Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Messenger »

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1223640 ... -verbieden

Ik wist het niet, en ik ben zeer verbaasd dat op christelijke scholen aan ouders wordt gevraagd een anti-homoverklaring te ondertekenen.

Er is een meerderheid in de Tweede Kamer die wil dat minister Slob die verklaring gaat verbieden. Hij lijkt zo ver niet te willen gaan.
In mijn ogen is er dan geen plek op Onderwijs voor hem en moet de kamermeerderheid doorpakken met motie van wantrouwen.

opmerking Trajecto: het gaat hier volgens mij meer specifiek over sommige reformatorische scholen; niet over christelijke scholen in het algemeen.
Laatst gewijzigd door Messenger op 10 nov 2020, 10:28, 1 keer totaal gewijzigd.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door callista »

Volgens Slob is er niks aan de hand zolang de school maar zorgt voor een veilig schoolklimaat voor alle scholieren, ook voor wie homoseksueel is.
Maar, zei Van Meenen: „Hoe kan er sprake zijn van een veilige omgeving zo’n verklaring gevraagd wordt?”
Die uitspraak van Van Meenen zegt alles... 8-)
Treurige zaak.....weer...
Slob mag eens even goed de hersenen laten kraken.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door peda »

Is de school op geloofsgrondslag het verlengde van de huiskamer? Wanneer een school aan het subsidie-infuus hangt, kan het antwoord in beginsel simpel zijn. Maar hoe gaat het met scholen die financieel de eigen broek ophouden. In de Kerk geldt het beleven van de vrijheid van geloofsovertuiging, zoals ook in de huiskamer. Uitsluitend openbaar onderwijs toestaan, is de oplossing, maar dat moet wel politiek mogelijk zijn.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door callista »

Hier een bijgaande video inzake dit onderwerp
De laatste tijd is er veel discussie over reformatorische scholen, zoals het Van Lodenstein College in Amersfoort, waar ouders vooraf een verklaring moeten tekenen waarin zij homoseksualiteit afwijzen.
Als ouders niet tekenen, kan hun kind niet naar school.
Lees en kijk hier verder
https://www.ad.nl/politiek/verbijsterin ... ~a209bff8/
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Messenger »

peda schreef: 10 nov 2020, 10:09 Is de school op geloofsgrondslag het verlengde van de huiskamer? Wanneer een school aan het subsidie-infuus hangt, kan het antwoord in beginsel simpel zijn. Maar hoe gaat het met scholen die financieel de eigen broek ophouden. In de Kerk geldt het beleven van de vrijheid van geloofsovertuiging, zoals ook in de huiskamer. Uitsluitend openbaar onderwijs toestaan, is de oplossing, maar dat moet wel politiek mogelijk zijn.
De grondwettelijke vrijheid van godsdienst staat mijns inziens niet hoger dan het grondwettelijke discriminatieverbod op seksuele geaardheid.
Kinderen die door hun ouders naar een christelijke school gestuurd worden kunnen met hun worsteling met hun geaardheid bijzonder beschadigd worden, als de school hen afwijst op grond van een bijbel.
Ik kan daar zelf over meespreken : dagopening met leerkracht die stukje bijbel selecteert en voorleest en het meegeven van die bijbel die schadelijke teksten bevat.

@Callista: blij dat je er weer bent!
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door peda »

Messenger schreef: 10 nov 2020, 10:21
peda schreef: 10 nov 2020, 10:09 Is de school op geloofsgrondslag het verlengde van de huiskamer? Wanneer een school aan het subsidie-infuus hangt, kan het antwoord in beginsel simpel zijn. Maar hoe gaat het met scholen die financieel de eigen broek ophouden. In de Kerk geldt het beleven van de vrijheid van geloofsovertuiging, zoals ook in de huiskamer. Uitsluitend openbaar onderwijs toestaan, is de oplossing, maar dat moet wel politiek mogelijk zijn.
De grondwettelijke vrijheid van godsdienst staat mijns inziens niet hoger dan het grondwettelijke discriminatieverbod op seksuele geaardheid.
Kinderen die door hun ouders naar een christelijke school gestuurd worden kunnen met hun worsteling met hun geaardheid bijzonder beschadigd worden, als de school hen afwijst op grond van een bijbel.
Ik kan daar zelf over meespreken : dagopening met leerkracht die stukje bijbel selecteert en voorleest en het meegeven van die bijbel die schadelijke teksten bevat.

@Callista: blij dat je er weer bent!
Het punt is niet of vrijheid van godsdienst hoger staat, dan het discriminatie verbod, maar of in de "' huiskamer "' de vrijheid van godsdienstvrijheid lager staat dan het discriminatie verbod. Ik gebruik nadrukkelijk "" huiskamer "" omdat buiten de ""huiskamer"" discriminatie gewoon verboden is. De huiskamer is geen openbare ruimte. Maar waar liggen de grenzen van de ""huiskamer"' ( de voordeur ). Is de financieel op eigen benen staande kerk nog de "' huiskamer "" en hoe zit het met de niet gesubsidieerde school? Hetzelfde geldt ook voor zelf de broek ophoudende moskee of koran school. Daar zijn politieke uitspraken nodig en vervolgens wettelijke regelingen ingeval van gewenste correctie en zolang dat uitblijft, blijf je herhalen.
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Storm »

callista schreef: 10 nov 2020, 10:08
Volgens Slob is er niks aan de hand zolang de school maar zorgt voor een veilig schoolklimaat voor alle scholieren, ook voor wie homoseksueel is.
Maar, zei Van Meenen: „Hoe kan er sprake zijn van een veilige omgeving zo’n verklaring gevraagd wordt?”
Die uitspraak van Van Meenen zegt alles... 8-)
Treurige zaak.....weer...
Slob mag eens even goed de hersenen laten kraken.
Helemaal met je eens; zeggen dat de school een veilige omgeving moet wezen en dan zo'n verklaring tekening is een absurde tegenstelling.
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Jerommel
Berichten: 11309
Lid geworden op: 10 mar 2013, 00:53
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Jerommel »

Veilig van de goddeloze homo promo lobby misschien?
Een anti homo verklaring gaat wel te ver i.m.o., maar ik heb nog niet gelezen wat het precies behelst.
https://www.youtube.com/playlist?list=PLzXkVr_R6Kg30l25sDsjipQRpUMQXVi9W
Gebruikersavatar
Storm
Berichten: 4358
Lid geworden op: 10 mar 2013, 14:57
Man/Vrouw: V

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Storm »

Jerommel schreef: 10 nov 2020, 13:25 Veilig van de goddeloze homo promo lobby misschien?
Een anti homo verklaring gaat wel te ver i.m.o., maar ik heb nog niet gelezen wat het precies behelst.
Ach laten we dan meer verklaringen tekenen; de anti-roddel verklaring. Besef je niet hoe onveilig het is voor jongeren die homoseksuele gevoelens hebben, of die daar nog niet uit zijn? Ook christelijke jongeren vallen daar niet buiten; hun ouders hebben zo'n verklaring getekend en je wordt misschien steeds verwarder omdat je niet de persoon mag zijn die je bent. Te triest voor woorden en ik had het nooit verwacht dat Arie Slob daar in mee zou gaan. Waarom zou je behalve je kerkelijke gezindte iets moeten tekenen?
The answer my friend is blowing in the wind, the answer is blowing in the wind.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Christiaan »

Inmiddels heeft Arie Slob de keutel ingetrokken en onderstreept dat dit toch echt niet de bedoeling is. En dat is het inderdaad zeker niet.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door fries77 »

Christiaan schreef: 10 nov 2020, 14:17 Inmiddels heeft Arie Slob de keutel ingetrokken en onderstreept dat dit toch echt niet de bedoeling is. En dat is het inderdaad zeker niet.
De soep wordt bij de CU zelden zo heet gegeten als ie wordt opgediend.
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Messenger »

Het is ook best ingewikkeld voor Slob, want in zijn kringen tekent men ook soms een Nashville-verklaring. De man had geen kwaad in de zin, het kwam er alleen wat rottig uit. :)
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door peda »

Het is wel goed dat het tot uitdrukking komt, want in politieke zin kun je niet maar steeds om de hete brei heen blijven lopen. Waar eindigt de "' huiskamer "' en waar begint de "" openbare ruimte "'.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Messenger »

Mijn "huiskamer" was vriendelijker voor me dan de "openbare ruimte".
Dat zal zo blijven denk ik.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Christiaan »

peda schreef: 10 nov 2020, 14:58 Het is wel goed dat het tot uitdrukking komt, want in politieke zin kun je niet maar steeds om de hete brei heen blijven lopen. Waar eindigt de "' huiskamer "' en waar begint de "" openbare ruimte "'.
Die begint in dit geval bij de school waar kinderen verplicht zijn/worden naar toe te gaan. Zij hebben daarin geen keuze en behoren in een veilige omgeving te kunnen leren. Deze verklaring ondermijnt die veilige omgeving. Ook al zouden het scholen zijn die hun 'eigen broek ophouden', dan nog moeten zij zich aan de wet houden.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door peda »

Christiaan schreef: 10 nov 2020, 15:51
peda schreef: 10 nov 2020, 14:58 Het is wel goed dat het tot uitdrukking komt, want in politieke zin kun je niet maar steeds om de hete brei heen blijven lopen. Waar eindigt de "' huiskamer "' en waar begint de "" openbare ruimte "'.
Die begint in dit geval bij de school waar kinderen verplicht zijn/worden naar toe te gaan. Zij hebben daarin geen keuze en behoren in een veilige omgeving te kunnen leren. Deze verklaring ondermijnt die veilige omgeving. Ook al zouden het scholen zijn die hun 'eigen broek ophouden', dan nog moeten zij zich aan de wet houden.
Ik voel daar ook veel voor, maar het dient dan ook te gelden voor bijvoorbeeld alle islam scholen. Waarom de politiek niet duidelijker is aangaande het aangeven van grenzen, begrijp ik niet zo goed. Dat de kerk buiten de publieke grens valt, is duidelijk. Kerkrecht staat nog steeds fier overeind.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door fries77 »

Arie was al niet "the rising star" van de Nederlandse politiek... En nu dit. Dat wordt vanaf half maart een leuke post bij een multinational...

https://www.telegraaf.nl/nieuws/1945850 ... onderzocht
salvator omnium hominum
Gebruikersavatar
Christiaan
Berichten: 1774
Lid geworden op: 19 mei 2016, 23:44
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Christiaan »

peda schreef: 10 nov 2020, 16:06
Christiaan schreef: 10 nov 2020, 15:51
peda schreef: 10 nov 2020, 14:58 Het is wel goed dat het tot uitdrukking komt, want in politieke zin kun je niet maar steeds om de hete brei heen blijven lopen. Waar eindigt de "' huiskamer "' en waar begint de "" openbare ruimte "'.
Die begint in dit geval bij de school waar kinderen verplicht zijn/worden naar toe te gaan. Zij hebben daarin geen keuze en behoren in een veilige omgeving te kunnen leren. Deze verklaring ondermijnt die veilige omgeving. Ook al zouden het scholen zijn die hun 'eigen broek ophouden', dan nog moeten zij zich aan de wet houden.
Ik voel daar ook veel voor, maar het dient dan ook te gelden voor bijvoorbeeld alle islam scholen. Waarom de politiek niet duidelijker is aangaande het aangeven van grenzen, begrijp ik niet zo goed. Dat de kerk buiten de publieke grens valt, is duidelijk. Kerkrecht staat nog steeds fier overeind.
Uiteraard, voor ALLE scholen; Islamitische scholen, Christelijke scholen, Hindoe scholen, Seculiere scholen etc ...
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door callista »

Precies, maar laten we ons nu in eerste instantie beperken tot deze zaak i.p.v. iedereen erbij te halen.
J-W
Berichten: 2289
Lid geworden op: 16 aug 2019, 09:27
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door J-W »

Ik vraag me af hoeveel procent van de leerlingen op een refo-school op latere leeftijd nog reformatorisch is. Wanneer dat slechts een klein percentage is kun je je afvragen wat überhaupt het nut er van is dat leerlingen op die scholen gedwongen worden dagelijks het geloof van hun ouders aan te horen. Meer voor een goed gevoel bij de ouders dan in het belang van het kind denk ik. Wanneer op openbare scholen respectvol met religies wordt omgegaan mag wat mij betreft het christelijke onderwijs opgeheven worden. Een nog grotere vooruitgang zou het zijn als de islamitische scholen dan ook verleden tijd zouden zijn.
Laatst gewijzigd door J-W op 10 nov 2020, 20:37, 2 keer totaal gewijzigd.
Bonjour
Moderator
Berichten: 7697
Lid geworden op: 12 aug 2016, 12:32
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Bonjour »

Ik vind dat het een minister niet past een dergelijke opmerking te plaatsen. Van mij kan hij naar huis. Dit is erger dan een minister die een trouwfeestje heeft in corona tijd. Dit is een kronkel in het hoofd die niet thuishoort bij een minister.
Praten zonder inzicht, kan leiden tot rampen zonder uitzicht.
Peda.
Inzicht vergt verificatie.
Gebruikersavatar
Messenger
Berichten: 10101
Lid geworden op: 24 dec 2017, 07:41
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door Messenger »

Bonjour schreef: 10 nov 2020, 18:24 Ik vind dat het een minister niet past een dergelijke opmerking te plaatsen. Van mij kan hij naar huis. Dit is erger dan een minister die een trouwfeestje heeft in corona tijd. Dit is een kronkel in het hoofd die niet thuishoort bij een minister.
...bij een minister van Onderwijs helemaal.

Van mij mag hij met zijn ministerschap stoppen, eventueel via een motie van wantrouwen.
Mijn boodschap is als een gedachte waarmee je kunt spelen zonder deze te accepteren.
EdVaessen
Berichten: 1792
Lid geworden op: 01 nov 2020, 19:06
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door EdVaessen »

Bonjour schreef: 10 nov 2020, 18:24 Ik vind dat het een minister niet past een dergelijke opmerking te plaatsen. Van mij kan hij naar huis. Dit is erger dan een minister die een trouwfeestje heeft in corona tijd. Dit is een kronkel in het hoofd die niet thuishoort bij een minister.
De tamelijk zwaar gehersenspoelde Slob snapte aanvankelijk niet dat hij iets verkeerds zei.
Gebruikersavatar
dingo
Site Admin
Berichten: 3612
Lid geworden op: 04 mar 2013, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door dingo »

Het is ook maar net hoe zaken in de media gepresenteerd worden. Ik geloof er geen fluit van dat Slob die verklaring zelf een goed idee vond. Hij moet ook (terecht) rekening houden met de vrijheid van godsdienst maar dat mag uiteraard niet ten kosten gaan van de lhbt jongeren op die scholen. Het is geen simpele binaire situatie met een simpele oplossing. Dit is echt moeizame juridische problematiek.

Persoonlijk vind ik de fout van Grapperhaus problematischer dan die van Slob.
Spreuken 26:4
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: Minister Slob (CU) en de anti-homoverklaring onderwijs

Bericht door callista »

Ik heb het vermoeden dat Slob gauw van mening veranderde nadat hij de consequentie van zijn eerdere uitspraak had gezien en het gevolg wat dat eventueel zou kunnen betekenen voor zijn functie... 8-)
Het komt op mij persoonlijk als schijnheilig over...