Vriendschap met God

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 08 okt 2020, 18:41
hopper schreef: 08 okt 2020, 17:13Elke oorzaak heeft zijn gevolg en elk gevolg heeft zijn oorzaak.
Heel veel zaken waar iemand de oorzaak van is, hebben vaak geen gevolgen voor de veroorzaker. Het is dus volgens mij geen wetmatigheid.
Je betrekt het op anderen. Jij kan niet weten wat iemand voor gevolgen ondervindt. Oorzaak en gevolg hoeft alleen op jezelf betrokken te worden, de anderen moeten zelf maar weten wat ze doen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

peda schreef: 08 okt 2020, 18:53
Messenger schreef: 08 okt 2020, 18:41
hopper schreef: 08 okt 2020, 17:13Elke oorzaak heeft zijn gevolg en elk gevolg heeft zijn oorzaak.
Heel veel zaken waar iemand de oorzaak van is, hebben vaak geen gevolgen voor de veroorzaker. Het is dus volgens mij geen wetmatigheid.
De karma leer ontkent dat nu juist en spreekt over een kosmische wetmatigheid, quasi een natuurwet binnen een meta-fysische werkelijkheid, die niemand kan ontlopen.
Diegenen die de karma leer afwijzen, zien het uiteraard anders. Meerdere religies met vele volgers kennen de karma leer in hun geloofs-leerstellingen.
Een Persoonsachtig Gods-begrip en karma, dat gaat in het main-stream spirituele landschap niet samen.
Karma werkt net zoals evolutie helemaal uit zichzelf. Bij Karma zit er geen enkele God aan het stuur, laat staan een persoonlijke God.
In feite kun je in evolutie ook oorzaak en gevolg terug vinden. Niet-aangepaste soorten zijn de sjaak en verdwijnen.
In Karma kun je je alleen aan liefde aanpassen, degenen die dat niet doen zien vanzelf wel wat er van komt.
Velen zijn geroepen, maar weinigen uitverkoren. Tja, als je geroepen wordt en je komt niet dan moet je het zelf maar weten.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vriendschap met God

Bericht door Petra »

Yours schreef: 08 okt 2020, 14:23
Petra schreef: 08 okt 2020, 02:48 Ik had hier wat geschreven over karma en waarom het een onderdrukkend systeem is : viewtopic.php?p=291786#p291786
Petra schreef:Karma is ook bedacht in het hindoeïsme met als enig doel het klasse verschil in stand te houden en mensen uit te kunnen buiten tot op het bot, zonder dat zij in verweer komen. De paria in India bv.
Mensen worden geboren in ellende en verschrikkingen... wordt ze nog wijsgemaakt dat het hun karma is ook. :naughty:
Het Karma idee heeft voor de pechvogels een zeer schadelijke werking.
Al deze bedachte theorieën zijn in mijn ogen niks anders dan egoïstische gewetensussers voor de mazzelpikken op deze aardkloot.
Dag Petra,

Er zit verschil tussen het voor jezelf vaststellen dat karma/oorzaak en gevolg een wetmatigheid is en anderzijds dat tot een onderdrukkend systeem maken en wat dat betreft te profiteren van anderen.

Willen zaken ten goede veranderen dan moet om te beginnen de Gulden Regel gehanteerd moeten worden: Wat jij niet wilt dat jou geschiedt, doe dat ook een ander niet. Doe juist voor een ander wat jij in bepaalde omstandigheden ook zou willen ontvangen.

Maar schep dus in elk geval geen karma/oorzaak en gevolg, want dan blijf je zoals Hopper schrijft hier zeker in cirkels rond dwalen.
Ik heb te veel van de wereld gezien Yours. Te veel onderdrukking, machtsmisbruik, corruptie, oplichting, uitbuiting etc.
Ik heb in villa's gewoond in China, op een golfresort in Myanmar..een paradijs, ommuurd en met bewaking om de armoedzaaiers buiten de deur te houden. Die lagen naast de muur, in hutjes. Geen ramen, geen deuren, amper muren. De hongerigsten lagen bij de tempel, te bedelen. Veel vingen ze niet want in de tempel stonden bakken waar het geld in ging omdat er een nieuwe gouden laag op de tempel moest komen. Maar ach, het waren toch maar paria's. Het was hun karma. Ik liep met mijn zakken vol dollars, harde cash in frisse nieuwe 100 dollar briefjes. De Junta heerste en je moest gewoon weten wie je om moest kopen en voor hoeveel. Uiteraard ging het ons zo voor de wind omdat ons karma zo goed was, Wie goed doet goed ontmoet hè.
Meestal had ik ook wat birmees geld, dat was dan voor het gewone volk. Het is je karma zei ik er dan bij...als je wat beter de gulden regel had toegepast had je kind wel te eten gehad. Ik had een goeie vriend daar. Hij had een hersenbeschadiging opgelopen in het leger, hij was er zelf wel blij mee want hij was pacifist en wilde helemaal niet het leger in. Maar jah, je hebt niet zoveel te willen daar. Hij durfde niet al teveel te vertellen want er zaten meerdere vrienden van hem al opgesloten, die waren de gulden regel misschien een beetje vergeten. Ik heb hem mee uit eten genomen, moesten we wel door bewapende bewakingspoortjes, maar jah het was dan ook een plek waar alleen de buitenlanders en de rijken kwamen. Hij keek z'n ogen uit wist niet eens dat het bestond. Het is je karma fluisterde ik hem toe.
We zijn verhuisd daar omdat ik er niet meer tegen kon. Ik woonde in China tijdens de Jasmijnrevolutie. Protestfilmpjes gingen van hand tot hand. Maar helaas, de politiemacht was te groot. Er zijn toen ontiegelijk veel onschuldige mensen opgepakt en in kampen weggestopt, het enige waar ze voor protesteerden was vrijheid en democratie. Nog steeds gebeurt het aan de lopende band. Heropvoedingskampen noemen ze het. Ik gaf daar Engelse les aan de meisjes van 'het massagehuis'. Mijn les bestond er stiekem vnl. uit om ze duidelijk te maken dat het helemaal niet hun karma of lot was, dat ze niet waardeloos door hun afkomst waren en dat ze beter verdienden dan dat leven. Ik heb er maar drie weggekregen voor de grote baas me erg duidelijk maakte dat ik niet meer les mocht geven.
Nu wonen we in Vietnam. Hier is het simpeler, gewoon je jaarlijkse rondje met de rooie enveloppen doen. We hebben geprobeerd te weigeren maar dat was niet best. Wel fijn, ik hoef niet meer mee te doen. Of nee, ik mag niet meer. Ongeschikt verklaard. Ik krijg het niet voor elkaar om vandaag met enveloppen te stieken en er morgen weer leuk mee te tafelen.. met al die hooggerespecteerde piefen.

De moraal van dit verhaal.. mensen scheppen niet hun oorzaak en gevolg, het is een wereld van omstandigheden en kansen krijgen, met pechvogels en mazzelaars Yours. The haves and the have nots. Leuk voor degenen die de mazzel hadden om zomaar bij the haves geboren te worden. In verzorgingsstaat NL bv. waardoor je tot de 4% van de rijken der aarde behoort en in de luxe positie verkeert om gezellig met je bakkie koffie in je luie stoel te filosoferen..over hoe mooi we de Gulden Regel vinden bv. en hoe fijn we ons geweten kunnen sussen dankzij de karmische wetten. Oorlog, genocide, vluchtelingen, hongersnood, vrouwenhandel, kindermisbruik, armoede, ziekte, bestolen, bedrogen, opgelicht.. sja karma en wellicht tot de verkeerde God/Goden gebeden; eigen schuld dikke bult.
Moet ik mezelf op de schouder kloppen omdat ik in mijn (vorige) leven(s) kennelijk zo Goed ben geweest of de enige echte ware juiste God op mijn pad kwam..of klopt er iets niet?

Zolang we het karma verhaaltje in stand houden verandert er helemaal niks ten Goede!
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 08 okt 2020, 19:14 Karma werkt net zoals evolutie helemaal uit zichzelf.
Is daar soms wetenschappelijk bewijs voor of is het een aanname?
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Messenger »

Petra schreef: 09 okt 2020, 01:24 De moraal van dit verhaal.. mensen scheppen niet hun oorzaak en gevolg, het is een wereld van omstandigheden en kansen krijgen, met pechvogels en mazzelaars Yours. The haves and the have nots. Leuk voor degenen die de mazzel hadden om zomaar bij the haves geboren te worden. In verzorgingsstaat NL bv. waardoor je tot de 4% van de rijken der aarde behoort en in de luxe positie verkeert om gezellig met je bakkie koffie in je luie stoel te filosoferen..over hoe mooi we de Gulden Regel vinden bv. en hoe fijn we ons geweten kunnen sussen dankzij de karmische wetten. Oorlog, genocide, vluchtelingen, hongersnood, vrouwenhandel, kindermisbruik, armoede, ziekte, bestolen, bedrogen, opgelicht.. sja karma en wellicht tot de verkeerde God/Goden gebeden; eigen schuld dikke bult.
Moet ik mezelf op de schouder kloppen omdat ik in mijn (vorige) leven(s) kennelijk zo Goed ben geweest of de enige echte ware juiste God op mijn pad kwam..of klopt er iets niet?

Zolang we het karma verhaaltje in stand houden verandert er helemaal niks ten Goede!
Ik denk dat als we collectief en vastberaden de wereld gaan herscheppen, er een en ander ook kan veranderen. Maar ik zie dat niet snel gebeuren, aangezien we het spiritueel niet eens kunnen zijn als mensheid.

Ik vond het interessant van jouw ervaringen kennis te nemen @Petra.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 09 okt 2020, 08:03
hopper schreef: 08 okt 2020, 19:14 Karma werkt net zoals evolutie helemaal uit zichzelf.
Is daar soms wetenschappelijk bewijs voor of is het een aanname?
Natuurlijk is daar geen bewijs voor. Evolutie kun je bestuderen aan de hand van fosielen, DNA enz.
Karma gaat over het geestelijk domein. Karma is net zo min te bewijzen als Liefde of bewustzijn.

Er zijn twee mogelijkheden: men begrijpt in de loop van het leven hoe Karma werkt.
Of men begrijpt het niet. Geloven of niet-geloven in Karma is net zo zinloos als geloven of niet-geloven in God.

Neem iemand die gelooft in God inclusief een hiernamaals, heerlijkheid of weet ik veel wat.
Die houdt zijn geest voor altijd in wordende staat. Zijn geloof is oorzaak en de wordende staat is gevolg.
Wat de zijnde staat van de geest is zal zo iemand nooit weten.
En de staat/toestand van een geest kan nooit wetenschappelijk bewezen worden.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Vriendschap met God

Bericht door Yours »

Petra schreef: 09 okt 2020, 01:24 Ik heb te veel van de wereld gezien Yours. Te veel onderdrukking, machtsmisbruik, corruptie, oplichting, uitbuiting etc.
Ik heb in villa's gewoond in China, op een golfresort in Myanmar..een paradijs, ommuurd en met bewaking om de armoedzaaiers buiten de deur te houden. Die lagen naast de muur, in hutjes. Geen ramen, geen deuren, amper muren. De hongerigsten lagen bij de tempel, te bedelen. Veel vingen ze niet want in de tempel stonden bakken waar het geld in ging omdat er een nieuwe gouden laag op de tempel moest komen. Maar ach, het waren toch maar paria's. Het was hun karma. Ik liep met mijn zakken vol dollars, harde cash in frisse nieuwe 100 dollar briefjes. De Junta heerste en je moest gewoon weten wie je om moest kopen en voor hoeveel. Uiteraard ging het ons zo voor de wind omdat ons karma zo goed was, Wie goed doet goed ontmoet hè.
Meestal had ik ook wat birmees geld, dat was dan voor het gewone volk. Het is je karma zei ik er dan bij...als je wat beter de gulden regel had toegepast had je kind wel te eten gehad. Ik had een goeie vriend daar. Hij had een hersenbeschadiging opgelopen in het leger, hij was er zelf wel blij mee want hij was pacifist en wilde helemaal niet het leger in. Maar jah, je hebt niet zoveel te willen daar. Hij durfde niet al teveel te vertellen want er zaten meerdere vrienden van hem al opgesloten, die waren de gulden regel misschien een beetje vergeten. Ik heb hem mee uit eten genomen, moesten we wel door bewapende bewakingspoortjes, maar jah het was dan ook een plek waar alleen de buitenlanders en de rijken kwamen. Hij keek z'n ogen uit wist niet eens dat het bestond. Het is je karma fluisterde ik hem toe.
We zijn verhuisd daar omdat ik er niet meer tegen kon. Ik woonde in China tijdens de Jasmijnrevolutie. Protestfilmpjes gingen van hand tot hand. Maar helaas, de politiemacht was te groot. Er zijn toen ontiegelijk veel onschuldige mensen opgepakt en in kampen weggestopt, het enige waar ze voor protesteerden was vrijheid en democratie. Nog steeds gebeurt het aan de lopende band. Heropvoedingskampen noemen ze het. Ik gaf daar Engelse les aan de meisjes van 'het massagehuis'. Mijn les bestond er stiekem vnl. uit om ze duidelijk te maken dat het helemaal niet hun karma of lot was, dat ze niet waardeloos door hun afkomst waren en dat ze beter verdienden dan dat leven. Ik heb er maar drie weggekregen voor de grote baas me erg duidelijk maakte dat ik niet meer les mocht geven.
Nu wonen we in Vietnam. Hier is het simpeler, gewoon je jaarlijkse rondje met de rooie enveloppen doen. We hebben geprobeerd te weigeren maar dat was niet best. Wel fijn, ik hoef niet meer mee te doen. Of nee, ik mag niet meer. Ongeschikt verklaard. Ik krijg het niet voor elkaar om vandaag met enveloppen te stieken en er morgen weer leuk mee te tafelen.. met al die hooggerespecteerde piefen.

De moraal van dit verhaal.. mensen scheppen niet hun oorzaak en gevolg, het is een wereld van omstandigheden en kansen krijgen, met pechvogels en mazzelaars Yours. The haves and the have nots. Leuk voor degenen die de mazzel hadden om zomaar bij the haves geboren te worden. In verzorgingsstaat NL bv. waardoor je tot de 4% van de rijken der aarde behoort en in de luxe positie verkeert om gezellig met je bakkie koffie in je luie stoel te filosoferen..over hoe mooi we de Gulden Regel vinden bv. en hoe fijn we ons geweten kunnen sussen dankzij de karmische wetten. Oorlog, genocide, vluchtelingen, hongersnood, vrouwenhandel, kindermisbruik, armoede, ziekte, bestolen, bedrogen, opgelicht.. sja karma en wellicht tot de verkeerde God/Goden gebeden; eigen schuld dikke bult.
Moet ik mezelf op de schouder kloppen omdat ik in mijn (vorige) leven(s) kennelijk zo Goed ben geweest of de enige echte ware juiste God op mijn pad kwam..of klopt er iets niet?

Zolang we het karma verhaaltje in stand houden verandert er helemaal niks ten Goede!
Een buitengewoon indringend relaas, Petra. Je hebt op een doordringende, confronterende en persoonlijke wijze vreselijke misstanden in de wereld beschreven.
Ik kan niet anders op zeggen dan dat dit diep trieste situaties zijn die dringend verandering behoeven.

Inderdaad heb ik het geluk gehad hier in Nederland geboren te worden. Daar ben ik heel dankbaar voor. Ook ben ik intens dankbaar voor de Bevrijding van die vreselijke WO II die een aantal jaren daarvoor had plaats gevonden.

Persoonlijk heb ik mede daardoor in dit leven de kans gekregen om te kunnen ontsnappen aan de eindeloze cirkel van ellendige levens. En enigszins te kunnen gaan begrijpen hoe die vork in de steel zit. Door te beseffen dat ik zowel onderdrukker als onderdrukte ben geweest.
De onderdrukker wordt in de vele levens die we hebben degene die wordt onderdrukt. En de onderdrukte op zijn (of haar!) beurt wordt onderdrukker. Tot het besluit valt niet langer in deze eindeloze cirkels te willen blijven ronddraaien en er verandering in het denken èn vooral òòk handelen kwam. De Gulden Regel ligt aan de basis daarvan.

Het gaat te ver om een en ander op een openbaar forum uit de doeken te doen.
Wel kan ik zeggen dat het een enorme confrontatie met mezelf is geweest en ik er net niet aan onderdoor ben gegaan: achteraf(!) gezien was de prijs hoog.

De conclusie dat de kosmische wetmatigheid van karma/oorzaak en gevolg hiervan aan de basis ligt, staat voor mij na dit alles nog altijd stevig overeind.
Maar ik ben de laatste om iemand zijn of haar karma/oorzaak en gevolg in te wrijven.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vriendschap met God

Bericht door Petra »

Yours schreef: 09 okt 2020, 11:44 Een buitengewoon indringend relaas, Petra. Je hebt op een doordringende, confronterende en persoonlijke wijze vreselijke misstanden in de wereld beschreven.
Ik kan niet anders op zeggen dan dat dit diep trieste situaties zijn die dringend verandering behoeven.

Inderdaad heb ik het geluk gehad hier in Nederland geboren te worden. Daar ben ik heel dankbaar voor. Ook ben ik intens dankbaar voor de Bevrijding van die vreselijke WO II die een aantal jaren daarvoor had plaats gevonden.

Persoonlijk heb ik mede daardoor in dit leven de kans gekregen om te kunnen ontsnappen aan de eindeloze cirkel van ellendige levens. En enigszins te kunnen gaan begrijpen hoe die vork in de steel zit. Door te beseffen dat ik zowel onderdrukker als onderdrukte ben geweest.
De onderdrukker wordt in de vele levens die we hebben degene die wordt onderdrukt. En de onderdrukte op zijn (of haar!) beurt wordt onderdrukker. Tot het besluit valt niet langer in deze eindeloze cirkels te willen blijven ronddraaien en er verandering in het denken èn vooral òòk handelen kwam. De Gulden Regel ligt aan de basis daarvan.

De conclusie dat de kosmische wetmatigheid van karma/oorzaak en gevolg hiervan aan de basis ligt, staat voor mij na dit alles nog altijd stevig overeind.
Maar ik ben de laatste om iemand zijn of haar karma/oorzaak en gevolg in te wrijven.
Dat begrijp ik best wel Yours.
Als je goed bent voor de ander is de ander goed voor jou .. toch? Stel je voor ...als dat niet altijd zo werkte..wat dan?
De gedachte dat de wereld van omstandigheden en toevalligheden aan elkaar hangt is ondraaglijk.
Het idee dat het slechte mensen Goed kan gaan en goeie mensen de meest verschrikkelijke dingen kunnen overkomen.. is ondraaglijk.
Hoe moet je omgaan met een onrechtvaardige wereld ? Dat voelt zo redeloos en onveilig.
Er moet een reden zijn.
Karma helpt.
Maar sja... al die prachtige lieve mensen in ellendige omstandigheden dan?
Reïncarnatie HA! Toch Rechtvaardigheid phew. Die ellende is vanwege vorige levens. En bij de slechterikken die de dans lijken te ontspringen; komt die boontje om zijn loontje niet in dit leven dan heus wel in het volgende leven.
Je bent niet zomaar ontsnapt, je staat toch niet zomaar aan de Goeie kant van de lijn.
God helpt ook. Die maakt ook alles weer rechtvaardig. Dan is er goddank overal een reden voor. Dan hoef je niet eens te reïncarneren, maar komt er fijn een oordel na de dood. Met zoet voor de goede mensen en straf voor de slechte mensen.

Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Geen karma, geen reïncarnatie, geen God maar enkel dit Ene leven in een chaotisch systeem... hoe zou je daarmee omgaan Yours?

Yours schreef: 09 okt 2020, 11:44 Het gaat te ver om een en ander op een openbaar forum uit de doeken te doen.
Wel kan ik zeggen dat het een enorme confrontatie met mezelf is geweest en ik er net niet aan onderdoor ben gegaan: achteraf(!) gezien was de prijs hoog.
Dat snap ik. Wel jammer want ik zou het graag horen. :flower1:
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
peda
Berichten: 20467
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door peda »

Petra schreef: 10 okt 2020, 02:17
Hoe moet je omgaan met een onrechtvaardige wereld ? Dat voelt zo redeloos en onveilig.
Er moet een reden zijn.
Karma helpt.
Maar sja... al die prachtige lieve mensen in ellendige omstandigheden dan?
Reïncarnatie HA! Toch Rechtvaardigheid phew. Die ellende is vanwege vorige levens. En bij de slechterikken die de dans lijken te ontspringen; komt die boontje om zijn loontje niet in dit leven dan heus wel in het volgende leven.
Je bent niet zomaar ontsnapt, je staat toch niet zomaar aan de Goeie kant van de lijn.
God helpt ook. Die maakt ook alles weer rechtvaardig. Dan is er goddank overal een reden voor. Dan hoef je niet eens te reïncarneren, maar komt er fijn een oordel na de dood. Met zoet voor de goede mensen en straf voor de slechte mensen.

Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Geen karma, geen reïncarnatie, geen God maar enkel dit Ene leven in een chaotisch systeem... hoe zou je daarmee omgaan Yours?

Hallo Petra,

Wanneer er geen na de dood corrigerende God existeert en ook geen corrigerend Karma bestaat, dan moet je leven met de gedachte dat de natuur onrechtvaardig is en het eveneens in hoge mate toeval is hoe jouw levensomstandigheden op aarde zijn. Je valt dan terug op persoonlijke zingeving, het persoonlijk omgaan met deze problematiek van door de natuur gegeven onrechtvaardigheid. Daarin is ook weer een lange liniaal te volgen lopende van vormen van 100% hedonisme aan het ene einde tot puur altruisme aan het andere uiteinde. De wereldverbeteraars doen dan "'edele"' werken voor de samenleving, de hedonisten gaan op de solitaire toer en laten het ego-ik de dienst uitmaken en de onverschilligen boeit het allemaal niet zo. Welke positie op de liniaal van het leven neem je persoonlijk in, wanneer met "'na de dood"' geen enkele rekening behoeft te worden gehouden. Het is aan de beschouwer, na de dood is het immers toch volledig einde oefening en vergeten worden, geldt voor iedereen.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

Petra schreef: 10 okt 2020, 02:17
Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Maar wat nou als iemand onomstotelijk oorzaak en gevolg heeft vastgesteld?
Dan is er geen discussie meer noodzakelijk over oorzaak en gevolg.
Dan be-grijpt men.....
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

peda schreef: 10 okt 2020, 09:45

Wanneer er geen na de dood corrigerende God existeert en ook geen corrigerend Karma bestaat, dan moet je leven met de gedachte dat de natuur onrechtvaardig is en het eveneens in hoge mate toeval is hoe jouw levensomstandigheden op aarde zijn. Je valt dan terug op persoonlijke zingeving, het persoonlijk omgaan met deze problematiek van door de natuur gegeven onrechtvaardigheid. Daarin is ook weer een lange liniaal te volgen lopende van vormen van 100% hedonisme aan het ene einde tot puur altruisme aan het andere uiteinde. De wereldverbeteraars doen dan "'edele"' werken voor de samenleving, de hedonisten gaan op de solitaire toer en laten het ego-ik de dienst uitmaken en de onverschilligen boeit het allemaal niet zo. Welke positie op de liniaal van het leven neem je persoonlijk in, wanneer met "'na de dood"' geen enkele rekening behoeft te worden gehouden. Het is aan de beschouwer, na de dood is het immers toch volledig einde oefening en vergeten worden, geldt voor iedereen.
Karma corrigeert sowieso niet. Ik zie dat men in deze sub-discussie steeds maar er van uit gaat dat er iets gecorrigeerd moet worden.
Ook hoeft Karma niet over de dood bekeken te worden. Karma (onder)kennen wil alleen maar zeggen dat men in dit huidige leven wat geleerd heeft en inziet dat je je eigen oorzaak bent. (Oh...het is nu dus allemaal mijn schuld weer zeker?)
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 10 okt 2020, 12:34
Petra schreef: 10 okt 2020, 02:17
Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Maar wat nou als iemand onomstotelijk oorzaak en gevolg heeft vastgesteld?
Dan is er geen discussie meer noodzakelijk over oorzaak en gevolg.
Dan be-grijpt men.....
Dat is nooit vastgesteld en dat zal, naar mijn idee, ook nooit vastgesteld worden.
Karma is geen systeem dat evenredig leed laat ontstaan, al helemaal niet door diverse levens.

Ik ben ervan overtuigd dat ik (en dit is voor iedereen hetzelfde) mijn leven zelf heb geschapen, zowel de vreugdevolle zaken als de ellende. Het is het verlangen van de ziel zo breed en optimaal mogelijk ervaringen op te doen.
Op individueel niveau wordt dat door de ziel bepaald en collectief bepalen alle zielen dat.

Omdat je niet weet wat de ziel komt ervaren, kun je er beter niet over oordelen. Op zijn best ken je de agenda van je eigen ziel.

De superbewuste Goddelijke ziel begrijpen is denk ik met ons normale bewustzijn schier onmogelijk.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Vriendschap met God

Bericht door Yours »

Petra schreef: 10 okt 2020, 02:17 Hoe moet je omgaan met een onrechtvaardige wereld ? Dat voelt zo redeloos en onveilig.
Er moet een reden zijn.
Karma helpt.
Maar sja... al die prachtige lieve mensen in ellendige omstandigheden dan?
Reïncarnatie HA! Toch Rechtvaardigheid phew. Die ellende is vanwege vorige levens. En bij de slechterikken die de dans lijken te ontspringen; komt die boontje om zijn loontje niet in dit leven dan heus wel in het volgende leven.
Je bent niet zomaar ontsnapt, je staat toch niet zomaar aan de Goeie kant van de lijn.
God helpt ook. Die maakt ook alles weer rechtvaardig. Dan is er goddank overal een reden voor. Dan hoef je niet eens te reïncarneren, maar komt er fijn een oordel na de dood. Met zoet voor de goede mensen en straf voor de slechte mensen.

Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Geen karma, geen reïncarnatie, geen God maar enkel dit Ene leven in een chaotisch systeem... hoe zou je daarmee omgaan Yours?
Het is niet gemakkelijk om dit te beantwoorden, Petra. Ik wil er het volgende over zeggen.

Als mensheid doen we natuurlijk ons best met o.a. het instellen van (inter-)nationale rechtbanken, (inter-)nationale rampenbestrijding en het organiseren van medische hulp- en voedselprogramma’s.
En op individuele basis gebeurt er ook veel goeds en nastrevenswaardig.

Binnen dit onderwerp ‘Vrienden met God’ werd het volgende geschreven door Messenger. Namelijk dat wij ons in een volgend leven kunnen:
herscheppen in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die je ooit had over Wie/Wat je bent.
Dat heeft de huidige president van de Verenigde Staten naar zijn idee ook gedaan: hij vindt zichzelf The Greatest. Hij is echter uitgegroeid tot een toonbeeld van machtswellust, seksueel wangedrag en een onlesbare dorst naar rijkdom die zijn weerga niet kent.
Dat is in elk geval NIET de weg naar een rechtvaardige wereld.

In verband met dit alles plaats ik ook nog een bericht in ‘De Eindtijd’.
Laatst gewijzigd door Yours op 10 okt 2020, 15:14, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

Messenger schreef: 10 okt 2020, 13:00
hopper schreef: 10 okt 2020, 12:34
Petra schreef: 10 okt 2020, 02:17
Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Maar wat nou als iemand onomstotelijk oorzaak en gevolg heeft vastgesteld?
Dan is er geen discussie meer noodzakelijk over oorzaak en gevolg.
Dan be-grijpt men.....
Dat is nooit vastgesteld en dat zal, naar mijn idee, ook nooit vastgesteld worden.
Karma is geen systeem dat evenredig leed laat ontstaan, al helemaal niet door diverse levens.

Ik ben ervan overtuigd dat ik (en dit is voor iedereen hetzelfde) mijn leven zelf heb geschapen, zowel de vreugdevolle zaken als de ellende. Het is het verlangen van de ziel zo breed en optimaal mogelijk ervaringen op te doen.
Op individueel niveau wordt dat door de ziel bepaald en collectief bepalen alle zielen dat.

Omdat je niet weet wat de ziel komt ervaren, kun je er beter niet over oordelen. Op zijn best ken je de agenda van je eigen ziel.

De superbewuste Goddelijke ziel begrijpen is denk ik met ons normale bewustzijn schier onmogelijk.
Jij schrijft dat je je leven zelf hebt geschapen. Ik schrijf dat je (iedereen) oorzakelijk is aan zichzelf.
Wat is het verschil?
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Messenger »

hopper schreef: 10 okt 2020, 14:35
Jij schrijft dat je je leven zelf hebt geschapen. Ik schrijf dat je (iedereen) oorzakelijk is aan zichzelf.
Wat is het verschil?
Andere woorden. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vriendschap met God

Bericht door Petra »

peda schreef: 10 okt 2020, 09:45
Hallo Petra,

Wanneer er geen na de dood corrigerende God existeert en ook geen corrigerend Karma bestaat, dan moet je leven met de gedachte dat de natuur onrechtvaardig is en het eveneens in hoge mate toeval is hoe jouw levensomstandigheden op aarde zijn. Je valt dan terug op persoonlijke zingeving, het persoonlijk omgaan met deze problematiek van door de natuur gegeven onrechtvaardigheid. Daarin is ook weer een lange liniaal te volgen lopende van vormen van 100% hedonisme aan het ene einde tot puur altruisme aan het andere uiteinde. De wereldverbeteraars doen dan "'edele"' werken voor de samenleving, de hedonisten gaan op de solitaire toer en laten het ego-ik de dienst uitmaken en de onverschilligen boeit het allemaal niet zo. Welke positie op de liniaal van het leven neem je persoonlijk in, wanneer met "'na de dood"' geen enkele rekening behoeft te worden gehouden. Het is aan de beschouwer, na de dood is het immers toch volledig einde oefening en vergeten worden, geldt voor iedereen.
Je haalt me de woorden uit de mond.
Of nou jaah.. ik zat te bedenken hoe ik dit het beste kon verwoorden. Zo dus. :)
Waarbij ik nog de kanttekening heb.. hoeveel invloed mensen hebben over de positie die ze innemen op de lineaal. (omstandigheden, erfelijkheid, paplepels enzo).
Laatst gewijzigd door Petra op 11 okt 2020, 02:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7584
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Vriendschap met God

Bericht door Petra »

hopper schreef: 10 okt 2020, 12:34
Petra schreef: 10 okt 2020, 02:17
Maar..wat nou als het niet zo werkt?
Maar wat nou als iemand onomstotelijk oorzaak en gevolg heeft vastgesteld?
Dan is er geen discussie meer noodzakelijk over oorzaak en gevolg.
Dan be-grijpt men.....
Je haalt dingen door elkaar. Mijn vraag betrof karma en reïncarnatie en God; idd zoals Peda het opvatte en zoals het ook de officiële leer is; als een corrigerend systeem. (Versus een enkel leven in een chaotisch systeem).
Dat is wat anders als oorzaak en gevolg. Ik denk dat het wat stupide is om dat te bespreken alsof dat niet zou bestaan, die keten voert al terug naar de oerknal. Of wellicht daarvoor. Corona drukt je al dagelijks met je neus op de causale keten-feiten. Zowel het ontstaan als het omgaan ermee, en dat weer van internationaal tot persoonlijk.


hopper schreef: 10 okt 2020, 12:34 Karma (onder)kennen wil alleen maar zeggen dat men in dit huidige leven wat geleerd heeft en inziet dat je je eigen oorzaak bent. (Oh...het is nu dus allemaal mijn schuld weer zeker?)
Denk eens aan de gevolgen van dat "karma onderkennen" Dat is geen "alleen maar".
En nu.. hebben de corona sterfgevallen hun lesje geleerd ?
Zitten de paria's/dalits "alleen maar" hun lesje te leren?

https://www.nieuwwij.nl/interview/dagel ... ar-kraait/
Uit: ‘De Karma Revolutie: In verzet tegen kastendiscriminatie’.
“Dagelijks worden dalits vermoord, verkracht en uitgebuit zonder dat een haan ernaar kraait”
Het betreft in heel Zuid-Azië circa 300 miljoen mensen die hieronder lijden.”
“Het kastenstelsel komt voort uit het hindoeïsme, en bestaat al eeuwenlang. Het is een hiërarchisch systeem dat mensen indeelt in categorieën van meer en minder waarde, gekoppeld aan ideeën van reinheid en onreinheid. Helemaal onderaan, eigenlijk zelfs nog buiten deze indeling vallend, bungelen de dalits. Het uitschot van de samenleving, paria’s, onaanraakbaren genoemd. Voorbestemd door bijvoorbeeld het begrip karma om het meest vuile, vieze werk te doen - en gezien als minder waard dan dieren.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door hopper »

@Petra

Jij oordeelt over wat anderen al dan niet moeten leren. Karma is het (met name hindoeïstische, maar ook boeddhistische) begrip dat al ons denken en handelen uiteindelijk weer bij ons terugkomt. Dat heeft ook het denken in kasten voortgebracht. Je verliest jezelf in de uiterlijke verschijnselen en verliest daarmee het (be)grip. Zoals gezegd, Karma heeft louter betrekking op jezelf. Op Petra dus. Je kunt wel betogen houden over het kastenstelsel enz., maar dan haal je de dingen door elkaar.

Vergelijk het met het christendom. Alleen al op dit forum leggen christenen de leer heel verschillend uit en maken soms onderling ruzie.
Wat de grondlegger (Jezus) heeft gezegd lijkt er vaak nauwelijks toe te doen.
Denk eens aan de gevolgen van dat "karma onderkennen" Dat is geen "alleen maar".
En nu.. hebben de corona sterfgevallen hun lesje geleerd ?
Dat kan ik toch niet weten? Jouw reactie gaat er al van uit dat dood gaan iets 'ergs' is. Dat is louter het Petra-perspectief. Ik vind dood gaan helemaal niet erg. Ga ik dan expres corona krijgen? Nee, natuurlijk niet. Als ik dat zou doen dan zou ik oorzaak en gevolg in werking zetten.

Maar jij gaat wel voor een ander bepalen wat voor 'lesje zij geleerd hebben'. Daar weet jij helemaal niks van.
Het enige wat de mens kan weten is wat voor lessen hij/zij zelf moet leren en die lessen vinden gewoon in de praktijk plaats.
Over reïncarnatie doe ik geen uitspraak, maar mss is die bedelaar in een krottenwijk die jij een dollar geeft omdat je begaan met hem bent Hitler?
Dat kunnen wij beiden niet weten. Je kunt alleen je hart laten spreken en die kan spreken voor ieder mens tot Hitler aan toe.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 10 okt 2020, 14:12 Binnen dit onderwerp ‘Vrienden met God’ werd het volgende geschreven door Messenger. Namelijk dat wij ons in een volgend leven kunnen:
herscheppen in de volgende meest grandioze versie van de geweldigste visie die je ooit had over Wie/Wat je bent.
Dat heeft de huidige president van de Verenigde Staten naar zijn idee ook gedaan: hij vindt zichzelf The Greatest. Hij is echter uitgegroeid tot een toonbeeld van machtswellust, seksueel wangedrag en een onlesbare dorst naar rijkdom die zijn weerga niet kent.
Dat is in elk geval NIET de weg naar een rechtvaardige wereld.

In verband met dit alles plaats ik ook nog een bericht in ‘De Eindtijd’.
We kunnen ons herscheppen gedurende ons gehele eeuwige bestaan. Niet slechts in een volgend leven, maar zeker ook op dit of willekeurig welk moment.
Oordelen over de agenda van de ziel van Trump is iets waar ik me niet echt mee bezig wil houden. Maar de persoon/het ego van Trump, als empirische geest, is iets anders. Misschien is de Trump van dit moment wel de meest grandioze versie, bekeken van waar hij vandaan komt. In het vorige leven liep hij misschien nog in een berenvel en met een knuppel rond...
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Vriendschap met God

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 11 okt 2020, 12:25 We kunnen ons herscheppen gedurende ons gehele eeuwige bestaan. Niet slechts in een volgend leven, maar zeker ook op dit of willekeurig welk moment.
Oordelen over de agenda van de ziel van Trump is iets waar ik me niet echt mee bezig wil houden.
Het ging mij er om dat empirisch willen ervaren (ook) in zijn geval op zijn zachtst gezegd niet leidt tot een rechtvaardiger wereld.
Jij beschouwt dit alles blijkbaar als een recht om dit ten koste van veel leed en narigheid van anderen te beleven. Tegelijkertijd schud je alle ontstane ellende als water van een eend van je af.
Messenger schreef: 11 okt 2020, 12:25Misschien is de Trump van dit moment wel de meest grandioze versie, bekeken van waar hij vandaan komt. In het vorige leven liep hij misschien nog in een berenvel en met een knuppel rond...
Als je deze vergelijking maakt, doet deze president nu figuurlijk gesproken in het groot wat hij eerder in het klein deed: hij is echter net wat beter gekleed. ;)
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 9983
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Messenger »

Yours schreef: 11 okt 2020, 16:22 Het ging mij er om dat empirisch willen ervaren (ook) in zijn geval op zijn zachtst gezegd niet leidt tot een rechtvaardiger wereld.
Jij beschouwt dit alles blijkbaar als een recht om dit ten koste van veel leed en narigheid van anderen te beleven. Tegelijkertijd schud je alle ontstane ellende als water van een eend van je af.
Deze wereld is niet rechtvaardig vanwege de welvaartseconomie, waarin bittere armoede en onverzadigbare economische welvaart voor de weinige rijken bestaansrecht hebben. Als mensen kunnen we dit collectief veranderen.
Je lijkt te denken dat ik ten koste van leed en narigheid van anderen mijn leven ervaar als een soort recht. Ik snap niet goed wat je daarmee bedoelt te zeggen.
Mijn eigen leed en ellende laat ik zoveel mogelijk van me afglijden, ik kies niet voor de slachtofferrol.

Ik weet dat elke levensvorm een ziel heeft met een agenda en uit vrije wil het leven ervaart.
Messenger schreef: 11 okt 2020, 12:25Misschien is de Trump van dit moment wel de meest grandioze versie, bekeken van waar hij vandaan komt. In het vorige leven liep hij misschien nog in een berenvel en met een knuppel rond...
Yours schreef:Als je deze vergelijking maakt, doet deze president nu figuurlijk gesproken in het groot wat hij eerder in het klein deed: hij is echter net wat beter gekleed. ;)
Ik ken een gezegde : "Al trek je een aap een pakkie aan, het is en blijft een aap."
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Vriendschap met God

Bericht door Yours »

Messenger schreef: 11 okt 2020, 16:44 Ik weet dat elke levensvorm een ziel heeft met een agenda en uit vrije wil het leven ervaart.
Om het zo kort mogelijk te formuleren:
Met welk recht stuurde Hitler 6 miljoen mensen de dood in? Omdat hij het recht heeft zijn vrije wil te beleven?
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Mart »

Yours schreef: 11 okt 2020, 17:14
Messenger schreef: 11 okt 2020, 16:44 Ik weet dat elke levensvorm een ziel heeft met een agenda en uit vrije wil het leven ervaart.
Om het zo kort mogelijk te formuleren:
Met welk recht stuurde Hitler 6 miljoen mensen de dood in? Omdat hij het recht heeft zijn vrije wil te beleven?
De wet van Godwin: als een online-discussie maar lang genoeg duurt, trekt één van de deelnemers geheid een keer een vergelijking met de nazi's of Hitler.

Staat niet alles in relatie tot al het andere? Zijn we niet ten diepste verbonden in dit mysterieuze geheel waarin we allen ons bestaan vinden? Waarom zou ons verwarde spel in de ogen van een barmhartige God niet als spielerei kunnen worden gezien binnen een oneindig geheel gemaakt van liefde?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1787
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Vriendschap met God

Bericht door Yours »

Mart schreef: 11 okt 2020, 18:24
Yours schreef: 11 okt 2020, 17:14
Messenger schreef: 11 okt 2020, 16:44 Ik weet dat elke levensvorm een ziel heeft met een agenda en uit vrije wil het leven ervaart.
Om het zo kort mogelijk te formuleren:
Met welk recht stuurde Hitler 6 miljoen mensen de dood in? Omdat hij het recht heeft zijn vrije wil te beleven?
De wet van Godwin: als een online-discussie maar lang genoeg duurt, trekt één van de deelnemers geheid een keer een vergelijking met de nazi's of Hitler.
Als je even terugbladert binnen dit topic, Mart, dan lees je dat dit onderwerp gaat over de schrijver Walsch die in zijn boek met de naam 'Vriendschap met God' beweerde dat Hitler na zijn dood ‘naar de hemel is gegaan’. Messenger onderschrijft die stelling. Vandaar deze vragen aan hem.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: Vriendschap met God

Bericht door Mart »

Yours schreef: 11 okt 2020, 19:04
Mart schreef: 11 okt 2020, 18:24
Yours schreef: 11 okt 2020, 17:14
Messenger schreef: 11 okt 2020, 16:44 Ik weet dat elke levensvorm een ziel heeft met een agenda en uit vrije wil het leven ervaart.
Om het zo kort mogelijk te formuleren:
Met welk recht stuurde Hitler 6 miljoen mensen de dood in? Omdat hij het recht heeft zijn vrije wil te beleven?
De wet van Godwin: als een online-discussie maar lang genoeg duurt, trekt één van de deelnemers geheid een keer een vergelijking met de nazi's of Hitler.
Als je even terugbladert binnen dit topic, Mart, dan lees je dat dit onderwerp gaat over een schrijver met de naam Walsch die in zijn boek met de naam 'Vriendschap met God' beweerde dat Hitler na de dood ‘naar de hemel is gegaan’. Messenger onderschrijft die stelling. Vandaar deze vragen aan hem.
Weet ik, maar hij heeft veeeeel meer geschreven dan alleen dat en de vraag blijft staan: Staat niet alles in relatie tot al het andere? Zijn we niet ten diepste verbonden in dit mysterieuze geheel waarin we allen ons bestaan vinden? Waarom zou ons verwarde spel in de ogen van een barmhartige God niet als spielerei kunnen worden gezien binnen een oneindig geheel gemaakt van liefde?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)