Geloof verbetert de wereld

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10083
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geloof verbetert de wereld

Bericht door Messenger »

De bijbel is het beste bewijs dat de bijbelgod niet bestaat.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Geloof verbetert de wereld

Bericht door callista »

Messenger schreef: 17 sep 2020, 10:58 De bijbel is het beste bewijs dat de bijbelgod niet bestaat.
Op een tegeltje.... ;)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10083
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Geloof verbetert de wereld

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 17 sep 2020, 01:40 Ik denk het lastige is dat God de ene keer goeie dingen wil en de andere keer een hoop ellendige dingen. Zie voor de ellendige dingen de opsomming die Zolderworm gaf.
De bijbel biedt antwoorden en waarden welke kant je ook maar op wil. Teksten die je wel laten oordelen en veroordelen en teksten die je aansporen om dat niet te doen.
Daarom is het zo onduidelijk wat God nou wel of niet precies wil.
In het ene uiterste mogen homo's fijn trouwen en in het andere uiterste krijgen ze de doodstraf. En dat allemaal op basis van de bijbel.

Denkend aan de holocaust vroeg ik me gisteren af of je wel zo blij moet zijn met dat verbond met God. Ik heb het gevoel dat het meer ellende dan gemak heeft gegeven. Ik vraag me af of het mogelijk is dat we met genoeg nazaten dat verbond kunnen opzeggen.
Misschien is er een andere God die een verbond wil aangaan, eentje die wat minder boos is.
Die God is er altijd geweest, maar de mens heeft daar nooit iets van begrepen.

We blijven als mensen maar teruggrijpen op onwerkbare rommel die een echt verbond met God in de weg staat.
Elke keer weer wordt afgevraagd hoe antieke nonsens moet worden recht gebreid om maar te kunnen vasthouden aan een volstrekt onwerkbaar godsbeeld.

Voor een Godheid ga ik uit van Grootsheid in eigenschappen. De bijbel schetst Onbeduidendheid in God's eigenschappen.
Als je de bijbel zo ontzettend graag nodig hebt, zul je alles moeten onderzoeken en toetsen om het werkbare te behouden.
Daarvoor moet je het kaf van het koren scheiden, als het om bijbelverzen gaat. Alle onzin er uit halen.

Om God groot te maken en te houden geloof ik in de onderstaande kenmerken:
* God is échte, zuivere en oneindige onvoorwaardelijke liefde;
* God is almachtig, niets geschiedt tegen de wil van God;
* God is onkwetsbaar, kan niet beledigd of beschadigd worden;
* God is alomtegenwoordig, er bestaat niets buiten God, alles is deel van God;
* God is alwetend;
* God is alziend;
* God is volmaakt, zoals ook God's schepping;
* God is zonder enige behoefte, God verlangt slechts Zich empirisch te ervaren via ons en al het overige.

Doordat God echte, zuivere, oneindige en onvoorwaardelijke liefde is heeft elk menselijk deel van God de vrije wil. Een vrije wil die betekent dat God de mens zegt : "Jouw/Jullie wil is Mijn wil." Onze vrije keuze wordt manifest door de almacht van God.

De vrije wil alsmede de onvoorwaardelijke liefde impliceert dat God niets gebiedt of verbiedt, dat er geen zonde kan worden begaan en dat zondaars daardoor niet kunnen bestaan.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Mullog
Berichten: 3838
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: Geloof verbetert de wereld

Bericht door Mullog »

Wouter schreef: 16 sep 2020, 16:54
Mullog schreef: 15 sep 2020, 22:58
Wouter schreef: 10 sep 2020, 08:49 Jezus betekent letterlijk 'de Heer redt'. Is dat niet genoeg reden om mensen te helpen om naar God te kijken?
En wat heeft dat met het verbeteren van de wereld te maken?
De zonde is een uiting van het vlees in de bijbel. Geloof in Jezus maakt iemand rechtvaardig en dus vrij van zonde. Het werk van de Geest staat in tegenstelling tot het werk van de zonde. De wereld vrijmaken van zonde betekent de wereld laten leiden door de Geest. Wie geleid wordt door de Geest wil op eendrachtige manier de aarde en iedereen die erop leeft respecteren.
Je maakt er een nogal cryptisch verhaal van. Of mensen beter worden door ze naar God te laten kijken is maar de vraag. Of dat dan als resultaat heeft dat de wereld beter wordt is dan helemaal nog maar de vraag.

Of je vrij wordt van zonde door in Jezus te geloven vind ik twijfelachtig. Dan wil je de wereld laten leiden door de Geest, iemand die wat mij betreft ver in de anonimiteit verborgen is. Maar uit je laatste zin blijkt dan weer dat de mensen persoonlijk geleid moeten worden. Waarom heeft die Geest dat dan weer niet vanaf het begin gedaan?

Verder is het allemaal nogal geestelijk terwijl Jezus het toch ook over daden had
En weest daders des woords en niet alleen hoorders: dan zoudt gij uzelf misleiden.’ (Jakobus‬ ‭1:22‬)
‘Hij (Jezus) antwoordde echter en zeide tot hen: Mijn moeder en mijn broeders zijn dezen, die het woord Gods horen en doen.’‭‭ (Lucas‬ ‭8:21‬)