De eenzame vlucht in complotdenken

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9132
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Mart »

hopper schreef: 26 sep 2021, 10:28 https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc52b911/
Hoe kun je debunken dat de aarde plat is? Of dat, zoals ik hoorde in Rotterdam, dat de machtigen der aarde geen mensen zijn, maar hagedisachtigen in mensengedaante? Vergis u niet, er zijn minder Nederlanders die zondag naar de mis gaan dan die in dat idee van reptilians geloven.
Ja, ik ken er ook een aantal die dit geloven -- inderdaad meer dan het aantal christenen dat ik ken die zondag naar de mis gaan. Maar goed, zoveel christenen die zondag naar de mis gaan, ken ik sowieso niet.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door dingo »

Overigens is het wantrouwen tegen de overheid een logisch gevolg van de politieke keuzes voor individualisering in de maatschappij. Er zijn grote groepen mensen die daardoor steeds vaker tussen wal en schip terecht komen. Men ziet wel dat vluchtelingen binnenkomen en geholpen worden maar als ze zelf aanspraak willen maken op de WMO wordt het hun zo moeilijk mogelijk gemaakt (is ook sterk afhankelijk van in welke gemeente je woont maar bij de meeste werkt het zo). Dus iedere politicus die populaire dingen belooft, kan op de steun van deze groepen rekenen. Niet dat het hun helpt want wat heeft Wilders tot zover klaargespeeld en hoe vaak is de partij van Baudet al uit elkaar gevallen? Ook het akkefietje van Rutte met zijn grote sponsoren Unilever en Shell over de vennootschapsbelasting sterkt het gevoel dat de happy few samenspannen. Dat is ook zo alleen noemen we dat lobbyen.
Als laatste helpt zo'n toeslagenaffaire ook niet echt mee aan de beeldvorming over de overheid. Maar was ook weer een gevolg van de wensen van de 2e Kamer m.b.t. streng bestraffen van eventueel misbruik. Nu noemen we dat het verliezen van de menselijke maat maar dat is door steeds meer schaalvergroting (ook een politieke keuze) al tientallen jaren aan de gang.
Spreuken 26:4
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

dingo schreef: 26 sep 2021, 11:44 Overigens is het wantrouwen tegen de overheid een logisch gevolg van de politieke keuzes voor individualisering in de maatschappij. Er zijn grote groepen mensen die daardoor steeds vaker tussen wal en schip terecht komen. Men ziet wel dat vluchtelingen binnenkomen en geholpen worden maar als ze zelf aanspraak willen maken op de WMO wordt het hun zo moeilijk mogelijk gemaakt (is ook sterk afhankelijk van in welke gemeente je woont maar bij de meeste werkt het zo). Dus iedere politicus die populaire dingen belooft, kan op de steun van deze groepen rekenen. Niet dat het hun helpt want wat heeft Wilders tot zover klaargespeeld en hoe vaak is de partij van Baudet al uit elkaar gevallen? Ook het akkefietje van Rutte met zijn grote sponsoren Unilever en Shell over de vennootschapsbelasting sterkt het gevoel dat de happy few samenspannen. Dat is ook zo alleen noemen we dat lobbyen.
Als laatste helpt zo'n toeslagenaffaire ook niet echt mee aan de beeldvorming over de overheid. Maar was ook weer een gevolg van de wensen van de 2e Kamer m.b.t. streng bestraffen van eventueel misbruik. Nu noemen we dat het verliezen van de menselijke maat maar dat is door steeds meer schaalvergroting (ook een politieke keuze) al tientallen jaren aan de gang.
Precies, dit is dan ook nog maar een topje van de ijsberg. Naar mijn gevoel heeft de politiek haar ziel verkocht aan Brussel en mensen als Klaus swaab. Ze voeren simpelweg een agenda uit en doen dat met leugen en bedrog, onder de misleiding dat ze daar voor het volk zitten.

Kortom: zo corrupt als de kolere het volk wordt tegen elkaar uitgespeeld.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3574
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door dingo »

Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 11:59
dingo schreef: 26 sep 2021, 11:44 Overigens is het wantrouwen tegen de overheid een logisch gevolg van de politieke keuzes voor individualisering in de maatschappij. Er zijn grote groepen mensen die daardoor steeds vaker tussen wal en schip terecht komen. Men ziet wel dat vluchtelingen binnenkomen en geholpen worden maar als ze zelf aanspraak willen maken op de WMO wordt het hun zo moeilijk mogelijk gemaakt (is ook sterk afhankelijk van in welke gemeente je woont maar bij de meeste werkt het zo). Dus iedere politicus die populaire dingen belooft, kan op de steun van deze groepen rekenen. Niet dat het hun helpt want wat heeft Wilders tot zover klaargespeeld en hoe vaak is de partij van Baudet al uit elkaar gevallen? Ook het akkefietje van Rutte met zijn grote sponsoren Unilever en Shell over de vennootschapsbelasting sterkt het gevoel dat de happy few samenspannen. Dat is ook zo alleen noemen we dat lobbyen.
Als laatste helpt zo'n toeslagenaffaire ook niet echt mee aan de beeldvorming over de overheid. Maar was ook weer een gevolg van de wensen van de 2e Kamer m.b.t. streng bestraffen van eventueel misbruik. Nu noemen we dat het verliezen van de menselijke maat maar dat is door steeds meer schaalvergroting (ook een politieke keuze) al tientallen jaren aan de gang.
Precies, dit is dan ook nog maar een topje van de ijsberg. Naar mijn gevoel heeft de politiek haar ziel verkocht aan Brussel en mensen als Klaus swaab. Ze voeren simpelweg een agenda uit en doen dat met leugen en bedrog, onder de misleiding dat ze daar voor het volk zitten.

Kortom: zo corrupt als de kolere het volk wordt tegen elkaar uitgespeeld.
Dat het huidige systeem corrupt is, leidt geen twijfel. Maar voordat je over de WEF en Great Reset begint, dat boek is een pleidooi voor het doorvoeren van wereldwijde veranderingen nu we toch al veranderingen moeten doorvoeren door de corona pandemie. Wat en hoe is puur politiek en valt over te discussiëren maar dan moet je wel de inhoud van het hele boek kennen en niet alleen de paar frasen die bepaalde complotdenkers eruit gelicht hebben.
Spreuken 26:4
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door hopper »

dingo schreef: 26 sep 2021, 11:27
hopper schreef: 26 sep 2021, 10:28 https://www.trouw.nl/religie-filosofie/ ... ~bc52b911/

Cees Zweistra noemt complotdenkers rond uit slecht en kwaadaardig. Caligulisten! (Voor mij ook een nieuw woord.)



Als dat zo is (geen idee hoeveel hagedis-gelovigen er zijn) dan is dat best wel bizar.
Nu is het aantal mensen dat zondags naar de mis gaat ook geen groot getal natuurlijk maar ik heb eerlijk gezegd ook geen idee hoeveel reptilians gelovigen er zijn. Zie zo snel ook geen onderzoek of enquête waar dat uit blijkt.

Vermoedelijk is het natte-vinger werk, want het aantal mensen wat zondags naar de kerk gaat is volgens mij ook niet bekend.
Anders dan hoor ik het graag.

Maar sowieso is het appels-peren werk, in een kerk kun je wellicht in een contemplatieve sfeer geraken.
Geloven in mensen die hagedissen zijn van Niburu (meen ik te weten), daar zie ik geen enkele verdieping in.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door hopper »

dingo schreef: 26 sep 2021, 11:44 Overigens is het wantrouwen tegen de overheid een logisch gevolg van de politieke keuzes voor individualisering in de maatschappij. Er zijn grote groepen mensen die daardoor steeds vaker tussen wal en schip terecht komen. Men ziet wel dat vluchtelingen binnenkomen en geholpen worden maar als ze zelf aanspraak willen maken op de WMO wordt het hun zo moeilijk mogelijk gemaakt (is ook sterk afhankelijk van in welke gemeente je woont maar bij de meeste werkt het zo). Dus iedere politicus die populaire dingen belooft, kan op de steun van deze groepen rekenen. Niet dat het hun helpt want wat heeft Wilders tot zover klaargespeeld en hoe vaak is de partij van Baudet al uit elkaar gevallen? Ook het akkefietje van Rutte met zijn grote sponsoren Unilever en Shell over de vennootschapsbelasting sterkt het gevoel dat de happy few samenspannen. Dat is ook zo alleen noemen we dat lobbyen.
Als laatste helpt zo'n toeslagenaffaire ook niet echt mee aan de beeldvorming over de overheid. Maar was ook weer een gevolg van de wensen van de 2e Kamer m.b.t. streng bestraffen van eventueel misbruik. Nu noemen we dat het verliezen van de menselijke maat maar dat is door steeds meer schaalvergroting (ook een politieke keuze) al tientallen jaren aan de gang.
Daar -het populisme- schrijft de auteur ook wat over:
Soms lijkt de complotdenker die u beschrijft op de populist.

“Die vallen zeker niet samen. De populist is geëngageerd, die wil een verloren wereld herstellen, en voelt zich ontheemd in een wereld waarmee hij het contact is kwijtgeraakt. Dat is een kritische stem die de moeite waard is.”
Jezelf ontheemd en achtergesteld voelen onderscheidt hij van het kwaadaardige complotdenken.

Maar het kan natuurlijk wel samenvallen of in elkaar overgaan. Dat de gevoelens van ontheemd/achtergesteld zijn overgaan in complotdenken.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

Daarbij zijn complotten van alle tijden, een complot denker heeft het verleden mee en hoeft niet per se fout te zitten.

Je kan ook te naïef zijn dat is weer het tegenovergestelde
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door hopper »

Klaus Swaab is ook een naam die je vaak bij complotdenkers tegen komt, net zoals de aversie tegen Brussel.
De kwaadaardigheid van het Poetin-regime wordt daarentegen altijd weer goed gepraat.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

hopper schreef: 26 sep 2021, 12:51 Klaus Swaab is ook een naam die je vaak bij complotdenkers tegen komt, net zoals de aversie tegen Brussel.
De kwaadaardigheid van het Poetin-regime wordt daarentegen altijd weer goed gepraat.
Je moet niet doorslaan, maar de politiek trekt altijd veel mensen aan die bij wijze van {niet-toegestaan woord} op macht en geld of eigen eer. Zulke mensen moeten ten alle tijden zeer kritisch gevolg worden en transparant zijn, dat laatste is ook niet meer het geval dat geeft dan ook alle reden voor complot denken omdat ze waarschijnlijk dan ook complotten uitvoeren tegen de mensen.

Een overheid die niet meer transparant is en vol met leugens en bedrog houdt zichzelf geheimen waarvoor het complot denken terecht is
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door hopper »

Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 12:56
hopper schreef: 26 sep 2021, 12:51 Klaus Swaab is ook een naam die je vaak bij complotdenkers tegen komt, net zoals de aversie tegen Brussel.
De kwaadaardigheid van het Poetin-regime wordt daarentegen altijd weer goed gepraat.
Je moet niet doorslaan, maar de politiek trekt altijd veel mensen aan die bij wijze van {niet-toegestaan woord} op macht en geld of eigen eer. Zulke mensen moeten ten alle tijden zeer kritisch gevolg worden en transparant zijn, dat laatste is ook niet meer het geval dat geeft dan ook alle reden voor complot denken omdat ze waarschijnlijk dan ook complotten uitvoeren tegen de mensen.

Een overheid die niet meer transparant is en vol met leugens en bedrog houdt zichzelf geheimen waarvoor het complot denken terecht is
Je plaatst nu een stropop. Het hoeft geen betoog dat de politiek een type mens aantrekt wat gehecht is aan geld en macht.
Maar dat is het onderwerp niet.

Het verschijnen van Rutte en consorten is nog geen reden om allerlei kwaadaardige complottheorieën (over bv Joden) te verspreiden.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

hopper schreef: 26 sep 2021, 13:04
Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 12:56

Je moet niet doorslaan, maar de politiek trekt altijd veel mensen aan die bij wijze van {niet-toegestaan woord} op macht en geld of eigen eer. Zulke mensen moeten ten alle tijden zeer kritisch gevolg worden en transparant zijn, dat laatste is ook niet meer het geval dat geeft dan ook alle reden voor complot denken omdat ze waarschijnlijk dan ook complotten uitvoeren tegen de mensen.

Een overheid die niet meer transparant is en vol met leugens en bedrog houdt zichzelf geheimen waarvoor het complot denken terecht is
Je plaatst nu een stropop. Het hoeft geen betoog dat de politiek een type mens aantrekt wat gehecht is aan geld en macht.
Maar dat is het onderwerp niet.

Het verschijnen van Rutte en consorten is nog geen reden om allerlei kwaadaardige complottheorieën (over bv Joden) te verspreiden.
Dat is waar, maar houdt er rekening mee dat de Joden ook niet gelijk gedood werden, maar eerst uitgesloten in dat opzicht is het te vergelijken.

Heb niet het idee dat de politiek stopt bij de QR code, je kan het niet van tevoren zeggen, daarom zeg ik het onder voorbehoud maar men gebruikt nazi tactieken en propoganda.

Kortom de eerste fase van hoe de Joden buitengesloten werden is van kracht, laten we hopen dat het daar bij blijft.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door hopper »

Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 13:08
Dat is waar, maar houdt er rekening mee dat de Joden ook niet gelijk gedood werden, maar eerst uitgesloten in dat opzicht is het te vergelijken.

Heb niet het idee dat de politiek stopt bij de QR code, je kan het niet van tevoren zeggen, daarom zeg ik het onder voorbehoud maar men gebruikt nazi tactieken en propoganda.

Kortom de eerste fase van hoe de Joden buitengesloten werden is van kracht, laten we hopen dat het daar bij blijft.
Wat er in de jaren 30 is gebeurd is feitelijk complotdenken op initiatief van de (Duitse) overheid.
De Europese overheden (en Brussel) doen dat momenteel juist niet.
(Afgezien van landen als Hongarije, Polen, Slovenie)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Mullog »

Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 13:08
hopper schreef: 26 sep 2021, 13:04

Je plaatst nu een stropop. Het hoeft geen betoog dat de politiek een type mens aantrekt wat gehecht is aan geld en macht.
Maar dat is het onderwerp niet.

Het verschijnen van Rutte en consorten is nog geen reden om allerlei kwaadaardige complottheorieën (over bv Joden) te verspreiden.
Dat is waar, maar houdt er rekening mee dat de Joden ook niet gelijk gedood werden, maar eerst uitgesloten in dat opzicht is het te vergelijken.

Heb niet het idee dat de politiek stopt bij de QR code, je kan het niet van tevoren zeggen, daarom zeg ik het onder voorbehoud maar men gebruikt nazi tactieken en propoganda.

Kortom de eerste fase van hoe de Joden buitengesloten werden is van kracht, laten we hopen dat het daar bij blijft.
Dit begint op een Godwinnetje te lijken.

Zou jij mij willen uitleggen hoe een QR code die men moet tonen bij het betreden van horeca of openbare gelegenheden (gisteren nog moeten doen in een restaurant, kostte minder dan een minuut voor ik, mijn vrouw en een bevriend echtpaar) te vergelijken is met de Jodenvervolging? Als Jood wordt je geboren en heb je geen keuze. Als je niet wenst te vaccineren is dat je eigen keus.

En neem mij niet kwalijk, ik zie niet in waarom ik zou moeten accepteren dat een wildvreemde mij aan risico's blootstelt zonder dat dit zelfs maar voor mij zichtbaar is. Ik wil mijzelf ook niet in het verkeer begeven en daarbij accepteren dat het is toegestaan om stomdronken achter het stuur te gaan zitten. Ook al is slechts in ongeveer 20% van de verkeersongevallen drank in het spel en zou je de absurde redenering kunnen formuleren dat men zonder drank een groter gevaar is in het verkeer.

Zou je mij ook kunnen uitleggen welke nazi tacktieken en propaganda gebruikt wordt. De nazi's begonnen met het boycotten van Joden in verschillende beroepsgroepen. Welke beroepsgroepen worden nu op basis van de QR code geboycot? Zijn er beroepsgroepen die niet meer voor de overheid mogen werken omdat ze geen QR code hebben, en welke zijn dat dan?
Gebruikersavatar
Balthasar
Berichten: 1277
Lid geworden op: 24 dec 2020, 15:44
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Balthasar »

Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 13:08
hopper schreef: 26 sep 2021, 13:04

Je plaatst nu een stropop. Het hoeft geen betoog dat de politiek een type mens aantrekt wat gehecht is aan geld en macht.
Maar dat is het onderwerp niet.

Het verschijnen van Rutte en consorten is nog geen reden om allerlei kwaadaardige complottheorieën (over bv Joden) te verspreiden.
Dat is waar, maar houdt er rekening mee dat de Joden ook niet gelijk gedood werden, maar eerst uitgesloten in dat opzicht is het te vergelijken.

Heb niet het idee dat de politiek stopt bij de QR code, je kan het niet van tevoren zeggen, daarom zeg ik het onder voorbehoud maar men gebruikt nazi tactieken en propoganda.

Kortom de eerste fase van hoe de Joden buitengesloten werden is van kracht, laten we hopen dat het daar bij blijft.
Wat zielig voor je, dat je eigenlijk niet zo goed snapt hoe de wereld in elkaar zit. Het lijkt me erg angstig. Veel sterkte.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 26 sep 2021, 20:14 Dit begint op een Godwinnetje te lijken.
Meschien heb je gelijk ik hoop het.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

Balthasar schreef: 26 sep 2021, 20:18 Wat zielig voor je, dat je eigenlijk niet zo goed snapt hoe de wereld in elkaar zit. Het lijkt me erg angstig. Veel sterkte.
Je hoeft mij niet zielig te vinden, angstig ben ik evenmin. Bedankt dat je mij sterkte toe wenst op een oprechte manier ;)
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Mullog
Berichten: 3785
Lid geworden op: 27 jan 2020, 20:01
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Mullog »

Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 21:09
Mullog schreef: 26 sep 2021, 20:14 Dit begint op een Godwinnetje te lijken.
Meschien heb je gelijk ik hoop het.
Ik heb gelijk want het Godwinnetje gaat over je post niet over de ontwikkelingen die in de wereld plaatsvinden.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

Mullog schreef: 26 sep 2021, 21:32
Vreugdevol schreef: 26 sep 2021, 21:09

Meschien heb je gelijk ik hoop het.
Ik heb gelijk want het Godwinnetje gaat over je post niet over de ontwikkelingen die in de wereld plaatsvinden.
Die is geschreven onder voorbehoud.
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1467
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Robert Frans »

Het (deels) isoleren van mensen bij besmettelijke ziekten is van alle tijden. Al in de Bijbel lees je over de melaatsen, maar vooral in Leviticus kom je gedetailleerde voorschriften tegen over wanneer een onrein iemand voor hoelang afgezonderd diende te worden. Elke beetje ernstige huidziekte kon een reden zijn voor wekenlange quarantaine.
In de Middeleeuwen werden pestlijders ook streng afgezonderd; er was zelfs een speciale liturgie, zeer gelijkend op een uitvaartmis, om ze plechtig de kerk en de gemeenschap uit te dragen.
Zo zijn er verschillende pandemieën wereldwijd geweest, die tot vaak nog veel draconischer maatregelen noodden dan wij nu kennen met de coronapandemie.

De nazi's isoleerden de Joden natuurlijk niet om dergelijke gezondheidsredenen. Zij deden dat omdat zij het 'Joodse ras' kwaadaardig en inferieur vonden. De isolatie had uiteindelijk ten doel de vernietiging van de Joden, ofwel de Holocaust.
Daarom werden eerst hun vrijheden geleidelijk steeds meer beperkt en werden ze daarna naar ghetto's verhuisd, om van daaruit uiteindelijk heel eenvoudig gedeporteerd te worden naar de kampen.
Hun maatregelen tegen de Joden kenden dus een duivels andere insteek dan de huidige coronamaatregelen, waardoor alle eventuele ervaren overeenkomsten alsnog absoluut onvergelijkbaar blijven.
Na Pasen weer actief

Vrede en alle goeds
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Snelheid »

QR code is totale uitsluiting en discriminatie,maar de politiek correcten zijn het er mee eens en alles links is ook je hoort ze niet;het boek van George Orwell 1984 wordt steeds mee werkelijkheid zo niet dat is het al.Onbegrijpelijk dat mensen zo hun vrijheid laten af pakken;hen die niet mee strijdbaar zijn voor eigen vrijheid van have en goed en persoonlijke vrijheid zullen ten onder gaan.Maar goed gelukkig zijn er nog mensen die wel strijdbaar zijn.

En complotdenken ook een totaal zwaktebod. :evil:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Bonjour »

Uitsluiting van domme mensen is een zegen.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 26 sep 2021, 23:06 Uitsluiting van domme mensen is een zegen.
Dom om te zeggen dat mensen dom zijn die jij niet kent,een vooroordeel wat kwaadaardig is.
VERITAS VOS LIBERABIT.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7634
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Bonjour »

Snelheid schreef: 26 sep 2021, 23:13 Dom om te zeggen dat mensen dom zijn die jij niet kent,een vooroordeel wat kwaadaardig is.
Nee hoor. Ik baseer me op een eigenschap van die mensen. Dat jij daar bij hoort, is vervelend voor je. Je zou er wat van kunnen leren.

101 doden in Alabama gisteren.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Snelheid
Berichten: 10755
Lid geworden op: 15 okt 2019, 21:39
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Snelheid »

Bonjour schreef: 26 sep 2021, 23:20
Snelheid schreef: 26 sep 2021, 23:13 Dom om te zeggen dat mensen dom zijn die jij niet kent,een vooroordeel wat kwaadaardig is.
Nee hoor. Ik baseer me op een eigenschap van die mensen. Dat jij daar bij hoort, is vervelend voor je. Je zou er wat van kunnen leren.

101 doden in Alabama gisteren.
Je bent goed in vals beschuldigen tot en met moord toe;dom heel dom om mensen die je geheel niet kent te beschuldigen van zaken die jij maar aan neemt dat dat ze crimineel zijn;in het werkelijke leven zou je dat niet durven als er een persoon voor je staat tja.......................... :naughty: :naughty:
VERITAS VOS LIBERABIT.
Vreugdevol
Berichten: 1288
Lid geworden op: 05 sep 2020, 10:57
Man/Vrouw: M

Re: De eenzame vlucht in complotdenken

Bericht door Vreugdevol »

Robert Frans schreef: 26 sep 2021, 21:43 Het (deels) isoleren van mensen bij besmettelijke ziekten is van alle tijden. Al in de Bijbel lees je over de melaatsen, maar vooral in Leviticus kom je gedetailleerde voorschriften tegen over wanneer een onrein iemand voor hoelang afgezonderd diende te worden. Elke beetje ernstige huidziekte kon een reden zijn voor wekenlange quarantaine.
In de Middeleeuwen werden pestlijders ook streng afgezonderd; er was zelfs een speciale liturgie, zeer gelijkend op een uitvaartmis, om ze plechtig de kerk en de gemeenschap uit te dragen.
Zo zijn er verschillende pandemieën wereldwijd geweest, die tot vaak nog veel draconischer maatregelen noodden dan wij nu kennen met de coronapandemie.

De nazi's isoleerden de Joden natuurlijk niet om dergelijke gezondheidsredenen. Zij deden dat omdat zij het 'Joodse ras' kwaadaardig en inferieur vonden. De isolatie had uiteindelijk ten doel de vernietiging van de Joden, ofwel de Holocaust.
Daarom werden eerst hun vrijheden geleidelijk steeds meer beperkt en werden ze daarna naar ghetto's verhuisd, om van daaruit uiteindelijk heel eenvoudig gedeporteerd te worden naar de kampen.
Hun maatregelen tegen de Joden kenden dus een duivels andere insteek dan de huidige coronamaatregelen, waardoor alle eventuele ervaren overeenkomsten alsnog absoluut onvergelijkbaar blijven.
👍🏻 Hoe is de laatste alinea anders dan heden? Ongevaccineerden worden ook als kwaadaardig en inferieur gezien, zie alleen al de uitspraken in de media, zelfs hier wordt er gezegd "uitsluiting van domme mensen is een zegen" (Bonjour)

Die man is zeer gevaarlijk bezig, al beseft hij dat zelf niet. (Nazi gedrag)
Men became scientific because they believed in a Law Giver.
— C. S. Lewis (ingekort)