Esoterisch en exoterisch

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

https://boeddhistischdagblad.nl/boeddhi ... xoterisch/
Er bestaan twee belevingsvormen van religie: exoterisch en esoterisch. Esoterisch betekent voor ingewijden, in het woord esoterisch zit het Latijnse woord voor ‘binnen’. Exoterisch is het tegenovergestelde, niet ingewijd, buiten.

Tijdens de oorlog in Irak had president Bush God aan zijn zijde. Saddam voerde in naam van Allah een heilige oorlog tegen de Amerikanen Volgens de historie is God de God van Abraham en Allah de god van Ibrahim. Ibrahim en Abraham zijn één en dezelfde. Als je een sinaasappel appelsien noemt blijft het genoemde object exact hetzelfde. Het wordt natuurlijk lastiger bij abstracte zaken, welke invulling geef je aan het concept God? Dit simpele vergelijk is al esoterie.
Altijd weer raak als er twee oorlog voeren, beiden hebben God aan hun zijde!
Elke religie kent stromingen die geen genoegen nemen met de buitenkant. Binnen het christendom zijn dat de Kopten en de Catharen en binnen de Islam zijn het de Soefi en de Derwisj die je als esoterisch zou kunnen bestempelen. Welke methode je ook gebruikt je zult altijd bij één en dezelfde waarheid uit komen.
Met de Katharen is het nog slecht afgelopen, exoterische christenen hebben er een einde aan gemaakt.
https://nl.wikipedia.org/wiki/Bloedbad_van_B%C3%A9ziers
Dogen schrijft: ‘Het spirituele pad is universeel’. Er is maar één spiritueel pad wat je op veel verschillende wijze kunt bewandelen, Hindoeïstisch, christelijk, Islamitisch, Joods of boeddhistisch, het pad is voor iedereen gelijk. Het is niet zo vreemd dat je binnen al de verschillende religies veel dezelfde gebruiken en symbolen tegenkomt. Als je van Rotterdam naar Amsterdam reist kom je langs Delft, Den Haag, Leiden en Schiphol. Of je dit nu als Christen, Jood of boeddhist doet maakt niet uit.
Klopt. Je kunt maar op één plaats uit komen en dat is niet eens een plaats.
Waarom zijn we zo bang voor de dood? Omdat we in de veronderstelling verkeren dat we dan het leven verliezen. We zijn zo ontzettend gehecht aan kijken, horen, proeven, ruiken en graaien. En dat te verliezen, dat boezemt ons angst in. Zelfs als het proeven vies smaakt, het horen pijn doet en het ruiken je doet walgen. Besef dat wat je kan verliezen dat dat niet werkelijk van jou is, je verkeert alleen maar in de illusie dat het van jou is. Wat werkelijk van jou is kun je niet verliezen.
Zo eenvoudig is het: alles wat je kunt verliezen is niet werkelijk van jou. Kun je je lichaam verliezen? Tot dusver is het iedereen gelukt! Wat je uiteindelijk over houdt, dan ben je zelf.
In de Griekse oudheid werden er spelen opgevoerd door toneelspelers die een masker op een stokje voor hun gezicht hielden. Zo beelden ze de persoon uit te die ze speelden. Dit masker werd een persona genoemd. Dat wat we doorgaans als ons zelf aan duiden is onze persoonlijkheid, of de rol die we in dit leven spelen.
De persoon die je bent is niet meer dan een masker wat je dagelijks draagt. Niks om gehecht aan te zijn. Het is alleen maar handig om elkaar te kunnen herkennen.

Zenmeester Hogen hoorde 4 monniken debatteren.

‘Daar ligt een grote steen, beschouw je die binnen of buiten je geest?’ Een van de monniken antwoordde: ‘Van uit het Boeddhisme gezien is alles een belichaming van de geest, dus zou ik zeggen binnen mijn geest.’ ‘Uw hoofd zal we zwaar aanvoelen’ zei Hogen ‘als u die steen in uw hoofd mee draagt.’
Altijd de leukste thuis, die Zenmeester Hogen!
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7582
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Petra »

hopper schreef: 16 sep 2020, 23:49
Waarom zijn we zo bang voor de dood? Omdat we in de veronderstelling verkeren dat we dan het leven verliezen. We zijn zo ontzettend gehecht aan kijken, horen, proeven, ruiken en graaien. En dat te verliezen, dat boezemt ons angst in. Zelfs als het proeven vies smaakt, het horen pijn doet en het ruiken je doet walgen. Besef dat wat je kan verliezen dat dat niet werkelijk van jou is, je verkeert alleen maar in de illusie dat het van jou is. Wat werkelijk van jou is kun je niet verliezen.
Zo eenvoudig is het: alles wat je kunt verliezen is niet werkelijk van jou. Kun je je lichaam verliezen? Tot dusver is het iedereen gelukt! Wat je uiteindelijk over houdt, dan ben je zelf.
Nee, het is helemaal niet eenvoudig.
Het grootste verschil tussen levende wezens en kunstmatige intelligente dingen (AI) is nou juist dat... onze levenswil.
Ook wel 'honger' genoemd. Een ding heeft geen honger, dieren (w.o. mensen) wel.

Het is juist dat besef wat ons mensen (mede)menselijk maakt.
Én zondig... uiteraaaaaaard. :lol:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

Het exoterisch geloof kwam tegelijkertijd met de geïnstitutionaliseerde religies.
Toen kon men macht uitoefenen op het gepeupel...en verscheen ook in de 6e eeuw het verbod op het geloof in reïncarnatie, waar zelfs ook nogal wat kerkvaders in geloofden...
Men wist er wel raad mee.....uitroeien die esoterisch en gnostisch denkenden zoals o.a. de Katharen.....werkelijk afschuwelijk en dat is nog maar één groep... :?
Mede verdween daarmee de spiritualiteit ....en werd het slikken of stikken....buigen of barsten...
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

callista schreef: 17 sep 2020, 13:44 Het exoterisch geloof kwam tegelijkertijd met de geïnstitutionaliseerde religies.
Toen kon men macht uitoefenen op het gepeupel...en verscheen ook in de 6e eeuw het verbod op het geloof in reïncarnatie, waar zelfs ook nogal wat kerkvaders in geloofden...
Men wist er wel raad mee.....uitroeien die esoterisch en gnostisch denkenden zoals o.a. de Katharen.....werkelijk afschuwelijk en dat is nog maar één groep... :?
Mede verdween daarmee de spiritualiteit ....en werd het slikken of stikken....buigen of barsten...
Er zit wel een logica in. Esoterisch denkenden hebben geen belangstelling voor wereldse macht.
Ze zijn immers met het innerlijk bezig.

Exoterisch gelovigen zijn juist bezig met alles buiten hen, dus ook met wereldse macht.
Dat is de gehele geschiedenis zo geweest, zie ook de zendingsdrang om het 'ware geloof' te verspreiden onder 'wilden'.

Uit de aard van de zaak wint exoterisch het altijd van esoterisch. Je ziet in de islam hetzelfde verschijnsel. Exoterische moslims vernietigen esoterische moslims welke we kennen als soefi's.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Robert Frans »

Ik zie hier anders net zulke snoeiharde oordelen geveld worden over exoterische gelovigen. Niemand zal ontkennen dat bijvoorbeeld in de kerkelijke geschiedenis hele vreselijke dingen gebeurd zijn en de kerstening der volken niet altijd even vreedzaam verliep.
Maar dat geeft absoluut géén vrijbrief om daarom maar ongericht te oordelen over de motieven van alle katholieken destijds, geestelijken en machthebbers incluis, en de katholieke kerk simplistisch af te schilderen als een anti-spiritueel machtsinstituut, terwijl de andersdenkenden destijds allemaal zo verlicht, nederig, vrijblijvend en geweldloos zouden zijn. Dat riekt teveel naar anti-katholieke propaganda.
We weten niet wat in de harten van al die gelovigen destijds speelde en onder welke precieze (politieke) omstandigheden zij naar eer en geweten moesten handelen. Ook zijn er voor zover ik weet te weinig objectieve (!) bronnen uit die tijd beschikbaar om echt een goed, evenwichtig oordeel erover te kunnen vellen.

Het principe achter de esoterie is dat de Godskennis enkel beschikbaar zou zijn voor een select groepje ingewijden en dat verlossing en zo die kennis meestal met nog veel strengere ascese verworven moest worden dan het katholicisme voorschrijft.
De reden dat het katholicisme daar zo fel tegen is, is omdat zij gelooft dat íédereen Gods kennis en liefde ten volle kan ontvangen en ook dat daar helemaal geen minachting van het lichaam en dus daarop gerichte ascese bij hoort. De katholieke ascese is enkel gericht op het beheersen van (potentiëel) zondige verlangens en het je bijzonder toewijden aan God, en dus níét op het volledig afwijzen van álle lichamelijke verlangens.
Het katholicisme is dus inderdaad een echte volksbeweging, die alle lagen en niveau's van de bevolking kan aanspreken, van de eenvoudige boer die dagelijks zijn rozenkrans bidt en zijn werk aan God opdraagt, tot de afgezonderde monnik die dagelijks de buitengewoon mystieke werken van bijvoorbeeld Johannes van het Kruis of van Thomas van Kempis overweegt.

Ik weet misschien niet veel en heb misschien niet op alle vragen altijd een prachtig, spiritueel antwoord. Maar ik weet dit wel: als je het ongericht veroordelen van vermeende vijanden nodig hebt om je eigen spiritualiteit te cultiveren en niet verder wil kijken dan wélke vorm van propagandische geschiedschrijving ook, dan weet ik vrijwel zeker dat je nog ver weg bent van het doel dat je wil bereiken.
En ik weet ook zeker dat het een reden heeft dat Jezus in het Evangelie zo streng waarschuwt dat we niet moeten oordelen over elkaar, dus óók niet over onze (verre) voorouders, en dat je gemeten zult worden met de maat waarmee je zelf meet.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

We kunnen niet alles maar goedpraten en mooipraten, want veel is niet mooi.
Iedereen weet onderhand welke schade de kruistochten, de inquisitie, de kerstening etc. hebben teweeggebracht....
Behalve diegenen die wegkijken en zeggen dat men niet mag oordelen en veroordelen.
Die zijn dan medeschuldig aan alles wat er is gebeurd.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 17 sep 2020, 18:01 Ik zie hier anders net zulke snoeiharde oordelen geveld worden over exoterische gelovigen. Niemand zal ontkennen dat bijvoorbeeld in de kerkelijke geschiedenis hele vreselijke dingen gebeurd zijn en de kerstening der volken niet altijd even vreedzaam verliep.
Maar dat geeft absoluut géén vrijbrief om daarom maar ongericht te oordelen over de motieven van alle katholieken destijds, geestelijken en machthebbers incluis, en de katholieke kerk simplistisch af te schilderen als een anti-spiritueel machtsinstituut, terwijl de andersdenkenden destijds allemaal zo verlicht, nederig, vrijblijvend en geweldloos zouden zijn. Dat riekt teveel naar anti-katholieke propaganda.
We weten niet wat in de harten van al die gelovigen destijds speelde en onder welke precieze (politieke) omstandigheden zij naar eer en geweten moesten handelen. Ook zijn er voor zover ik weet te weinig objectieve (!) bronnen uit die tijd beschikbaar om echt een goed, evenwichtig oordeel erover te kunnen vellen.

Het principe achter de esoterie is dat de Godskennis enkel beschikbaar zou zijn voor een select groepje ingewijden en dat verlossing en zo die kennis meestal met nog veel strengere ascese verworven moest worden dan het katholicisme voorschrijft.
De reden dat het katholicisme daar zo fel tegen is, is omdat zij gelooft dat íédereen Gods kennis en liefde ten volle kan ontvangen en ook dat daar helemaal geen minachting van het lichaam en dus daarop gerichte ascese bij hoort. De katholieke ascese is enkel gericht op het beheersen van (potentiëel) zondige verlangens en het je bijzonder toewijden aan God, en dus níét op het volledig afwijzen van álle lichamelijke verlangens.
Het katholicisme is dus inderdaad een echte volksbeweging, die alle lagen en niveau's van de bevolking kan aanspreken, van de eenvoudige boer die dagelijks zijn rozenkrans bidt en zijn werk aan God opdraagt, tot de afgezonderde monnik die dagelijks de buitengewoon mystieke werken van bijvoorbeeld Johannes van het Kruis of van Thomas van Kempis overweegt.

Ik weet misschien niet veel en heb misschien niet op alle vragen altijd een prachtig, spiritueel antwoord. Maar ik weet dit wel: als je het ongericht veroordelen van vermeende vijanden nodig hebt om je eigen spiritualiteit te cultiveren en niet verder wil kijken dan wélke vorm van propagandische geschiedschrijving ook, dan weet ik vrijwel zeker dat je nog ver weg bent van het doel dat je wil bereiken.
En ik weet ook zeker dat het een reden heeft dat Jezus in het Evangelie zo streng waarschuwt dat we niet moeten oordelen over elkaar, dus óók niet over onze (verre) voorouders, en dat je gemeten zult worden met de maat waarmee je zelf meet.

Oordeel ziet oordeel.....

Meer mogelijkheden dan esoterisch en exoterisch zijn er gewoonweg niet. Exoterisch wil gewoon zeggen: naar buiten gericht. Blijf je hele leven naar buiten gericht en je zult nooit 'ingewijd' worden. Dat is niet omdat jij buitengesloten wordt, je sluit dan jezelf uit!

De meest eenvoudige boer kan zich naar binnen richten. Ergo, ik denk wel eens dat al dat intellect een mens juist exoterisch houdt.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

Exoterisch christendom betekent ook je houden aan dogma's voorgeschreven door de Kerk en vastgelegd op de vele concilies...en daar niet van afwijken..anders zwaait er wat...
Dus weg vrijheid en spiritualiteit.....er wordt voor je beslist wat je MOET geloven en wat waarheid is.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Robert Frans »

callista schreef: 17 sep 2020, 18:20We kunnen niet alles maar goedpraten en mooipraten, want veel is niet mooi.
Iedereen weet onderhand welke schade de kruistochten, de inquisitie, de kerstening etc. hebben teweeggebracht....
Behalve diegenen die wegkijken en zeggen dat men niet mag oordelen en veroordelen.
Die zijn dan medeschuldig aan alles wat er is gebeurd.
De wandaden erkennen is iets heel anders dan daarom over álle gelovigen destijds oordelen. Je kunt uitstekend het kwaad veroordelen, zonder de mens erachter te veroordelen. Iemand kan uit de beste intentie iets doen wat we nu als kwaad zien, maar destijds niet als kwaad gezien werd. En iemand kan uit kwalijke intenties iets doen wat we nu als goed zien.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Robert Frans »

callista schreef: 17 sep 2020, 18:29Exoterisch christendom betekent ook je houden aan dogma's voorgeschreven door de Kerk en vastgelegd op de vele concilies...en daar niet van afwijken..anders zwaait er wat...
Dus weg vrijheid en spiritualiteit.....er wordt voor je beslist wat je MOET geloven en wat waarheid is.
In die omschrijving herken ik mijn geloof niet en ook niet dat van mijn vele broeders en zusters in het geloof.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

Robert Frans schreef: 17 sep 2020, 18:38
callista schreef: 17 sep 2020, 18:20We kunnen niet alles maar goedpraten en mooipraten, want veel is niet mooi.
Iedereen weet onderhand welke schade de kruistochten, de inquisitie, de kerstening etc. hebben teweeggebracht....
Behalve diegenen die wegkijken en zeggen dat men niet mag oordelen en veroordelen.
Die zijn dan medeschuldig aan alles wat er is gebeurd.
De wandaden erkennen is iets heel anders dan daarom over álle gelovigen destijds oordelen.

Je kunt uitstekend het kwaad veroordelen, zonder de mens erachter te veroordelen.

Iemand kan uit de beste intentie iets doen wat we nu als kwaad zien, maar destijds niet als kwaad gezien werd. En iemand kan uit kwalijke intenties iets doen wat we nu als goed zien.
Zo draai je er weer omheen.
Ik veroordeel ook de mensen die daar destijds verantwoordelijk voor waren....die mensen zijn het kwaad...
En datzelfde geldt o.a. ook voor de wandaden gepleegd in in o.a. WO2, IS etc..enz...
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Robert Frans »

callista schreef: 17 sep 2020, 18:43 Ik veroordeel ook de mensen die daar destijds verantwoordelijk voor waren....die mensen zijn het kwaad...
En datzelfde geldt o.a. ook voor de wandaden gepleegd in in o.a. WO2, IS etc..enz...
Ik oordeel niet over hen, maar enkel over het gepleegde kwaad. Ik oordeel zelfs niet over Hitler, maar wel over de verschrikkingen waarvoor hij verantwoordelijk was. Iemand als Titus Brandsma had zelfs medelijden met de SS-ers die hem in Dachau mishandelden, omdat zij wel erg vergiftigd moesten zijn geweest door het kwaad... Voor mij is hij daarin een belangrijk, indrukwekkend voorbeeld.
Zoals staat geschreven: Zelfs de aartsengel Michaël heeft het niet gewaagd een smadelijk oordeel tegen de duivel uit te spreken, toen hij met hem een woordentwist had en streed om het lichaam van Mozes; hij zei slechts: “De Heer moge u bestraffen.” (Judas 9).

Iemand kan uit goede intenties toch kwaad doen en andersom. En daar blijf ik bij.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Robert Frans schreef: 17 sep 2020, 19:41
callista schreef: 17 sep 2020, 18:43 Ik veroordeel ook de mensen die daar destijds verantwoordelijk voor waren....die mensen zijn het kwaad...
En datzelfde geldt o.a. ook voor de wandaden gepleegd in in o.a. WO2, IS etc..enz...
Ik oordeel niet over hen, maar enkel over het gepleegde kwaad. Ik oordeel zelfs niet over Hitler, maar wel over de verschrikkingen waarvoor hij verantwoordelijk was. Iemand als Titus Brandsma had zelfs medelijden met de SS-ers die hem in Dachau mishandelden, omdat zij wel erg vergiftigd moesten zijn geweest door het kwaad... Voor mij is hij daarin een belangrijk, indrukwekkend voorbeeld.
Zoals staat geschreven: Zelfs de aartsengel Michaël heeft het niet gewaagd een smadelijk oordeel tegen de duivel uit te spreken, toen hij met hem een woordentwist had en streed om het lichaam van Mozes; hij zei slechts: “De Heer moge u bestraffen.” (Judas 9).

Iemand kan uit goede intenties toch kwaad doen en andersom. En daar blijf ik bij.
Je kunt nooit vergiftigd zijn door het kwaad. Wie zo een uitspraak doet neemt een déél van het geheel.
Denken in goed en kwaad is bij uitstek exoterisch. Dan deelt men de uiterlijke wereld op in goed en kwaad: dát is goed en dát is kwaad.
Het staat notabene in je eigen bijbel (Genesis). Door het eten van de boom van Kennis van goed en kwaad is er een afgescheidenheid ontstaan in de mens. In die afgescheidenheid is er gerichtheid op de buitenwereld. Dat is tevens de scheiding tussen 'ik' en de wereld om me heen.

De weg terug is esoterisch van aard, realiseren dat goed en kwaad elkaar nodig hebben om te kunnen bestaan.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

In de Griekse oudheid werden er spelen opgevoerd door toneelspelers die een masker op een stokje voor hun gezicht hielden. Zo beelden ze de persoon uit te die ze speelden. Dit masker werd een persona genoemd. Dat wat we doorgaans als ons zelf aan duiden is onze persoonlijkheid, of de rol die we in dit leven spelen.
De persona is de acteur op het toneel die zijn rol speelt en waarvan sommige mensen geïndentificeerd zijn met de rol die ze spelen in het verhaal wat ze 'mijn leven' noemen. Zodra je wakker wordt herinner je je personage weer, maar vlak voordat je daadwerkelijk wakker wordt kan je soms 'het echte zelf' ervaren, de niet-acteur. Dat is het oorspronkelijke zelf in je zelf. Het oorspronkelijke zelf is de ik-ben notie. Maar als je ontwaakt is het: ik ben Jan, ik ben boekhouder, ik ben atheïst, christen of nog wat anders. Alles achter 'ik-ben' is een identificerende gedachte van jezelf die gekoppeld is aan de persoon die je denkt te zijn.

In werkelijkheid is die gedachte persoon niks anders dan een herinnering, net zoals al je andere herinneringen.....

Misschien een teleurstelling voor de gelovigen onder ons, maar God neemt geen herinneringen aan in zijn hemel ;-)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Yours »

Dag Gaitema,

viewtopic.php?f=55&t=3887&start=75

Ik waardeer jou evenzeer als Hopper.

Wellicht kunnen Bijna Dood Ervaringen (BDE) de sleutel vormen voor het dichter bij elkaar komen.

Zoals je wellicht weet vertellen mensen die geleefd hebben op de rand van leven en dood het feit dat ze dan door een tunnel gaan en vervolgens bij het Licht komen. Een ieder die dat meemaakt wil in dat Licht Zijn maar dat is, als het je tijd nog niet is, niet mogelijk. Waarna ze terugkeren in hun lichaam en van dat Licht getuigen waar ze uitsluitend iets van gezien en gevoeld hebben. Zij zijn er echter dus niet In geweest. Ik denk dat voor de meeste mensen op aarde geldt dat ze niet in dat Licht leven.

Hopper ervaart dat Licht doordat zijn ego is gestorven. En getuigt daar hier op dit Forum van binnenuit van: de esoterische christen.

Als jij van jezelf kunt zeggen dat jij in dat Licht, zoals beschreven in BDE’s, leeft, dan ben ook jij een esoterische christen. Zo niet, dan ben je in mijn visie een exoterisch christen, die dat Licht (na de dood) tegemoet gaat.

Ik hoop hiermee duidelijkheid gegeven te hebben.

Het is in elk geval mooi dat zowel jij als Hopper Christenen zijn……👍
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Snelheid »

Robert Frans schreef: 17 sep 2020, 19:41
callista schreef: 17 sep 2020, 18:43 Ik veroordeel ook de mensen die daar destijds verantwoordelijk voor waren....die mensen zijn het kwaad...
En datzelfde geldt o.a. ook voor de wandaden gepleegd in in o.a. WO2, IS etc..enz...
Ik oordeel niet over hen, maar enkel over het gepleegde kwaad. Ik oordeel zelfs niet over Hitler, maar wel over de verschrikkingen waarvoor hij verantwoordelijk was. Iemand als Titus Brandsma had zelfs medelijden met de SS-ers die hem in Dachau mishandelden, omdat zij wel erg vergiftigd moesten zijn geweest door het kwaad... Voor mij is hij daarin een belangrijk, indrukwekkend voorbeeld.
Zoals staat geschreven: Zelfs de aartsengel Michaël heeft het niet gewaagd een smadelijk oordeel tegen de duivel uit te spreken, toen hij met hem een woordentwist had en streed om het lichaam van Mozes; hij zei slechts: “De Heer moge u bestraffen.” (Judas 9).

Iemand kan uit goede intenties toch kwaad doen en andersom. En daar blijf ik bij.
Mooie bijdrage @RF,maar hen die door haat vervuld zijn begrijpen dit niet. Stof van de voeten en maar verder gaan :thumb1: :thumb1:
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Yours schreef: 15 mar 2021, 11:02 Dag Gaitema,

viewtopic.php?f=55&t=3887&start=75

Ik waardeer jou evenzeer als Hopper.

Wellicht kunnen Bijna Dood Ervaringen (BDE) de sleutel vormen voor het dichter bij elkaar komen.

Zoals je wellicht weet vertellen mensen die geleefd hebben op de rand van leven en dood het feit dat ze dan door een tunnel gaan en vervolgens bij het Licht komen. Een ieder die dat meemaakt wil in dat Licht Zijn maar dat is, als het je tijd nog niet is, niet mogelijk. Waarna ze terugkeren in hun lichaam en van dat Licht getuigen waar ze uitsluitend iets van gezien en gevoeld hebben. Zij zijn er echter dus niet In geweest. Ik denk dat voor de meeste mensen op aarde geldt dat ze niet in dat Licht leven.

Hopper ervaart dat Licht doordat zijn ego is gestorven. En getuigt daar hier op dit Forum van binnenuit van: de esoterische christen.

Als jij van jezelf kunt zeggen dat jij in dat Licht, zoals beschreven in BDE’s, leeft, dan ben ook jij een esoterische christen. Zo niet, dan ben je in mijn visie een exoterisch christen, die dat Licht (na de dood) tegemoet gaat.

Ik hoop hiermee duidelijkheid gegeven te hebben.

Het is in elk geval mooi dat zowel jij als Hopper Christenen zijn……👍
Het is maar hoe het Licht waargenomen bij de BDE ziet. De christen-gelovige kan bij BDE Licht zien en dit Licht toeschrijven aan God ( de Lichtstraler ) , of desgewenst aan Jezus Christus ( Lichtstraler ). Het Licht hoeft dus niet in jezelf te zijn ( esoterie, eigen lichtstraler ), maar kan uitgaan van een andere Entiteit als jezelf bent. Eigen Lichtstraler of Licht van de Bron Buiten jezelf, de BDE geeft geen voor iedereen geldend antwoord. Helaas, ware het anders dan was deze super belangrijke vraag definitief beantwoord, nu levert iedere beschouwer zijn/haar eigen antwoord. De naturalist ziet het Licht als veroorzaakt door de werking van als laatst overgebleven delta golven in de materiele hersenen. Kleuring.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Yours »

Dag Peda,

Te verblijven in het Licht, Licht te Zijn, is uiteindelijk ieders bestemming.

Ik weet dat er naast hemelse ervaringen ook helse BDE-ervaringen zijn, maar uiteindelijk komt/verblijft een ieder in het Licht.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Snelheid »

Yours schreef: 15 mar 2021, 11:47 Dag Peda,

Te verblijven in het Licht, Licht te Zijn, is uiteindelijk ieders bestemming.

Ik weet dat er naast hemelse ervaringen ook helse BDE-ervaringen zijn, maar uiteindelijk komt/verblijft een ieder in het Licht.
Als wij zou is om ons heen kijken hoe de samenleving werkt en de mensen onderling met elkaar om gaan ook hierop dit forum,weer een draad gesloten door niet door het licht maar door het donker er is meer donker en duisternis in de samenleving dan Licht. Zou iedereen in het Licht staan zou er een ander samenleving zijn.
VERITAS VOS LIBERABIT.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Yours schreef: 15 mar 2021, 11:47 Dag Peda,

Te verblijven in het Licht, Licht te Zijn, is uiteindelijk ieders bestemming.

Ik weet dat er naast hemelse ervaringen ook helse BDE-ervaringen zijn, maar uiteindelijk komt/verblijft een ieder in het Licht.
Hallo Yours,

Ik weet ook niet wat het werkelijke antwoord is. Het ei is evenwel niet gelegd en meerdere oplossingen naast elkaar zijn er nog steeds in omloop, simpel omdat het afrondende bewijs voor de juistheid van de Bron van het waargenomen Licht niet wordt bijgeleverd. Het is dus overtuiging versus overtuiging. Voor mij als agnost is die situatie geen enkel probleem. Ik neem ter kennis dat de persoonlijke ervaringen als Grootste Gemene Deler het "" Licht "' waarnemen, hebben. Bij de Bron van het Licht, quasi Wie of Wat is de Lichtdrager, is de Grootste Gemene Deler weer verdwenen. Het zij zo.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Storm »

Yours schreef: 15 mar 2021, 11:02 Dag Gaitema,

viewtopic.php?f=55&t=3887&start=75

Ik waardeer jou evenzeer als Hopper.

Wellicht kunnen Bijna Dood Ervaringen (BDE) de sleutel vormen voor het dichter bij elkaar komen.

Zoals je wellicht weet vertellen mensen die geleefd hebben op de rand van leven en dood het feit dat ze dan door een tunnel gaan en vervolgens bij het Licht komen. Een ieder die dat meemaakt wil in dat Licht Zijn maar dat is, als het je tijd nog niet is, niet mogelijk. Waarna ze terugkeren in hun lichaam en van dat Licht getuigen waar ze uitsluitend iets van gezien en gevoeld hebben. Zij zijn er echter dus niet In geweest. Ik denk dat voor de meeste mensen op aarde geldt dat ze niet in dat Licht leven.

Hopper ervaart dat Licht doordat zijn ego is gestorven. En getuigt daar hier op dit Forum van binnenuit van: de esoterische christen.

Als jij van jezelf kunt zeggen dat jij in dat Licht, zoals beschreven in BDE’s, leeft, dan ben ook jij een esoterische christen. Zo niet, dan ben je in mijn visie een exoterisch christen, die dat Licht (na de dood) tegemoet gaat.

Ik hoop hiermee duidelijkheid gegeven te hebben.

Het is in elk geval mooi dat zowel jij als Hopper Christenen zijn……👍
@Yours,
Bedankt voor jouw milde reactie. Ook jouw onderschrift onderschrijf ik al zou ik daar voor mij zelf bijzetten; "en omgekeerd". Ik ben een exoterisch christen maar ik hoop dat ik anderen de ruimte geef om daar anders over te denken. Ik hoop dat ze mij die ruimte ook geven. Ik reageer hier want ik zou niet weten in welk topic anders.

@Hopper,
Ik zou het jammer vinden wanneer je vertrekt; ook al zet je christenen tegenwoordig vaker in een hokje ;) toch heb ik bij jou nooit het gevoel gekregen dat je dat deed om bewust te kwetsen. Eigenlijk begrijp ik je beter dan in je zeer verlichte periode. :flower1:
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

peda schreef: 15 mar 2021, 11:41

Het is maar hoe het Licht waargenomen bij de BDE ziet. De christen-gelovige kan bij BDE Licht zien en dit Licht toeschrijven aan God ( de Lichtstraler ) , of desgewenst aan Jezus Christus ( Lichtstraler ). Het Licht hoeft dus niet in jezelf te zijn ( esoterie, eigen lichtstraler ), maar kan uitgaan van een andere Entiteit als jezelf bent. Eigen Lichtstraler of Licht van de Bron Buiten jezelf, de BDE geeft geen voor iedereen geldend antwoord. Helaas, ware het anders dan was deze super belangrijke vraag definitief beantwoord, nu levert iedere beschouwer zijn/haar eigen antwoord. De naturalist ziet het Licht als veroorzaakt door de werking van als laatst overgebleven delta golven in de materiele hersenen. Kleuring.
Als je Licht waarneemt, dan ben je het zelf het Licht niet. Dat is het probleem bij BDE, volgens de getuigenissen zijn het waarnemingen.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Snelheid »

Storm schreef: 15 mar 2021, 12:00
Yours schreef: 15 mar 2021, 11:02 Dag Gaitema,

viewtopic.php?f=55&t=3887&start=75

Ik waardeer jou evenzeer als Hopper.

Wellicht kunnen Bijna Dood Ervaringen (BDE) de sleutel vormen voor het dichter bij elkaar komen.

Zoals je wellicht weet vertellen mensen die geleefd hebben op de rand van leven en dood het feit dat ze dan door een tunnel gaan en vervolgens bij het Licht komen. Een ieder die dat meemaakt wil in dat Licht Zijn maar dat is, als het je tijd nog niet is, niet mogelijk. Waarna ze terugkeren in hun lichaam en van dat Licht getuigen waar ze uitsluitend iets van gezien en gevoeld hebben. Zij zijn er echter dus niet In geweest. Ik denk dat voor de meeste mensen op aarde geldt dat ze niet in dat Licht leven.

Hopper ervaart dat Licht doordat zijn ego is gestorven. En getuigt daar hier op dit Forum van binnenuit van: de esoterische christen.

Als jij van jezelf kunt zeggen dat jij in dat Licht, zoals beschreven in BDE’s, leeft, dan ben ook jij een esoterische christen. Zo niet, dan ben je in mijn visie een exoterisch christen, die dat Licht (na de dood) tegemoet gaat.

Ik hoop hiermee duidelijkheid gegeven te hebben.

Het is in elk geval mooi dat zowel jij als Hopper Christenen zijn……👍
@Yours,
Bedankt voor jouw milde reactie. Ook jouw onderschrift onderschrijf ik al zou ik daar voor mij zelf bijzetten; "en omgekeerd". Ik ben een exoterisch christen maar ik hoop dat ik anderen de ruimte geef om daar anders over te denken. Ik hoop dat ze mij die ruimte ook geven. Ik reageer hier want ik zou niet weten in welk topic anders.

@Hopper,
Ik zou het jammer vinden wanneer je vertrekt; ook al zet je christenen tegenwoordig vaker in een hokje ;) toch heb ik bij jou nooit het gevoel gekregen dat je dat deed om bewust te kwetsen. Eigenlijk begrijp ik je beter dan in je zeer verlichte periode. :flower1:
Door @Hopper is er een draad gesloten,hij doet niets anders dan kwetsen. Veel oud zeer bij deze figuur tja.
VERITAS VOS LIBERABIT.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Storm schreef: 15 mar 2021, 12:00



@Hopper,
Ik zou het jammer vinden wanneer je vertrekt; ook al zet je christenen tegenwoordig vaker in een hokje ;) toch heb ik bij jou nooit het gevoel gekregen dat je dat deed om bewust te kwetsen. Eigenlijk begrijp ik je beter dan in je zeer verlichte periode. :flower1:
Als ik vertrek dan heb ik graag dat Trajecto mij er uit zet omdat ik niet aan de forum doelstelling voldoe.
Zelf opereer ik juist binnen de forumdoelstelling welke volgens de forumleiding is voor niet-dogmatische christenen en ongelovigen.

Esoterisch en exoterisch zijn eigenlijk onverenigbaar, omdat esoterie kennis van het licht is en exoterie alleen maar over de uiterlijke dingen gaat.
Je begrijpt: ik ben nooit met exoterie bezig, exoterie, dat is nu juist waar de duisternis zich ophoudt: in de uiterlijke (wereldse) dingen.
Wat weer geheel conform de leer van Jezus is, die predikte om je niet met wereldse zaken bezig te houden, maar met het 'innerlijke'.

Nee, ik ga niet bewust iemand kwetsen. Maar ik weet wel dat er wrijving nodig is om glans te krijgen. Dat er tegenwind nodig is wil een vlieger opstijgen.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

Snelheid schreef: 15 mar 2021, 12:05
Door @Hopper is er een draad gesloten,hij doet niets anders dan kwetsen. Veel oud zeer bij deze figuur tja.
Stop eens met je commentaar.
De volgende keer ga ik het melden...
Godgeklaagd hoe er op Hopper wordt ingehakt vandaag..
Is dat christelijk? :evil:

Hopper kijkt er nu eenmaal anders tegenaan
Eigenlijk net zoals o.a. Messenger en Yours...
Wen er maar aan en anders is er nog de gesloten afdeling.....2 subfora zelfs.