De oudste religies en oudste geschreven teksten

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Petra »

chon schreef: 30 aug 2020, 04:37Verder ben ik van mening dat het grootste gedeelte van de bijbel gewoon uit andere religies is overgenomen zeg je.
Voor zover ik weet is de bijbel het eerste en oudste boek ooit geschreven, hoe bedoel jij dan dat er veel uit andere religies is overgenomen?
Want die waren er toen nog niet.
Omdat het wat off topic is in "Het Woord van God" topic, heb ik er een nieuw topic voor gemaakt.
Ik denk dat het wel interessant is om wat kennis over oude geschriften wat bij te spijkeren. :)

Het Christendom is best een *jonkie in religieland. Ook het Jodendom is jonger dan het Hindoeïsme en Boeddhisme.
Uiteraard is er veel overlap tussen hedendaagse religies en de oudere voorgaande religies.

De Hindoeïstische Veda's zijn (zoals thans bekend) de oudste religieuze geschriften van een huidige nog 'levende' religie. De Rig-Veda is ontstaan tussen 1700 en 1100 voor Christus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rig-Veda


Hier staat het ontstaan van de bekendste grote religies netjes op een rijtje.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... egels.html
Hindoeïsme:
Ongeveer 3500 jaar geleden ontstaan uit Indo-Germaanse Godsdienst. Sterk gebonden aan de volksstam Hindoes.

Boeddhisme:
Ongeveer 2600 jaar ontstaan als reformatiebeweging binnen het Hindoeïsme.

Jodendom:
Ongeveer 2500 jaar geleden ontstaan bij een nomadenvolk.

Christendom:
Ongeveer 2000 jaar geleden voortgekomen uit het Jodendom, met onder meer opname van Griekse-Romeinse invloeden.

Islam:
Ongeveer 1400 jaar geleden in Arabië ontstaan, met veel Joodse en Christelijke invloeden.

Hier de Documentaire hypothèse waarin een reconstructie wordt gevormd van de oorspronkelijke bronnen van de Thora of Pentateuch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese
De Jahwist is de oudste bron, die zich met verhalen bezighoudt, en bestaat uit de helft van Genesis, de helft van Exodus en delen van Numeri. J beschrijft een mensachtige God, de zogenoemde Jahweh (of liever JHWH), en richt zich op het territorium van het koninkrijk Juda en personen uit zijn geschiedenis. J heeft een vloeiende stijl en zou rond 950 voor Christus zijn samengesteld.

* Wetende dat de oudste geschreven teksten al uit het 3e millennium BCE stammen is 950BCE (Thora) best jong.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_literature
The earliest written literature dates from about 2600 BCE (classical Sumerian).[2] The earliest literary author known by name is Enheduanna, a Sumerian priestess and public figure dating to ca. the 24th century BCE.[3] Certain literary texts are difficult to date, such as the Egyptian Book of the Dead, which was recorded in the Papyrus of Ani around 1240 BCE, but other versions of the book probably date from about the 18th century BCE.

P.S.
Wat boek betreft. Ligt het er maar aan wat we precies onder boek verstaan.
https://wiganlanebooks.co.uk/blog/inter ... the-world/
10 of the Oldest Known Surviving Books in the World
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door hopper »

Je kijkt alleen maar naar schriftelijke bewijzen. Mondelinge overdracht was er al duizenden jaren voor Chr.
Feitelijk is het christendom een nieuwkomertje, wat in zijn korte bestaan nog maar weinig bewezen heeft.

De mens zoekt al sinds hij uit het paradijs werd gestuurd naar zijn herkomst. Dus feitelijk gaan alle religies over hetzelfde, het maakt niks uit of je christen, moslim of atheïst bent. Ergo, serieus zoekende christenen zouden er goed aan doen om de kerkdeur een tijdje dicht te laten en bij andere religies hun licht op steken. Dat doen ze doorgaans niet, want christen-zijn is een identiteit. En identiteit is een eigenschap van ego. Ego is vervolgens weer degene die nooit de eeuwigheid zal betreden. En zo is het samsarische kringetje weer rond.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

hopper schreef: 31 aug 2020, 09:43 Je kijkt alleen maar naar schriftelijke bewijzen. Mondelinge overdracht was er al duizenden jaren voor Chr.
Feitelijk is het christendom een nieuwkomertje, wat in zijn korte bestaan nog maar weinig bewezen heeft.

De mens zoekt al sinds hij uit het paradijs werd gestuurd naar zijn herkomst. Dus feitelijk gaan alle religies over hetzelfde, het maakt niks uit of je christen, moslim of atheïst bent. Ergo, serieus zoekende christenen zouden er goed aan doen om de kerkdeur een tijdje dicht te laten en bij andere religies hun licht op steken. Dat doen ze doorgaans niet, want christen-zijn is een identiteit. En identiteit is een eigenschap van ego. Ego is vervolgens weer degene die nooit de eeuwigheid zal betreden. En zo is het samsarische kringetje weer rond.
Vind je het nodig in elke topic over je eigen geloof uit te wijden? Het gaat er in deze topic om wat deelnemers van dit forum weten over oudere religies. Je zou over jouw zienswijze een eigen topic kunnen opstarten zodat alle andere topics er van verschoond blijven.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Laten we on-topic blijven.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef: 31 aug 2020, 10:01
hopper schreef: 31 aug 2020, 09:43 Je kijkt alleen maar naar schriftelijke bewijzen. Mondelinge overdracht was er al duizenden jaren voor Chr.
Feitelijk is het christendom een nieuwkomertje, wat in zijn korte bestaan nog maar weinig bewezen heeft.

De mens zoekt al sinds hij uit het paradijs werd gestuurd naar zijn herkomst. Dus feitelijk gaan alle religies over hetzelfde, het maakt niks uit of je christen, moslim of atheïst bent. Ergo, serieus zoekende christenen zouden er goed aan doen om de kerkdeur een tijdje dicht te laten en bij andere religies hun licht op steken. Dat doen ze doorgaans niet, want christen-zijn is een identiteit. En identiteit is een eigenschap van ego. Ego is vervolgens weer degene die nooit de eeuwigheid zal betreden. En zo is het samsarische kringetje weer rond.
Vind je het nodig in elke topic over je eigen geloof uit te wijden? Het gaat er in deze topic om wat deelnemers van dit forum weten over oudere religies. Je zou over jouw zienswijze een eigen topic kunnen opstarten zodat alle andere topics er van verschoond blijven.

Jij leest mij toch nooit?
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

hopper schreef: 31 aug 2020, 11:41
twijfelaar schreef: 31 aug 2020, 10:01
hopper schreef: 31 aug 2020, 09:43 Je kijkt alleen maar naar schriftelijke bewijzen. Mondelinge overdracht was er al duizenden jaren voor Chr.
Feitelijk is het christendom een nieuwkomertje, wat in zijn korte bestaan nog maar weinig bewezen heeft.

De mens zoekt al sinds hij uit het paradijs werd gestuurd naar zijn herkomst. Dus feitelijk gaan alle religies over hetzelfde, het maakt niks uit of je christen, moslim of atheïst bent. Ergo, serieus zoekende christenen zouden er goed aan doen om de kerkdeur een tijdje dicht te laten en bij andere religies hun licht op steken. Dat doen ze doorgaans niet, want christen-zijn is een identiteit. En identiteit is een eigenschap van ego. Ego is vervolgens weer degene die nooit de eeuwigheid zal betreden. En zo is het samsarische kringetje weer rond.
Vind je het nodig in elke topic over je eigen geloof uit te wijden? Het gaat er in deze topic om wat deelnemers van dit forum weten over oudere religies. Je zou over jouw zienswijze een eigen topic kunnen opstarten zodat alle andere topics er van verschoond blijven.

Jij leest mij toch nooit?
Voor niet te lange reacties maak ik wel eens een uitzondering :)
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28 ..........
Omdat het wat off topic is in "Het Woord van God" topic, heb ik er een nieuw topic voor gemaakt.
Ik denk dat het wel interessant is om wat kennis over oude geschriften wat bij te spijkeren. :)
Ik lees graag over de Soemeriërs, zo'n 3000 jaar BC. Het lijkt mij niet onmogelijk dat Jaweh daar zijn oorsprong als de familiegod van de bijbelse figuur Abraham heeft.
https://nl.qwe.wiki/wiki/Sumerian_religion
Laatst gewijzigd door J-W op 31 aug 2020, 13:55, 1 keer totaal gewijzigd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door hopper »

twijfelaar schreef: 31 aug 2020, 13:01
Voor niet te lange reacties maak ik wel eens een uitzondering :)
Staat genoteeerd! Voor jou schrijf ik ook korte reacties. Kunnen we toch nog een beetje op elkaar reflecteren;-)
Mullog
Berichten: 3842
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Mullog »

Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28
chon schreef: 30 aug 2020, 04:37Verder ben ik van mening dat het grootste gedeelte van de bijbel gewoon uit andere religies is overgenomen zeg je.
Voor zover ik weet is de bijbel het eerste en oudste boek ooit geschreven, hoe bedoel jij dan dat er veel uit andere religies is overgenomen?
Want die waren er toen nog niet.
Omdat het wat off topic is in "Het Woord van God" topic, heb ik er een nieuw topic voor gemaakt.
Ik denk dat het wel interessant is om wat kennis over oude geschriften wat bij te spijkeren. :)
Een van de oudste literaire werken is het Gilgamesj-epos, zo'n 2.100 voor christus, en daarmee pakweg 1.300 jaar voor de bijbel. Dus als iemand denkt dat het eerste en oudste boek de bijbel is, dan zit hij/zij er wat jaartjes naast.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Petra »

Dé oudste teksten zijn van de hand van Enheduanna en stammen uit 2600 BC.

https://en.wikipedia.org/wiki/Enheduanna.
Sumerian: 𒂗𒃶𒌌𒀭𒈾, also transliterated as Enheduana, En-hedu-ana, or variants; fl. 23rd century BC) is the earliest known poet whose name has been recorded. She was the High Priestess of the goddess Inanna and the moon god Nanna (Sin). She lived in the Sumerian city-state of Ur.

Enheduanna's contributions to Sumerian literature, definitively ascribed to her, include several personal devotions to Inanna and a collection of hymns known as the "Sumerian Temple Hymns". Further additional texts are ascribed to her. This makes her the first named author in world history.

Haar bekendste teksten gaan over de Godin Inanna, ook wel Isthar en Queen of Heaven genoemd.
https://en.wikipedia.org/wiki/Inanna
Inanna was worshiped in Sumer at least as early as the Uruk period (c. 4000 BC – c. 3100 BC).

Inanna is an ancient Mesopotamian goddess associated with love, beauty, sex, war, justice, and political power. She was originally worshiped in Sumer and was later worshipped by the Akkadians, Babylonians, and Assyrians under the name Ishtar. She was known as the "Queen of Heaven" and was the patron goddess of the Eanna temple at the city of Uruk, which was her main cult center.
In the standard Akkadian version of the Epic of Gilgamesh, Ishtar asks Gilgamesh to become her consort. When he refuses, she unleashes the Bull of Heaven, resulting in the death of Enkidu and Gilgamesh's subsequent grapple with his mortality.

Dit stukje doet me heel erg aan de bijbelse God denken, die alle rollen van alle Goden vertegenwoordigt.
Inanna has posed a problem for many scholars of ancient Sumer due to the fact that her sphere of power contained more distinct and contradictory aspects than that of any other deity. Two major theories regarding her origins have been proposed. The first explanation holds that Inanna is the result of a syncretism between several previously unrelated Sumerian deities with totally different domains.The second explanation holds that Inanna was originally a Semitic deity who entered the Sumerian pantheon after it was already fully structured, and who took on all the roles that had not yet been assigned to other deities.
Inanna/Ishtar was associated with lions, which the ancient Mesopotamians regarded as a symbol of power.
Doves were also prominent animal symbols associated with Inanna/Ishtar.
Inanna was associated with the planet Venus, which is named after her Roman equivalent Venus.

En hier zien we waar de Boom en het Adam en Eva verhaal met de serpent, en Lilith en Kain en Abel enzo vandaan komt.
Eva wilde het fruit van de boom proeven.. a la.. had gewoon zin in seks. Ik zeg.. dankjewel..Eva of Inanna of Ishtar of wie daar weer de voorgangster van was :D. Volgens mij is het een verhaal van geestelijke wezens die de zegen van de lijfelijkheid kregen. Interessant is dus dat het de omgekeerde weg is die spiritualiteit-religies-transformeren e.d. betogen... een weg terug i.p.v. vooruit.
The myth of "Inanna and the Huluppu Tree", found in the preamble to the epic of Gilgamesh, Enkidu, and the Netherworld centers around a young Inanna, not yet stable in her power. It begins with a huluppu tree, which Kramer identifies as possibly a willow, growing on the banks of the river Euphrates. Inanna moves the tree to her garden in Uruk with the intention to carve it into a throne once it is fully grown. The tree grows and matures, but the serpent "who knows no charm," the Anzû-bird, and Lilitu, the Sumerian forerunner to the Lilith of Jewish folklore, all take up residence within the tree, causing Inanna to cry with sorrow. ..

The Sumerian hymn Inanna and Utu contains an etiological myth describing how Inanna became the goddess of sex. At the beginning of the hymn, Inanna knows nothing of sex, so she begs her brother Utu to take her to Kur (the Sumerian Underworld), so that she may taste the fruit of a tree that grows there, which will reveal to her all the secrets of sex. Utu complies and, in Kur, IInanna tastes the fruit and becomes knowledgeable. The hymn employs the same motif found in the myth of Enki and Ninhursag and in the later Biblical story of Adam and Eve.

The poem Inanna Prefers the Farmer begins with a rather playful conversation between Inanna and Utu, who incrementally reveals to her that it is time for her to marry. She is courted by a farmer named Enkimdu and a shepherd named Dumuzid. At first, Inanna prefers the farmer, but Utu and Dumuzid gradually persuade her that Dumuzid is the better choice for a husband, arguing that, for every gift the farmer can give to her, the shepherd can give her something even better. In the end, Inanna marries Dumuzid. The shepherd and the farmer reconcile their differences, offering each other gifts. Samuel Noah Kramer compares the myth to the later Biblical story of Cain and Abel because both myths center around a farmer and a shepherd competing for divine favor and, in both stories, the deity in question ultimately chooses the shepherd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door chon »

Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28
chon schreef: 30 aug 2020, 04:37Verder ben ik van mening dat het grootste gedeelte van de bijbel gewoon uit andere religies is overgenomen zeg je.
Voor zover ik weet is de bijbel het eerste en oudste boek ooit geschreven, hoe bedoel jij dan dat er veel uit andere religies is overgenomen?
Want die waren er toen nog niet.
Omdat het wat off topic is in "Het Woord van God" topic, heb ik er een nieuw topic voor gemaakt.
Ik denk dat het wel interessant is om wat kennis over oude geschriften wat bij te spijkeren. :)

Het Christendom is best een *jonkie in religieland. Ook het Jodendom is jonger dan het Hindoeïsme en Boeddhisme.
Uiteraard is er veel overlap tussen hedendaagse religies en de oudere voorgaande religies.

De Hindoeïstische Veda's zijn (zoals thans bekend) de oudste religieuze geschriften van een huidige nog 'levende' religie. De Rig-Veda is ontstaan tussen 1700 en 1100 voor Christus.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Rig-Veda


Hier staat het ontstaan van de bekendste grote religies netjes op een rijtje.
https://mens-en-samenleving.infonu.nl/r ... egels.html
Hindoeïsme:
Ongeveer 3500 jaar geleden ontstaan uit Indo-Germaanse Godsdienst. Sterk gebonden aan de volksstam Hindoes.

Boeddhisme:
Ongeveer 2600 jaar ontstaan als reformatiebeweging binnen het Hindoeïsme.

Jodendom:
Ongeveer 2500 jaar geleden ontstaan bij een nomadenvolk.

Christendom:
Ongeveer 2000 jaar geleden voortgekomen uit het Jodendom, met onder meer opname van Griekse-Romeinse invloeden.

Islam:
Ongeveer 1400 jaar geleden in Arabië ontstaan, met veel Joodse en Christelijke invloeden.

Hier de Documentaire hypothèse waarin een reconstructie wordt gevormd van de oorspronkelijke bronnen van de Thora of Pentateuch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese
De Jahwist is de oudste bron, die zich met verhalen bezighoudt, en bestaat uit de helft van Genesis, de helft van Exodus en delen van Numeri. J beschrijft een mensachtige God, de zogenoemde Jahweh (of liever JHWH), en richt zich op het territorium van het koninkrijk Juda en personen uit zijn geschiedenis. J heeft een vloeiende stijl en zou rond 950 voor Christus zijn samengesteld.

* Wetende dat de oudste geschreven teksten al uit het 3e millennium BCE stammen is 950BCE (Thora) best jong.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_literature
The earliest written literature dates from about 2600 BCE (classical Sumerian).[2] The earliest literary author known by name is Enheduanna, a Sumerian priestess and public figure dating to ca. the 24th century BCE.[3] Certain literary texts are difficult to date, such as the Egyptian Book of the Dead, which was recorded in the Papyrus of Ani around 1240 BCE, but other versions of the book probably date from about the 18th century BCE.

P.S.
Wat boek betreft. Ligt het er maar aan wat we precies onder boek verstaan.
https://wiganlanebooks.co.uk/blog/inter ... the-world/
10 of the Oldest Known Surviving Books in the World
Heb hier ook wat gevonden.
De basisideeën waarop hindoes zich baseren, worden gevormd door de zogenoemde Veda’s. Deze bevatten vier boeken die de hindoeïstische filosofie en rituelen in versvorm beschrijven. De Veda’s zijn op schrift gesteld rond 900 v.Chr en bestaan uit de Rig-Veda, de Atharva-Veda, de Yajur-Veda en de Sama-Veda. Naast deze boeken wordt er geput uit de Upanishads, een werk met filosofisch-mystieke teksten.

Het hindoeïsme kent de vier purushartha’s ofwel de vier levensdoelen: dharma (gerechtigheid), artha (welstand), kama (plezier) en moksa (bevrijding). De eerste drie komen uit de Vedische geschriften en staan bekend als de ‘trivarga’. Vanuit de Upanishads – een verzameling teksten uit circa 800 v.Chr. – werd moksa als extra levensdoel aangevuld. De Upanishads betekenden een ommekeer omdat de goden, de Vedische goden (deva’s), minder belangrijk werden. Brahman (het alomtegenwoordige goddelijke) en Atman (denk aan ‘adem’: de diepere ziel van het ik) werden centrale begrippen en daarnaast kwam de nadruk vanaf dat moment te liggen op het menselijk lijden en het ontsnappen aan samsara, de cyclus van dood en wedergeboorte die afhankelijk is van karma.

De Bhagavad Gita (2e eeuw v.Chr.) – letterlijk ‘Lied van de Heer’ – is een vierde belangrijk hindoeïstisch geschrift en vooral populair onder de bhakti’s. In dit werk, dat onderdeel van een groter werk genaamd Mahabharata is, wordt de mens geleerd om gelukzaligheid, wijsheid en eeuwigheid te bereiken in het tegenwoordige menselijk lichaam. Onder meer Krishna staat centraal in het betoog.

Bron: https://historiek.net/hindoeisme-goden- ... is/101436/

De bijbel vanaf 1513 vc tot 100 nc
Te beginnen met Hebreeuws/Aramees en Grieks.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Bonjour »

Uit de Documentaire hypothese kan je in ieder geval afleiden dat de boeken van Mozes niet de oudste boeken zijn.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7667
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Bonjour »

chon schreef: 01 sep 2020, 07:16 De bijbel vanaf 1513 vc tot 100 nc
Die 1500 lijkt me wat overdreven.
Ik vond dit stuk:
https://www.bijbelgenootschap.nl/hoe-oud-is-de-bijbel/
En dit
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

Er zijn mensen die toegeven dat de bijbel weliswaar niet het oudst geschreven religieuze boek is maar houden vol dat de verhalen door overlevering wel het oudst zijn. Alle vergelijkbare verhalen in andere religies zouden een kopie van de bijbelverhalen zijn. Zo verklaren zij de overeenkomsten tussen oude religies. Welk paradijsverhaal binnen een bepaalde oude religie via overlevering er het eerst was is ook moeilijk aan te tonen, we kunnen niet anders dan op de beschikbare geschreven teksten afgaan.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Petra »

chon schreef: 01 sep 2020, 07:16 De bijbel vanaf 1513 vc tot 100 nc
Te beginnen met Hebreeuws/Aramees en Grieks.
Hi Chon,

Ik had een link geplaatst van de Documentaire hypothèse met een reconstructie van de oudste bijbelse bronnen.
Daarin staat dat de oudste bron rond 950 BCE is samengesteld.

Je reageert daar niet op maar komt met 1513 vc. Hoe kom je daarbij? Heb je daar een bron voor of heb je dat zelf bedacht?

Tevens had ik een link gegeven m.b.t. de *oudste literatuur. Hier zie je aangetoond dat de bijbel bij lange na niet het oudste boek is of uit de oudste geschriften bestaat. Er zijn veel oudere teksten. De oudste auteur is Enheduanna, haar teksten stammen uit 2600 BCE. Dat is een flink stuk ouder dan de bijbel. (Zelfs als jouw 1513!).


Misschien viel het niet op omdat het een uitgebreide post was dus ik herhaal het hier nog maar ff:
Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28 Hier de Documentaire hypothèse waarin een reconstructie wordt gevormd van de oorspronkelijke bronnen van de Thora of Pentateuch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese

De Jahwist is de oudste bron, die zich met verhalen bezighoudt, en bestaat uit de helft van Genesis, de helft van Exodus en delen van Numeri. J beschrijft een mensachtige God, de zogenoemde Jahweh (of liever JHWH), en richt zich op het territorium van het koninkrijk Juda en personen uit zijn geschiedenis. J heeft een vloeiende stijl en zou rond 950 voor Christus zijn samengesteld.
Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28 Wetende dat de oudste geschreven teksten al uit het 3e millennium BCE stammen is 950BCE (Thora) best jong.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_literature
The earliest written literature dates from about 2600 BCE (classical Sumerian). The earliest literary author known by name is Enheduanna, a Sumerian priestess and public figure dating to ca. the 24th century BCE. Certain literary texts are difficult to date, such as the Egyptian Book of the Dead, which was recorded in the Papyrus of Ani around 1240 BCE, but other versions of the book probably date from about the 18th century BCE.


* P.S. Wat betreft de link naar de oudste literatuur.
Hier staat ook de datering van de teksten van de Vedas en de Torah netjes op een rijtje.
De Rigveda is de oudste van dit groepje.
1200-1100 BCE approximate date of books RV 1 and RV 10 in the Rigveda
1200-800 BCE approximate date of the Vedic Sanskrit Yajurveda, Atharvaveda, Samaveda
1100-800 BCE date of the redaction of the extant text of the Rigveda
1050 BCE Egyptian Story of Wenamun
1050 BCE Akkadian Sakikkū (SA.GIG) “Diagnostic Omens” by Esagil-kin-apli.[13]
1050 BCE The Babylonian Theodicy of Šaggil-kīnam-ubbib.[13]
1000-600 BCE Chinese Classic of Poetry (Shījīng), Classic of Documents (Shūjīng) (authentic portions), Classic of Changes (I Ching)
1000 BCE Akkadian Dialogue of Pessimism
950 BCE date of the Jahwist portions of the Torah (according to the documentary hypothesis)
900 BCE Akkadian Epic of Erra
850 BCE date of the Elohist portions of the Torah (according to the documentary hypothesis)
Laatst gewijzigd door Petra op 02 sep 2020, 02:02, 6 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Petra »

chon schreef: 30 aug 2020, 04:37... hoe bedoel jij dan dat er veel uit andere religies is overgenomen?
Want die waren er toen nog niet.
Ik denk als je de link met de oudste literatuur bekijkt dat je ziet dat het allemaal religieuze teksten betreft.
En ook heel veel bijbelse verhalen herkent die uit oudere religies zijn overgenomen.

Het stukje over Adam en Eva en Kain en Abel wat ik in mijn eerdere post gelinkt en copy/paste had uit de teksten van Enheduanna zijn maar wat voorbeeldjes uit meerdere oude Soemerische teksten.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door chon »

Petra schreef: 02 sep 2020, 01:27
chon schreef: 01 sep 2020, 07:16 De bijbel vanaf 1513 vc tot 100 nc
Te beginnen met Hebreeuws/Aramees en Grieks.
Hi Chon,

Ik had een link geplaatst van de Documentaire hypothèse met een reconstructie van de oudste bijbelse bronnen.
Daarin staat dat de oudste bron rond 950 BCE is samengesteld.

Je reageert daar niet op maar komt met 1513 vc. Hoe kom je daarbij? Heb je daar een bron voor of heb je dat zelf bedacht?

Tevens had ik een link gegeven m.b.t. de *oudste literatuur. Hier zie je aangetoond dat de bijbel bij lange na niet het oudste boek is of uit de oudste geschriften bestaat. Er zijn veel oudere teksten. De oudste auteur is Enheduanna, haar teksten stammen uit 2600 BCE. Dat is een flink stuk ouder dan de bijbel. (Zelfs als jouw 1513!).


Misschien viel het niet op omdat het een uitgebreide post was dus ik herhaal het hier nog maar ff:
Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28 Hier de Documentaire hypothèse waarin een reconstructie wordt gevormd van de oorspronkelijke bronnen van de Thora of Pentateuch.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Documentaire_hypothese

De Jahwist is de oudste bron, die zich met verhalen bezighoudt, en bestaat uit de helft van Genesis, de helft van Exodus en delen van Numeri. J beschrijft een mensachtige God, de zogenoemde Jahweh (of liever JHWH), en richt zich op het territorium van het koninkrijk Juda en personen uit zijn geschiedenis. J heeft een vloeiende stijl en zou rond 950 voor Christus zijn samengesteld.
Petra schreef: 31 aug 2020, 03:28 Wetende dat de oudste geschreven teksten al uit het 3e millennium BCE stammen is 950BCE (Thora) best jong.
https://en.wikipedia.org/wiki/Ancient_literature
The earliest written literature dates from about 2600 BCE (classical Sumerian). The earliest literary author known by name is Enheduanna, a Sumerian priestess and public figure dating to ca. the 24th century BCE. Certain literary texts are difficult to date, such as the Egyptian Book of the Dead, which was recorded in the Papyrus of Ani around 1240 BCE, but other versions of the book probably date from about the 18th century BCE.


* P.S. Wat betreft de link naar de oudste literatuur.
Hier staat ook de datering van de teksten van de Vedas en de Torah netjes op een rijtje.
De Rigveda is de oudste van dit groepje.
1200-1100 BCE approximate date of books RV 1 and RV 10 in the Rigveda
1200-800 BCE approximate date of the Vedic Sanskrit Yajurveda, Atharvaveda, Samaveda
1100-800 BCE date of the redaction of the extant text of the Rigveda
1050 BCE Egyptian Story of Wenamun
1050 BCE Akkadian Sakikkū (SA.GIG) “Diagnostic Omens” by Esagil-kin-apli.[13]
1050 BCE The Babylonian Theodicy of Šaggil-kīnam-ubbib.[13]
1000-600 BCE Chinese Classic of Poetry (Shījīng), Classic of Documents (Shūjīng) (authentic portions), Classic of Changes (I Ching)
1000 BCE Akkadian Dialogue of Pessimism
950 BCE date of the Jahwist portions of the Torah (according to the documentary hypothesis)
900 BCE Akkadian Epic of Erra
850 BCE date of the Elohist portions of the Torah (according to the documentary hypothesis)
Ik heb jouw post gezien en heb op internet ook al vele bronnen overlopen.(net als jullie)
Maar dit is wat ik nog gevonden heb.

Wanneer is de Bijbel geschreven?

▪ „De Bijbelse literatuur is grotendeels van de achtste tot de zesde eeuw v.Chr. geschreven, oftewel van de tijd van Jesaja tot die van Jeremia.”

▪ „De afgelopen tweehonderd jaar hebben Bijbelgeleerden over het algemeen aangenomen dat de Hebreeuwse Bijbel voornamelijk geschreven en bewerkt is in de Perzische en de hellenistische periode (van de vijfde tot de tweede eeuw v.Chr.).”

Wat de Bijbel zelf zegt

In de Hebreeuwse Bijbel staan talloze tijdaanduidingen. Die geven aan dat de eerste boeken zijn geschreven in de tijd van Mozes en Jozua, zo’n 3500 jaar geleden.* Samuël, David, Salomo en anderen voegden er in de elfde eeuw voor onze jaartelling geschriften aan toe. Die werden in de negende tot de vijfde eeuw gevolgd door geschiedkundige, poëtische en profetische boeken.

De Dode Zeerollen bevatten afschriften of fragmenten van deze Bijbelboeken, met uitzondering van het boek Esther. Datering met behulp van de C14- of radioactieve koolstofmethode en paleografie (de studie van oude schriftvormen) bevestigt dat de oudste van deze rollen uit ongeveer 200 tot 100 voor onze jaartelling stammen.

Wat de critici zeggen

Een belangrijke reden waarom de tijdtafel van de Bijbel in twijfel getrokken wordt. Professor Walter Kaiser jr. schrijft hierover: „De tekst [van de Bijbel] is schuldig vanwege de aanspraak op goddelijke oorsprong, de wonderen en de verhalen over God” (The Old Testament Documents).

Een tijdlang is Darwins evolutietheorie gebruikt om uit te leggen dat godsdiensten van eenvoudig naar complex zijn geëvolueerd, van animisme naar polytheïsme, en hun hoogtepunt bereikten in het monotheïsme. Omdat de vroege Bijbelboeken een monotheïstische aanbidding beschrijven, redeneren sommigen dat ze veel later geschreven moeten zijn.

Het boek Faith, Tradition, and History bespreekt een aantal van deze en andere kritische denkbeelden over de Bijbel. Samenvattend zegt het: „Hoewel de geleerden allemaal weinig vertrouwen hebben in de Bijbel en heel veel vertrouwen in hun eigen theorieën, hebben ze veel kritiek op elkaars denkbeelden.”

Ter verdediging van de Bijbelse tijdtafel

De vroege Bijbelboeken werden op vergankelijk materiaal geschreven. Het is daarom niet reëel te verwachten dat de originele geschriften of vroege afschriften uit de tijd van Mozes, Jozua, Samuël of David ooit gevonden zullen worden. Maar we kunnen wel indirecte historische bewijzen onderzoeken. Die duiden erop dat het redelijk is om de datums die de Bijbel zelf aanreikt te accepteren, en een aantal gerespecteerde Bijbelgeleerden en archeologen doen dat ook.

▪ Bestond er 3500 jaar geleden, toen zoals de Bijbel aangeeft Mozes en Jozua leefden, al geschreven literatuur in het Midden-Oosten? In het oude Mesopotamië en in Egypte werden er historische, religieuze, juridische en literaire teksten geschreven. En wat kan er over Mozes en de Israëlieten gezegd worden? Een naslagwerk antwoordt: „Er is geen reden om eraan te twijfelen dat er in Kanaän in de late bronstijd [ca. 1550-1200] inderdaad geschreven literatuur bestond.” Dit boek zegt verder: „Op grond van wat er bekend is over schrijven in de oudheid is er geen reden waarom de teksten waarvan wordt gezegd dat Mozes die opschreef, niet in die tijd geschreven zouden zijn, en dat geldt ook voor veel van de rest” (Dictionary of the Old Testament: Pentateuch; Exodus 17:14; 24:4; 34:27, 28; Numeri 33:2; Deuteronomium 31:24).

▪ Gebruikten de Bijbelschrijvers oude bronnen? Ja, sommige verwijzen naar ’boeken’, en dat kunnen staatsdocumenten, geslachtsregisters, historische werken en stam- en familiedocumenten geweest zijn (Numeri 21:14; Jozua 10:13; 2 Samuël 1:18; 1 Koningen 11:41; 2 Kronieken 32:32).

▪ Waarom zijn er geen Bijbeldocumenten gevonden die ouder zijn dan de Dode Zeerollen? Het tijdschrift Biblical Archaeology Review legt uit: „Documenten van papyrus en leer zijn in het grootste deel van Palestina niet bewaard gebleven, alleen in heel droge gebieden zoals rond de Dode Zee. Deze materialen rotten in een vochtige bodem. Dat ze niet gevonden zijn betekent daarom nog niet dat ze niet hebben bestaan.

▪ Hoe zijn de Bijbelhandschriften bewaard gebleven? Het boek The Bible as It Was zegt: „De verhalen, psalmen, wetten en profetieën die ons in deze tijd als deel van de Bijbel hebben bereikt, moeten daarom heel, vaak overgeschreven zijn, zelfs al in de Bijbelse periode. Ze werden gebruikt; ze speelden een rol in het dagelijks leven. (...) Niemand zou zo veel moeite doen om teksten over te schrijven als dat geen doel had” (Deuteronomium 17:18; Spreuken 25:1).

Voor de vroege Bijbelboeken houdt dit in dat ze in de eerste eeuw van onze jaartelling al bijna 1500 jaar lang steeds overgeschreven waren. Bij dit nauwkeurige afschrijven werden ook „verouderde grammaticale vormen en spelling gemoderniseerd, een proces dat in het hele Midden-Oosten uit de oudheid gebruikelijk was” (On the Reliability of the Old Testament).

Wanneer is de Bijbel geschreven?

Is het logisch vol te houden dat het ontbreken van handschriften uit de tijd van Mozes, Jozua, Samuël en anderen bewijst dat die Bijbelboeken later zijn geschreven? Veel geleerden zijn het erover eens dat ’de afwezigheid van bewijs nog geen bewijs is van afwezigheid’. Want hoeveel geschriften op vergankelijk materiaal kunnen er eigenlijk bewaard gebleven zijn? De Egyptoloog K.A. Kitchen schatte bijvoorbeeld dat bijna alle Egyptische papyri van vóór de Grieks-Romeinse tijd vergaan zijn.

Mensen met respect voor de Bijbel kunnen zich ook afvragen hoe Jezus de Hebreeuwse Bijbel bezag. Datering is in zijn tijd nooit een strijdpunt geweest. Net als de andere Joden accepteerde Jezus blijkbaar de chronologische informatie in de Schriften. Accepteerde hij het auteurschap van de vroege Bijbelboeken?

Jezus verwees naar de geschriften van Mozes. Hij sprak bijvoorbeeld over „het boek van Mozes” (Markus 12:26; Johannes 5:46). Hij verwees naar verslagen in Genesis (Mattheüs 19:4, 5; 24:37-39), Exodus (Lukas 20:37), Leviticus (Mattheüs 8:4), Numeri (Mattheüs 12:5) en Deuteronomium (Mattheüs 18:16). Hij zei: ’Alle dingen die in de wet van Mozes en in de Profeten en de Psalmen over mij geschreven staan, moesten vervuld worden’ (Lukas 24:44). Als hij het auteurschap van Mozes en anderen erkende, geloofde hij ongetwijfeld dat de chronologische informatie in de Hebreeuwse Bijbel nauwkeurig was.
Ik hoop dat het duidelijk is dat men vroeger (lees 1500 vc) is beginnen schrijven, maar op vergankelijk materiaal en dat er daardoor geen directe bewijzen zijn, maar wel indirecte.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Petra »

chon schreef: 02 sep 2020, 07:40
In de Hebreeuwse Bijbel staan talloze tijdaanduidingen. Die geven aan dat de eerste boeken zijn geschreven in de tijd van Mozes en Jozua, zo’n 3500 jaar geleden.* Samuël, David, Salomo en anderen voegden er in de elfde eeuw voor onze jaartelling geschriften aan toe. Die werden in de negende tot de vijfde eeuw gevolgd door geschiedkundige, poëtische en profetische boeken.
..

De vroege Bijbelboeken werden op vergankelijk materiaal geschreven. Het is daarom niet reëel te verwachten dat de originele geschriften of vroege afschriften uit de tijd van Mozes, Jozua, Samuël of David ooit gevonden zullen worden. Maar we kunnen wel indirecte historische bewijzen onderzoeken. Die duiden erop dat het redelijk is om de datums die de Bijbel zelf aanreikt te accepteren, en een aantal gerespecteerde Bijbelgeleerden en archeologen doen dat ook.
3500 jaar, sja waarom niet.
Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven en het woord van God niet. Je zou denken dat God mensen wel had aangespoord om er enorm zuinig op te zijn. Of had kunnen vertellen hoe ze dat het beste hadden kunnen bewaren.
Mensen zijn in staat geweest om 2600 BCE geschriften te bewaren dus waarom dat bij Gods woord niet lukte vind ik vreemd.
Ik wist het niet maar ik vind het superleuk dat ik net ontdekt heb dat de oudste geschriften van een vrouwelijke auteur zijn en over een Godin gaan. :mrgreen:

Natuurlijk kan ik me goed voorstellen.. dat het voor God best belangrijk is om als het oudste en eerste gegeven woord en geschrift bekend te staan. Dus waarom dat niet zo is gelukt?
Dat verwondert me dan weer... hele technische verhandelingen in de bijbel over hoe je een ark bouwt en tempels en roep maar al die bouwvoorschriften... maar nergens iets over hoe men Zijn Woord het best kon doorgeven en bewaren. Of staat dat wel ergens?

chon schreef: 02 sep 2020, 07:40Mensen met respect voor de Bijbel kunnen zich ook afvragen hoe Jezus de Hebreeuwse Bijbel bezag. Datering is in zijn tijd nooit een strijdpunt geweest. Net als de andere Joden accepteerde Jezus blijkbaar de chronologische informatie in de Schriften. Accepteerde hij het auteurschap van de vroege Bijbelboeken?
Er is gezegd en geschreven wat Jezus allemaal vond en zei.. ik heb het altijd erg vervelend/raar gevonden Jezus zelf nooit eens wat op heeft geschreven.
Heb me afgevraagd of het mogelijk was dat hij niet kon schrijven omdat hij van een te eenvoudige afkomst was bv. Maar dat lijkt me niet.
Een verklaring die ik kreeg was dat Jezus zelf dacht in de eindtijd te leven en het daarom niet nodig vond om zijn teksten voor het nageslacht te bewaren.
Maar sja... ook die Eindtijd is niet helemaal duidelijk dus of die verklaring klopt ??
Heb jij een idee waarom Jezus nooit iets heeft opgeschreven?
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

Petra schreef: 03 sep 2020, 04:13 ..........Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven en het woord van God niet. Je zou denken dat God mensen wel had aangespoord om er enorm zuinig op te zijn. Of had kunnen vertellen hoe ze dat het beste hadden kunnen bewaren...........
Laat ik dat nu ook altijd gedacht hebben, maar dan over de 10 geboden op 2 stenen tafelen. Tot tweemaal toe door God eigenhandig uitgebeiteld en aan Mozes overhandigd. Waar zijn ze gebleven? Stond Hij zo maar toe dat men ze voor erfverharding heeft vergruizeld? Hetzelfde kun je trouwens van de ark zeggen. Alleen een priester mocht hem aanraken, anderen vielen ter plaatse dood neer. Later met het grof afval mee gegeven?
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7613
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Petra »

twijfelaar schreef: 03 sep 2020, 07:58
Petra schreef: 03 sep 2020, 04:13 ..........Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven en het woord van God niet. Je zou denken dat God mensen wel had aangespoord om er enorm zuinig op te zijn. Of had kunnen vertellen hoe ze dat het beste hadden kunnen bewaren...........
Laat ik dat nu ook altijd gedacht hebben, maar dan over de 10 geboden op 2 stenen tafelen. Tot tweemaal toe door God eigenhandig uitgebeiteld en aan Mozes overhandigd. Waar zijn ze gebleven? Stond Hij zo maar toe dat men ze voor erfverharding heeft vergruizeld? Hetzelfde kun je trouwens van de ark zeggen. Alleen een priester mocht hem aanraken, anderen vielen ter plaatse dood neer. Later met het grof afval mee gegeven?
Ja, idd.
Maar ook wonderlijk dat er zoveel geschriften zijn gevonden en worden gevonden, over het vroege christendom.
Ik dacht .. ik ga eens zoeken naar de oorsprong. ( documentaire hypothese, Nag Hammadi geschriften). Maar ook daar al.. zoooooo enorm veel verschillen.
En dan al die vertalingen wat later weer foute vertalingen bleken. De vakgeleerden zijn het vaker oneens dan eens.
God heeft het de mens niet makkelijk gemaakt..denk ik steeds.

Ik las ook dat in die oude teksten een vroege traditie die in de Midrasj is opgenomen Isaak wel wordt geofferd en gedood.
Dat is ff andere koek dan die ram die er opeens in geslopen is.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

Petra schreef: 04 sep 2020, 04:49
twijfelaar schreef: 03 sep 2020, 07:58
Petra schreef: 03 sep 2020, 04:13 ..........Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven en het woord van God niet. Je zou denken dat God mensen wel had aangespoord om er enorm zuinig op te zijn. Of had kunnen vertellen hoe ze dat het beste hadden kunnen bewaren...........
Laat ik dat nu ook altijd gedacht hebben, maar dan over de 10 geboden op 2 stenen tafelen. Tot tweemaal toe door God eigenhandig uitgebeiteld en aan Mozes overhandigd. Waar zijn ze gebleven? Stond Hij zo maar toe dat men ze voor erfverharding heeft vergruizeld? Hetzelfde kun je trouwens van de ark zeggen. Alleen een priester mocht hem aanraken, anderen vielen ter plaatse dood neer. Later met het grof afval mee gegeven?
Ja, idd.
Maar ook wonderlijk dat er zoveel geschriften zijn gevonden en worden gevonden, over het vroege christendom.
Ik dacht .. ik ga eens zoeken naar de oorsprong. ( documentaire hypothese, Nag Hammadi geschriften). Maar ook daar al.. zoooooo enorm veel verschillen.
En dan al die vertalingen wat later weer foute vertalingen bleken. De vakgeleerden zijn het vaker oneens dan eens.
God heeft het de mens niet makkelijk gemaakt..denk ik steeds.

Ik las ook dat in die oude teksten een vroege traditie die in de Midrasj is opgenomen Isaak wel wordt geofferd en gedood.
Dat is ff andere koek dan die ram die er opeens in geslopen is.
Wanneer Jezus werkelijk de Zoon van een bestaande God zou zijn had Hij zijn vrije tijd niet opgevuld met wandelingetjes over het water maar als een alwetende God een duidelijke uitleg/handleiding over het OT geschreven waar ook wij in de 21ste eeuw wat aan gehad zouden hebben. En wetende dat er vele scheuringen in de kerk zouden komen zou een catechismus door hemzelf geschreven ook geen overbodige luxe zijn geweest. Maar niets van dat alles, hij heeft een verdeeld christendom en veel voedsel voor ongelovigen achter gelaten.
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door chon »

Petra schreef: 03 sep 2020, 04:13
chon schreef: 02 sep 2020, 07:40
In de Hebreeuwse Bijbel staan talloze tijdaanduidingen. Die geven aan dat de eerste boeken zijn geschreven in de tijd van Mozes en Jozua, zo’n 3500 jaar geleden.* Samuël, David, Salomo en anderen voegden er in de elfde eeuw voor onze jaartelling geschriften aan toe. Die werden in de negende tot de vijfde eeuw gevolgd door geschiedkundige, poëtische en profetische boeken.
..

De vroege Bijbelboeken werden op vergankelijk materiaal geschreven. Het is daarom niet reëel te verwachten dat de originele geschriften of vroege afschriften uit de tijd van Mozes, Jozua, Samuël of David ooit gevonden zullen worden. Maar we kunnen wel indirecte historische bewijzen onderzoeken. Die duiden erop dat het redelijk is om de datums die de Bijbel zelf aanreikt te accepteren, en een aantal gerespecteerde Bijbelgeleerden en archeologen doen dat ook.
3500 jaar, sja waarom niet.
Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven en het woord van God niet. Je zou denken dat God mensen wel had aangespoord om er enorm zuinig op te zijn. Of had kunnen vertellen hoe ze dat het beste hadden kunnen bewaren.
Mensen zijn in staat geweest om 2600 BCE geschriften te bewaren dus waarom dat bij Gods woord niet lukte vind ik vreemd.
Ik wist het niet maar ik vind het superleuk dat ik net ontdekt heb dat de oudste geschriften van een vrouwelijke auteur zijn en over een Godin gaan. :mrgreen:

Natuurlijk kan ik me goed voorstellen.. dat het voor God best belangrijk is om als het oudste en eerste gegeven woord en geschrift bekend te staan. Dus waarom dat niet zo is gelukt?
Dat verwondert me dan weer... hele technische verhandelingen in de bijbel over hoe je een ark bouwt en tempels en roep maar al die bouwvoorschriften... maar nergens iets over hoe men Zijn Woord het best kon doorgeven en bewaren. Of staat dat wel ergens?

chon schreef: 02 sep 2020, 07:40Mensen met respect voor de Bijbel kunnen zich ook afvragen hoe Jezus de Hebreeuwse Bijbel bezag. Datering is in zijn tijd nooit een strijdpunt geweest. Net als de andere Joden accepteerde Jezus blijkbaar de chronologische informatie in de Schriften. Accepteerde hij het auteurschap van de vroege Bijbelboeken?
Er is gezegd en geschreven wat Jezus allemaal vond en zei.. ik heb het altijd erg vervelend/raar gevonden Jezus zelf nooit eens wat op heeft geschreven.
Heb me afgevraagd of het mogelijk was dat hij niet kon schrijven omdat hij van een te eenvoudige afkomst was bv. Maar dat lijkt me niet.
Een verklaring die ik kreeg was dat Jezus zelf dacht in de eindtijd te leven en het daarom niet nodig vond om zijn teksten voor het nageslacht te bewaren.
Maar sja... ook die Eindtijd is niet helemaal duidelijk dus of die verklaring klopt ??
Heb jij een idee waarom Jezus nooit iets heeft opgeschreven?
Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven zeg je.
Bedoel je dan de originele geschriften?
En zoja, hoe of onder welke omstandigheden is men daar dan in geslaagd, en heb je daar dan voorbeelden van?
chon
Berichten: 307
Lid geworden op: 17 jun 2020, 08:51
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door chon »

chon schreef: 04 sep 2020, 13:59
Petra schreef: 03 sep 2020, 04:13
chon schreef: 02 sep 2020, 07:40
In de Hebreeuwse Bijbel staan talloze tijdaanduidingen. Die geven aan dat de eerste boeken zijn geschreven in de tijd van Mozes en Jozua, zo’n 3500 jaar geleden.* Samuël, David, Salomo en anderen voegden er in de elfde eeuw voor onze jaartelling geschriften aan toe. Die werden in de negende tot de vijfde eeuw gevolgd door geschiedkundige, poëtische en profetische boeken.
..

De vroege Bijbelboeken werden op vergankelijk materiaal geschreven. Het is daarom niet reëel te verwachten dat de originele geschriften of vroege afschriften uit de tijd van Mozes, Jozua, Samuël of David ooit gevonden zullen worden. Maar we kunnen wel indirecte historische bewijzen onderzoeken. Die duiden erop dat het redelijk is om de datums die de Bijbel zelf aanreikt te accepteren, en een aantal gerespecteerde Bijbelgeleerden en archeologen doen dat ook.
3500 jaar, sja waarom niet.
Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven en het woord van God niet. Je zou denken dat God mensen wel had aangespoord om er enorm zuinig op te zijn. Of had kunnen vertellen hoe ze dat het beste hadden kunnen bewaren.
Mensen zijn in staat geweest om 2600 BCE geschriften te bewaren dus waarom dat bij Gods woord niet lukte vind ik vreemd.
Ik wist het niet maar ik vind het superleuk dat ik net ontdekt heb dat de oudste geschriften van een vrouwelijke auteur zijn en over een Godin gaan. :mrgreen:

Natuurlijk kan ik me goed voorstellen.. dat het voor God best belangrijk is om als het oudste en eerste gegeven woord en geschrift bekend te staan. Dus waarom dat niet zo is gelukt?
Dat verwondert me dan weer... hele technische verhandelingen in de bijbel over hoe je een ark bouwt en tempels en roep maar al die bouwvoorschriften... maar nergens iets over hoe men Zijn Woord het best kon doorgeven en bewaren. Of staat dat wel ergens?

chon schreef: 02 sep 2020, 07:40Mensen met respect voor de Bijbel kunnen zich ook afvragen hoe Jezus de Hebreeuwse Bijbel bezag. Datering is in zijn tijd nooit een strijdpunt geweest. Net als de andere Joden accepteerde Jezus blijkbaar de chronologische informatie in de Schriften. Accepteerde hij het auteurschap van de vroege Bijbelboeken?
Er is gezegd en geschreven wat Jezus allemaal vond en zei.. ik heb het altijd erg vervelend/raar gevonden Jezus zelf nooit eens wat op heeft geschreven.
Heb me afgevraagd of het mogelijk was dat hij niet kon schrijven omdat hij van een te eenvoudige afkomst was bv. Maar dat lijkt me niet.
Een verklaring die ik kreeg was dat Jezus zelf dacht in de eindtijd te leven en het daarom niet nodig vond om zijn teksten voor het nageslacht te bewaren.
Maar sja... ook die Eindtijd is niet helemaal duidelijk dus of die verklaring klopt ??
Heb jij een idee waarom Jezus nooit iets heeft opgeschreven?
Wel wonderlijk dat de veda's en andere oudere geschriften wel bewaard zijn gebleven zeg je.
Bedoel je dan de originele geschriften?
En zoja, hoe of onder welke omstandigheden is men daar dan in geslaagd, en heb je daar dan voorbeelden van?
Je zegt ook, ik heb het altijd erg vervelend/raar gevonden dat Jezus zelf nooit eens wat op heeft geschreven.

Veel van de profetieën gingen over, of verwezen naar jezus, het zou pas raar zijn als jezus over zichzelf ging profeteren niet?
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9133
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door Mart »

chon schreef: 04 sep 2020, 14:06 Je zegt ook, ik heb het altijd erg vervelend/raar gevonden dat Jezus zelf nooit eens wat op heeft geschreven.
Ja, dat vind ik eveneens.
Veel van de profetieën gingen over, of verwezen naar jezus
Mocht je die stelling uit het christelijke Testament willen verdedigen, dan ben ik benieuwd naar je bijdrage in dit topic.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
J-W
Berichten: 2282
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: De oudste religies en oudste geschreven teksten

Bericht door J-W »

chon schreef: 04 sep 2020, 14:06 ..Veel van de profetieën gingen over, of verwezen naar jezus, het zou pas raar zijn als jezus over zichzelf ging profeteren niet?
Geen profetie over hemzelf maar wel een uitleg aan zijn discipelen of in een brief voor de christenen dat God zijn Vader van ieder van ons Zijn evenbeeld zou terugeisen zoals de HC het verwoordt. En omdat niemand dat heeft dat Hij, Jezus, naar de aarde is gekomen om onze schuld op zich te nemen en zich te laten straffen dmv de kruisdood. Ik kan nergens vinden of Jezus dat ergens gezegd heeft, in elk geval heeft Hij nagelaten het op te schrijven.