Iets uit Niets

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Iets uit Niets

Bericht door Yours »

peda schreef: 06 nov 2020, 15:03
Yours schreef: 06 nov 2020, 14:59 Dag Peda,

Uit de singulariteit kwam de Oerknal voort.

Ik schreef:
Ik noemde het Niets als eerste: Energie. En energie als zodanig is niet te zien, vandaar dat het Niets lijkt.

Deze energie is niet te zien, maar wel te voelen.
(Wellicht kan Hopper daar weer meer over vertellen: dat dat Licht en die Liefde gevoeld kan worden).
Dat verandert niets, zelfs wanneer deze bijzondere "' energie "' slechts met het 6e zintuig kan worden "'waargenomen"'. De "' energie "' is een "" Iets "" en niet een absoluut "" Niets "".
Maar het Niets is dus niet Niets, maar: Energie.
Laatst gewijzigd door Yours op 06 nov 2020, 15:05, 1 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:01
peda schreef: 06 nov 2020, 14:59
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 14:55
Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?

En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Ik heb wel eens gelezen dat wat wij de oerknal noemen, misschien een zwart gat is in een ander universum.
Ook dat is een hypothese, waarbij dan weer zou gelden dat het zwarte gat in een ander universum een "" Iets "' is en niet een Absoluut "" Niets "'.
Ja maar stel nou dat het niet hypothetisch zou zijn?
Daar gaat het nu juist om. Van hypothese naar realiteit vraagt meer dan een "' bewering "" uit mensenmond.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

De stellige uitspraken zijn het grappigst, alsof je onderdeel was van het ontwerpteam :D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

Yours schreef: 06 nov 2020, 14:00 Het Niets is in mijn visie oorzakelijk gezien (Licht- en Liefdes)energie die de Bron genoemd kan worden. Dat Niets is zich gaan samenballen tot de singulariteit. In de kosmologie is dat het punt met een oneindig klein volume en een oneindig grote dichtheid, waar ruimte en tijd feitelijk ophouden te bestaan.
Dat punt knalde uit elkaar met als gevolg: het Iets in de vorm van het heelal.

Als zodanig is er geen God, maar uitsluitend Energie die Licht en Liefde IS.
Liefde en Licht zijn in mijn visie weer twee verschillende zaken. Licht is het Licht waarmee we 'zien' en derhalve ook 'kennen'.
Liefde is de emanatie van de Ene, waarbij de Ene onkenbaar is omdat deze boven het kennen staat. (Dus boven de subject-object splitsing staat.)
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Yours schreef: 06 nov 2020, 15:05
peda schreef: 06 nov 2020, 15:03
Yours schreef: 06 nov 2020, 14:59 Dag Peda,

Uit de singulariteit kwam de Oerknal voort.

Ik schreef:
Ik noemde het Niets als eerste: Energie. En energie als zodanig is niet te zien, vandaar dat het Niets lijkt.

Deze energie is niet te zien, maar wel te voelen.
(Wellicht kan Hopper daar weer meer over vertellen: dat dat Licht en die Liefde gevoeld kan worden).
Dat verandert niets, zelfs wanneer deze bijzondere "' energie "' slechts met het 6e zintuig kan worden "'waargenomen"'. De "' energie "' is een "" Iets "" en niet een absoluut "" Niets "".
Maar het Niets is dus niet Niets, maar: Energie.
Energie is niet "" Niets "" maar altijd een "" Iets "".
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

peda schreef: 06 nov 2020, 15:05
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:01
peda schreef: 06 nov 2020, 14:59
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 14:55
Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?

En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Ik heb wel eens gelezen dat wat wij de oerknal noemen, misschien een zwart gat is in een ander universum.
Ook dat is een hypothese, waarbij dan weer zou gelden dat het zwarte gat in een ander universum een "" Iets "' is en niet een Absoluut "" Niets "'.
Ja maar stel nou dat het niet hypothetisch zou zijn?
Daar gaat het nu juist om. Van hypothese naar realiteit vraagt meer dan een "' bewering "" uit mensenmond.
Succes ermee :D
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

Yours schreef: 06 nov 2020, 14:59 Dag Peda,

Uit de singulariteit kwam de Oerknal voort.

Ik schreef:
Ik noemde het Niets als eerste: Energie. En energie als zodanig is niet te zien, vandaar dat het Niets lijkt.

Deze energie is niet te zien, maar wel te voelen.
(Wellicht kan Hopper daar weer meer over vertellen: dat dat Licht en die Liefde gevoeld kan worden).
Liefde kan gevoeld worden als het subject (de zijnde) afwezig is.
Dat is zijn in niet-zijn, het overstijgt dus het ik-ben.
Ik-ben kan ten diepste begrepen worden als ik-ben-bewust of ik-ben-het licht.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 nov 2020, 15:03
Yours schreef: 06 nov 2020, 14:59 Dag Peda,

Uit de singulariteit kwam de Oerknal voort.

Ik schreef:
Ik noemde het Niets als eerste: Energie. En energie als zodanig is niet te zien, vandaar dat het Niets lijkt.

Deze energie is niet te zien, maar wel te voelen.
(Wellicht kan Hopper daar weer meer over vertellen: dat dat Licht en die Liefde gevoeld kan worden).
Dat verandert niets, zelfs wanneer deze bijzondere "' energie "' slechts met het 6e zintuig kan worden "'waargenomen"'. De "' energie "' is een "" Iets "" en niet een absoluut "" Niets "".
Met 'iets' worden doorgaans verschijnselen bedoeld. Iets wat benoemd kan worden, aangeduid worden. Apart benoemd van iets anders.
Dat wat men 'niets' noemt als in 'bewustzijn' kan noch gezegd noch gedacht worden. Omdat je het bént.

Met termen als energie of Licht wordt geen zonlicht bedoeld of energie die uit een stopcontact komt.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:06 De stellige uitspraken zijn het grappigst, alsof je onderdeel was van het ontwerpteam :D
Jezus zei al dat zelfkennis de enige weg is. Ik ben het vaak eens met Jezus en hierin ook.
Gebruikersavatar
Yours
Berichten: 1830
Lid geworden op: 15 feb 2020, 15:15
Man/Vrouw: V

Re: Iets uit Niets

Bericht door Yours »

peda schreef: 06 nov 2020, 15:07
Yours schreef: 06 nov 2020, 15:05
peda schreef: 06 nov 2020, 15:03
Yours schreef: 06 nov 2020, 14:59 Dag Peda,

Uit de singulariteit kwam de Oerknal voort.

Ik schreef:
Ik noemde het Niets als eerste: Energie. En energie als zodanig is niet te zien, vandaar dat het Niets lijkt.

Deze energie is niet te zien, maar wel te voelen.
(Wellicht kan Hopper daar weer meer over vertellen: dat dat Licht en die Liefde gevoeld kan worden).
Dat verandert niets, zelfs wanneer deze bijzondere "' energie "' slechts met het 6e zintuig kan worden "'waargenomen"'. De "' energie "' is een "" Iets "" en niet een absoluut "" Niets "".
Maar het Niets is dus niet Niets, maar: Energie.
Energie is niet "" Niets "" maar altijd een "" Iets "".
Als zodanig is het een misvatting dat er Iets uit het Niets is ontstaan:
Er is Iets (het heelal) uit Iets ontstaan: (energie). Het heelal dijt nota bene tot op de dag van vandaag, (13,8 miljard jaar na de oerknal), nog steeds uit!
Laatst gewijzigd door Yours op 06 nov 2020, 16:12, 2 keer totaal gewijzigd.
Reïncarnatie is de verbindende factor binnen het bewustzijnsproces van de mens
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

hopper schreef: 06 nov 2020, 15:15
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:06 De stellige uitspraken zijn het grappigst, alsof je onderdeel was van het ontwerpteam :D
Jezus zei al dat zelfkennis de enige weg is. Ik ben het vaak eens met Jezus en hierin ook.
Nuancering: dat zei Jezus volgens het Thomasevangelie. Maar met zelfkennis kun je het heelal, de oerknal e.d. niet verklaren. M.i. hoeft dat ook niet. Als je 's avonds naar de hemel kijkt en een ster ziet kan het zijn dat die ster al niet meer bestaat. Maar die ster was zo ver weg dat het licht nu nog onderweg is. Dat is toch prachtig?
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:21
hopper schreef: 06 nov 2020, 15:15
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 15:06 De stellige uitspraken zijn het grappigst, alsof je onderdeel was van het ontwerpteam :D
Jezus zei al dat zelfkennis de enige weg is. Ik ben het vaak eens met Jezus en hierin ook.
Nuancering: dat zei Jezus volgens het Thomasevangelie. Maar met zelfkennis kun je het heelal, de oerknal e.d. niet verklaren. M.i. hoeft dat ook niet. Als je 's avonds naar de hemel kijkt en een ster ziet kan het zijn dat die ster al niet meer bestaat. Maar die ster was zo ver weg dat het licht nu nog onderweg is. Dat is toch prachtig?
In beschouwing van het spirituele neem ik de materie nooit mee. Oerknal, sterrenlicht, evolutie is het terrein van de wetenschap.
Het Thomasevangelie beschouw ik als de meer zuivere Jezus dan die uit de bijbel. In de bijbel is Jezus meer geromantiseerd.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Yours schreef: 06 nov 2020, 15:20

Als zodanig is het een misvatting dat er Iets uit het Niets is ontstaan:
Er is Iets (het heelal) uit Iets ontstaan: (energie). Het heelal dijt nota bene tot op de dag van vandaag, (13,8 miljard jaar na de oerknal), nog steeds uit!
Dat is mijns inziens correct. Ook in de meta-fysica is er geen sprake van "" Niets "'. Hoe de "" Bron "' of het "" Ultieme '' of het "" Bewustzijn "" ook genoemd en ingevuld wordt, het is nooit het ""Absolute Niets "" waar op teruggegrepen wordt. Ook het niet-materiele kan wel degelijk een "" Iets "' zijn. "" Iets "" is niet perse materie of meetbare energie.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

Tja. Men heeft het ook over donkere materie en donkere energie. Pogingen om observaties te verklaren. Niks mis mee overigens.

Mooi muziekkie van Mike Oldfield
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 16:36 Tja. Men heeft het ook over donkere materie en donkere energie. Pogingen om observaties te verklaren. Niks mis mee overigens.

Mooi muziekkie van Mike Oldfield
Donkere materie en donkere energie zijn Gaten in de verklaring van de materiele, stoffelijke, met de zintuigen waarneembare wereld. De meta-fysica houdt zich bezig met "'fenomenen"' die zich nu juist onttrekken aan de waarneming met de 5 zintuigen. God is met de 5 zintuigen niet waarneembaar en behoort dus tot de meta-fysica. God in vele varianten kan niet met een pincet worden opgepakt en in een laboratorium worden onderzocht. Dus meta-fysica. Hetzelfde geldt voor de Ene van Hopper. De Ene kan niet in het laboratorium op eigenschappen worden onderzocht. Voor het buiten de mens bestaande Bewustzijn van Zolderworm, geldt hetzelfde. Het zijn allen "" Entiteiten "" die meta-fysisch zouden kunnen bestaan, maar empirisch niet kunnen worden onderzocht.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

peda schreef: 06 nov 2020, 16:58
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 16:36 Tja. Men heeft het ook over donkere materie en donkere energie. Pogingen om observaties te verklaren. Niks mis mee overigens.

Mooi muziekkie van Mike Oldfield
Donkere materie en donkere energie zijn Gaten in de verklaring van de materiele, stoffelijke, met de zintuigen waarneembare wereld. De meta-fysica houdt zich bezig met "'fenomenen"' die zich nu juist onttrekken aan de waarneming met de 5 zintuigen. God is met de 5 zintuigen niet waarneembaar en behoort dus tot de meta-fysica. God in vele varianten kan niet met een pincet worden opgepakt en in een laboratorium worden onderzocht. Dus meta-fysica. Hetzelfde geldt voor de Ene van Hopper. De Ene kan niet in het laboratorium op eigenschappen worden onderzocht. Voor het buiten de mens bestaande Bewustzijn van Zolderworm, geldt hetzelfde. Het zijn allen "" Entiteiten "" die meta-fysisch zouden kunnen bestaan, maar empirisch niet kunnen worden onderzocht.
Ik had begrepen dat God om vertrouwen vraagt. Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben begrepen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 17:05
peda schreef: 06 nov 2020, 16:58
Bastiaan73 schreef: 06 nov 2020, 16:36 Tja. Men heeft het ook over donkere materie en donkere energie. Pogingen om observaties te verklaren. Niks mis mee overigens.

Mooi muziekkie van Mike Oldfield
Donkere materie en donkere energie zijn Gaten in de verklaring van de materiele, stoffelijke, met de zintuigen waarneembare wereld. De meta-fysica houdt zich bezig met "'fenomenen"' die zich nu juist onttrekken aan de waarneming met de 5 zintuigen. God is met de 5 zintuigen niet waarneembaar en behoort dus tot de meta-fysica. God in vele varianten kan niet met een pincet worden opgepakt en in een laboratorium worden onderzocht. Dus meta-fysica. Hetzelfde geldt voor de Ene van Hopper. De Ene kan niet in het laboratorium op eigenschappen worden onderzocht. Voor het buiten de mens bestaande Bewustzijn van Zolderworm, geldt hetzelfde. Het zijn allen "" Entiteiten "" die meta-fysisch zouden kunnen bestaan, maar empirisch niet kunnen worden onderzocht.
Ik had begrepen dat God om vertrouwen vraagt. Maar dat kan ik natuurlijk verkeerd hebben begrepen.
Dat heb jij zeker niet verkeerd begrepen. Maar in de meta-fysica treedt niet alleen de God van de bijbel op die vraagt om vertrouwen, maar er "' paraderen "" vele opvattingen naast elkaar in de arena. Het mooie van G G is nu juist dat deze kleurrijke "" stoet "" van al of niet meta-fysicalisten allen gelijke rechten voor deelname hebben. De enige grens is, dat wettelijke bepalingen in de opvattingen niet mogen worden overtreden.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 nov 2020, 16:58 Hetzelfde geldt voor de Ene van Hopper. De Ene kan niet in het laboratorium op eigenschappen worden onderzocht.
Ergo: de Ene heeft geen eigenschappen. Dan zou de Ene gekend kunnen worden en de Ene staat nu juist boven het kennen.
Daarom oordeelt de Ene ook nooit over 'de ander'. (jij of ik)
Daarom is de Ene in zichzelf volmaakt.
peda
Berichten: 20628
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door peda »

hopper schreef: 06 nov 2020, 18:00
peda schreef: 06 nov 2020, 16:58 Hetzelfde geldt voor de Ene van Hopper. De Ene kan niet in het laboratorium op eigenschappen worden onderzocht.
Ergo: de Ene heeft geen eigenschappen. Dan zou de Ene gekend kunnen worden en de Ene staat nu juist boven het kennen.
Daarom oordeelt de Ene ook nooit over 'de ander'. (jij of ik)
Daarom is de Ene in zichzelf volmaakt.
Dat begrijp ik, maar in mijn betoog is de Ene, hoewel volledig Onkenbaar en Abstract wel een "" Iets "" en geen "" Niets "". Ook abstracties doen mee als "" ietsen "" en zijn geen "' nietsen "'.
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Bastiaan73 »

IJdel gelöl in de ruimte.

[modbreak Bonjour] Je gebruikt een drogreden. We willen argumenten
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Robert Frans
Berichten: 1493
Lid geworden op: 11 apr 2013, 14:58
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door Robert Frans »

Christiaan schreef: 06 nov 2020, 12:18Is dat werkelijk uit "niets"? Volgens mij heb je een pen, papier en de persoon die dat universum heeft geschapen. Dat is niet "niets".
Klopt, maar vanuit die werkelijkheid is er dus eerst echt niets. Pas als jij dat universum omschrijft, is er iets op die pagina ontstaan. Net zoals op een schilderij er buiten de randen niets is, omdat we de muur waaraan het hangt dan niet meetellen als onderdeel van het schilderij.
Dat blijkt. Want de Oerknaltheorie (waar je op doelt) stelt niet dat iets uit het niets is ontstaan. Ons universum is uit een singulariteit ontstaan. Dus dat is ook niet "niets".
Fair enough. :) Maar een beetje rondzoeken leerde mij dat er discussie scheen te zijn onder natuurkundigen over of iets nu uit niets kan ontstaan. Maar als daarover al is vastgesteld dat dat niet kan, dan leg ik mij daar net zo eenvoudig bij neer.
Dat zou ook mogelijk kunnen zijn voor de Kosmos.
Alleen als toen er ook al een vorm van tijd was, zo had ik begrepen. Ik begreep immers dat de natuurwetten zoals wij die kennen, inclusief de tijd, pas ontstonden met de oerknal. En als er geen tijd is, dan kan er ook geen 'voor' en 'na' zijn en ook geen verloop waarin iets, in dit geval God zelf, zich kan ontwikkelen.
Vrede en alle goeds
spike
Berichten: 56
Lid geworden op: 01 feb 2016, 09:18
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door spike »

Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?
Nee, dat lijkt me onmogelijk, hoewel ik het niet kan bewijzen. Bijvoorbeeld, enerzijds kun je zeggen dat als niets (als in: echt niets) ooit bestond, er ook geen mogelijkheid bestond dat er iets uit zou ontstaan. Anderzijds, als niets ooit bestond, bestond er ook geen kennelijke waarheid ex nihilo nihil fit.
En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Nou geloof ik niet in het bestaan van God, maar mocht Hij toch bestaan, dan nee, want God is niet ontstaan.
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

peda schreef: 06 nov 2020, 18:05
hopper schreef: 06 nov 2020, 18:00
peda schreef: 06 nov 2020, 16:58 Hetzelfde geldt voor de Ene van Hopper. De Ene kan niet in het laboratorium op eigenschappen worden onderzocht.
Ergo: de Ene heeft geen eigenschappen. Dan zou de Ene gekend kunnen worden en de Ene staat nu juist boven het kennen.
Daarom oordeelt de Ene ook nooit over 'de ander'. (jij of ik)
Daarom is de Ene in zichzelf volmaakt.
Dat begrijp ik, maar in mijn betoog is de Ene, hoewel volledig Onkenbaar en Abstract wel een "" Iets "" en geen "" Niets "". Ook abstracties doen mee als "" ietsen "" en zijn geen "' nietsen "'.
De Ene staat boven de splitsing kenner : het gekende.
Alles wat gekend kan worden is 'iets'.
Bijvoorbeeld: ik ken de buurman. Ik ken de donder. Ik ken pijn. (Enz)
Waar een splitsing is, is er een dualiteit.
Daar is het het ene wat het andere kent.

Dat is de reden waarom de Ene onkenbaar is. Als ik -Hopper- de Ene zou kennen dan zou dat een dualiteit/splitsing zijn.
Namelijk Hopper én de Ene. (Overal waar je 'en' tussen kan zetten is een dualiteit) Daarom had Jezus het ook bij het rechte einde: Ik en de Vader zijn één. Dat was geen filosofisch inzicht van Jezus, hij had het gerealiseerd! Lees, het was realiteit voor Jezus.

Jezus riep op om hem te volgen. D.w.z. dat Jezus over verborgen kennis beschikte, wie ook over die verborgen kennis wil beschikken volgt de weg die Jezus wees.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Iets uit Niets

Bericht door Jerommel »

Petra schreef: 06 nov 2020, 03:06 Hoe denk jullie hierover.

Is het mogelijk dat iets kan ontstaan uit niets ?
Nee.

En hoe zit dat met God. Is God uit niets ontstaan?
Nee.
God is niet ontstaan.
God is, was en komt.
Altijd dus.
Of zoals Hij zelf kennelijk heeft gezegd:
"Ik ben."
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
hopper
Berichten: 14441
Lid geworden op: 19 jan 2020, 17:06
Man/Vrouw: M

Re: Iets uit Niets

Bericht door hopper »

Jerommel schreef: 06 nov 2020, 22:00
Nee.
God is niet ontstaan.
God is, was en komt.
Altijd dus.
Of zoals Hij zelf kennelijk heeft gezegd:
"Ik ben."

Precies, de christelijke God is slechts een 'zijnde'. (Bewustzijn)