Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door Petra »

Ik las dit in de VK.
Vond het een goed artikel. Denk dat die vlieger ook op gaat voor het hele afval probleem.
De enorme plastic bubbels in zee.
Het dumpen van chemische stoffen in het riool. Als je kijkt wat er allemaal aan rommel in het riool verdwijnt, hoe zit dat dan met die flessen ooh zo fijne ovenreiniger of anti-verstopping enzo. Als iedereen in NL een paar van dat soort flessen gebruikt per maand, tel uit je verontreiniging.
Op de e.o.a. manier komt de grootste ellende allemaal bij de armste landen terecht. Want ook dit is helaas weer een poenkwestie.


https://www.volkskrant.nl/columns-opini ... ~bb914f23/
De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld
Pay for Beirut
Een geëmotioneerde Marwan Abboud, de gouverneur van Beiroet, riep op tot eenheid. Binnen 24 uur was er een noodfonds van 100 miljard Libanese pond (56 miljoen euro) beschikbaar voor medische hulp en daklozenopvang. Naast Cyprus, de Verenigde Staten, Frankrijk, Jordanië, Egypte en Rusland, heeft ook onze Minister van Buitenlandse Handel en Ontwikkelingssamenwerking, Sigrid Kaag, hulp aangeboden. Kortom, de noodhulp kwam snel op gang. Zo ook het nogal opdringerige #PrayforBeirut. Heel lief, humaan en nobel. De wereld samen voor Beiroet (waar lag dat ook alweer?). En de wereld samen tegen ‘de vijand’, ofwel, #PayforBeirut.

De Libanese premier Hassan Diab zei dat de verantwoordelijken voor de explosie ‘de prijs zullen betalen’. Ook de Libanese president Michel Aoun heeft de loods, de nu al beruchte ‘Hangar 12’, veroordeeld. De bevolking op haar beurt beschuldigt de overheid van corruptie en nalatigheid. De internationale gemeenschap zoekt de oorzaak in het conflictrijke bestaan van het gebied. Hoe dan ook, iemand moet boeten.
Terwijl ik zelf druk bezig was met een aansprakelijke in mijn vizier scherp te krijgen, begon ik me af te vragen wat ammoniumnitraat eigenlijk is. Het wordt gebruikt voor bomaanslagen, zoals Anders Behring Breivik dat deed in Oslo. Daarnaast is het een essentieel component in (kunst)meststof. Het ammoniumnitraat moet ergens gedumpt worden, en dan het liefst zo goedkoop mogelijk.

In Europa is dat duur, want hier heersen al enige jaren strenge antidumpingheffingen voor landen buiten Europa. Import vanuit dergelijke landen, zoals de VS en Rusland (die zo snel te hulp zijn geschoten), kan namelijk schade toebrengen aan de Europese meststoffenindustrie. Geen wonder dat de ongeremde dumping van het spul zich dan verplaatst naar gebieden met een minder streng antidumpingbeleid, zoals Libanon.

Kijk naar jezelf
De schok, de internationale steun en het grenzeloze, obsessieve vingerwijzen leiden tot spierballentaal die vooral zwijgt over de structurele, politiek-economische perversiteit die schuilgaat achter de explosie in Beiroet. Naast het optrommelen van de hulptroepen, inzamelen van geld en vooral veel ‘thoughts and prayers’ zenden, mogen we ons weleens achter de oren krabben en kijken naar onze eigen verantwoordelijkheid in het zenden en blokkeren van gevaarlijke stoffen uit en naar andere gebieden.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door Messenger »

Je moet er niet aan denken dat dit explosieve spul voor aanslagen wordt opgeslagen in strategische gebieden.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door hopper »

Mijn mening is de explosie in Beiroet voortkomt uit sektarische twisten.
Waar twisten zijn daar tiert corruptie en cliëntelisme volop.
Jammer, maar zo is het.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door hopper »

In Europa is dat duur, want hier heersen al enige jaren strenge antidumpingheffingen voor landen buiten Europa. Import vanuit dergelijke landen, zoals de VS en Rusland (die zo snel te hulp zijn geschoten), kan namelijk schade toebrengen aan de Europese meststoffenindustrie. Geen wonder dat de ongeremde dumping van het spul zich dan verplaatst naar gebieden met een minder streng antidumpingbeleid, zoals Libanon.
Maar feitelijk staat mijn voorgaande bewering hier ook al. Een land als Libanon is minder streng omdat er minder democratische controle is.

Verder had de kunstmest al jaren helemaal de wereld uit moeten zijn. Hier in Nederland verzuipen we letterlijk in de (varkens)stront.
Maar diezelfde bio-industrie had ook al jaren de wereld uit moeten zijn. Maar dat is off topic hier.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door J-W »

hopper schreef: 10 aug 2020, 10:42
In Europa is dat duur, want hier heersen al enige jaren strenge antidumpingheffingen voor landen buiten Europa. Import vanuit dergelijke landen, zoals de VS en Rusland (die zo snel te hulp zijn geschoten), kan namelijk schade toebrengen aan de Europese meststoffenindustrie. Geen wonder dat de ongeremde dumping van het spul zich dan verplaatst naar gebieden met een minder streng antidumpingbeleid, zoals Libanon.
Maar feitelijk staat mijn voorgaande bewering hier ook al. Een land als Libanon is minder streng omdat er minder democratische controle is.

Verder had de kunstmest al jaren helemaal de wereld uit moeten zijn. Hier in Nederland verzuipen we letterlijk in de (varkens)stront.
Maar diezelfde bio-industrie had ook al jaren de wereld uit moeten zijn. Maar dat is off topic hier.
Ik heb een klein weilandje met een paar schapen. Het gras heeft af en toe een emmertje kunstmest nodig om mooi groen te blijven.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door J-W »

hopper schreef: 10 aug 2020, 10:42
In Europa is dat duur, want hier heersen al enige jaren strenge antidumpingheffingen voor landen buiten Europa. Import vanuit dergelijke landen, zoals de VS en Rusland (die zo snel te hulp zijn geschoten), kan namelijk schade toebrengen aan de Europese meststoffenindustrie. Geen wonder dat de ongeremde dumping van het spul zich dan verplaatst naar gebieden met een minder streng antidumpingbeleid, zoals Libanon.
Maar feitelijk staat mijn voorgaande bewering hier ook al. Een land als Libanon is minder streng omdat er minder democratische controle is.

Verder had de kunstmest al jaren helemaal de wereld uit moeten zijn. Hier in Nederland verzuipen we letterlijk in de (varkens)stront.
Maar diezelfde bio-industrie had ook al jaren de wereld uit moeten zijn. Maar dat is off topic hier.
Ik heb een klein weilandje met een paar schapen. Het gras heeft af en toe wel een emmertje kunstmest nodig om mooi groen te blijven.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef: 10 aug 2020, 10:49

Ik heb een klein weilandje met een paar schapen. Het gras heeft af en toe wel een emmertje kunstmest nodig om mooi groen te blijven.
Ik heb een klein weilandje zonder schapen. (Ik noem het gazon.) En dat heeft nooit kunstmest nodig. Okay, het is niet zo mooi groen, maar dat scheelt weer in aantal maaibeurten.

Wat ik bedoel is: we zouden best met minder toe kunnen. Minder schapen op een ha gras bijvoorbeeld. Ammoniumnitraat is uitgevonden en het levert hogere winsten op, dat is waar. De schaduwzijde is dat men er bomaanslagen mee kan plegen of dat een halve stad weggevaagd is.

Maar goed, de wereld is een plek waar Goed en Kwaad regeert, dus zijn explosies zoals in Beiroet onvermijdelijk.
Ook in Nederland hebben we een flinke explosie gehad omdat men het opportuun vond om vuurwerk op te slaan bij een woonwijk.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door Bonjour »

Het ammoniumnitraat is geen afvalproduct. Het is in beslag genomen door de Libanezen.
Maritime traffic services and documents obtained by CNN describe a shipment of 2,750 metric tons of ammonium nitrate that was detained in Beirut in 2013. The Russian-owned ship, named the MV Rhosus, was destined for Mozambique but stopped in Beirut due to financial difficulties that also created unrest with the ship's Russian and Ukrainian crew.
https://edition.cnn.com/2020/08/05/midd ... index.html

In Nederland wordt ammoniumnitraat ook wel opgeslagen, maar dan wordt er kalk aan toegevoegd om het minder explosief te maken.

Het is de corruptie van politici of gebrek aan daadkracht wat de opslag heeft laten bestaan.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
J-W
Berichten: 2254
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door J-W »

hopper schreef: 10 aug 2020, 12:20
twijfelaar schreef: 10 aug 2020, 10:49

Ik heb een klein weilandje met een paar schapen. Het gras heeft af en toe wel een emmertje kunstmest nodig om mooi groen te blijven.
Ik heb een klein weilandje zonder schapen. (Ik noem het gazon.) En dat heeft nooit kunstmest nodig. Okay, het is niet zo mooi groen, maar dat scheelt weer in aantal maaibeurten.

Wat ik bedoel is: we zouden best met minder toe kunnen. Minder schapen op een ha gras bijvoorbeeld. Ammoniumnitraat is uitgevonden en het levert hogere winsten op, dat is waar. De schaduwzijde is dat men er bomaanslagen mee kan plegen of dat een halve stad weggevaagd is.

Maar goed, de wereld is een plek waar Goed en Kwaad regeert, dus zijn explosies zoals in Beiroet onvermijdelijk.
Ook in Nederland hebben we een flinke explosie gehad omdat men het opportuun vond om vuurwerk op te slaan bij een woonwijk.

Het verbieden van producten waar verkeerd gebruik van gemaakt kan worden is de laatste aanpak. Er zijn nog voldoende mogelijkheden ze op verantwoorde plaatsen op te slaan en ze niet in verkeerde handen te laten vallen maar het ontbreekt vaak aan het verantwoordelijkheidsgevoel bij de betreffende personen. Kijken we uitsluitend naar het milieu dan is kunstmest niet de allerbeste meststof maar wie wil er om die reden meer boodschappengeld uitgeven?
Laatst gewijzigd door J-W op 10 aug 2020, 12:49, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef: 10 aug 2020, 12:42

Het verbieden van producten waar verkeerd gebruik van gemaakt kan worden is de laatste aanpak. Er zijn nog voldoende mogelijkheden ze op verantwoorde plaatsen op te slaan en ze niet in verkeerde handen te laten vallen maar het ontbreekt vaak aan het verantwoordelijkheidsgevoel bij de betreffend e personen.
Dat ben ik met je eens. Als we dan toch kunstmest gebruiken en ammoniumnitraat op slaan dan dient dat veilig te gebeuren.
Ik denk dat dat in Nederland ook wel goed geregeld is. Dus niet naast een vuurwerkopslag en ook niet bij stedelijke bebouwing.
Mocht het anders zijn, dan speurt de vrije pers er naar.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door Bonjour »

hopper schreef: 10 aug 2020, 12:47 Ik denk dat dat in Nederland ook wel goed geregeld is.
Zoals ik zei:
Bonjour schreef: 10 aug 2020, 12:28 In Nederland wordt ammoniumnitraat ook wel opgeslagen, maar dan wordt er kalk aan toegevoegd om het minder explosief te maken.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door hopper »

Bonjour schreef: 10 aug 2020, 12:50
hopper schreef: 10 aug 2020, 12:47 Ik denk dat dat in Nederland ook wel goed geregeld is.
Zoals ik zei:
Bonjour schreef: 10 aug 2020, 12:28 In Nederland wordt ammoniumnitraat ook wel opgeslagen, maar dan wordt er kalk aan toegevoegd om het minder explosief te maken.

Dit maakt men er van:

https://nl.wikipedia.org/wiki/Kalkammonsalpeter
Door ammoniumnitraat te mengen met gemalen dolomiet (CaMg(CO3)2) in de verhouding 75% ammoniumnitraat en 25% dolomiet wordt KAS samengesteld.

Wat jij schrijft lijkt mij op het maken van kunstmest. Ik bedoel dat het dan al kunstmest is. Maar voordat je het maakt moet je het toch ook opslaan?
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door Bonjour »

Wat ik dus gehoord/gelezen heb is dat het niet in de pure vorm opgeslagen mag worden.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9982
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door Messenger »

Het was kennelijk al jaren een publiek geheim dat die voorraad daar lag.
In eerste instantie dacht ik aan een, op ongeluk lijkende, aanslag.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Opinie: De explosie in Beiroet is een rampenrecept dat wij allen hebben samengesteld

Bericht door dingo »

Daar gaat het hele opiniestuk over dat het de schuld is van Europa door de wc. Libanese regering heeft het in beslag genomen en gewoon laten liggen in het havengebied. Zoals je op de filmpjes kan zien was er brand in het gebied (grote rookwolken) en kennelijk heeft het vuur de opslag bereikt met een explosie tot gevolg. De veiligheidsnormen daar zijn inderdaad lager dan in Europa en corruptie is ook schering en inslag maar of men dit gevaar voorzien heeft betwijfel ik. Let's #pay and #pray.
Spreuken 26:4