Esoterisch en exoterisch

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door EdVaessen »

Storm schreef: 15 mar 2021, 12:49
callista schreef: 15 mar 2021, 12:29 Er zijn hier al genoeg [te veel] mensen verdwenen en zeker die wat te zeggen hadden.
That's is in the eye of the beholder
Wat mag een mens hier zeggen eer een moderator gaat acteren als een partij?
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Nic »

Storm schreef: 15 mar 2021, 12:00 @Yours,
Bedankt voor jouw milde reactie. Ook jouw onderschrift onderschrijf ik al zou ik daar voor mij zelf bijzetten; "en omgekeerd". Ik ben een exoterisch christen maar ik hoop dat ik anderen de ruimte geef om daar anders over te denken. Ik hoop dat ze mij die ruimte ook geven. Ik reageer hier want ik zou niet weten in welk topic anders.

@Hopper,
Ik zou het jammer vinden wanneer je vertrekt; ook al zet je christenen tegenwoordig vaker in een hokje ;) toch heb ik bij jou nooit het gevoel gekregen dat je dat deed om bewust te kwetsen. Eigenlijk begrijp ik je beter dan in je zeer verlichte periode. :flower1:
Storm, is de doop niet een toetreding tot het (mainstream) Christendom en is dus zo voor de ingewijden (een beetje esoterisch).
Vroeger (?) was er volgens mij een openbare dienst en daarna een dienst met alleen gedoopten.

Yours, Christenen bewegen m.i. niet naar het licht, maar getuigen dat Jezus het licht is.
Onze opdracht is om te getuigen van dat licht, maar ook om het licht nu al te laten schijnen (en dus niet pas na de dood).
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Yours »

Nic schreef: 15 mar 2021, 19:29 Yours, Christenen bewegen m.i. niet naar het licht, maar getuigen dat Jezus het licht is.
Onze opdracht is om te getuigen van dat licht, maar ook om het licht nu al te laten schijnen (en dus niet pas na de dood).
Fijn om met je in contact te komen, Nic.

Ik ben opgevoed binnen een katholiek gezin. En heb ook gedacht dat ik moest getuigen dat Jezus het licht is. Maar daar zat niemand op te wachten en dus ben ik daarmee gestopt. Ik bleef echter, geïnspireerd door Jezus, in alle opzichten mijn best doen. Dat had tot gevolg dat, doordat daardoor mijn ego stierf, het Licht daadwerkelijk in mij ontstoken werd.
Vandaar dat ik er over wil schrijven dat het Licht ècht bij leven tot ons kan komen.

En dat is volgens mij dan weer hetzelfde Licht dat mensen zien en voelen die een Bijna Dood Ervaring hebben.
Laatst gewijzigd door Yours op 15 mar 2021, 20:48, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Storm »

@nic,
Eigenlijk heb ik niet goed zicht op deze twee ''uitersten''.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Storm »

EdVaessen schreef: 15 mar 2021, 18:24
Storm schreef: 15 mar 2021, 12:49
callista schreef: 15 mar 2021, 12:29 Er zijn hier al genoeg [te veel] mensen verdwenen en zeker die wat te zeggen hadden.
That's is in the eye of the beholder
Wat mag een mens hier zeggen eer een moderator gaat acteren als een partij?
@Ed,
Deze mensen zijn niet geband maar "vrijwillig'' vertrokken. M.i kunnen mensen hier over het algemeen veel zeggen is.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Nic »

Yours schreef: 15 mar 2021, 20:30
Nic schreef: 15 mar 2021, 19:29 Yours, Christenen bewegen m.i. niet naar het licht, maar getuigen dat Jezus het licht is.
Onze opdracht is om te getuigen van dat licht, maar ook om het licht nu al te laten schijnen (en dus niet pas na de dood).
Fijn om met je in contact te komen, Nic.

Ik ben opgevoed binnen een katholiek gezin. En heb ook gedacht dat ik moest getuigen dat Jezus het licht is. Maar daar zat niemand op te wachten en dus ben ik daarmee gestopt. Ik bleef echter, geïnspireerd door Jezus, in alle opzichten mijn best doen. Dat had tot gevolg dat, doordat daardoor mijn ego stierf, het Licht daadwerkelijk in mij ontstoken werd.
Vandaar dat ik er over wil schrijven dat het Licht ècht bij leven tot ons kan komen.

En dat is volgens mij dan weer hetzelfde Licht dat mensen zien en voelen die een Bijna Dood Ervaring hebben.
Van het licht getuigen met woorden maakt inderdaad bij velen niet zo veel indruk.
Jezus had daarom veel interacties met mensen, en die interacties getuigen van dat licht.
De bergrede (Mt. 5-7) door Jezus werd daarom gevolgd door de daden van Jezus (Mt. 8-9), die weer werden gevolgd door
de daden van de leerlingen (Mt. 10).

Ik weet niet wat dat is, een ego dat sterft. Wat bedoel je daarmee, je eigen ik of je slechte ik?
Je getuigt nu van het Licht, denk je dat daar mensen wel op zitten te wachten...
In de verhalen over Jezus en Israël vind ik een hoop bagage om mijn leven rijk mee te vullen.
Hoe kan ik dat invullen met jouw licht? Heb je ook verhalen of mensen die hierbij inspireren?
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Bonjour »

[modbreak Bonjour] Ik ben het aardig zat om steeds hetzelfde type opmerking te lezen. Respecteer elkaar meer. Hier back on topic
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Nic
Berichten: 1631
Lid geworden op: 21 aug 2019, 09:44
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Nic »

Mijn vragen zijn puur informatief bedoeld...

[modbreak Bonjour] Mijn opmerking was niet gericht op jouw bericht maar over een serie berichten eerder in dit topic
We zijn slechts wetenschappers :geek:
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Petra »

hopper schreef: 18 sep 2020, 00:03 In werkelijkheid is die gedachte persoon niks anders dan een herinnering, net zoals al je andere herinneringen.....

Misschien een teleurstelling voor de gelovigen onder ons, maar God neemt geen herinneringen aan in zijn hemel ;-)
Dit is volgens mij hetzelfde als Messengers Walsch.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Petra »

peda schreef: 15 mar 2021, 12:20
Storm schreef: 15 mar 2021, 12:00

@Hopper,
Ik zou het jammer vinden wanneer je vertrekt; ook al zet je christenen tegenwoordig vaker in een hokje ;) toch heb ik bij jou nooit het gevoel gekregen dat je dat deed om bewust te kwetsen. Eigenlijk begrijp ik je beter dan in je zeer verlichte periode. :flower1:
Hallo Storm,

Je zou er bijkans wat bij gaan denken, maar ik ben het opnieuw met jou eens.

@ Hopper brengt soms wel wat drammerig, DE in zijn ogen Enige en Juiste overtuiging op het podium, maar is daarin niet de enige alhier. Omdat hij tot de stevige posters behoort, valt dan de steeds qua boodschap gelijkluidende inbreng "'indrukwekkender'' en daardoor "' beeldbepalend "' op . Agnosten zouden de enige veelschrijvers op het forum moeten zijn, zo vind ik het in alle bescheidenheid zelve. :lol: :lol:

Ik ben het met jullie beiden eens. :flower1: :flower1:
Bescheidenheid siert de mens? Maar hoeveel goeie sier heb je nodig? Ik zeg, altijd gewoon je eigen slingers bij je hebben.
En sja...nog meer drammerige agnosten mwahhhh... BEKEER JE!
Jullie allebei: Possibillian is de Ware richting op weg naar verlichting.
Dat rijmt ook nog. :lol:
Laatst gewijzigd door Petra op 16 mar 2021, 00:15, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Petra schreef: 16 mar 2021, 00:03
hopper schreef: 18 sep 2020, 00:03 In werkelijkheid is die gedachte persoon niks anders dan een herinnering, net zoals al je andere herinneringen.....

Misschien een teleurstelling voor de gelovigen onder ons, maar God neemt geen herinneringen aan in zijn hemel ;-)
Dit is volgens mij hetzelfde als Messengers Walsch.
In Messengers Walsch is er een aankomst in een of andere hemel. In werkelijkheid is het een illusie dat het menselijk kenvermogen los staat van 'God'.
Dus kan de op zichzelf staande persoon nergens aan komen. Dit is te controleren door het 'willen' van de persoon te offeren. Dat is het intentionele afstaan van de illusie waardoor de Christus in de mens tot leven komt: de levende geest. Dat is het "niet ik leef, maar Christus leeft in mij". Het is het zelfbewuste niet-zelf wat werkelijk is. Je moet het ervaren. Dat zelfbewuste niet-zelf gaat nergens heen omdat het niet op een plaats is.
Het is het einde van de ik-illusie.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Petra schreef: 16 mar 2021, 00:10


Ik ben het met jullie beiden eens. :flower1: :flower1:
Nog meer drammerige agnosten mwahhhh... BEKEER JE!
Jullie allebei: Possibillian is de Ware richting op weg naar verlichting.
Dat rijmt ook nog. :lol:
Er is geen verlichting en er is geen bekering. Voor men over bekering of verlichting spreekt is dat binnen de ik-illusie.
Er kan alleen een terugkeer zijn naar het huis van de Vader. Maar daar kwam je al vandaan. (De verloren zoon. ) (Ook een lekker bier trouwens.)
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Petra »

hopper schreef: 16 mar 2021, 00:15
Er is geen verlichting en er is geen bekering. Voor men over bekering of verlichting spreekt is dat binnen de ik-illusie.
Er kan alleen een terugkeer zijn naar het huis van de Vader. Maar daar kwam je al vandaan. (De verloren zoon. ) (Ook een lekker bier trouwens.)
Nietes. Ik kom uit een Thuis met een Moeder en een Vader.
Waar ik ook naar terug ga... als de Moeders en Dochters nog verloren zijn keer ik weer om, dan hoef ik niet in dat huis, ik blijf ze net zo lang zoeken tot het boeltje compleet is.
Zoals het heurt, zeg maar.
Amen.
Oh neee Awoman. :D
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Petra schreef: 16 mar 2021, 00:03
hopper schreef: 18 sep 2020, 00:03 In werkelijkheid is die gedachte persoon niks anders dan een herinnering, net zoals al je andere herinneringen.....

Misschien een teleurstelling voor de gelovigen onder ons, maar God neemt geen herinneringen aan in zijn hemel ;-)
Dit is volgens mij hetzelfde als Messengers Walsch.
Hallo Petra,
Volgens mij gaan de Godsvonken van Walsch nu juist naar de stoffelijkheid om ervaringen op te doen. Ervaringen die niet meer herinnerd worden bij terugkeer naar de hemel, lijken mij "' waardeloos "'. Walsch levert in mijn optiek een volledig andere visie als Hopper.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Yours »

Nic schreef:
Ik weet niet wat dat is, een ego dat sterft. Wat bedoel je daarmee, je eigen ik of je slechte ik?
Ik bedoel mijn eigen ik, mijn zelf. Van mijn slechte ik had ik al eerder afscheid genomen.
Je getuigt nu van het Licht, denk je dat daar mensen wel op zitten te wachten…
De meeste mensen zijn vol van zichzelf, dus denk ik dat er weinig mensen op zitten te wachten.
In de verhalen over Jezus en Israël vind ik een hoop bagage om mijn leven rijk mee te vullen.
Hoe kan ik dat invullen met jouw licht? Heb je ook verhalen of mensen die hierbij inspireren?

De verhalen uit het OT kwamen door dat ontstane Licht in een ander perspectief te staan en beschrijven mijns inziens de vele levens die we beleven, waarin we het contact met de Bron kwijt raken en de strijd tussen Goed en Kwaad woedt.
De verhalen over Jezus uit het NT waren/zijn een goede inspiratiebron om opnieuw in het Licht te komen als je dat op de weg door al je levens heen kwijt bent geraakt.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Petra schreef: 16 mar 2021, 00:21
hopper schreef: 16 mar 2021, 00:15
Er is geen verlichting en er is geen bekering. Voor men over bekering of verlichting spreekt is dat binnen de ik-illusie.
Er kan alleen een terugkeer zijn naar het huis van de Vader. Maar daar kwam je al vandaan. (De verloren zoon. ) (Ook een lekker bier trouwens.)
Nietes. Ik kom uit een Thuis met een Moeder en een Vader.
Waar ik ook naar terug ga... als de Moeders en Dochters nog verloren zijn keer ik weer om, dan hoef ik niet in dat huis, ik blijf ze net zo lang zoeken tot het boeltje compleet is.
Zoals het heurt, zeg maar.
Amen.
Oh neee Awoman. :D
Jij gelooft dus nog volop in je ego, het ego komt uit een moeder en een vader.
Zo gelooft vrijwel iedereen in zijn eigen ego, ook atheïsten.
Maar het ego is net zo imaginair als de God waarin gelooft wordt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door hopper »

Het zelfbeeld ontstaat door het ik-zeggen. En dat noemt men dan het ego of mijn ego. Men geeft aan dat ego een persoonlijke zelfstandigheid welke het niet bezit.


Net zoals aan God allerlei persoonlijkheidseigenschappen worden toegekend doen de ik-zeggers dat ook op het ego. Je zou kunnen zeggen dat mensen in hun eigen ego geloven op dezelfde wijze als dat men in een God gelooft. God en ego vallen in de dezelfde categorie omdat beiden illusionair zijn.

Het komt voort uit gebrek aan zelfkennis. Wie studie zou maken van zijn droomwereld komt er achter dat de menselijke geest heel goed in staat is om beelden te scheppen. Droombeelden zijn zelfgeschapen beelden net zoals het zelfgeschapen ego of de God waarin men gelooft.

En alle beelden welke men zelf geschapen heeft verdwijnen ook weer. Of heb je een doosje waar alle droombeelden van je hele leven in zitten?

Of het ego nu een atheïstisch ego is of een christelijk ego maakt feitelijk niks uit, beiden zijn imaginair, illusie. Ook een 'goed' ego (ik ben een goed mens) is een illusie. Het ego is een door jezelf geschapen illusie en kan na de dood nergens heen. Omdat beelden nu eenmaal weer verdwijnen, net zoals een droombeeld. Uit die illusie ontwaken is het Licht in jezelf opwekken.


Vandaar ook Luc 9 23-24
23 En Hij zeide tot allen: Zo iemand achter Mij wil komen, die verloochene zichzelven, en neme zijn kruis dagelijks op, en volge Mij.
24 Want zo wie zijn leven behouden wil, die zal het verliezen; maar zo wie zijn leven verliezen zal, om Mijnentwil, die zal het behouden.
Wie zichzelf verloochent, verloochent het eigen (illusionaire) ego. Wie het ego wil behouden zal het verliezen (want het is zelf-bedacht).
Het kan nergens heen als je dood gaat.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Snelheid »

De meeste mensen zijn vol van zichzelf, dus denk ik dat er weinig mensen op zitten te wachten. CITAAT.

Kijk om je heen :) Maar die dat wel deden waren en zijn geloofshelden zoals de moordenaar aan het kruis.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Gaitema
Berichten: 13422
Lid geworden op: 07 mar 2013, 09:21
Man/Vrouw: M
Locatie: Ede

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Gaitema »

Yours schreef: 15 mar 2021, 11:02 Dag Gaitema,

viewtopic.php?f=55&t=3887&start=75

Ik waardeer jou evenzeer als Hopper.

Wellicht kunnen Bijna Dood Ervaringen (BDE) de sleutel vormen voor het dichter bij elkaar komen.

Zoals je wellicht weet vertellen mensen die geleefd hebben op de rand van leven en dood het feit dat ze dan door een tunnel gaan en vervolgens bij het Licht komen. Een ieder die dat meemaakt wil in dat Licht Zijn maar dat is, als het je tijd nog niet is, niet mogelijk. Waarna ze terugkeren in hun lichaam en van dat Licht getuigen waar ze uitsluitend iets van gezien en gevoeld hebben. Zij zijn er echter dus niet In geweest. Ik denk dat voor de meeste mensen op aarde geldt dat ze niet in dat Licht leven.

Hopper ervaart dat Licht doordat zijn ego is gestorven. En getuigt daar hier op dit Forum van binnenuit van: de esoterische christen.

Als jij van jezelf kunt zeggen dat jij in dat Licht, zoals beschreven in BDE’s, leeft, dan ben ook jij een esoterische christen. Zo niet, dan ben je in mijn visie een exoterisch christen, die dat Licht (na de dood) tegemoet gaat.

Ik hoop hiermee duidelijkheid gegeven te hebben.

Het is in elk geval mooi dat zowel jij als Hopper Christenen zijn……👍
Het is me om het even wat ik ben, maar ik ga er zelf vanuit dat iedere christen leeft vanuit de Geest van Jezus Christus. De Heilige Geest. God zelf in ons aan het werk. Het zal niet pas in werking treden na de dood. Bijna dood ervaringen zijn voor mij getuigenissen van dat het eeuwige leven na ons aardse verblijf doorgaat in een schitterende wereld van Licht, Liefde en ultieme geluk. Zo ff kort samen gevat. Jezus begeleidt ons naar die wereld, wat trouwens een geestelijke wereld is. Vaak wordt Hij aan het einde van de tunnel gezien.
De tunnel is eigenlijk niets anders dan het geen wat voorbij schiet, als je met een noodgang naar de hemelse gewesten gaat.
Ga niet de weg die je niets oplevert en je niet bevrijdt, omdat het niets is.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door callista »

Zo kan iedereen anders naar o.a. een BDE kijken.

Ik zie het als een chemische reactie in de hersenen door o.a. gebrek aan zuurstof en anderen zien het weer als een teken van God of Jezus naar een eeuwig leven of een kijkje in de toekomstige hemel.

Het kan zeker een mooie of troostrijke beleving zijn voor sommigen, maar niet altijd denk ik.....
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Het goede van de BDE is wel dat nagenoeg unaniem wordt gesproken over "" Licht "". Wat de bron van het Licht is, daarover bestaat geen overeenstemming in visie, maar Licht is wel Licht. Je moet er niet aan denken als iedere BDE ervaring unaniem op een hel ervaring zou wijzen.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Bonjour »

Wanneer je 's nacht droomt, zie je beelden, dus ook licht. Maar dat zijn geen fotonen. Dus de ervaring van licht is niet altijd perse licht.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Bonjour schreef: 16 mar 2021, 16:27 Wanneer je 's nacht droomt, zie je beelden, dus ook licht. Maar dat zijn geen fotonen. Dus de ervaring van licht is niet altijd perse licht.
Er is metafysisch een enorm verschil tussen licht en Licht. In de wereld van de naturalist gaat het om lichtfotonen, in de meta fysische wereld gaat het daarentegen om Licht, waar fotonen bij in het niet vallen. Perceptie.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door Bonjour »

Metafysisch is recht krom.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Esoterisch en exoterisch

Bericht door peda »

Bonjour schreef: 16 mar 2021, 16:47 Metafysisch is recht krom.
Metafysica komt na de komma, behalve bij puntzetters. Na de punt komt ten diepste zelfs geen krom meer.