'God was in den beginne vrouw'

Benieuwd naar wat anderen denken en geloven? Christen of niet, bespreek het hier.
Moderatie: het moderatieteam
Forumregels
hier
> > Lees de regels goed door!

Moderatie: het moderatieteam
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door callista »

Er zijn nog wat evangelische stromingen o.a dan----zg..missionarissen---die iedereen willen bekeren......in wezen tot het christendom....zelfs willen ze dat van de joden... :evil:
Eigenlijk van iedereen ook moslims o.a.
Die hebben volgens mij geen respect voor andersgelovigen...
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

Als gezegd, is JHWH een jonkie. De menselijke geschiedenis kent een enorm aantal andere goden en godinnen die voorafgaand aan JHWH ten tonele verschenen, zoals de bekende Venus van Schelklingen, die volgens de Victoria Universiteit van Wellington een 35.000 jaar oude vruchtbaarheids-godin is, of Isis, Osiris, Ra, Enki, Ninhoersag, Indra, Soeria, etc.

De godsdienst van Israël is nog niet zo oud en Israël was in het begin bovendien polytheïstisch. Daarna kwam het Jahwisme, dat JHWH aanbad als voornaamste god, maar nog steeds andere goden kende en JHWH had eveneens nog een echtgenote, genaamd Asjerah. Pas rond de Babylonische ballingschap begon JHWH de enige god te worden. Het betreft de evolutie van JHWH, die in de T'NaCH de Vader werd van de nakomelingen van Avraham (Jesaja 63:16) als zijn eerstgeboren zoon (Exodus 4:22-23). In het christendom heeft de Vader daarentegen Jezus als enige Zoon, die uit een maagd zou zijn geboren, uit de dood zou zijn opgestaan, ten hemel zou zijn gevaren en die weer terug zou gekomen. Zolang de goden blijven zwijgen, kan de mens hen alles laten zijn wat de mens maar wil. En zo evolueren de goden rustig met de mens mee.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Bastiaan73
Berichten: 2874
Lid geworden op: 28 okt 2020, 08:48
Man/Vrouw: M
Locatie: Den Haag

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Bastiaan73 »

callista schreef: 15 nov 2020, 14:09 Dus de joden mogen hem geen Vader [Abba] noemen omdat ze Jezus niet accepteren? :shock:
Komt op mij antisemitisch over......dus in feite tegen de joden gericht....
Het is zeker niet antisemitisch. Als volk hebben ze Hem niet aangenomen maar het woordje 'allen' in Johannes 1:12 omvat natuurlijk ook individuele Joden die Hem wél aannamen. De apostelen bijvoorbeeld waren allemaal Jood. Nicodemus de 'nachtdiscipel' ook. Paulus in Romeinen 11:
1 Dan is nu mijn vraag: heeft God zijn volk soms verstoten? Beslist niet. Ik ben immers zelf een Israëliet, een nakomeling van ​Abraham, afkomstig uit de ​stam Benjamin.
2 God heeft zijn volk, dat hij al van tevoren uitgekozen heeft, niet verstoten. (...)
...
11 Maar nu vraag ik weer: ze zijn toch niet gestruikeld om ten val te komen? Dat in geen geval, maar door hun ​overtreding​ konden de heidenen worden gered en daarop moesten zij afgunstig worden.
12 Maar als hun ​overtreding​ al een rijke gave voor de wereld is en hun falen een rijke gave voor de heidenen, hoeveel rijker zal dan de gave zijn wanneer zij zich allen hebben bekeerd.
...
28 Ze zijn Gods vijanden geworden opdat het ​evangelie​ aan u kon worden verkondigd, maar God blijft hen ​liefhebben​ omdat hij de aartsvaders heeft ​uitgekozen.
29 De ​genade​ die God schenkt neemt hij nooit terug, wanneer hij iemand roept maakt hij dat niet ongedaan.
30 Zoals u God eens ​ongehoorzaam​ was, maar door hun ​ongehoorzaamheid​ Gods ​barmhartigheid​ hebt ondervonden,
31 zo zijn zij nu ​ongehoorzaam​ om door de ​barmhartigheid​ die u ondervonden hebt, ook zelf ​barmhartigheid​ te ondervinden.
32 Want God heeft ieder mens uitgeleverd aan de ​ongehoorzaamheid, opdat hij voor ieder mens ​barmhartig​ kan zijn.
33 Hoe onuitputtelijk zijn Gods rijkdom, wijsheid en kennis, hoe ondoorgrondelijk zijn oordelen en hoe onbegrijpelijk zijn wegen.
34 ‘Wie kent de gedachten van de ​Heer, wie was ooit zijn raadsman?
35 Wie heeft hem iets gegeven dat door hem moest worden terugbetaald?’
36 Alles is uit hem ontstaan, alles is door hem geschapen, alles heeft in hem zijn doel. Hem komt de eer toe tot in eeuwigheid. ​Amen.
τὸ γεγεννημένον ἐκ τῆς σαρκὸς σάρξ ἐστιν, καὶ τὸ γεγεννημένον ἐκ τοῦ πνεύματος πνεῦμά ἐστιν.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

Bastiaan73 schreef: 15 nov 2020, 14:34 Het is zeker niet antisemitisch.
Het oorspronkelijke christendom van Jezus en de apostelen had volgens de Bijbelwetenschap en tekstkritiek weinig op met de heidenen. Het was voornamelijk de Romeinse jood Paulus die de joodse sekte omtoverde in een heidense godsdienst. De evangeliën getuigen van een tijd dat de twee religies reeds uit elkaar waren gegroeid. En er bestaan veel oudere goden dan de christelijke Vader, of zelfs de joodse JHWH.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Atheist2 »

Dit topic doet me heel erg aan dit liedje denken:

https://www.youtube.com/watch?v=S9TQy_gyuM8

Vooral van mensen die denken het te weten (wie de schoen past trekke hem (of haar) aan)
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door fries77 »

Atheist2 schreef: 15 nov 2020, 15:42 Dit topic doet me heel erg aan dit liedje denken:

https://www.youtube.com/watch?v=S9TQy_gyuM8

Vooral van mensen die denken het te weten (wie de schoen past trekke hem (of haar) aan)
Zelfde boodschap, mooiere verpakking :D https://www.youtube.com/watch?v=3taEuL4EHAg
salvator omnium hominum
Atheist2
Berichten: 1151
Lid geworden op: 13 okt 2019, 00:09
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Atheist2 »

fries77 schreef: 15 nov 2020, 15:46 Zelfde boodschap, mooiere verpakking :D https://www.youtube.com/watch?v=3taEuL4EHAg
andere boodschap maar erg goed om over na te denken bij topics over Trump, eindtijd en satanisme:

https://www.youtube.com/watch?v=LmgEEVgBzHU
:)

Gisteren voor het eerst gehoord, en moest meteen aan dit forum denken.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

Ontopic: de oudst bekende godheid lijkt me vooralsnog de Venus van Schelklingen, die volgens de Victoria Universiteit van Wellington een 35.000 jaar oude vruchtbaarheids-godin is. Een vrouw dus.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door callista »

Vrouwen hebben altijd een rol gespeeld in het goden en godinnen Parthenon.
Ze waren het teken van vruchtbaarheid.....zonder vrouwen geen nageslacht...
Er zijn veel beeldjes gevonden...ook van Asjera [de gemalin van JHWH]----"Laat ONS mensen maken"
Zelfs Maria in de RKK werd later gezien als een godin...zeker in Efeze, waar Artemis de godin was, die weggewimpeld moest worden door het christendom.......maar ze kregen Maria ervoor in de plaats.
Toen was het goed.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

Of het beeldje van Schelklingen in zijn tijd reeds gezien werd als "" Godin "' daarover bestaat bij mijn weten geen consensus. Het is een vondst uit het tijdperk van de niet schriftelijke overlevering en vastlegging , dus lastig om zulke vondsten in een vastomlijnd, niet speculatief, kader onder te brengen.
Laatst gewijzigd door peda op 15 nov 2020, 17:10, 1 keer totaal gewijzigd.
Gebruikersavatar
fries77
Berichten: 510
Lid geworden op: 25 jan 2018, 16:30
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door fries77 »

Mart schreef: 15 nov 2020, 16:47 Ontopic: de oudst bekende godheid lijkt me vooralsnog de Venus van Schelklingen, die volgens de Victoria Universiteit van Wellington een 35.000 jaar oude vruchtbaarheids-godin is. Een vrouw dus.
Het heelal "schijnt" 13,7 miljard jaar oud te zijn. Dan moet er toch een oudere god te vinden zijn?
salvator omnium hominum
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

fries77 schreef: 15 nov 2020, 17:06
Mart schreef: 15 nov 2020, 16:47 Ontopic: de oudst bekende godheid lijkt me vooralsnog de Venus van Schelklingen, die volgens de Victoria Universiteit van Wellington een 35.000 jaar oude vruchtbaarheids-godin is. Een vrouw dus.
Het heelal "schijnt" 13,7 miljard jaar oud te zijn. Dan moet er toch een oudere god te vinden zijn?
De God van de Bijbel, die ging daar nog aan vooraf.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 nov 2020, 17:03 Of het beeldje van Schelklingen in zijn tijd reeds gezien werd als "" Godin "' daarover bestaat bij mijn weten geen consensus. Het is een vondst uit het tijdperk van de niet schriftelijke overlevering en vastlegging , dus lastig om zulke vondsten in een vastomlijnd kader onder te brengen.
Ook het Hindoeisme, het Zoroastrianisme, de Egyptische goden, de Soemerische goden, de Mesopotanische goden, het Jainisme, etc., zijn ouder dan het Judaisme. JHWH is een jonkie op het historische wereld-toneel.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door callista »

peda schreef: 15 nov 2020, 17:11
fries77 schreef: 15 nov 2020, 17:06
Mart schreef: 15 nov 2020, 16:47 Ontopic: de oudst bekende godheid lijkt me vooralsnog de Venus van Schelklingen, die volgens de Victoria Universiteit van Wellington een 35.000 jaar oude vruchtbaarheids-godin is. Een vrouw dus.
Het heelal "schijnt" 13,7 miljard jaar oud te zijn. Dan moet er toch een oudere god te vinden zijn?
De God van de Bijbel, die ging daar nog aan vooraf.
Hoe weet je dat peda?
Die God was van oorsprong een krijgsgod en joodse stamgod.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

callista schreef: 15 nov 2020, 17:13
peda schreef: 15 nov 2020, 17:11
fries77 schreef: 15 nov 2020, 17:06
Mart schreef: 15 nov 2020, 16:47 Ontopic: de oudst bekende godheid lijkt me vooralsnog de Venus van Schelklingen, die volgens de Victoria Universiteit van Wellington een 35.000 jaar oude vruchtbaarheids-godin is. Een vrouw dus.
Het heelal "schijnt" 13,7 miljard jaar oud te zijn. Dan moet er toch een oudere god te vinden zijn?
De God van de Bijbel, die ging daar nog aan vooraf.
Hoe weet je dat peda?
Die God was van oorsprong een krijgsgod en joodse stamgod.
Ik ben geen ooggetuige, maar ik citeer anderen die er over "'babbelen"'. Schepper betekent voorafgaan aan schepping, dus de eerste zijn. De God van de Bijbel wordt gepresenteerd als Schepper en niet als een Griekse Zeus die zelf ook weer geschapen is en dus niet als eerste wordt gepresenteerd.
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door callista »

Geloof jij alles wat gedrukt en geschreven staat?
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

Mart schreef: 15 nov 2020, 17:12
peda schreef: 15 nov 2020, 17:03 Of het beeldje van Schelklingen in zijn tijd reeds gezien werd als "" Godin "' daarover bestaat bij mijn weten geen consensus. Het is een vondst uit het tijdperk van de niet schriftelijke overlevering en vastlegging , dus lastig om zulke vondsten in een vastomlijnd kader onder te brengen.
Ook het Hindoeisme, het Zoroastrianisme, de Egyptische goden, de Soemerische goden, de Mesopotanische goden, het Jainisme, etc., zijn ouder dan het Judaisme. JHWH is een jonkie op het historische wereld-toneel.
Weliswaar een jonkie, maar hij behoort inmiddels wel tot de blijvers en dat kan niet beweerd worden van vele andere Pantheon figuren.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 nov 2020, 17:11 De God van de Bijbel, die ging daar nog aan vooraf.
Hoe weet je of de bijbelgod niet simpelweg een menselijke constructie is die pas tot stand kwam rond de Babylonische ballingschap, toen de T'NaCH tot stand kwam? En hoe weet je of bij de vele Scheppers van oudere godsdiensten niet de werkelijke Schepper zit?
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
callista
Berichten: 35552
Lid geworden op: 18 mar 2013, 16:37
Man/Vrouw: V

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door callista »

Kan een jonkie alles geschapen hebben?
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

Mart schreef: 15 nov 2020, 17:23
peda schreef: 15 nov 2020, 17:11 De God van de Bijbel, die ging daar nog aan vooraf.
Hoe weet je of de bijbelgod niet simpelweg een menselijke constructie is die pas tot stand kwam rond de Babylonische ballingschap, toen de T'NaCH tot stand kwam? En hoe weet je of bij de vele Scheppers van oudere godsdiensten niet de werkelijke Schepper zit?
Dat weet ik niet en ik geloof het zelfs niet. Zo werd Zeus nooit als Schepper gepresenteerd en bijvoorbeeld Brahma bij mijn weten ook niet. Maar voor het bedrijven van theologie is dat niet van betekenis. "'Christelijke"' theologie gaat over God zoals beschreven in de beide bijbel boeken en niet in eerste aanleg of de beschrevene wel bestaat zoals beschreven. Met de 70 ( interpretatie ) lagen kun je voorlopig wel vooruit en dat doe ik ook tot en met het post-theisme toe. Heel interessant overigens in mijn optiek.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 nov 2020, 17:22
Mart schreef: 15 nov 2020, 17:12
peda schreef: 15 nov 2020, 17:03 Of het beeldje van Schelklingen in zijn tijd reeds gezien werd als "" Godin "' daarover bestaat bij mijn weten geen consensus. Het is een vondst uit het tijdperk van de niet schriftelijke overlevering en vastlegging , dus lastig om zulke vondsten in een vastomlijnd kader onder te brengen.
Ook het Hindoeisme, het Zoroastrianisme, de Egyptische goden, de Soemerische goden, de Mesopotanische goden, het Jainisme, etc., zijn ouder dan het Judaisme. JHWH is een jonkie op het historische wereld-toneel.
Weliswaar een jonkie, maar hij behoort inmiddels wel tot de blijvers en dat kan niet beweerd worden van vele andere Pantheon figuren.
Ik denk dat de relatief jonge goddelijke Jezus, die uit een maagd geboren zou zijn, uit de dood zou zijn opgestaan, ten hemel zou zijn gevaren en terug zou komen, een minder lang leven beschoren zal zijn dan de Hindoe-goden. Ik schat dat Hij dit millenium reeds aan Z'n eind zal komen en toegevoegd aan de andere Pantheon figuren. Hoe dan ook: het Hindoeisme, het Zoroastrianisme en het Jainisme, etc., zijn ouder dan het Judaisme en bestaan nog steeds.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

callista schreef: 15 nov 2020, 17:24 Kan een jonkie alles geschapen hebben?
Beargumenteer dan maar dat de jongst beschrevene niet de Schepper kan zijn. Ik zie dat niet op onderbouwde wijze zo een, twee, drie lukken.
peda
Berichten: 20626
Lid geworden op: 08 apr 2016, 09:51
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door peda »

Mart schreef: 15 nov 2020, 17:33
peda schreef: 15 nov 2020, 17:22
Mart schreef: 15 nov 2020, 17:12
peda schreef: 15 nov 2020, 17:03 Of het beeldje van Schelklingen in zijn tijd reeds gezien werd als "" Godin "' daarover bestaat bij mijn weten geen consensus. Het is een vondst uit het tijdperk van de niet schriftelijke overlevering en vastlegging , dus lastig om zulke vondsten in een vastomlijnd kader onder te brengen.
Ook het Hindoeisme, het Zoroastrianisme, de Egyptische goden, de Soemerische goden, de Mesopotanische goden, het Jainisme, etc., zijn ouder dan het Judaisme. JHWH is een jonkie op het historische wereld-toneel.
Weliswaar een jonkie, maar hij behoort inmiddels wel tot de blijvers en dat kan niet beweerd worden van vele andere Pantheon figuren.
Ik denk dat de relatief jonge goddelijke Jezus, die uit een maagd geboren zou zijn, uit de dood zou zijn opgestaan, ten hemel zou zijn gevaren en terug zou komen, een minder lang leven beschoren zal zijn dan de Hindoe-goden. Ik schat dat Hij dit millenium reeds aan Z'n eind zal komen en toegevoegd aan de andere Pantheon figuren. Hoe dan ook: het Hindoeisme, het Zoroastrianisme en het Jainisme, etc., zijn ouder dan het Judaisme en bestaan nog steeds.
Mart, in de toekomst kijken, kan ik niet, dus moet ik bij toekomst visies afhaken. Ik houd mij bij het heden, al lastig genoeg.
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 nov 2020, 17:31
Mart schreef: 15 nov 2020, 17:23
peda schreef: 15 nov 2020, 17:11 De God van de Bijbel, die ging daar nog aan vooraf.
Hoe weet je of de bijbelgod niet simpelweg een menselijke constructie is die pas tot stand kwam rond de Babylonische ballingschap, toen de T'NaCH tot stand kwam? En hoe weet je of bij de vele Scheppers van oudere godsdiensten niet de werkelijke Schepper zit?
Dat weet ik niet en ik geloof het zelfs niet. Zo werd Zeus nooit als Schepper gepresenteerd en bijvoorbeeld Brahma bij mijn weten ook niet.
Volgens de Grieken kwamen de eerste goden voort uit chaos, maar Brahma heeft volgens het Hindoeisme wel degelijk het universum geschapen, terwijl Visjnoe het instandhoudt en Sjiva deze weer zal vernietigen.
Maar voor het bedrijven van theologie is dat niet van betekenis. "'Christelijke"' theologie gaat over God zoals beschreven in de beide bijbel boeken en niet in eerste aanleg of de beschrevene wel bestaat zoals beschreven.
Christelijke theologie is in dit topic niet van meer betekenis dan Hindoeistische, Zoroastrianistische, Jainistische of Joodse theologie.
Laatst gewijzigd door Mart op 15 nov 2020, 17:58, 1 keer totaal gewijzigd.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)
Gebruikersavatar
Mart
Berichten: 9135
Lid geworden op: 10 aug 2016, 15:54
Man/Vrouw: M

Re: 'God was in den beginne vrouw'

Bericht door Mart »

peda schreef: 15 nov 2020, 17:38 Mart, in de toekomst kijken, kan ik niet, dus moet ik bij toekomst visies afhaken. Ik houd mij bij het heden, al lastig genoeg.
In dat geval zijn het Hindoeisme, het Zoroastrianisme, het Jainisme, etc., ouder dan het Judaisme en bestaan nog steeds.
Als je een ander volgt, zul je nooit jezelf vinden. (Krishnamurti)