Zwarte Piet censuur

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3575
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door dingo »

Messenger schreef: 15 aug 2020, 15:26
Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?)
Je ziet en hoort ze nooit, je komt ze nooit tegen maar........Pas op! Straks staat de Dam er vol mee, met die beledigde kabouters! :clown:
Het is inderdaad wel een poosje geleden dat de kabouters op de Dam protesteerden maar wie weet herleven oude tijden. :)
Spreuken 26:4
peda
Berichten: 20474
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door peda »

dingo schreef: 15 aug 2020, 15:30
Messenger schreef: 15 aug 2020, 15:26
Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?)
Je ziet en hoort ze nooit, je komt ze nooit tegen maar........Pas op! Straks staat de Dam er vol mee, met die beledigde kabouters! :clown:
Het is inderdaad wel een poosje geleden dat de kabouters op de Dam protesteerden maar wie weet herleven oude tijden. :)
Een mooie tijd, de kabouters op de Dam. En dan ook nog in die tijd Hugo Huges die een gaatje boorde in zijn schedel. De Trepanatie, het "' derde "" oog, dat volgens hem "' verruimd "" bewustzijn zou opleveren. Inderdaad een tijd, waar de tijd quasi werd omgekeerd en de omgekeerde oude tijd door velen als de nieuwe tijd werd gezien. Dik in de zeventig zullen de enthousiasten van toen nu wel zijn. Flower-power, communes, omkering van waarden, iedere generatie kent wel eigen protestbewegingen, alleen de inhoud van dat "' waarom het gaat "" verandert.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Storm »

@Messenger,
Ja ooit waren ze er. ;) https://www.inlichtingendiensten.nl/gro ... erbeweging.
Ik lees dat al meer mensen hieraan dachten. :D
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

hopper schreef: 15 aug 2020, 09:28 Die pro-pieters hebben zelf niet door dat zij degenen zijn die ZP om zeep hebben geholpen.
Idd! :thumb1:
Naar de ander wijzen zonder zichzelf als deel van het probleem te zien is een hardnekkige blind spot; My way or the highway is imo hartstikke tegenstrijdig aan SAMENLEVING. :idea:

Dus as usual is het wisselwerking. Zo rigide in je eigen ideeën blijven hangen van hoe het moet en hoort, zonder een centimeter te willen meedenken naar hoe het ook kan. Ik zie er vnl een -ikke ikke ikke en de rest kan stikken- in. Er wordt gereageerd alsof er iets essentieels wordt afgepakt, alsof door een roetveegpiet het hele St.Klaasfeest verpest wordt of niet meer kan bestaan. Terwijl het voor kinderen veel logischer is en NET ZO LEUK kan zijn !

Maar goed; ik zie het als angst. Angst voor verandering en vernieuwing. En dat zit in de mens. Elke maatschappelijke verbetering moest helaas zwaar bevochten worden, zo leert de geschiedenis..(Zelfs door Jezus).
Hoe is het mogelijk.. dat het zo moeizaam gaat.. gelijke rechten voor elk mens, (dus ook vrouwen, kleurlingen, homo's etc), hoe moeilijk kan het zijn, denk ik dan. Maar toch, maar toch..we zijn tot op heden nog steeds niet zover, maar we gaan vooruit; met Kleine Kabouter stapjes. :)

hopper schreef: 15 aug 2020, 09:40
We verzinnen wel weer een nieuwe traditie. Das het leuke van tradities: ze veranderen steeds. Wil de nieuwe Schenkman opstaan?
Jahhaaaaaa; een schenkVROUW. Op een vrolijke fiets .
Met een gezellig klein toverstafje en een heksenhoed. En... en.. en... :lol: :mrgreen:
Laatst gewijzigd door Petra op 16 aug 2020, 03:56, 3 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 15 aug 2020, 08:58 Ik zou zeggen, schaf het hele sinterklaasfeest gewoon af. Het sprookje is in kwaad daglicht gesteld en hoe je zwarte piet ook gaat schminken of benoemen, de sfeer is volkomen verziekt.
Wat Gij niet wilt..

Wat ik nou zo wonderlijk vind aan jou is dat je het erg vervelend vindt als jij jezelf gediscrimineerd voelt maar weinig begrip lijkt te hebben voor anderen die zich ook gediscrimineerd voelen.
Hoe vind jij het als we de hele LBGT+ beweging wegzetten als een stelletje oproerkraaiers met geen enkel ander doel als protesteren om het protesteren.

Dit slaat dan ook op jou Messenger. Ook jij kan je dan scharen onder de beroepsprotesterende provocateurs
viewtopic.php?p=301460#p301460

Ennehhhh ja hoor; als jij niet opkomt voor de homorechten dan ga je vast wel ergens anders over provoceren, om je te laven aan de subsidiepotten; je doet het immers vanwege het verdienmodel. Of niet?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Petra schreef: 15 aug 2020, 06:20
Misschien heb je er overheen gelezen.. maar ik heb het ondervonden. Echt. Het maakt niet uit wat de intenties zijn of hoe het bedoeld is. Het gaat erom hoe het overkomt. Als de beeldvorming zich eenmaal genesteld heeft dan helpt geen enkele uitleg.
Jij noemt het politiek correct. Ik noem het mens-correct. Voor mij is dat prima.
Er zitten twee kanten aan het verhaal: van de zender en van de ontvanger.
Als ik alleen kijk naar de ontvanger ontstaat er eenzijdig beeld (andersom uiteraard ook).
We kunnen dan niet tot de conclusie komen dat het racisme is, OMDAT de ontvanger dat zo ervaart.
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18 In het verleden zag ik ook niets racistisch in Sinterklaas met zijn Pieter knecht. Maar ik kan mij voorstellen dat het als racistisch ervaren wordt.En wanneer dat zo is, heb ik geen plezier meer in dat feest. En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?) m.i hebben kinderen er niet zoveel moeite mee.
Maar dat is het punt niet.
Het gaat erom dat tradities om zeep geholpen worden.
Wat volgt ?
Mogen kerstmis en pasen ook niet meer omdat een aantal moslims zich eraan storen ?
In Duitsland gaat de "zigeunersaus" verdwijnen omdat het racistisch kan worden opgevat.
Het gaat nu "paprikasaus in Hongaarse stijl" heten.
https://www.nu.nl/economie/6071138/unil ... kopen.html

Waar is het einde ?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 16 aug 2020, 03:38
Messenger schreef: 15 aug 2020, 08:58 Ik zou zeggen, schaf het hele sinterklaasfeest gewoon af. Het sprookje is in kwaad daglicht gesteld en hoe je zwarte piet ook gaat schminken of benoemen, de sfeer is volkomen verziekt.
Wat Gij niet wilt..

Wat ik nou zo wonderlijk vind aan jou is dat je het erg vervelend vindt als jij jezelf gediscrimineerd voelt maar weinig begrip lijkt te hebben voor anderen die zich ook gediscrimineerd voelen.
Het punt is dat Sinterklaas en Zwarte Piet sprookjesfiguren zijn. Het feest is een sprookjesfeest. Er zit, zover ik weet, geen racistisch element bij. Maar omdat zwarte mensen (mag je het woord zwart nog wel gebruiken?), en lang niet alle zwarte mensen, zich identificeren met een sprookjesfiguur wordt het enorm opgeblazen naar mijn idee. Het mediacircus erover begint al in de lente. Het zijn ook bijna geen andere verontwaardigde zwarte mensen die in talkshows zitten.
Ik weet dat er Surinamers zijn die zich net zo storen aan de discussie als ik.
Petra schreef: Hoe vind jij het als we de hele LBGT+ beweging wegzetten als een stelletje oproerkraaiers met geen enkel ander doel als protesteren om het protesteren.
Oh maar daar zijn ook oproerkraaiers hoor. En er wordt ook subsidie voor gegeven. Een documentaire over het woord 'pisnicht' is ook met NPO-gelden betaald.

Maar ik heb een flinke buik. Daarmee kan ik me identificeren met tuinkabouters en moet ik dan de buren boos aankijken? Ik ga me toch niet identificeren met een sprookjesfiguur?

Tradities moeten afgeschaft of ingrijpend gewijzigd ''want we zijn generaties racistisch bezig geweest".

Standbeelden van mensen die we op dit moment 'fout' vinden trekken we, zonder eerst daarover te discussiëren, van hun sokkel.
Tunnels moeten direct andere namen hebben, geen Coentunnel maar Akwasietunnel dan maar?
Een koloniale afbeelding op een paneel van de Gouden koets moet weg, want "fout".
Straatnamen moeten subiet worden vervangen.

Als je je geschiedenis (herinneringen aan VOC en slavernij) wegpoetst, poets je de ervaring weg waar je lering uit kunt trekken om herhaling van die donkere pagina's in de geschiedenis te voorkomen.

De Duitsers poetsen hun geschiedenis niet uit, daarover wordt onderwezen op scholen o.a.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Petra schreef: 16 aug 2020, 02:46
hopper schreef: 15 aug 2020, 09:28 Die pro-pieters hebben zelf niet door dat zij degenen zijn die ZP om zeep hebben geholpen.
Idd! :thumb1:
Naar de ander wijzen zonder zichzelf als deel van het probleem te zien is een hardnekkige blind spot; My way or the highway is imo hartstikke tegenstrijdig aan SAMENLEVING. :idea:

Dus as usual is het wisselwerking. Zo rigide in je eigen ideeën blijven hangen van hoe het moet en hoort, zonder een centimeter te willen meedenken naar hoe het ook kan. Ik zie er vnl een -ikke ikke ikke en de rest kan stikken- in. Er wordt gereageerd alsof er iets essentieels wordt afgepakt, alsof door een roetveegpiet het hele St.Klaasfeest verpest wordt of niet meer kan bestaan. Terwijl het voor kinderen veel logischer is en NET ZO LEUK kan zijn !

Maar goed; ik zie het als angst. Angst voor verandering en vernieuwing. En dat zit in de mens. Elke maatschappelijke verbetering moest helaas zwaar bevochten worden, zo leert de geschiedenis..(Zelfs door Jezus).
Hoe is het mogelijk.. dat het zo moeizaam gaat.. gelijke rechten voor elk mens, (dus ook vrouwen, kleurlingen, homo's etc), hoe moeilijk kan het zijn, denk ik dan. Maar toch, maar toch..we zijn tot op heden nog steeds niet zover, maar we gaan vooruit; met Kleine Kabouter stapjes. :)
Ik zie het als een vorm van egoïsme. Als de pro-pieters bijtijds kleur-piet hadden ingevoerd dan was er niet zo'n rel uit gebroken.
Nu wint KOZP evengoed het pleit maar is het hele feest besmet.

En zeg nou zelf. Een sint met om hem heen een oranje, gele, rode, blauwe piet is toch ook hartstikke leuk? Je kan er een uitdaging van maken om piet te schminken. Stippelpiet of zo.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

HJW schreef: 16 aug 2020, 08:13
Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18 In het verleden zag ik ook niets racistisch in Sinterklaas met zijn Pieter knecht. Maar ik kan mij voorstellen dat het als racistisch ervaren wordt.En wanneer dat zo is, heb ik geen plezier meer in dat feest. En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?) m.i hebben kinderen er niet zoveel moeite mee.
Maar dat is het punt niet.
Het gaat erom dat tradities om zeep geholpen worden.
Wat volgt ?
Mogen kerstmis en pasen ook niet meer omdat een aantal moslims zich eraan storen ?
In Duitsland gaat de "zigeunersaus" verdwijnen omdat het racistisch kan worden opgevat.
Het gaat nu "paprikasaus in Hongaarse stijl" heten.
https://www.nu.nl/economie/6071138/unil ... kopen.html

Waar is het einde ?
Ja, die zigeunersaus is nu vast hartstikke vies geworden!
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 16 aug 2020, 10:22
HJW schreef: 16 aug 2020, 08:13
Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18 In het verleden zag ik ook niets racistisch in Sinterklaas met zijn Pieter knecht. Maar ik kan mij voorstellen dat het als racistisch ervaren wordt.En wanneer dat zo is, heb ik geen plezier meer in dat feest. En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?) m.i hebben kinderen er niet zoveel moeite mee.
Maar dat is het punt niet.
Het gaat erom dat tradities om zeep geholpen worden.
Wat volgt ?
Mogen kerstmis en pasen ook niet meer omdat een aantal moslims zich eraan storen ?
In Duitsland gaat de "zigeunersaus" verdwijnen omdat het racistisch kan worden opgevat.
Het gaat nu "paprikasaus in Hongaarse stijl" heten.
https://www.nu.nl/economie/6071138/unil ... kopen.html

Waar is het einde ?
Ja, die zigeunersaus is nu vast hartstikke vies geworden!
Ik zou het gewoon een saus noemen in halfgare stijl. Beledig je de paprika en de Hongaar niet.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Zo verkoopt een groothandel Tokkiesaus (Asociaal lekker!).

En het is ook een lekkere saus.

De familie Tokkie zal er niet blij mee zijn denk ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 16 aug 2020, 10:33
hopper schreef: 16 aug 2020, 10:22
HJW schreef: 16 aug 2020, 08:13
Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18 In het verleden zag ik ook niets racistisch in Sinterklaas met zijn Pieter knecht. Maar ik kan mij voorstellen dat het als racistisch ervaren wordt.En wanneer dat zo is, heb ik geen plezier meer in dat feest. En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?) m.i hebben kinderen er niet zoveel moeite mee.
Maar dat is het punt niet.
Het gaat erom dat tradities om zeep geholpen worden.
Wat volgt ?
Mogen kerstmis en pasen ook niet meer omdat een aantal moslims zich eraan storen ?
In Duitsland gaat de "zigeunersaus" verdwijnen omdat het racistisch kan worden opgevat.
Het gaat nu "paprikasaus in Hongaarse stijl" heten.
https://www.nu.nl/economie/6071138/unil ... kopen.html

Waar is het einde ?
Ja, die zigeunersaus is nu vast hartstikke vies geworden!
Ik zou het gewoon een saus noemen in halfgare stijl. Beledig je de paprika en de Hongaar niet.
Ik eet die rommel sowieso niet. Stel je voor dat ik onder het eten aan Orbán ga denken. Dan is mijn eetlust weg!
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 16 aug 2020, 10:37 Zo verkoopt een groothandel Tokkiesaus (Asociaal lekker!).

En het is ook een lekkere saus.

De familie Tokkie zal er niet blij mee zijn denk ik.
Ik ken de familie Tokkie niet. (Ik volg nooit onzin.) Maar ik heb begrepen dat zij zich asociaal profileerden.
En nu is een tokkie synoniem voor een aso. Je bent er maar mooi klaar mee als je Tokkie heet.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 16 aug 2020, 10:40
Messenger schreef: 16 aug 2020, 10:37 Zo verkoopt een groothandel Tokkiesaus (Asociaal lekker!).

En het is ook een lekkere saus.

De familie Tokkie zal er niet blij mee zijn denk ik.
Ik ken de familie Tokkie niet. (Ik volg nooit onzin.) Maar ik heb begrepen dat zij zich asociaal profileerden.
En nu is een tokkie synoniem voor een aso. Je bent er maar mooi klaar mee als je Tokkie heet.
Ik vond het een bijzonder programma. Het deed me sterk aan Flodder denken.
Vraag me af of Flodder al bestond of dat het op die familie gebaseerd is.

Er zijn denk ik veel mensen met de naam Tokkie die daar niet op lijken.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Storm »

HJW schreef: 16 aug 2020, 08:13
Storm schreef: 15 aug 2020, 15:18 In het verleden zag ik ook niets racistisch in Sinterklaas met zijn Pieter knecht. Maar ik kan mij voorstellen dat het als racistisch ervaren wordt.En wanneer dat zo is, heb ik geen plezier meer in dat feest. En wie het feest erg dierbaar is een ander soort Piet -zoiets als kabouter Plop- (zouden we kabouters dan beledigen?) m.i hebben kinderen er niet zoveel moeite mee.
Maar dat is het punt niet.
Het gaat erom dat tradities om zeep geholpen worden.
Wat volgt ?
Mogen kerstmis en pasen ook niet meer omdat een aantal moslims zich eraan storen ?
In Duitsland gaat de "zigeunersaus" verdwijnen omdat het racistisch kan worden opgevat.
Het gaat nu "paprikasaus in Hongaarse stijl" heten.
https://www.nu.nl/economie/6071138/unil ... kopen.html

Waar is het einde ?
Als die traditie een racistisch tintje heeft- waar we als witte Nederlanders vroeger niet zo van bewust waren dan hoeven we toch niet de hele tradities weg te gooien? Maar een zwarte Piet is echt niet zwart door het roet van de schoorsteen, en waarom hebben ze allemaal kroeshaar, duidelijk een zwarte (slaven?) knecht, en waarom dat kromme zgn Surinaamse accent?. We kunnen het uiterlijk van Piet wat veranderen, zouden kinderen daar moeite mee hebben? Ik werkte met mensen met een verstandelijke beperking -eerst met kinderen- en vaak als ze zwarte/ bruine mensen zagen zeiden ze; ''Zwarte Piet'', kinderen zullen dat waarschijnlijk ook wel gedaan hebben/ doen. De één vindt het vervelend als het hem/haar betreft, de ander zit er niet mee.

Ja,persoonlijk vind ik dat namen veranderen ook wat ver gaat, ik vraag me echt af van wie dat uit gaat; de fabrikant of de consument. Verder moet ik zeggen dat ik de laatste jaren de discussie rondom zwarte Pieten mijdt, en zeker niet ga stangen met overal zwarte Pieten te posten.

Verder lees ik in jouw link dat het woord zigeuners in veel landen denigrerend overkomt. Ze zullen het zeker niet zeggen wanneer Roma's in de buurt zijn. Zoals het woord Kampers wanneer we het over mensen hebben die op een woonwagenkamp wonen. En dan begrijp ik die verandering van saus naam weer beter. Laten we patatje oorlog er ook maar uitgooien. :evil:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Storm schreef: 16 aug 2020, 20:09 Als die traditie een racistisch tintje heeft- waar we als witte Nederlanders vroeger niet zo van bewust waren dan hoeven we toch niet de hele tradities weg te gooien? Maar een zwarte Piet is echt niet zwart door het roet van de schoorsteen, en waarom hebben ze allemaal kroeshaar, duidelijk een zwarte (slaven?) knecht, en waarom dat kromme zgn Surinaamse accent?. We kunnen het uiterlijk van Piet wat veranderen, zouden kinderen daar moeite mee hebben? Ik werkte met mensen met een verstandelijke beperking -eerst met kinderen- en vaak als ze zwarte/ bruine mensen zagen zeiden ze; ''Zwarte Piet'', kinderen zullen dat waarschijnlijk ook wel gedaan hebben/ doen. De één vindt het vervelend als het hem/haar betreft, de ander zit er niet mee.
Ik heb er op zich geen probleem mee om tradities aan te passen als dat grote groepen mensen kwetst.
We moeten ervoor waken door te schieten.
Ja,persoonlijk vind ik dat namen veranderen ook wat ver gaat,
En waarom gaat dat dan wel te ver ? Wat is het verschil met ZP ?
Mensen zullen zich storen dat wij straatnamen vernoemd hebben naar slavenhandelaren en andere types die niet altijd koosjer te werk zijn gegaan.
Als dat racistische tintjes heeft, waarom dat dan niet ?
En wat is het volgende, en het volgende......
Verder lees ik in jouw link dat het woord zigeuners in veel landen denigrerend overkomt. Ze zullen het zeker niet zeggen wanneer Roma's in de buurt zijn. Zoals het woord Kampers wanneer we het over mensen hebben die op een woonwagenkamp wonen. En dan begrijp ik die verandering van saus naam weer beter. Laten we patatje oorlog er ook maar uitgooien. :evil:
Iedereen kan iets wel denigrerend vinden.....waar ligt de grens en waar houdt het op ?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

Messenger schreef: 16 aug 2020, 09:11
Petra schreef: 16 aug 2020, 03:38
Messenger schreef: 15 aug 2020, 08:58 Ik zou zeggen, schaf het hele sinterklaasfeest gewoon af. Het sprookje is in kwaad daglicht gesteld en hoe je zwarte piet ook gaat schminken of benoemen, de sfeer is volkomen verziekt.
Wat Gij niet wilt..

Wat ik nou zo wonderlijk vind aan jou is dat je het erg vervelend vindt als jij jezelf gediscrimineerd voelt maar weinig begrip lijkt te hebben voor anderen die zich ook gediscrimineerd voelen.
Het punt is dat Sinterklaas en Zwarte Piet sprookjesfiguren zijn. Het feest is een sprookjesfeest. Er zit, zover ik weet, geen racistisch element bij.
Volgens mij is het punt nou juist dat jij (evenals vele vele anderen) jezelf erg goed begrijpt maar anderen niet zo goed.

Volgens JOU IS het een sprookjesfeest. Voor zover Jij weet zit er geen racistisch element in. Maar als je je oren en ogen open had gezet en geluisterd had naar andere mensen dan had je meermaals gehoord dat anderen dat wel vinden.

En voor hen zijn die in pagepakjes gehulde en met kroeshaar en slavenoorbellen versierde knechtjes geen sprookjesfiguren maar erg herkenbaar als figuren uit een zwart verleden. Daarom worden bv donkere kindertjes op school Zwarte Piet genoemd.

Wat ik jammer vind.. is dat het nou juist de regenboogpiet en de roetveegpiet zijn die er een daadwerkelijk sprookjesfiguur van maken.
Het sprookje wordt dan juist een leuker sprookje voor iedereen.
Dus waarom zou je daar dan op tegen zijn?
Wat heb je er eigenlijk aan, al die weerstand tegen aanpassingen?
Ik zie alleen maar verlies voor alle partijen. Terwijl .. als je een beeeeetje meebeweegt.. wint iedereen!
Laatst gewijzigd door Petra op 17 aug 2020, 03:04, 2 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Petra »

HJW schreef: 16 aug 2020, 21:10 Ik heb er op zich geen probleem mee om tradities aan te passen als dat grote groepen mensen kwetst.
We moeten ervoor waken door te schieten.
:)
Jahaaa, daarom duurde bv. het kiesrecht voor vrouwen zo lang. En daarna nog het gelijke recht om te mogen werken. etc.
Want hallooo daar.. mevrouw mag gerespecteerd maar we moeten ervoor waken om door te schieten hoor. ;)

HJW schreef: 16 aug 2020, 21:10
Iedereen kan iets wel denigrerend vinden.....waar ligt de grens en waar houdt het op ?
Als het goed is.. dan houdt het nooit op. :praying1:
De maatschappij verandert en mensen veranderen mee. (De ene wat sneller dan de ander, maar uiteindelijk.. )
Gelukkig maar.. anders mocht Rosa nog steeds niet in de bus zitten, had ik nog steeds geen gelijke rechten, werden ketters nog steeds op de brandstapel gegooid of hadden we nu nog met onze knots in de hand regendansjes gedaan. :idea: :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 17 aug 2020, 02:55
Messenger schreef: 16 aug 2020, 09:11 Het punt is dat Sinterklaas en Zwarte Piet sprookjesfiguren zijn. Het feest is een sprookjesfeest. Er zit, zover ik weet, geen racistisch element bij.
Volgens mij is het punt nou juist dat jij (evenals vele vele anderen) jezelf erg goed begrijpt maar anderen niet zo goed.

Volgens JOU IS het een sprookjesfeest. Voor zover Jij weet zit er geen racistisch element in. Maar als je je oren en ogen open had gezet en geluisterd had naar andere mensen dan had je meermaals gehoord dat anderen dat wel vinden.

En voor hen zijn die in pagepakjes gehulde en met kroeshaar en slavenoorbellen versierde knechtjes geen sprookjesfiguren maar erg herkenbaar als figuren uit een zwart verleden. Daarom worden bv donkere kindertjes op school Zwarte Piet genoemd.
Als mensen zich identificeren met een sprookjesfiguur, wat lang niet alle gekleurde mensen doen, is dat net zo als dat mensen zich identificeren met een geloof. Of je nu een zwarte piet hebt die kinderen vermaakt of je levert kritiek op een geloofskwestie, als mensen zich daarmee identificeren betrekken zij dat op hun eigen persoon en zijn ze persoonlijk gekwetst.

Dat is volgens mij een probleem van die gekwetste mensen zelf. Doordat zij zich met een sprookjesfiguur of met een geloof identificeren zoeken zij die kwetsbaarheid eigenlijk zelf op.

Wat ik jammer vind is dat veel generaties Nederlanders, Surinamers en Antilianen zwarte piet hebben gespeeld, zonder daarmee een racistische kijk te hebben, maar nu min of meer worden bekeken als aanhangers van de Ku Klux Klan.
De botte bijlmethode om zaken te veranderen roept bij de meeste mensen weerstand op.

Van mij mag zwarte piet weg, maar ik hoef daar niets voor terug. De Sint schaf ik ook gelijk af. Het feestje is voor mij voltooid verleden tijd. Eén voordeel bij afschaffing is wel : kinderen uit arme gezinnen hoeven niet meer te worden vernederd door de rijke kindjes in de klas na 5 december, want de arme kindjes hebben misschien niets om mee te pronken en de rijke kindjes des te meer.

En de kerstman van Coca Cola mag ook meteen weg. Ik zie bij sommigen in april de arreslee nog in de avond verlicht.

Als anderen de sprookjes willen aanpassen gaan ze hun gang maar.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door callista »

Messenger schreef: 17 aug 2020, 08:16
Als mensen zich identificeren met een sprookjesfiguur, wat lang niet alle gekleurde mensen doen, is dat net zo als dat mensen zich identificeren met een geloof.
Of je nu een zwarte piet hebt die kinderen vermaakt of je levert kritiek op een geloofskwestie, als mensen zich daarmee identificeren betrekken zij dat op hun eigen persoon en zijn ze persoonlijk gekwetst.
Goede vergelijking...
Ieder zijn/haar eigen zwarte piet...
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Petra schreef: 17 aug 2020, 02:59 Jahaaa, daarom duurde bv. het kiesrecht voor vrouwen zo lang. En daarna nog het gelijke recht om te mogen werken. etc.
Want hallooo daar.. mevrouw mag gerespecteerd maar we moeten ervoor waken om door te schieten hoor. ;)
Je haalt twee zaken door elkaar:
traditie en discriminatie.
Traditie is en gebruik of een gewoonte die van de ene op de andere generatie wordt doorgegeven.
Dat vrouwen geen kiesrecht hadden was geen traditie.
Als het goed is.. dan houdt het nooit op. :praying1:
De maatschappij verandert en mensen veranderen mee. (De ene wat sneller dan de ander, maar uiteindelijk.. )
Gelukkig maar.. anders mocht Rosa nog steeds niet in de bus zitten, had ik nog steeds geen gelijke rechten, werden ketters nog steeds op de brandstapel gegooid of hadden we nu nog met onze knots in de hand regendansjes gedaan. :idea: :lol:
Wederom haal je het door elkaar.
Hier speelt iets anders:
kunnen we de maatschappij zo inrichten dat niemand zich meer gekwetst voelt en zo ja, wat houd je dan nog over ?
Cabaratiers kunnen wel inpakken, want elke gemaakte grap kan door iemand wel als kwetsend worden ervaren.
Van alle humor blijft er heel weinig over. Moeten we dat willen ?

Nemen we dit forum (sorry Gaitema, ik ga je naam even gebruiken).
Gaitema vindt elke vorm van kritiek of aanmerking op het christendom kwetsend.
Betekent dit dat we hier (en in de maatschappij) nergens meer iets over het christendom mogen roepen ?
Dat is wat er in deze discussie speelt.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Messenger »

HJW schreef: 17 aug 2020, 08:50 kunnen we de maatschappij zo inrichten dat niemand zich meer gekwetst voelt en zo ja, wat houd je dan nog over ?
Cabaratiers kunnen wel inpakken, want elke gemaakte grap kan door iemand wel als kwetsend worden ervaren.
Van alle humor blijft er heel weinig over. Moeten we dat willen ?
Zo herinner ik me de film "Pisnicht, the movie" waarmee de homoseksuele filmmaker het Youp van 't Hek (cabaretier) kwalijk nam dat dit woord werd gebruikt in zijn column.

De filmmaker vond dat kwetsend.

Nu is het wel zo dat heel veel homo's dat woord ook gebruiken naar elkaar, en vaak als dolletje of als beetje "valsheid".
En zo zijn er wel meer scheldwoorden voor homoseksuelen die in de gay community (vaak als geuzennamen) worden gebruikt en velen, ook ik, nemen daar geen aanstoot aan.

Het is maar net, met het gekwetst voelen, hoe het met je pijnlichaam gesteld is. (Eckhart Tolle : De Kracht van het NU).
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door Storm »

@Messenger, HJW
Ja, gekwetst voelen is een persoonlijk ervaring, en alle gekwetsten tegemoet komen is wel wat veel van het goede.

Maar hier gaat het niet om een discussie of opmerking van iemand over welk onderwerp dan ook.

Het gaat om een kinderfeest wat best een leuk kinderfeest kan blijven voor alle kinderen die hier of op de Antillen wonen.
We zijn nu eenmaal een multiculturele samenleving dat vraag in dit geval -wat mij betreft- aanpassingen, vrolijke Pieten met sluik haar, met krullen in alle kleuren van de regenboog. Als dat in het begin gebeurd was, was het misschien allemaal wat soepelder gelopen. Kleine kinderen vinden ook andere Pieten leuk, of hun ouders moeten ze al hebben laten weten dat het niks is en dat Piet zwart moet blijven. Want ook buiten het geloof worden kinderen geindoctrineert.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
HJW
Berichten: 5815
Lid geworden op: 09 aug 2016, 19:44
Man/Vrouw: M

Re: Zwarte Piet censuur

Bericht door HJW »

Storm schreef: 17 aug 2020, 10:27 @Messenger, HJW
Ja, gekwetst voelen is een persoonlijk ervaring, en alle gekwetsten tegemoet komen is wel wat veel van het goede.

Maar hier gaat het niet om een discussie of opmerking van iemand over welk onderwerp dan ook.

Het gaat om een kinderfeest wat best een leuk kinderfeest kan blijven voor alle kinderen die hier of op de Antillen wonen.
We zijn nu eenmaal een multiculturele samenleving dat vraag in dit geval -wat mij betreft- aanpassingen, vrolijke Pieten met sluik haar, met krullen in alle kleuren van de regenboog. Als dat in het begin gebeurd was, was het misschien allemaal wat soepelder gelopen. Kleine kinderen vinden ook andere Pieten leuk, of hun ouders moeten ze al hebben laten weten dat het niks is en dat Piet zwart moet blijven. Want ook buiten het geloof worden kinderen geindoctrineert.
Blijkbaar hebben ze er op Curacao geen probleem mee.

https://www.youtube.com/watch?v=gToFFxSZnH4
https://www.youtube.com/watch?v=IUTvk67bkBs

Maar zoals gezegd: ik heb er geen probleem mee om zaken aan te passen, maar het begint nu aan alle kanten door te schieten.