Uittredingen

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 27 okt 2020, 10:31 Hetgeen het hilarische effect bij gelovigen heeft dat zij menen ooit weer ergens in de stof terug te keren.
Orthodoxe joden en katholieke en gereformeerde christenen geloven dat, maar Paulus leerde geen fysieke opstanding.
hopper schreef: 27 okt 2020, 10:31Iemand die uittreedt, die treedt uit de stof vandaan. (Althans, zo begrijp ik het fenomeen.) Maar het waarnemen blijft gewoon, hetgeen logisch is, omdat het waarnemen juist de stof waarneemt, maar het niet is.
Wie niet van deze wereld is neemt die evenmin waar. Want wie uit de aarde is bedenkt aardse dingen en maar wie niet van deze wereld is bedenkt de dingen die van boven zijn.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door hopper »

Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2020, 23:56
hopper schreef: 27 okt 2020, 10:31 Hetgeen het hilarische effect bij gelovigen heeft dat zij menen ooit weer ergens in de stof terug te keren.
Orthodoxe joden en katholieke en gereformeerde christenen geloven dat, maar Paulus leerde geen fysieke opstanding.
Het gaat er om dat je zelf leert wat de wederopstanding voor betekenis heeft. Gelovigen vullen van alles in en geloven dat vervolgens.
Door iets te geloven is er nog nooit iemand tot waarheid gekomen.
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 28 okt 2020, 00:04
Piebe Paulusma schreef: 27 okt 2020, 23:56
hopper schreef: 27 okt 2020, 10:31 Hetgeen het hilarische effect bij gelovigen heeft dat zij menen ooit weer ergens in de stof terug te keren.
Orthodoxe joden en katholieke en gereformeerde christenen geloven dat, maar Paulus leerde geen fysieke opstanding.
Het gaat er om dat je zelf leert wat de wederopstanding voor betekenis heeft. Gelovigen vullen van alles in en geloven dat vervolgens.
Door iets te geloven is er nog nooit iemand tot waarheid gekomen.
Wederopstanding? Of moeten we nu al twee keer doodgaan? :lol:
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Uittredingen

Bericht door Petra »

hopper schreef: 27 okt 2020, 09:59
Petra schreef: 27 okt 2020, 01:19
hopper schreef: 26 okt 2020, 10:32 Ik merk dat het grootste misverstand in deze discussie is dat datgene wat waarneemt zichtbaar moet zijn.
Dat is lichaams-denken: ik ben mijn lichaam.
Ik weet niet bij wie je dat misverstand bespeurt ..maar dat zit iig niet bij mij.
Waar ik het over had is als de uittreder Zelf zegt de stoffelijke/materiële wereld waar te nemen. Hence; het licht van de stoffelijke wereld op te vangen. in dat geval moet datgene wat waarneemt ook in de stoffelijke/materiële wereld zichtbaar zijn.
Ik zie het misverstand nog steeds. De uittreder neemt de stoffelijke wereld waar, maar dat wil toch niet zeggen dat de uittreder op dat moment zelf stoffelijk is? Datgene wat waarneemt is onstoffelijk.

Jij en anderen hier willen er niet aan dat 'waarnemen' onstoffelijk is. Zolderworm (en anderen) getuigt er van dat hij zijn lichaam waar neemt. Dan kun je toch niet tegelijkertijd met fysieke ogen waarnemen? Daarom is mijn conclusie dat jij in het lichaams-denken zit. (Ik ben mijn lichaam.)

Ja hoor, ik zit in het lichaamsdenken. Frappant genoeg.. de onstoffelijke waarnemer ook!
Die neemt hele gewone stoffelijke mensenlichamen waar.
Ik zou het erg interessant vinden als de onstoffelijke waarnemer het lichaamsdenken zou loslaten en dus geen gewone mensen lichamen zou 'zien' maar de onstoffelijke entiteiten van die lichamen.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Petra schreef: 28 okt 2020, 00:12
hopper schreef: 27 okt 2020, 09:59
Petra schreef: 27 okt 2020, 01:19
hopper schreef: 26 okt 2020, 10:32 Ik merk dat het grootste misverstand in deze discussie is dat datgene wat waarneemt zichtbaar moet zijn.
Dat is lichaams-denken: ik ben mijn lichaam.
Ik weet niet bij wie je dat misverstand bespeurt ..maar dat zit iig niet bij mij.
Waar ik het over had is als de uittreder Zelf zegt de stoffelijke/materiële wereld waar te nemen. Hence; het licht van de stoffelijke wereld op te vangen. in dat geval moet datgene wat waarneemt ook in de stoffelijke/materiële wereld zichtbaar zijn.
Ik zie het misverstand nog steeds. De uittreder neemt de stoffelijke wereld waar, maar dat wil toch niet zeggen dat de uittreder op dat moment zelf stoffelijk is? Datgene wat waarneemt is onstoffelijk.

Jij en anderen hier willen er niet aan dat 'waarnemen' onstoffelijk is. Zolderworm (en anderen) getuigt er van dat hij zijn lichaam waar neemt. Dan kun je toch niet tegelijkertijd met fysieke ogen waarnemen? Daarom is mijn conclusie dat jij in het lichaams-denken zit. (Ik ben mijn lichaam.)

Ja hoor, ik zit in het lichaamsdenken. Frappant genoeg.. de onstoffelijke waarnemer ook!
Juist!
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door hopper »

Petra schreef: 28 okt 2020, 00:12

Ja hoor, ik zit in het lichaamsdenken. Frappant genoeg.. de onstoffelijke waarnemer ook!
Die neemt hele gewone stoffelijke mensenlichamen waar.
Ik zou het erg interessant vinden als de onstoffelijke waarnemer het lichaamsdenken zou loslaten en dus geen gewone mensen lichamen zou 'zien' maar de onstoffelijke entiteiten van die lichamen.
Iets wat onstoffelijk is kun je niet zien, dat is het punt nou juist.
peda
Berichten: 20461
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door peda »

hopper schreef: 28 okt 2020, 09:41
Petra schreef: 28 okt 2020, 00:12

Ja hoor, ik zit in het lichaamsdenken. Frappant genoeg.. de onstoffelijke waarnemer ook!
Die neemt hele gewone stoffelijke mensenlichamen waar.
Ik zou het erg interessant vinden als de onstoffelijke waarnemer het lichaamsdenken zou loslaten en dus geen gewone mensen lichamen zou 'zien' maar de onstoffelijke entiteiten van die lichamen.
Iets wat onstoffelijk is kun je niet zien, dat is het punt nou juist.
Misschien wel met een 6e zintuig, over dit probleem gaat het nu juist in de meta-fysica. Hoe neemt God de schepping waar? Hoe neemt de astrale wereld de zichtbare wereld waar, hoe reageert geest/bewustzijn op de stoffelijke wereld ( hersenen ). De esoterie kent "' fijnstoffelijkheid "' "" lichtlichamen "', "' zelven "', "'christus-ikken "', "" godsvonken "', ""atmannen "", en noem maar op. Al deze entiteiten hebben op de ene of andere wijze contact met de stoffelijke wereld. Zou er geen enkel contact zijn, dan was de meta-fysische wereld voor onze wereld zonder enige betekenis. Juist het wel hebben van contact tussen beide werelden houdt de gemoederen bezig.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door hopper »

peda schreef: 28 okt 2020, 09:51
hopper schreef: 28 okt 2020, 09:41
Petra schreef: 28 okt 2020, 00:12

Ja hoor, ik zit in het lichaamsdenken. Frappant genoeg.. de onstoffelijke waarnemer ook!
Die neemt hele gewone stoffelijke mensenlichamen waar.
Ik zou het erg interessant vinden als de onstoffelijke waarnemer het lichaamsdenken zou loslaten en dus geen gewone mensen lichamen zou 'zien' maar de onstoffelijke entiteiten van die lichamen.
Iets wat onstoffelijk is kun je niet zien, dat is het punt nou juist.
Misschien wel met een 6e zintuig, over dit probleem gaat het nu juist in de meta-fysica. Hoe neemt God de schepping waar? Hoe neemt de astrale wereld de zichtbare wereld waar, hoe reageert geest/bewustzijn op de stoffelijke wereld ( hersenen ). De esoterie kent "' fijnstoffelijkheid "' "" lichtlichamen "', "' zelven "', "'christus-ikken "', "" godsvonken "', ""atmannen "", en noem maar op. Al deze entiteiten hebben op de ene of andere wijze contact met de stoffelijke wereld. Zou er geen enkel contact zijn, dan was de meta-fysische wereld voor onze wereld zonder enige betekenis. Juist het wel hebben van contact tussen beide werelden houdt de gemoederen bezig.
Het "Hoe neemt God de schepping waar?" is een goede vraag. Christenen geloven dat, althans zo werd het mij vroeger geleerd. (God ziet alles.)
Met iets geloven schiet je uiteraard niks op, daar was ik als kind al achter. Wie namelijk gelooft dat God alles ziet (waar neemt) verbeeldt zich een buiten zichzelf staande entiteit die op geheimzinnige wijze alles ziet. Dat gaat natuurlijk nergens over, daar worden kinderen alleen maar bang van, van zo'n mee-glurende God.

Antwoorden zijn m.i. alleen te geven vanuit zelfkennis en vanuit weten wat bewustzijn (de potentie om waar te nemen) is. Over bewustzijn beschik jij en iedereen die dit leest ook. Maar je ziet aan de wisseling tussen Petra en mij dat alleen spreken over bewustzijn al tot een dagenlange spraakverwarring leidt.

Een schot voor de boeg: de meeste mensen denken alleen maar in vormen. Logisch, want vormen is wat we waarnemen, is waar we over nadenken, is waar we met elkaar over spreken. Of het nu gaat om auto, Rutte, buurman, het zijn allemaal vormen. Of we denken aan/in verschijnselen: zwaartekracht, onweer, geestelijke depressies, fascisme etc.

Zolang de mens zichzelf als een vorm beschouwt met de bijbehorende verschijnselen gaat het nooit dagen dat er 'iets' is wat al die vormen en verschijnselen waar neemt. Dan is er vereenzelfiging met de vorm/verschijnsel die je zelf denkt te zijn. Die vereenzelviging is tevens het probleem. De schaduwen uit de grot van Plato is niks anders dan de vorm/verschijnsel die je zelf bent. Het 'duister' van Joh 1:5 is niks anders dan de vorm/verschijnsel die je zelf bent. Zolang de mens niet innerlijk realiseert dat hij niets is blijft de deur van bewustzijn gesloten en valt ook niet te achterhalen waarom "God alles ziet".
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

hopper schreef: 28 okt 2020, 10:11 Het "Hoe neemt God de schepping waar?" is een goede vraag. Christenen geloven dat, althans zo werd het mij vroeger geleerd. (God ziet alles.)
Met iets geloven schiet je uiteraard niks op, daar was ik als kind al achter. Wie namelijk gelooft dat God alles ziet (waar neemt) verbeeldt zich een buiten zichzelf staande entiteit die op geheimzinnige wijze alles ziet. Dat gaat natuurlijk nergens over, daar worden kinderen alleen maar bang van, van zo'n mee-glurende God.
Zolang dergelijke kinderen hun klasgenoten nog een tand door de lip rammen valt het met die angst wel mee. En Sinterklaas gluurt overigens ook mee.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 27 okt 2020, 01:19
hopper schreef: 26 okt 2020, 10:32 Ik merk dat het grootste misverstand in deze discussie is dat datgene wat waarneemt zichtbaar moet zijn.
Dat is lichaams-denken: ik ben mijn lichaam.
Ik weet niet bij wie je dat misverstand bespeurt ..maar dat zit iig niet bij mij.
Waar ik het over had is als de uittreder Zelf zegt de stoffelijke/materiële wereld waar te nemen. Hence; het licht van de stoffelijke wereld op te vangen. in dat geval moet datgene wat waarneemt ook in de stoffelijke/materiële wereld zichtbaar zijn.
Ik herhaal nopg maar even wat ik hierover geschreven heb. Blijkbaar is het niet binnengekomen.
Het Zijn is geest, of feitelijk zichzelf waarnemende geest. Dat geldt ook voor de materiële wereld. Echter wij nemen de materiële wereld als materieel waar, omdat wij normaliter gecentreerd zijn in het hersenbewustzijn. De ware aard van de materiële werkelijkheid is geest. Vandaar dat wij haar, als zijnde geest, in alle mogelijke bewustzijnsposities kunnen waarnemen. En aangezien het astrale bewustzijn primair is en hersenbewustzijn secundair, kunnen wij wel de materie waarnemen als wij in astraal bewustzijn gecentreerd zijn, maar niet omgekeerd als we in hersenbewustzijn gecentreerd zijn de astrale wereld.
Echter, omdat het astraal bewustzijn primair is, veranderen wij soms op basis van astrale impulsen de materiële werkelijkheid. We zien dan tijdens de uittreding bijvoorbeeld opeens ergens een stoel staan, waar die er materieel beschouwd niet is. Die stoel is dan een astrale conceptie.

Dit kan ook de reden zijn waarom we als we ergens naartoe gaan tijdens de uittreding de dingen enigszins anders zien dan ze materieel beschouwd zijn.
Voorts heeft men in de uitreding andere belangen en andere interesse dan bijvoorbeeld een bord met cijfers hoog op een kast te lezen. Uittreden beïnvloedt onze wil en het belang dat we in dingen stellen. Vandaar dat experimenten met uittreders maar zelden lukken.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 24 okt 2020, 02:50
Zolderworm schreef: 23 okt 2020, 11:55
Dit kan ook de reden zijn waarom we als we ergens naartoe gaan tijdens de uittreding de dingen enigszins anders zien dan ze materieel beschouwd zijn.
Voorts heeft men in de uitreding andere belangen en andere interesse dan bijvoorbeeld een bord met cijfers hoog op een kast te lezen. Uittreden beïnvloedt onze wil en het belang dat we in dingen stellen. Vandaar dat experimenten met uittreders maar zelden lukken.

Ovrrigens ben ik al jaren geleden gestopt met uittreden. Vandaar dat ik niet naar je toe kan komen.
Naar wat ik begrijp wilden de uittreders waar zij jarenlang mee bezig was het maar wat graag bewijzen.
Ze is al die jaren behoorlijk in de maling genomen en beschimpt vanwege haar queeste; zij wilde het zelf ook dolgraag bewijzen omdat ze er van overtuigd was. Het hele parapsychologische domein wijdt ze haar leven aan.
Maar goed, ik heb haar website gelinkt en haar filmpje, je hebt het boek al liggen dus ik hoop dat je het leest.
Ben echt benieuwd wat je daarvan vindt!

Jammer dat je niet ff kan overvliegen. :)
Ik had het wel top gevonden als ik ff naar m'n kroost kon voor een astraal bakkie.
Ben je bewust gestopt of gebeurt het gewoon niet meer?
Ik ben al bijna klaar met het boek. Zij heeft een aantal punten om aan te nemen dat uittredingen zich in het hoofd afspelen. Zij heeft het wel aannemelijk gemaakt, maar natuurlijk niet bewezen. Het is bijna onmogelijk om het echt te bewijzen. Pas over honderd jaar als we alle hersenprocessen tot in de details kunnen duiden, zou dat kunnen lukken.
Dat experimenten niet gelukt zijn, zegt veel, maar niet alles. Er kunnen redenen zijn waarom experimenten niet lukken. Bijvoorbeeld omdat tijdens de uittreding het experiment niet je eerste zorg is. Zoals gezegd, vraag ik me ook af waarom ik altijd in of nabij mijn huis ben gebleven, terwijl er tijdens de uittreding in de wereld zo veel te zien zou zijn geweest. Volkomen onbegrijpelijk. En waarom ik niet meteen naar m'n lichaam heb gekeken, maar pas na een jaar uittredingen hebben, of zo.
Dat je de wereld bij de uittreding niet altijd geheel ziet zoals deze werkelijk is, kan verklaard worden door het feit dat je de wereld, op basis van de wereld, tijdens de uittreding reproduceert. En dat je er dus astrale elementen aan toevoegt. Sten Oomen noemde dit toegevoegde factoren. Het blijkt bijvoorbeeld dat dingen die je je van vroeger herinnert ook iets anders blijken te zijn, als je weer eens gaat kijken. Het kan zijn dat de geest zoiets ook tijdens de uittreding doet. Ik betrad een enkele keer vanuit mijn huis, als ik door een raam ging, een totaal andere wereld. Ik denk dat ik die wereld vanuit mijn geest geschapen heb. Zo kun je ook vanuit je geest dingen veranderen in de stoffelijke wereld die je reproduceert op basis van de stoffelijke wereld zelf.
Ten slotte kan voor het feit dat manipulatie van de hersenen soms uittredingsachtige ervaringen opwekken, ook simpel de verklaring zijn dat deze een daadwerkelijke uittreding oproepen.
Dus, er zijn zeker alternatieve verklaringen.

Overigens vind ik het persoonlijk absurd om te veronderstellen dat je, als je de ervaring hebt dat je uittreedt, je huis ziet zoals het is, zeer gedetailleerd, en vanuit een helder bewustzijn, bijna zoals dagbewustzijn, en dus niet een soort droombewustzijn of hallucinaties, en het gevoel hebt dat je je door een driedimensionale ruimte verplaatst, je stoffelijk lichaam ziet liggen, boven het dak zweeft en de dakpannen zeer nauwkeurig tot in de details ziet, en dat je weet dat onder dat dak je lichaam ligt, en dat je daar weer naar terug moet, en dat je vervolgens met een grote zwaai weer in je lichaam belandt, enzovoort enzovoort, dat dit zich allemaal alleen maar in je hersenen afspeelt. De gedachte dat je daadwerkelijk uittreedt is een veel eenvoudiger en logischer verklaring. Waarom zouden je hersenen dit alles voortbrengen? Wat is het doel ervan? Er is geen doel te bedenken.

Maar ik ben bewust gestopt. Aan mijn uittredingservaringen is na een aantal jaren een eind gekomen. Ik heb ze al vele jaren niet meer gehad. Ik ging op een avond naar een psychometrische meeting, dat wil zeggen dat een helderziende aan de hand van een door jou veel gedragen voorwerp, bijvoorbeeld een horloge, helderziende waarneming doet die betrekking hebben op jouw leven. Als hij zich dan instelt op het horloge, dan komen beelden in hem boven uit jouw verleden, maar ook uit jouw toekomst.
Een andere persoon die op die avond aanwezig was, die ook helderziend was, en die ik niet kende, vroeg of ik na afloop even bij hem langs wou komen.
'Jij hebt uittredingen, hè,' begon hij.
Ik was verbaasd dat hij dat wist en bevestigde dat. Toen zei hij dat bepaalde geesten hem hadden gevraagd mij te wijzen op de gevaren van mijn uittredingen en mij dringend te adviseren ermee te stoppen. Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Een andere persoon die op die avond aanwezig was, die ook helderziend was, en die ik niet kende, vroeg of ik na afloop even bij hem langs wou komen.
'Jij hebt uittredingen, hè,' begon hij.
Ik was verbaasd dat hij dat wist en bevestigde dat. Toen zei hij dat bepaalde geesten hem hadden gevraagd mij te wijzen op de gevaren van mijn uittredingen en mij dringend te adviseren ermee te stoppen. Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Juist zo'n waarschuwing van zo'n vreemde snuiter zou mij motiveren om die zogenaamde gevaren op te zoeken. En hij mocht die geesten waarschuwen mij niet te waarschuwen.

Beetje tam hoor, maar ja als je nooit van zolder komt..... :D
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2020, 20:44
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Een andere persoon die op die avond aanwezig was, die ook helderziend was, en die ik niet kende, vroeg of ik na afloop even bij hem langs wou komen.
'Jij hebt uittredingen, hè,' begon hij.
Ik was verbaasd dat hij dat wist en bevestigde dat. Toen zei hij dat bepaalde geesten hem hadden gevraagd mij te wijzen op de gevaren van mijn uittredingen en mij dringend te adviseren ermee te stoppen. Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Juist zo'n waarschuwing van zo'n vreemde snuiter zou mij motiveren om die zogenaamde gevaren op te zoeken. En hij mocht die geesten waarschuwen mij niet te waarschuwen.

Beetje tam hoor, maar ja als je nooit van zolder komt..... :D
Goed zo, Piebe. Zo ken ik je weer. Ik had je dan opgezocht als je in de psychiatrische instelling (gekkenhuis) had gezeten met paranoïde psychose.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 22:00
Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2020, 20:44
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Een andere persoon die op die avond aanwezig was, die ook helderziend was, en die ik niet kende, vroeg of ik na afloop even bij hem langs wou komen.
'Jij hebt uittredingen, hè,' begon hij.
Ik was verbaasd dat hij dat wist en bevestigde dat. Toen zei hij dat bepaalde geesten hem hadden gevraagd mij te wijzen op de gevaren van mijn uittredingen en mij dringend te adviseren ermee te stoppen. Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Juist zo'n waarschuwing van zo'n vreemde snuiter zou mij motiveren om die zogenaamde gevaren op te zoeken. En hij mocht die geesten waarschuwen mij niet te waarschuwen.

Beetje tam hoor, maar ja als je nooit van zolder komt..... :D
Goed zo, Piebe. Zo ken ik je weer. Ik had je dan opgezocht als je in de psychiatrische instelling (gekkenhuis) had gezeten met paranoïde psychose.
Zou me gezellig hebben geleken doch was het maar een plaagstootje van mij. Wat ik had gedaan weet ik niet.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Uittredingen

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Ik ben al bijna klaar met het boek. Zij heeft een aantal punten om aan te nemen dat uittredingen zich in het hoofd afspelen. Zij heeft het wel aannemelijk gemaakt, maar natuurlijk niet bewezen. Het is bijna onmogelijk om het echt te bewijzen. Pas over honderd jaar als we alle hersenprocessen tot in de details kunnen duiden, zou dat kunnen lukken.

Dus, er zijn zeker alternatieve verklaringen.
Veel dingen, ook in de wetenschap, gaan idd. over meer of minder aannemelijk.
Maar goed, je hebt weer een ander perspectief om erover na te denken, wat je ermee aanvangt moet je uiteraard zelf weten.

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 . De gedachte dat je daadwerkelijk uittreedt is een veel eenvoudiger en logischer verklaring. Waarom zouden je hersenen dit alles voortbrengen? Wat is het doel ervan? Er is geen doel te bedenken.
Er zijn ook mensen die niet uittreden maar wel het gevoel hebben dat ze niet in hun lichaam zitten of niet helemaal. Of dat hun lichaam een paar meter verderop staat dan 'zijzelf'.
Of,, dat hun arm of benen o.i.d. niet bij ze horen. Ik herinner me een geval uit de media die zo overtuigd was dat haar benen niet bij haar hoorden dat ze ze ook wilde laten amputeren. Mensen hebben hallucinaties, stemmen in hun hoofd, meerdere persoonlijkheden en roep maar.
Waarom ? Wat is het doel?
Ik denk dat er een hoop dingen zijn die geen doel hebben.
Ik denk dat de waarom vnl te maken heeft met onze chemische fabriek. Waarvan 'we' nog steeds meer niet snappen dan wel.
Als je ziet wat er allemaal fout kan gaan is het nog een mirakel als de fabriek lekker draait en doet wat het moet doen.

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Maar ik ben bewust gestopt.
Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Ik vind het opmerkelijk dat je het kennelijk zelf bewust kon stoppen.
Naar wat ik begrijp is het iets wat mensen overkomt.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 28 okt 2020, 23:17
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Ik ben al bijna klaar met het boek. Zij heeft een aantal punten om aan te nemen dat uittredingen zich in het hoofd afspelen. Zij heeft het wel aannemelijk gemaakt, maar natuurlijk niet bewezen. Het is bijna onmogelijk om het echt te bewijzen. Pas over honderd jaar als we alle hersenprocessen tot in de details kunnen duiden, zou dat kunnen lukken.

Dus, er zijn zeker alternatieve verklaringen.
Veel dingen, ook in de wetenschap, gaan idd. over meer of minder aannemelijk.
Maar goed, je hebt weer een ander perspectief om erover na te denken, wat je ermee aanvangt moet je uiteraard zelf weten.
Ik vind het erg boeiend en denk er vaak over na.

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 . De gedachte dat je daadwerkelijk uittreedt is een veel eenvoudiger en logischer verklaring. Waarom zouden je hersenen dit alles voortbrengen? Wat is het doel ervan? Er is geen doel te bedenken.
Er zijn ook mensen die niet uittreden maar wel het gevoel hebben dat ze niet in hun lichaam zitten of niet helemaal. Of dat hun lichaam een paar meter verderop staat dan 'zijzelf'.
Of,, dat hun arm of benen o.i.d. niet bij ze horen. Ik herinner me een geval uit de media die zo overtuigd was dat haar benen niet bij haar hoorden dat ze ze ook wilde laten amputeren. Mensen hebben hallucinaties, stemmen in hun hoofd, meerdere persoonlijkheden en roep maar.
Waarom ? Wat is het doel?
Ik denk dat er een hoop dingen zijn die geen doel hebben.
Ik denk dat de waarom vnl te maken heeft met onze chemische fabriek. Waarvan 'we' nog steeds meer niet snappen dan wel.
Als je ziet wat er allemaal fout kan gaan is het nog een mirakel als de fabriek lekker draait en doet wat het moet doen.
Dat is nog wel even iets anders dan compleet uit je lichaam uittreden, door je huis zwerven, door muren en deuren heen kunnen, boven je dak zweven en alle dakpannen tot in detail onder je kunnen zien, naar je eigen lichaam kijken enzovoort. Waarom zouden je hersenen die ervaring voortbrengen? Is het niet veel logischer dat dat gewoon realiteit is?
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Maar ik ben bewust gestopt.
Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Ik vind het opmerkelijk dat je het kennelijk zelf bewust kon stoppen.
Naar wat ik begrijp is het iets wat mensen overkomt.
Maar het moest een keer stoppen. Het werd tijd dat ik weer een normaal mens werd.
Stoppen was niet eenvoudig. Ik ben gestopt me alle meditatie en yoga en ontspanningsoefeningen. En als ik uittrad ging ik onmiddellijk m'n lichaam weer in. maar ik heb ze nog jarenlang gehad. Zij het steeds wat minder vaak.
Laatst gewijzigd door Zolderworm op 30 okt 2020, 11:25, 1 keer totaal gewijzigd.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2020, 22:50
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 22:00
Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2020, 20:44
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Een andere persoon die op die avond aanwezig was, die ook helderziend was, en die ik niet kende, vroeg of ik na afloop even bij hem langs wou komen.
'Jij hebt uittredingen, hè,' begon hij.
Ik was verbaasd dat hij dat wist en bevestigde dat. Toen zei hij dat bepaalde geesten hem hadden gevraagd mij te wijzen op de gevaren van mijn uittredingen en mij dringend te adviseren ermee te stoppen. Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Juist zo'n waarschuwing van zo'n vreemde snuiter zou mij motiveren om die zogenaamde gevaren op te zoeken. En hij mocht die geesten waarschuwen mij niet te waarschuwen.

Beetje tam hoor, maar ja als je nooit van zolder komt..... :D
Goed zo, Piebe. Zo ken ik je weer. Ik had je dan opgezocht als je in de psychiatrische instelling (gekkenhuis) had gezeten met paranoïde psychose.
Zou me gezellig hebben geleken doch was het maar een plaagstootje van mij. Wat ik had gedaan weet ik niet.
Het werd op een bepaald moment zo eng dan er echt niets anders op zat dan te stoppen. Maar altijd nog minder eng dan dit forum.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Piebe Paulusma
Berichten: 23534
Lid geworden op: 10 mei 2015, 01:36
Man/Vrouw: M
Locatie: Nieuw Jeruzalem

Re: Uittredingen

Bericht door Piebe Paulusma »

Zolderworm schreef: 30 okt 2020, 11:22
Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2020, 22:50
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 22:00
Piebe Paulusma schreef: 28 okt 2020, 20:44
Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Een andere persoon die op die avond aanwezig was, die ook helderziend was, en die ik niet kende, vroeg of ik na afloop even bij hem langs wou komen.
'Jij hebt uittredingen, hè,' begon hij.
Ik was verbaasd dat hij dat wist en bevestigde dat. Toen zei hij dat bepaalde geesten hem hadden gevraagd mij te wijzen op de gevaren van mijn uittredingen en mij dringend te adviseren ermee te stoppen. Dat heb ik inderdaad maar gedaan simpelweg door een tijdje geen aandacht meer te besteden aan mijn innerlijke wereld en afstand te nemen.
Juist zo'n waarschuwing van zo'n vreemde snuiter zou mij motiveren om die zogenaamde gevaren op te zoeken. En hij mocht die geesten waarschuwen mij niet te waarschuwen.

Beetje tam hoor, maar ja als je nooit van zolder komt..... :D
Goed zo, Piebe. Zo ken ik je weer. Ik had je dan opgezocht als je in de psychiatrische instelling (gekkenhuis) had gezeten met paranoïde psychose.
Zou me gezellig hebben geleken doch was het maar een plaagstootje van mij. Wat ik had gedaan weet ik niet.
Het werd op een bepaald moment zo eng dan er echt niets anders op zat dan te stoppen. Maar altijd nog minder eng dan dit forum.
Ja als je er bang voor wordt dan laat je het wel, dat had ik met trippen. Vond het te confronterend. Zo eng is dit forum niet, zolang je alles maar met een korrel zout neemt.
Deze allen zijn in het geloof gestorven, de beloften niet verkregen hebbende
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door hopper »

https://www.ad.nl/ad-werkt/cardioloog-p ... ~a0494419/
,We hebben kunnen aantonen dat mensen een helderder bewustzijn hebben dan ooit, op het moment dat hun hersenen volledig zijn uitgevallen. Dankzij controleerbare waarnemingen van mensen die een uittreding uit hun lichaam ervoeren tijdens hun hartstilstand. Zo kon een man een verpleger vertellen in welke lade deze zijn kunstgebit had opgeborgen tijdens de reanimatie.

Een helderder bewustzijn dan ooit op het moment dat de hersenen zijn uitgeval­len
,,De aanname dat de hersenen bewustzijn creëren is niet langer houdbaar, nog afgezien van het gegeven dat geen enkele wetenschapper ooit heeft kunnen aantonen hoe dit proces werkt. Het is mijn vaste overtuiging dat de hersenen een functie hebben vergelijkbaar met die van een computer: deze produceert de website niet die je bekijkt, hij verschaft slechts toegang tot de miljarden sites die beschikbaar zijn. En als je computer niet meer functioneert, bestaat het internet nog steeds.

,,Bewustzijn is primair, materie - de biologie van onze aarde - is secundair. De dood is een veranderende staat van het bewustzijn dat zonder begin en zonder einde is en buiten tijd en ruimte blijft bestaan. Met behoud van een zekere persoonlijke vorm weet je jezelf weer onderdeel van het grotere geheel. Zoals een golf in een oceaan tegelijkertijd de oceaan is als ook zichzelf.
Meester Tja zegt Tja...
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Uittredingen

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 30 okt 2020, 11:20 Dat is nog wel even iets anders dan compleet uit je lichaam uittreden, door je huis zwerven, door muren en deuren heen kunnen, boven je dak zweven en alle dakpannen tot in detail onder je kunnen zien, naar je eigen lichaam kijken enzovoort. Waarom zouden je hersenen die ervaring voortbrengen? Is het niet veel logischer dat dat gewoon realiteit is?
Het is allemaal anders ja. Maar wel allemaal net zo onlogisch als jouw ervaring. (In vergelijking met het normale normaal).

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind_(film)
Nash zag andere mensen en was ervan overtuigd dat ze echt waren.
Waarom zijn hersenen die ervaring opriepen? geen flauw idee.

Waarom hebben mensen visioenen van God.. is het niet veel logischer dat ze echt met God praten?

Hoe dan ook.. ik snap wel dat het voor jou echt is.
En ik snap ook dat het je bezig kan houden. Ik heb zelf een ufo gezien, niet een lichtje ver in de lucht maar recht voor m'n neus. Uiteraard een hele echte. Ga dat maar 's vertellen.

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Maar het moest een keer stoppen. Het werd tijd dat ik weer een normaal mens werd.
Stoppen was niet eenvoudig. Ik ben gestopt me alle meditatie en yoga en ontspanningsoefeningen. En als ik uittrad ging ik onmiddellijk m'n lichaam weer in. maar ik heb ze nog jarenlang gehad. Zij het steeds wat minder vaak.
Sja dan snap ik dat je bang was.
Voor mij zou het grootste verschil zitten in hoe het gebeurt.
Is het iets wat je zomaar overkomt of kun je zelf in en uit treden wanneer je dat wil.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 30 okt 2020, 23:31
Zolderworm schreef: 30 okt 2020, 11:20 Dat is nog wel even iets anders dan compleet uit je lichaam uittreden, door je huis zwerven, door muren en deuren heen kunnen, boven je dak zweven en alle dakpannen tot in detail onder je kunnen zien, naar je eigen lichaam kijken enzovoort. Waarom zouden je hersenen die ervaring voortbrengen? Is het niet veel logischer dat dat gewoon realiteit is?
Het is allemaal anders ja. Maar wel allemaal net zo onlogisch als jouw ervaring. (In vergelijking met het normale normaal).

https://en.wikipedia.org/wiki/A_Beautiful_Mind_(film)
Nash zag andere mensen en was ervan overtuigd dat ze echt waren.
Waarom zijn hersenen die ervaring opriepen? geen flauw idee.

Waarom hebben mensen visioenen van God.. is het niet veel logischer dat ze echt met God praten?

Hoe dan ook.. ik snap wel dat het voor jou echt is.
En ik snap ook dat het je bezig kan houden. Ik heb zelf een ufo gezien, niet een lichtje ver in de lucht maar recht voor m'n neus. Uiteraard een hele echte. Ga dat maar 's vertellen.

Zolderworm schreef: 28 okt 2020, 19:34 Maar het moest een keer stoppen. Het werd tijd dat ik weer een normaal mens werd.
Stoppen was niet eenvoudig. Ik ben gestopt me alle meditatie en yoga en ontspanningsoefeningen. En als ik uittrad ging ik onmiddellijk m'n lichaam weer in. maar ik heb ze nog jarenlang gehad. Zij het steeds wat minder vaak.
Sja dan snap ik dat je bang was.
Voor mij zou het grootste verschil zitten in hoe het gebeurt.
Is het iets wat je zomaar overkomt of kun je zelf in en uit treden wanneer je dat wil.
Bij mijn uittreding veranderde er niets aan de wereld. Alleen bevond ik me op een andere plek. Dat is totaal iets anders dan de hallucinaties waarover je het hebt.
Ik ken iemand die bezig is met een project over mensen die ufo's hebben gezien. Ze wil graag in contact komen met dergelijke mensen. Wil je dat doen, dan geef ik even haar emailadres en zal ik haar schrijven dat je contact opneemt.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Petra
Berichten: 7580
Lid geworden op: 07 nov 2019, 02:55
Man/Vrouw: V
Locatie: Hanoi

Re: Uittredingen

Bericht door Petra »

Zolderworm schreef: 31 okt 2020, 22:22
Bij mijn uittreding veranderde er niets aan de wereld. Alleen bevond ik me op een andere plek. Dat is totaal iets anders dan de hallucinaties waarover je het hebt.
Ik ken iemand die bezig is met een project over mensen die ufo's hebben gezien. Ze wil graag in contact komen met dergelijke mensen. Wil je dat doen, dan geef ik even haar emailadres en zal ik haar schrijven dat je contact opneemt.
Het ging mij om deze vraag van jou:
"Waarom zouden je hersenen die ervaring voortbrengen? Is het niet veel logischer dat dat gewoon realiteit is?"

Je andere vraag moet ik over nadenken.
Nooit te oud om te leren met gedachten te jongleren
@Possibilianism: comfortable with multiple ideas
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

Petra schreef: 31 okt 2020, 23:18
Zolderworm schreef: 31 okt 2020, 22:22
Bij mijn uittreding veranderde er niets aan de wereld. Alleen bevond ik me op een andere plek. Dat is totaal iets anders dan de hallucinaties waarover je het hebt.
Ik ken iemand die bezig is met een project over mensen die ufo's hebben gezien. Ze wil graag in contact komen met dergelijke mensen. Wil je dat doen, dan geef ik even haar emailadres en zal ik haar schrijven dat je contact opneemt.
Het ging mij om deze vraag van jou:
"Waarom zouden je hersenen die ervaring voortbrengen? Is het niet veel logischer dat dat gewoon realiteit is?"

Je andere vraag moet ik over nadenken.
Hallucinaties hebben, net als dromen, een symbolisch representerende functie met betrekking tot inhouden van het onbewuste. Uittredingen hebben dat niet.
Maar zag je echt een schijf of alleen maar een lichtverschijnsel?
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Zolderworm
Berichten: 20841
Lid geworden op: 04 mar 2013, 10:26
Man/Vrouw: M

Re: Uittredingen

Bericht door Zolderworm »

https://www.mupload.nl/img/5aiyyj4xv0xr.jpg

(waarom kan ik hier geen foto's plaatsen?)

Ik zou deze boeken eens naast elkaar willen plaatsen. Dat wil zeggen in een beschouwing, niet zozeer op de foto. Laszlo en Peake betogen dat we bij een uittreding uit het lichaam werkelijk dat lichaam verlaten en een geestelijke wereld betreden. Blackmore daarentegen beweert dat dit zich allemaal alleen maar in de hersenen afspeelt.

Haar argumenten zijn onder meer dat bij de uittreding sommige dingen in de naaste omgeving er anders uitzien dan in werkelijkheid, dat stimulatie van sommige delen van de hersenen uittredings-achtige ervaringen kunnen oproepen, dat experimenten waarbij uittreders gevraagd werd op borden geschreven getallen te lezen, die zij vanaf de ligbank of het bed niet konden zien, nooit tot succes hebben geleid. Of idem kamers te bezoeken op verre plaatsen en te beschrijven wat zich daar afspeelde op dat moment.
Zij bestrijdt ook bijna-doodervaringen onder meer met het argument dat volgens haar blijkt dat deze ervaringen zich vlak voor het moment van de dood in sneltreinvaart in de hersenen afspelen. Ik vraag het me af.

Ik ga natuurlijk voor Laszlo en Peake, mede vanwege m'n eigen uittredingservaringen.
Dat je tijdens uittredingen, bijvoorbeeld in de omgeving van je eigen huis, dingen soms net iets anders ziet dan ze in werkelijkheid zijn komt, volgens mij, omdat je tijdens de uittreding die stoffelijke wereld als het ware herschept op geestelijk (astraal) niveau, en er dan dingen van jezelf, vanuit je fantasie, in legt.
En het feit dat stimulatie van de hersenen soms uittredingsachige ervaringen voortbrengen, kan ook komen omdat zij een werkelijke uittreding veroorzaken. Waarbij ook nog eens komt dat dergelijke ervaringen op basis van hersenstimulatie het niet halen bij een echte uittreding.
Dat experimenten met uittredingen mislukken kan ook komen omdat je tijdens de uittreding vanuit je fantasie sommige dingen verandert, en omdat je tijdens een uittreding er echt geen interesse in hebt een getal te gaan lezen dat op een bord is geschreven, dat hoog op een kast neergelegd. Ik vraag me ook af waarom ik tijdens m'n uittredingen gewoon in en nabij het huis verbleef en niet de wijde wereld in ging. Blijkbaar had ik een andere interesse dan tijdens het wakker zijn overdag. Reden waarom je plaatsgebonden geesten hebt.

Uittredingen zijn zo realistisch, alles is even echt als wanneer je gewoon wakker bent, dat ik me niet kan voorstellen dat ze slechts een product van de hersenen zijn.
Bovendien waarom zouden je hersenen uittredingservaringen voortbrengen? Wat is het doel ervan? Dromen hebben een psychologisch doel. En zelfs hallucinaties kunnen een psychologisch doel hebben. Maar uittredingen?

Toen ik tijdens een uittreding boven het dak van m'n huis zweefde, zag ik de dakpannen onder me tot in de details. Ik wist dat daaronder m'n lichaam lag, waar ik weer naartoe moest. Ik dook als het ware in die dakpannen en met een grote boog belandde ik weer in m'n lichaam. Hoezo door m'n hersenen voortgebracht? Ik geloof er niets van.

Ik ga voor Laszlo en Peake. Maar voor het werk van Blackmore heb ik wel veel waardering.
Only dead fish go with the flow
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1785
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Uittredingen

Bericht door Yours »

Dag Zolderworm,

Met interesse heb ik me ingelezen op dit onderwerp ‘Uittredingen’.
Je komt op mij authentiek over. Ik kan namelijk jouw ervaringen toetsen aan die ik zelf in een grijs verleden heb gehad. Daar ga ik op dit forum verder niet in.

Ik vroeg jou eerder wat er uittreedt bij een BLE (Buiten Lichamelijke Ervaring).
Je antwoordde:
In ieder geval het astrale en volgens mij ook het mentale lichaam. Het astrale lichaam is de kern van onze emoties en het mentale lichaam van ons denken.
Volgens mij klopt dit. Verder zoekend op het forum zag ik dat je het mentale lichaam ‘kwikzilverachtig’ noemt en dat het elke vorm lijkt aan te kunnen nemen dat het wil.
Ik denk persoonlijk dat dit het raadsel van de ‘opgestane’ Jezus oplost. Want als je dan bedenkt dat het mentale lichaam de vorm kan aannemen van degene die je was op het moment van je dood, is het natuurlijk niet zo gek dat degenen die daar gevoelig voor waren dat ‘opstandingslichaam’ met o.a. de wonden van de kruisiging konden zien.
Dan moet Jezus Christus Meester over zijn voelen en over zijn denken zijn geweest, want anders kun je deze vorm nooit aannemen/behouden.

Uiteindelijk blijft dan alleen nog het raadsel over waar dan het stoffelijke lichaam van Jezus Christus gebleven is, want dat was weg toen de steen voor het graf werd weggehaald....een stoffelijk overschot kan natuurlijk never nooit opstaan.

Tot zover. Al met al komen we wellicht steeds een stapje verder in het ontrafelen van datgene wat zovelen zo graag wensen te weten over wat zich ongeveer 2000 jaar geleden heeft afgespeeld.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens