Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef: 22 okt 2020, 19:00
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:55
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:45
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:25
Ben je onnozel en naïef als je zulke verhalen niet gelooft, als je geen bewijs hebt gezien?
Soms wel ja.
Wanneer wel? Wanneer is het verstandig iets te geloven zonder dat daar bewijs voor is? Heb je daar een methode voor?
Ja.
Op onderzoek uit gaan en verder kijken dan je afstandbediening.
Dus eerst geloven dat iemand een kinderverkrachter is ... en dan pas daarna op onderzoek uit gaan? En wanneer moet je dan geloven dat iemand geen kinderverkrachter is?
Nee, andersom natuurlijk.
Dat snap je toch ook wel, dat ik dat bedoel.
Daarom zei ook dat je eens mee moet lezen met het hele topic, niet alleen mijn reakties op jouw berichten.
Dan zou je zo'n vraag i.m.o. niet stellen.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef: 22 okt 2020, 19:11
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 19:00
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:55
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:45
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Soms wel ja.
Wanneer wel? Wanneer is het verstandig iets te geloven zonder dat daar bewijs voor is? Heb je daar een methode voor?
Ja.
Op onderzoek uit gaan en verder kijken dan je afstandbediening.
Dus eerst geloven dat iemand een kinderverkrachter is ... en dan pas daarna op onderzoek uit gaan? En wanneer moet je dan geloven dat iemand geen kinderverkrachter is?
Nee, andersom natuurlijk.
Dat snap je toch ook wel, dat ik dat bedoel.
Je spreekt je zelf tegen:
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:25 Ben je onnozel en naïef als je zulke verhalen niet gelooft, als je geen bewijs hebt gezien?
Soms wel ja.
Dus soms ben je onnozel en naïef als je verhalen niet gelooft als je geen bewijs hebt.
Jeromme schreef: Daarom zei ook dat je eens mee moet lezen met het hele topic, niet alleen mijn reakties op jouw berichten.
Dan zou je zo'n vraag i.m.o. niet stellen.
Ik lees andere berichten ook, maar ik ben met jouw in gesprek en daar reageer ik specifiek op. Ik kan het ook niet helpen als je tegenstrijdige berichten geeft.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef: 22 okt 2020, 19:07
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:52 Nee, ik bedoel niet mensen zoals ik. Maar als je denkt dat ik zo ben, waarom is dat dan?
Met alle respect voor jou als medemens (wat ik niet altijd laat zien), ik zie in jou een conformist en niet een individueel denker met interesse in de waarheid achter controverses.
Dat is op zich best, dat is dus niet echt een waardeoordeel over jou als mens.
Altijd interessant, zo'n soort ad hominem ... maar het is geen waardeoordeel over mij als mens :roll:
Nee, misschien niet als mens, maar je zet wel mijn argumenten opzij zonder onderbouwing/argument.
Jerommel schreef: Maar het gevolg is een vooringenomen weerstand tegen wat van die normaal af wijkt, en een vooringenomen aantrekking tot wat conform die normaal is.
Nu 'verwijt' je mij iets wat volgens mij iedereen doet (jij ook); namelijk bewust en onbewust een claim beoordelen of die in strijd is of opmerkelijk is aangaande je wereldbeeld. Iedereen heeft zijn eigen 'normaal' in dat opzicht. Als iemand beweert dat hij een hond als huisdier heeft, dan neem ik dat graag aan. Niks opmerkelijks. Als iemand beweert een onzichtbare draak als huisdier heeft, dan beginnen mijn wenkbrauwen te fronsen. De jouwe ook neem ik aan.
Jerommel schreef: Kijk maar hoe men er vanuit gaat dat dat Lubach verhaal waarachtig is, en hoe men er vanuit gaat dat de uitleg van daadwerkelijke vrijdenkers en 'komplotgekkies' niet waar is.
Leuk voorbeeld: als iemand beweert dat Lubach desinformatie geeft, dan geloof ik dat pas als iemand een voorbeeld of bewijs levert. Tot op heden niks. Als iemand beweert dat de regeringsleiders een mondiaal pedofielennetwerk hebben, dan geloof ik dat ook niet zomaar. Jij wel?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef: 22 okt 2020, 19:16
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 19:11
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 19:00
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:55
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:45
Wanneer wel? Wanneer is het verstandig iets te geloven zonder dat daar bewijs voor is? Heb je daar een methode voor?
Ja.
Op onderzoek uit gaan en verder kijken dan je afstandbediening.
Dus eerst geloven dat iemand een kinderverkrachter is ... en dan pas daarna op onderzoek uit gaan? En wanneer moet je dan geloven dat iemand geen kinderverkrachter is?
Nee, andersom natuurlijk.
Dat snap je toch ook wel, dat ik dat bedoel.
Je spreekt je zelf tegen:
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:25 Ben je onnozel en naïef als je zulke verhalen niet gelooft, als je geen bewijs hebt gezien?
Soms wel ja.
Dus soms ben je onnozel en naïef als je verhalen niet gelooft als je geen bewijs hebt.
Jeromme schreef: Daarom zei ook dat je eens mee moet lezen met het hele topic, niet alleen mijn reakties op jouw berichten.
Dan zou je zo'n vraag i.m.o. niet stellen.
Ik lees andere berichten ook, maar ik ben met jouw in gesprek en daar reageer ik specifiek op. Ik kan het ook niet helpen als je tegenstrijdige berichten geeft.
Die tegenstrijd zit in jouw hoofd.
Niet in mijn tekst.
Snap je nu wat ik bedoel?
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:25
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:08 Of misschien ben je gewoon onnozel en naief.
Wat nu als het wél waar zou zijn?
Hoe kom je daar dan achter?
Ben je onnozel en naïef als je zulke verhalen niet gelooft, als je geen bewijs hebt gezien?
Soms wel ja.
Verklaar dan eens wat je bedoelt met je antwoord op mijn vraag: "Soms wel ja."
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

Christiaan schreef: 22 okt 2020, 19:33
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:25
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:08 Of misschien ben je gewoon onnozel en naief.
Wat nu als het wél waar zou zijn?
Hoe kom je daar dan achter?
Ben je onnozel en naïef als je zulke verhalen niet gelooft, als je geen bewijs hebt gezien?
Soms wel ja.
Verklaar dan eens wat je bedoelt met je antwoord op mijn vraag: "Soms wel ja."
Ah, ik zie nu waar het mis ging.
Het is die komma in je zin.
Ik las het als "en", maar die komma had er niet hoeven staan want de zin loopt door en dat "als" had ook "omdat" kunnen zijn.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:31
Robert Frans schreef: 22 okt 2020, 18:16
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:08Of misschien ben je gewoon onnozel en naief.
Wat nu als het wél waar zou zijn?
Hoe kom je daar dan achter?
Dan zou de betreffende politicus dus schuldig zijn aan een buitengewoon ernstige misdaad. Waarvoor dan aangifte gedaan moet worden, zodat de politicus voor de rechter kan worden gedaagd om gevonnist te worden.
Ja, zo zou het inderdaad moeten werken.
Hier een blik hoe het in (in dit geval) in Nederland werkt:
https://youtu.be/W4-_UDtcBls
Fraai he?
Diep respect voor deze vrouwen overigens.
Goh, geen enkele reaktie hier op.
Wat verbazend weer...
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Christiaan »

Jerommel schreef: 22 okt 2020, 19:50
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 19:33
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:36
Christiaan schreef: 22 okt 2020, 18:25
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:08 Of misschien ben je gewoon onnozel en naief.
Wat nu als het wél waar zou zijn?
Hoe kom je daar dan achter?
Ben je onnozel en naïef als je zulke verhalen niet gelooft, als je geen bewijs hebt gezien?
Soms wel ja.
Verklaar dan eens wat je bedoelt met je antwoord op mijn vraag: "Soms wel ja."
Ah, ik zie nu waar het mis ging.
Het is die komma in je zin.
Ik las het als "en", maar die komma had er niet hoeven staan want de zin loopt door en dat "als" had ook "omdat" kunnen zijn.
Ok, het zat dus niet in mijn hoofd. Laten we het dan houden op een misverstand.

Blijft niet onverlet dat ik nog steeds wacht op een voorbeeld, dan wel bewijs, dat Lubach desinformatie geeft. Blijf je ontwijken, ga je een voorbeeld geven of ga je toegeven dat je zomaar wat roept?
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door hopper »

Belangrijker dan al dit gekwebbel vind ik de kwestie: "Hoe gaan we met complotdenkers om?"

Dat er op FB of op dit forum complotdenkers aanwezig zijn is alleen maar vrijetijdsbesteding. Maar wat doe je als je eigen partner een complotdenker is? Of een van je kinderen? Je vader, je moeder, broers, zussen? Mensen waarvan je houdt? Hoe hou je de relatie met een complotdenker in stand als een complotdenker in een totaal andere wereld leeft dan jij? Kun je een complotdenker vertrouwen betreffende corona?
peda
Berichten: 20604
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door peda »

hopper schreef: 23 okt 2020, 09:52 Belangrijker dan al dit gekwebbel vind ik de kwestie: "Hoe gaan we met complotdenkers om?"

Dat er op FB of op dit forum complotdenkers aanwezig zijn is alleen maar vrijetijdsbesteding. Maar wat doe je als je eigen partner een complotdenker is? Of een van je kinderen? Je vader, je moeder, broers, zussen? Mensen waarvan je houdt? Hoe hou je de relatie met een complotdenker in stand als een complotdenker in een totaal andere wereld leeft dan jij? Kun je een complotdenker vertrouwen betreffende corona?
Wat is ten diepste het verschil tussen een complotdenker en een sekte volger. Beiden bewegen zich in een geheel andere wereld. Of je dan nog een relatie in stand wilt houden en hoe deze relatie dan gestalte te geven, hangt m.i. af van de personen in kwestie. Zelf investeer ik geen tijd, in naar mijn inschatting hopeloze relaties, maar ook hierin zijn wij allen niet gelijk. Gelukkig maar.
Laatst gewijzigd door peda op 23 okt 2020, 10:22, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Ja....goed beschouwd zijn gelovigen eigenlijk ook complotdenkers... ;)
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1486
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Robert Frans »

Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:31https://youtu.be/W4-_UDtcBls
Fraai he?
Diep respect voor deze vrouwen overigens.
Ik ken die dames niet (ook van die schrijfster heb ik nooit een boek gelezen) en weet ook niet of hun verhalen waar zijn. Ook in het filmpje komen ze met onbewezen stellingen en is het hun woord tegen de rest. Dat er pedonetwerken zijn, dat is over het algemeen wel duidelijk, en dat Justitie niet altijd op competente wijze met deze complexe materie weet om te gaan, dat heb ik ook in mijn eigen omgeving moeten waarnemen.
Maar dat betekent niet dat je daarom zomaar zonder bewijs mensen van pedofilie mag beschuldigen, of dat daarom alle complottheorieën wel waar zouden zijn. Het betekent niet dat je eigen rechter zou mogen spelen.

Dat is het probleem met veel complotdenkers: ze vertrekken vaak vanuit een op zich correct benoemd probleem, of vanuit de terechte zienswijze dat er ook echte complotten gesmeed zijn en worden, maar leggen vervolgens allerlei verbanden die in het mildste geval betwistbaar zijn en in het ergste geval zeer extreem, lasterend en niet ongevaarlijk.
Vervolgens interpreteren ze alles wat er gebeurt louter naar hun theorie, ook tegengestelde bewegingen, zodat de theorie nooit of te nimmer te ontkrachten is. Want elk tegenbewijs versterkt in hun ogen weer de juistheid van het complot.
De politicus blijft dan een pedofiel en alles wat hij doet, hoe tegenstrijdig met de beschuldiging dan ook, zou dan alleen maar dat bevestigen.
Keurt hij pedofilie openlijk af, dan is dat een dekmantel. Doet hij dat niet, dan is dat logisch, daar hij immers een pedo zou zijn.
Is hij aardig tegen kinderen, dan is dat om ze te verleiden. Is hij hardvochtig tegen kinderen, dan is dat om niet als een pedo over te willen komen.
Klaagt hij de complotdenker aan vanwege laster, dan wil hij hem de mond snoeren. Doet hij dat niet, dan is dat om te voorkomen dat de vuile was buiten zou komen te hangen.
Schrijft vervolgens een journalist dat de betreffende politicus inderdaad een pedo is, dan heeft die journalist natuurlijk gelijk. Schrijft een journalist dat die politicus helemaal geen pedo is, dan zit hij (of zij...) ook in het complot, is misschien zelf ook een pedo, en is elk tegenbewijs dat hij levert gefabriceerd.

Bij elke beschuldiging moet je het kunnen bewijzen als zij ongegrond is. Als je dus iemand van pedofilie beschuldigd, dan moet jouw bewijsvoering ontkracht kunnen worden als je onvoldoende tot geen bewijs kunt overleggen. De beschuldigde moet zich dus kunnen verweren.
Jouw bewijsvoering moet daartoe ook ondubbelzinnig zijn, dus niet op andere wijzen te interpreteren dan als bewijs voor de beschuldiging. Het bestaan van pedonetwerken bewijst dus nog niet dat die en die erin zitten. Gedragingen van de beschuldigde die ook op het tegenovergestelde kunnen wijzen, kunnen dus niet als bewijs dienen. Het (vermeende) falen van Justitie in pedozaken is dus ook géén bewijs dat zij in het complot zou zitten, want dat kan namelijk ook betekenen dat zij gewoon incompetent is in zulke zaken.
Complotdenkers gaan daar dus helemaal aan voorbij en met onder meer hulp van de algoritmes van sociale media hebben ze vervolgens de neiging om steeds extremere theorieën aan te hangen. Dat maakt ze mijns inziens volstrekt ongeloofwaardig.
Vrede en alle goeds
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door hopper »

peda schreef: 23 okt 2020, 10:15
hopper schreef: 23 okt 2020, 09:52 Belangrijker dan al dit gekwebbel vind ik de kwestie: "Hoe gaan we met complotdenkers om?"

Dat er op FB of op dit forum complotdenkers aanwezig zijn is alleen maar vrijetijdsbesteding. Maar wat doe je als je eigen partner een complotdenker is? Of een van je kinderen? Je vader, je moeder, broers, zussen? Mensen waarvan je houdt? Hoe hou je de relatie met een complotdenker in stand als een complotdenker in een totaal andere wereld leeft dan jij? Kun je een complotdenker vertrouwen betreffende corona?
Wat is ten diepste het verschil tussen een complotdenker en een sekte volger. Beiden bewegen zich in een geheel andere wereld. Of je dan nog een relatie in stand wilt houden en hoe deze relatie dan gestalte te geven, hangt m.i. af van de personen in kwestie. Zelf investeer ik geen tijd, in naar mijn inschatting hopeloze relaties, maar ook hierin zijn wij allen niet gelijk. Gelukkig maar.
Ik laat niet graag mensen in de steek. Dus je hoopt dat een complotdenker of een sekte volger toch ooit bij zinnen komt.
En daarbij maakt het natuurlijk uit hoe dichtbij iemand staat. Maar soms trek je idd de conclusie dat je er beter geen tijd meer in kan investeren.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door hopper »

callista schreef: 23 okt 2020, 10:17 Ja....goed beschouwd zijn gelovigen eigenlijk ook complotdenkers... ;)
Daar ben ik het maar gedeeltelijk mee eens. Sommige gelovigen trachten te leven naar het goede, trachten in liefde te leven naar het voorbeeld van Jezus.

Andere gelovigen zijn dogmatisch en min of meer verdwaald in hun denken. Daar is wel een overeenkomst met complotdenkers.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10092
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Messenger »

Ik ken 1 complotdenkster ("Dat hep op feesboek gestaan") maar daar babbel ik niet meer mee. Die vage kennis zeg ik alleen nog gedag en heb geen tijd meer voor een praatje. Onbegonnen en zinloze exercitie.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 23 okt 2020, 10:17 Ja....goed beschouwd zijn gelovigen eigenlijk ook complotdenkers... ;)
Meestal zijn het de ongelovigen die wilde theorieën aanhangen over het ontstaan en het vorm krijgen van het Christelijke geloof.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Jerommel schreef: 23 okt 2020, 12:33
callista schreef: 23 okt 2020, 10:17 Ja....goed beschouwd zijn gelovigen eigenlijk ook complotdenkers... ;)
Meestal zijn het de ongelovigen die wilde theorieën aanhangen over het ontstaan en het vorm krijgen van het Christelijke geloof.
Die ongelovigen weten vaak veel meer af van het ontstaan van het christelijk geloof. :geek:
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

Robert Frans schreef: 23 okt 2020, 10:36
Jerommel schreef: 22 okt 2020, 18:31https://youtu.be/W4-_UDtcBls
Fraai he?
Diep respect voor deze vrouwen overigens.
Ik ken die dames niet (ook van die schrijfster heb ik nooit een boek gelezen) en weet ook niet of hun verhalen waar zijn. Ook in het filmpje komen ze met onbewezen stellingen en is het hun woord tegen de rest. Dat er pedonetwerken zijn, dat is over het algemeen wel duidelijk, en dat Justitie niet altijd op competente wijze met deze complexe materie weet om te gaan, dat heb ik ook in mijn eigen omgeving moeten waarnemen.
Maar dat betekent niet dat je daarom zomaar zonder bewijs mensen van pedofilie mag beschuldigen, of dat daarom alle complottheorieën wel waar zouden zijn. Het betekent niet dat je eigen rechter zou mogen spelen.

Dat is het probleem met veel complotdenkers: ze vertrekken vaak vanuit een op zich correct benoemd probleem, of vanuit de terechte zienswijze dat er ook echte complotten gesmeed zijn en worden, maar leggen vervolgens allerlei verbanden die in het mildste geval betwistbaar zijn en in het ergste geval zeer extreem, lasterend en niet ongevaarlijk.
Vervolgens interpreteren ze alles wat er gebeurt louter naar hun theorie, ook tegengestelde bewegingen, zodat de theorie nooit of te nimmer te ontkrachten is. Want elk tegenbewijs versterkt in hun ogen weer de juistheid van het complot.
De politicus blijft dan een pedofiel en alles wat hij doet, hoe tegenstrijdig met de beschuldiging dan ook, zou dan alleen maar dat bevestigen.
Keurt hij pedofilie openlijk af, dan is dat een dekmantel. Doet hij dat niet, dan is dat logisch, daar hij immers een pedo zou zijn.
Is hij aardig tegen kinderen, dan is dat om ze te verleiden. Is hij hardvochtig tegen kinderen, dan is dat om niet als een pedo over te willen komen.
Klaagt hij de complotdenker aan vanwege laster, dan wil hij hem de mond snoeren. Doet hij dat niet, dan is dat om te voorkomen dat de vuile was buiten zou komen te hangen.
Schrijft vervolgens een journalist dat de betreffende politicus inderdaad een pedo is, dan heeft die journalist natuurlijk gelijk. Schrijft een journalist dat die politicus helemaal geen pedo is, dan zit hij (of zij...) ook in het complot, is misschien zelf ook een pedo, en is elk tegenbewijs dat hij levert gefabriceerd.

Bij elke beschuldiging moet je het kunnen bewijzen als zij ongegrond is. Als je dus iemand van pedofilie beschuldigd, dan moet jouw bewijsvoering ontkracht kunnen worden als je onvoldoende tot geen bewijs kunt overleggen. De beschuldigde moet zich dus kunnen verweren.
Jouw bewijsvoering moet daartoe ook ondubbelzinnig zijn, dus niet op andere wijzen te interpreteren dan als bewijs voor de beschuldiging. Het bestaan van pedonetwerken bewijst dus nog niet dat die en die erin zitten. Gedragingen van de beschuldigde die ook op het tegenovergestelde kunnen wijzen, kunnen dus niet als bewijs dienen. Het (vermeende) falen van Justitie in pedozaken is dus ook géén bewijs dat zij in het complot zou zitten, want dat kan namelijk ook betekenen dat zij gewoon incompetent is in zulke zaken.
Complotdenkers gaan daar dus helemaal aan voorbij en met onder meer hulp van de algoritmes van sociale media hebben ze vervolgens de neiging om steeds extremere theorieën aan te hangen. Dat maakt ze mijns inziens volstrekt ongeloofwaardig.
Goed, allemaal smoezen met veel omhaal van woorden om niet te hoeven geloven dat de wereld ziek is en dat hoge pieten dikwijls boven de wet staan.
Je maakt slachtoffers en hun voorvechters liever belachelijk.

Maar misschien komt dat omdat dit nieuw terrein voor jou is, aangezien dit niet of nauwelijks in de gereguleerde media aan bod komt.
Dan is 1 interview met 2 dames logischerwijze niet genoeg.
Laatst gewijzigd door Jerommel op 23 okt 2020, 12:50, 2 keer totaal gewijzigd.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 23 okt 2020, 12:35
Jerommel schreef: 23 okt 2020, 12:33
callista schreef: 23 okt 2020, 10:17 Ja....goed beschouwd zijn gelovigen eigenlijk ook complotdenkers... ;)
Meestal zijn het de ongelovigen die wilde theorieën aanhangen over het ontstaan en het vorm krijgen van het Christelijke geloof.
Die ongelovigen weten vaak veel meer af van het ontstaan van het christelijk geloof. :geek:
Doorgaans hangen ze twijfelachtige complottheorieĕn aan.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

:lol:
Zoals b.v.?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 23 okt 2020, 12:42 :lol:
Zoals b.v.?
Het meeste van wat je zelf propageert i.m.h.o.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Jerommel schreef: 23 okt 2020, 12:45
callista schreef: 23 okt 2020, 12:42 :lol:
Zoals b.v.?
Het meeste van wat je zelf propageert i.m.h.o.
Zoals?
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 23 okt 2020, 12:46
Jerommel schreef: 23 okt 2020, 12:45
callista schreef: 23 okt 2020, 12:42 :lol:
Zoals b.v.?
Het meeste van wat je zelf propageert i.m.h.o.
Zoals?
Ben je vandaag vergeetachtig?
Nee, ik ga hier nu niet opnoemen wat.
Je kan mijn onderschrift in je browser invoeren en van veel theorieën zien dat het weerlegd is.

Mijn punt was m.i. duidelijk:
Iedereen gelooft in een aantal complottheorieën.

"Who controls the media controls the mind."
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door callista »

Dus ik moet gaan opzoeken waarvan jij mij beschuldigt.
De omgekeerde wereld.....zo werkt dat niet.

Jij beweert wat dus jij moet dat aantonen...
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Complottheorieën, Algoritmes, Lubach en de rest.

Bericht door Jerommel »

callista schreef: 23 okt 2020, 13:04 Dus ik moet gaan opzoeken waarvan jij mij beschuldigt.
De omgekeerde wereld.....zo werkt dat niet.

Jij beweert wat dus jij moet dat aantonen...
Ik beschuldig niemand specifiek.
Ik reageerde alleen op jouw opmerking dat gelovigen eigenlijk ook complotdenkers zijn.

Kibbelen over specifieke onderwerpen doen we wel in andere topics, dacht ik zo.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W