Uittredingen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Yours schreef: 23 dec 2020, 15:42 Dag Zolderworm,

Met interesse heb ik me ingelezen op dit onderwerp ‘Uittredingen’.
Je komt op mij authentiek over. Ik kan namelijk jouw ervaringen toetsen aan die ik zelf in een grijs verleden heb gehad. Daar ga ik op dit forum verder niet in.

Ik vroeg jou eerder wat er uittreedt bij een BLE (Buiten Lichamelijke Ervaring).
Je antwoordde:
In ieder geval het astrale en volgens mij ook het mentale lichaam. Het astrale lichaam is de kern van onze emoties en het mentale lichaam van ons denken.
Volgens mij klopt dit. Verder zoekend op het forum zag ik dat je het mentale lichaam ‘kwikzilverachtig’ noemt en dat het elke vorm lijkt aan te kunnen nemen dat het wil.
Ik denk persoonlijk dat dit het raadsel van de ‘opgestane’ Jezus oplost. Want als je dan bedenkt dat het mentale lichaam de vorm kan aannemen van degene die je was op het moment van je dood, is het natuurlijk niet zo gek dat degenen die daar gevoelig voor waren dat ‘opstandingslichaam’ met o.a. de wonden van de kruisiging konden zien.
Dan moet Jezus Christus Meester over zijn voelen en over zijn denken zijn geweest, want anders kun je deze vorm nooit aannemen/behouden.

Uiteindelijk blijft dan alleen nog het raadsel over waar dan het stoffelijke lichaam van Jezus Christus gebleven is, want dat was weg toen de steen voor het graf werd weggehaald....een stoffelijk overschot kan natuurlijk never nooit opstaan.

Tot zover. Al met al komen we wellicht steeds een stapje verder in het ontrafelen van datgene wat zovelen zo graag wensen te weten over wat zich ongeveer 2000 jaar geleden heeft afgespeeld.
Ik heb een heel andere visie op het Jezus-gebeuren. Dus ik kan er niet zoveel over zeggen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Uittredingen

Bericht door Bastiaan73 »

Citaat:
Hoewel zij die een uittreding ervaren hebben er vaak van overtuigd zijn dat hun ervaring 'echt' is, bestaat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs dat uittredingen ook daadwerkelijk plaatsvinden.

Ook slaapverlamming geldt als een mogelijke wetenschappelijke verklaring voor het fenomeen. Deze slaapstoornis gaat vaak gepaard met realistische hallucinaties, waarbij men soms het gevoel heeft het lichaam te verlaten. Ook de andere fysieke sensaties die men ervaart tijdens een uittreding (suizingen, tintelingen, vibraties, ... ), komen sterk overeen met de hallucinaties die zich bij slaapverlamming kunnen voordoen.

Door elektrische prikkeling van de gyrus angularis blijkt het mogelijk om gevoelens van uitreding op te wekken. In 2004 ontdekte een Zwitserse onderzoeksgroep dit bij toeval, toen ze epilepsiepatiënten elektroden hadden geïmplanteerd in hun zoektocht naar de oorzaak van epilepsie.[1] Later onderzoek bevestigde deze waarneming. Zo werd in november 2007 ook de hersenactiviteit in kaart gebracht tijdens een op deze wijze kunstmatig opgewekte 'out-of-body experience'.[2] Het verschijnsel werd uitgelegd als een buitenlichamelijke gewaarwording die ontstaat wanneer onze hersenen er niet langer in slagen om onze zelfwaarneming, tastzin, gezichtsvermogen en evenwichtszin met elkaar te integreren. Mensen die wel in het astrale lichaam geloven, zeggen dan vaak dat men met de hersenen een soort van poort maakt en dat slechts het door de poort lopen de eigenlijke uittreding is.

Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectief.[3][4]

Door mensen die beweerden een uittreding gehad te hebben tijdens een operatie werden tekens en objecten die zodanig aangebracht waren dat zij van onderen niet zichtbaar waren en die ook niet aan de betreffende persoon bekend waren in alle gevallen niet waargenomen, ondanks het feit dat men beschreef wat men van bovenaf allemaal waarnam. Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat daadwerkelijke uittreding niet plaatsvond.[5]

Afbeelding
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Uittredin ... ychologie)
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Bastiaan73 schreef: 18 jul 2021, 14:54 Citaat:
Hoewel zij die een uittreding ervaren hebben er vaak van overtuigd zijn dat hun ervaring 'echt' is, bestaat er geen algemeen aanvaard wetenschappelijk bewijs dat uittredingen ook daadwerkelijk plaatsvinden.

Ook slaapverlamming geldt als een mogelijke wetenschappelijke verklaring voor het fenomeen. Deze slaapstoornis gaat vaak gepaard met realistische hallucinaties, waarbij men soms het gevoel heeft het lichaam te verlaten. Ook de andere fysieke sensaties die men ervaart tijdens een uittreding (suizingen, tintelingen, vibraties, ... ), komen sterk overeen met de hallucinaties die zich bij slaapverlamming kunnen voordoen.

Door elektrische prikkeling van de gyrus angularis blijkt het mogelijk om gevoelens van uitreding op te wekken. In 2004 ontdekte een Zwitserse onderzoeksgroep dit bij toeval, toen ze epilepsiepatiënten elektroden hadden geïmplanteerd in hun zoektocht naar de oorzaak van epilepsie.[1] Later onderzoek bevestigde deze waarneming. Zo werd in november 2007 ook de hersenactiviteit in kaart gebracht tijdens een op deze wijze kunstmatig opgewekte 'out-of-body experience'.[2] Het verschijnsel werd uitgelegd als een buitenlichamelijke gewaarwording die ontstaat wanneer onze hersenen er niet langer in slagen om onze zelfwaarneming, tastzin, gezichtsvermogen en evenwichtszin met elkaar te integreren. Mensen die wel in het astrale lichaam geloven, zeggen dan vaak dat men met de hersenen een soort van poort maakt en dat slechts het door de poort lopen de eigenlijke uittreding is.

Het blijkt ook mogelijk om de gevoelens van uittreding in een experiment kunstmatig op te wekken in gezonde proefpersonen door verandering van het visueel perspectief.[3][4]

Door mensen die beweerden een uittreding gehad te hebben tijdens een operatie werden tekens en objecten die zodanig aangebracht waren dat zij van onderen niet zichtbaar waren en die ook niet aan de betreffende persoon bekend waren in alle gevallen niet waargenomen, ondanks het feit dat men beschreef wat men van bovenaf allemaal waarnam. Hieruit kan de conclusie getrokken worden dat daadwerkelijke uittreding niet plaatsvond.[5]

Afbeelding
Bron: https://nl.wikipedia.org/wiki/Uittredin ... ychologie)
De hersenen kunnen inderdaad bij prikkeling de sensatie opwekken dat je je niet in je lichaam bevindt, omdat wij uiteraard in onze hersenen mechanismen hebben, die het gevoel veroorzaken dat je je wel in het lichaam bevindt. Echter de ervaringen die zo worden opgewekt zijn slechts hersenervaringen en halen het niet bij een "echte" uittreding. Het is geen vergelijk.
Bij mijn uittredingen verliet ik mijn lichaam en trad ik in in mijn eigen huis en de naaste omgeving. Dat alles werd zeer realistisch waargenomen. Gewoon alsof je wakker bent. Het heeft niet de eigenschappen van een hallucinatie. Het is gewoon je eigen huis.
Je kunt door muren en deuren heen, wat de eerste keer raar is om te doen. Je moet er als het ware durven induken.
Voorts zie je soms je stoffelijk lichaam vanaf een afstandje liggen.
Een keer zweefde ik boven het dak van het huis, zag de dakpannen onder mij, zeer gedetaillerrd, en wist dat mijn stoffelijk lichaam onder die dakpannen lag, en dat ik daar weer naar terug moest. Ik besloot in het dak te duiken, zoals je in een zwembed duikt, en belandde met een grote boog en veel lawaai weer in het lichaam.
Een andere keer ging ik naar de slaapkamer van mijn ouders en zag ik dat mijn moeder daar wasgoed op het bed had uitgespreid. Toen ik kort daarna weer terug was in mijn lichaam ging ik meteen kijken en het bleek te kloppen.
Enzovoort enzovoort.
Dit soort ervaringen opwekken door hersenstimulatie? Vergeet het maar. Alleen de sensatie dat je niet in het stoffelijk lichaam gecentreerd bent. Maar dat is bij lange na geen uittredingservaring.
Only dead fish go with the flow