Zwarte Piet censuur

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

HJW schreef: 13 aug 2020, 08:10 Uit je opties leid ik af dat je Zwarte Piet als racisme ziet.
Maar is het dat ook ?
Dat is het niet. En dan is het een heel andere discussie.
Ik denk anders.
IS hét dat ook, klinkt alsof je het objectief kunt vaststellen, en zeggen "slikken of stikken'. En daar gaan we weer.. dan kun je niet!
Het gaat mij er dus niet om of IK het als racisme zie, het gaat erom dat het door anderen als rasisme/denigrerend wordt beleefd. Dus waarom zou ik het dan persé zo willen doen als het ook anders kan wat net zo leuk is ?!

Komt omdat ik St. Klaas voor het eerst in China gevierd heb. Lang geleden maar de geschokte reacties van de omgeving en vriendjes en dinnetjes van mijn kroost ben ik nooit vergeten. (Die zaten op een internationale school).
Ik had een enorm wandkleed met een zwarte Piet hangen.
Het koloniale verleden, slavenhandel en apartheidsregime van NL is bekend. Wij zaten met mensen aan tafel die bevrijdingsdag van NLers vieren.
Ze konden niet geloven dat wij (mijn gezin) een slaaf aan de muur hingen.
Internationaal kom je er met geen enkele uitleg doorheen en werd het als zeer kwetsend ervaren.
Gek genoeg heb ik ter plekke die zwarte Piet overgeschilderd in een regenboog Piet.
Nog gekker.. dat er meer NL vrienden dit ook gingen doen.
Later waaide het Pieten in regenboogkleurtjes over naar NL.
Of het hing in de lucht of ik heb het gestart, wat het ook is, ik ben er blij mee! 8-) :lol:



Bonjour schreef: 13 aug 2020, 11:25 Heeft iemand hier het idee dat de kleur van de Piet essentieel is voor het kinderfeest?
Precies!
Met regenboogpieten of roetveegpieten zijn kinderen net zo blij.
En waarom geen Zwarte Stklaas ?!
Of een St Klazina, liefst op de fiets is wel zo milieu en diervriendelijk, maar daar is NL helemaaaaaaaaaaaal nog niet aan toe. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Bonjour
Moderator
Berichten: 7707
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Bonjour »

Petra schreef: 14 aug 2020, 01:39 Of een St Klazina, liefst op de fiets
Nu sla je wel een beetje op hol
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7615
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Bonjour schreef: 14 aug 2020, 02:31
Petra schreef: 14 aug 2020, 01:39 Of een St Klazina, liefst op de fiets
Nu sla je wel een beetje op hol
Neee joh.. alle beetjes helpen, vooruitgang en vernieuwing gaan nou eenmaal tergend traag voor de ene en angstaanjagend snel voor de ander.
Enneh.. paarden kunnen op hol slaan fietsen niet. Vandaar.. mens- én diervriendelijker.

P.S.
Op hol geslagen mensen zijn eng, ik zet liever een gezellig ontspannend muziekje op. :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 6028
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Petra schreef: 14 aug 2020, 01:39
Ik denk anders.
IS hét dat ook, klinkt alsof je het objectief kunt vaststellen, en zeggen "slikken of stikken'. En daar gaan we weer.. dan kun je niet!
Het gaat mij er dus niet om of IK het als racisme zie, het gaat erom dat het door anderen als rasisme/denigrerend wordt beleefd. Dus waarom zou ik het dan persé zo willen doen als het ook anders kan wat net zo leuk is ?!
Ik denk niet dat het rascistisch is, ik dacht: laat ik het eens stellig beweren.
Het tweede deel kan ik prima volgen. Ik heb er an sich geen probleem mee dat als grote groepen mensen iets als heel vervelend of rascistisch ervaren, dat je dan aan aanpassingen kan denken.
Maar je kunt daar ook vreselijk in doorschieten en dat is wat er nu wel gebeurt. En daar kom ik tegen in opstand.
Politieke correctheid kan ook te ver gaan.
En daarom moet je ook kijken naar de intentie van het feest. Is het rascistisch bedoeld ? Als dat niet zo is, dan moet je wellicht met de mensen die het zo ervaten in gesprek gaan en het gaan uitleggen.
Als we alles af gaan kappen wat een ander niet correct vindt, gaat er wel heel veel verdwijnen.
Het koloniale verleden, slavenhandel en apartheidsregime van NL is bekend. Wij zaten met mensen aan tafel die bevrijdingsdag van NLers vieren.
Ze konden niet geloven dat wij (mijn gezin) een slaaf aan de muur hingen.
Internationaal kom je er met geen enkele uitleg doorheen en werd het als zeer kwetsend ervaren.
Ik zag laatse beelden van de Antillen met Zwarte Pieten en daar was dat blijkbaar geen probleem.
Precies!
Met regenboogpieten of roetveegpieten zijn kinderen net zo blij.
En waarom geen Zwarte Stklaas ?!
Of een St Klazina, liefst op de fiets is wel zo milieu en diervriendelijk, maar daar is NL helemaaaaaaaaaaaal nog niet aan toe. :lol:
Risico is dat altijd wel mensen ergens een probleem mee hebben en dat er niets meer overblijft.
Correctheid begint behoorlijk door te schieten.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1493
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Robert Frans »

Petra schreef: 14 aug 2020, 02:48Neee joh.. alle beetjes helpen, vooruitgang en vernieuwing gaan nou eenmaal tergend traag voor de ene en angstaanjagend snel voor de ander.
Enneh.. paarden kunnen op hol slaan fietsen niet. Vandaar.. mens- én diervriendelijker.
Het is echter wel goed om tradities herkenbaar te houden. Dat onze voorouders Sinterklaas nog wel zouden herkennen. Nu is dit misschien 'slechts' folklore, maar ook folklore is op haar mooist en best als zij weliswaar openstaat voor (geleidelijke) verandering, maar wel vertrouwd en authentiek blijft. En dat geldt voor elke traditie eigenlijk.
Net zoals jijzelf ook wellicht veranderd door de tijd heen, maar ook toch herkenbaar jezelf wil kunnen blijven. Er zullen toch altijd dingen blijven die jou herkenbaar Petra maken en die je niet zomaar wil opgeven.
Zo'n stuk traditie, hoe ogenschijnlijk onbelangrijk zij ook lijkt, is echter deel van de 'ziel' van een volk of gemeenschap, een deel van haar cultuur. Teveel cultuurrelativisme is dan ook niet goed en ook niet wat de meeste mensen willen.

Mensen hebben behoefte aan zowel vertrouwdheid als aan vernieuwing, net zoals elk mens zowel herkenbaar dezelfde persoon blijft als zichzelf ontwikkelt. Er zijn dan ook verschillende beproefde methoden, op natuurlijke wijze uit de mensen zelf ontstaan, om daarin te voorzien.
Al die methoden hebben echter als basis: behoud daarin wel het vertrouwde, het herkenbare. Net zoals de seizoenen elk jaar dezelfde zijn, maar ook elk jaar weer nieuw, zo is een goede traditie elk jaar hetzelfde, maar kan zij ook elk jaar weer nieuw zijn. Aanpassingen kunnen dus heel prima, maar die moeten wel herkenbaar aansluiten op al het voorgaande.
Als je op geen enkele wijze openstaat voor verandering, dan verstard een traditie en zal ze uiteindelijk verloren gaan. Maar als je alleen maar wil vernieuwen (om het vernieuwen), dan wordt de traditie te onherkenbaar en gaat ze uiteindelijk ook verloren.

In het geval van St. Nicolaas vindt het feest haar oorsprong in de verering van een daadwerkelijke heilige, namelijk Nicolaas van Myra, die aan het begin van de vierde eeuw bisschop was van de genoemde stad.
Nicolaas moet dus wel Nicolaas blijven en ook bisschop, net zoals we van jou ook geen man zouden moeten maken als we een (folkloristische) feestdag aan jou zouden wijden. Dat zou zowel respectloos naar jou toe zijn als naar vrouwen in het algemeen.
Ook de folkloristische legende rondom het Sinterklaasverhaal moet in haar basiselementen wel herkenbaar blijven. De Sint hoort op een paard over de daken te rijden in de nacht, vergezeld door één of meerdere Pieten. Dat fraaie, sprookjesachtige beeld moet wel behouden blijven. Net zoals de Kerstman met een door renddieren getrokken slee door de lucht moet vliegen, vergezeld door elven.
Wat betreft de zwarte Pieten is mijns inziens de roetveegpiet daarom een prima voorbeeld van hoe men voldoende kan aansluiten op de tradie, op het verhaal van de schoorsteen, maar ook de door sommige mensen gewenste vernieuwing kan brengen door het roet wat duidelijker als zijnde roet te maken.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Voor mezelf heb ik sinterklaas- en kerstfeest volledig afgeschaft. Vind er met de discussies niets meer aan.

Overigens is de kerstman bedacht door de Coca Cola company, zover ik weet.
Laatst gewijzigd door Messenger op 14 aug 2020, 10:47, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

Het kruis op de mijter van de Sint wordt in Amsterdam al ook niet meer gevoerd, zie hier.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Gaat niet gebeuren RF. De beroepsprotesteerders Kick out Zwarte Piet hebben inmiddels de zaak zo weten te polemiseren dat het Sinterklaasfeest commercieel steeds minder interessant en de Kerstman commercieel steeds interessanter wordt. Het wachten is nog op de schadeclaim die KOZ namens alle Nederlanders met een kleurtje bij de Staat gaan indienen om het emotionele leed wat hen aangedaan is. Dan nog even een claim voor het slavernijverleden en er is weer alle tijd en geld voor een ander onderwerp waar ze beroepsmatig tegen kunnen protesteren.

Een aantal jaren terug waren er redelijk wat Nederlanders die niet zoveel problemen hadden met een anders gekleurde Piet. Maar juist door het drammerige optreden van een aantal anti's (i.m.o. provocateurs) is de hele zaak in het maatschappelijke vaarwater gekomen van het falen van de multiculturele samenleving. Met als gevolg dat nu redelijk wat Nederlanders het zien als een aantasting van de Nederlandse cultuur waaraan nieuwkomers zich maar aan moeten passen.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

dingo schreef: 14 aug 2020, 10:47Het wachten is nog op de schadeclaim die KOZ namens alle Nederlanders met een kleurtje bij de Staat gaan indienen om het emotionele leed wat hen aangedaan is. Dan nog even een claim voor het slavernijverleden en er is weer alle tijd en geld voor een ander onderwerp waar ze beroepsmatig tegen kunnen protesteren.
Ze laven zich intussen aan een grote subsidiepot. Wat ik al zei: het is ook een verdienmodel.

En wat denk je zouden ze verdienen met een praatje in een talkshow?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 14 aug 2020, 10:52
dingo schreef: 14 aug 2020, 10:47Het wachten is nog op de schadeclaim die KOZ namens alle Nederlanders met een kleurtje bij de Staat gaan indienen om het emotionele leed wat hen aangedaan is. Dan nog even een claim voor het slavernijverleden en er is weer alle tijd en geld voor een ander onderwerp waar ze beroepsmatig tegen kunnen protesteren.
Ze laven zich intussen aan een grote subsidiepot. Wat ik al zei: het is ook een verdienmodel.

En wat denk je zouden ze verdienen met een praatje in een talkshow?
Met de verdiende centjes privé zichzelf in een zwartepiet pak hijsen! :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Bonjour
Moderator
Berichten: 7707
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Bonjour »

Op vakantie liet mijn zoon mij de volgende rap horen.
https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0
Ik denk niet dat wij blanken ons kunnen inleven wat het is om niet blank te zijn. De suggestie dat ze maar wat kletsen om geld te verdienen in praatshows vind ik laag bij de grond.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

Bonjour schreef: 14 aug 2020, 11:02 Op vakantie liet mijn zoon mij de volgende rap horen.
https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0
Ik denk niet dat wij blanken ons kunnen inleven wat het is om niet blank te zijn. De suggestie dat ze maar wat kletsen om geld te verdienen in praatshows vind ik laag bij de grond.
Luister de intro van Professor Griff z'n album 'and the word became flesh' die overigens ondanks de titel geen christen is. Hij is als bewuste en trotse zwarte van mening dat dit gezanik over racisme alleen maar leidt tot communisme.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3616
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Bonjour schreef: 14 aug 2020, 11:02 Op vakantie liet mijn zoon mij de volgende rap horen.
https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0
Ik denk niet dat wij blanken ons kunnen inleven wat het is om niet blank te zijn. De suggestie dat ze maar wat kletsen om geld te verdienen in praatshows vind ik laag bij de grond.
De vertegenwoordigers van KOZ die ik een tijdje terug aan het woord gezien heb zijn geeneens zwart. Uiteraard hebben ze ook zwarte leden.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 14 aug 2020, 11:02De suggestie dat ze maar wat kletsen om geld te verdienen in praatshows vind ik laag bij de grond.
Je trekt in je verbeten jacht op mij de onjuiste conclusie. Ik stel een open vraag en suggereer niks.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7707
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Bonjour »

Messenger schreef: 14 aug 2020, 11:14 Je trekt in je verbeten jacht op mij de onjuiste conclusie.
Ik lees een aantal teksten. Een stukje tekst valt me op. Had niet eens gezien dat het van jou was. Dus verbeten jacht op jou valt wel mee.

Iets aan de orde stellen in een vraag geeft al een suggestie.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 14 aug 2020, 11:20
Messenger schreef: 14 aug 2020, 11:14 Je trekt in je verbeten jacht op mij de onjuiste conclusie.
Ik lees een aantal teksten. Een stukje tekst valt me op. Had niet eens gezien dat het van jou was. Dus verbeten jacht op jou valt wel mee.

Iets aan de orde stellen in een vraag geeft al een suggestie.
Ik heb gehoord dat de meeste gasten van een talkshow daarmee geld verdienen. Peter R. de Vries wordt vaak aangehaald.
Of het ook zo is met KOZP weet ik niet, maar het zou me niet verbazen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Met een optreden ineen talkshow lijkt me niks mis. Ook niet als je daar geld voor krijgt. PRDV heeft denk ik goed werk gedaan in vermissingszaken. Dat de man daar van leeft kan ik billijken. Zo zal het ook zijn met mensen die tegen ZP strijden. Al zijn er in NL 5000 kinderen die zich gepest voelen door ZP, is ZP dan niet de moeite om af te schaffen?

Nu hebben de pro-pieters de boel verziekt en is het mogelijk dat het hele Sint en Piet feest is verdwenen over 20 jaar.
Mij kan het verder niet schelen, het mag van mij per 2019 afgeschaft. De kinderen waar het uiteindelijk allemaal om ging zijn toch al niet belangrijk meer in deze 'oorlog'.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10106
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Zoals gezegd heb ik zowel het Sinterklaasfeest als kerstfeest geheel afgeschaft.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

Messenger schreef: 14 aug 2020, 14:11 Zoals gezegd heb ik zowel het Sinterklaasfeest als kerstfeest geheel afgeschaft.
En dat is nou precies wat de tegenstanders willen.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Hier is het kerstfeest ook zo goed als afgeschaft. Geen kalkoen of andere copieuze zaken op tafel. Maar als mijn dochter en haar vriend de boel komt opleuken met een culinair hoogstandje en hun beider gezelschap dan zeg ik geen nee. Overbodige cadeautjes blijven ook achterwege. Maar dat laat niet onverlet dat het een ieder vrij staat om een ander ergens mee te verrassen.

De nachtmis is al vele jaren geleden afgeschaft. Die was alleen leuk omdat mijn moeder er plezier aan beleefde.
Gewoon een paar uurtjes knus katholiek doen. Omdat iemand anders er blij van werd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 14 aug 2020, 14:21
Messenger schreef: 14 aug 2020, 14:11 Zoals gezegd heb ik zowel het Sinterklaasfeest als kerstfeest geheel afgeschaft.
En dat is nou precies wat de tegenstanders willen.
Nee, dat willen de tegenstanders niet. Die willen geen ZP.
Het is door de voorstanders dat ik steeds meer mensen hoor dat Sinterklaas helemaal niet meer hoeft.
Niemand wil verbonden worden met hooligans en ander extreem rechts gespuis.
Tenzij je dat zelf bent natuurlijk.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 14 aug 2020, 14:26
Piebe Paulusma schreef: 14 aug 2020, 14:21
Messenger schreef: 14 aug 2020, 14:11 Zoals gezegd heb ik zowel het Sinterklaasfeest als kerstfeest geheel afgeschaft.
En dat is nou precies wat de tegenstanders willen.
Nee, dat willen de tegenstanders niet. Die willen geen ZP.
Het is door de voorstanders dat ik steeds meer mensen hoor dat Sinterklaas helemaal niet meer hoeft.
Niemand wil verbonden worden met hooligans en ander extreem rechts gespuis.
Tenzij je dat zelf bent natuurlijk.
Een ander merkt er niks van dat jij je uitdost als zwarte piet en door het hele gezicht zwart te schminken herkennen de kinderen het familielid niet. Dat een groepje linkse rakkers uit de Randstad zich daar over opwindt zal mij aan mijn achterwerk oxideren hoor. Dan ga ik wel de cel in, met zwart gezocht en roe!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 14 aug 2020, 15:42
hopper schreef: 14 aug 2020, 14:26
Piebe Paulusma schreef: 14 aug 2020, 14:21
Messenger schreef: 14 aug 2020, 14:11 Zoals gezegd heb ik zowel het Sinterklaasfeest als kerstfeest geheel afgeschaft.
En dat is nou precies wat de tegenstanders willen.
Nee, dat willen de tegenstanders niet. Die willen geen ZP.
Het is door de voorstanders dat ik steeds meer mensen hoor dat Sinterklaas helemaal niet meer hoeft.
Niemand wil verbonden worden met hooligans en ander extreem rechts gespuis.
Tenzij je dat zelf bent natuurlijk.
Een ander merkt er niks van dat jij je uitdost als zwarte piet en door het hele gezicht zwart te schminken herkennen de kinderen het familielid niet. Dat een groepje linkse rakkers uit de Randstad zich daar over opwindt zal mij aan mijn achterwerk oxideren hoor. Dan ga ik wel de cel in, met zwart gezocht en roe!

Dat jij in de bajes ga zitten met de kerst dat maakt mij dan weer niks uit.
Vraag je wel om een internetverbinding? Anders zijn wij hier verstoken van je berichten.

Verder: wat een mens in de privé sfeer doet is het onderwerp niet.
Het gaat om het karikatuur in het openbaar.
Net zoals je thuis naakt mag lopen.
Maar in het openbaar niet.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1493
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Robert Frans »

Bonjour schreef: 14 aug 2020, 11:02 Op vakantie liet mijn zoon mij de volgende rap horen.
https://www.youtube.com/watch?v=43gm3CJePn0
Ik denk niet dat wij blanken ons kunnen inleven wat het is om niet blank te zijn.
Allicht. En andersom zal het voor niet-blanken weer moeilijk zijn om zich in te leven in onze culturen. Dat houd je altijd en valt ook niemand echt te verwijten.
Maar het prachtige filmpje waar je naar linkt laat mijns inziens wel zien wat men dan kan doen. Namelijk in gesprek gaan, elkaar open en eerlijk vertellen over hoe men de dingen ziet en ervaart.
Zonder geoordeel, zonder cynische invullingen van de ander diens woorden, maar echt luisterend en bij onbegrip rustig vragen stellend. Die zeker ook kritisch mogen zijn, maar altijd respectvol. Aandachtig luisteren kan al meer dan het halve werk zijn.

In het filmpje geven de twee personen op felle wijze weer hoe zij elkaar en de wereld zien, maar uiteindelijk vallen ze elkaar in de armen en hebben ze begrip voor elkaar. Want inderdaad, het zijn geen racisten, ze willen ook geen racisten zijn, maar hebben gewoon blijkbaar niet altijd door hoe misschien daadwerkelijk onschuldige handelingen toch racistisch kunnen overkomen. Of hoe kritiek op bepaalde handelingen niet meteen oordelen over de persoon achter de handelingen hoeft te zijn.
Ook Lubach had eens samen met Fresku een soortgelijk filmpje gemaakt, hier te vinden. Zeker de moeite waard om te kijken en te luisteren.

Laatst las ik een artikel over hoe een zwarte vrouw uiteindelijk besloot wél iets ervan te zeggen bij de zoveelste zwarte Piet-grap jegens haar. Want ze wilde eerst niet de ander als racistisch zien, of de 'zwarte Piet-droom' van de ander verstoren.
Maar dat hoeft dus ook helemaal niet. Je kunt rustig iemand aanspreken op zulk gedrag, zonder diegene meteen uit te maken voor racist en zonder meteen zwarte Piet aan te vallen. Gewoon duidelijk zeggen dat je er niet van gediend bent en met jou veel anderen, is al voldoende.
Want inderdaad, als je er nooit iets van zegt, dan zal de ander logischerwijs er vanuit gaan dat zo'n grapje inderdaad gewoon kan en ook door de ander als onschuldig wordt ervaren.

In dat opzicht is het mijns inziens ook niet goed om de polarisatie in de zwarte Piet-discussie aan één partij toe te wijzen, wat ik hier zie gebeuren. Voor zover ik zie, vind je bij zowel voor- als tegenstanders onverdraagzaamheid, onbegrip en onverzoenlijkheid.
Door een zondebok aan te wijzen (en zo jezelf vrij te willen pleiten) doe je mijns inziens geen recht aan de ontwikkelingen, ook geen recht aan de vele mensen die zich níét zo hardvochtig opstellen, en gooi je alleen maar meer olie op het vuur. Beter niet doen dus.
Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 14 aug 2020, 17:08
Piebe Paulusma schreef: 14 aug 2020, 15:42
hopper schreef: 14 aug 2020, 14:26
Piebe Paulusma schreef: 14 aug 2020, 14:21
Messenger schreef: 14 aug 2020, 14:11 Zoals gezegd heb ik zowel het Sinterklaasfeest als kerstfeest geheel afgeschaft.
En dat is nou precies wat de tegenstanders willen.
Nee, dat willen de tegenstanders niet. Die willen geen ZP.
Het is door de voorstanders dat ik steeds meer mensen hoor dat Sinterklaas helemaal niet meer hoeft.
Niemand wil verbonden worden met hooligans en ander extreem rechts gespuis.
Tenzij je dat zelf bent natuurlijk.
Een ander merkt er niks van dat jij je uitdost als zwarte piet en door het hele gezicht zwart te schminken herkennen de kinderen het familielid niet. Dat een groepje linkse rakkers uit de Randstad zich daar over opwindt zal mij aan mijn achterwerk oxideren hoor. Dan ga ik wel de cel in, met zwart gezocht en roe!

Dat jij in de bajes ga zitten met de kerst dat maakt mij dan weer niks uit.
Vraag je wel om een internetverbinding? Anders zijn wij hier verstoken van je berichten.
Ach dat valt me nou tegen, ik dacht dat je zelfs mij lief had! Maar ik zal het in de bajes dus zonder kaartje van jou moeten stellen! :cry:
hopper schreef: 14 aug 2020, 17:08Verder: wat een mens in de privé sfeer doet is het onderwerp niet.
Het gaat om het karikatuur in het openbaar.
Net zoals je thuis naakt mag lopen.
Maar in het openbaar niet.
Vreemde vergelijking.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende