Zwarte Piet censuur

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 17 aug 2020, 08:16
Als mensen zich identificeren met een sprookjesfiguur, wat lang niet alle gekleurde mensen doen, is dat net zo als dat mensen zich identificeren met een geloof.
Of je nu een zwarte piet hebt die kinderen vermaakt of je levert kritiek op een geloofskwestie, als mensen zich daarmee identificeren betrekken zij dat op hun eigen persoon en zijn ze persoonlijk gekwetst.
Je vergist je.
Het euvel is niet dat mensen ZICHZELF identificeren met..
Het euvel is juist dat mensen TEGEN HUN WIL door anderen geïdentificeerd worden met.. en daarom kindjes op school zwarte Piet worden genoemd. Terwijl ze dat helemaal zelf niet zo zagen of wilden. En ook.. op een gegeven moment de termen Zwarte Piet en Pietermanknecht op een denigrerende manier gebruikt werden door kwaadwillenden. Als een scheldwoord. Net als bv. aap e.d.
En dan is helaas de onschuld eraf. Dat is hoe dingen kunnen lopen.
En het uiterlijk van zwarte Piet.. geeft wel degelijk aanleiding. Je krijgt geen dikke lippen, kroeshaar, raar accent en slavenringen in je oren omdat je uit een schoorsteen valt.
Laatst gewijzigd door Petra op 18 aug 2020, 03:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

HJW schreef: 17 aug 2020, 08:50
Petra schreef: 17 aug 2020, 02:59 Jahaaa, daarom duurde bv. het kiesrecht voor vrouwen zo lang. En daarna nog het gelijke recht om te mogen werken. etc.
Want hallooo daar.. mevrouw mag gerespecteerd maar we moeten ervoor waken om door te schieten hoor. ;)
Je haalt twee zaken door elkaar:
traditie en discriminatie.
Traditie is en gebruik of een gewoonte die van de ene op de andere generatie wordt doorgegeven.
Dat vrouwen geen kiesrecht hadden was geen traditie.
Wat dacht je wat een cultuur vormt? Tradities!
Juist geloofstradities zijn behoorlijk cultuur bepalend geweest.

En in deze gevallen..zijn beide discriminerend.
Als traditionele gebruiken discriminerend zijn dan is het wel zo gezond om ervover na te denken of je dat wel aan je volgende generatie WILT doorgeven.
HJW schreef: 17 aug 2020, 08:50 Cabaratiers kunnen wel inpakken, want elke gemaakte grap kan door iemand wel als kwetsend worden ervaren.
Van alle humor blijft er heel weinig over. Moeten we dat willen ?
Cabaretiers mogen van mij per direct inpakken als ze het op kinderen gemunt hebben :idea: :!:
Dat is eigenlijk waar het in dit geval mij het meest om gaat.
Er zijn mij wat teveel ongelukkige kindjes op dit kinderfeestje!


P.S.
Uiteraard verschillen de meningen over vrouwendiscriminatie of homo discriminatie etc. etc. ook enorm. Er waren er zat die het kiesrecht overbodig vonden, of sowieso die gelijke rechten niet nodig vinden of nog steeds graag meneer als hoofd van het conventionele gezin zien.. evenals er zat mensen zijn die geen moeite hebben met Zwarte Piet.
Aan voorbeelden voor allerlei meningen vanuit alle hoeken van de samenleving om verscheidene standpunten te verdedigen is er geen gebrek.

Aan verkeerde voorbeelden ook niet.
Ik heb het over discriminatie. Dat kan verschillende vormen aannemen maar het is allemaal discriminatie.
Er worden bij het publieke zwarte Piet debat soms de meest niet ter zake doende voorbeelden uit de NLkast getrokken..uit nationalistisch sentiment.
Ook Jij haalt er voorbeelden bij met specifieke gevoeligheden. Weer andere maar ook sentiment. Over hoe kritisch of grappig jij mag zijn over geloofsstandpunten.
Prima.. er is nu een topic over kwetsen, dat kan met zoveel dingen te maken hebben, dus verwar het niet met discriminatie.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5999
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Petra schreef: 18 aug 2020, 03:35 Cabaretiers mogen van mij per direct inpakken als ze het op kinderen gemunt hebben :idea: :!:
Van anderen mogen ze inpakken als ze het over het koningshuis hebben, of over geloof, of sexualiteit, of over.......
Bij elk onderwerp is er wel iemand die het niet ziet zitten. Dat is het punt. Waar stopt het ?
Dat is eigenlijk waar het in dit geval mij het meest om gaat.
Er zijn mij wat teveel ongelukkige kindjes op dit kinderfeestje!
Welke kinderen zijn er ongelukkig ?
En waardoor ?
Werden ze ongelukkig van een Zwarte Piet, of door ruziende volwassenen ?

Ik heb het over discriminatie. Dat kan verschillende vormen aannemen maar het is allemaal discriminatie.
Wat mij betreft is ZP nooit discrimenernd geweest, integendeel. ZP was leuk: ze waren lollig, hadden snoep, deden allerlei leuke dingen.
Tegenover die ouwe witte zeur. Daar had ik dan weer niets mee. Deed maar ZP maar.
Er worden bij het publieke zwarte Piet debat soms de meest niet ter zake doende voorbeelden uit de NLkast getrokken..uit nationalistisch sentiment. Ook Jij haalt er voorbeelden bij met specifieke gevoeligheden. Weer andere maar ook sentiment. Over hoe kritisch of grappig jij mag zijn over geloofsstandpunten.
Prima.. er is nu een topic over kwetsen, dat kan met zoveel dingen te maken hebben, dus verwar het niet met discriminatie.
Ook door tegenstanders van ZP wordt er van alles uit de kast gehaald wat niet ter zake doende is.
Nationalistisch klinkt altijd heel negatief. Het heeft de toon van eng en benauwd en eigen volk eerst.
Maar eigenlijk ben ik best een beetje trots op Nederland, los van wat er fout gaat.
Eerste homohuwelijk in Nederland, ruimte eutahanasiewet etc.
Vrijheid van meningsuiting. Vrijheid van geloof.
We moeten ons ook geen complex aan laten praten.

En nogmaals: laten we foute dingen aanpakken, maar niet volledig doorschieten. En dat is wat er nu gebeurt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Sinterklaas is driekwart tijd van het jaar een discussiepunt van volwassenen waar het niet zelden uitmondt in echte ruzie en mogelijk ook nog geweld (Akwasie die op de Dam dreigde de eerste de beste zwarte piet in diens gezicht te schoppen).
Het wordt verergerd door simpele zielen van extreem rechts.

Voor mij is dat reden genoeg een compleet ander kinderfeest te bedenken.

Verder is Sinterklaas altijd kwetsend geweest voor de armere kindertjes die na Sinterklaas moesten inzien dat ze er wel erg bekaaid van af waren gekomen in vergelijking met de rijkere kindertjes die dure gadgets, Iphones, merkkleding, duur speelgoed mee naar school nemen daags na het 'kinderfeest'. Dit geldt ook voor pakjesavond met kerst.

Dat is voor mij de 2e reden om met Sinterklaas te stoppen.

Daarom pleit ik voor afschaffing van het hele Sinterklaasfeest. En de kerstman mag gelijk met de sint mee.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/binnenland/bol-com ... ~bb3dc55e/
In een verklaring op de website meldt het verkoopplatform dat het vanaf eind september niet meer mogelijk is artikelen te verkopen via bol.com die de term 'Zwarte Piet' bevatten of uitbeelden. Verkooppartners hebben tot dan de tijd om deze artikelen uit te verkopen of zelf al uit hun assortiment bij bol.com te halen. "Daarna zullen we het zelf actief weren van ons platform.”

Het is kennelijk de tijd van het jaar. ZP wordt terug gedrongen nu het nog zomer is.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:07 Sinterklaas is driekwart tijd van het jaar een discussiepunt van volwassenen waar het niet zelden uitmondt in echte ruzie en mogelijk ook nog geweld (Akwasie die op de Dam dreigde de eerste de beste zwarte piet in diens gezicht te schoppen).
Het wordt verergerd door simpele zielen van extreem rechts.
Volgens mij is Akwasie 'gewoon' een linkse rakker hoor.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Inktvlam
Berichten: 2544
Lid geworden op: 07 jan 2014, 20:16
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Inktvlam »

Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:07 Daarom pleit ik voor afschaffing van het hele Sinterklaasfeest. En de kerstman mag gelijk met de sint mee.
En de Paashaas ook?
Evolutionist: iemand die gelooft dat de natuur zichzelf gemaakt heeft.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

Inktvlam schreef: 19 aug 2020, 16:41
Messenger schreef: 18 aug 2020, 09:07 Daarom pleit ik voor afschaffing van het hele Sinterklaasfeest. En de kerstman mag gelijk met de sint mee.
En de Paashaas ook?
Indien Akwasie het konijn in het gezicht schopt is hij daadwerkelijk de paashaas! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

HJW schreef: 18 aug 2020, 07:02
Petra schreef: 18 aug 2020, 03:35 Cabaretiers mogen van mij per direct inpakken als ze het op kinderen gemunt hebben :idea: :!:
Van anderen mogen ze inpakken als ze het over het koningshuis hebben, of over geloof, of sexualiteit, of over.......
Bij elk onderwerp is er wel iemand die het niet ziet zitten. Dat is het punt. Waar stopt het ?
Dat is eigenlijk waar het in dit geval mij het meest om gaat.
Er zijn mij wat teveel ongelukkige kindjes op dit kinderfeestje!
Welke kinderen zijn er ongelukkig ?
En waardoor ?
Werden ze ongelukkig van een Zwarte Piet, of door ruziende volwassenen ?
Welke kinderen?
Kennelijk maakt dat wat uit.

Toen blanke kindjes ongelukkig waren omdat Piet nog een boeman was ging het veranderen naar een vriendelijker type vrij soepel.
Uiteraard zijn het nu 'alleen maar' de gekleurde kindjes die met negatieve reacties geconfronteerd kunnen worden.

Het College voor de Rechten van de Mens en de Kinderombudsman wijzen op de negatieve gevolgen van Zwarte Piet. Zo stelt de Kinderombudsman:
“De figuur van Zwarte Piet kan bijdragen aan pesten, uitsluiting of discriminatie en is daarmee in strijd met het Kinderrechtenverdrag. Door Zwarte Piet te ontdoen van discriminerende en stereotyperende kenmerken, kan er van hem een figuur worden gemaakt die recht doet aan het plezier dat zovelen beleven aan de Sinterklaastraditie.”

Petra schreef: 18 aug 2020, 03:35
HJW schreef: 18 aug 2020, 07:02 Ik heb het over discriminatie. Dat kan verschillende vormen aannemen maar het is allemaal discriminatie.
Wat mij betreft is ZP nooit discrimenernd geweest, integendeel. ZP was leuk: ze waren lollig, hadden snoep, deden allerlei leuke dingen.
Tegenover die ouwe witte zeur. Daar had ik dan weer niets mee. Deed maar ZP maar.
Ja, wat mij betreft ook. Het treft dan ook gekleurde kinderen, ik heb er zelf ook nog nooit last van gehad.
Ik ging het ook pas anders zien nadat anderen er commotie over maakten, en die reageerden alleen maar op de beeltenis die kenden het hele gebeuren niet eens.


HJW schreef: 18 aug 2020, 07:02 En nogmaals: laten we foute dingen aanpakken, maar niet volledig doorschieten. En dat is wat er nu gebeurt.
Foute dingen aanpakken! Jawel. En dan alleen wat jij fout vindt? Of ook wat anderen fout vinden?

Doorschieten, denk ik aan; 'my way or the highway-achtige' uitspraken.

Je bent zo dol op eenheidsdenken.
Bezie het eens van die kant.
Wat denk jij wat die eenheid meer bevordert..
-Het moet en zal de traditionele zwarte Piet blijven en anders niks! Punt uit!
Of ehhhh
-... nouououuu ach een roetveeg Piet is net zo leuk voor kinderen. Dus als dat bijdraagt aan het algemeen kindergeluk.... waarom zou ik dat dan tegenwerken?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3593
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Petra schreef: 20 aug 2020, 00:43 [.......]
Wat denk jij wat die eenheid meer bevordert..
-Het moet en zal de traditionele zwarte Piet blijven en anders niks! Punt uit!
Of ehhhh
-... nouououuu ach een roetveeg Piet is net zo leuk voor kinderen. Dus als dat bijdraagt aan het algemeen kindergeluk.... waarom zou ik dat dan tegenwerken?
Het hele sinterklaas en zwarte piet gebeuren is inmiddels zo verziekt dat het wat mij betreft gerust helemaal afgeschaft mag worden. En dat gaat ook gebeuren want door het verzieken is het commercieel inmiddels al niet aantrekkelijk meer zoals je aan Bol.com kan zien. Die krijgt nu nog wel boze reacties maar het eindresultaat blijft dat ze zwarte pieten spullen niet meer verkopen.

Ben benieuwd wat het volgende onderwerp is wat niet politiek correct is en "aangepakt" moet worden.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

dingo schreef: 20 aug 2020, 12:28
Ben benieuwd wat het volgende onderwerp is wat niet politiek correct is en "aangepakt" moet worden.
Ik heb het altijd vreemd gevonden als dingen die maatschappelijk niet correct zijn aan de noemer politiek correct worden toegeschreven.
De politiek volgt de maatschappij. Niet omgekeerd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3593
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Petra schreef: 21 aug 2020, 00:52
dingo schreef: 20 aug 2020, 12:28
Ben benieuwd wat het volgende onderwerp is wat niet politiek correct is en "aangepakt" moet worden.
Ik heb het altijd vreemd gevonden als dingen die maatschappelijk niet correct zijn aan de noemer politiek correct worden toegeschreven.
De politiek volgt de maatschappij. Niet omgekeerd.
Mocht je willen, de politiek moet elke keer met iets "nieuws" komen anders zijn ze niet meer interessant. (Zijn ze allang niet meer omdat ze toch niet verder kijken dan hooguit vier jaar). Afgezien van het populisme volgt de maatschappij in de regel de politiek en niet andersom en de politiek de lobby met de meeste invloed en/of het meeste geld.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

dingo schreef: 21 aug 2020, 00:56
Petra schreef: 21 aug 2020, 00:52
dingo schreef: 20 aug 2020, 12:28
Ben benieuwd wat het volgende onderwerp is wat niet politiek correct is en "aangepakt" moet worden.
Ik heb het altijd vreemd gevonden als dingen die maatschappelijk niet correct zijn aan de noemer politiek correct worden toegeschreven.
De politiek volgt de maatschappij. Niet omgekeerd.
Mocht je willen, de politiek moet elke keer met iets "nieuws" komen anders zijn ze niet meer interessant. (Zijn ze allang niet meer omdat ze toch niet verder kijken dan hooguit vier jaar). Afgezien van het populisme volgt de maatschappij in de regel de politiek en niet andersom en de politiek de lobby met de meeste invloed en/of het meeste geld.
Het is het volk wat naar de stembus gaat.
Zonder stemmen geen zetels en zonder zetels geen stem.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1486
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 20 aug 2020, 00:43Je bent zo dol op eenheidsdenken.
Bezie het eens van die kant.
Wat denk jij wat die eenheid meer bevordert..
-Het moet en zal de traditionele zwarte Piet blijven en anders niks! Punt uit!
Of ehhhh
-... nouououuu ach een roetveeg Piet is net zo leuk voor kinderen. Dus als dat bijdraagt aan het algemeen kindergeluk.... waarom zou ik dat dan tegenwerken?
En wat nu als er een vereniging is waarbinnen de leden graag Piet zwart houden en men dus zwarte Pieten inzet? Dan hebben buitenstaanders daar toch niets mee te maken? Net zoals zij weer kunnen besluiten om roetveegpieten in te zetten op hun Sinterklaasfeesten, of een combinatie van roetveeg- en zwarte Pieten (of simpelweg helemaal geen Pieten) als dat meer recht doet aan de verschillende gevoelens binnen de vereniging.
Als er dan vervolgens foto's worden gedeeld op social media, waarom zou de ene vereniging dan wél de foto's vrijuit mogen plaatsen en de andere niet, louter omdat de ene groep blijkbaar de keuzes van de andere groep niet kan verdragen?

De polarisatie verminder je mijns inziens niet door een bepaalde manier van vieren te willen opdringen aan anderen, ook niet als die manier van vieren meer inclusief zou zijn.
Je vermindert haar alleen door er vanuit te gaan dat mensen die andere keuzes maken dan jij, dat vanuit dezelfde goede, feestelijke en dus niet racistische of cultuurrelativistische motieven doen als jij. En door binnen verenigingen, scholen, kerken, gezinnen, gemeenten, etc. gewoon in goed overleg zelf te bepalen hoe men het Sinterklaasfeest wil vormgeven.
De landelijke uitingen kunnen dan gewoon een weergave zijn van de algemene tendensen binnen de verschillende gemeenschappen in de samenleving, zonder er een oordeel over te vellen. Gewoon desgevraagd kort van tevoren aankondigen dat de de Sint dit jaar deze en deze Pieten heeft meegenomen, omdat die het meest uitgenodigd zullen worden, meer niet.

Als we die landelijke uitingen dan ook nog eens zouden beperken tot slechts de nationale intocht en het bezoek van de Sint aan een paar langlopende kinderprogramma's (zijn bezoek moet een eer zijn, geen gewoonte!), dus zonder al die Sinterklaasjournaals, concerten en Sintbezoeken aan zelfs de meest irrelevante programma's, dan wordt het er alleen maar eenvoudiger en ook weer mysterieuzer op.
Misschien zouden we zelfs van het Sinterklaasfeest weer een echt puur gezinsfeest kunnen maken, waarbij de Sint weer enkel de huizen bezoekt en misschien hier en daar kinderverenigingen en scholen. Gewoon weer lekker kleinschalig, puur gericht op de kinderen en ieder op de eigen manier, zonder al dat groteske (commerciële) mediaspektakel eromheen.
Dat geeft dan alleen maar meer vrijheid voor elk gezin om het Sintverhaal zelf te vertellen en vorm te geven.

Eeuwenlang heeft de Sinterklaastraditie zich vrij probleemloos aangepast aan de samenleving, zonder haar eigenheid te verliezen. Ook Piet is door de decennia heen geleidelijk steeds iets veranderd. Dat dat nu ineens niet zou kunnen ligt mijns inziens daarom niet aan die traditie.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Storm »

@RF,

Zwarte Piet geleidelijk veranderen kan al niet meer, daardoor is het te beladen geworden. Als ik naar foto's uit mijn jeugd kijk was Sint een man met een vlassig baardje en Piet had gewone panty's en schoensmeer waardoor je iedereen herkende.

Nu is het een prachtig geschminkt stel die op ieder feestje opgetrommeld wordt. Maar goed onze samenleving is een andere en de zendings busjes van vroeger waar een zwart kindje opstond, met de tekst ""dank u'' vind ik nu vreselijk.

Maar goed ik kan het niet laten; daar komt hij weer!!!!! Toon had een vooruitziende blik. :)

https://youtu.be/Qc5xHHBp6Hs
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Mart »

Storm schreef: 22 aug 2020, 11:37 Maar goed ik kan het niet laten; daar komt hij weer!!!!! Toon had een vooruitziende blik. :)

https://youtu.be/Qc5xHHBp6Hs
Ja, deze is heel erg goed. Af en toe luister ik er naar; altijd tot minuut 6. Daarna wordt het een pietsje minder. Ook zijn relaas over de huisarts vind ik geniaal, net zoals die over de gehaktbal.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9134
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Mart »

Robert Frans schreef: 22 aug 2020, 10:59 Eeuwenlang heeft de Sinterklaastraditie zich vrij probleemloos aangepast aan de samenleving, zonder haar eigenheid te verliezen. Ook Piet is door de decennia heen geleidelijk steeds iets veranderd. Dat dat nu ineens niet zou kunnen ligt mijns inziens daarom niet aan die traditie.
Het is de maatschappij die verandert. En evolueert een traditie niet mee, dan komt deze terecht in de marge van de samenleving.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Mart schreef: 22 aug 2020, 11:50
Storm schreef: 22 aug 2020, 11:37 Maar goed ik kan het niet laten; daar komt hij weer!!!!! Toon had een vooruitziende blik. :)

https://youtu.be/Qc5xHHBp6Hs
Ja, deze is heel erg goed. Af en toe luister ik er naar; altijd tot minuut 6. Daarna wordt het een pietsje minder. Ook zijn relaas over de huisarts vind ik geniaal, net zoals die over de gehaktbal.
Jaaaaaaa, vind die ook geweldig!
En idd. die huisarts. :lol: Die had ik ook al 's op FT gepost.
Die gehaktbal.. aan het banket... :lol:

Waar zou de wereld zijn zonder humor! 🥳
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Robert Frans schreef: 22 aug 2020, 10:59
Petra schreef: 20 aug 2020, 00:43Je bent zo dol op eenheidsdenken.
Bezie het eens van die kant.
Wat denk jij wat die eenheid meer bevordert..
-Het moet en zal de traditionele zwarte Piet blijven en anders niks! Punt uit!
Of ehhhh
-... nouououuu ach een roetveeg Piet is net zo leuk voor kinderen. Dus als dat bijdraagt aan het algemeen kindergeluk.... waarom zou ik dat dan tegenwerken?
En wat nu als er een vereniging is waarbinnen de leden graag Piet zwart houden en men dus zwarte Pieten inzet? Dan hebben buitenstaanders daar toch niets mee te maken?

Als er dan vervolgens foto's worden gedeeld op social media, waarom zou de ene vereniging dan wél de foto's vrijuit mogen plaatsen en de andere niet, louter omdat de ene groep blijkbaar de keuzes van de andere groep niet kan verdragen?
Ik herinner me skivakanties in Oostenrijk vroeger.. kwamen we wel 's bij mensen thuis zag je een lege plek op de muur. Dan wist je dat Adolf eventjes van de muur gehaald was vanwege de visite.

Uiteraard..kun je binnen je eigen huiskamer je goddelijke gang gaan.
Maar.. zet je foto's openbaar en het is geen privé meer maar een bericht in de publieke ruimte.
In de publieke ruimte hebben we afgesproken dat discriminerende kwetsende uitlatingen ongeoorloofd zijn.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door callista »

Messenger schreef: 15 okt 2020, 13:19 OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Steigeren kun je zeker wel verwachten in dit land..... :evil:
Dat gezanik over die Zwarte Pieten komt me m'n neus uit.
Maar grijze Pieten vind ik altijd nog beter dan roetveegpieten :x etc...of anders desnoods bruine Pieten of donker pimpelpaarse Pieten.....zolang de kinderen maar niet doorhebben dat het hun oom of vader is die voor Piet speelt.
Dan is de hele spanning weg...
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10090
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Ik vind het een mooie oplossing. De pieten blijven onherkenbaar en kunnen dus gewoon oom en tante zijn van de kinderen.
En niemand hoeft zich gediscrimineerd te voelen, behalve de grijze muis.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

callista schreef: 15 okt 2020, 13:23
Messenger schreef: 15 okt 2020, 13:19 OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Steigeren kun je zeker wel verwachten in dit land..... :evil:
Dat gezanik over die Zwarte Pieten komt me m'n neus uit.
Maar grijze Pieten vind ik altijd nog beter dan roetveegpieten :x etc...of anders desnoods bruine Pieten of donker pimpelpaarse Pieten.....zolang de kinderen maar niet doorhebben dat het hun oom of vader is die voor Piet speelt.
Dan is de hele spanning weg...

Dat probleem van herkenbaarheid is dit jaar opgelost. Alle pieten hebben natuurlijk een mondkapje op!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b008f9a9/

Is ZP eens een keer geen probleem, nu is het fictieve plaatsje Kruisigem het probleem.
Hij is niet de enige. ‘Het plaatsje Kruisigem, spreek dat eens uit, dan krijg je “kruisig Hem!” Schandalig #ntr! Vandaag voor de laatste keer gekeken’, twittert Esther Simon. De verontwaardiging lijkt vooral uit orthodox-protestantse kringen te komen. Sommige kijkers uit die hoek boycotten het programma voortaan. ‘Tot groot verdriet van onze kinderen boycotten wij vanaf nu het #sinterklaasjournaal. Een misplaatste grap kunnen we hebben, maar als er expliciet gespot wordt met de kruisiging van de Here Jezus, gaat dat bij ons over de grens’, laat Dolf te Velde, universitair hoofddocent Systematische Theologie aan de Theologische Universiteit Kampen weten.
Het wachten is op een petitie voor een wetsvoorstel om niet langer te spotten met Jezus. Daar kunnen de orthodoxen de moslims wel voorbij steken denk ik!

Madeleine van Toorenburg tekent direct denk ik!
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

callista schreef: 15 okt 2020, 13:23
Messenger schreef: 15 okt 2020, 13:19 OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Steigeren kun je zeker wel verwachten in dit land..... :evil:
Dat gezanik over die Zwarte Pieten komt me m'n neus uit.
Maar grijze Pieten vind ik altijd nog beter dan roetveegpieten :x etc...of anders desnoods bruine Pieten of donker pimpelpaarse Pieten.....zolang de kinderen maar niet doorhebben dat het hun oom of vader is die voor Piet speelt.
Dan is de hele spanning weg...
Zwarte mensen bestaan niet evenmin als witte dus ik zie het hele probleem niet. Ik zie alleen maar mensen in verschillende tinten! Van bruin tot roze maar zwart? Neen, die bestaan niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende