemand die alles al geleerd heeft is klaar, dat lijkt me geen leuke toestand.
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Maria K »

hopper schreef: 07 aug 2020, 12:39
Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.
Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
We kunnen wel een voorbeeld nemen aan andere mensen. In digitale vorm zijn er genoeg te vinden. Zij zijn geen goeroe voor mij, maar ik bekijk hun handel en wandel. En dan zie ik toch dat er een categorie mensen is welke 'het oordeel' ontstegen zijn.
Ik ben ervan overtuigd dat er heel veel mensen zijn die in theorie heel wijs zijn, maar in de praktijk ook gewoon normale mensen zijn die hun gevoelens hebben en ook best wel vaak anders reageren dan dat ze achteraf voor verstandig gehouden zouden hebben.
Ik geloof niet, dat ik daar een uitzondering ben.
Voor mij blijft het: je kunt veel weten en misschien een beetje wijsheid opdoen, maar een feilbare mens blijven.
hopper schreef: 07 aug 2020, 12:39Echter, met je laatste opmerking ben ik het niet eens. (Het zal ook weer niet zo zijn!)
:lol: :lol:
Je zou ook kunnen zeggen dat je het grotendeels eens bent, maar dat je vindt dat het aanvulling behoeft. ;)
hopper schreef: 07 aug 2020, 12:39 Ik zie mijn leven als een weg, een reis naar een onbekende bestemming. Het leren (in spirituele zin) is juist het leuke er van. En juist omdat ik de bestemming niet ken vind ik het leuk! Iemand die alles al geleerd heeft is klaar, dat lijkt me geen leuke toestand.
Zo is het.

Ook wat mij betreft in de praktijk.
Maar toch heb ik wel eens overdenkingen, hoe iets gelopen zou kunnen zijn, als het anders was geweest.
callista schreef: 07 aug 2020, 12:20
Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50 Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Dat is inderdaad jammer, maar ik denk dat als je alles over mocht doen je dat naderhand ook weer over zou willen doen...enz...
Het is een als, als, als....en dan, dan, dan....zou ik......zus en zo...
En dan ben ik het met Callista eens, ja als......als.....,
En ook dat er dan wel weer dingen voor zullen vallen, waar je niet op getraind bent in de levensschool en dat je dan ook weer nieuwe maar andere leermomenten zou hebben.
Maar dat je dat zou kunnen bedenken, zolang je nieuwsgierig en en leergierig, dus zolang je werkelijk je leven wil leven.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Piebe Paulusma »

Maria K schreef: 07 aug 2020, 12:37
Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 11:22
Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50 Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.
Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Eeuwig zonde? Mijn hemel! Een zwarte kous refo is er niks bij. Wie werkelijk vrij is heeft met zonden niks van doen.
Alleen een zwarte kous zou dit kunnen bedenken en ook zeggen. :lol: :lol:

Maar even serieus.... :arrow:
"Kleding en glas als afval verbranden is eeuwig zonde".
De SGP noemt deze woordkeuze hoogst ongelukkig, omdat deze zinsnede een diepere, zwaardere betekenis heeft. Fractievoorzitter J. van den Brink: "Ik schrok van de geladen kop. Het woord zonde wordt al te veel gebruikt. Eeuwig zonde gaat nog een stap verder. Het is niet terecht om een stelling op deze manier extra kracht bij te zetten."

Wethouder A. Kleijer van de gemeente Putten erkent dat de formulering ongepast is. "Wij betreuren de woordkeus ten zeerste. Het college heeft daarom de excuses aangeboden aan de ontvangers van de brief. Verantwoordelijk zijn we overigens niet. Regio Noord-Veluwe heeft de folder gemaakt."
Maar gelukkig konden ze de schuld/zonde doorschuiven. :w

Deze is voor jou:
viewtopic.php?p=300114#p300114
https://www.brouwerijeeuwigzonde.nl/onze-bieren
En dat je nog maar heel veel eeuwige zonden tot je mag nemen.
.
:flower1:
Lekker en nog gekoeld ook! Eeuwig zonde die aan me voorbij te laten gaan! :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Petra »

hopper schreef: 07 aug 2020, 09:45 Niks goeroe, Petra. Goeroe's hebben volgelingen. Jullie ontdekken alles zelf maar!
Dat is ook de enige mogelijkheid.
:lol: :lol: :lol:
Gelukkig wel, wat is er nou leuker dan de ontdekkingstocht. Alleen al de idee dat je 't allemaal al weet en er niks nieuws meer te ontdekken valt. Brrrrrrrrrrr.

(N>B> ik zie nu pas dat je zo ong. hetzelfde schreef 8-) )


Ennehhh ik had het dan ook tussen ' ' gezet; het zijn immers altijd anderen die goeroe zeggen nooit de goeroe zelf. Zelfs idool Hans wil geen goeroe genoemd worden, maar is het stiekem wel. :)
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Petra »

callista schreef: 07 aug 2020, 12:20
Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50
Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.

Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Dat is inderdaad jammer, maar ik denk dat als je alles over mocht doen je dat naderhand ook weer over zou willen doen...enz...
Het is een als, als, als....en dan, dan, dan....zou ik......zus en zo...
Grappig, ik heb totaal het tegenovergestelde, moet er niet aan denken om hetzelfde nog 's over te doen.
Denk ik aan die film Groundhog Day. Superleuke film, maar ware horror om in hetzelfde riedeltje te blijven hangen.
Je denkt wijzer te worden, maar dat is slechts binnen dat al bekende beperkte bubbeltje; Plato's grot.

Ik heb dan ook geen angst voor vernieuwing/verandering, sterker nog, ik juich het toe; een eeuwige zaligheid in het paradijs lijkt me net zo saai als het eeuwige vagevuur. Dat je op een gegeven moment denkt..komt ie weer aan met die vlammenwerper; Gaaaaaaap :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 08 aug 2020, 01:30
callista schreef: 07 aug 2020, 12:20
Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50
Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.

Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Dat is inderdaad jammer, maar ik denk dat als je alles over mocht doen je dat naderhand ook weer over zou willen doen...enz...
Het is een als, als, als....en dan, dan, dan....zou ik......zus en zo...
Grappig, ik heb totaal het tegenovergestelde, moet er niet aan denken om hetzelfde nog 's over te doen.
Denk ik aan die film Groundhog Day. Superleuke film, maar ware horror om in hetzelfde riedeltje te blijven hangen.
Je denkt wijzer te worden, maar dat is slechts binnen dat al bekende beperkte bubbeltje; Plato's grot.

Ik heb dan ook geen angst voor vernieuwing/verandering, sterker nog, ik juich het toe; een eeuwige zaligheid in het paradijs lijkt me net zo saai als het eeuwige vagevuur. Dat je op een gegeven moment denkt..komt ie weer aan met die vlammenwerper; Gaaaaaaap :lol:
Ik zou dit leven wel over willen doen en andere keuzes maken. Daardoor zou dit leven volkomen anders er uitzien. Dit leven zou compleet anders zijn dan de variaties door andere beslissingen en uitkomsten.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 08 aug 2020, 01:14
hopper schreef: 07 aug 2020, 09:45 Niks goeroe, Petra. Goeroe's hebben volgelingen. Jullie ontdekken alles zelf maar!
Dat is ook de enige mogelijkheid.
:lol: :lol: :lol:
Gelukkig wel, wat is er nou leuker dan de ontdekkingstocht. Alleen al de idee dat je 't allemaal al weet en er niks nieuws meer te ontdekken valt. Brrrrrrrrrrr.

(N>B> ik zie nu pas dat je zo ong. hetzelfde schreef 8-) )


Ennehhh ik had het dan ook tussen ' ' gezet; het zijn immers altijd anderen die goeroe zeggen nooit de goeroe zelf. Zelfs idool Hans wil geen goeroe genoemd worden, maar is het stiekem wel. :)

Ik ken Hans een beetje. Hij vergeeft het je als jij hem als goeroe ziet! Hans is woordenkunstenaar, net zoals Rumi een woordenkunstenaar was, maar dan op een andere manier. Dan is de zelfzucht gedood, maar de individualiteit is er nog. Dat is hoe God zich liefdevol uitdrukt: iedereen gelijk van waarde maar toch iedereen weer anders.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door hopper »

Petra schreef: 08 aug 2020, 01:30

Grappig, ik heb totaal het tegenovergestelde, moet er niet aan denken om hetzelfde nog 's over te doen.
Denk ik aan die film Groundhog Day. Superleuke film, maar ware horror om in hetzelfde riedeltje te blijven hangen.
Niet alleen een leuke film, maar idd met een hele wijze les. Ik zie dan ook niks in die christelijke voorstellingswereld met een eeuwige hemel en een eeuwige hel. Wat moet ik doen in een wereld met alleen maar lievigheid en zoetigheid?

Ik zie dan ook meer in het Koninkrijk Gods zoals die reeds aanwezig is in het aardse leven.
De geliefden herkennen elkaar in een wereld met Goed en Kwaad er in.
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Atheist2 »

Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 11:22 Eeuwig zonde? Mijn hemel! Een zwarte kous refo is er niks bij. Wie werkelijk vrij is heeft met zonden niks van doen.
Je zus, dit is toch niet serieus te nemen? Wanneer snappen mensen eens dat woorden verschillende betekenissen kunnen hebben?

Net zoals de SGP die viel over "eeuwig zonde" bij het schrijven van Maria K. Het lijkt erop dat christenen een alleenrecht op bepaalde woorden denken te hebben en dat is onzin.

[modbreak Trajecto] Oké, ik heb bij het bericht in de quote een modbreak geplaatst. Hopelijk zo alles duidelijk en geen reden meer om verder te mopperen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Piebe Paulusma »

Atheist2 schreef: 08 aug 2020, 10:00
Piebe Paulusma schreef: 07 aug 2020, 11:22 Eeuwig zonde? Mijn hemel! Een zwarte kous refo is er niks bij. Wie werkelijk vrij is heeft met zonden niks van doen.
Je zus, dit is toch niet serieus te nemen? Wanneer snappen mensen eens dat woorden verschillende betekenissen kunnen hebben?

Net zoals de SGP die viel over "eeuwig zonde" bij het schrijven van Maria K. Het lijkt erop dat christenen een alleenrecht op bepaalde woorden denken te hebben en dat is onzin.
Dit bericht heb ik ook gemeld. Je bent nogal een agressief atheïstje,. Zeker pas bekeerd.

[modbreak Trajecto] Net bekeerd tot atheïsme? Dat weet ik niet maar in ieder geval moet dit alles niet reden zijn tot hakketakkerij. Probeer elkaar te verdragen zonder te veel wrevel.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Maria K
Berichten: 2887
Lid geworden op: 27 feb 2016, 12:40
Man/Vrouw: V

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Maria K »

Messenger schreef: 08 aug 2020, 08:45
Petra schreef: 08 aug 2020, 01:30
callista schreef: 07 aug 2020, 12:20
Maria K schreef: 07 aug 2020, 10:50
Zo heeft iedereen zijn eigen weg te gaan.

Alleen eeuwig zonde, dat je veel kunt leren, maar niets kunt overdoen. 8-)
Dat is inderdaad jammer, maar ik denk dat als je alles over mocht doen je dat naderhand ook weer over zou willen doen...enz...
Het is een als, als, als....en dan, dan, dan....zou ik......zus en zo...
Grappig, ik heb totaal het tegenovergestelde, moet er niet aan denken om hetzelfde nog 's over te doen.
Denk ik aan die film Groundhog Day. Superleuke film, maar ware horror om in hetzelfde riedeltje te blijven hangen.
Je denkt wijzer te worden, maar dat is slechts binnen dat al bekende beperkte bubbeltje; Plato's grot.

Ik heb dan ook geen angst voor vernieuwing/verandering, sterker nog, ik juich het toe; een eeuwige zaligheid in het paradijs lijkt me net zo saai als het eeuwige vagevuur. Dat je op een gegeven moment denkt..komt ie weer aan met die vlammenwerper; Gaaaaaaap :lol:
Ik zou dit leven wel over willen doen en andere keuzes maken. Daardoor zou dit leven volkomen anders er uitzien. Dit leven zou compleet anders zijn dan de variaties door andere beslissingen en uitkomsten.
En dat is precies zoals ik het schreef en ook bedoel.
Veel geleerd en daardoor heel andere keuzes en dus ook een heel ander vervolg. :flower1:

Maar ook net zo onzeker.
Want natuurlijk komen de dingen, die je hebt geleerd dan net niet meer voorbij, maar weer heel andere dingen. :clown:
Net als in je huidige leven.
Je ziet niet meer hetgeen wat en waar het allemaal soepeltjes gaat.
Maar de aandacht gaat daarheen waar moeilijkheden zijn en de aandacht nodig is.

Maar als je niets hebt geleerd in dit leven, dan zul je idd. ook weer dezelfde soort beslissingen nemen.
En dus ook dezelfde soort gevolgen beleven.
Een nieuwe lente een nieuw geluid.
Gorter.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Messenger »

Maria K schreef: 08 aug 2020, 13:04
Messenger schreef: 08 aug 2020, 08:45 Ik zou dit leven wel over willen doen en andere keuzes maken. Daardoor zou dit leven volkomen anders er uitzien. Dit leven zou compleet anders zijn dan de variaties door andere beslissingen en uitkomsten.
En dat is precies zoals ik het schreef en ook bedoel.
Veel geleerd en daardoor heel andere keuzes en dus ook een heel ander vervolg. :flower1:

Maar ook net zo onzeker.
Want natuurlijk komen de dingen, die je hebt geleerd dan net niet meer voorbij, maar weer heel andere dingen. :clown:
Net als in je huidige leven.
Je ziet niet meer hetgeen wat en waar het allemaal soepeltjes gaat.
Maar de aandacht gaat daarheen waar moeilijkheden zijn en de aandacht nodig is.

Maar als je niets hebt geleerd in dit leven, dan zul je idd. ook weer dezelfde soort beslissingen nemen.
En dus ook dezelfde soort gevolgen beleven.
Let wel : ik kijk tevreden terug op dit leven. Wel vraag ik me af wat er op sommige momenten voor levensweg was ontstaan als ik andere keuzes had gemaakt. Zo heb ik soms cruciale beslissingen moeten nemen in de keuze die er was.

Als zoiets als het leven herleven mogelijk is na de stoffelijke dood, denk ik dat je dat niet volledig op empirische wijze zult hoeven doen. Je zult eerdere ervaringen gebruiken. En bij eerder onaangename ervaringen misschien gewaarschuwd worden door een déjà vu of het gevoel dat je maag omkeert.

Zo denk ik ook dat het na de stoffelijke dood mogelijk is om willekeurig welk leven te leven (kruipen in de huid van...).
En ik denk niet dat het noodzakelijk is om dan te beginnen met conceptie, embryo, foetus etc. Je pikt gewoon ergens de draad op.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door peda »

In hoeverre is de dna blauwdruk niet reeds bepalend voor het leven. Intelligentie, empathie en andere aangeboren eigenschappen. Je kunt bij reincarnatie natuurlijk opmerken dat je een blauwdruk kiest die bij jouw karma past, maar dan zijn de mogelijkheden om het wezenlijk anders te doen in een volgend leven ook beperkt. Waarom zouden zovele mensen dan kiezen voor een "'slecht"' leven wanneer een "" goed "" leven ook tot de keuze mogelijkheden zou behoren. Niet iedereen volgt de opvatting van Hopper, dat een "" armtierig "" leven ook niet meer is als een "" vorm illusie "". Deepak Cheepra die zo ongeveer hetzelfde verkondigt als Hopper, is met zijn boeken en lezingen zeer rijk geworden. Makkelijk praten in mijn ogen wanneer de "' vorm illusie "" een dik banksaldo betreft. Dan is het voor de bootvluchteling wel wat lastiger om zijn ellendig leven met "' vorm-illusie "" in te vullen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 08 aug 2020, 13:26
Als zoiets als het leven herleven mogelijk is na de stoffelijke dood, denk ik dat je dat niet volledig op empirische wijze zult hoeven doen. Je zult eerdere ervaringen gebruiken.
Er is geen andere wijze van her(be)leven dan middels de empirische wijze. Een eenmaal opgedane ervaring ligt vast zoals hij opgedaan is.
En die is opgedaan zoals jij of ik die indertijd hebben ingekleurd. Zou een er een andere mogelijkheid zijn, dan zou je de lineaire tijd in de war sturen. Als jij bv boos bent geweest op iemand dan heeft die ander daar mss op gereageerd. Zou je het anders kunnen her(be)leven dan zou de reactie van de ander ook weer anders kunnen zijn.

Je kunt in algemene zin het leven alleen voorwaarts leven en achterwaarts begrijpen.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Messenger »

peda schreef: 08 aug 2020, 13:44 In hoeverre is de dna blauwdruk niet reeds bepalend voor het leven. Intelligentie, empathie en andere aangeboren eigenschappen. Je kunt bij reincarnatie natuurlijk opmerken dat je een blauwdruk kiest die bij jouw karma past, maar dan zijn de mogelijkheden om het wezenlijk anders te doen in een volgend leven ook beperkt. Waarom zouden zovele mensen dan kiezen voor een "'slecht"' leven wanneer een "" goed "" leven ook tot de keuze mogelijkheden zou behoren. Niet iedereen volgt de opvatting van Hopper, dat een "" armtierig "" leven ook niet meer is als een "" vorm illusie "". Deepak Cheepra die zo ongeveer hetzelfde verkondigt als Hopper, is met zijn boeken en lezingen zeer rijk geworden. Makkelijk praten in mijn ogen wanneer de "' vorm illusie "" een dik banksaldo betreft. Dan is het voor de bootvluchteling wel wat lastiger om zijn ellendig leven met "' vorm-illusie "" in te vullen.
Met karma heeft het niet te maken. Mensen kiezen niet (altijd) bewust voor een "slecht" leven, het is de ziel van de mens (in het hoger bewuste Goddelijk niveau) die zoveel mogelijk verlangt te ervaren. Met ons dagelijks bewustzijn is dat niet te bevatten.

De ziel creëert het DNA, bepaalt de geboorteplaats en het startpunt.

Dat iemand rijkdom via spiritualiteit vergaart doet vaak de wenkbrauwen fronzen. Maar over Stephen King wordt niet moeilijk gedaan. Waarom, kun je afvragen, is geld verdienen aan spiritualiteit soms fout? Is het uit misdrijf en uitbuiting verkregen?
Neale Donald Walsch krijgt ook vaak kritiek over zijn rijkdom met zijn bestsellers.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Voorbij het oordeel

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 08 aug 2020, 14:19
Messenger schreef: 08 aug 2020, 13:26
Als zoiets als het leven herleven mogelijk is na de stoffelijke dood, denk ik dat je dat niet volledig op empirische wijze zult hoeven doen. Je zult eerdere ervaringen gebruiken.
Er is geen andere wijze van her(be)leven dan middels de empirische wijze. Een eenmaal opgedane ervaring ligt vast zoals hij opgedaan is.
En die is opgedaan zoals jij of ik die indertijd hebben ingekleurd. Zou een er een andere mogelijkheid zijn, dan zou je de lineaire tijd in de war sturen. Als jij bv boos bent geweest op iemand dan heeft die ander daar mss op gereageerd. Zou je het anders kunnen her(be)leven dan zou de reactie van de ander ook weer anders kunnen zijn.

Je kunt in algemene zin het leven alleen voorwaarts leven en achterwaarts begrijpen.
Dat snap ik als er slechts 1 dimensie van een leven zou bestaan. Bij het maken van een andere keuze wordt een andere dimensie geopend. Wij ervaren nu geen herleven van ons leven, daarom beleven wij slechts 1 dimensie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.