Esoterisch en exoterisch

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 21 mar 2021, 11:52
Elk moment, elke fase in het leven blijft bestaan. Voor elk moment, elke fase is er een dimensie volgens mij. Zo kun je teruggaan in het geleefde leven en andere zijwegen inslaan en zien waar je vervolgens uitkomt.
Het licht wordt ervaren als het eeuwig zijnde, het is het schouwen zelf. Dat lost de vragen op om iets anders te bereiken.
Er is geen goed of kwaad, geen pijn welke afkomstig is uit het geleefde leven. Dat doet er dan niet toe.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Messenger schreef: 21 mar 2021, 11:49
peda schreef: 21 mar 2021, 11:31 Hallo Messenger,

De levensschouw die na de biologische dood plaats vindt in de Hemel, is niet van eeuwige duur. Hitler gaat dus zijn Goddelijk Leven niet in eeuwigdurende ellende in de Hemel voortzetten. Gerechtigheid zoals in de Abrahamitische godsdiensten essentieel is, kent Walsch niet. Grote Schuld, Grote straf is Walsch ten diepste vreemd. Een ander verhaal is natuurlijk de kijk van rechts orthodox op het lot van diegenen die het Offer van Jezus niet bereid zijn te volgen. Is dat zo'n halszaak voor God dat het gelijk staat aan het plegen van moord en doodslag. Geeft het niet volgen van het Kruisoffer zodanige Schuld dat er in deze optiek eeuwige ellende na de dood te wachten staat. De Alverzoening gaat in ieder geval deze weg niet.
Waarom zou het eeuwigdurend moeten zijn? Walsch meent dat in de levensschouw geen pijn bestaat, ik denk daar anders over.
Als ik met de rechterhand mijn neus plat sla, voel ik dat met mijn hele wezen.
Als de levensschouw voorbij is (alle leed dat is aangericht is ook gevoeld) wordt alle leed, verdriet en pijn genezen en geheeld.
Maar volgens mij dus pas nadat dit volledig is ervaren.
Ook de christelijke Alverzoening gaat niet uit van eeuwige strafoplegging. Dat spoort wel weer met de Walsch gedachten.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 21 mar 2021, 11:20
Yours schreef: 21 mar 2021, 08:55
Messenger schreef: 21 mar 2021, 02:01 Nee niet hetzelfde. Van alles en iedereen dat ooit was, is en zal zijn gaat helemaal niets verloren.
De kern gaat niet verloren, maar de Walsch-bron waaruit geput wordt droogt op omdat er geen verantwoordelijkheid genomen wordt voor daden die als kwaad bestempeld kunnen worden.
Die verantwoordelijkheid zal blijken uit de levensschouw, waarbij de beul datgene zal ervaren wat hij de gemartelde heeft aangedaan. Dokter Mengele zal ervaren wat hij zijn proefkonijnen in Auschwitz heeft laten doormaken.

Een Hitler die miljoenen direct of indirect heeft beschadigd, ervaart welke impact dat heeft gehad en welke pijn en welk leed vanuit de positie van zijn slachtoffers. Hitler die in de schoenen staat van zijn slachtoffers.

Die levensschouw is niet een soort van oordeel of gerechtigheid, het is de Gulden Regel die wordt uitgewerkt.

Het ene deel van God ervaart het andere deel van God, omdat God in essentie één entiteit is, omdat God het Al in Al is.

Elke keer ga je daaraan voorbij alsof het niets betekenend is. Wat voor verantwoordelijkheid zie jij dan voor je?
De levensschouw die ik beschrijf komt het dichtst in de buurt van oog om oog, tand om tand.

"Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden."
Als je mensen martelt, zul je precies die marteling terugvoelen.
Als je mensen gelukkig maakt, zul je precies dat geluk voelen.
Het ene deel ervaart hoe het andere deel is beroerd.
Ik wil benadrukken dat ik persoonlijk geen belang hecht aan 'oog om oog en tand om tand'. Evenmin als aan wraak of iets dergelijks. Integendeel: als mens kan ik goed vergeven, vergeten is dan weer een andere kwestie.

In mijn visie is het zo dat als je zoals Hitler de eigen hel creëert er wetmatigheden van oorzaak en gevolg in werking treden. Denk jij in verband daarmee werkelijk dat het leed waar Hitler voor verantwoordelijk is ten aanzien van de 6 miljoen doden en in totaal 60 miljoen slachtoffers door hem vereffend en geheeld is bij zijn levensschouw? Dat daarmee de pijn en het aangedane leed van al die afgescheiden van hem zijnde 60 miljoen slachtoffers daardoor genezen en geheeld is? En dat de Gulden Regel daarmee is uitgewerkt en hiermee vervuld?

In mijn visie is de essentie van de levensschouw feitelijk dat door het voelen en beleven van de pijn en het leed van die slachtoffers Hitler en ieder ander bij zijn/haar sterven hooguit het besluit kan nemen diezelfde pijn en datzelfde leed in een volgende incarnatie niet meer opnieuw te veroorzaken. Dit staat voor mij buiten het feit dat er voor wat betreft de slachtoffers zelf goed gemaakt zal moeten gaan worden.

In mijn visie zal de (Al)bron van het leven waar Hitler uit putte, volledig opgedroogd blijken te zijn. En zijn voorheen esoterisch beleven mondt uit in een exoterische zoektocht via zijn eigen geschapen hel van haat en afgescheidenheid. Op een bepaald moment zullen er ook weer incarnaties plaats vinden, want het uiteindelijke Al kan niet tot stand komen als ook Hitler daar geen deel van uitmaakt. Dat zal gezien de haat die hij in zich draagt echter geen gemakkelijke weg zijn.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

Nic schreef: 17 mar 2021, 18:42
callista schreef: 17 mar 2021, 18:07
Het NT [christelijk Testament] is opgebouwd uit teksten uit het OT door er een andere invulling aan te geven.
o.a. Micha 5, Jesaja 53, Jesaja 7:14 en 9:5 , Psalm 22 etc...
Allemaal destijds al vervuld.....
M.a.w. zo wordt de Jezus van het NT een literaire constructie
Ik ben blij dat je de verbinding tussen het NT en OT aanhaalt.
Ik ben het met je eens dat het een volledig eigen invulling is (wat daarna een grote religie tot gevolg had, het Christendom).
Het is zeker een eigen invulling van zaken die al gepasseerd waren in die tijd.
Jezus zelf is m.i. geen literaire constructie, maar een mens van vlees en bloed.
Waarom zouden de verhalen wel een constructie zijn en Jezus niet?
In de verhalen over Jezus zijn zeker literaire constructies gebruikt om die verbanden met het OT te leggen.
Daar is wel een hoop creativiteit en fantasie gebruikt (het doel ‘heiligt’ hier letterlijk de middelen).
Geen verbanden zie ik er in maar andere invullingen
Ik vind dat persoonlijk wel mooi die constructies.
Mattheus volgt b.v. de Torah verhalen in zijn vertelling.
Op Jezus zijn ook niet alleen de Messias verhalen geplot, maar ook vele andere OT verhalen.
Precies...zaken die al gepasseerd waren....ik heb de teksten aangegeven...
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Snelheid »

Dat zal gezien de haat die hij in zich draagt echter geen gemakkelijke weg zijn.CITAAT.

Heel veel, zeer veel mensen dragen de zelfde haat in zich als Hitler,lees en kijk om je heen, alleen met haat hebben ze zichzelf, tja het is een keuze. :|
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Balthasar »

Frits de Lange legt hier uitstekend uit wat er mis is met heel veel als spiritualiteit verpakt narcisme van tegenwoordig.

https://www.nieuwwij.nl/opinie/het-dema ... tualiteit/
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Petra »

Balthasar schreef: 24 mar 2021, 14:46 Frits de Lange legt hier uitstekend uit wat er mis is met heel veel als spiritualiteit verpakt narcisme van tegenwoordig.

https://www.nieuwwij.nl/opinie/het-dema ... tualiteit/
Vond het wel een goed artikel, en weer een paar mooie vondsten voor het Woordentopic.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas