De cultuur van het narcisme

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

De cultuur van het narcisme

Bericht door hopper »

https://andersbekekenblog.wordpress.com ... -narcisme/
Misschien is het selfie-verschijnsel, het nemen van foto’s van jezelf, wel het meest onthullende symbool van het groeiend narcisme in de westerse samenleving. Ik werd er voor het eerst met mijn neus op gedrukt, enkele jaren geleden op het Sint-Pietersplein te Rome toen wij daar met een groep parochianen op bedevaart waren.

Zoals paus Franciscus dat blijkbaar gewoon is reed hij in zeer kleine rondjes door de menigte om toch maar zoveel mogelijk mensen bijna persoonlijk te ontmoeten. Maar tot mijn verbazing keerden, op het moment dat de paus langskwam, opvallend veel mensen zich met hun rug naar hem en namen ze met hun toestel op zo’n metalen staaf een foto. Want een foto van mij met daarachter de paus is blijkbaar veel opwindender dan de ontmoeting zelf. Ik denk dat dat de kern van de zaak is: “Ik ben ongelooflijk belangrijk”. En bekende personen en monumenten worden herleid tot decorum, tot achtergrond bij mijn optreden. Tegenwoordig zie je ook mensen in restaurants foto’s nemen van wat ze gaan eten en dat doorsturen via facebook. Want buiten zitten velen natuurlijk ademloos te wachten op deze belangrijke informatie.
Want naar alle waarschijnlijkheid staan we veel dichter bij oorlog dan wij doorgaans denken. En dan heb ik het niet over president Trump of over andere gevaarlijke gekken die op vele plaatsen in de wereld aan de macht zijn.
Maar over het feit dat onze altijd stijgende welvaart, dat altijd-maar-meer niet kan blijven duren. Over het feit dat onze westerse rijkdom voor een groot stuk gebouwd is op vervuiling, uitputting van de natuur en uitbuiting van mensen. Zelfs als je daar geen morele bedenkingen zou bij maken, weet je gewoon dat dit niet kan blijven duren. Wij zijn de laatste generatie die het beter heeft dan de vorige. Die ná ons komen zullen het met minder moeten doen.
Gebruikersavatar
Trajecto
Site Admin
Berichten: 15540
Lid geworden op: 03 mar 2013, 18:07
Man/Vrouw: M
Locatie: midden van het land

Re: De cultuur van het narcisme

Bericht door Trajecto »

moderatie:

@ hopper:
Je bericht is geen echte topicstart zoals het de bedoeling is in het forum, maar een gedeeltelijk gekopieerd blog van een andere site.
Er is nogal veel gekopieerd en er is geen tekst van jezelf. Je zet niet uiteen wat je bespreken wilt.
In een topicstart moet duidelijk staan wat we zullen gaan bespreken en alleen tekst die niet van jezelf is, is sowieso niet toegestaan.
Het derde quoteblok sluit ook niet logisch aan bij wat er in het vorige blok staat.
(Als je via de link naslaat hoe het oorspronkelijk was, zie je dat dat komt omdat er nog een stuk tekst tussen stond, maar het hele blog kopieren mag natuurlijk sowieso niet.)

Je kunt uit zo'n blog natuurlijk inspiratie opdoen voor een nieuw topic maar dan moet je wel zelf een topicstart gaan maken en daarin duidelijk aangeven wat we gaan bespreken. (Het eventuele aandeel van gekopieerde tekst moet, zoal aanwezig, zeer klein zijn.)
Nulla aetas ad discendum sera