Zwarte Piet censuur

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door fries77 »

hopper schreef: 14 nov 2020, 15:14 https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~b008f9a9/

Is ZP eens een keer geen probleem, nu is het fictieve plaatsje Kruisigem het probleem.
Hij is niet de enige. ‘Het plaatsje Kruisigem, spreek dat eens uit, dan krijg je “kruisig Hem!” Schandalig #ntr! Vandaag voor de laatste keer gekeken’, twittert Esther Simon. De verontwaardiging lijkt vooral uit orthodox-protestantse kringen te komen. Sommige kijkers uit die hoek boycotten het programma voortaan. ‘Tot groot verdriet van onze kinderen boycotten wij vanaf nu het #sinterklaasjournaal. Een misplaatste grap kunnen we hebben, maar als er expliciet gespot wordt met de kruisiging van de Here Jezus, gaat dat bij ons over de grens’, laat Dolf te Velde, universitair hoofddocent Systematische Theologie aan de Theologische Universiteit Kampen weten.
Het wachten is op een petitie voor een wetsvoorstel om niet langer te spotten met Jezus. Daar kunnen de orthodoxen de moslims wel voorbij steken denk ik!

Madeleine van Toorenburg tekent direct denk ik!
Het zou een dooie boel worden op dit forum...
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 15 okt 2020, 14:35
callista schreef: 15 okt 2020, 13:23
Messenger schreef: 15 okt 2020, 13:19 OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Steigeren kun je zeker wel verwachten in dit land..... :evil:
Dat gezanik over die Zwarte Pieten komt me m'n neus uit.
Maar grijze Pieten vind ik altijd nog beter dan roetveegpieten :x etc...of anders desnoods bruine Pieten of donker pimpelpaarse Pieten.....zolang de kinderen maar niet doorhebben dat het hun oom of vader is die voor Piet speelt.
Dan is de hele spanning weg...

Dat probleem van herkenbaarheid is dit jaar opgelost. Alle pieten hebben natuurlijk een mondkapje op!
Terug naar de islamitische roots van Piet. Desgevraagd reageerde ZP op de mondkapjesplicht: 'het voelde als thuiskomen, we noemen het hier in Spanje gekscherend de blauwe boerka van stal halen!'

Nieuw lid Sinterklaas: Terror-piet. Bezorger van bijzondere pakjes.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door fries77 »

Piebe Paulusma schreef: 14 nov 2020, 15:24
hopper schreef: 15 okt 2020, 14:35
callista schreef: 15 okt 2020, 13:23
Messenger schreef: 15 okt 2020, 13:19 OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Steigeren kun je zeker wel verwachten in dit land..... :evil:
Dat gezanik over die Zwarte Pieten komt me m'n neus uit.
Maar grijze Pieten vind ik altijd nog beter dan roetveegpieten :x etc...of anders desnoods bruine Pieten of donker pimpelpaarse Pieten.....zolang de kinderen maar niet doorhebben dat het hun oom of vader is die voor Piet speelt.
Dan is de hele spanning weg...

Dat probleem van herkenbaarheid is dit jaar opgelost. Alle pieten hebben natuurlijk een mondkapje op!
Terug naar de islamitische roots van Piet. Desgevraagd reageerde ZP op de mondkapjesplicht: 'het voelde als thuiskomen, we noemen het hier in Spanje gekscherend de blauwe boerka van stal halen!'

Nieuw lid Sinterklaas: Terror-piet. Bezorger van bijzondere pakjes.
Terror-piet was niet thuis toen ze bij 'm aan de deur stonden :lol:
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

fries77 schreef: 17 nov 2020, 18:40
Piebe Paulusma schreef: 14 nov 2020, 15:24
hopper schreef: 15 okt 2020, 14:35
callista schreef: 15 okt 2020, 13:23
Messenger schreef: 15 okt 2020, 13:19 OPLOSSING :

https://www.noordhollandsdagblad.nl/cnt ... jze-pieten

Den Helder heeft voortaan grijze pieten bij de intocht.
(Nu gaat 50+ steigeren natuurlijk)
Steigeren kun je zeker wel verwachten in dit land..... :evil:
Dat gezanik over die Zwarte Pieten komt me m'n neus uit.
Maar grijze Pieten vind ik altijd nog beter dan roetveegpieten :x etc...of anders desnoods bruine Pieten of donker pimpelpaarse Pieten.....zolang de kinderen maar niet doorhebben dat het hun oom of vader is die voor Piet speelt.
Dan is de hele spanning weg...

Dat probleem van herkenbaarheid is dit jaar opgelost. Alle pieten hebben natuurlijk een mondkapje op!
Terug naar de islamitische roots van Piet. Desgevraagd reageerde ZP op de mondkapjesplicht: 'het voelde als thuiskomen, we noemen het hier in Spanje gekscherend de blauwe boerka van stal halen!'

Nieuw lid Sinterklaas: Terror-piet. Bezorger van bijzondere pakjes.
Terror-piet was niet thuis toen ze bij 'm aan de deur stonden :lol:
De poederbrief werd bij de bange buren bezorgd.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door fries77 »

@Piebe Ik dacht dat je met terror-piet eigenlijk Akwasi bedoelde :D Maar na je laatste reactie begin ik te twijfelen...
salvator omnium hominum
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

https://joop.bnnvara.nl/nieuws/kozp-gaa ... rijze-piet

Het zwartepieten is weer begonnen. Ongetwijfeld komen er weer hooligans en extreemrechtsen op af.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

hopper schreef: 04 nov 2021, 17:58 https://joop.bnnvara.nl/nieuws/kozp-gaa ... rijze-piet

Het zwartepieten is weer begonnen. Ongetwijfeld komen er weer hooligans en extreemrechtsen op af.
Ach ja, het is een achterhoedegevecht inmiddels want alle reclamegelden gaan nu naar de kerstman dus geef het nog een jaar of vijf en er wordt geen sinterklaas meer gevierd. Dan krijgen we uiteraard daar weer gezeur over want uiteindelijk gaat het doodordinair om geld. Schadevergoeding voor het slavernijverleden of voor afgeslachte rendieren whatever maar geld moet er komen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

dingo schreef: 04 nov 2021, 18:26
hopper schreef: 04 nov 2021, 17:58 https://joop.bnnvara.nl/nieuws/kozp-gaa ... rijze-piet

Het zwartepieten is weer begonnen. Ongetwijfeld komen er weer hooligans en extreemrechtsen op af.
Ach ja, het is een achterhoedegevecht inmiddels want alle reclamegelden gaan nu naar de kerstman dus geef het nog een jaar of vijf en er wordt geen sinterklaas meer gevierd. Dan krijgen we uiteraard daar weer gezeur over want uiteindelijk gaat het doodordinair om geld. Schadevergoeding voor het slavernijverleden of voor afgeslachte rendieren whatever maar geld moet er komen.
De hele wereld draait om de knikkers. Maar degenen die daar wat aan willen doen of liefst er vanaf willen worden vooral ..uitgelachen!
Er is wel degelijks iets nieuws onder de zon, we worden als idealisten of communisten weggehoond. Maar mijn gedachte is..we zijn groeiende!!!
Van mijn part tegen beter weten in.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Petra schreef: 04 nov 2021, 18:36
dingo schreef: 04 nov 2021, 18:26
Ach ja, het is een achterhoedegevecht inmiddels want alle reclamegelden gaan nu naar de kerstman dus geef het nog een jaar of vijf en er wordt geen sinterklaas meer gevierd. Dan krijgen we uiteraard daar weer gezeur over want uiteindelijk gaat het doodordinair om geld. Schadevergoeding voor het slavernijverleden of voor afgeslachte rendieren whatever maar geld moet er komen.
De hele wereld draait om de knikkers. Maar degenen die daar wat aan willen doen of liefst er vanaf willen worden vooral ..uitgelachen!
Er is wel degelijks iets nieuws onder de zon, we worden als idealisten of communisten weggehoond. Maar mijn gedachte is..we zijn groeiende!!!
Van mijn part tegen beter weten in.
Is er iets nieuws onder de zon? Waar?
Ik heb niets tegen idealen totdat die idealen gewoon voor geld te koop zijn. Subsidieslurpers, beroepsagogen uiteindelijk gaat het nergens anders over dan aanzien en geld.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Op 14 november is de intocht in Amsterdam, per boot over de Amstel.
https://www.amsterdam.nl/toerisme-vrije ... nterklaas/


Ze zoeken nog Pieten..
https://www.sintinamsterdam.nl/pieten/
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Petra schreef: 04 nov 2021, 18:36
dingo schreef: 04 nov 2021, 18:26
Ach ja, het is een achterhoedegevecht inmiddels want alle reclamegelden gaan nu naar de kerstman dus geef het nog een jaar of vijf en er wordt geen sinterklaas meer gevierd. Dan krijgen we uiteraard daar weer gezeur over want uiteindelijk gaat het doodordinair om geld. Schadevergoeding voor het slavernijverleden of voor afgeslachte rendieren whatever maar geld moet er komen.
De hele wereld draait om de knikkers. Maar degenen die daar wat aan willen doen of liefst er vanaf willen worden vooral ..uitgelachen!
Er is wel degelijks iets nieuws onder de zon, we worden als idealisten of communisten weggehoond. Maar mijn gedachte is..we zijn groeiende!!!
Van mijn part tegen beter weten in.
Welke 'we' zijn dat nou weer, Petra? En nog groeiende ook!
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Petra schreef: 05 nov 2021, 06:57 Op 14 november is de intocht in Amsterdam, per boot over de Amstel.
https://www.amsterdam.nl/toerisme-vrije ... nterklaas/


Ze zoeken nog Pieten..
https://www.sintinamsterdam.nl/pieten/
Helaas geen handen vol pepernoten voor mij, aanmelden kon tot gisteravond 23:59 uur.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7607
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

dingo schreef: 05 nov 2021, 08:24
Helaas geen handen vol pepernoten voor mij, aanmelden kon tot gisteravond 23:59 uur.
:lol: Ja, ik zie het.
Nou ja, je kan ook thuis met pepernoten strooien moet je maar denken.
Vieren jullie nog wel St. klaas?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20585
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door peda »

dingo schreef: 04 nov 2021, 21:33
Is er iets nieuws onder de zon? Waar?
Ik heb niets tegen idealen totdat die idealen gewoon voor geld te koop zijn. Subsidieslurpers, beroepsagogen uiteindelijk gaat het nergens anders over dan aanzien en geld.
Idealen blijven in mijn ogen theorie. Wanneer een ideaal in de realiteit moet worden ongezet, heb je te maken met politiek van welke aard dan ook en politiek is gewoon de apenrots, anders functioneert het niet in de praktijk. in de politiek tref je machtsmensen aan en geen goedwillende, op naastenliefde ingestelde softies. Van uiterst links tot uiterst rechts, welke positie je ook prikt op de liniaal, je stoot altijd op een alfa persoonlijkheid als representant van de liniaal positie. Hetzelfde zie je in het grotere bedrijfsleven, ook daar nergens een goede lieverd in de topposities. Veel lieverds tref je aan in ondersteunende staffuncties, daar wordt veelal het beleid uitgedacht, waarna de praktische uitvoering ligt bij een zeer beperkt aantal daartoe geschikte machthebbers. Cést la vie. Macht, aanzien en geld, daarvan kun je volgens velen aan de top nooit genoeg hebben om goed te functioneren. De idealist doet het zonder, daarom ook idealist en geen machthebber.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Zo is dat Peda, boven aan in de apenrots drijven de idealen af en komt de machtshonger weer binnen.
De revolutie vreet haar eigen kinderen op. Voorkom dat en roep nooit de revolutie uit.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3592
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Petra schreef: 05 nov 2021, 09:03
dingo schreef: 05 nov 2021, 08:24
Helaas geen handen vol pepernoten voor mij, aanmelden kon tot gisteravond 23:59 uur.
:lol: Ja, ik zie het.
Nou ja, je kan ook thuis met pepernoten strooien moet je maar denken.
Vieren jullie nog wel St. klaas?
Meestal wel, maar dan kleinschalig zoals een chocoladeletter en praktische zaken als een nieuwe sjaal of wanten en pepernoten natuurlijk.
Spreuken 26:4
Snelheid
Berichten: 10793
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Snelheid »

Afbeelding

Sint Nicolaas en Zwarte Piet,aan komende zaterdag zijn ze weer hier ten lande.dat de kinderen weer een mooie Sint en Zwarte Pieten tijd mogen hebben. Zonder censcuur en gezeur; maar voordien 11 november Sint Maarten. Ook een prachtfeest voor kinderen en voor volwassenen stof tot nadenken.


Afbeelding
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Mart »

Snelheid schreef: 10 nov 2021, 00:23 Afbeelding
Het lijkt een beetje op een soldaat die Sinterklaas van z'n schimmel en mantel heeft beroofd en hem met z'n tabbert achterlaat.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Mart »

Toon Hermans over Snieklaas. Geniaal! :D
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Willempie
Berichten: 1597
Lid geworden op: 26 okt 2021, 07:17
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Willempie »

Mart schreef: 10 nov 2021, 22:32 Toon Hermans over Snieklaas. Geniaal! :D
Geniaal inderdaad. En zo onschuldig! :)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Mart »

Zwarte Piet is nu gelukkig gewoon een Piet die duidelijk vanwege de schoorsteen zwarte roetstrepen op het gezicht heeft en het is niet meer de huidskleur die hem zwart maakt. Goed om te zien! De tijdgeest is nou eenmaal niet tegen te houden. Sinterklaas mag wat mij betreft nu ook soms een andere huidskleur hebben of een vrouw of transgender zijn. Het wordt er alleen maar leuker op.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Bonjour »

Mart schreef: 10 nov 2021, 22:24 Het lijkt een beetje op een soldaat die Sinterklaas van z'n schimmel en mantel heeft beroofd en hem met z'n tabbert achterlaat.
Waar zie jij en schimmel?
Die mantel is duidelijk afgepakt.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1483
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Robert Frans »

Mart schreef: 13 nov 2021, 15:08Zwarte Piet is nu gelukkig gewoon een Piet die duidelijk vanwege de schoorsteen zwarte roetstrepen op het gezicht heeft en het is niet meer de huidskleur die hem zwart maakt. Goed om te zien! De tijdgeest is nou eenmaal niet tegen te houden. Sinterklaas mag wat mij betreft nu ook soms een andere huidskleur hebben of een vrouw of transgender zijn. Het wordt er alleen maar leuker op.
De Sint is gebaseerd op een echte heilige, namelijk Nicolaas van Myra. Stel nu echter dat deze heilige een vrouw zou zijn geweest en we nu dus een vrouwelijke Sint zouden hebben. Zou het dan gepast zijn om haar tot een man te maken? Zouden vrouwen vandaag de dag dat dan accepteren?
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

https://www.trouw.nl/cultuur-media/arno ... ~b2e2ae43/

Een nieuw dieptepunt in het zwarte pieten verhaal. ZP is definitief eigendom van extreemrechts Nederland. Ongehoord!
small brother
Berichten: 791
Lid geworden op: 31 okt 2021, 17:01
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door small brother »

Mart schreef: 13 nov 2021, 15:08 Zwarte Piet is nu gelukkig gewoon een Piet die duidelijk vanwege de schoorsteen zwarte roetstrepen op het gezicht heeft en het is niet meer de huidskleur die hem zwart maakt. Goed om te zien! De tijdgeest is nou eenmaal niet tegen te houden. Sinterklaas mag wat mij betreft nu ook soms een andere huidskleur hebben of een vrouw of transgender zijn. Het wordt er alleen maar leuker op.
Niet leuker, maar decadenter. Na de Renaissance hadden we de Hoogtijdagen gevolgd door de Verlichting, en toen zelfs de Romantiek, maar die periode werd in de industrialisering rap gevolgd door de Verbeelding waarin men dacht dat de mens het toppunt van kunnen had bereikt, gevolgd door de Verdwazing, waarin logica en rede onderschikt werden gemaakt aan de hersenspinselen van de mens, waarna we uiteindelijk in de Decadentie zijn beland, waarin zelfs de natuur wordt ondergeschikt gemaakt aan de realiteit die de mens in z'n hoofd voelt. En die realiteit die een enkele ziel in z'n hoofd voelt, wordt dan als wet opgelegd aan alle mensen met wie die ziel in contact komt, tot zelfs z'n wettelijke status en fysisch zijn toe.

Zwarte piet die dus de kindervriend is en en die tot de adel is verheven (veer op de hoed) die het gezag vertegenwoordigen mag (de roede), mag dus niet meer zwart zijn, omdat wij per sé witte mensen willen presenteren aan de kinderen. De zwarte piet die zich totaal aangepast en ingeburgerd heeft in onze samenleving, tot zelfs een vooraanstaande plaats in elk kinderleven, tot rolmodel voor alle zwarte adoptiekindertjes en allogalen, wordt 100% gediscrimineerd.

Grappig hoe decadentie na een periode van verdwazing, uitmondt in krankzinnigheid.