Het licht wordt ervaren als het eeuwig zijnde, het is het schouwen zelf. Dat lost de vragen op om iets anders te bereiken.
Er is geen goed of kwaad, geen pijn welke afkomstig is uit het geleefde leven. Dat doet er dan niet toe.
Het licht wordt ervaren als het eeuwig zijnde, het is het schouwen zelf. Dat lost de vragen op om iets anders te bereiken.
Ook de christelijke Alverzoening gaat niet uit van eeuwige strafoplegging. Dat spoort wel weer met de Walsch gedachten.Messenger schreef: ↑21 mar 2021, 11:49Waarom zou het eeuwigdurend moeten zijn? Walsch meent dat in de levensschouw geen pijn bestaat, ik denk daar anders over.peda schreef: ↑21 mar 2021, 11:31 Hallo Messenger,
De levensschouw die na de biologische dood plaats vindt in de Hemel, is niet van eeuwige duur. Hitler gaat dus zijn Goddelijk Leven niet in eeuwigdurende ellende in de Hemel voortzetten. Gerechtigheid zoals in de Abrahamitische godsdiensten essentieel is, kent Walsch niet. Grote Schuld, Grote straf is Walsch ten diepste vreemd. Een ander verhaal is natuurlijk de kijk van rechts orthodox op het lot van diegenen die het Offer van Jezus niet bereid zijn te volgen. Is dat zo'n halszaak voor God dat het gelijk staat aan het plegen van moord en doodslag. Geeft het niet volgen van het Kruisoffer zodanige Schuld dat er in deze optiek eeuwige ellende na de dood te wachten staat. De Alverzoening gaat in ieder geval deze weg niet.
Als ik met de rechterhand mijn neus plat sla, voel ik dat met mijn hele wezen.
Als de levensschouw voorbij is (alle leed dat is aangericht is ook gevoeld) wordt alle leed, verdriet en pijn genezen en geheeld.
Maar volgens mij dus pas nadat dit volledig is ervaren.
Ik wil benadrukken dat ik persoonlijk geen belang hecht aan 'oog om oog en tand om tand'. Evenmin als aan wraak of iets dergelijks. Integendeel: als mens kan ik goed vergeven, vergeten is dan weer een andere kwestie.Messenger schreef: ↑21 mar 2021, 11:20Die verantwoordelijkheid zal blijken uit de levensschouw, waarbij de beul datgene zal ervaren wat hij de gemartelde heeft aangedaan. Dokter Mengele zal ervaren wat hij zijn proefkonijnen in Auschwitz heeft laten doormaken.
Een Hitler die miljoenen direct of indirect heeft beschadigd, ervaart welke impact dat heeft gehad en welke pijn en welk leed vanuit de positie van zijn slachtoffers. Hitler die in de schoenen staat van zijn slachtoffers.
Die levensschouw is niet een soort van oordeel of gerechtigheid, het is de Gulden Regel die wordt uitgewerkt.
Het ene deel van God ervaart het andere deel van God, omdat God in essentie één entiteit is, omdat God het Al in Al is.
Elke keer ga je daaraan voorbij alsof het niets betekenend is. Wat voor verantwoordelijkheid zie jij dan voor je?
De levensschouw die ik beschrijf komt het dichtst in de buurt van oog om oog, tand om tand.
"Behandel de ander zoals je zelf behandeld wilt worden."
Als je mensen martelt, zul je precies die marteling terugvoelen.
Als je mensen gelukkig maakt, zul je precies dat geluk voelen.
Het ene deel ervaart hoe het andere deel is beroerd.
Het is zeker een eigen invulling van zaken die al gepasseerd waren in die tijd.Nic schreef: ↑17 mar 2021, 18:42Ik ben blij dat je de verbinding tussen het NT en OT aanhaalt.callista schreef: ↑17 mar 2021, 18:07
Het NT [christelijk Testament] is opgebouwd uit teksten uit het OT door er een andere invulling aan te geven.
o.a. Micha 5, Jesaja 53, Jesaja 7:14 en 9:5 , Psalm 22 etc...
Allemaal destijds al vervuld.....
M.a.w. zo wordt de Jezus van het NT een literaire constructie
Ik ben het met je eens dat het een volledig eigen invulling is (wat daarna een grote religie tot gevolg had, het Christendom).
Waarom zouden de verhalen wel een constructie zijn en Jezus niet?Jezus zelf is m.i. geen literaire constructie, maar een mens van vlees en bloed.
Geen verbanden zie ik er in maar andere invullingenIn de verhalen over Jezus zijn zeker literaire constructies gebruikt om die verbanden met het OT te leggen.
Daar is wel een hoop creativiteit en fantasie gebruikt (het doel ‘heiligt’ hier letterlijk de middelen).
Precies...zaken die al gepasseerd waren....ik heb de teksten aangegeven...Ik vind dat persoonlijk wel mooi die constructies.
Mattheus volgt b.v. de Torah verhalen in zijn vertelling.
Op Jezus zijn ook niet alleen de Messias verhalen geplot, maar ook vele andere OT verhalen.
Vond het wel een goed artikel, en weer een paar mooie vondsten voor het Woordentopic.Balthasar schreef: ↑24 mar 2021, 14:46 Frits de Lange legt hier uitstekend uit wat er mis is met heel veel als spiritualiteit verpakt narcisme van tegenwoordig.
https://www.nieuwwij.nl/opinie/het-dema ... tualiteit/